سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با هفته نامه آینده ما

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 511 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1396.03.09
 
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با هفته نامه آینده ما مورخه96/03/5

http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله ، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی اله آل الله.

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)،

آغاز بندگی از ماه مبارک رمضان

اولاً تشکر می کنم از حضرتعالی وهفته نامه آینده ما،برکات ماه مبارک وماه روزه خیلی زیاد است ،اگربخواهیم همین کلمه برکت را معنا کنیم ،برکت به معنای خیرکثیر است، ماه مبارک رمضان یک خصوصیتی دارد که در آیات و روایات به عنوان آغاز سال ذکر شده است وهمان طور که اغاز سال شمسی با بهار وفروردین است و روز نوروز آغاز سال جدید ماست وهمان طور آغاز سال قمری اول ماه محرم است وآغاز عبودیت سال یک انسان شروع ماه مبارک رمضان است ودر واقع بهار عبادت از ماه مبارک رمضان آغاز می شود وهمان طور که طبیعت از اول نوروز لباس نو بر تن می کند ودر ختان لباس سبز می پوشند ویک تحرک وجنب وجوشی در طبیعت ایجاد می شود یک تحول هم به سمت خدا ومعنویت وآغاز بندگی از اول ماه مبارک رمضان است وپایان آن هم تا ماه شعبان سال آینده است که این رشد معنوی است .

دعوت بندگان در ماه میهمانی خدا:

خصوصیت دومی که در ماه مبارک رمضان وماه روزه وجود دارد این است که انسان به میهمانی خدا که خالق وبوجود آورنده وهستی بخش ماست ،دعوت شده است ما در این ماه به ضیافت الهی دعوت شده ایم چنانکه پیغمبر خدا هم قبل از ماه مبارک رمضان مردم را آماده می کردند وخطبه می خواندند وسخنرانی داشتند وعظمت این ماه را تذکر می دادند ، همین کاری را که اکنون شما آن را انجام می دهید که قبل از ماه مبارک دلها را آماده می کنید که این کار بسیار با ارزشی است رسول خدا در خطبه شعبانیه فرمودند: « هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ »(1) ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده‌اند. اگر شخصیت والایی چون مقام معظم رهبری ما را به میهمانی دعوت کند، چقدر مسرت بخش است ، حال در ماه مبارک رمضان خداوند ما را به میهمانی دعوت کرده است، ریشه همه تحولات و سعادتها و خوشبختی برای ما انسانها از همین ضیافت و میهمانی آغاز می شود. ریشه همه رحمتها ، بخشش ها و برکات ، سیر وسلوک در ماه بندگی خداوند ماه رمضان است .شب قدر و نزول قرآن نیز در ماه مبارک رمضان بوده است و پیامبر اینگونه اصحاب را به ماه مبارک رمضان دعوت می کردند.

برکات ماه مبارک رمضان ازبیان رسول خدا(ص):

من چند روایت را در باب اهمیت این ماه که چه برکاتی دارد را عرض می کنم رسول خدا(ص) می فرمایند: پیامبرخدا(‏ صلى‏ الله‏ علیه ‏و‏آله و سلم) می فرمایند: « فی فَضلِ شَهرِ رَمَضانَ » درباره فضیلت ماه رمضان« هُوَ شَهرٌ أوَّلُهُ رَحمَةٌ» ماهى است كه آغاز آن رحمت، یک مادر چقدر نسبت به نوزادش مهربان است ویک حیوان نسبت به بچه خودش چقدر مهربان است، این جلوه ای از رحمت خدا نسبت به بندگان است « و أوسَطُهُ مَغفِرَةٌ» میانه آن آمرزش ومغفرت،امرزش گناهانی که در هیچ ماهی بخشیده نمی شود ولی فرصتهایی که در ماه مبارک برای انسان فراهم می شود(سحر،افطار وشبهای قدر)باعث بخشیده شدن گناهان می شود وانسان مانند روزی که از مادر متولد می شود ودر واقع ماه مبارک می تواند به انسان یک تولد دوباره بدهد « و آخِرُهُ الإِجابَةُ» و پایان آن اجابت دعا است، یعنی خواسته ها ودعاهای انسان مورد اجابت قرارمی گیرد ومهمتر از همه حضرت می فرمایند: « وَالعِتقُ مِنَ النّارِ »آزادی از آتش است ودرب بهشت به روی انسان باز شده است ودر ماه مبارک درب جهنم ر روی او بسته شده است(2) و باز روایت داریم رسول خدا(ص)وقتی که ماه مبارک فرا می رسید: « یُبَشِّرُ أصحابَهُ » پیامبر خدا در مُژده دادن به یاران خویش فرمودند: «جاءَكُم رَمَضانُ» رمضان، شما را فرا رسیده است. « جاءَكُم شَهرٌ مُبارَكٌ اِفتَرَضَ الله‏ُ عَلَیكُم صِیامَهُ» ماهى مبارك، شما را فرا رسیده كه خداوند، روزه‏دارىِ آن را بر شما واجب ساخته است. « تُفَتَّحُ فیهِ أبوابُ الجِنانِ» در این ماه، درهاى بهشت، گشوده « و تُغَلَّقُ أبوابُ الجَحیمِ» و درهاى جهنّم، بسته مى‏شوند « و تُغَلُّ فیهِ الشَّیاطینُ» و شیاطین به بند كشیده مى‏شوند. ( و نمی توانند انسان را فریب دهند،شیطان برای اینکه انسان را فریب بدهد،" عقده عقده" انجام می دهد( گام به گام این کار را می کند.) نگاه به نامحرم خشت اول گناه است و دوم اینکه نباید با نامحرم در یک مکان خلوت، تنها بود ، اگر از این امور پرهیز نشود، مرحله به مرحله فرد به جایی کشیده می شودکه مرتکب گناه زنا می شود. کارهای شیطان قدم به قدم است و از ابتدا فرد را به زنا تشویق نمی کند، بلکه مرحله به مرحله او را گرفتار می کند. ابتدا قبح مکروهات را برای او می شکند،سپس او را آماده فعل حرام می کند. یا ابتدا مستحبات را در نظر انسان ناچیز می کند که واجب نیست انجام بدهی، سپس انجام واجبات را کمرنگ می کند.یا وقتی انسان می خواهد توبه کند، می گوید فرصت برای توبه زیاد است، در مورد زکات و خمس نیز می گوید: امسال ندادی اشکال ندارد، سال دیگر می دهی، یا خمس را چرا به آخوند بدهی؟ خمس به آخوند داده نمی شود بلکه به امام زمان داده می شود و نشان صدق و پاکی اعمال انسان است. شیطان اینگونه و مرحله به مرحله انسان را به گناه می کشاند. ولی در ماه مبارک رمضان ،شیطان در غل و زنجیر است،برای همین است که درهای بهشت بر روی انسان باز می شود. درهای جهنم بسته می شود)« فیهِ لَیلَةٌ خَیرٌ مِن ألفِ شَهرٍ» در آن(ماه مبارک رمضان)، شبى است كه بهتر از هزار ماه است. « مَن حُرِمَ خَیرَها فَقَد حُرِمَ» هر كس از خیر آن محروم شود، به یقین، محروم مانده است(3)

معنای ماه رمضان:

خوب حالا چرا می گویند ماه مبارک رمضان؟رمضان به معنای سوختن است در روایتی رسول خدا( صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم) فرمودند:« إنَّما سُمِّیَ رَمَضانُ؛ لِأَنَّهُ یُرمِضُ الذُّنوبَ» (4)رمضان را به این خاطر رمضان نامیده‏اند كه گناهان را مى‏سوزاند گناهان سنگینی که در هیچ ماهی سوزانده نمی شودو نمی توانیم آن را پاک کنیم در ماه مبارک رمضان به برکت روزه سوخته می شود و از بین می رود. خوب در این ماه چکار کنیم؟ اولین نکته این است که این ماه فرصت آشتی با خداست وبالاخره یک فرصتی پیدامی شود که انسان با خدای متعال آشتی کند ویک فرصتی که انسان اراده خودش را تقویت کند در ماه مبارک رمضان وقتی که انسان از خوردن واشامیدن که حلال است باید دوری کند و وقتی که از حلال های دیگر دوری کند قطعا قدرت پیدا می کند که از حرام هم دوری کند مثلا کسی که اعتیاد دارد نمی تواند اعتیاد خودش را ترک کند چگونه در ماه مبارک رمضان به برکت روزه اعتیاد را ترک می کند چون اراده اش تقویت می شود واین باعث می شود تابطور کلی بتواند خوش را نجات بدهد وقتی که ما از حلال اجتناب می کنیم بطور قطع می توانیم ازحرام خدا هم دوری کنیم ماه رمضان فرصت نظم وانضباط وبرنامه ریزی است گاهی اوقات چون زندگی ما بی برنامه است در مسائل خودمان شکست می خوریم چون نظم وبرنامه ریزی نداریم وقتی که در ماه مبارک رمضان به موقع باید بیدار شویم وبه موقع هم سحری بخوریم وبه موقع هم بخوریم وبیاشامیم در واقع این درس نظم است خوب این ماه چه برکاتی دارد ؟در روایت داریم وقتی که روز اول ماه مبارک رمضان فرا رسید نماز شکر بخوانید که زنده هستیم وتوفیق پیدا کردیم تا به برکاتی که در این ماه است دست پیدا کنیم البته اینکه می گوئیم در این ماه شیاطین در غل وزنجیر هستند سوال می کنند پس چگونه است که بعضی ها گناه می کنند معنای آن این نیست که اختیار ازانسان گرفته می شود یعنی ما می توانیم با اختیار خودمان زمینه آن را فراهم کنیم وبا اراده خودمان در این مسیر حرکت کنیم .

آثار وبرکات روزه:

یکی از برکات روزه وآثاراجتماعی آن رفع فقر است که در واقع آثار اقتصادی روزه است می گویند اگر که می خواهی روزه کامل بگیری مستحب است که هنگام افطار صدقه بدهی ،خوب برای چه صدقه بدهیم ؟ برای اینکه یک روز گرسنگی را تحمل کرده ایم ودرد فقر را چشیده ولمس کرده ایم ، به یاد فقرا می افتیم کسانی که در طول سال سختی می کشند ولی ما تنها یک روز سختی کشیده ایم وبه آنها کمک کنیم تا زندگی انها نیز روبراه شود، یک از برکات روزه همین است که انسان به فقرا ونیازمندان کمک کند .

یکی دیگر از برکات روزه این است وقتی که چشم وگوش وزبان انسان روزه است باعث می شود که اخلاق او خوب باشد وصله رحم به جا بیاورد وبه یتیمان سرکشی کند وبا همسایه اش خوب باشد وحقوق برادرانش را مراعات کند ووقتی که جلوی زبانش رابگیرد خیلی ازمسائل برطرف می شود.

برکات فردی روزه :

یک سری گناهانی است که اولاً تاثیر جسمی بر روزه دارد یعنی بر صحت وسلامت روزه تاثیر گذار است چرا؟ چون دستگاه بدن باید استراحت داشته باشد ، در طول یازده ماه انسان این معده را پُر می کند ولی یک ماه به ان استراحت می دهد «...صُومُوا تَصِحُّوا...» (5)بناراین روزه بگیرید تا سالم بمانید یی از برکات روزه تندرستی است که امروز از نظر پزشکی هم تائید شده است وامساک وپرهیزبهترین درمان است .

یکی دیگراز برکات روزه تقواست یعنی خود کنترلی وتقویت اراده یک انسان،ممکن است در ماههای دیگر نتواند خود را کنترل کند ولی وقتی که روزه می گیرد وجلوی گناه کردن خودش را می گیرد در واقع اراده اش تقویت می شود ومی تواند به گناه نه بگوید .

ثواب افطاری دادن:

اصل افطاری دادن که مورد تاکید است ودر روایت آمده که افطاری بدهید حتی اگر به یک لیوان آب و یا نصف خرما باشد وبا این کار خودتان را ازجهنم حفظ کنید ولی این ثواب را نباید با اسراف آلوده کنیم چرا که اسراف از گناهان کبیره است بنابراین باید از تجملات پرهیز کنیم وهمان سبک وسیاق زندگی اسلامی را داشته باشیم ، اصل افطاری دادن بسیار مشروع خوب است وثواب بسیاری هم دارد ولی رزق برق آن اسراف محسوب می شود که باید از آن پرهیز کنیم وبالاخره در کنار هر قله بلندی یک دره عمیقی هم وجود دارد ودر کنار هر کار ثواب وخوبی ممکن است یک آفتی وجود داشته باشد وبه خاطر ان افت نباید اصل موضوع را کنارگذاشت مثلاً وقتی که دریک زمینی علف هرز می روید نمی توانیم بگوئیم ما این زمین را آبیاری نمی کنیم چون علف هرز دارد بلکه باید علف هرز آن زمین را از بین ببریم بنابراین اصل کار که افطاری دادن است باید حفظ شود وکمک به دیگران باید حفظ شود ولی از تعادل خارج شدن آن را بایدجلوگیری کنیم .

یک سری توصیه ها هم دارم که خدمت شما عرض می کنم .

توصیه اول اینکه درشبها وسحرهای ماه مبارک رمضان بلندگوهای مسجد به گونه ای نباشد که مردم آزاری شود مثلاً تا نصف شب مداحی وسخنرانی کنند که باعث آزار مردم شود خواهشی که من از هیئت امناء وروحانیون مساجد دارم این است که به این امر رسیدگی کنند این یک نکته بود.

نکته دوم این است ضعفی که ما در ماه مبارک رمضان در شهرستانمان داریم این که شبها در مساجد مراسم وعظ وسخنرانی نداریم بنابراین روحانیون وهیئت امناء باید برنامه ریزی کنند واز اول ماه مبارک شبها حدود یک ساعت را به وعظ وسخنرانی اختصاص دهند .

قرائت دعای افتتاح در شبهای ماه رمضان:

نکته سوم هم که خیلی لازم است اینکه دعای زیبای ظهور دراین ماه وارد شده است وانسان می تواند هر شب متوجه حضرت ولی عصر(عج) شود و دعای افتتاح که در واقع دعای زیبای ظهور است را قرائت کنند ویکی از دعاهایی است که بسیار در ماه مبارک رمضان تاکید شده است که هر شب انسان متوجه امام زمان(عج) ودولت کریمه آن بزرگوار می شود واین دعا شوق دیدار امام زمان(عج) را در دل زنده می کند،بخش پایانی دعای افتتاح ویژگیهای امام زمان(عج) ودولت کریمه آن حضرت را ذکر کرده است .یکی از ویژگیهای امام زمان(عج) « وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ» است آن عدالت فراگیر وجهانی که همه منتظر آن هستند ویا دولت آن بزرگوار « فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ » اسلام در دولت آن حضرت عزت پیدا می کند ومسلمانان عزت پیدا می کنند (6)،نفاق ودولتهای منافقی که امروز اطراف ایران اسلامی را گرفته اند در دوران آن حضرت از بین خواهند رفت از دعایی که باید در زمان غیبت باید خواند ،این است: « اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ إِمَامِنَا ( وَلِيِّنَا ) وَ شِدَّةَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ عَلَيْنَا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا » (7)خدايا به تو شكايت مى كنيم، از فقدان پيامبران و غيبت اماممان، و سختى زمانه عليه وجودمان، و فرودآمدن فتنه ها بر سرمان، و پشت به پشت هم دادن دشمنان به زيانمان، و بسياری دشمنانمان، و كمى نفراتمان.

نکته بعدی این است که زمینه فراهم شدن این دولت در این دعا نیامده است خوب چه کسی باید فراهم کند؟ ما باید فراهم کنیم درماه مبارک رمضان با خودسازی ودیگر سازی باید زمینه دولت کریمه امام زمان(عج) را فراهم کنیم .

ببینید ما دو قرآن داریم یک قرآن نازل که از آسمان به زمین نازل شده است ویک قرآن هم داریم که از زمین به آسمان می رود که دعاهای معصومین است که این هم قرآن است وهمانطور که انسان وقتی یک قرص رامی خورد ،بر جسم شما اثرمی گذارد این کلام خدا ومعصوم هم روی انسان اثر دارد بنایراین حتی اگر انسان معانی قرآن را متوجه نشود ولی آن اثر خودش را دارد مثلاً شما وقتی که قرص می خورید نمی دانید وشناخت ندارید که چه دارویی در آن بکار رفته است ولی وقتی که ان رامی خورید آن اثر خودش را بر بدن شما دارد قرآن ودعاها هم همین است آن اثری که باید می گذارد ولی اگر با معرفت وشناخت وتدّبرباشد اثربیشتری می گذارد .

والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.


پی نوشت:

1- بحار الانوار - جلد 96 - صفحه 157 / عیون اخبار الرضا - جلد 1 - صفحه 295

2- الكافی: 4/67/4، تهذیب الأحكام: 3/58/198و ج 4/153/423.

3- فضائل الأوقات للبیهقی: 37/45، سنن النسائی: 4/ 129، مسند ابن حنبل: 3/ 8 / 7151 و ص412/9502، الأمالی للمفید: 112/2 و ص 301 /1، بحارالأنوار: 96/366/41

4- الفردوس: 2/60/2339، كنز العمّال: 8/466/23688 نقلاً عن محمّد بن منصور السمعانی وابن مندة فی أمالیهما، الدرّ المنثور:1/ 444 نقلاً عن ابن مردویه و كلّها عن أنس

5- دعائم الاسلام، ج 1، ص 342

6- مفاتیح الجنان / دعاى افتتاح از دعاهاى معروف شب‏هاى ماه رمضان در کتاب‏هاى دعاى‏ معتبر آورده شده است.

7- مفاتیح الجنان

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.