سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اهمیت روابط عمومی ها

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 674 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.03.26
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا ابراهیمی
در جلسه آموزشی روابط عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت 28/2/89
http://yascms.ir/emam/ebrahimi.BMP


السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)،السلام علیک یا فاطمه الزهرا(س)،السلام علیکم یا شهدا
ایام شهادت حضرت زهرا(س) را تسلیت عرض می کنم و گرامی می داریم سال همت مضاعف و کار مضاعف
اهمیت روابط عمومی ها
جلسه ، جلسه بسیار خوبی است در باب روابط عمومی ها و اثرات و کار روابط عمومی ها در جامعه. هر چند من متخصص این رشته نیستم ولی چند کلامی را یادداشت کردم . کار روابط عمومی و تاثیراتی که می توانند بر نحوه تقویت، اقتدار، و چه مسائلی را باید مراعات کنند ولی جسته و گریخته چیزی به ذهن من آمده اولا روابط عمومی در واقع ، ما دستگاه داریم و مردم، ارتباط با مردم با آن دستگاه و پل ارتباطیشان در واقع نقش روابط عمومی است پل ارتباط بین مردم و آن دستگاه و سازمان مربوطه می تواند باشد.
وظایف روابط عمومی
دو تا وظیفه بسیار مهم می تواند روابط عمومی به عهده بگیرد اولا خدماتی که آن اداره و آن دستگاه انجام می دهد نیاز به اطلاع رسانی دارد و خدمات انجام شده را ، خدمات مدیریت، کارکنان و تاثیراتی که در جامعه دارد اینها را حتما روابط عمومی به اطلاع مردم برساند. یک ایرادی که مقام معظم رهبری(دام ظله العالی)بر دولت نهم گرفتند فرمودند: ضعف در اطلاع رسانی یعنی پر کار ولی اطلاعاتی که به مردم بدهند این اطلاعات داده نشده است. ضعف مربوط به حوزه روابط عمومی ها می شود. روابط عمومی هر دستگاهی باید کارهای که آن تشکیلات انجام داده باید این کارها را به سمع مردم برسانند. ولی متاسفانه در این قسمت ضعف است. الان هم همینجور از طرفی تبلیغات دشمن خیلی زیاد است از طریق ماهواره، اینترنت و شایعات در بین جامعه ، تبلیغات خیلی زیادی دشمن دارد ولی به موازاتی که تبلیغاتی دشمن دارد نه تنها جواب آنها داده نمی شود هیچی خدمات انجام شده هم یا دهمش به مردم اطلاع رسانی نمی شود این واقعا ظلم است. ظلم چیست؟ کار انجام می گیرد ولی اطلاع رسانی نمی شود. نسبت به سطح جامعه، مردم کوچه و بازار کم است، از مساجد، از تریبون نمازجمعه و هر کجا که افکار مردم در آن شکل می گیر د متاسفانه آن اطلاع رسانی نمی شود. یکی از کارهای روابط عمومی اطلاع رسانی است اطلاع رسانی با تبلیغات خیلی تاثیرات دارد من صبح فکر می کردم که چه آیه ای پیدا کنم که مناسبت ایت تبلیغات باشد وقتی نگاه می کردم به این آیه رسیدم «ان تکونوا تألمون و انهم یألمون کما تآلمون» خدای متعال دراین آیه تبلیغات دشمن را خنثی می کند می فر ماید: «و انهم یألمون» دشمن شما هم تلفات و خسارت داده است. خوب این بار را کم می کند در جامعه، دشمن هم خسارت دیده «کما تألمون» خوب این چه نقشی در جامعه می تواند داشته باشد؟ اعلام خسارتهای که دشمن پی در پی دیده است این آیه می گوید دشمن هم خسارتهایی دیده است بررسی می کنید دو فایده دارد اولا روحیه دشمن تضعیف می کند و دوما نیروی خودی را هم تقویت می کند به عنوان مثال کارمندان یک اداره ما می گویند این مشکل داریم ضعفهایی داریم اگر روابط عمومی بگویند نه دستگاههای دیگر این مشکل و گرفتاری هم دارند این باعث می شود که روحیه کارمندانی که در آن دستگاه و تشکیلات دارند کار می کنند روحیه شان تقویت می شود و اطلاع رسانی و تبلیغات تاثیر خیلی زیادی می تواند داشته باشد.
یکی دیگر اطلاع یابی است افکارسنجی و نظر سنجی است یعنی دستگاه ما که الان مسئولیتش را داریم این بازخورش در جامعه چگونه است؟ مردم چه قضاوتی نسبت به این دستگاه دارند؟ آیا قضاوت خوبی دارند؟ آیا ازعملکردش راضی هستند ، نیستند؟ نظر سنجی افکار را و اطلاع یابی از افکار به عهده کیست؟ به عهده روابط عمومی است. چون مدیر اداره و آن تشکیلات باید کارهای خودش را انجام بدهد ، معاونتها در تشکیلات خودشان ولی آن تشکیلاتی که باید ببیند که این دستگاه تاثیرش در جامعه چقدر بوده است؟ مردم نسبت به مسئولین این تشکیلات چه نظری دارند؟ آیا نظر مثبت دارند یا منفی؟ آیا بی تفاوت هستند یا اصلا خبری ندارند؟ این به نظر من به عهده روابط عمومی می باشد. این دو وظیفه بسیار مهم یکی اطلا رسانی که مجموعه فعالیتهای که سازمان دارد به مردم برسانند و دیگری اطلاع یابی و افکارسنجی و نظر سنجی که در رابطه با آن سازمان و نهاد و اداره ای که هست در ذهن و دل مردم . خوب حالا ما باید چه کار بکنیم؟ باید توانمندسازی کنیم و این بحث دیگری دارد.
صحت اطلاعات
باز از آیات قرآن یادداشت کردم اطلاعاتی که ما باید بگیریم این اطلاعات نباید ضعیف باشد از قرآن سوره اسراء ،آیه 36 ما این طور استنباط می کنیم «ولا تقف ما لیس لک به علم»قرآن می فرماید که آن جاهای که علم آگاهی نداری، یقین نداری به آن اعتنایی نکن. در دریافت ذهنی ما از رخدادهای که در جامعه صورت می گیرد یا بر اساس علم و یقین است یا بر اساس ظن شکل گرفته یا بر اساس شک یا بر اساس وهم، از نظر قرآن مجید آن دریافتی که مبنی بر علم و یقین استوار است آن صد در صد است و ظن از شک بالاتر است. شک پنجاه ، پنجاه است و شک، و وهم هم خیلی فایده دارد از نظر قرآن تکیه ما روی اطلاعاتی که می گیریم روی یقین باشد و الا دیگر بر مبنای شک یا ظن یا بر مبنای شک و ظن استوار شد. این اطلاعاتی که ما می دهیم یا دریافت می کنیم این نهایت ضرر تمام می شود خسارت می تواند برای ما داشته باشد پشیمانی بریا ما ایجاد می کند بنابراین اطلاعاتی که ما به دستگاهمان می دهیم به مدیرانمان می دهیم یا اطلاعاتی که به مردم می خواهیم بدهیم مبنایش بر اساس علم و یقین باشد.
خسته نشدن از کار
نکته سوم برادران عزیز و خواهران مکرمه ما نباید از کار خسته شویم از اینکه مردم به ما مراجعه کنند خسته شویم بد جواب بدهیم بی اعتنایی کنیم اینکه بر مسند کاری قرار بگیریم و مردم به ان مراجعه کنند این را باید نعمت خدا ببنید. امام حسین(ع) می فرمایند:«ان الحوائج الناس الیکم من نعم الله» همانا مردم حوائج خود را به شما می گویند این از نعمتها خدا هست پس شما ملول و خسته نشوید . اگر آدم به این دید نگاه کند برای کارش ارزش قائل است و خسته نمی شود و موفق می شود هم سازمان و تشکیلات خودش که مسئولیت دارد ارتقاء می دهد . من بیش از این تصدیع ایجاد نمی کنم . به لطف الهی سه شهید گمنام در شهرستان خودشان ما را لایق دانشتند دفن شده و شهدا منبع نورافشانی هستند شهدا پیش خدا خیلی آبرو دارند. از هستیشان گذشتند حتی اینقدر اخلاص داشتند و از نام خودشان در راه خدا گذشتند و نخواستند نامشان هم مطرح شود. شهدا حق به گردن ما دارند حق حیات، زندگی و ما که نفس می کشیم ، در کشور ما و مردم ما از برکت عده ای که جانفشانی کردند ما باید قدر شناس و شکرگزار زحمات شهدا باشیم و راهشان را ادامه بدهیم اندیشه آنها را پیش ببریم. انشاءالله موفق و موید باشید.
والسلام علیکم و رحمة الله



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.