سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مراسم اختتامیه سوگواره هنر عاشورایی بیرق با حضور وسخنرانی امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 265 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1396.09.26
 
حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مراسم اختتامیه سوگواره هنر عاشورایی بیرق که مورخه96/09/23 با حضور جمعی از مسئولین شهرستان و هنرمندان درمحل سالن اجتماعات اداره فرهنگ وارشاد اسلامی برگزار شد.



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم اختتامیه سوگواره هنر عاشورایی بیرق مورخه 96/09/23


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) یا بقیة الله ، یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

خوش آمد عرض می کنم خدمت همه برادران و خواهران مکرمه ، هنرمندان بسیار عزیز و به ویژه مهمانانی که در این جلسه نورانی ، شرف حضور دارند و خیرمقدم عر ض می کنم خدمت به فرماندار عزیزمان ، ریاست محترم آموزش و پرورش ، شهردار جدیدمان، و تقدیر و تشکر می کنم از فرمانده فرهنگ شهرستان جناب آقای رشیدی،کار بسیار خوب و ارزشی در شهرستان صورت گرفت. ناگفته نماند ازمجری توانمند این جلسه و همه جلسات نیز تشکر کنم. سلامتی همه دست اندرکاران و خودتان صلوات بفرستید، از جناب آقای سلطانی و رحمانی و عزیزانی که به فکر افتادند سوگواره هنر عاشورایی را برگزار کنند،نیز تشکر می کنم. یک کار نو و ارزشی بود و نگاه هنرمندان را به صحنه عاشورا از دید هنر به تصویر کشیده شده بود. هر کسی بنابر تخصصی که دارد به حادثه کربلا نگاه کند و ماندگاری و زیبایی آن را درک می کند.

زیبائیهای حادثه کربلا:

حادثه کربلا یک طرف جنگ و خونخواهی و جنایت و ظلم است ولی طرف دیگر آن زیبایی است. شما کجای دنیا می توانید تشنه لبی را پیدا کنید که مجروح است و به آب می رسد و مشت خود را پر از آب می کند تا بنوشد ولی به یاد لبان تشنه برادر و دیگران آب را برگرداند و ننوشد. یا در گودی قتگاه وقتی سیدالشهدا در آخرین لحظات حیات در حال آرامش و سکون صورت بر روى خاک نهاده مى گفت:« إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ»(1) کجا چنین زیبایی هایی وجود دارد. یا نقل شده است بعد از حادثه عاشورا، به دستور عبیدالله بن زیاد اهل بیت (ع) را به کاخ او آوردند. وجود مقدس زینب کبری (س) بر عبیدالله وارد شد در حالی که خود را مخفی می کرد و کهنه ترین لباس ها را به تن کرده بود. ابن زیاد سؤال کرد که این زن کیست؟ وقتی معرفی کردند که این بانو زینب کبری (س) است. عبیدالله شروع به بددهنی و زخم زبان زدن کرد و حرف هایی را به اهل بیت (ع) نسبت داد ، از جمله اینکه به زینب کبری (س) عرض کرد: «کَیْفَ رَاَیْتِ صُنْعَ اللهِ بِاَخیکِ؟» کار خدا را با برادرت چگونه دیدی؟ دیدی بر سر شما چه آورد؟ حضرت زینب (س) فرمودند «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا» من جز زیبایی ندیدم. (2) حضرت زینب به صحنه عاشورا این چنین نگاه می کنند که کار خدا را فقط زیبایی دیدم. هر هنرمند از دید هنری خودش به صحنه عاشورا نگاه می کند ، یک مداح، یا یک عکاس ، نقاش ، خطاط ، شاعر و ... هر کدام با تخصص خودشان به صحنه عاشورا نگاه می کنند و در جهت ماندگاری عاشورا به هنر نمایی می پردازند.

عظمت قیام، اوج فداکاری و ویژگی های دیگر امام حسین(ع) و یارانش، سبب شده که نویسندگان و اندیشمندان بزرگ جهان، در باره این نهضت و حماسه آفرینان عاشورا اظهار نظرهای بسیاری داشته، حتی برخی از نویسندگان غیرمسلمان درباره این واقعه کتاب بنویسند. به دو مورد از این دیدگاه ها اشاره می کنم:

آنطون بارا (اندیشمند مسیحی) :

اگر حسین از آنِ ما بود، در هر سرزمینی برای او بیرقی بر می افراشتیم و در هر روستایی، برای او منبری برپا می کردیم و مردم را با نام حسین به مسیحیّت فرا می خواندیم.

مهاتما گاندی (رهبر بزرگ هندوستان)

من زندگی امام حسین، آن شهید بزرگ اسلام را به دقّت خوانده ام و توجّه کافی به صفحات کربلا کرده ام بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، باید از امام حسین پیروی کند.
هنرمندان از دید هنری ، سیاستمداران به دید سیاسی خود به واقعه عاشورا نگاه میکند. کار نویی در شهرستان صورت گرفت که جای تقدیر و تشکر دارد. ان شاءالله که ما درابعاد مختلف پیشرفت کنیم و در هر هنری نگاه مان به صحنه زیبای عاشورا داشته باشدو آن زیبایی را به تصویر بکشیم. از حضور همه شما هنرمندان و برادران خواهران و مهمانان نیز تقدیر و تشکر می کنم ،جلسه بسیار خوبی بود .انشاءالله عاقبت بخیر و سربلندباشید.

و السلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- مقتل الحسين، مقرم، ص 367.

2- بحار الأنوار، ج‏45، ص116



http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5115.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5116.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5117.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5118.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5119.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.