سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور وسخنرانی امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 248 مرتبه
دسته: گزارش تصويريتاریخ: 1396.09.21
 
حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در محل دانشکده فنی خاتم الانبیاء زرند مورخه96/09/18



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم روز دانشجو دانشکده خاتم الانبیاء زرند مورخه96/09/18


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

قالَ الاْمامُ علىّ بن أبی طالِب أمیرُ الْمُؤْمِنینَ (عَلَیْهِ السلام) : « العلم و الدین توامان، اذا افترقا احترقا »(1)

السلام علیک یا رسول الله(ص) ، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)
از اینکه خدای متعال توفیق عنایت فرمود که در جمع شما طالبان علم ، دانشجویان عزیز، اساتید بزرگوار، مدیران و مسئولین ،معاون فرماندار حضور پیدا کنم خدای متعال را شکرگزارم. از ریاست محترم این دانشکده جناب آقای عربپور، اساتید بزرگوارتان نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

16 آذر سالروز شهادت سه نفر از دانشجویان غیرتمند و رشید ، دانشجویان آگاه و ضد استبداد و ضد استکبار را گرامی می داریم و روز دانشجو را به همه دانشجویان عزیز تبریک عرض می کنم.

اهمیت علم ودانشگاه:

در باب اهمیت علم و دانشگاه حضرت امام (رضوان الله تعالی ) علیه نظرشان این است که مبدا تحول یک کشور از دانشگاه، دانشجو و اساتید آن دارد و می‌فرمایند: «دانشگاه مبدأ همه تحولات است. مقدرات این مملکت دست این دانشجویان است،به دست این دانشجویان باید سرنوشت یک ملت تعیین شود.دانشگاه یک کشور اگر اصلاح شود آن کشور اصلاح می شود. »در باب نقش اساتید حضرت امام(ره) می فرماید: «اساتید دانشگاه بدانند که چنانچه دانشگاه را بسازند کشورشان را بیمه کرده اند.» این نقش دانشگاه ، دانشجو واستاد است .همین طور مقام معظم رهبری هم می فرمایند : « دانشگاه، به رأس و بدنه ی زندگی جمعی امداد می رساند؛ تغذیه ی علمی و فکری می کند؛ نیروی انسانی برای آن تربیت می کند؛ سمت و سوی جهت گیریهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تعریف می نماید و به آن شکل و نسق می بخشد.» همان فرمایش حضرت امام(ره) است که مبدأ تحولات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی از دانشگاه نشأت می گیرد.

دو بال مورد نیاز برای پرواز:

در حدیثی که خدمت شما بزرگواران عرض کردم، آقا امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: انسان برای پیشرفت و پرواز به دو بال نیاز دارد « العلم و الدین توامان، اذا افترقا احترقا »(1) علم و دینداری رفیق و دو برادر همزاد هستند و از هم جدا نمی شوند علم و آگاهی و معرفت و دینداری با هم هستند. اگر بین علم و دینداری جدایی بیفتد ،سوزنده است و جامعه را به آتش می کشد . علم منهای دین می شود استکبار جهانی و بمب اتم که جهان را به تباهی و نابودی می کشاند و دین منهای علم می شود خوارج و در زمان ما طالبان و گروهایی تروریستی داعش . علم و دین هر کدام منهای دیگری ، ضرر و زیانهای زیادی به جامعه وارد می کند.همانند آب که از دو گاز سوزان اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است. هر کدام از اینها به تنهایی خطرناک هستند ولی وقتی با هم ترکیب می شوند ، آب گوارا می شود که مایه حیات است.

علم ودین با هم هستند:

اگر جامعه ای بخواهد خوشبخت و سعادتمند شود و منشا همه تحولات بشود و اگر امروز بخواهیم نقش دانشگاه را در تمدن اسلامی ( تمدنی که ما به سمت آن می رویم) را ببینیم ، وقتی است که علم ودین باهم توأمان شود. نه علمِ منهای دین سکولار به درد می خورد ، نه دین داری منهای علم فایده ای دارد.اینکه در روایات به علم اهمیت داده شده است،آیا منظور فقط علم دینی است؟ یعنی دین فقط از خودش تعریف می کند؟ خیر . پيامبر اعظم (ص) فرمود: «اطلبوا العلم بالصين » (2) براي تحصيل علم به دورترين نقطه عالم سفر کنيد . این نشان می دهد، پیشرفت یک کشور و انسان در جامعه کنونی این است که هم اهل دین باشی و هم اهل علم . شخصیت های بزرگی مانند شهید مطهری و شهید بهشتی اگر به تنهایی یک امت بودند برای این بود که هم اهل علم بودند و هم دیندار بودند و چه خدمات ارزشمندی را در جامعه انجام دادند. روایات دیگر در همین زمینه از امیرالمومنین(ع) داریم که خدمتتان عرض کنم ، اگر بخواهیم برای جامعه مفید باشیم و منشأ خیر و اثر باشیم و نام آور بشویم و اگر بخواهیم خروجی دانشگاه ما خروجی خوبی باشد این دو را باید برای خودمان تعریف کنیم.

امیرالمؤمنین(ع) در یک فراز دیگر از روایات می فرمایند: « الایمان و العلم اخوان توأمان و رفیقان لایفترقان »(1) ایمان یعنی باور تسلیم در برابر دستور خداوند . ایمان و علم دو برادری هستندکه با هم هستند ؛البته دین واقعی نه دین کلیسا که زبان عالِم و آگاه را می بندد و آنها را اعدام می کند. دین موافق با فطرت اسلام ناب که امروز پیشگام آن مظهر تشیع است . این دینداری و علم توام با هم هستند. خروجی دیندار و عالم مفید برای کشور است. باز در جایی دیگر امام علی (ع) فرمایند: « نِعْمَ قَرینُ الایِمانِ الْعِلْمُ » (3) دانش، هم نشین خوبی برای ایمان است (ایمان و علم دو رفیق هستند) . پس پیداست راه سعادت و خوشبختی وقتی است که تمام سعی و کوشش خود را به کار گیرد تا هم عالم شود و هم مطیع دستورات خداوند باشد. اگر در وجود یک شخصیتی شکل بگیرد ، منشأ خیر و برکت است.

گسترش روحیه ما می توانیم در دانشگاه ها :

امروز این دانشکده شما و دانشگاه چه تأثیری می تواند در شهرستان ما داشته باشد و چه نقشی در پیش بُرد امور شهرستان دارد؟ اگر صنعت و مدیران کارخانه ها با دانشگاه همسو شوند و اگر با دانشجو و دانشگاه ارتباط نزدیکی داشته باشند و نقش دانشجو را باور داشته باشند ،می تواند مایه پیشرفت همه جانبه شوند . چند روز قبل وسیله ای در همین دانشگاه ساخته شده بود ، خیلی لذت بردم که دانشجوی ما به این باور رسیده است که خود ما هم می توانیم، اختراع کنیم و تولید کنیم . «ما هم می توانیم» سالهای سال طاغوت به ما تلقین بودند که ما نمی توانیم و باید وابسته باشیم، این خود باوری و اینکه ما می توانیم در پیشرفت امور نقش داشته باشیم، از برکت حضرت امام و انقلاب اسلامی است واین رویکرد بسیار مبارکی است. امیدواریم که با وجود شما عزیزان در شهرستان زرند که به سمت صنعتی شدن در حال حرکت است، ارتباط بسیار خوبی مراکز صنعتی با دانشگاه و دانشجویان برقرار کنند ؛ شما دانشجویان هم از مراکز صنعتی بازدید داشته باشیدو مشکلات کارخانه هارا به شما عرضه کنند تا راه حل را برای آن پیدا کنید. امروز اگر ما بخواهیم به سمت تمدنی که مقام معظم رهبری توصیف می کنند ، باید در آن جهت حرکت کنیم. تولید علم ، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی می تواند در این جهت موثر باشد. رؤسای دانشگاه اجازه ارتباط دانشگاه ما را با مراکز دینی همن بدهند، امیدواریم خدای متعال به همه ما توفیق بدهدکه بتوانیم به این دوبال موثر که دینداری و علم مفید است، دست پیدا کنیم.

روز دانشجو را به همه شما عزیزان و بزرگواران تبریک عرض می کنم و سعادت و خوشبختی شما بزرگواران را از خدای متعال خواستارم هرکاری هم که از دست حقیر در پیشبرد امور بربیاید، ان شاءالله کوتاهی نمی کنم.

موفق و مؤید و سربلند باشید.

السلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- غررالحکم ، ص 46 ، ح 188

2- وسائل الشيعه، ج ۲۷، ص ۲۷.

3- غررالحکم ، ص 46 ، ح 187


http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5077.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5078.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.