سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ماندگاری انسان بعد از مرگ با وقف:

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 476 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1395.09.10
 
مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی با رادیو کرمان به مناسبت هفته وقف مورخه95/09/3



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



وقف در قرآن:

کلمه وقف در قرآن با این لفظ نیامده است ولی تعبیراتی که در قرآن مجید آمده است همان محتوای وقف است واز آن به عنوان "باقیات صالحات" و" صدقه جاریه "تعبیر شده است. دو نوع صدقه داریم: یک صدقه معمولی که انسان پولی را به به فقیری صدقه می دهد وتمام می شود ویک وقت هم انسان یک بنیان خیری را می گذارد واین در طول زمان جریان دارد،مانند ساخت مدرسه و بیمارستان، مسجد، مصلی ، احداث قنات و... . در مورد وقف یکی کارکرد وقف است که عام المنفه است،اصل مال حفظ می شود و منفعتش در راه نیت خیّر صرف می شود.واقف می تواند نیت خودش را با وقف در طول زمان ماندگار کند،بهر حال هر انسانی بعد از گذشت 80سال تا صد سال فوت می کند ولی با وقف برای امور خیر مانند مسجد و بیمارستان و ... می تواند خودش را زنده نگه بدارد و تا سالهای سال ، ماندگار باشد.

وقف ذخیره بانکی:

وقف مثل مانند یک ذخیره بانکی است که انسان یک پولی را در بانک پس اندازمی کند وهرماه یک مبلغی برای او واریز می شود. انسان تا زنده است می تواند یک خدمتی را برای خود ویا دیگران انجام دهد وثواب این ذخیره را پُر کند ولی وقتی که انسان از دنیا رفت دستش خالی می ماند ،یکی از راههایی که می تواند بعد از رفتن ازاین دنیا باز هم اعمال خیر ما ادامه داشته باشد همین صدقات جاریه واز ناحیه وقف است وتا زمانی که آن بنیان بر پاست آن کسی هم که آن عمل خیر را انجام داده است برای او ثواب می نویسند ومانند یک بانک که ذخیره ای درست کرده وهر روز و هر ماه و هر سال سود سپرده اش به حساب او واریز می شود .

ماندگاری انسان بعد از مرگ با وقف:

انسان با وقف انسان می تواند نیت خود را ماندگار کند که حتی پس از مرگ او هم ادامه داشته باشد.منتهی وقف از گذشته تا امروز فرق کرده است واقفین باید به نیازهای زمان خود توجه داشته باشند ومطابق نیاز زمان وقف کنند. مثلا ممکن است در یک منطقه ای مسجد زیاد باشند و به مدرسه نیاز داشته باشند،پس واقفین آنجا بهتر است ، مدرسه بسازنند که بیشتر مورد نیاز است. وقف برای حوزه علمیه بسیار مورد نیاز است زیرا سراسر جهان نیاز به عالم دارد و تنها قم کفایت نمی کند و گنجایش احداث حوزه ندارد باید در تمام شهرها، مدارس حوزه علمیه برای تربیت مبلغ دینی برای همه جهان احداث کنیم و در این کار عظیم شریک شد. تکمیل مصلی های هر شهر نیاز به کمک خیرین دارد زیرا این مصلی ها با بودجه دولت ساخته نمیشوند و نیاز به وقف برای ساخت مصلی بسیار است.در این صورت تا سالهای سال که نماز جمعه و دیگر مراسمات دینی در این مصلی انجام شود، خیرین هم شریک هستند و از ثواب آن بهرمند می شوند. وقف دیگری که امروزه بسیار مهم است، وقف برای مکانی است که در آنجا فیلم خوبی ساخته شود ،فیلم دینی و مذهبی وامروز ما نیاز داریم به مراکز خیری که فیلم سازی کنند وکمک کنند تا معارف دینی ترویج پیدا کند.دنیای امروز دنیا رسانه و فضاهای مجازی شده است و می توان از طریق فیلم با مردم ارتباط برقرار کرد و معارف دینی را آموزش می دهند. خیرین می توانند در زمینه ساخت فیلمهای خوب هم کمک کنند. امروز جهان تبدیل به یک دهکده شده است و اینگونه ارتباطات نزدیک شده است و می توان از یک گوشه فرسنگ ها آن طرف تر ارتباط برقرار کرد. منظور این است که دنیا عوض شده است و نیازها متفاوت شده است. خیرین هم توجه کنند که مطابق با نیازهای زمان و حتی پیش بینی نیازهای آینده وقف را انجام دهند.

امام خمینی(ره) بنیانگذار بسیج:

هفته بسیج را هم به همه بسیجیان جهان اسلام تبریک عر ض می کنم.بسیج یک نهاد مقدس است که نهال آن توسط بهترین انسانهای این کره خاکی بنا شد.بنیانگذار بسیج حضرت امام خمینی ، این مرد بزرگ و عارف و جهاندیده و فقیه و دانای توانا بوده است. از برکت دعای خیر امام (ره) بسیج ، منبع خیر و برکت شده است.امروز بسیج هرچه دارد از سیدالشهدا دارد و در واقع بسیج فرزند مدرسه عاشورا و اربعین است،این نهاد مقدس زمانی که به دست امام بزرگوار پایه گذاری شده است مایه خیر و برکت است.امام خمینی (ره) فرمودند : « تفکر بسیجی است که کشور ما را نجات داده است ،نه تنها ایران اسلامی بلکه کشور های مسلمان را هم نجات می دهد.» امروز تفکر بسیجی است که در کشور عراق متولد شده است و در مقابل استکبار جهانی و تکفیری های خون آشام ایستاده است و کشور خود را حفظ می کنند. در سوریه هم تفکر بسیجی منشا خیر شده است و کشور سوریه را هم از تجزیه طلبی حفظ کرده است.

بسیج متعلق به تمام جهان:

امام (ره) به همه بسیجیان خطاب می کند: «بايد بسيجيان جهان اسلام در فكر ايجاد حكومت بزرگ اسلامى باشند و اين شدنى است، چرا كه بسيج تنها منحصر به ايران اسلامى نيست، بايد هسته هاى مقاومت را در تمامى جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ايستاد. شما در جنگ تحميلى نشان داديد كه با مديريت صحيح و خوب مى توان اسلام را فاتح جهان نمود. » از اهداف بزرگ بسیج ان شاءالله برپایی حکومت جهانی اسلام در سراسر این کره خاکی است.

خلوص وعظمت بسیج در کلام امام خمینی(ره):
بسیج بسیار با ارزش است اهل ولایتمداری بصیرت و جهاد و گمنامی است. بسیج اهل پرکاری و کم هزینه است با کمترین هزینه از بیت امال بزرگترین کارها را بسیج انجام می دهد این هفته بسیج را به همه بسیجیان عالم و بزرگ مرد بسیجی رهبر معظم انقلاب تبریک می گوییم.بسیج به قدری ارزشمند است که امام خمینی (ره) فرمودند : « من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام»(1) این نشان خلوص و عظمت بسیج است که امام نفرمود : خدایا مرا با امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا (س)و دیگر ائمه محشور کن، بلکه فرمود : مرا با بسجیانم محضشور کن. مقام معظم رهبری نیز فرمودند : خدایا همانگونه که امام فرمود، من هم از تو می خواهم که مرا با بسیجیان محشور کنی. بسیجی بودن نعمت بزرگی است که باید آن را قدر بدانیم.


پی نوشت:

1- صحیفه امام/ ج 21 /ص 196ـ194

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.