سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اصلاح خود مقدمه اصلاح جامعه است

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 688 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.04.03
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی در مراسم جشن فارغ التحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی 23/9/88

http://yascms.ir/emam/ebrahimi.BMP


خدا را شکرگزارم که به من توفیق عنایت فرمود که در مراسم جشن دانشجویی و پایان تحصیلات و زحمات این دوره دانشجویی، در جمع شما بزرگواران دانشجویان عزیز و اساتید محترم ، سروران معظم شرکت کنم خدا را بر این نعمت بزرگ شکرگزارم انشاءالله که خدای تبارک و تعالی سعادت دنیا و آخرت را نصیب همه جوانان مخصوصا شما بزرگواران بگرداند.

اصلاح خود مقدمه اصلاح جامعه است
به اندازه فرصتی که در اختیار دارم چند کلامی را خدمت همه شما دانشجویان عزیز و شما عزیزان ، بزرگواران برادران عزیز و خواهران مکرمه مخصوصا عزیزان فارغ التحصیل عرض می کنیم انشاءالله مفید واقع شود. امیدواریم عزیزانمان بعد از سالها تحصیل یک کار و خدمت آبرومند، انشاءالله موفق شوند. هیچ چیزی بهتر از کارگشایی و خدمت و کار راه اندازی و هیچ نعمتی برای پدر و مادر نیست که بعد از سالها انتظار جوانشان تحصیلات عالیه شان را تمام کرده باشد و یک جوان برومند، رشید، با ایمان، با تقوا، متخصص و خدمتگزار برای جامعه باشند. امیدواریم که همه شما بزرگواران به همین نیت برای خدمت موفق شوید.

خاطره از سرکشیش انگلیکان
یک مطلبی را از یکی از سر کشیشان خارجی عرض می کنم. سر کشیش اندلیکان در خاطرات خودش این طور نوشته است که من در دوران نوجوانی و در ذهنم این بوده که دنیا را تغییر دهم بعد از یک مدتی دیدم که دنیا را نمی توانم تغییر بدهم، گفتم که یک مرحله پایین تر بیایم و کوشش می کنم که کشور خودم را عوض کنم بعد از یک مدتی که گذشت دیدم که نه من کشورم را هم نمی توانم تغییر دهم گفتم حالا که نمی توانم کشور خودم را تغییر دهم خانواده خودم را تغییر دهم یک مقدار که سنم بالا رفت به این فکر افتادم که خانواده ام را تغییر دهم مدتی بعد متوجه شدم که خانواده ام دیگر گوش به حرف من نمی کند الان که روزهای پایان عمر قرار گرفته ام به این نتیجه رسیدم اینجا را خوب توجه بفرمایید نکته بسیار مهمی است روزهای آخر که با مرگ دارم دست و پنجه نرم می کنم به این نتیجه رسیدم که اگر اول خودم را تغییر داده بودم موفق می شدم کشور خودم را تغییر دهم و چه بسا موفق می شدم که دنیا را تغییر دهم و اثر بگذارم. این حرف حرف خیلی بزرگی است همیشه ما توقع داریم که دیگران درست رفتار کنند، خوب باشند، دیگران اصلاح شده باشند اما به خودمان که می رسیم خبری نیست به قول معروف یک سوزن به خودت بزن ، یک جوالدوز به مردم. اگر یک جوانی از خودش شروع کند خودش را اصلاح کند و خودش را باور کند در دنیا می تواند اثرگذار باشد و تغییر دهد.


عظمت کار حضرت امام(رحمة الله علیه)
امام بزرگوار ما چون ایشان برخودش مسلط شد، افکار خودش را تغییر داد، شکل داد، این مرد بزرگ تغییر کرد، خودش را تغییر داد دنیا را به سمت خوبی حرکت داد. روزنامه های خارجی وقتی حضرت امام (ره) فوت نمود نوشتند از برکت امام مسیحی ها مسیحی تر، یهودیها یهودی تر و مسلمانان مسلمان تر شدند. جوانان دانشجوی مسلمان در کشورهای خارجی ننگشان می کرد که بگویند ما مسلمانیم ولی از برکت حضرت امام (ره) دنیا به سمت توحید حرکت کرد. یک انسان مهذب، یک انسان تغییر کرده، یک انسان متعهد اینقدر منشاء خیر بود. علم فقط برای کار نیست برادران عزیز بخشی از کار علم است در کنار علم تعهد، تقوا، پاکی و طهارت می خواهد. اگر در کنار علم و دانش، اخلاق و دینداری با همدیگر آمیخته شد «العلم و الدین توأمان اذ افترقا احترقا» علم و دین همیشه با هم هستند. هر مقدار درخت پربارتر باشد شاخه هایش خم می شود ، تواضعش بیشتر می شود، علم اگر بخواهد بر جامعه و خانواده تاثیرگذار باشد در کنار آن تعهد ، تقوا، اخلاق، پاکی و طهارت باید باشد.

لزوم کار تحقیقاتی بر احکام الهی
هنوز خیلی زمان دارد می گذرد تا ارزش دستورات و احکام دینی برای ما آثارش شناخته شود. ما هنوز کار تحقیقاتی روی آنها نکردیم یکی از اساتید دانشگاه کتابی نوشته که در دست من است اسمش بایسته های تبلیغ است و در این کتاب این طور سخنرانی ها چاپ شده است. یک پرفسور آمریکایی یک مقاله ای به نام شانه درمانی نوشته و برای دانشگاه همدان فرستاده است. و در این مقاله توصیه کرده به مردم اروپا که اگر می خواهید دختران خوب، آرام، با حافظه قوی و خوش اخلاق داشته باشید بیایید شانه درمانی کنید یعنی موهای سر دخترانتان را شانه کنید. در این کتاب اینطور نوشته است که این حدیث پیغمبرخدا(ص) را این پرفسور آمریکایی 22 سال روی آن کار تحقیقاتی و عمیقی کرده است در این مقاله نوشته است که از پیغمبرخدا(ص) سوال کردند یا رسول الله(ص) حق دختر بر پدر چیست؟ پیغمبرخدا(ص) در جواب فرمودند: حق دختر بر پدر این است که دختر وقتی که وارد اتاق شد پدر تمام قد در جلوی دخترش بلند شود، گونه هایش را ببوسد بعد موهای سر دخترش را شانه بکند. این حدیث را این پرفسور آمریکایی 22 سال روزی 18 ساعت تحقیق کرده است نتیجه تحقیقاتش را آورده است. دو گروه خانواده انتخاب کرد یک گروه خانواده هایی که به این حدیث پیغمبر(ص) در کشور اروپایی عمل کنند و گروه دیگر خانواده هایی که به این حدیث عمل نکنند تا نتیجه تحقیقات روشن شود. و نتیجه تحقیقاتش را نوشته است. دخترانی که در خانواده هایی که به این حدیث پیغمبر(ص) عمل کردند دخترانی آرام، خانواده دوست، با حافظه قوی اما در مقابل خانواده هایی که بی اعتنایی کردند دختر از محبت پدر سیراب نشده بود شرور، لجباز، کم حافظه و خیلی از مطالب و مسائل دیگر، باید بیاید تا ما احکام دینی فلسفه شان برای ما روشن شود. ما کار تحقیقاتی نکردیم. یکی از بزرگان می گوید من به دانشگاه کانادا رفتم دیدم که خورشید وسط آسمان که رسید دانشجویان آمدند و رو به قبله شروع به رکوع و سجده رفتن کردند. سوال کرد شما که مسلمان نیستید چرا چنین عملی را انجام می دهید؟ گفته بودند اساتید ما روی این مطلب تحقیق کردند که چرا مسلمانان وقتی که خورشید به وسط آسمان می رسد رکوع و سجده می کنند و رو به قبله می نشینند؟ آمدیم طرح تحقیقاتی کردیم و دیدیم سلولهای بدن هنگامی که انسان رو به قبله باشد و رکوع و سجده کند یک ماده ای به نام دفامین ترشح می شود و اگر به اندازه تولید شود باعث طولانی شدن عمر می شود و هم سلامتی را تضمین می کند و هم آرامش روحی و روانی برای آنها ایجاد می کند. جهت قبله را مشخص کردیم و ما دانشجویانمان را وقتی که خورشید به وسط آسمان می آید برای اینکه سلولهای بدن این ماده را به اندازه نیاز ترشح کند به دانشجویانمان می گویم بیایند و شروع به رکوع و سجده کنند.
چون ما کار تحقیقاتی نکردیم بعضی از سوالها روشن نشده است.می گوید من به بیمارستان جراحی رفتم از پزشک جراح سوال کردم شما 20 سال دارید جراحی می کنید شما در این بیمارستان چه دیدید؟ گفت من تجربه کردم که بیمارانی که من آنها را عمل کردم آنهایی که تختهایشان رو به قبله بود زودتر خوب شدند. بعد تحقیق کردیم که کسانی که نیمه شب دچار سکته قلبی شدند بیشتر کسانی بودند که رو به قبله نخوابیده بودند. جهت قبله ، تاثیراتش منتهی در روایات ما آمده مستحب است این کار را انجام دهید، مکروه است این کار را انجام دهید منتهی ما کار تحقیقاتی نکردیم تا فلسفه این کراهت، وجوب، آنچه مصلحت باشد انجام دهید، آنچه که برای ما ضرر داشته است خدای متعال فرموده است که ما انجام ندهیم. کار علمی و تحقیقاتی نکردیم الان وقتش است عزیزان و بزرگواران دانشجویان که روی این مسائل دینی کار تحقیقاتی انجام بشود. یک پرفسور آمریکایی روی حدیث پیغمبر(ص) 22 سال کار تحقیقاتی کرده است و نتیجه تحقیقاتش را هم عرضه کرده است لذا شما بزرگواران هر کجا که تشریف می برید منشاء خیر و برکت هم برای خودتان و هم برای جامعه باشید. من دیگر بیش از این تصدیع ایجاد نمی کنم و روز خانواده هم هست روز نزول آیه «هل اتی» هم هست البته نه امروز، روز گذشته که درباره حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) است که روز خانواده در جمهوری اسلامی نامگذاری شده است انشاءالله که همه ما به حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) اقتدا کنیم. فرصت نیست و در این مورد مقداری عرض کنم فقط روز سوم اسیری درب خانه حضرت زهرا(س) آمد اسر هم مسلمان نبود او کافر بود بعد از سه روز امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با آب افطار کرده بودند یک کافری آمده بود و درب خانه حضرت زهرا(س) نا امید برنگشت این را می گویند حقوق بشر و بشریت محتاج به این عزیزان و یکبار دیگر این بزرگواران را بشناسیم.
والسلام علیکم و رحمة الله


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.