سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

تاریخچه 16 آذر روز دانشجو

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 618 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.02.23
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی به مناسبت روز دانشجو
در سالن فرهنگ و ارشاد 19/9/88

http://yascms.ir/emam/ebrahimi.BMP


رزو دانشجو را به همه شما دانشجویان عزیز، برادران عزیز دانشجو و خواهران مکرمه و اساتید معظم تبریک عرض می کنم. تقارن ایام دانشجویی و روز دانشجو با روز عید غدیر مبارک است. اولا از ریاست محترم دانشکده جناب آقای کاشانی و همه اساتید و همکارانشان، مسئولین عزیز که شرف حضور دارند در این محفل نورانی دانشجویی خوش آمد عرض می کنم. انشاءالله این جلسه مایه خیر و برکت برای ما و برای شهرستان باشد.دو، سه مطلب را به طور اختصار خدمتتان عرض می کنم.

سلام صبحگاهی به محضر حضرت ولی عصر(عج)
مطلب اول به یکی از عرفا قبل از عید غدیر تلفن زدم که به نظر شما در این ایام عید غدیر چه کاری خوب است که انجام دهیم؟ ایشان فرمودند: در این ایام عرض ارادت به ساحت مقدس امام زمان(عج) فراموش نشود مخصوصا سلام صبحگاهی، ایشان فرمودند: هر روز وقتی از خواب بیدار می شوید اولین کاری که انجام می دهید عرض سلام خدمت امام زمان(عج) داشته باشید بگویید: «السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)» بعد فرمودند: سلام مستحب است ولی جواب آن واجب و ترک واجب هم حرام است و حضرت بقیةالله اعظم(عج) کار حرام انجام نمی دهند. شما وقتی به محضرشان سلام می کنید ایشان جواب می دهند و «علیکم السلام و رحمة الله» و جواب سلام آقا شما را 24 ساعت بیمه می کند. بعد حکایاتی را در نوبتهای قبل راجع به امام عصر(عج)گفته بودند. انشاءالله سلام صبحگاهی به محضر حضرت بقیةالله (عج) یادگار از این جلسه باشد.

تاریخچه 16 آذر روز دانشجو
مطلب دوم 16 آذر روز دانشجو نامگذاری شده است.
به چه مناسبت این روز را روز دانشجو گذاشتند؟ 16 آذر سال 1332 سه نفر از دانشجویان عزیز و بزرگوار ما که اعتراض به حضور نیکسون معاون وقت رئیس جمهور آمریکا در ایران کرده بودند. آن زمان اعتراض به استکبار جهانی در واقع، اعتراض به نیکسون به عنوان عامل کودتا و بحث عدالت خواهی و آرمان خواهی مطرح شد. مگر چه اتفاق افتاده بود؟ 16 آذر 1332 که این دانشجویان به شهادت رسیدند. 110 روز قبل، 28 مرداد کودتای ننگین اتفاق افتاده بود زاهدی به دستور مستقیم رژیم طاغوت و با حمایت استکبار و آمریکا دولت مردمی را سرنگون کرد. کودتا در ایران آن زمان اتفاق افتاد. وقتی کودتا کردند به شکرانه این کودتا و پیروزی طاغوتیان در همان ایام آذر ماه نیکسون وارد ایران شد برای عرض تبریک به خاندان پهلوی.
استکبار از ماده کبر است یعنی خود را بالاتر از دیگران و دیگران را هیچ حساب کردن و تحقیر کردن ،مستکبرین در ایران زندگی می کردند و از حقوق ایرانیان استفاده می کردند و حق توحش از ما می گرفتند.
دانشجویان عزیزی که آرمان خواه، استکبار ستیز بودند و تحقیر را نمی توانستند بپذیرند. این دانشجویان که روحیه ظلم ستیزی و استکبار ستیزی داشتند به نیکسون عامل کودتا اعتراض کردند، در نتیجه سه نفر از این عزیزان را به شهادت رساندند. 16 آذر جنبش دانشجویی هم آرمان خواه و هم استکبار ستیز، مال این دانشجویان است.

آفات جنبش دانشجویی
اگر کسانی بخواهند جنبش دانشجویی را منحرف کنند دست او را در دست کسانی که هزاران جنایات در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین بگذارند در واقع آنها جنبش دانشجویی را نه درک کردند و نه قبول دارند. یکی از آفتهایی که جنبش دانشجویی دارد، افرادی از خارج، بخواهند از میان دانشجویان یارگیری و سرباز گیری کنند به نفع استکبار، الحمدلله امروز به فرمایش مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) دانشجوی جوان فهمیده ما افسران جبهه جنگ نرم هستند. خط دشمن را به خوبی تشخیص می دهند.
نقشه ای که درست کردند و تدارک دیدند برای وابسته کردن کشور، غارت منابع ما، بالاخره دست آنها رو شده و دانشجویان عزیز به خوبی دارای تحلیل هستند.

نقش جنبش دانشجویی در غدیر
نکته دوم، جنبش دانشجویی چه نقشی در غدیر دارد؟ جنبش دانشجویی در ایران اسلامی ریشه در غدیر دارد، هم ظلم ستیز و هم آرمان خواه و عدالت خواه و هم حق خواه است. ما غدیر را باید گرامی بداریم. غدیر باید بهترین عید من و شما باشد از یک ماه قبل باید به استقبال عید غدیر برویم. شما نگاه کنید مسیحیان برای ولادت حضرت عیسی مسیح(ع) عید کریسمس مسیحی ها چه برنامه های دارند؟ اهل سنت برای عید قربان و فطر از چه موقع برنامه ریزی می کنند؟ ما ایرانیها به عنوان ایرانی بودنمان از چه موقع به استقبال عید نوروز می رویم؟ پیغمبرخدا(ص)می فرمایند: اعظم اعیاد امت، عید غدیر است. ما برای عید غدیر چقدر برنامه ریزی کردیم؟
به قول یکی از دوستان عزیز از یکی از بزرگان پرسیدند که شما چرا اینقدر عاشورا را گرم نگه داشتید؟ گفته بود ما غدیر را سست گرفتیم از دستمان گرفتند می ترسیم که عاشورا را با شکوه برگزار نکنیم چیزی برای ما نماند.

هم و غم دشمنان در فراموشی غدیر
تمام هم و غم مخالفان امیرالمومنین(ع) و ، رهبری و انسانهای صالح این بود که غدیر فراموش شود یا محتوای غدیر از آن گرفته شود. آیا وقت آن نرسیده که در مدارس و دانشگاههای ما یک واحدی را برای شناخت غدیر و عظمت غدیر بگذارند؟ چه اتفاقی افتاده است؟ خدای متعال می فرمایند: «الیوم اکملت لکم دینکم و انعمت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» من به اختصار این جمله را عرض می کنم. برادران عزیز و خواهران مکرمه، در غدیر بیعت عمومی با امامان معصوم(ع) که بعد از رسول خدا(ص) هندسه نظام الهی و دینی تا قیام قیامت مشخص شد که رهبری به عهده امیرالمومنین(ع) و فرزندان بزرگوارشان تا قیام قیامت و در عصر غیبت امام زمان(عج) به عهده ولی فقیه است. این بیعت عمومی در جمع 120 هزار نفری بود که پیغمبرخدا(ص) از مسلمانان گرفتند. این باعث شد که دشمن توطئه کند. در راه برگشت می خواستند پیامبر(ص) را ترور کنند. پیغمبر خدا(ص) وقتی از حج برمی گشتند تعدادی شبانه حمله کردند به پیغمبرخدا(ص) و نقشه گشتن پیامبر(ص) را داشتند.
عده ای یک صحیفه ای نوشتند و امضاء کردند به عنوان بزرگان اسلام و مسلمانان و صحابه پیغمبر(ص) این طومار را نوشتند که پیغمبرخدا(ص) آدم خوبی بود از دنیا رفت ولی هیچ کس را به عنوان جانشین خودش معرفی نکرد. این توطئه ای بود همه مخالفان غدیر داشتند. ما شیعیان ، دوستداران و علاقمندان به امیرالمومنین(ع) باید کوشش کنیم عید غدیر بهترین عید ما باشد.
امروز با فرماندار محترم و رئیس دانشکده بازدیدی از دانشگاه شما داشتیم. انشاءالله با کمک ریاست محترم دانشکده و فرماندار محترم و همه مسئولین یک جایگاه بزرگ و مناسبی برای دانشکده شما در این شهرستان احداث شود.
والسلام علیکم رحمة الله


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.