سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

امام جمعه زرند:طبق روایات نماز عید غدیر ثواب ۱۰۰هزار حج و ۱۰۰هزار عمره را دارد/ برای چهارمین سال پیاپی جشن بزرگ غدیر در زرند برگزار می شود

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 409 مرتبه
دسته: سایت خبری صبح زرندتاریخ: 1396.06.20
 
انتشار: چهارشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ / ساعت ۱۹:۴۲:۰۸- کد خبر: 10423



حجت الاسلام علی ابراهیمی امام جمعه زرند در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی صبح زرند ، در باب بزرگی عید غدیر و گرامیداشت آن و اعمال این روز به نکاتی بسیار گهربار اشاره کرد.

وی اظهار داشت: در تاریخ بشریت، دو روز بسیار ممتاز داریم که از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، یکی روز عید مبعث است که پیامبر اکرم (ص) به پیامبری مبعوث شد و دیگری، روز انتخاب جانشین پیامبر(ص) یعنی حضرت علی (ع) است که روز عید غدیر نام دارد.

وی افزود: در باب اهمیت روز عید غدیر همین بس که پیامبر اعظم (ص) در روز عید غدیر از همه خواستند که خطبه غدیر و امامت همه امامان را حاضرین به غایبین و هر نسل به نسل بعدی خود برسانند.

ابراهیمی روز عید غدیر را روز برادری دانست و گفت: از اعمال این روز خواندن عقد اخوت است به این صورت که برادران و خواهران ایمانی (مرد با مرد و زن بازن) دست در دست هم نهاده و با خواندن صیغه عقد اخوت، متعهد می‌شوند که در دنیا همدیگر را از دعا فراموش نکنند و در آخرت هم اگر از اهل نجات و شفاعت باشند، همدیگر را شفاعت کنند.

وی گفت: غدیر روز تبریک و تهنیت گفتن به یکدیگر است و پیامبر در این روز از مردم می خواستند که به ایشان و یکدیگر تبریک بگویند.

وی ادامه داد: روز عید غدیر روز شادی و تبسم نیز هست، امام رضا(ع) می فرمایند کسی که در روز عید غدیر به برادرش لبخند بزند خداوند در روز رستاخیز با رحمت به او نگاه می کند و هزار حاجت او را برآورده می کند و در بهشت او را جای می دهد.

امام جمعه زرند ابراز داشت: امام صادق (ع) در روایتی فرموده اند نظیف ترین لباس هایتان را در روز غدیر بپوشید و خود را با عطر خوشبو نمایید، بنابراین روز عید غدیر روز پوشیدن لباس نو و پاکیزه و روز عطر زدن نیز هست.

وی یادآور شد: همانطور که ما در عید نوروز به یکدیگر هدیه می دهیم باید در عید غدیر هم به همدیگر هدیه دهیم. امام رضا(ع) در این روز برای عده ای انگشتر و کفش هدیه می فرستادند.

وی تصریح کرد: عید غدیر روز حمد خداوند است و پیامبر سفارش کرده اند که در این روز ۱۰۰ مرتبه بگویید « الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ »، چرا که در این روز طبق آیات قرآن، دین و نعمت بر ما کامل شد.

وی تاکید کرد: روز عید غدیر روز دید و بازدید و صله ارحام است گویی که این روز ، عید نوروزی برای همه عالم قرار داده شده است و امام رضا(ع) فرمودند کسی که در این روز (غدیر) مؤمنی را دیدار کند، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد می کند و قبرش را توسعه می دهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت می کنند و او را به بهشت بشارت می دهند.

وی افزود: غدیر روز خیرات کردن و اطعام دادن است چرا که امام علی (ع) می فرمایند ثواب یک درهم در این روز، صد هزار درهم است و امام رضا (ع) نیز فرمودند کسی که مومنی را در این روز اطعام کند گویا همه انبیاء و صدیقین را اطعام داده است.

ابراهیمی روز عید غدیر را روز عمل صالح، روز کمک به یکدیگر، روز گذشت و آشتی و روز گردهمایی و وحدت خواند و گفت: در این روز بزرگ، یکی از بهترین و کاملترین انسان ها یعنی حضرت علی (ع) محور وحدت شده است و خود امیرالمومنین(ع) هم می فرمایند در این روز دور هم جمع شوید تا خداوند الفت شما را بیشتر کند و به همدیگر احسان کنید تا خداوند صمیمت شما را افزون گرداند.

وی از دیگر اعمال روز غدیر به غسل کردن، خواندن دعای ندبه و روزه گرفتن اشاره کرد و ابراز کرد: امام صادق(ع) فرمودند روزه روز غدیر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است، یعنی اگر انسانی همیشه زنده باشد و همه عمر را روزه بگیرد، ثواب او به اندازه ثواب روزه عید غدیر است.

وی ادامه داد: یکی از اعمال مستحبی که در روز عید غدیر بسیار سفارش شده است، خواندن دو رکعت نماز عید غدیر است که پیامبر(ص) هم آنرا در روز عید غدیر خواندند و طبق روایتی از امام صادق (ع) ، کسی که نماز عید غدیر را بخواند، ثواب صد هزار حج و صد هزار عمره را می برد و هر حاجتی از خدا درخواست کند چه دنیوی و چه اخروی، خداوند آن را برآورده می نماید.

وی در باب کیفیت نماز عید غدیر گفت: این نماز به اینصورت خوانده می شود که در هر رکعت بعد از حمد، ۱۰ سوره قل هو الله، ۱۰ آیت الکرسی (کامل) و ۱۰ سوره قدر خوانده می شود و بعد از اتمام نماز سر بر سجده گذاشته ۱۰۰ مرتبه می گوییم « شُکراً لله » و این نماز اذان و اقامه ندارد.

وی افزود: بعضی از فقها از جمله شیخ مفید نماز عید غدیر را به جماعت می خواندند و بعضی از فقها نیز با اینکه نماز مستحبی را نمی شود به جماعت خواند، اجازه داده اند تا این نماز به جماعت خوانده شود ، همچنین مستحب است قبل از نماز یک خطبه کوتاه در باب فضیلت های غدیر نقل کنند.

وی گفت: مستحب است نماز عید غدیر نیم ساعت قبل از نماز ظهر خوانده شود چرا که امام علی (ع) در همین زمان به امامت رسیدند و حتی سفارش شده است که اگر نتوانستید این نماز را در زمانش بخوانید قضای آنرا به جای آورید و طبق روایات کسی که این نماز را در روز عید غدیر بخواند مثل آنست که در آن روز (واقعه غدیر) حضور یافته و با پیامبر و حضرت علی بیعت بسته است و ثوابش مانند کسی است که زیر خیمه امام زمان حضور دارد.

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار داشت: غدیر متعلق به گذشته نیست بلکه غدیر تعلق به تمام تاریخ دارد و همگان باید به آن توجه داشته باشند.

وی یادآور شد: وظیفه مردم در روز عید غدیر اینست که این روز را گرامی بدارند و با یکدیگر با مهربانی و نشاط برخورد کنند و بهترین کارهایشان را از جمله ازدواج و … در این روز انجام دهند و مراکز دولتی نیز اگر افتتاح یا کلنگ زنی دارند آنرا در این روز قرار دهند و مساجد حداقل سه روز جشن بگیرند.

وی تصریح نمود: بُعد سیاسی غدیر به شایسته سالاری اشاره دارد و همانطور که میدانیم جانشین امام زمان(عج) در زمان غیبت، ولی فقیه است، بنابراین ما موظفیم همانطور که ولایت امام را پذیرفته ایم ، ولایت فقیه را هم بپذیریم و از دشمنان غدیر و ولایت، برائت و بیزاری بجوییم.

امام جمعه زرند در ادامه به برنامه های روز عید غدیر در شهر زرند اشاره کرد و گفت: جشن بزرگ عید غدیر در مصلی پیامبر اعظم (ص) از ساعت ۹صبح روز شنبه ۱۸شهریور برگزار خواهد شد و این جشن برای چهارمین سال پیاپی است که به این گستردگی برگزار می شود.

وی ادامه داد: از جمله برنامه های این جشن، دعوت از سادات از جمله زن و مرد، برپایی کاروان های شادی توسط هیئت محله ها و حرکت به سمت مصلی، شعرخوانی توسط شاعران شهرستان زرند، مولودی خوانی و مرشد خوانی،اهدای جایزه به قید قرعه به کسانی که نامشان علی است، قرائت دو خطبه عقد زوج های جوان در مراسم، برپایی نماز جماعت ظهر و عصر و اطعام ناهار بیش از ۵هزار نفر می باشد.

وی اظهار کرد: کسانی که تمایل دارند به این جشن کمک مالی کنند و یا گوسفند عقیقه ای دارند می توانند به دفتر امام جمعه مراجعه کنند.

وی در پایان گفت: از دیگر برنامه های عید غدیر در زرند برگزاری مسابقه کتابخوانی غدیر از کتاب «خطبه غدیر چشمه‌ی جاوید» می باشد که همشهریان می توانند این کتاب را به همراه سوالات و پاسخنامه بصورت نیم بها از دفتر امام جمعه و یا در روز جشن از غرفه مربوطه دریافت کنند.

به امید روزی که همه مسلمانان بویژه مردم مسلمان ایران روز عید غدیر را بزرگترین عید خود قرار داده و این روز آنطور که بایسته و شایسته آن است، گرامی بدارند.


برای دیدن لینک این خبر در سایت خبری صبح زرند کلیک کنید

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.