سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

احادیث نقل شده از شیخ صدوق برای همه محدثان شیعه مورد وثوق است

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 990 مرتبه
دسته: خبرگزاری شبستانتاریخ: 1389.02.22
 
احادیث نقل شده از شیخ صدوق برای همه محدثان شیعه مورد وثوق است



http://www.shabestan.ir/newsfiles/pic/maintitr/89021516433107-1-I.jpg

.

استان ها:امام جمعه بافت گفت:محدثان شیعه به احادیثی که شیخ صدوق از مشایخ خویش روایت کرده اعتقاد کامل داشته و به همین جهت وی را صدوق لقب داده اند.

حجت الاسلام علی ابراهیمی، امام جمعه شهرستان بافت به مناسبت 15اردیبهشت که از سوی مقام معظم رهبری به نام روز بزرگداشت شیخ صدوق نامگذاری شده، در گفتگو با خبرنگار شبستان در راین، مطالبی راجع به زندگی آن عالم فرزانه بیان کرد.

وی گفت: شیخ ابوجعفر محمدبن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق در حدود سال 306هجری قمری در خانواده ای از اهل علم، در شهر قم دیده به جهان گشود.

امام جمعه بافت، در ادامه به عنایت امام عصر(عج)به پدر شیخ صدوق اشاره کرد و گفت: وی که تا سن 60 سالگی از نعمت فرزند بی بهره بود، از حسین بن روح نوبختی، نائب خاص امام زمان(عج)تقاضا کرد تا از امام(ع)درخواست دعا برای فرزند دار شدن او داشته باشد.

وی افزود: پس از 3روز به وی خبر دادند که حضرت فرمودند: به زودی مالک کنیزی دیلمی می شوی که خداوند از او دو فرزند فقیه و دانشمند به تو عنایت می کند.

امام جمعه بافت با عنوان این مطلب که شیخ صدوق در طول زندگی بارها به لطف و عنایت امام عصر(عج)و دعای حضرت توجه داشته و به آن افتخار و مباهات می کرده، گفت: شیخ و برادرش حسین، عالم به احکام و قوانین شرع مقدس بوده و در ذکر حدیث مهارت فراوانی داشتند؛ ضمن اینکه از حافظه ای قوی برخوردار بودند که دیگر مردمان قم قادر به آنچه آنان به ذهن می سپردند، نبودند.

حجت الاسلام ابراهیمی، سپس به حیات علمی شیخ صدوق اشاره کرد و در این باره بیان داشت: وی از محضر پدرش که از بزرگان قم و مرجع دینی مردم بود و نیز از محمدبن حسن بن ولید بهره های فراوان برد.

وی پس از اشاره به مسافرت های علمی شیخ صدوق به شهرهای سمرقند، بلخ و سرخس، تألیفات آن دانشمند نامی را هم مورد توجه قرار داد و گفت: فهرست نویسان شیعی، قریب 300تألیف و کتاب از شیخ خبر دادند.

حجت الاسلام ابراهیمی، کتاب های توحید، معانی الاخبار، خصال، علل الشرایع، المقنع و الهدایه و نیز کتاب شریف من لایحضره الفقیه را از مهمترین تألیفات شیخ صدوق برشمرد و ابراز داشت: کتاب شریف من لایحضره الفقیه که از جمله کتاب های 4 گانه حدیثی شیعه به شمار می آید، حاوی 5هزار و 963 روایت است.

وی در بخش دیگیر از سخنانش، علت لقب گرفتن این عالم فرزانه به "صدوق" را که با الفاظ گوناگونی از جمله شیخ صدوق، صدوق الطایفه، صدوق المسلمین و صدوق الثانی بیان می شود را نشأت گرفته از راستگویی وی در نقل حدیث از امامان معصوم ذکر کرد و تصریح کرد: شیخ، همواره مطابق با واقع سخن می گفته که واژه صدوق هم دلالت بر ستایش فراوان از این عالم بزرگ دارد.

وی در تکمیل این بخش از سخنانش، اظهارداشت: محدثان شیعه به احادیثی که شیخ صدوق از مشایخ خویش روایت کرده اعتقاد کامل داشته و به همین جهت وی را صدوق لقب داده اند.

حجت الاسلام ابراهیمی، سپس به نقش وراثت در شکل گیری شخصیت شیخ صدوق هم اشاره کرد و در این باره گفت: خاندان صدوق از بزرگترین رجال علمی قم بودند که رجال نویسان همگی به این خاندان با دیده احترام و گرامیداشت نگریسته اند.

وی افزود: استعدادهای موروثی و علمی سبب شد که فرزندان این خاندان از علم و فقه بهره فراوانی برده؛ ضمن آنکه شیخ خود در دامن پدری اندیشمند پرورش یافت که او فقیه نامداری بوده که جزو رؤسای مذهب امامیه اثنی عشری بود.

امام جمعه بافت، اضافه کرد: نجاشی درباره پدر شیخ صدوق گفته: علی بن بابویه در عصر خود، بزرگ قمی ها و استاد محدثان و پیشرو و مورد اعتماد آنان بوده است.

وی ادامه داد: علی بن بابویه در مراتب علمی و تقوا به مقامی والا رسید که از ناحیه مقدس امام زمان(عج) توقیعی به این مضمون که "ای شیخ روشن ضمیر من، ای ابوالحسن علی، شکیبایی و صبر را پیشه کن و به تمام شیعیانم دستور ده در برابر بلاها و سختی ها صبور باشند که خدا فرموده قطعاً حکومت همه زمین از آن پروردگار است و به کسانی سپرده می شود که از بندگان او باشند و سرانجام نیک برای متقین است و درود بر تو و بر همه شیعیان ما" برایش صادر شد.

امام جمعه بافت، تأثیر محیط در رشد و بالندگی شیخ صدوق را از دیگر نکات قابل ذکر در شکل گیری شخصیت این عالم بزرگ دانست و گفت: مرحوم صدوق در شهر شیعه نشین قم و ری زندگی کرد که قم همواره جایگاه مؤمنان و دینداران و ولایت مداران شمرده شده و مبغوض حاکمان ستمگر بوده است.

گفتنی است، مدفن شریف شیخ صدوق شهر ری است.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.