سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

راز پیشرفت اروپا و غرب و راز عقب ماندگی مسلمانان

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 1872 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.03.26
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای ابراهیمی

http://yascms.ir/emam/ebrahimi.BMP


در جلسه تودیع و معارفه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی 9/3/89
السلام علیک یا صاحب الزمان، یا بقیة الله، اباصالح، ادرکنی و اغثنی
جایگاه و نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ معاصر
بنده به نوبه خود تقدیر و تشکر می کنم از همه شما عزیزان، بزرگواران، مسئولین عزیز که شرف حضور دارند و مهمان بسیار عزیز جناب آقای دکتر آل طاها و همراهنشان، سروران معظم روحانی ، اساتید بزرگوار دانشگاه، روسای محترم دانشگاه جدید، سابق و اسبق و همه شما عزیزان و بزرگواران ، بر من خرده نگیرید اگر اسم نمی برم از همه شما عزیزان و مسئولین عزیز، برادران عزیز و خواهران مکرمه تقدیر و تشکر می کنم.اولا ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) روز مادر و زن، روز ولادت حضرت امام(ره) به همه شما بزرگواران تبریک عرض می کنم و همچنین سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) هم تسلیت عرض می کنم.
جایگاه و نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ معاصر چگونه می تواند باشد؟ چه جایگاهی دارد و باید داشته باشد؟ از آن روزی که پیامبر(ص) بزرگوار ما فریاد سر داد «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» به مسلمانان ، عربها و به جهان آقا عزت و سرافرازی دادند. در بحث علم و دانش ، در منطقه ای که از علم و دانش بی خبر بودند ، هیچ اطلاعی نداشتند توصیه هایی که کردند کار به کجا رسید؟
اهمیت علم ودانش
بعضی از فرمایشات ائمه را من خدمت شما عرض می کنم. امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: «العالم حی و لو کان میتاً» دانشمند و عالم زنده است اگر چه به ظاهر مرده باشد او حیات دارد«الجاهل میتٌ و ان کان حیاً» عالم جاهل و نادان اگر زنده باشد در واقع او مرده است.
امام باقر(ع) می فرمایند: «تذکر العلم ساعةٌ خیرٌ من قیام لیله»یک ساعت بحث علمی ارزشش از یک شب بیدار ماندن و نماز خواندن بالاتر است.
امام صادق(ع)می فرمایند: من دوست می دارم جوانان در دو حال باشند «اما عالماً او متعلماً» جوانان مسلمان و شیعه را دوست می دارم صبح و روزشان را در دو حالت بگذارند یا دانشمند و عالم باشند یا طالب علم و دنبال علم باشند « فان لم یفعل فرط» اگر دنبال علم و دانش نروند ضایع و تفریط می کنند کوتاهی می کنند . و اگر کوتاهی کردند «قال فرّط ضیّع» عمر و جوانیشان را از دست می دهند و اگر حق جوانی را ضایع کردند « قال ضیع اثم» گناه می کنند « و ان اثم سکن النار» کسی هم گناهکار شد داخل جهنم است. بعد قسم می خورند به خدای که محمد(ص) را به پیغمبری مبعوث کرد .
یا پیغمبر(ص) ما می فرمایند: « اکثر الناس قیمة اکثرهم علما و اقل الناس قیمة اقلهم علما» چرا این روایت را عرض کردم به خاطر اینکه توجهات، تشویقات و این اهمیت بود که مسلمانان در دنیا بدرخشند از هر جهت، مسلمانان در همه ابعاد مختلف پیشرفت کنند. و روایت بعدی از پیغمبر(ص) که می فرمایند: «اقرب الناس من درجة النبوة اهل العلم و الجهاد»
راز پیشرفت اروپا و غرب و راز عقب ماندگی مسلمانان
تا زمانی که مسلمانان پایبند به پیغمبر(ص) ، به علم ، ایمان ، تقوا و دینداری بودند روز به روز شکوه علمی داشتند تا رسید به زمانی که ما مسلمانان دست از اسلام بر داشتیم و از آن طرف اروپایی که در توحش به سر می بردند با افکار و علوم اسلامی آشنا شد و به علوم چسبیدند و از آن طرف مسیحیت که از انحرافات و اوهام دست برداشت و به نور علم مشرق زمین روشن شد. شروع به پیشرفت کردند و ما هم از آن طرف رو به ضعف و انحطاط ، این حرفی که دانشمندان بزرگ غربی به آن اعتراف کردند.
جرجی زیدان می گوید شگفت آنکه فرنگیان تصور می کند که آنان علم سیاست اقتصادی را وضع کردند در حالیکه نه، آنها از مسلمانان گرفتند.
گوشتاولوبون مورخ ، جامعه شناس و پزشک فرانسوی می گوید ما باید در حقیقت اعتراف کنیم که آنچه آزادی فکری داریم و نام آن را آزادی فکری می گذاریم ریشه اش از اعراب – مسلمین گرفته شده و آنها بودند که دست به این کار زدند.( کتاب تمدن اسلام وعرب، ص 551)،( اعراب هم چیزی از خودشان نداشتند بلکه اعراب از برکت پیامبر(ص) اگر به جای رسیده است)
پی یر روسو ریاضیدان ، نویسنده و محقق فرانسوی می گوید در بحبوبه قرون وسطی هنگامی که ملل اروپایی به منتها حد انحطاط و هرج و مرج فکری سقوط کردند بار دیگر اختراعات صنعتی و ابداعات فکری را از ممالک شرق اقتباس کردند و همین اقتباس مبنای پیشرفت اروپا و اساس شرقی ایشان شد.(تاریخ صنایع، ص112).
باز جان دیون یورت محقق انگلیسی می گوید اروپا بیشتر از اینها به اسلام مدیون است . اروپا باید به خاطر داشته باشد که به پیروان محمد(ص) دین دیگری دارد و آن عبارت است از اینکه همین مسلمین بودند که حلقه اتصال ادبیات قدیم و جدید شدند و در طول مدت زیادی که اروپا در تاریکی فرو رفته بود. مسلمین تالیفات و تحقیقات عدۀ از فلاسفه یونان حفظ کرده، و بسط و نشر مهمترین رشته های علوم طبیعی ، ریاضیات، طب و ... را بر عهده داشتند و این علوم را مقدار زیادی مدیون زحمات آنها است (کتاب عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) ).
فیلیپ ک حتی، مورخ مسیحی می گوید باید دانست که اروپایی ها در زمینه علوم و صنایع چیزی نداشتند که به مسلمین بیاموزند مخصوصا در علم طب، معلومات مسلمین با آنها قابل مقایسه نبود.(تاریخ عرب، ص193)
موشیم محقق غربی می نویسد: به اتفاق آرای همه شهود معتبر هیچ چیز آشفته تر و حزن آورتر از ظلمتی که در قرن دهم مسیحی در جهان غرب حکومت می کرد وجود نداشت. پس باید قبول کرد که کلیه علوم اعم از فیزیک ، هیئت نجوم، فلسفه و ریاضیات که از قرن دهم به بعد در اروپا رونق گرفت اصولا مأخذ از مدارس اعراب است. دکتر ماکس ماونیف محقق غربی می گوید: فرهنگ اسلام جنبش علمی انسانی را به وجود آورد.
بازگشت به خویشتن
اساس و زیربنای علوم که در غرب رونق گرفته و رایج است بر گرفته از اسلام و مسلمین است و غربی ها تکمیل کننده و گسترش دهنده آن علوم بوده اند نه مبدع و موسس.
و همین طور اگر بخواهیم نظرات دانشمند را داشته باشیم یک کتاب من آوردم اینجا دو جلد است به نام اعترافات که آقای عطایی اصفهانی نوشتند خیلی کتاب خوبی است. بخش اول کتاب اعترافات خدمات اسلام به اروپا است و بخش دوم اعترافات آنها که اسلام را چگونه از بین ببریم. حالا ما که یاد گرفتیم چگونه مسلمانان را در انحطاط و ضعف نگه داریم؟ این کتاب را مطالعه کنید واقعا کتاب ارزشمندی است. گذشته مسلمین و دانشمندان ایرانی شکوه و عظمت و جلال بوده است. انسان هم به بیشینه ، نیاکان و گذشته و به شکوه علمی خودش را می بیند وقتی جوانان ما بدانند چه شکوه علمی در گذشته داشتند و چه طور شد به این انحطاط گرفتار شده اند؟ مسلمانانی که سر آمد بودند.
طنطاوی مفسر قرآن می گوید: انحطاط مسلمین و ترقی اروپا از یک نقطه که مسلمین از دین سعادت بخش دور شدند، اروپا از دین خرافی و اوهام دست کشیدند جلو رفتند رو به افکار و اندیشه های دانشمندان مسلمانان آمدند ترقی کردند. مسیحیت از اسلام درس گرفت و غرب و اورپای مسیحی توجه و پیشرفت کردند. و امروز 5/1 میلیارد مسلمان در سیطره دو، سه میلیون صهیونیست قرار گرفتند چه اتفاقی افتاده است؟ چه اتفاقی در جهان افتاده که مسلمین اینقدر ترقی داشتند در رشته های مختلف علمی، داروسازی، طب و صنعت ولی امروز اسیر دست دو، سه میلیون صهیونیزم و عقب افتاده آن وقت که کتابها را مطالعه کنند بیشتر به عظمت انقلاب اسلامی و امام پی می بریم این بزرگ مرد چکار کرده است؟ امام(ره) تمدن بزرگ اسلامی را پایه ریزی کردند. شکوه علمی، خودباوری را به ما برگرداندند. امروز من و شما سر سفره امام و زحمات امام نشسته ایم و باید کاری بکینم که اسلام در سراسر جهان پرآوازه باشد. شکوه علمی مان را دوباره بدست آوریم. چکار باید بکنیم و از کجا باید شروع کنیم؟ از فرهنگ.
فرهنگ است که تعیین کننده است و فرهنگ هم عمده اش در دست دانشگاه ها و نقش دانشگاه آزاد در پیشرفت تمدن اسلامی نقش برجسته ای است. دانشگاه آزاد می تواند از جهت پیشرفت علمی، پایه گذار پیشرفت علمی در جهان معاصر باشد آن شکوه گذشته ما را دوباره برگرداند با تربیت نخبگان ، اساتید و پیشبرد علوم و فن آوری.
نقشه دشمنان
وزیر مستعمرات بریتانیا گفته بود: ما اسپانیا را به وسیله فساد و فحشاء از مسلمانان گرفتیم امروز هم همین خط را در ایران اسلامی دنبال می کنند. شروع فساد و فحشاء ، گسترش موادمخدر، شراب و قمار ، برنامه مستحجن ماهواره ای ، سایت و برنامه های اینترنتی و...تا جوانان ابتکار و خلاقیت نداشته باشند و سرگرم شهوات باشند. مجال پیشرفت علمی و صنعتی برای میهن خود نداشته باشند.
خوب بیش از این من نمی خواهم زحمت برای شما بزرگواران ایجاد کنم صمیمانه باید تشکر و قدردانی بکنم از استاد و رئیس محترم این دانشگاه جناب دکتر جعفرقلی خانی، ده ماهی که ما در خدمتشان بودیم غیر از صفا و صمیمیت ، برادری، محبت ، طوری شده بود ما دانشگاه آزاد را خانه خودمان می دیدیم. همکاری خوبی با ستاد نمازجمعه و با مسئولین داشتند هر مشکل و مسئله ای با ایشان بوده غیر از محبت و خوبی نه تنها از ایشان بلکه از همه مسئولین دانشگاه از زحمتشان تشکر و قدردانی می کنم.انشاءالله خدا این زحمات را ذخیره خوب برای آخرت و دنیایشان قرار دهد. تبریک و خیر مقدم عرض می کنیم مسئولیت جدید را به برادر عزیز و گرانقدرمان جناب حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علیمرادی که هم استاد حوزه هستندو هم دانشگاه و مورد اعتماد این دانشگاه و مجموعه برادران عزیزمان در استاد و کشور، البته مسئولیت ایشان سنگین تر است به اعتبار اینکه روحانی هستند و توقعات قطعا از ایشان بیشتر خواهد بود و می طلبد که با اساتید بسیار خوبی که در این دانشگاه هست استاد و برجسته اند مشورت بسیار خوبی که شروع شده که باعث رشد و ترقی این دانشگاه الحمدلله شده است انشاءالله به اوج خودش برسد و ما هم افتخار می کنیم به دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان بافت انشاءالله همه عزیزانمان موفق و موید باشند و بیش از این دیگر من شما را خسته نکنم و از همه شما عزیزان و بزرگواران تشکر می نمایم.
والسلام علیکم و رحمة الله


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.