سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مسابقه بزرگ یکصدسوال غدیر شناسی با جوایز ارزنده

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 579 مرتبه
دسته: مناسبتهاتاریخ: 1397.06.11
 
واحدخواهران ستاد نماز جمعه زرند با همکاری انجمن بانوان فرهیخته شهرستان برگزار می کند: مسابقه بزرگ یکصدسوال غدیر شناسی با جوایز ارزنده.



زمان:
یکشنبه ۱۸ شهریور ساعت ۵عصر
مکان:
تکیه چهلچراغ

جهت تهیه سوالات از شنبه ۱۰ شهریور به آدرس www.yascms.ir مراجعه نمایید.

جهت ثبت نام به شماره ۰۹۱۳۵۴۰۸۲۶۸ فقط #پیامک بزنید‌


ستادنمازجمعه واحدخواهران زرند
انجمن بانوان فرهیخته شهرستان زرند


سوالات مسابقه:


1.غدیر، چه معنایی دارد؟غدیر به معنای رود کوچکی است که همواره مقداری آب در آن جریان داشته باشد و چون در صحرای نزدیک «جحفه» رود کوچکی وجود داشت، آن را به صحرای غدیر نام نهادند.

2. " حدیث غدیر " چه حدیثی است؟همان جمله معروف حضرت رسول (ص) است که در روز 18 ذی حجه در محل غدیر، دست علی(ع) را بالا بردند و فرمودند: « من کُنت مولاه فهذا علیٌّ مولاه،

3. از جمله کتب مهمی که پیرامون غدیر نوشته شده است چه کتابی است و چه ویژگیهایی دارد؟ کتاب " الغدیر" تالیف علامه امینی است، ایشان علاقه زیادی را برای تحصیل علم داشت و بیشتر محتویات کتابهای علمی در نجف اشرف را بمنظور تدوین کتاب " الغدیر" مطالعه کرد، برای تحصیل به کربلا، بغداد، کاظمین، سامرا، ایران، هند، سوریه وترکیه مسافرت کرد تا بتواند به منابع بزرگ علمی خصوصاً کتابهای خطی گذشتگان دست پیدا کند این کتاب در 20 جلد به زبان عربی نوشته شده مطالب این کتاب در دو موضوع خلاصه میشود: اثبات ولایت مطلقه ائمه معصومین و دوم نفی ولایت غیر معصوم در اسلام، علامه امینی در تمامی نسخه های خود از منابع و کتابهای اهل سنت استفاده کرده تا بهانه ای دست آنها نباشد که بگوید منابع شیعه را قبول نداریم.

4. چرا بیعت گرفتن از مردم برای جانشینی حضرت علی(ع) در شهر مکه و عرفات و منی که محل تجمع حاجیان بود ، انجام نشد؟ فرمان خداوند پس از خارج شدن حجاج از مکه به حضرت رسول(ص) ابلاغ شد برخی از علل آن عبارتند از: اگر در شهر مکه یا عرفات یا منی این حقیقت مطرح میشه شاید جاذبه روز غدیر را نداشت و دلها و مغزها را به خود جذب نمی کرد چون همه مردم در حالت عبادت و انجام مناسک بودند اماپس از پایان مراسم حج آن هم در این محل ، حاجیان جمع بودند و از این محل پراکنده میشدند به شهرهای خود در نتیجه زمینه بیشتری برای بیعت وجود داشت.

5. پیامبر(ص) ، حضرت علی(ع) را چگونه برای بیعت معرفی کردند؟ پس از ابلاغ ولایت امام علی(ع) و یازده امام دیگر از فرزندان او، آن حضرت را به جایگاه بلند سخنرانی فراخواندند و دست او را بالا آورده: و حدیث معروف غدیر را برای مردم خواندند که در قسمتی از آن چنین آمده: من کنت مولاه فهذا علی مولاه؛ هر کس من مولا و رهبر او هستم از این به بعد علی مولا و رهبر اوست.

6. حضرت جبرئیل در روز غدیر چه آیه ای را بر پیامبر نازل کرد و از پیامبر چه چیزی را درخواست نمود؟ آیه 67 سوره مائده را نازل کرد و از پیامبر خواست که در روز غدیر برای امام علی و 11 امام دیگر از فرزندان آن حضرت، از عموم مردم بیعت بگیرد و هشدار داد که اگر امروز این را اعلان نکنی ، رسالت خود را ناقص گذاشته ای.

7. چرا پیامبر از جبرئیل خواست که او را از ابلاغ این پیام معاف کند؟ چون رسول خدا از گروههای مخالف و توطئه های سیاسی و نظامی آنان باخبر بود و می دانست که برای بدست گرفتن حکومت و قدرت سیاسی جامعه، برخی از افراد پیمان سیاسی نظامی امضاء کرده اند و برخی دیگر هم سوگند خوده اند که پس از پیامبر قدرت را به دست گیرند و برای این کار دست به هر کاری میزنند.

8. اولین کسانیکه با امام علی(ع) بیعت کردند چه کسانی بودند؟ اول حضرت رسول(ص) بودند سپس ابوبکر و عمر

9. حضرت رسول(ص) در روز غدیر به چه کسانی هشدار دادند؟ حضرت به همه مسلمانان حاضر در روز غدیر هشدار دادند که مبادا تسلیم قدرت طلبان شوند و حماسه غدیر را فراموش کنند.

10. حضرت رسول(ص) چه کسانی را در روز غدیر لعنت کردند؟ دو گروه را لعنت کردند: کسانیکه امامت حضرت علی(ع) را انکار کنند و کسانیکه امامت حضرت را غضب کنند.

11. چرا تعیین رهبر اسلامی باید از طرف خدا باشد؟ امامت، شرایط و ویژگی هایی دارد که شناخت انسان کامل و شناسایی آن ویژگی ها، برای انسانهای معمولی ممکن نیست، انسان موجودی است ناشناخته و کشف راز درون انسان ها برای مردم معمولی امکان ندارد و این جاست که خداوند به کمک انسان ها آمده و رهبران کامل را معرفی میکند «الله یعلمُ حیثت یجعل رسالته»خدا آگاهتر است که رسالت خود را کجا قرار دهد.

12. اولین مخالف غدیر چه کسی بود و چه اعتراضی به امامت علی(ع) داشت؟ حارث بن نعمان فهری بود که آشکارا خطاب به حضرت گفت: ای محمد ما را به سوی خدا خواندی پذیرفتیم، نماز خواندیم و زکات و روزه و حج و ... همه را اطاعت کردیم حال پسر عموی خود را امیر ما گذاشتی که معلوم نیست از طرف خدا است یا از طرف خودت.

13. اولین مخالف غدیر چگونه عذاب شد ؟ حارث به نعمان فهری زمانی که سخن حضرت رسول را در مورد حقانیت علی(ع) شنید سر به آسمان بلند کرد و گفت ای خدا اگر آنچه محمد درباره علی می گوید از طرف توست سنگی از آسمان بر من فرود آید و من را عذاب کند، هنوز سخن او تمام نشده بود که سنگی از آسمان فرود آمد و او را به هلاکت رساند، آیات 1 و 2 سوره معارج درباره او نازل شد.

14.چند آیه قرآن به روز غدیر اختصاص دارد؟ 4 آیه:
الف- آیه 67 سوره مائده : « یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک»
ب- آیه 3 سوره مائده: «الیوم اکملت لکم دینکم»
ج- آیه 1 و 2 سوره معارج: «سأل سائل بعذاب واقع(در مورد عذاب شدن حارث بن نعمان)»
د- آیه 79 سوره بقره: « فویل للذین یکتبون الکتاب..(در مورد پیمان نامه سیاسی ابوبکر و عمر و عثمان و چند نفر دیگر)»

15. حضرت زهرا(س) در مورد حادثه غدیر چه فرمایشی دارند؟ فرمودند شگفتا آیا حادثه عظیم غدیر را فراموش کرده اید؟ شنیدم که پیامبر فرمود: علی بهترین کسی است که او را جانشین خود در میان شما قرار دادم، علی امام و خلیفه بعد از من است و دو فرزندم حسن و حسین و 9 نفر از فرزندان حسین پیشوایان و امامانی پاک و نیک هستند اگر از آنها اطاعت کنید شما را هدایت خواهند نمود و اگر مخالفت ورزید تا روز قیامت بلای تفرقه و اختلاف بین شما حاکم خواهد بود، اصحاب پرسیدند پس چرا امام علی(ع) سکوت کرده و حق خود را نگرفتند؟ حضرت زهرا(س) فرمودند: پدرم رسول خدا(ص) فرمودند که مثل امام همانند کعبه است، مردم باید در اطراف کعبه طواف کنند نه آنکه کعبه دور مردم طواف کند.

16. امام رضا(ع) افرادی را که در روز غدیر ولایت امام علی(ع) را پذیرفتند و کسانی که از ولایت ایشان سرباز زدند را به چه کسانی تشبیه کرده اند؟ مثل کسانی که پذیرفتند مثل ملائکه در سجودشان مقابل حضرت آدم (ع) و مثل کسانی که سرباز زدند مثل شیطان است.

17. چه کسانی در آماده سازی جایگاه سخنرانی و منبر پیامبر(ص) دخیل بودند؟ مقداد و سلمان و ابوذر و عمار خارهای زیر درختان را کندند و جارو کردند و از رواندازهای شتران منبری ساختند پیامبر(ص) سخنرانی می کرد و ربیعه بن امیه بن خلف کلام پیامبر را برای مردم تکرار می کرد تا کسانی که دورتر بودند مطالب را بشنوند.

18. خطبه غدیر محتوی چه مطالبی است؟ بخش اول توحید دوم ابلاغ فرمان الهی در مورد امام علی، سوم امامت دوازده امام بعد از خود ، چهارم معرفی امام علی(ع) ... بخش هشتم مطالبی درباره حضرت بقیه الله الاعظم فرمود کلمات نهایی پیامبر دعا برای اقرار کنندگان به سخنانش و نفرین بر منکرین اوامر آن حضرت بود.

19. بیعت زنان با امام در غدیر چگونه بود؟پیامبر دستور دادند تا ظرف آبی آوردند و پرده ای بر روی آن زدند به طوری که زنان در آن سوی پرده قرار دادن دست خود در آب و قرار دادن امیر المومنین(ع) دست خود را در سوی دیگر با آن حضرت بیعت کنند.

20. شاعر غدیر چه کسی بود و پیامبر در موردش چه فرمود؟ حسّان بن ثابت بود که پیامبر فرمود ای حسّان مادامی که با زبانت از ما دفاع کنی از سوی روح القدوس مؤید خواهی بود.

21. معجزه غدیر چه بود؟ هلاکت حارث بن نهری که منکر جریان غدیر شد و از خدا خواست اگر این جریان از طرف خداست سنگی از آسمان فرستاده شود و او را هلاک کند که سنگی آمد او به عذاب الهی گرفتار شد.

22. چه کسانی غدیر را هولناکترین مقطع برای خود به حساب آوردند؟ ابلیس و دار و دسته اش که در آن روز فریاد کشیدند و محزون بودند.

23. پیامبر(ص) در خطبه غدیر بالاترین امر به معروف و نهی از منکر چه عاملی معرفی کردند؟ فرمود: آن است که کلام مرا خوب فراگیرید و به غایبان برسانید و آنان را امر به قبول آن و نهی از مخالفت آن کنید و این است بالاترین امر به معروف و نهی از منکر

24. متن کامل خطبه غدیر را کدام معصوم بیان کردند؟ امام باقر(ع) برای اصحاب خود و دویست نفر از صحابه و گروهی از تابعین که در شرایط سخت تقیه بودند نقل نمودند.

25. چرا پیامبر خدا (ص) در غدیر برای امامت امام علی و معرفی ایشان از واژه مولی استفاده کردند؟ زیرا هیچ لفظی از قبیل امامت خلافت و رضایت و... جایگزین ولایت نمیشود.

26. عصاره خطبه غدیر کدام عبارت است؟ جمله من کنتُ مولاه فعلیٌ مولاه

27. واژه مولی در غدیر به چه معناست؟ یعنی کسی که اختیار مردم بدست اوست و نسبت به آنان از خودشان بیشتر اختیار دارد و هر دستوری که می دهد باید بدون چون و چرا اجرا کنند و کوتاهی در آن مساوی با کفر و انکار نبوت است.

28. کسیکه صاحب اختیار مردم است باید چه ویژگی داشته باشد؟ کسی که نه تنها گناه نکند بلکه اشتباه هم نکند یعنی دارای عصمت مطلقه باشد.

29. ویژگیهای خاص امام علی(ع) که در خطبه غدیر آمده؟ لقب امیرالمومنین مخصوص اوست – او جنب الله است او عزیزترین مردم نزد پیامبر و سزاوارترین مردم نزد ایشان است. سوره هل اتی در مورد او نازل شده.

30. امام رضا(ع) فرمودند در عید غدیر چگونه به یکدیگر تبریک بگوئید؟ به این صورت : « الحمدلله الذی جعنا من المتمسّکین بولایه امیرالمؤمنین»

31. نمازی که امام صادق(ع) در روز عید غدیر دستور خواندنش را دادند به چه صورت است و فضیلت آن چیست؟ ایشان فرمودند نیم ساعت قبل از ظهر 2 رکعت نماز بخوان و در هر رکعت بعد از حمد ده بار توحید و ده بار قدر ده بار آیه الکرسی و ثواب آن معادل صدهزار حج و عمره است.

32. نام امام علی(ع) چند بار در خطبه غدیر تکرار شده است؟ 40 بار

33. نام امام زمان (عج) چند بار در خطبه غدیر تکرار شده است؟ 4 بار

34. حضرت رسول(ص) در فضیلت عید غدیر چه می فرمایند؟ فرمودند روز عید غدیر بالاترین و بهترین عیدهای امت من است.

35. امام صادق(ع) در وصف عید غدیر چه فرمایشی دارند؟ فرمودند: عید غدیر " عید الله الاکبر" است یعنی عید بزرگ خدا

36. جمعیتی که غدیر حاضر بودند شاهد معرفی مولا علی(ع) بودند چند نفر برآورد شدند؟ 120 هزار نفر

37. از جمله بانوانی که در حادثه غدیر حاضر بودند چه کسانی بودند؟ حضرت زهرا(س)، تمام همسران پیامبر(ص)، امّ هانی و فاطمه دختر حمزه و اسماء بنت عمیس

38. نام آخرین حج پیامبر چیست و حضرت چند روز پس از حادثه غدیر رحلت فرمودند؟ حجه الوداع بود که 70 روز بعد از غدیر رحلت فرمودند.

39. ماجرای سقیفه چه بود؟ پس از رحلت پیامبر(ص) زمانی که مولا علی(ع) مشغول غسل و کفن حضرت بودند گروهی از مهاجرین و انصار در محلی بنام سقیفه دور هم جمع شدند و بر سرجانشینی حضرت با یکدیگر بحث پرداختند و هر کدام گفتند انتخاب خلیفه حق ماست، سرانجام با وسوسه های عمر و تحریک مردم، ابوبکر به مردم تحمیل شد و با او بیعت کردند در حالیکه هنوز پیکر مقدس حضرت رسول(ص) به خاک سپرده نشده بود.

40. عکس العمل مولا علی(ع) بعد از ماجرای سقیفه چه بود آیا به راحتی با ابوبکر بیعت کردند؟ از آنجائیکه عمر خودش در غدیر حاضر بود و با حضرت بیعت کرده بود و میدانست که علی(ع) با ابوبکر بیعت نمی کند سریع دست به کار شد و از ابوبکر خواست حضرت را نزد خود بیاورد اما حضرت حاضر نشدند و سه شب متوالی به منازل مسلمین رفته و آنان را برای بیعت با خود فراخواندند ولی عده کمی قبول کردند نهایتا با وسوسه های عمر، ابوبکر دستور داد حضرت را با طناب ببندند و نزد خود بیاورند تا بیعت کند اما حضرت نپذیرفتند و خانه نشینی را ترجیح دادند.

41. حضرت رسول(ص) در مورد شناخت مولا علی(ع) چه می فرمایند؟ " یا علیّ لایعرفک الا الله و انا» هیچ کس تو را نشناخت مگر خدا و من

42. حضرت رسول(ص) در مورد محبت ورزیدن به مولا علی(ع) چه می فرمایند؟ « حُبُّ علّی حسنه لا تَضرَّ معهُ سیئه»: محبت ورزیدن به علی، حسنه ای است که با وجود آن هیچ گناهی به انسان صدمه نمیزند.

43.شهید مطهری در مورد شخصیت علی(ع) چه بیانی دارند؟ علی بن ابیطالب از شخصیتهایی است که مخصوص زمان معینی نمی باشد او مربوط به تمام زمانهاست، علی(ع) شخصیت و کلامی دارد که هر چه زمان بگذرد کهنه نمی گردد.

44. این سخن از کیست؟«ای دنیا چه میشد اگر تمام نیروهای خود را بسیج میکردی و در هر عصری و زمانی بزرگ مردی چون علی(ع) با همان عقل و قلب با همان زبان و همان شمشیر به جهان ارمغان میدادی»؟ دانشمند مسیحی ، جرج جرداق

45. نام یکی از شخصیتهای غیر مسلمان را ذکر کنید که در کتابهای خود مرتب از علی(ع) یاد کرده است؟ جبران خلیل جبران است که می گوید: من از این راز دنیا سر در نمی آورم که چرا بعضی از زمان خودشان اینقدر جلوهستند، به عقیده من علی بن ابیطالب مال آن زمان نبود یعنی آن زمان ارزش علی را نداشت، علی قبل از زمان خودش متولد شده بود.
46. از دیدگاه شهید مطهری راز محبوبیت بی نظیر علی(ع) چه بود؟ هماهنگی قول و عمل آن حضرت

47. حضرت رسول(ص) در مورد علم حضرت علی(ع) چه فرمودند؟ علم آن حضرت بقدری زیاد بود که حضرت رسول در مورد ایشان می فرماید: « انا مدینه العلم و علیٌّ بابها» : من شهر علم هستم و علی(ع) دروازه آن است.

48. علی (ع) مبتکر کدام یک از علوم انسانی هستند؟ علم نحو

49. مولا علی(ع) در مورد کثرت و فراوانی علم خویش چه می فرمایند؟ بارها به مردم می فرمودند: سلونی قبل اَن تفقدونی: ای مردم هر چه از من میخواهید بپرسید تا قبل از اینکه مرا از دست بدهید.

50. امام باقر(ع) در مورد ولایت چه فرمایشی دارند؟ می فرمایند: هر فرضیه ای بعد از آن فرضیه دیگر نازل میشد اما ولایت، آخرین فریضه ای بود که خداوند فرمود امروز دینتان را برایتان کامل کردم و بعد از آن دیکر فریضه ای برای شما نازل نمیشود چرا که فرایض شما را کامل کردم.

51. حضرت رسول(ص) در روز غدیر " ثقلین" را چگونه معرفی کردند؟ حضرت قرآن کریم را ثقل اکبر و اهل بیت را ثقل اصغر معرفی کردند

52. مطابق خطبه غدیر" معیار شقاوت و تقوای افراد " را در چه چیزی معرفی نمودند؟ در دشمنی و یا دوستی علی(ع)

53. مطابق خطبه غدیر، حضرت رسول(ص) چه ویژگی هایی را برای حضرت مهدی(عج) برشمردند؟ انتقام گیرنده از ظالمین – یاری کننده دین – منتخب خداوند – وارث همه علوم

54. در خطبه غدیر از کدام سوره های قرآن نام برده شد؟ حمد- مائده – انعام

55. قرآن کریم حضرت علی(ع) را با چه عنوانی یاد کرده است؟ جنب الله

56. چه نامهای دیگری برای غدیر در روایات دینی آمده است؟ یوم البیعه – یوم الولایه

57. کدام آیه قرآن بعنوان دستور اعلان ولایت مولا علی(ع) بر پیامبر نازل شد؟ یا ایها الرسول بلّغ ما اُنزل الیک من ربّک

58. طبق فرمایش حضرت رسول (ص) چه کسانی وظیفه ابلاغ پیام غدیر را یعنی همان ولایت حضرت علی(ع) را بر عهده داشتند؟ همه حاضرین در واقعه غدیر

59- حجه الوداع از چه ویژگیهای برخوردار بود ؟
الف- حضرت در این سفرحج را به مسلمانان آموزش دادند.
ب- هرچند در آن سال بیماری آبله در مدینه شایع شده بوده و همه نتوانستند در مناسک حج شرکت کنند اما دهها هزار نفر به همراه پیامبر توفیق یافتند که شرکت کنند

60- سایر نامهای حجه الوداع چه بود ؟ حجه الاسلام -حجه البلاغ – حجه الکمال

61- ترکیب جامه مسلمین درحجه الوداع چگونه بود؟ مجموعه ای بود از چندگروه شامل الف- مسلمان مخلص همچون سلمان ،مقداد ،ابوذر و .... ب- تازه مسلمانی که تا دیروز برعلیه مسلمین شمشیر می زدند ج- افرادی که برای حفظ موقعیت اجتماعی خویش و یا امنیت مالی و جانی به اسلام ایمان آورده بودند

62-حضرت رسول (ص) پس از هجرت ازمکه ،چندبار به حج مشرف شدند؟
کلا سه بار ،بار اول پس از صلح حدیبیه بعنوان عمره رفتند بار دوم بعنوان فتح مکه و سومین بار که آخرین بار در سال 10هجرت که به طوررسمی اعلان حج دادند

63 – درکدام سرزمین به دستور خداوند برای تعیین جانشین به پیامبرابلاغ شد؟
درعرفات

64- لقب امیرالمومنین را چه کسی و درکجا به مولا علی (ع) دادند؟
درمکه ،توسط حضرت جبرئیل ،که از طرف خداوند این مورد را برحضرت رسول (ص) ابلاغ کردند و پس از آن حضرت رسول به مسلمین فرمودند نزد علی (ع)رفته و بعنوان امیرالمومنین به حضرت سلام نمایند

65- اقدامات عملی حضرت رسول (ص) برای معرفی مولا علی (ع) در روز غدیر چه بود ؟ چندکار انجام دادند : منبری از اثاثیه و بارحجاج درست کردند و بربالای آن قرار گرفتند تا همگان حضرت را ببینند دوم : دست مولاعلی (ع)را بالا گرفته و حدیث غدیر را قرائت کردند سوم : عمامه خویش را که سحاب نام داشت برسر مولاعلی (ع) نهادند و ازآن بعنوان تاج افتخار نام بردند .

66- در واقعه غدیر ،حضور چه کسی بر عظمت و شکوه غدیر افزود؟
مردی زیبا چهره در کنار مردم ایستاده بود و می گفت بخدا قسم روزی را مانند امروز ندیدم که پیامبراین چنین کار پسرعمویش را تایید می کندو ازمردم پیمان می گیرد ،عمر شاهدسخنان او بودو ازحضرت رسول پرسید این شخص چه کسی است؟حضرت فرمودند اوجبرئیل است مواظب باش پیمان خود را با علی (ع) نشکنی

67- نخستین کسی که احادیث مربوط به خطبه غدیرخم را جمع آوری و تدوین چه کسی بود؟
ابن خالد طبری درکتاب ولایت

68- مهمتریت اعمال عیدغدیر را نام ببرید ؟ روزه –غسل – افطاری دادن –اطعام دادن –زینت کردن- پوشیدن لباس نو –دیدار با مومنان

69- امام صادق (ع) در ثواب روزه عید غدیر چه می فرمایند ؟ فرمودند پاداشی معادل روزه گرفتن درتمام عمر دارد

70- امام رضا (ع) درموردثواب اطعام دادن در روز عیدغدیر چه می فرمایند ؟ فرمودند همانند کسی است که همه پیامبران و صدیقان را اطعام داده باشد

71-خواندن چه دعایی در عید غدیر فضلیت دارد؟ دعای ندبه

72.دراعمال عید غدیربجز نماز معروف عید غدیر،چه نمازدیگری توصیه شده است؟دورکعت نماز شکر

73.معنای این حدیث مولا علی (ع)چه می باشد؟غایه العدل ان یعدل المرء فی نفسه:نهایت عدل آن است که انسان باخودش با عدالت رفتار کند

74- قرائت چه زیارتی در عیدغدیر توصیه شده است ؟ زیارت امیرالمومنین و زیارت حضرت رسول (ص)

75- حضرت رسول در خطبه غدیر الگوی صبر را چه کسی معرفی کردند ؟ مولا علی (ع) و فرزندان حضرت

76- امام صادق (ع) درفضلیت نماز عیدغدیر چه می فرمایند؟ کسیکه این نماز را بخواند ثواب صدهزار حج و صدهزار عمره را می برد و هرحاجتی داشته باشد خداوند برآورده می کنند.

77- منظور از فقه غدیر چیست ؟ اعمال مستحبی این روز است که حدود 36 عمل مستحبی برای این روز ذکر شده که نشان از عظمت و حساسیت این عید دارد هم اعمال عبادی دارد و هم برنامه سیاسی ،همایشی و طرح اقتصادی و ایجاد مساوات

78- میرزا جواد آقا ملکی تبریزی استاد حضرت امام (ره) در فضلیت روز عیدغدیر چه می فرمایند؟ فضیلتی که برای روز عید غدیر وارد شده نسبت به فضیلت های ماه رمضان بیشتر است

79- این حدیث از چه کسی است و چه معنایی دارد؟ مَن زار مومنا ادخل الله قبره سبعون نوراً و وسع فی قبره و یزور قبره کل یوم سبعون الف ملائکه یبشرونه باالجنه: امام رضا (ع) کسیکه در روز غدیر به دیدار مومنی برود خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد کند و قبرش را وسیع میسازد هر روز 70هزار فرشته قبرش را زیارت کرده و به او مژده بهشت میدهند

80- در فضلیت زیارت قبر مولاعلی (ع) روایتی ذکر کنید . امام رضا(ع) می فرمایند هرکجا بودی در روز عیدغدیر کنار قبرامیرالمونین حاضر شو همانا خداوند در این روز گناه 60مردوزن مومن را می آموزد.

81- دیدگاه اهل سنت در مورد حدیث غدیر چیست؟
آنان کلام مولا را که درحدیث غدیر آمده به معنای ولی و سرپرست قبول ندارند . کلمه مولا را بر معنای دوست و یاری کننده میدانند و دوم اینکه ابوحنیفه این چنین نظر میدهد که در مناظرات با شیعه زیر بار حدیث غدیر نروید چون اگر اعتراف کردید مغلوب میشوید و اصل غدیر را کسی نمیتواند منکر شود

82- حضرت رسول (ص) بعداز بیان حدیث غدیر ،چه دعایی در حق مسلمین نمودند ؟ اللهم و ال من و والاه و عادمن عاداه : خدایا دوست بدار هرکسی که او را دوست دارد و دشمن بدار هرکی که اورا دشمن میدارد

83- یکی از شبهات که وهابیون مطرح می کنند در مورد غدیر این است که چرا حضرت علی در هیچ جای تاریخ نگفتند که مردم در غدیرخم با من بیعت کردند ، پاسخ این شبهه چه می باشد ؟ پاسخ را با استدلال یکی از علمای اهل سنت بنام احمد بن حنبل مطرح می کند که اینگونه پاسخ دادند : حضرت علی (ع) مردم را در محلی بنام رحبه گردآورده و فرمودند سوگند میدهم شما را هرکسی که غدیرخم را بخاطر دارد و سخن حضرت رسول را شنیده است از جابرخیزد 30نفر از حاضرین بپا خواسته و شهادت دادند که حضرت رسول دست مولا علی (ع) را گرفته و حدیث من کنت مولاه را قرائت نمودند .

84- چرا نام علی (ع) به صراحت در قرآن نیامده است ؟ امام صادق (ع) می فرماید تعداد رکعات نماز هم در قرآن ذکر نشده فقط به اصل نماز اشاره شده و تفسیر آن برعهده پیامبر است درمورد امام مولاعلی (ع) نیز این چنین است ،چه بسا اگرنامی از مولا علی (ع) برده میشد ،دشمنان اسلام قرآن را تحریف می کردند

85- چرا دشمنان و بدخواهان مولاعلی در طی 70 روز پس از غدیر که حضرت رسول در قید حیات بودند ،سوءقصدبه جان مولاعلی (ع) را نداشتند ؟
اولا نمیتوانستند و ثانیا اگراین کار را میکردند ،حضرت فرد دیگری را به جانشینی معرفی می کردند

86- چرا حضرت رسول (ص) به صورت کتبی نوشته ای به امام علی (ع) نداند که بعنوان سند امامت ایشان باشد ؟ وجود 120000 نفر حاجی در محل غدیر کمتر از نوشته حضرت نیست و ثانیا برای مخالفین فرقی نمیکند همانطور که در ماجرای فدک ،حضرت زهرا (س) نوشته داشتند اما ابوبکر آن را پاره کرد

87- حضرت رسول (ص)که علم غیب داشتند و میدانستند که این ملعونین ،پیمان شکنی می کند پس چرا ولایت حضرت علی (ع) را بیشتر تثبیت نکردند ؟
اولا پیمان بستن و بیعت کردن اجباری نیست بلکه اختیاری است و دوما وظیفه حضرت ابلاغ این سند بود که حضرت به خوبی آن را انجام دادند و هم شیعه و هم سنی قبول دارند که عمر اولین نفری بود که با حضرت علی (ع) بیعت کرد و اولین نفری بود که پیمان شکست.

88- علت سکوت 25 ساله مولا علی (ع)و خانه نشینی حضرت بخاطر چه بود؟
حضرت پس از رحلت حضرت رسول (ص) چالشهای زیادی را پشت سرگذاشتند خصوصا پس از شهادت حضرت زهرا (س) که این چالشها بیشتر شدو توهین ها و بی احترامی ها روز به روز بیشتر میشد اما بخاطر حفظ اسلام ترجیح دادند سکوت کنند تا اینکه مردم خودشان متوجه اشتباه خود شده و با اصرار زیاد از مولاعلی (ع) خواستند خلافت مسلمین را بپذیرند.

89- واقعه غدیر در چه سالی اتفاق افتاد ؟سال 10هجری

90 – نام محلی که حضرت رسول کاروانهای حج رامتوقف کردند چه بودو چرا این محل انتخاب شد؟
سرزمین جحفه ،چون دقیقا محلی بود که حکم یک چهارراه داشت و کاروانها ازاین محل از یکدیگر جدا میشدند

91- برترین دلیل شیعه برای اثبات ولایت مولا علی (ع) چه می باشد ؟ همان حدیث غدیر (من کنت مولاه فهذا علی مولاه)

92- شیعه به چه معنا میباشد ؟ شهید اول ،شیعه را اینگونه معرفی می کنند "الشیعه من شایع علیا" شیعه کسی است که علی (ع) را همراهی می کند یعنی عملا دنباله رو حضرت باشد

93- علی (ع) دو گروه را از خود طرد کردند ،آنها چه کسانی بودند ؟ 1- منافقان زیرک 2- زاهدان احمق

94- اساس سیاست علی (ع) درحکومت داری چه بود؟ عدالت

95- بزرگترین مشکل علی (ع) در زمان حکومتش از ناحیه چه افرادی بود؟
افراد منافق و خشکه مقدس ها

96- از دیدگاه علی (ع) چه کسانی باید از حکومت کردن بر مردم کنار گذاشته شودند؟
1-کسانکیه از مردم عیب جویی می کنند 2- افرادیکه سخن چینی می کنند 3- افراد بخیل و ترسو 4- کسانیکه در حکومت طاغوت ،پست و مقام داشتند 5- افراد چاپلوس 6- افراد خیانتکار 7- افراد کم عقل و پست 8- افراد منافق 9- افراد هوس باز 10- افراد جاهل قدرنشناس

97- علی (ع) چه کاری را سخت تراز راه رفتن روی خار بیابان و به غل و زنجیر کشیده شدن میدانند ؟ ستم به بندگان خدا و غصب اموال عمومی

98- امام سجاد در مورد غدیر چه فرمایشی دارند ؟ می فرمایند غدیر علی رانساخت بلکه علی باعث پیدایش غدیر شد،غدیر مختص به آن زمان نیست غدیر درهمه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر پیش گرفته است باید روش ملتها و دست اندرکاران باشد.

99- رهبر معظم انقلاب در مورد غدیر چه می فرمایند ؟ مسئله غدیر به معنای حاکمیت عدل ،حاکمیت فضلیت و حاکمیت ولایت الله است ،اگر ما بخواهیم حقیقتا از متمسکین به ولایت امیر المومنین باشیم باید خودمان و محیط زندگیمان را به عدل نزدیک کنیم

100- شهیدمطهری در مورد غدیر چه بیانی دارند؟ مطرح کردن مسئله غدیر نباید منجر به جدایی مسلمانان شود . الان جمعیت انبوهی از مسلمانان دنیا و به مذهب ما معتقدند و در دنیا هم آبرومندند باید مراقب باشیم مسئله را طوری طرح کنیم که همه مسلمین را بتوانیم جذب کنیم.


ستادنمازجمعه واحدخواهران زرند،انجمن بانوان فرهیخته شهرستان زرند


(جهت یادآوری لطفا پس از مطالعه سوالات ،درآزمون حضوری که تستی خواهد بود در تاریخ 18شهریور ساعت 5 در محل تکیه چهلچراغ شرکت نمایید)


باتشکر

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.