سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

جریان شناسی وتاریخ صدر اسلام در مواجهه با آینده / مطالعه تاریخ چراغ راه آینده/برجام بی فرجام

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 443 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.04.27
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/04/25


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول:


الحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : « قُلْ سيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا کَيْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبينَ» (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا اباصالح، یا بقیة الله ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ،سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نماز جمعه این هفته تقدیر وتشکر می کنم. از مسئولین محترم ،ستاد برگزاری نماز جمعه ،سروران عزیز روحانی، از هیأت امنای مسجد جامع ،مجری محترم ونیز از سخنران قبل خطبه ها جناب آقای منصوری مسئول محترم بهزیستی شهرستان ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

آیه ای که خدمتتان عرض کردم، دستور خداوند تبارک و تعالی درباره مطالعه در تاریخ است. مطالعه تاریخ، چراغ راه آینده ماست .دستور قرآن و روایات این است که ما احوال امت ها و گذشتگان را مطالعه کنیم وآن را مورد تحلیل قرار بدهیم که چه عواملی باعث شکست یا پیروزی آنها شده است. قوانین طبیعت برای ما و گذشتگان یکسان است. بنابراین تصمیم گرفتیم تا چند خطبه ای را درباره جریانات صدر اسلام مطالبی را خدمتتان عرض کنم.شاخص های این جریان ، موافقان و مخالفان اهل بیت، چه اتفاقاتی افتاد تا چراغ راه ما در حال و آینده باشد و خودمان را بشناسیم واینکه ما کجا هستیم وچه وظیفه ای بر دوش ماست، مطالبی را خدمت شما عرض می کنم. اما به عنوان مقدمه خدمت شما عرض کنم:

اهمیت وضرورت مطالعه تاریخ:

مطالعه تاریخ برای شناخت مسیر زندگی و خودشناسی از اهمیت بالایی برخوردار است. کسی که از گذشته بی خبر باشد،در واقع با نا آگاهی در زمان حال حرکت می کند و مانند کسی است که در صندوقی قرار گرفته است و از اطرافش بی خبر است چه بسا مسیر زندگی خودش را غلط انتخاب کند. بنابراین اینکه در گذشته مردم چگونه عمل کردند و چگونه راه را انتخاب کردند ،مهم است وماهم می توانیم از آن عبرت بگیریم.آیات قرآن نیز در این زمینه بسیار زیاد است. به عنوان نمونه در قرآن داریم: « لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ ... » (2) به راستى در سرگذشت آنان براى خردمندان عبرتى است (یعنی کسانی که عقل تحلیلگر دارند و تاریخ گذشتگان را می خوانند و نقاط ضعف و قوت‏ گذشتگان را تحلیل می کنند) .

سفارشات مهم امام علی(ع) به فرزندشان امام حسن(ع):

امیرالمؤمنان در نامه ای به فرزندانشان امام حسن(ع) سفارش های بسیار مهمی دارند، از جمله سفارش می کنند که فرزندم تو نیز چون من، در کار گذشتگان اندیشه کن. { « اءَيْ بُنَيَّ إِنِّي وَ إِنْ لَمْ اءَكُنْ عُمِّرْتُ عُمُرَ مَنْ كَانَ قَبْلِي - فَقَدْ نَظَرْتُ فِي اءَعْمَالِهِمْ، وَ فَكَّرْتُ فِي اءَخْبَارِهِمْ، وَ سِرْتُ فِي آثَارِهِمْ، حَتَّى عُدْتُ كَاءَحَدِهِمْ ...» (3) اى فرزند، اگر چه من به اندازه پيشينيان عمر نكرده ام، ولى در كارهاشان نگريسته ام و در سرگذشتشان انديشيده ام و در آثارشان سير كرده ام، تا آنجا كه، گويى خود يكى از آنان شده ام.}

مبعوث شدن رسول برای هدایت مردم:

خدای تبارک و تعالی برای هدایت ما انسانها پیامبرانی را فرستادند. آخرین پیامبران و خاتم پیامبران نیز حضرت محمد(ص) است.عمر پیامبر(ص) دراین دنیا جاودانه نبود، حال بعد از رحلت رسول خدا(ص) آیا امت رها شده است؟ خیر این خلاف مقتضا و حکمت الهی است، خداوند برای هدایت انسان راهنما نیز فرستاده است. امروز در هر جای دنیا اگر یک محصولی را تولید می کنند،همراه آن یک دفترچه راهنما هم می فرستند، اگر آن وسیله خیلی مهم باشد، همراه آن یک کارشناس نصب هم می فرستند، پس چگونه است، خدای تبارک و تعالی ما انسانها را بیافریند و بعد از رحلت رسول خدا (ص) انسان را به حال خودش رها کند، این خلاف حکمت و لطف الهی است. برخی می گویند خداوند بعد از رحلت پیامبر(ص)، امور امت را به خود امت و مردم واگذار کرده است. اگر قرار بود که این رسالت ، به مردم واگذار شود، مردم قبل از اسلام هم بودند و نیاز به وجود پیامبران نبود. امت نمی تواند راهگشا باشد، امت رهبر و راهبر می خواهد، حالت دیگر این است که خدای تبارک و تعالی بعد از رسول خدا (ص) شخص خاصی را که ادامه دهنده راه پیامبر(ص) باشد، معرفی کرده است. همان گونه که پیامبر را خدا برگزید، خداوند شخصی را نیز بعد از پیامبر(ص) انتخاب کرد که عصمت داشته باشد ، عالم و آگاه باشد تا عهده دارحکومت اسلامی باشد. ما شیعیان که قائل به این نظر هستیم، خداوند مولی امیرالمؤمنین علی (ع) را برگزید وانتخاب کرد و در روز عید غدیر، پیامبر خدا (ص) از طرف خدا، مأمور شده بود که امیرالمؤمنین (ع) را که منصوب شده از طرف خدا است و یازده فرزندشان را تا قیام قیامت به عنوان رهبر و امام و پیشوا و خلیفه مشخص کنند، و در عصر غیبت که دست ما به صاحبمان نمی رسد و امام عصر(عج) در پس پرده غیبت است،باز هم امت امام و رهبر و راهنما می خواهد،در این زمان ، فقیه جامع الشرایط رهبر و پیشوا است، خداوند در همه زمانها، مرجع دینی و مرجع سیاسی برای امت در نظر گرفته است که مسلمانان یله و رها نشوند تا نقض خلقت پیش نیاید. این اعتقاد ما شیعیان است.

برخورد مردم با خلیف برگزیده خدا بعد از رحلت پیامبر(ص):

حال باید بدانیم که بعد از رسول خدا(ص) مردم با خلیفه برگزیده از طرف خدا چه کردند؟چرا این موضوع برای ما اهمیت دارد چون امروز ولی و جانشین امام زمان ولی فقیه است ،باید بدانیم که چه جریاناتی در صدر اسلام رخ داد وچه افرادی این کارهارا انجام دادندوچه برخوردی با اهل بیت داشتند و سران آنها چه تفکراتی داشتند و چه مسیری را طی کردند.اگر این اطلاعات را داشته باشیم می توانیم در مسیر صحیح و راه درست قرار بگیریم، این مطلب بسیار مهم است و از اهمیت والایی برخوردار است که ما گذشته را بدانیم و چراغ راه آینده خود قرار بدهیم.

اولوالامر واوصیای پیامبر چه کسانی هستند:

اهل سنت روایتی را نقل کرده اند که مطابق با تفکر ما شیعیان است، در کتاب « یَنابیعُ المَوَدّة لِذَوی القُربی» قندوزی حنفی که یک عالم سنی است چنین آمده است: هنگامي كه آيه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي اْلأَمْرِ مِنْكُمْ»(4) { اي کساني که ايمان آورده ‏ايد! اطاعت کنيد خدا را! و اطاعت کنيد پيامبر خدا و اولو الأمر (اوصياي پيامبر) را ! }نازل شد و اطاعت كساني كه به عنوان «اولو الامر» به طور مطلق، واجب كرد و اطاعت ايشان را همسنگ اطاعت پيغمبر اكرم(ص) قرار داد. جابربن عبدالله انصاري از آن حضرت پرسيد: ما خدا و رسول را شناختيم و اكنون مى‌خواهيم بدانيم اين اولو الامر كه اطاعت آنان با اطاعت خدا و رسول قرين شده كدام افراد هستند؟ پيامبر(ص) فرمودند:«هم خلفائي يا جابر و ائمه المسلمين من بعدي. اولهم علي بن ابي طالب، ثم الحسن، ثم الحسين، ثم علي بن الحسين، ثم محمدبن علي المعروف في التوراه بالباقر- ستدركه يا جابر، فأذا لقيته فاقراه مني السلام- ثم الصادق(ع) جعفر بن محمد، ثم موسي بن جعفر، ثم علي بن موسي، ثم محمد بنعلي، ثم علي بن محمد، ثم الحسن بن علي، ثم سميي و كنيمي حجه الله في ارضه و بقيته في عباده ابن الحسن بن علي ... .»« هُمْ خُلَفَائِي » اين افراد خلفاى من هستند «يَا جَابِرُ وَأَئِمَّةُ الْمُسْلِمِينَ بَعْدِي» اى جابر! آنان پيشوايان مسلمين اند كه پس از من خواهند آمد « أَوَّلُهُمْ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام ثُمَّ الْحَسَنُ ثُمَّ الْحُسَيْنُ ثُمَّ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ» اول آنها على بن ابى طالب است، پس از وى حسن و بعد از او حسين سپس على بن الحسين « ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْمَعْرُوفُ فِي التَّوْرَاةِ بِالْبَاقِرِ وَسَتُدْرِكُهُ يَا جَابِرُ فَإِذَا لَقِيتَهُ فَأَقْرِئْهُ مِنِّي السَّلَامَ » و محمد بن على كه در تورات به باقر معروف است و تو او را درك خواهى كرد و هر گاه وى را ملاقات نمودى سلام مرا به او برسان،«ثُمَّ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ثُمَّ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ثُمَّ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ثُمَّ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ ثُمَّ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ » بعد از او جعفر بن محمد، و موسى بن جعفر و على بن موسى، و محمد بن على، و على بن محمد، و حسن بن على امام هستند.«ثُمَّ سَمِيِّي وَذُو كُنْيَتِي حُجَّةُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَبَقِيَّتُهُ فِي عِبَادِهِ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ »پس از اينها هم نام و صاحب كنيه من كه حجت پروردگار و نشانه او در زمين است و نام او محمد بن حسن مى‌باشد.(5)

چگونگی شناسایی امام از بیان امام باقر(ع):

از امام باقر سوال می کنند ما چگونه امام را بشناسیم که می فرمایند: ابو جارود گفت: « سالت ابا جعفر الباقر (ع) بم یعرف الامام»؟ از حضرت امام محمد باقر علیه‏السلام پرسیدم، امام چگونه و به چه نشانی شناخته می‏شود؟ امام علیه‏السلام فرمود: « بخصال» با خصال و ویژگیهای: « اولها نص من الله تبارک و تعالی علیه » نخستین آنها نص خدای تبارک و تعالی است. « و نصبه علما للناس حتی یکون علیهم حجه» و خدای عز و جل امام (ع) را مانند پرچمی در میان مردم برمی‏ افرازد تا نسبت به آنان اتمام حجت کند. « لان رسول‏الله (ص) نصب علیا و عرفه الناس باسمه و عینه » همانگونه که پیامبر خدا (ص) امام علی (ع) را به امامت مردم نصب کرد، و او را به نام و شخص به مردم شناسانید و آن حضرت را به مقام امامت تعیین کرد. «و کذلک الائمه ینصب الاول الثانی ... »و همین گونه ائمه‏ ی اطهار علیهم‏السلام- در مورد امام پس از خود- عمل می ‏کنند، یعنی امام نخستین امام دوم را نصب و معین می‏کند.(6)این امر مطابق با اعتقاد ما شیعیان است.منتهی بعد از منصوب شدن امیرالمومنین (ع) افرادی به وجود آمدند به نام مدافع حریم اهل بیت،این افراد را به عنوان شیعیان علی می شناسند،در زمان حیات رسول خدا نیز شیعیان به همین نام و اسم شناخته شده بودندولی مذاهب حنفی و مالکی و شافعی و... دهها سال بعد از رحلت رسول خدا به وجود آمدند و فقط حزب الله و شیعیان علی (ع) در زمان رسول خدا (ص) بودند. بعد از رحلت رسول خدا می بینیم که جبهه مدافعان و جریان حامیان امیرالمومنان چه کسانی بودند. سران آنها چه کسانی بودند و چه شاخص هایی داشتند .حامیان اهل بیت به دو گروه تقسیم شدند یکی حامیان مطیع امیرالمومنین و اهل تشخیص و بصیر و گروه دیگر که از دوستان و پیروان اهل بیت بودند تبدیل شدند به افرادی که در تشخیص دچار مشکل شدند و مطیع محض نبودنداین افراد هم سرانی داشتند و خودشان یک جریان را رهبری می کردند.ان شاءالله در خطبه های آینده شاخصه های این افراد و نقش آنها را خواهم گفت که جبهه حق چه کوتاهی کردند که کار امیرالمومینن به این جا کشیده شد و منجر به شهادت امیرالمومنین شد. افراد دیگری هم بودند که معارض بودند و دشمنی آنها با اهل بیت مشخص بود.سران این افراد چه کسانی بودندو برنامه ریزی آنها چه بود؟ چه کردند که اهل بیتی که باید محور می بود ،خانه نشین شدند؟ ما باید این جریانات را بشناسیم. ،چه بسیار اشخاص برجسته ای بودند که از یاران و وفادارن صدیق ائمه بودند ولی توفیق همراهی امام حسین (ع) را در کربلا نداشتند.

افرادی که در یاری امام حق کوتاهی کردند:

یکی از این افراد، عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب، پسر عموی رسول خدا (7)، محدث، مفسر، فقیه و مورخ صدر اسلام و از اصحاب پیامبر(8) و امام علی علیه السلام بود.(9) ابن عباس به هنگام حرکت حضرت امام حسین علیه السلام به عراق توفیق همراهی با امام را نداشت.(10). عبدالله بن جعفر ابي طالب از شخصيت هاي مشهور تاريخ اسلام و از اصحاب نزديك امامان نخستين شيعه است. عبدالله به واسطه موقعيت خانوادگي و جايگاه والاي پدر بزرگوارش( جعفر بن ابی طالب بن عبدالمطلب مشهور به جعفر طیار و ذوالجناحین ) نزد رسول خدا (ص) و امام علي(ع) مورد احترام بود.(11) با اينكه او از اصحاب خاص و نزديك امام حسين(ع) و ازچهره هاي برجسته هاشمي بود ولي به امام حسين (ع) نامه نوشت تا آن حضرت را از رفتن به عراق منع کند و حضرت را در کربلا همراهی نکرد.(12)انسانهایی مفسر و با شخصیت و بزرگ ولی آن اندیشه ای که باید داشته باشند،همانند مالک اشتر، سلمان و ابوذر که پای جای امیرالمؤمنان می گذاشتند و با تمام وجود در راه اهل بیت قدم برمی داشتند، نداشتند.این فکر و آن فکر امروز هم در جامعه وجود داشته وحامیانی هم دارد . ما باید خودمان حق را بشناسیم که چه باید انجام بدهیم. ما نسبت به امام و رهبرمان چه وظیفه ای دارد ، این درس بزرگی ست.

آخرین خطبه امام علی علیه السلام:

امیرالمومنین علی (ع) در آخرین خطبه نماز جمعه خودشان ،یک هفته قبل از شهادت چنین گفتند :« ما ضَرَّ اِخوانُنَا الَّذينَ سَفِکَت دِماؤُهُم و هُم بِصفّين الا يَکونوا اليَوم اَحياء » برادران ما که خونشان در صفین ریخته شد ضرر نکردند که اگر امروز زنده بودند، « يَسيغونَ الغَصَص و يَشربونَ الرنق»خوراکشان غم و غصه و نوشیدنی شان اندوه می شد « قَد والله لَقوا الله فَوَفاهم اُجورَهم واحلهم دارَ الامن بَعد خَوفهم »قسم به خدا در حالی خدا را ملاقات کردند که خدا اجرشان را به تمامی داد و بعد خوف آنها را ایمن گرداند « أينَ إخوانِيَ الّذينَ رَكِبوا الطَّريق ، وَ مَضَوا عَلى الحَقّ ؟» کجایند برادران من که راه حق را رفتند؟ « أين عمّار، أين ابن تيهان، أين ذُو الشهادتين؟ »عمار کجاست؟ ابن تیهان کجاست؟ ذوالشهادتین کجاست؟ « أين نُظرائُهم مِن إخوانِهمُ الذينَ تَعاقَدُوا عَلى المُنية و أبْردَ بِرؤوسِهم إلى الفَجَرة؟ » و کجایند مثل عمار، مثل ابن تیهان، مثل ذوالشهادتین که در راه حق با هم عهد بستند و سرهایشان را برای ستمگران فرستادند؟ « ثُمَّ ضَرَب عليه السلام بِيَدِهِ عَلى لِحيَتِهِ الشَّريفة الكريمة ، فَأطالَ البُكاء» حضرت به اینجا که رسید به صورت خود زد و گریه ای طولانی کرد . سپس فرمود: (ویژگی یاران و پیروان خودشان را بیان می کنند. این افراد مدافعین حضرت علی (ع) و بازوی امیرالمومنین بودند. همچنانکه معاویه پس از شنیدن خبر قتل مالک گفت: علی دو بازو داشت. یکی را در صفین قطع کردیم که عمّار بود و دیگری مالک که اینک قطع شد.(13) بعد از به شهادت رسیدن این دو یاور ، حضرت بی یاور شد. ) در ادامه حضرت ویژگی این یارانش را فرمودند: « اَوه عَلي اِخواني الَّذينَ تَلوا القُرآن فاحکُموه» آه از آن بردارانم که قرآن را خواندند و آن را حَکَم قرار دادند (یعنی به قرآن عمل می کردند) « وَ تَدبروا الفُرَضَ فاقامُوه» در واجبات اندیشیدند و با معرفت آن را برپا داشتند « اَحيُوا السُّنَّه و اَماتُوا البِدعه » سنت ها را احیاء کردند و بدعت ها را میراندند « دُعُوا لِلجهاد فَاجابوا »به جهاد دعوت شدند و آن را اجابت کردند « وَ وُثقوا بِالقائد فَاتبعوه»و به قائد و راهنمای خویش ایمان داشتند و از او تبعیت کردند. آن گاه با صدای بلند فریاد زد:« ای بندگان خدا، بر شما باد جهاد، من امروز اردو می‌زنم و هر کس که خواهان رفتن به میدان جهاد است، آماده قیام شود.» (14) این ویژگی های یاران امیرالمومنین و جبهه مدافعان بود. تا بودند امیرالمومنین یاور داشتند. نوف بکایی پس از نقل این خطبه می گوید: هنوز یک جمعه نگذشته بود که ابن ملجم (لعنة اللّه علیه) امام علی علیه السلام را به شهادت رساند.این یک جبهه دیگر از مدافعان بود. ان شاءالله تصمیم گرفته ایم تا در خطبه های آینده در باره تفکر مالک اشتر و عمار اینکه چگونه رفتار می کردند و چه تاثیری در جبهه امیرالمومنین داشتند و چگونه شبهات را کنار می گذاشتند و اجازه نمی دادند تا دشمن در آنها نفوذ کند و چگونه از امیرالمومنین دفاع می کردند را صحبت کنیم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما بندگان خوب خدا را دعوت می کنم به نظم امر و تقوی ،انجام دستورات پروردگار ؛هرکجا هستیم دستورات الهی را هم عمل کنیم و هم زنده کنیم.
[b]
مناسبتهای هفته:

مناسبت ها را به اختصار خدمت شما عرض می کنم.

سالروز تاسیس شورای نگهبان:

اولین مناسبت شنبه 26 تیرماه ، سالروز تاسيس نهاد شوراي نگهبان(1359ش) است. هدف امام بزرگوار از تاسیس شورای نگهبان چه بود؟ شورای نگهبان از فقیه و حقودان تشکیل شده است تا اجازه ندهند قوانین مخالف اسلام و قرآن در کشور به وجود بیاید. هدف از تشکیل شورای نگهبان این است که کشور مطیع اسلام ناب و شیعه باقی بماند.بنابراین کار شورای نگهبان از اهمیت بالایی برخوردار است ، زیرا حافظ اسلامی است که پرچم آن امروز در ایران برافراشته شده است و زمینه ساز ظهور امام زمان است.

شورای نگهبان در بیان امام خمینی(ره)

چند جمله از حضرت امام راحل درباره شورای نگهبان خدمت شما عرض می کنم :

اعضای محترم شورای نگهبان - ایدهم الله تعالی - حافظ مصالح اسلام و مسلمین هستند.(16)تشخیص شورای نگهبان، مخالف قانون نیست، مخالف اسلام هم نیست، میزان است، همه باید بپذیریم. (17) من هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان، امری خطرناک برای کشور و اسلام است. {در گذشته انقلاباتی رخ داد ( مانند زمان احمدشاه و قبل آن ) و شورایی از فقها تشکیل شد . بعدها که دیدند شورای نگهبان مخالف آنهاست، آن شورا را کنار گذاشتند.حذف فقها باعث شد تا از دل مشروطیت و باوجود خونهای زیادی که برای پیروزی مشروطیت ریخته شده بود، رضاخان قلدر به وجود آمد وسالها کشور را به تباهی بکشاند.} این است که امام راحل می فرماید: من به این آقایان هشدار می‌دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می‌شود و در آخر، رژیمی را ساقط می‌نماید. (این انحرافات در انقلاب مشروطه بود که باعث تباهی آن شد. شیخ فضل الله نوری معتقد به مشروطه مشروعه بود وگفت : ما این مشروطه را در صورتی قبول داریم که مطابق شرع باشد نه اینکه مطابق قوانین کشورهای غربی وخلاف دین باشد.مخالفت های این عالم باعث شد تا او را به دار بکشند واین باعث روی کار آمدند شخص مستبدی چون رضاخان شد.) لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هر چند مخالف نظر و سلیقه شخصى‏ مان باشد احترام بگذاریم و به این جمهورى نوپا که مورد هجوم قدرت‏ها و ابرقدرت‏هاست وفادار باشیم.(18)آنچه گفته شد بخشی از فرمایشات حضرت امام در خصوص شورای نگهبان بود ، سالروز تاسیس شورای نگهبان را گرامی میداریم و از هیئت نظارت هم صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.

فیش های نجومی مدیران:

مطلب دوم که از اهمیت بالایی هم برخوردار است، مسئله فیش های نجومی است. بعضی از مدیران دولتی (البته تعداد آنها اندک است ) و برخی از رؤسای بانک ها حقوق های چند صد میلیونی دریافت می کردند،آن هم نه یک یا دوماه ،خدا می داند از چه زمان این مبالغ نجومی را تحت عنوان حقوق دریافت می کردند. بعد از انتشار این فیش های حقوقی،مردم اعتراض کردند، مقام معظم رهبری هم در این باره سخنرانی ها کردند و از رئیس جمهور خواستند تا سریعاً پیگیری کنند و رئیس جمهور هم پیام دادند و از معاون اول خودشان خواستند تا به این جریان رسیدگی کند و مدیران متخلف را عزل کند. اگر قرار بود اشراف گری باشد که انقلاب نمی کردیم وسالها با طاغوت مبارزه نمی کردیم. اگر قرار بود یک کارگر با کار زیادی ماهی 500 تا 700 هزار تومان بگیرد و یک مدیر حقوق میلیاردی و یا چند صد میلیونی بگیرد،پس برای چه ما انقلاب کردیم. خواست مردم این است که اولاً این مدیران عزل بشوند وثانیاً اموال غارت شده از بیت المال را برگردانند.

مطلب دیگر این است که جای تعجب است که چرا چرخه مدیران در دولت بسته است،وقتی یک مدیر را از یک منصب بر می دارند در قسمتی دیگر او را به کار می گیرند!! مگر قطح الرجال است؟ اوایل انقلاب، امام بزرگوار از جوانان برای اداره امور مملکت استفاده کردند .امروز هم جوان متعهد ، مؤمن و تحصیل کرده و مدبر در کشور ما بسیار زیاد است که بتوانند در پست های مدیریتی از آنها استفاده کنیم. حالا چرا از مدیران مسن استفاده کنیم و اگر از جایی برکنار شوند،باز در قسمت دیگر مورد استفاده قرار بگیرد؟! این ضعف مدیریت هاست که باعث می شود فساد می شود که در یک شهر هفتاد هزار نفری ،یک مدیر حقوق چند ده یا صد میلیونی بگیرد.مردم این همه خون ندادند که ما به زمان اشرافگری و طاغوت برگردیم.این ظلم است. دروخواست مقام معظم رهبری ،خواست همه مردم ایران است که این مدیران فاسد عزل بشوند وهم اموال غارت شده از بیت المال را سریعتر برگردانند. واقعا گفتار بعضی وزرا جای تعجب دارد،البته ما حامی دولت هستیم و از دولت حمایت می کنیم ولی اگر جایی کار آنها اشکال داشته باشد،می گوییم و اعتراض می کنیم. متاسفانه وزیر صنعت و معدن اعتراض کرده است که این امر متعارفی در دنیا ست واین همه سروصدا ندارد، کجای دنیا این امر رواج دارد که اموال بیت المال را غارت کنند و بگویند اعتراض نکنید؟!این آن عدالتی نیست که امام راحل و نظام جمهوری اسلامی به دنبال آن بودند. امام راحل بارها فرمودند: اشرافی گری نباید باشد و خوی کوخ نشینی باشد نه کاخ نشینی. این حقوقهای نجومی مطابق اسلام نیست و هرگز قابل قبول نیست.همه ما خواستار رسیدگی به این تخلف هستیم. البته این به معنای این نیست که همه ما مدیران ما متخلف هستند، خیر، مدیران دلسوز ، پاکدست و متعهد وانقلابی نیز در کشور زیاد داریم که از همه آنها تشکر می کنیم.

هفته بهزیستی وتامین اجتماعی:

جمعه 25 تیرماه« روز بهزیستی و روزتامین اجتماعی » نامگذاری شده است.به همین مناسبت مسئول محترم بهزیستی قبل از خطبه ها صحبت کردند.این دو ارگان خدمتگزار در نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که جای تقدر و تشکر دارد. هم اداره تامین اجتماعی شهرستان ،خدمات زیادی را به بیمه شدگان و بازنشتگان ارائه می دهد و هم سازمان نوپای بهزیستی . سازمان بهزیستی از برکت نظام جمهوری اسلامی و بعد از انقلاب به وجود آمد وهدف آن برقراری عدالت بود که به محرومان وخانواده آنها رسیدگی شود.

چهارشنبه 15شوال، سالروز جنگ احد و شهادت حمزه‌، عموی بزرگوار پیامبر خدا (ص) و وفات حضرت عبدالعظیم در شهر ري(۲۵۲ ق) را در پیش رو داریم که تسلیت عرض می کنم.

فرجام تلخ برجام:

سالگرد برجام را هم در این هفته داریم، بعد از آن همه تلاش و مذاکره بالاخره برجام یک ساله شد، برخی معتقد بودند که باید خصومت با کدخدا را کنار گذاشت و با آنها مذاکره کرد تا حق و حقوق ملت را از آنها بگیریم.مقام معظم رهبری هم به آنها اجازه دادند تا در یک محدوده خاص و تنها در بخش هسته ای مذاکره کنند. بعد از برجام تفاسیر مختلفی از برجام شد . مثلا چنین عباراتی را برای برجام به کار بردند:برجام فتح الفتوح است؛ برجام دستاورد تاریخی ملت ایران است ؛ برجام شبیه معجزه است؛ برجام یعنی تسلیم قدرت های بزرگ جهان در مقابل جمهوری اسلامی ایرن ؛ اهمیت برجام از فتح خرمشهر هم بالاتر است؛ برجام، بزرگترین پیروزی تاریخ ملت؛برجام مانند آفتاب تابان است.ولی امروز ما نمی دانیم ، سالگرد یک سالگی برجام را جشن بگیریم یا اشک بریزیم و گریه کنیم؟ البته معنای این حرف این نیست که دولت مردان ما بد عمل کردند، بلکه به این معناست که طرف مقابل ما فریبکار و بدعهد است. برجام برای ما تبدیل به یک تجربه شد. البته مسئولین ما زحمت خودشان را کشیدند و این مذاکرات با اجازه مقام معظم رهبری انجام شد وهدف این بود که کشور از تحریم نجات پیدا کند و کشور رشد پیدا کند و منابع غارت شده ایران را به کشور برگردانند که انجام نشد!
کشور ما در قضیه برجام یک سری تعهداتی داشتیم که تمام کمال انجام دادیم وبه گفته امریکایی ها یک جانبه و پیشاپیش به همه تهعداتمان عمل کردیم.برخی از تعهدات ما که در برجام به انها عمل کردیم، این موارد بودند: 12 هزار سانتریفیوژ را از چرخه غنی سازی بیرون کردند ؛ توقف تحقیق و توسعه برای غنی سازی در فردو ؛ بتون ریزی در قلب رآکتور اراک؛ 9700 کیلو از ده هزار کیلو اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کردند و فقط اجازه نگهداری 300 کیلو اورانیوم را به ما دادند که امروز همان را هم می گویند، نباید داشته باشید. ده سال طول کشید تا دانشمندان هسته ای ما توانستند، ده هزار کیلو اورانیوم غنی شده را تولید کردند.و طرف مقابل نیز متعهد شد تا تحریمها را بردارد(وعده نسیه) . با اینکه مقام معظم رهبری تاکید کرده بودند که همه مواد را به یک مرتبه از کشور خارج نکنید و دست نگه دارید تا امریکایی ها هم به تعهدات خودشان عمل کنند ونیز قبل از مذاکرات مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده بودند که امریکایی ها بد عهد ،غیرقابل اعتماد، بد ذات، دروغگو ، فریبکار ، شیطان اکبر و طاغوت اعظم است .امروز بعد از گذشت 12 ماه از اجرای برجام چه چیزی عاید ملت ایران شده است؟ آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی بعد از دیدار خصوصی با جک لیو وزیر خزانه داری آمریکا در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد، برجام تا کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است.صد میلیارد دلار ما در خارج از کشور داریم که قرار شد با اجرای برجام این مبلغ به کشور برگردد که تا امروز حتی یک دلار آن به سیستم بانکی کشور ما بازنگشته است.هر چه ما از حقوقمان عقب نشینی کنیم، دشمن جسورتر می شود. تجربه نشان داده است که هرکجا ما به به حرف امام و ولی معصوم گوش دادیم و در عصر غیبت به حرف جانشین امام و ولی گوش دادیم و در مقابل دشمنان ایستادگی و مقاومت کردیم،پیروز شدیم و هرکجا با ولی مخالفت کردیم و سست کردیم و شک و تردید ایجاد کردیم، شکست خوردیم.

در این چند روز یک ماجرای دیگر هم پیش آمد و نقاب از چهره کشورهای که مدعی جنگ با تروریست و مدعی مخالفت با آنها هستند، برداشته شد.در فرانسه یک نشست و همایش ضد ایرانی با محوریت سرنگونی جمهوری اسلامی ، از منافقین سراسر جهان تشکیل شد و کشورهایی چون امریکا و فرانسه و عربستان و صهیونیست ها نیز از این همایش حمایت کردند. آیا به نظر شما دوست دشمنان ما می تواند دوست ما باشد؟

مواضع ضدایرانی ترکی فیصل در نشست پاریس:

ترکی فیصل یکی از اعضای خاندان آل سعود و از مسئولین سابق رژیم سعودی در سخنرانی خود در پاریس و در جمع منافقین سخنان بسیار تند و تهدید آمیزی را علیه ایران بر زبان راند وگفت ما هم مثل شما خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی هستیم.

حال سوال پیش می آید اگر ایران نیز به مخالفان فرانسه یا عربستان اجازه داده بود تا در ایران نشست برگزار کنند و علیه آن کشور موضع بگیرند و صحبت کنند، آیا فرانسه سفیر یا کاردان ما را در پاریس احضار نمی کرد؟ حالا چه شده است که مسئولین نظام جمهوری ساکت نشسته اند و در کشور فرانسه علیه جمهوری اسلامی ایران نشست برگزار می شود و اعتراض نمی کنند. یا چرا گستاخی عربستانی ها را پاسخ نمی دهند؟ در این شرایط لبخند معنایی ندارد و اکنون وقت مقاومت است . فرانسوی ها از یک طرف ادعای دوستی با ایران را دارند. از طرفی دیگر از منافقینی حمایت می کنند که هفده هزار نفر از مردم ایران کشته اند. حال چرا مدیران و مسئولین ما سکوت کردند و به فرانسوی ها اعتراض نمی کنند و خواهان رابطه با فرانسه هم هستند؟ چرا به عربستانی ها اعتراض نمی کنند؟ این حق ملت ایران است که با دشمنان ایران دوستی نباشد.

قاچاق کالا در ایران:

آخرین کلام بحث قاچاق است. برادران و خواهران نمازگزار اگر خواهان پیشرفت کشور هستید،همه باید دست در دست هم بدهیم و اموال قاچاق را نخریم اگر ما متشرع هستیم باید بدانیم که هیچ کدام از مراجع اجازه خرید اموال قاچاق را نداده اند.

فتوای مراجع تقلید در خصوص خرید کالای قاچاق:

از حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره) سؤال شد: خرید و فروش اجناس قاچاق که بدون اجازه دولت، مخفیانه وارد کشور می‌شود، چه حکمی دارد؟

ایشان پاسخ دادند: چنانچه مخالف مقررات جمهوری اسلامی ایران باشد وارد کردن و خرید و فروش آن حرام است.

در گذشته وقتی که میرزا رضا شیرازی اعلام کرد خرید و فروش تنباکو حرام است،همه مردم گوش دادند و قلیونها را حتی در دربار شاه شکستند .چرا امروز ما به حرف مراجع خودمان عمل نمی کنیم؟ وقتی مراجع ما خرید اموال قاچاق را حرام اعلام کردند چرا ما باید از این اجناس خرید کنیم؟ ورود این اجناس به چرخه اقتصادی کشور باعث شده است تا تمام کارخانه های ما ورشکست شوند و فرزندان ما بیکار بشوند و گرفتار دیگر معضلات زندگی شوند وهمه ما که از این اجناس قاچاق استفاده می کنیم، دراین باره مسئولیم.دیگر مراجع نیز مانند مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیرازی و نوری همدانی نیز جداگانه فتوا دادند و خرید اموال قاچاق را حرام اعلام کردند. وظیفه بنده در این زمینه اطلاع رسانی بود.

[/b]

پی نوشت:

1- سوره مبارکه انعام، آیه 11

2- سوره مبارکه یوسف، آیه 111

3- نامه 31 نهج البلاغه

4- سوره مبارکه نساء،آیه 59

5- غايه المرام ص267 / «اثبات الهداه» ج3 ص123 / ينابيع الموده ص494

6- بحارالانوار، ج 25، ص 141.

7- سیر اعلام النبلاء ج3، ص 332

8- سنن ابن ماجه ح166؛ حُلیة الاولیاء ج1، ص 315؛ طبرانی، المعجم الکبیر ج10، ص 293، ج11، ص 345؛ هندی، کنز العمال، ح 33586.

9- کتاب الثقات،ج3،ص207؛اسدالغابة ج3،ص193

10- موسوعه الامام علي بن ابي طالب(ع)، ج 12، ص 190

11- يوسف بن عبدالله قربطي، الستيعاب في معرفه الاصحاب، ج3، ص17/احمد بن علي بن حجر عقلاني، الاصابه في تمييز الصحابه، ج4، ص36.

12- طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج4، ص291: «فلا تعجل بالسير فاني في اثر الكتاب».

13- ابواسحاق ابراهیم بن محمد ثقفی کوفی: الغارات، ترجمه عبدالمحمد آیتی، ج 1، ص 264.

14- نهج البلاغه، خ 182 / فروغ ولایت، ص 766- 768

15- نهج البلاغه، خطبه 182

16- صحیفه امام، ج 18، ص 431

17- صحیفه امام، ج 14، ص 377

18- صحیفه امام، ج 18، ص 431



http://yascms.ir/emam/gozaresh/m940.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m941.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m942.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m943.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m944.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m945.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.