سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سخنرانی امام جمعه بافت حجت الاسلام ابراهیمی در همایش احیاء زکات در ارزوئیه 9/2/89

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 1096 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.02.09
 
برنامه صالحان در نظام اسلامی و دینی

http://yascms.ir/emam/Untitled%20-%2020.bmp


این برنامه را از آیه شریفه قرآن شروع می کنیم که وظیفه صالحان و وظیفه نظام دینی و اسلامی چه می باشد؟ خدای تبارک و تعالی در سوره حج آیه 42 می فرماید: «الذین ان مکناهم فی الارض و اقاموا الصلاة و اتوا الزکاة» صالحان وقتی تمکن و قدرت پیدا می کنند که احکام الهی را اجرا کنند صالحان وقتی به حکومت می رسند و حکومت تشکیل می دهند خداوند تبارک و تعالی می فرماید: «اقاموا الصلاة» اقامه نماز، نمی فرماید اولین برنامه جاده سازی و خانه سازی.
اولین برنامه صالحان ارتباط با خدا در جامعه است و اقامه نماز است نه اینکه نماز را بخوانند فرموده اقامه، چون نماز عمود است و این عمود برافراشتن است خواندنی نیست. احکام و حدودش اگر در جامعه ای اجرا شد خود مسئولین اجرا ، راحت تر می توانند اعمال حاکمیت بکنند اولین برنامه صالحان اقامه نماز است مخصوصا نمازجمعه، نمی شود مسئولین محترم بگویند در باب نماز و نماز جمعه ما هیچ وظیفه ای نداریم تمام رده های مسئول در نظام اسلامی نسبت به برپایی نماز خصوصا نمازجمعه مسئولیت دارند. هم حضور و هم تشویق کنند و هم زمینه را فراهم کنند .
دومین برنامه صالحان «اتوا الزکاة» پرداخت و احیاء زکات است.
سومین برنامه امربه معروف و نهی از منکر.
احیاء زکات و نماز جمعه از برکت حضرت امام (ع)
زکات و نمازجمعه از برکت حضرت امام (ره) و شهدا در کشور ما احیاء شد. امام که بهترین انسان صالح و عبد صالح خدا بود در عصر غیبت امام زمان(عج) وقتی که حاکمیت تشکیل داد اولین برنامه ای که امام انجام دادند اقامه نماز و احیاء زکات بود که اولین برنامه صالحان است.
احسان تنها راه بهره مند شدن انسان از هدایت و رحمت الهی
برادران و خواهران نظام دنیا بر مبنای گرفتن و دادن استوار شده است. یعنی ما کوشش کنیم از دل طبیعت درآمدی را کسب کنیم و در راه خدا هم بدهیم و هم بگیریم. در سوره لقمان خدای تبارک و تعالی می فرماید: «الم، تلک ایات الکتاب الحکیم»این آیات قرآن کریم که سراسر استوار است و کجی در آن نیست از اول تا آخر قرآن یک راه و روش خدای تبارک و تعالی پیموده است و در طول 23 سال، قرآن نازل شده و اختلافی در آن نیست. یک نویسنده ای اول کتابش با آخر فرق می کند ولی قرآن در طول مدت 23 سال چنان استوار است که در هیچ زمان و هیچ کس کوچکترین خدشه ای نتوانسته بر قرآن وارد کند.
خدای متعال می فرماید: این قرآن یک کتاب محکم الهی مایه عنایت و رحمت است. برای چه کسانی؟ «للمحسنین»
خدای تبارک و تعالی محسنین را هدایت کرد.
محسنین چه کسانی هستند؟
آنهایی که اهل احسان و خوبی باشند کسی که اهل احسان نباشد از هدایت و رحمت الهی بهره نخواهد برد.می فرماید«الذین یقیمون الصلاة و یوتون الزکاة» محسنین کسانی هستند اولین برنامه شان اقامه نماز است.
دومین برنامه شان احیاء و پرداخت زکات است. این کلمه «یوتون الزکاة» معنا دارد یعنی با طیب خاطر پرداخت می کنند نه اینکه کسی آنها را مجبور بکند خودشان زکات را با دست خودشان و با انگیزه و اراده خودشان پرداخت می کنند. «هدی و رحمةللمحسنین الذین یقیمون الصلاة و یوتون الزکاة»
معنای زکات در قرآن
برادران،کلمه زکات در قرآن با زکاتی که در رساله عملیه آمده است فرق می کند خداوند می فرماید: مومنین و محسنین نماز می خوانند و زکات می دهند. زکات در قرآن اعم از زکاتی که در رساله نوشته شده زکات در رساله آن نه موردی است که در رساله آمده اما زکات در قرآن اعم از واجبات مالی و مستحبات مالی است، مثلا کسی که گندمی ندارد نمی تواند بگوید «واتوا الزکاة»
در قرآن محسنین آنهایی که نماز می خوانند و زکات می دهند من هم زکات مال به گردنم نیست و مزرعه ای ندارم، گندمی ندارم که بدهم معنای زکات در قرآن به معنای انفاق است.
اولا ارتباط با خدا و دوم انفاق در راه خدا، این انفاقات چه به واجب برسد مثل زکات و خمس و زکات فطره یا انفاق های مستحب،
به چه دلیل زکات در قرآن به معنای انفاق است؟ به دلیل این آیه قرآن، از پیغمبرخدا(ص) سوال کردند یا رسول الله(ص) خلیفه و جانشین بعد از شما کیست؟ این سوال که یهودیان و مسیحیان مطرح کردند در محضر پیغمبرخدا(ص) در جواب این آیه نازل شد «انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلاة و یوتون الزکاة و هم راکعون» سرپرست شما و ولی شما کسی است که نماز می خواند و در نماز و رکوع زکات می دهد .پیغمبرخدا(ص) آمدند مسجد، دیدند یک فقیر خوشحال از درب مسجد بیرون رفت حضرت سوال کردند که آیا در این مسجد کسی به شما کمک کرد ؟ فقیر گفت بله آمدم مسجد گفتم مسلمانان من فقیرم ، نیازمندم به من کمک کنید کسی به من جواب نداد و به من کمک نکرد ولی آن آقایی که دارد نماز می خواند او انگشتر از دستش درآورد و به من کمک کرد (بخشیدن انگشتر توسط امیرالمومنین(ع) تعبیر به زکات شده است).
خوب بخشیدن انگشتر واجب نیست انگشتر که به عنوان زکات واجب تلقی نمی شود پس هر کجا که فرموده نماز بخوانید و زکات بدهید یعنی انفاق در راه خدا کنید، بخل نداشته باشید یعنی اهل احسان باشید. درد جامعه درد شما باشد ، رنج مردم رنج شما باشد. از یک طرف برگرده طبیعت سوار شوید نعمتهای خدا را کسب کنید تا زنده هستید و از یک طرف اهل احسان و انفاق باشید آن وقت هدایت الهی شامل حال شما می شود. اگر انسان اهل احسان شد از رحمت خدا و عنایت الهی بهره مند خواهد شد.
تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س)
ایام، ایام شهادت حضرت زهرا (س) است خطبه بسیار مهم حضرت زهرا(س) بسیار روشنگر است. خطبه پیش ما مهجور و متروک است. حضرت سرآمد همه زنها است نه تنها زنان، بلکه جهان بشریت محتاج حضرت زهرا(س)است. امروز جهان دم از حقوق بشر می زند ولی تاکنون یک انفاق و یک احترام به بشر مثل حضرت زهرا(س) ما سراغ نداریم.
حضرت زهرا(س) می فرمایند: من از دنیای شما چند چیز را دوست می دارم.
قرائت قرآن، نگاه به چهره پیامبر(ص) وانفاق در راه خدا دوست می دارم.
انفاق حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع)
بچه ها مریض شدند نذر کردند سه روز روزه بگیرند چیزی هم در خانه نداشتند از یک یهودی مقداری جو قرض می کنند بعد وقتی که می خواهند افطار کنند. قرآن می فرماید«یطعمون الطعام علی حبه مسکیناً و یتیما و اسیرا» روز اول فقیری آمد درب زد خاندان پیغمبر(ص)شما می خواهید غذا بخورید؟ مسلمانی گرسنه آمده همه غذاهایشان را دادند خوب یک مقداری می دادند و بقیه را برای افطار خودشان می گذاشتند. امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) اهل ایثار هستند. می فرمایند کسی که درب خانه ما می آید عرق شرمندگی در درب خانه دیگری روی چهره او ننشیند. روز دوم فرزند شهیدی آمد یتیم ولی فقیر بود بازهم همینجور تکرار شد و دو روز با آب افطار کردند حق بشر و ارزش انسانها خیلی مهم است. روز سوم اسیری آمد. اسیری که مسلمان نبود در دست مسلمانان، اگر اسیر مسلمان بود که اسیرش نمی کردند و اسیر کافری بوده آنها هم فهمیده بودندکه اگر مشکلی حل می شود باید درب خانه علی(ع) و زهرا(س) حل شود امروز هم همین طور مشکل گشا حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) است.
امیرالمومنین(ع)شعر خواندند و حضرت زهرا(س) با شعر جواب دادند که پدر اهل خیر است.
بچه ها از گرسنگی می لرزند ولی باز او هم انسانی است که آمده درب خانه ما و ما او را ترجیح می دهیم بر فرزندان خودمان این را می گویند احترام به حقوق بشر.
انجام دادن کار فقط برای رضایت خداوند
مهمتر از همه این است «انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء و لاشکورا» انفاقاتی که ما داریم برای خدا هست ما نمی خواهیم که شما به ما عوض بدهید از ما تشکر نمی خواهد بکنید کسی که در راه خدا قدم بر می دارد فقط برای خدا باید باشد پاداش و تشکر از شما نمی خواهیم. «انا نخاف من ربنا یوما عبوسا قمطریراً» این درس است کسانیکه اهل خمس و زکات و خیر هستند محسن و نیکوکار هستند و به فقرا و مساکین کمک می کنند.
الگو گیری از حضرت زهرا(س)
باید از حضرت زهرا(س) الگو بگیریم. امام زمان(عج) می فرمایند حضرت زهرا(س) برای من الگوست«ان لی فی ابن رسول الله(ص) اسوة حسنه» من امام زمان(عج)، به حضرت زهرا(س) نگاه می کنم و الگوی خودم را حضرت زهرا(س) قرار می دهم.
خطبه بسیار مهم حضرت زهرا(س) و دفاع از ولایت
خطبه بسیار مهمی حضرت زهرا(س) خواندند یکی از این نقشهای این خطبه بیان فلسفه احکام است.
اولا اگر حضرت زهرا(س) قیام و سخنرانی نمی کردند و سکوت می کردند امیرالمومنین(ع) را از بین برده بودند و اسلام ناب، ولایت و امامت، اصل مهم دینی از بین رفته بود منافقین همه کار را تمام کرده بودند. من و شما سر سفره حضرت زهرا(س) و خطبه حضرت زهرا(س) نشسته ایم. اگر دفاع جانانه حضرت زهرا(س) از امیرالمومنین(ع) نبود علی(ع) را به شهادت رسانده بودند و کار را تمام کرده بودند. جان علی(ع) مدیون فاطمه(س) است.
چرا علی(ع) مامور به سکوت بود؟
چرا امیرالمومنین(ع) نمی توانستند دست به شمشیر ببرند؟ برای اینکه اگرعلی(ع) دست به شمشیر می بردند منافقین کشتار وسیعی راه می انداختند قریش زخم خورده مسلمانان را از بین می بردند روم و ایران آن زمان و یهود و نصارا منتظر بودند اسلام را از بین ببرند. حضرت مامور به سکوت بود نمی توانست حرکتی انجام دهد از بی یاوری علی(ع) نتوانست از حق خودش دفاع کند و بعضی از اصحاب هم نتوانستند از علی(ع) دفاع کنند وقتی آمدند به میدان زدند دنده هایشان را شکستند و تبعیدشان کردند.
چه کسی باید از علی(ع) دفاع کند؟ زهرا(س)،
چه کسی فدای علی(ع) شد؟ حضرت زهرا(س) ،
حضرت زهرا(س) فدای امامت و رهبری است امروز من و شما سرسفره حضرت زهرا(س) نشسته ایم. هر چه داریم از برکت فاطمه(س) داریم، از برکت خطبه مهم حضرت زهرا(س) داریم.
خطبه حضرت زهرا(س) و فلسفه زکات
یک جمله حضرت زهرا(س) درباره زکات را من عرض می کنم «الزکاة تزکیةً للنفس و نماءً فی الرزق» درود بر این بانوی اسلام، درود بر این عظمت و معرفت، آدم می خواهد سجده کند در مقابل معارف حضرت زهرا(س)، جهان محتاج به معارف حضرت زهرا(س) است.بچه ها و خودما و زندگی ما محتاج به معارف حضرت زهرا(س) است. در این بخش از کلام حضرت زهرا(س) می فرماید: خدا چرا زکات را واجب کرده است؟ به بخش اجتماعی کار ندارند آثاری که زکات در جامعه دارد، حضرت نمی خواهد بیان کنند. حالا شما این واجب را می خواهید انجام دهید چه فایده برای شما دارد؟ برای چی خدا زکات را واجب کرده است؟ «تزکیة للنفس» برای اینکه تو پاک بشوی. آدم حب ذات دارد دلش می خواهد همه اموال را به طرف خودش جمع کند. تنها جمع آوری در مال مثل این می ماند که یک آدم دماغش بزرگ، دستش بزرگ بشود یا یکی از اعضایش فقط رشد پیدا بکند. آدم اگر بنا شد همیشه حرص بزند در مال و جمع آوری مال ، غرائز دیگرش تعطیل می شود. سخاوت و ایثارش و دلسوزیش برای دیگران از بین می رود.
حضرت زهرا(س) می فرمایند: خدای تبارک و تعالی زکات را بر ما واجب کرده تا دل ما را پاک کند. تا تمام غرائز انسانی با هم رشد کنند. فقط حب مال تنها رشد نکند بخشی از مال خودت را جدا می کنی در واقع خودت را پاک می کنی مثل درخت انگور برگ اضافی آن را قطع نکنی این درخت دیگر رشد نمی کند و میوه هم نمی دهد.
برکات پرداختن زکات
اولین برکت زکات به خود پرداخت کننده بر می گردد و او را پاک می کند و غرائز او را تعدیل می کند و او را به شکل والای انسانی برمی گرداند.
اثر دوم «نماء فی الرزق»در پرداختن زکات رزق خود را زیاد می کند انفاقی که در راه خدا می کنی جایگزین می شود . از مالت هیچی کم نمی شود و رشد پیدا می کند . من امروز نگاه کردم به کتاب گناهان کبیره آیت الله دستغیب(ره) که یکی از گناهان کبیره که وعده عذاب داده شده است به کسی که زکات پرداخت نمی کند. در این کتاب یک داستانی را از کلمه طیبه حاجی نوری نقل می کند. ایشان می فرمایند بزرگی نقل می کند یکی از بستگان ما می گوید در یک سالی زندگی مردم سخت شده بود من یک مزرعه ای داشتم که در این سال جو کاشته و خیلی خرم و برجسته و محصول زیادی داشت. دیدم مردم فقیر و گرسنه هستند آمدم در مسجد اعلام کردم که هر فقیری به اندازه نیاز قوت خود و عیالش برود از مزرعه من بچیند و مردم هم رفتند. پیش خودم گفتم دل از این زمین خوب کندم. بالاخره فصل درو شد من آمدم جوهای خودم را درو کردم بعد به این کارگرها گفتم بروید این کاهها را جمع کنند می گوید وقتی که رفتند و جمع آوری کردند و کوبیدند محصولش دو برابر شد انگار نه انگار این فقرا از این جوها برده بودند. بعد ایشان تعریف کرده بودند امسال که گذشت برف آمد وقتی که برف روی زمین ما آمد و آب شد دیدم این جوها سبز شده و از همه زمینها بهتر بود من اصلا باور نمی کردم این همان زمینی باشد که پارسال فقرا آمدند از او برداشت کردند و بعد درآمد این زمین چند برابر زمینهای دیگر شد.
انفاق در راه خدا حضرت زهرا(س) می فرمایند: مال را بیشتر می کند اگر درک کنند و فهمش را داشته باشند و اگر ایمان به خدا داشته باشند خدا می فرماید: بده غنی می شوی و شیطان می گوید نده فقیر می شوی. آدم گوش به حرف کی باید بکند؟
صدقات قبل از قرار گرفتن در دست فقیر در دست خدا وند است
خدایی که خودش ملک داده و ما انفاقی که در راه خدا می کنیم. قبل از اینکه به دست فقیر برسد به دست خدا تحویل داده می شود. «یأخذ الصدقات» خدا صدقه را می گیرد و انفاق را می گیرد. امام سجاد(ع) وقتی انفاق می کردند دستشان را می بوسیدند. گفتند آقا چرا دستتان را می بوسید؟ فرمودند به خاطر اینکه دست من در دست خدا گذاشته می شود. انفاق در راه خدا، خدا خودش تحویل می گیرد.
داستان ملا کاظم ساروقی
خدا رحمت کند ملا کاظم ساروقی را این یک کشاورز بی سوادی بود و در قریه ساروق در استان مرکزی زندگی می کرد. برای یک اربابی کار می کرد که زکات نمی داد بعد از مدتی گفت من دیگر برای شما کار نمی کنم زیرا زکات نمی پردازید. از ده آمد بیرون و این ارباب توبه کرد و گفت بیا برای من کار کن. یک زمینی را در اختیار او قرار داد گفت این زمین را بکار و مال خودت باشد. ملا کاظم اول کاری می کرد به فقرا رسیدگی می کرد. گندم و جوهایش نرسیده بودند به فقرا رسیدگی می کرد. یک روز فقرا آمدند پیش ملا کاظم گفتند زندگی ما خیلی سخت شده و ما هر چه داشتیم تمام شده است اگر داری به ما کمک کن. گفت الان گندمها را تازه درو کردم و چند روز طول می کشد گفتند زن و بچه هایمان گرسنه هستند به دادمان برس. ایشان آمد با دست و با هر سختی که بود یک مقدار گندم را از کاه جدا کرد که ببرد برای این فقرا، یک امامزاده ای بود در ساروق ایشان آمد اول در سایه امامزاده نشست. می گوید چند لحظه نشسته بودم دیدم سه بزرگوار آمدند به من گفتند ملا کاظم زیارت کردی؟گفت بله من زیارت کردم. گفتند همراه ما بیا زیارت، می گوید من همراه این آقایان رفتم زیارت، فرمودند زیارتنامه را بخوان. گفتم آقا من سواد ندارم. گفتند خطوطی که دور گنبد امامزاده است این خطوط سبز را که می بینی، من می خوانم بعد دنبال من شما تکرار کن. شروع کرد این خطوط را خواندن و من هم همراه او می خواندم یک دفعه نگاه کردم دیدم کسی نیست غش کردم و بعد به هوش آمدم دیدم یک کلماتی دارم زمزمه می کنم. بعد آمد پیش ملای روستا گفت ببین من اینهایی را که بلد شدم چیست؟ شروع کرد این کلمات را خواندن، به قول ملای روستا گفت ملا کاظم نظر کرده شده است. حافظ کل قرآن از برکت حلال خوری و استقامت در پرداخت زکات شد. علمای بزرگ مصر در جمله ای از آیات قرآن اختلاف پیدا کردند نمی دانستند چگونه بخواندند. خدا رحمت کند شهید نواب صفوی را آن زمان رفت مصر و این ملاکاظم ساروقی را همراه خودش برد تا قرائت صحیح را علمای ادیب مصری از ملا کاظم که حافظ کل قرآن شده بود بپرسند. هیچی خواندن بلد نبود یک کتاب عربی می گرفتند امتحانش می کردند هر کجا قرآن بود دست می گذاشت و از او سوال کردند از کجا می فهمی که قرآن است؟ می گفت کلام قرآن نور دارد و از نورش می فهم که این کلام خداست. قرآن را از اول به آخر و از آخر به اول می خواند که از برکت حلال خوری و زکات و از برکت توجه صاحب الامر(عج) به اینجا رسید.
آثار نپرداختن زکات
خوب آدمهایی که زکات نمی دهند اولین ضرر را به خودشان می رسانند. کسی که زکات ندهد و کوتاهی کند در پرداخت زکات هنگام مرگ می گوید خدایا من را برگردان به دنیا و آن وقت می فهمد و می گویند«کلا» دیگر برگشتی نیست. این مالها را جمع کرده و زکات نپرداخته است روز قیامت خدای تبارک و تعالی یک ماری را می فرستد می گوید این اموالی که زکات نداده مثل افعی می شود و او را در بر می گیرد و طوق گردنش می کند«سیطوقون مابخلوا به» بخل کردی این افعی طوق گردنت تا قیامت.
داستان ثعلبه
در زمان پیغمبر خدا حضرت محمد(ص) یکی از اصحاب فقیر آمد نزد رسول خدا(ص): یا رسول الله(ص) یک پولی به من بدهید ثعلبه نامی بود یک کمکی به من کنید حضرت فرمودند: یک شرطی دارد که حقش را ادا کنی همین زندگی برایت خوب است. گفت نه من می خواهم وضع مالیم خوب بشود. حضرت دعا کردند یک گوسفند شد دو تا، سه تا و... اینقدر زیاد شد که به نماز جماعت نمی رسید .مسلمانان شکایت کردند از بوی گوسفندهایش که ما را اذیت می کند. مجبور شد از مدینه رفت در روستاها تا اینکه آیه زکات نازل شد حضرت فرستادند دنبالش ثعلبه تو آن روز قول دادی که حق مالت را ادا کنی گفت شما تشریف ببرید من بعداً می آیم بعد دوباره پیغمبرخدا(ص) فرستادند باز هم حاضر نشد که زکات مالش را بپردازد اواخر عمر پیامبر (ص) آمد و حضرت او را نپذیرفت تا پیغمبر خدا (ص) از دنیا رفت بعد از رحلت پیغمبر(ص) آمد دیگر تحویلش نگرفتند بالاخره در حالت کفر از دنیا رفت.کسی که در پرداخت زکات کوتاهی کند اگر به این اعتقاد که واجب نیست مشرک از دنیا رفته او یهودی از دنیا رفته و مومن از دنیا نرفته است. خوب این پرداخت زکات و آثارش و نپرداختن زکات هم آثاری دارد که برای خودش و جامعه می تواند موثر باشد.
والسلام علیکم و رحمة الله



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.