سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان با موضوع حلول ماه مبارک رمضان

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 484 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1397.03.05
 
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان با موضوع حلول ماه مبارک رمضان مورخه 97/02/26




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

حلول ماه مبارک رمضان را به همه شما شنوندگان عزیز تبریک عرض می کنم،ماهی پر از برکت ورحمت ومغفرت، ماه قرآن، ماه بندگی، ماه عبادت بر همه شما مبارک باد.

ماه مبارک رمضان فرصتی برای تغییر شیوه زندگی:

خدای متعال را شکر گزارم که توفیقی عنایت فرمود تا یکبار دیگر این ماه مبارک را درک کنیم .برادران وخواهران مکرمه ما وقتی که وارد یک شهر می شویم از کجا بفهمیم که این شهر اسلامی است؟ آیا تنها معماری اسلامی در شهر باشد ما می گوئیم آن شهر،شهر اسلامی است یا اینکه وقتی مردم مسلمانند، علاوه برمسلمان بودن، روابط بین آنها هم بر اساس دستورات خدا واسلام باشد ، شیوه وسبک زندگیشان و زیستن شان بر اساس آموزه ای دینی باشد، ماه مبارک رمضان ماهی است که شیوه زندگی ما را عوض می کند شیوه و سبک زندگی ما الهی می شود ، زندگی فردی واجتماعی ما اصلاح می شود، مبادا ماه مبارک رمضان تمام شود ولی هیچ تغییری درسبک زندگی ما بوجود نیاید .

تمام اعضاء وجوارح خود را از معاصی باز دارید:

حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند: اگر با تمام شدن ماه مبارک رمضان تغییری در فرد بوجود نیامد بداند آنگونه که می بایست روزه بگیرد نگرفته است شما حداقل به آداب اولیه روزه عمل نمائید وهمانطوری که شکم خود را از خوردن وآشامیدن نگاه می دارید چشم وگوش وزبان خود را نیز از معاصی بازدارید واز هم اکنون که درابتدای این ماه عزیز قرار داریم بنا را براین بگذارید که زبان خود را غیبت وتهمت وبدگویی و دروغگویی ،ازکینه وحسد ودیگر صفات زشت شیطانی دور کنیم وسبک زندگی ما یک سبک زندگی اسلامی بشود.

افطاری دادن در ماه مبارک رمضان:

از جمله آموزه های دینی در ماه مبارک رمضان افطاری دادن است ، افطاری دادن انفاق است ، افطاری دادن نشانه بندگی واز خود گذشتگی است ، روزه برای این است که روح عبادت در انسان دمیده شود و روح گذشت در او بوجود بیاید. روایات زیادی در باب اهمیت افطاری دادن در ماه مبارک رمضان به ما رسیده است.رسول خدا(ص) در خطبه شعبانیه درباره زنده نگه داشتن افطاری دادن چنین می‌فرمایند: بدانید که خداوند به عزت خود قسم یاد کرده است که نمازگزاران و سجده کننده‌گان را عذاب نکند. ای مردم! هر کسی از شما روزه‌دار مؤمنی را افطار دهد، چنان است که گویا بنده‌ای را آزاد کرده است . وقتی بخواهیم یک زندانی را آزاد کنیم و یا یک دیه ای را پرداخت کنیم چقدر باید هزینه کنیم؟ افطاری دادن هم ثواب آزاد کردن یک بنده را دارد وخداوند از لغزشهای انسان در می گذرد این در باب اهمیت افطاری دادن است .

فلسفه اصلی افطاری دادن:

باز در راویت داریم هیچ چیز مانند غذا دادن وقربانی کردن انسان را به خداوند متعال نزدیک نمی کند(1) منتهی آن چیزی که بسیار مهم است افطاری ساده است که همه قدرت وتوان انجام آن را داشته باشند . افطاری ساده از جان گذشتن وتنها غذا دادن نیست بلکه صله رحم واز حال برادران وخواهران خود آگاه شدن است چراکه صله رحم باعث گِرِه گشایی وگفتگو در خصوص مسائل دینی وشرعی می شود .فلسفه اصلی افطار وافطاری دادن از خود گذشتگی و دمیدن روح بندگی و برای این است که انسان از خودش بگذرد ودر واقع افطاری عیار بندگی وامتحان بندگی پروردگار است .

ثواب افطاری دادن در ماه رمضان:

روایتی را خدمتتان عرض کردم پیغمبرخدا(ص) وقتی که فرمودند : « مَنْ فَطَّرَ فِی هَذَا الشَّهْرِ مُؤْمِناً صَائِماً كَانَ لَهُ بِذَلِكَ عِنْدَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِتْقُ رَقَبَةٍ وَ مَغْفِرَةٌ لِمَا مَضَى مِنْ ذُنُوبِهِ » هر كس یك مؤمن روزه‏ دار را در این ماه افطارى دهد، پاداشى برابر با آزاد كردن یك بنده نزد خدا داشته، و مایه آمرزش گناهان گذشته وى نیز خواهد بود، سوال کردند: « یَا رَسُولَ اللهِ لَیْسَ كُلُّنَا نَقْدِرُ عَلَى أَنْ نُفَطِّرَ صَائِماً » یا رسول الله، همگى ما قادر بر افطارى دادن به روزه دارى نیستیم،حضرت(ص) فرمودند : « إِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَرِیمٌ یُعْطِی هَذَا الثَّوَابَ مِنْكُمْ مَنْ لَمْ یَقْدِرْ إِلَّا عَلَى مَذْقَةٍ مِنْ لَبَنٍ یُفَطِّرُ بِهَا صَائِماً أَوْ شَرْبَةٍ مِنْ مَاءِ عَذْبٍ أَوْ تُمَیْرَاتٍ لَا یَقْدِرُ عَلَى أَكْثَرَ مِنْ ذَلِك » خداى تبارك و تعالى چندان كریم است كه به كسى از شما كه نتواند جز با جرعه شیر آمیخته با آبى، یا شربت آب گوارایى، یا چند دانه خرما روزه‌دارى را افطارى دهد و بر انفاق چیزى بیش از این قادر نباشد، همین ثواب را عطا مى‏كند.(2) بنابراین باید به سمت سبک زندگی اسلامی برویم یعنی افطاری ساده در مقابل افطاری مسرفانه وگسترش فرهنگ انفاق باشد . ان شاء الله که در میان ما مسلمانان افطاری ساده عملی شود در پارکها وحتی در خیابان ومساجد وتکایا همه شرکت کنند وان شاء الله سبک زندگی ما سبکی باشد که خدا می خواهد ودر راستای انجام دستورات الهی باشد .

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته


پی نوشت:

1- بحارالانوار، ترجمه ج 67 و 68، ج‏2، ص347

2- من لا یحضره الفقیه، ج2، ص134


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.