سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

برگزاری نخستین همایش استانی جامعه ایمن به میزبانی زرند

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 462 مرتبه
دسته: سخنان امام جمعه در خبرگزاری ها و روزنامه هاتاریخ: 1396.10.16
 
کد خبر : 21875- ۱۳۹۶/۱۰/۱۴- دسته بندی : آخرین خبرها, اجتماعی, زرند, گوناگون


سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در همایش جامعه ایمن استان به میزبانی زرند مورخه96/10/14


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان (عج) ، یا بقیةالله ، یا اباصالح، ادرکنا واغثنا.

خوش آمد عرض می کنم خدمت همه شما بزرگواران،مدیران و مسئولین ،مدیران کل، فرماندهان عزیز و مهمانان عزیزمان از کرمان،دست اندرکاران مرکز بهداشت شهرستان ،فرماندار عزیز، نماینده عزیزو پرتلاشمان که همیشه در کارهای خوب و خدمت به شهرستان پیشقدم هستند. از حضور همه شما بزرگواران و مهمانان عزیز تقدیر و تشکر می کنیم.

شهر مهدوی نمونه یک جامعه امن:

خوشحالیم که شهرستان ما به جامعه ایمن در دنیا پیوسته است واین افتخاری برای همه مدیران و مسئولین و دست اندرکاران ماست. شهر ما شهر مهدیت نامگذاری شده است، شهر مهدویت ، همان شهر امن است، وقتی حضرت صاحب الزمان(عج) تشریف می آورند،ایمنی و امنیت نه تنها در شهرهای اسلام بلکه سراسر جهان را فرا می گیرد. خداوند متعال در قرآن می فرمایند: « وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضي‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً » (1) خداوند به کسانی از شما ( مسلمانان ) که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده اند وعده داده است که قطعا آنها را در روی زمین جانشین ( خود ) کند و حکومت بخشد همان گونه کسانی را که پیش از آنها بودند ساخت ، و حتما آن دینی را که برای آنها پسندیده است ( دین اسلام ) برای آنها مستقر و استوار سازد ، و بی تردید حال آنها را پس از بیم و ترس به امن و ایمنی تبدیل نماید.این شرایطی است که حضرت صاحب(عج) فراهم می کنند.

نعمت امنیت وسلامتی در روایات واحادیث:

روایات زیادی در بحث نعمت امنیت داریم.از جمله روایتی از پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) که می فرمایند: «نِعْمَتَانِ‏ مَجْهُولَتَانِ‏ الْأَمْنُ وَ الْعَافِيَة»(2) دو نعمت است که ناشناخته است: امنیت و تندرستی. امام صادق عليه السلام نیر می فرمایند: « النَّعيمُ في الدُّنيا الأمنُ و صِحَّةُ الجِسمِ ... »(3) نعمت دنيا، امنيّت و تندرستى است ... .و باز در روایتی از امام صادق علیه السلام داریم که فرمودند : « خَمْسُ خِصالٍ مَنْ فَـقَـدَ واحِدَةً مِنْهُنَّ لَمْ يَزَلْ ناقِصَ العَيْشِ زائِلَ الْعَقْلِ مَشْغولَ الْقَلْبِ» پنج چيز است كه هر كس يكى از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگى ‏اش كمبود دارد و كم خرد و دل نگران است : « فَاَوَّلُّها: صِحَّةُ البَدَنِ وَ الثّانيَةُ: اَلاْمْنُ وَ الثّالِثَةُ: اَلسَّعَةُ فِى الرِّزْقِ، وَ الرّابِعَةُ: اَلاَنيسُ الْمُوافِقُ » اول، تندرستى، دوم امنيت، سوم روزى فراوان، چهارم همراهِ همرأى. «(قال الراوى:) قُلْتُ: و مَا الاْنيسُ الْمُوافِقُ؟» راوى پرسيد: همراهِ همرأى كيست؟ « قال: اَلزَّوجَةُ الصّالِحَةُ، وَ الوَلَدُ الصّالِحُ، وَ الْخَليطُ الصّالِحُ » امام فرمودند: همسر و فرزند و همنشين خوب «وَ الخامِسَةُ: وَ هِىَ تَجْمَعُ هذِه الْخِصالَ: الدَّعَةُ »و پنجم كه در برگيرنده همه اينهاست، رفاه و آسايش است. (4)جامعه ایمن عنوان همایشی است که در شهرستان ما برگزار می شود. بنابراین در باب اهمیت امنیت و آرامش آیات و روایات بسیاری وجود دارد. بدون ایمنی نمی توان زندگی کرد. من دوست دارم تا دنیا سرسفره اسلام ناب بنشیند. در بحث جامعه ایمن،شهرستان ما به جامعه ایمن جهانی پیوسته است، امیدوارم در اثر عمل به دستورات قرآن و اسلام به حدی از امنیت و آرامش و ایمنی برسیم که دنیا از جمهوری اسلامی الگو بگیرد.

تلاش برای ساخت یک جامعه ایمن:

البته روش رسول خدا نیز این بود که خوبی های دنیا را بگیریم. در بحث جامعه ایمن در دنیا سالهاست که کار می شود، در برخی کشورها با عمل به قوانین و دستورات آن، عوارض جانبی آنها به صفر رسیده است و زندگی آنها ایمن شده است . راه خوبی است که آنها رفته اند و ما باید از تجربه آنها استفاده کنیم. بحث جامعه ایمن یک عنوان کلی است و نه تنها در بحث حیطه انسانی است بلکه در حیطه حیوانات ،غذایی که ما استفاده می کنیم را هم شامل می شود. از شیری که استفاده می کنیم، اگر ایمنی در تغذیه ما نباشد، آمار مرگ و میر بالا می رود. نه تنها در حیوانات بلکه در محیط زیستی که زندگی می کنیم هم بحث ایمنی وجود دارد، درختان ما اگر آلوده باشند، میوه ای که ما استفاده می کنیم اگر سالم نباشد ، ما نمی توانیم جامعه ایمن داشته باشیم. بالاخره کارهای بزرگ از کارهای کوچک شروع می شود. امروز بحث شهرستان ما، بحث ایمنی روابط انسانی است. یکی از کارهایی که ما کردیم این بود که سعی کردیم ، فضای شهر آرام باشد و بین مدیران و مسئولین جنگ مسائل سیاسی نباشد وشهر در آرامش باشد. الحمدالله نتایج بسیار خوبی را هم در برداشته است. چند وقت گذشته آمار اقدام به خودکشی در شهرستان بالا بود ، دستگاههای مختلف بررسی کردند که ما در شهرستان شادی کم داریم، و نیاز به شادی حلال داریم . با دستگاههایی که مجری این طرح بودند نشستیم و برنامه یزی کردیم تا شادی حلال را ترویج دهیم. همین مقدار کم شادی حلال هم باعث شد که اقدام به خودکشی پایین بیاید. برای تحقق جامعه ایمن همه باید دست به دست هم دهیم و کار به یک نفر و دو نفر نیست و پیشگیری می خواهد. از مدرسه باید شروع شود آموزش و پرورش و معلمان هم باید با این طرح همکاری کنند.همه باید در باب جامعه ایمن دست به دست هم بدهند. هلال احمر و کارخانه جاتی که در شهرستان داریم همه باید همکاری کنند پیشگیری در جامعه ایمن حرف اول را می زند و باعث می شود همه افرادی که در شهر هستند، خودشان را مسئول بدانند و کمک کنند تا شهر از هر جهت ایمن باشد.چون محدودیت وقت داریم ، صحبت هایم را تمام می کنم. جلسه بسیار خوبی بود، ان شاءالله روز به روز در بحث ایمنی و جامعه ایمنی در ابعاد مختلف پیشرفت کنیم.ما نمی توانیم ایمن باشیم وقتی 80 درصد آب زیر زمینی را استصحال می کنیم. بدون آب ما نمی توانیم زندگی کنیم ، هرچند آدمها سالم باشند و روابط خوب باشند . اینها مثل پیچ و مهره است و مانند چرخ دنده به هم وصل هستند.از هرجهت ما باید ایمنی را در بحث انسانی ،کشاورزی ، دامداری و اقتصاد همه را مد نظر داشته باشیم تا جامعه خوبی داشته باشیم که الگو برای دنیا شود.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه نور، آیه 55

2- روضة الواعظین و بصيرة المتعظين‏، محمد بن حسن فتّال نيشابورى‏، ج ۲ ص ۴۷۲ ؛ الخصال، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۳۴ ؛ بحارالأنوار، علامه مجلسی ج ۷۸، ص ۱۷۰.

3- معاني الأخبار : 408 / 87 .

4- خصال ص 284 ، ح 34


به گزارش پایگاه خبری زرندنیوز , حبیب الله خنجری فرماندار زرند گفت :جامعه ایمن شهرستان زرند از سال ۸۵۵ فعالیت خود را اغاز کرد و در این راستا بر اساس ۶۶ شاخص جلسات متعددی را برگزار کردیم در این مدت اصلاح ۴ الی ۵ نقطه حادثه خیز در این شهرستان بوده به طور مثال یکی از اقدامات موثر اصلاح گردنه ده علی رضا در محور زرند راور بود که متاسفانه در سالهای اخیر ۳۴ نفر در این محور جان خود را از دست داده اند و با اصلاح این محور و تامین روشنایی ان در سال ۹۴ خوشبختانه تاکنون حوادث در این محور به صفر رسیده .

وی گفت: در بحث اقدام به خودکشی سالیانه بیش از ۳۰۰ نفر اقدام به خودکشی داشتیم که حدود ۱۶ نفر از آنها موفق بوده اند و در حال حاضر شاخص اقدام به خودکشی بسیار کاهش یافته است و خودکشی موفق به ۴۴ نفر کاهش پیدا کرده که از این تعداد سه نفر تبعه افغانستانی بوده اند .

اقای خنجری ، پیشگیری از سوانح و حوادث و سلامت و رفاه شهروندان هدف اصلی اجرای طرح جامعه ایمن در شهرستان زرند دانست و افزود: کاهش تعداد سوانح و حوادث، کاهش میزان مرگ و میر و ارتقای سطح سلامت و افزایش امید به زندگی از دیگر اهداف اجرای طرح جامعه ایمن عنوان کرد.

امیری رئیس مجمع نمایندگان استان هم گفت: منشور حقوق شهروندی در دولت مطرح شده است که باعث کاهش بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی خواهد بود و از طرفی یک جامعه آرام باعث می شود که هزینه ها کم شود لذا ایمنی حق هر شهروندی است در کشور ما ناهنجاری های سیاسی بیشتر از ناهنجاری های دیگر است و امیدواریم سیاسیون و گروه های مختلف در آرامش جامعه امن کمک کنند.

وی گفت: جامعه ایمن با مشارکت مردمی و با دخالت مسئولان محقق میشود و در بحث زلزله هم آموزش فراگیر را باید با هدف ایجاد حساسیت بیشتر مورد توجه جدی قرار گیرد.

حجت الاسلام ابراهیمی امام جمعه زرند هم با اشاره به احادیث و روایات پیرامون اهمیت ایمنی مطالبی بیان داشت و افزود :جامعه ایمن کار گروهی است و باید ایمنی در بخشهای مختلف را رعایت نماییم وآنچه می تواند آسیب ها را کاهش دهد آمادگی ها و اموزش است.

مقبلی مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان هم گفت :متاسفانه امسال آمار حوادث رانندگی در استان افزایش پیدا کرده است.

برای کاهش این حوادث اداره حمل و نقل جاده ای استان تلاشهای زیادی را درراستای حذف نقاط حادثه خیز دراستان دست اقدام دارد و در این راستا ۱۱۵ نقطه حادثه خیز در استان شناسایی شده است و در ۲۰ نقطه اصلاح هندسی در حال اجراست ، ۱۲۰۰ تقاطع فرعی به اصلی را سرعت کاه نصب کردیم که نقش موثری در کاهش تصادفات داشته است ،درکنار بحث ایمنی اقدامات فرهنگی هم در حال اجرا است حدود ۷ هزار نفر از دانش آموزان تحت پوشش آموزش های فرهنگ ترافیکی قرار گرفتند .

وی از نصب ۱۳۰ دوربین در سطح محورهای استان تا پایان سال جاری خبر داد وگفت :رفتار رانندگان از طریق دوربین ثبت میشود ،ساکنین حدود ۴۰ روستا حاشیه جاده ها اموزش فرهنگ ترافیکی را فرا گرفتند و امیدواریم با برنامه ریزی شاهد کاهش چشمگیر حوادث رانندگی در سطح استان باشیم.

جواد نوفرستی، مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور هم گفت :جامعه ایمن شهرستان زرند کرمان موفق ترین جامعه ایمن در کشوراست.

وی جامعه ایمن را تکلیف قانونی و تکلیف دینی دانست وافزود :حضور مسئولین سراسر استان در این همایش این است که ازتجربیات خوب شهرستان زرند که بیش از ۱۰ سال است که کمیته جامعه ایمن را اجرا کرده است و موفق هم بوده با کاهش حوادث و سوانح در حوزه های مختلف آشنا شوند و این حرکت یک حرکت ماندگاری خواهد شد .

نوفرستی گفت :در حال حاضر در کشور ۱۶ هزار کشته حوادث داریم و ۳۳۳هزار مصدوم و در ۸ ماهه اول امسال ۱۱هزار ۵۰۰ کشته در حوادث جاده ای داشته ایم در کل کشور حدود ۴ دهم درصد کاهش یافته است ، اما استان کرمان متاسفانه ۲۱ درصد معادل ۱۳۸ نفر رشد داشته است ،بالا ترین رشد اماری کشته های جاده ای در کشور است . و در این بین امار حوادث شهرستان زرند که جامعه ایمن را اجرا کرده است کاهش قابل توجهی داشته است .

وی گفت :شهرستان زرند فعالترین جامعه ایمن در کشور است که در اجلاس سالانه جوامع ایمن که در ۳۰ دیماه سال جاری که به مناسبت سالگرد حادثه دلخراش پلاسکو برگزار میشود اعلام خواهد شد که زرند الگویی برای تمام شهرهای کشور معرفی میشود ، شهرستان زرند به عنوان اولین شهری خواهد بود که به شبکه ملی جوامع ایمن ایران خواهد پیوست و از مسئولین جامعه ایمن زرند دعوت شده است که با حضور در این همایش تجربیات خود را به شهرداران و مسئولین ایمنی سراسر کشور ارائه دهند .


برای دیدن لینک این خبر در سایت خبری زرند نیوز کلیک کنید

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.