سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

علت خدایی شدن شهدا

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 875 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.03.26
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا ابراهیمی
در جمع زائرین شهدای گمنام در تپه شهدا28/2/89

http://yascms.ir/emam/ebrahimi.BMP


السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) یا بقیة الله، یا اباصالح ادرکنی و اغثنی
السلام علیک یا فاطمه الزهرا(س)، السلام علیکم یا شهدا
دوست داشتیم از صحبت برادرهای عزیزمان در جوار شهدا بهره مند بشویم انشاءالله برنامه ریزی شود از شبهای آینده هر شب از یکی از سروران روحانی بتوانیم استفاده کنیم تا هفتم شهدا در جوار شهدا محفل داشته باشیم. من که به کلمات حضرت امام(ره) مراجعه کردم این جمله حضرت امام(ره) واقعا جزء کرامات جمله های حضرت امام (ره)، کلمات حضرت امام(ره) مثل خودشان خیلی بزرگ و با عظمت است. اولین باری که من این جمله را دیدم در سال 60 وقتی که به جبهه رفته بودیم روی تابلوی شهدای دزفول این جمله از امام را نوشته بودند: همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان، عارفان، دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهر بود. این حرف را امام من دقیق نمی دانم چه تاریخی گفتند ولی سال 60 روی تابلوی بنیاد شهید در جوار شهدای دزفول من آنجا دیدم. امروز وقتی نگاه می کنید می بینیم که واقعا حرف امام مصداق پیدا کرده است شما ببینید همین شهدای گمنام قبل از اینکه اینجا دفن بشوند اصلا کسی روی این تپه نمی آمد و در سال کسی سر نمی زد. یکی از آقایان و دوستان وقتی که صحبت بود ما شهدا را بیاوریم اینجا اعتراض می کرد می گفت چرا اینجا می خواهی بیاورید بگذارید لااقل یک جای دیگری دفن کنیم. ولی وقتی الان آمد در این نقطه گفت من قبل از انقلاب تا به امروز هیچ وقت نیامده بودم. ولی وقتی الان آمدم دیدم بهترین نقطه دفن شدند. حالا من سر منظورم این جمله است کجا دفن بشوند و نشوند کار ندارم تا قبل از دفن شهدا کسی اینجا نمی آمد ولی از روزی که معلوم شد که ما شهدا را اینجا می خواهیم دفن کنیم اینجا از جمعیت خالی نشد حتی امروز صبح که تعدادی از دوستان ما خوابیده بودند برای وسایل صوت می گفتند تعدادی از مردم نماز صبحشان آمده بودند در جوار شهدا خواندند اذان صبح خودشان را رساندند به محضر شهدا .
اینکه امام می فرمایند: همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت (حالا این روز به روزش بیشتر و الان اول تلالؤ است) مزار عاشقان ، عارفان، دلسوختگان و دارالشفاء است. این جمله حضرت امام(ره) بود.
یک جمله از مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) من در یادداشتهایم دیدم می فرمایند: با این ستاره ها یعنی منظور شهدا راه را می شود پیدا کرد همین حالا مثل ستاره می درخشند. همین الان هم می درخشند. از روزی که این شهدا به شهرستان ما آمدند ببینید چه تاثیری داشتند؟ شهداخیلی بزرگوارند. تقدیر خدا را ببینید هر وقت ما سرد می خواهیم بشویم، ارزشهای دینی بین ماها کمرنگ بشود اینها به اذن خدا می آیند حرکت می کنند دوباره دلها را مجذوب قرآن ، راه اندیشه حضرت امام(ره) و دوباره ارزشهای سالهای جنگ را برای ما زنده می کنند دلهای ما را هدایت می کنند وهمین الان واقعا نورافشانی شهدا را ما داریم مشاهده می کنیم انشاءالله به کمک شما و مسئولین و بزرگواران حرم و گنبد و ضریح شهدا ساخته شود.
شهدا تاریخ مصرف ندارند
بعضی از انسانها تاریخ مصرف دارند و بعضی دیگر هیچ وقت تاریخ مصرف ندارند. بعضی ها تاریخشان زود تمام می شود و با مرگشان تمام می شوند. عمرشان جزء گناه هیچ آثاری ندارند این بعضی از آدمهاست. همین که از دنیا رفتند یاد و نامشان از یاد می رود نهایت یک سوم برایشان برگزار می شود بعدش هفت و چهلم و خیلی خوب باشند سال اول سالگرد بعد تمام می شود. تاریخ مصرف این آدم تا زمانی که زنده بود پرونده اش هم جزء گناه هیچی ندارد خوب این یک گروه یک سری از انسانها هستند که تاریخ مصرف ندارند همیشه نورافشانی می کنند این شهدا هستند و از لحظه شهادت نورافشانی شان بیشتر می شود خوش به حال شهدا، شهدا واقعا شهادت را خواستند بچه های جبهه می دانند باید شهادت را بخواهیم و آن لحظه ممکن است آدم مردود بشود ولی لحظه ای که باید شهادت نصیب بشود آن لحظه ممکن است الان نمی خواهم شهید بشوم مثلا جایش مناسب نیست بدنم منتقل نمی شود مفقود الاثر می شوم ممکن است همچین چیزهای در ذهن آدم بیاید شهادت خواستنی است واقعا ، یک عده ای آمده بودن پیش حضرت امام(ره) گفته بودند آقا دعا کنید که ما شهید بشویم فرمودند اگر بخواهید شهادت نصیبتان می شود. شهادت خواستنی بود البته لیاقت می خواست. حالا نمی خواهم بگوییم پدر و مادر بی تاثیر نبود پدر و مادر هم خیلی تاثیرگزار است. خوب بعضی از بچه ها شروع زندگی خوبی نداشتند یکی بود طلبه شده بود ولی اهل فحشا و منکرات ولی این مرد عاقبت به خیر شده بود و توبه کرد. بالاخره لیاقت می خواهد و خواستن.
انسانها و اهل بیت(علیهم السلام)
یک تقسیم بندی دیگر انسانها نسبت به اهل بیت(ع)، عده ای بی تفاوت نسبت به اهل بیت(ع) و امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) هستند، ایام محرم و ماه صفر می آید غمشان نیست، ایام شهادت حضرت زهرا(س) می آید اصلا انگار نه انگار شهادتی هست . خوب بعضی از آدمها بی تفاوتند. بعضی از آدمها دشمن اهل بیت(ع) هستند.

علت خدایی شدن شهدا
یک گروه دیگرهستند یعنی فقط اهل بیت(ع) را دوست می دارند یعنی علاوه بر دوستی به اهل بیت(ع) اقتدا می کنند و جزء خواص اهل بیت(ع) وبهترین یاران اهل بیت(ع) قرار می گیرند شهدا جزء این خواص اهل بیت(ع) قرار می گیرند. شهدا چه کار کردند که به این مقام واقعا رسیدند؟ شهدا جلوه های دنیا را کمرنگ و جلوه های آخرت را پررنگ کردند. تهاجم فرهنگی هدفش این است که جلوه های دنیا و لذت دنیا را پررنگ کند ولی شهدا جلوه های آخرت را برای خودشان پررنگ کردند.
مقامات شهدا
خوب به چه مقامی دست پیدا کردند؟ مقامات شهدا اولا اهل ایثار شدند بالاترین ایثار، ایثار جان است. یک دفعه کسی مالش را در راه خدا می دهد دیگری جانش را در راه خدا می دهد ما داریم زندگی می کنیم چقدر تلاش می کنیم جسمان سالم باشد؟ همه آدمها حب ذات دارند ذاتش حفظ شود ولی شهدا حب ذات ندارند و حب الله داشتند اهل ایثار شدند. در زیارت اربعین می خوانیم «بذل مهجته فیک لیسنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة» می گوییم سید الشهدا(ع) خون قلبشان را داد «بذل مهجته فیک» برای چه؟ «لیستنقذ عبادک» تا بندگان تو را نجات بدهد. امروز من وشما سر سفره شهدا، این آزادی و نجات ما از برکت خون شهدای که مفقود شدند از برکت جانبازان، رزمندگان و بسیجیان، اهل ایثار و گذشت بودند کشور را نجات پیدا کرد و الا اگر عده ای جانفشانی نمی کردند و از جانشان نمی گذشتند و ایثار نمی کردند دشمن آمده بود تهران و کل ایران را گرفته بود. پس اولین مقام یک شهید اهل ایثار است ایثار یعنی اهل بخشش است بهترین بذل و بخشش اینکه انسان جان خود را بدهد و هدف اینکه انسانها را نجات بدهد کشور را نجات بدهد.
شهدا ما خیلی شرمنده ایم
ما به این شهدا چی باید بگوییم؟ امشب باید بگوییم شهدا خیلی ما شرمنده ایم واقعا دارم می گوییم خودم را می گوییم من خودم نسبت به شهدا می سنجم می بینم واقعا نه یک ذره بلکه خیلی شرمنده شهدا هستم برای اینکه ما نفس که می کشیم ، حیات و زندگی ما از برکت شهدا است. ما چقدر راه و مرام شهدا، اهداف شهدا را در زندگی عمل کردیم؟ شهدا اهل ایثار بودند ما چقدر از آبرویمان و عزتمان برای دین خدا و از وقتمان برای دین خدا صرف کردیم؟ شهدا یک مقام پیدا کردند مقام شاهد و ناظر، مقام شهادت یعنی ناظرند ناظر یعنی چه؟ یعنی از همه چیز با خبر است. اگر با خبر نبودند نمی توانستند روز قیامت شهادت بدهند اما چند گروه شاهد داریم در قیامت اینها می آیند شهادت می دهند یا به نفع و یا به ضرر ما ، از جمله شاهدان روز قیامت شهدا هستند یعنی ارتباط شهید با دنیا قطع نمی شود همه زنده هستند هیچ کس نمی میرد یعنی هیچ وقت مرگ نابودی نیست همه ما یک روز نبودیم هستیم همیشه هستیم وقتی که می میریم روحمان از این دنیا به دنیای دیگر منتقل می شود روح ما نمی میرد. همیشه روح ما است و زنده ایم. پس شهدا زنده هستند فرقش چیست؟ آنها در این عالم نظارت و برکت دارند و حرکت و نورافشانی ایجاد می کنند، از دلها باخبرند و امراض را می توانند شفا بدهند. یکی از علمای بزرگ گفته بود ما در عالم برزخ دستمان خیلی باز است این حاجتهای کوچک را بیاورید پیش ما و حاجتهای بزرگ را ببرید پیش حضرت معصومه(س) ، شفاعت و سعادت را ببرید پیش حضرت معصومه(س) این ماشن و خانه و زندگی بیاید پیش ما، ما دستمان باز است هر چه می خواهید برایتان می دهیم. شهدا به مقام شاهد و ناظر دست پیدا کردند. حالا خداوند که من وراء حاضر و ناظر است.
زمین، ملکی که روی آن عبادت می کنیم حاضبر و ناظر است.
خود اعضاء و جوارح خود سرباز خدا هستند اگر ما با این دست کار خیر انجام دهیم این دست شهادت می دهد اگر مشت تو گوش بچه یتیمی هم زدید بر علیه تو شهادت می دهد چون سرباز خداست امروز حق ندارد حرف بزند ولی روز قیامت واقعیتها را شهادت می دهد.
از جمله شاهدان شهدا هستند.
مقام مغفرت و رحمت
یکی از مقامات شهدا مقام مغفرت و رحمت است. بخشش خدا شامل حال خودشان می شود چون ایثار کردند اهل گذشت بودند خداوند تبارک و تعالی هم همه چیز آنها را بخشیده است با اولین قطره خونشان هر چه گناه خدای نکرده در زندگیشان بوده بخشیده است البته شهدا هم نسبت به حق الناس باید جواب بدهند حق الناس یک چیزی هست که شهدا هم باید جواب بدهند منتهی روز قیامت خدای تبارک و تعالی آن کسی که حقی از شهید دارد می آورد اینقدر به او می دهد تا راضی شود خدا جبران می کند ولی حق الناس قابل گذشت نیست این را باید حواسمان باشد حق الناس را باید در آن دنیا بپردازیم شهید هم باید بپردازد ولی چون شهید به مقام مغفرت دست پیدا کرده خدا جبران می کند اینقدر به طلبکارش می دهد تا راضی شود این مقام مغفرت و بخشش است.
شهید سوره یس وقتی که به شهادت رسید همین که به زمین افتاد ملائکه بردنش به بهشت نه حسابی و نه کتابی و نه برزخی. در قرآن کریم می فرماید: «قیل ادخل الجنة» همین که افتاد به زمین روح از بدنش جدا شد پرواز کرد «قیل ادخل الجنة» بعد از داخل بهشت پیغام داد برای پدر و مادر و جامعه فرمود از شهادت نترسید شهادت مقام بسیار بالای دارد «قیل ادخل الجنة قل» یعنی از داخل بهشت گفت «یا لیت قومی یعلمون» کاش خانواده من، قوم و جوانان علم و آگاهی نسبت به شهادت پیدا کنند که شهادت چه لذتی دارد؟ «بما غفرلی ربی و جعلنی من المکرمین» خدا چه اکرامی به من کرده ، پروردگار چه عزتی سر من گذاشته است؟ یک مقام ، مقام شهادت است. هر شهیدی خدا می داند چقدر انسانها گناهکار را شفاعت می کنند؟
مقام رستگاری ، فوز و رستگاری کامل ، سعادت کامل از برکت شهادت است. امیرالمومنین(ع) می فرمایند: «فزت و رب الکعبه» حضرت خیلی کار خیر کرده است یک ذره اش به اندازه تمام نمازهای که تمام انسانها ، اجنه و ملائکه و کارهای خیری که همه می کنند هنوز ضربه شمشیر علی(ع) ثوابش بالاتر است ولی نگفت من رستگار خوشبخت و سعادتمند شدم.
امیرالمومنین(ع) چه موقع فرمود من خوشبخت و سعادتمند شدم وقتی که در آستانه شهادت قرار گرفت «فزت و رب الکعبه»
حفظ نظام جمهوری اسلامی والاترین هدف شهدا
خوب این در باب مقام شهادت خدای متعال توفیق داد. ما نسبت به این شهدا وظیفه داریم راه شهدا را ادامه بدهیم هدف شهدا حفظ نظام جمهوری اسلامی ، ولایت و امامت و رهبری بود حفظ ارزشهای دینی بود ما وظیفه داریم این میراث شهدا که:
اولا نظام جمهوری اسلامی است با تمام وجود حفظ کنیم.

تبعیت از ولی فقیه
دومین میراث شهدا و ولایت و رهبری است در وصیت نامه شهدا یکی از جملات تبعیت از رهبری بود این را ما یادمان نرود گوشمان باید دم دهان رهبر باشد. امروز رهبر عزیز و بزرگوار، آن زمان امام بود و امروز هم جانشین امام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دام ظله العالی) است. ارزشهایی که برای این شهدا مثل نماز و روزه ، کار خیر، صداقت، راستگویی، خدمت به مردم، صله رحم، محبت، برادری و همه ارزشهای دینی شهدا اینها را زنده کردند ما انشاءالله کوشش کنیم ارزشهای دینی و اسلامی را در وجود خود و جامعه زنده کنیم، گناه نگذاریم در جامعه رشد پیدا کند مثل علف هرز است شهدا به بالاترین نیکی دست پیدا کردند ما مطیع و رهرو راهشان باشیم و ما هم از شفاعت این شهیدان بهره مند شویم من بیش از این تصدیع ایجاد نمی کنم.
والسلام علیکم و رحمة الله



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.