سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

جایگاه وقف در اسلام

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 755 مرتبه
دسته: كتب و مقالاتتاریخ: 1389.01.15
 
اساس كارما نماز جمعه است كه دلها را محكم و ايمانها را قوي مي كند. «مقام معظم رهبري»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جایگاه وقف در اسلام

http://yascms.ir/emam/Untitled%20-%2020.bmp


مسئله وقف در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است. معمولا انسان دوست دارد که جاودانه بماند. از طرفی هم عمر انسان محدود می باشد. یکی از راههای که نام و یاد انسان بعد از خودش باقی می ماند از طریق وقف است. مثلاً مالی را وقف می کنیم برای امور خیریه اصل مال حفظ می شود و منفعتش در آن مسیر صرف می شود. الان کسانی که این مسجد را ساختند همه ثواب می برند. آقای آیة ا.. امینی که الان این جایگاه نمازجمعه را درست می کنند انشاءالله نام و یادشان همیشه جاودانه می ماند و همین طور هیئت امناء مسجد خداوند بهترین خیر و برکت را به ایشان عطا فرماید.

وقف صدقه جاریه
در روایات، وقف تعبیر به صدقه جاریه شده است. صدقه دو جور است یک وقتش پولی می دهی تمام می شود، یک دفعه این صدقه تمام شدنی نیست و همین طور مرتب جریان دارد.
جریان ثواب بعد از مرگ
از رسول خدا (ص) روایت داریم که چند چیز است بعد از مرگ ثوابش لحظه به لحظه شامل حال میت می شود، حسناتش شامل می شود.
1- « علمٌ ینشرُه » علمی که منشر کرده، معلم شاگردش را تربیت کرده تا زمانیکه شاگردانش هستند او ثواب می برد. اگر علم خوبی یاد داده باشد و او را خوب تربیت کرده در ثواب شریک است و اگر انحراف درست کرده باشد در گناه او شریک می باشد.
2- «او ولدٌ صالحٌ ترکه» بچه خوبی تربیت کرده است. اهل خیر و صالح و مردم می گویند خدا پدرش را بیامرزد او هم بهره می برد. یک وقت هم یک بچه بزرگ می کند از بس


کار بد انجام می دهد باعث بی آبرویی پدر و مادر می شود و باعث لعن و نفرین آنها می باشد، در حرام آنها شریک می باشند.
3- «او مصحف ورثه» آن زمان قرآن کم بوده و با دست می نوشتند و از خود بجای می گذاشتند هر کسی آن قرآن را می خواند در ثوابش شریک بود. امروز کسی می تواند کتاب خوب بخرد و به کتابخانه اهداء کند و کتابخانه مسجد را تأمین نماید که مردم مطالعه کنند و او در ثوابش شریک است.
4- «او مسجدٌ بناهُ» یا اینکه مسجدی بنا کند تا زمانیکه این مسجد برپا است و نمازگزار دارد او در ثوابش شریک است. امروز بعضی مساجد ما نیاز دارند . همین مسجد نیاز به فرش دارد اگر کسی بخواهد در این ثواب شریک باشد می تواند کمک کند.
5- «او بیتٌ لابن السبیل» یا اینکه کمک کند که خانه سالمندان را بسازند امیدوارم که این اتفاق نیفتد که فرزندان پدر و مادر را نبرند در خانه سالمندان، احترام به والدین احترام به خداست. بالاخره ممکن است یک نفر بی کس باشد باید مکانی باشد که از سالمندان نگه داری شود. پیامبر خدا (ص) می فرمایند: او در ثوابش شریک است . او از دنیا رفته ولی مرتب این ثواب کار خیر به حساب او واریز می شود. حساب بانکی کار خیرش در نزد پروردگار تعطیل نمی شود.
6- «او نهرٌ» یا آمده قناتی حفر کرده ، پرنده و چرنده و حیوانات و انسانها از این قنات و نهر، استفاده می کنند.
7- «او صدقةٌ اَخرَجها مِن ماله» یا صدقه ای از مالش خارج کرده، تا زنده هستید کار خیر بادوام انجام دهید. بعد از مرگ معلوم نیست که بچه ها کار خیری برای انسان انجام دهند، چه اتفاقی بیفتد معلوم نیست خود شما نسبت به پدر و مادرهایتان چکار کردید؟ چقدر دین آنها را ادا کردید؟ من نسبت به پدر و مادرم چقدر حرمت کرده ام که حالا بچه هایم نسبت به من انجام دهند؟

هر کس باید خودش به داد خودش برسد
یک نفر به بچه اش وصیت کرد پسرم بعد از مرگ من فلان کار را برای من انجام بده، پسر فهمیده ای داشت. یک شب تاریک در کوچه با هم می رفتند چراغ دستی دست پسر



بود، پدر می گفت: پسر چراغ دستی را جلو بیاور تا من جلوی پایم را ببینم. او چراغ را پشت سرش می گرفت. پدر می گفت: چراغ را جلو بیاور تا پیش پایم را ببینم. پدر گفت:
چرا چنین می کنی؟ پسر گفت: پدر جان با دست خودت چراغی تهیه کن و جلو بگیر تا پیش پایت را ببینی چراغ بعد از خودت فایده ندارد. تا زنده هستی جلوی پایت را درست کن ، قیامت و خانه آخرت را آباد کن، بعد از مرگ چه ارزشی دارد که برای تو کار شود؟ در زمان پیامبر(ص) یک نفر وصیت کرده بود که وقتی از دنیا رفتم این انبار خرمای من را به فقراء صدقه بدهید وصیت او را انجام دادند. پیامبر(ص) وقتی آمدند یک خرمای گندیده ای در گوشه انبار افتاده بود آقا فرمودند: اگر همین خرما را با دست خودش در زمان حیات بخشیده بود بهتر از این بود که بعد از مرگش انبار خرما را ببخشند.
تا آدم زنده است بخل داشته باشد نه خودش استفاده کند و نه به بچه ها و فامیلش کمک کند و آن لحظه ای که کار تمام می شود بخواهد وصیت کند چه فایده ای دارد؟ آدم خوب است تا زنده است با دست خودش به بچه ها کمک کند که دیگر آرزوی مرگش را نداشته باشند.
جاودانه شدن نیت ها و آرزوها با وقف
بنابراین یکی از کارهایی که انسان خودش را جاودانه کند وقف است . الان موقوفاتی 200 ساله، 400 ساله که وقف روضه خوانی می باشد و مرتب نسل به نسل در ایام محرم و صفر عزاداری برپا می کنند. صاحبش 100 سال است که مرده ولی نیت او الان کار ساز و پابرجاست. و امروز هم اثر گذار است. بنابراین یکی از سنتهای اسلامی و دینی ، برادران عزیز و خواهران مکرمه وقف است.
نیازهای امروز جامعه برای وقف
وقف را باید قدر بدانیم. اما موارد نیاز وقف را من خدمت شما عرض می کنم.
1- برای ترویج فرهنگ قرآنی ما امروز نیاز به وقف داریم.
2- تحقیقات علمی و پژوهشی مثلاً یک پژوهش سرا ساخته شود که جوانها بیایند در آنجا پژوهش کنند.
3- اموالی وقف شود که فیلم و سریال خوب بر اساس سیره اهل بیت (ع) ساخته شود این هزینه می برد کسانی اموال خود را در این مسیر وقف کنند.
4- در باب ازدواج جوانان کسانی اموالی را وقف کنند.


5- در باب مسکن جوانان ، خوب اینها وقفیاتی است که امروز جامعه ما به آن نیاز دارد. از این به بعد وقفیات ما باید روی آن متمرکز شود.

حفظ موقوفات
موقوفات را باید حفظ بکنیم. امام (ره) فتوا دادند موقوفات باید به حال وقف در بیایند. در زمان طاغوت موقوفات را غارت کردند. ما در کوهبنان یک جایی بودیم سرهنگی آمده کل مزرعه ای را برای خودش گرفته بود در حالیکه این موقوفه مال شیرخوارگاه بود. قدیم آن کسی که وقف کرده بود می بایست شیرخوارگاه درست کند. خیلی جاها وقفیات را باید احیاء و زنده نگه داریم .
آماری را خدمتتان عرض می کنم، کل موقوفات شهرستان 60 مورد است که شامل شهرستان رابر هم می شود.20 امامزاده و قدمگاه، 200مسجد، سوال کردم از مسئول اوقاف ایشان گفت این موقوفات شهرستان اکثرا مال 50 سال قبل است، در این ده ساله فقط 10 مورد ما وقف داشتیم و بقیه اش مال گذشته است که اسلامی حاکم نبوده، ببینید مردم چقدر دیندار و متدین بودند.

موقوفات شهرستان
سه تا موقوفه می خواهم خدمتتان عرض بکنم چگونه این موقوفات از بین رفته که باید اینها را احیاء کنیم .
یکی از موقوفات بنام موقوفات ملا ابوالحسن پلاک2164، معروف به اراضی حسن آباد این شش دانگ، یک دانگش وقف سید الشهداء (ع) است. 5 دانگش برای ارتزاق اولادش، سازمان مسکن و شهر سازی بدون هماهنگی آمده این زمینها را غصب کرده و داده، 200 خانه الان ساخته شده و سند گرفتند در زمین وقفی، هرگز مالک نمی شود آن کسی که این خانه ها را گرفته باید برود با اوقاف قرارداد ببندد و اجاره بدهد . شبکه بهداشت زمینش جزء موقوفه است دادگاه او را الان محکوم کرده که 14 میلیون تومان بپردازد.




متاسفانه زمین بهشت زهرا (س) همه اش موقوفه است و شما اموات را در زمین غصبی دفن می کنید و حتما باید با اوقاف قرار داد ببندند ولی تا کنون شهرداری هیچ گونه برنامه ای را انجام نداده است و مردم هم خبر ندارند.
ما وظیفه داریم این مسائل را عرض کنیم نه مسائل خطی و خطوطی و جناحی، که دلها از هم رمیده شود و اختلاف درست بشود.
موقوفه دوم ملا ابوالفتح این هم یک دانگ آن وقف عزاداری سید الشهداء(ع) است و 5 دانگش وقف درآمد اولاد است اینجا اولاد ناخلف آمدند و زمینهای وقفی را فروختند. الان که محدوده اش را می خواهم عرض کنم دبیرستان دخترانه مطهری این جزء محدوده وقف است و سالی 700 تومان دارد اجاره می دهد و همچنین خیریه ابوالفضل(ع) که او هم اجاره می دهد و در محوطه آنجا هر کسی هست باید اجاره بدهد و اگر نپردازد غصب است.
شما می توانید فرشی که مال حسینیه است بیاورید مسجد؟ نه نمی توانید بیاورید. فرشی که مال مسجد است شما نمی توانید حسینیه ببرید وقف است. در گذشته اگر لانه موریانه بود می خواستند این لانه موریانه را حذفش کند می گفتند یک کم خاک وقفی را بریزید در سوراخشان اینها می روند. ولی متاسفانه وقف را، تاراج شد و اهمیت داده نشد.
موقوفه سوم که یک کتاب دارد و تدریس می شود در دانشگاه به نام موقوفه سالارالدین ابوجعفر که این در 4 جای کشور موقوفه دارد . یک قسمت در ریگان بم است، یک قسمتش در تبریز است، قسمتی از این موقوفه در رفسنجان است . در این سه مورد عمل به وقف می شود. و قسمت دیگرش در ارزوئیه که الان سندهایش موجود است. علی آبادشمشیر بُر ، دولت آباد ، سوغان، سلطان آباد بخش 41 اینها زیر مجموعه این موقوفه است. شما ببینید چقدر چاه زده شده و کشاورزی می شود روی زمین موقوفه، آیا درآمد اینها اگر به اوقاف اجاره ندهند غصب نیست؟ بله غصب است. چرا دعاهایمان مستجاب نمی شود؟ چرا رحمت خدا نازل نمی شود؟ بیش از 100 سال این موقوفه دارد.
من سوال کردم از موقوفه ارزوئیه فقط تنها شرکت پنبه آمده اجاره بسته سالی یک میلیون تومان، آن آدمی که اینها را وقف کرده خیلی ملا بوده و خیلی


حساب شده مثلا پرورشگاه، یتیم خانه، ابن سبیل در راه مانده ، کمک به ضعفا، فقراء هر کار خیر ، ساخت حوزه علمیه، تربیت طلاب دینی یک وقف بسیار حساب شده ای این آقا آمده در نظر گرفته، حالا کجاست الان؟ کجاست وقفیاتش؟ چه اندازه ما به مال موقوفه اهمیت می دهیم؟ این هم بخشی بود راجع به اهمیت وقف می خواستم خدمتتان عرض بکنم البته چند مورد هم در شهرستان وقف داشتیم که الان واقفین را اوقاف فرستاده کربلا، ان شاء الله از این به بعد هم وقف را احیاء کنیم و هم مراقبت کنیم و هم خودمان اهل وقف باشیم نیت و عقیده خودمان را با وقف ماندگار کنیم./
والسلام علیکم و رحمة الله


علی ابراهیمی
امام جمعه بافت


بسمه تعالي تاريخ : .....................
شماره : .....................
دفتر امام جمعه بافت پيوست : .....................
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اساس كارما نماز جمعه است كه دلها را محكم و ايمانها را قوي مي كند. «مقام معظم رهبري»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جایگاه وقف در اسلام

مسئله وقف در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است. معمولا انسان دوست دارد که جاودانه بماند. از طرفی هم عمر انسان محدود می باشد. یکی از راههای که نام و یاد انسان بعد از خودش باقی می ماند از طریق وقف است. مثلاً مالی را وقف می کنیم برای امور خیریه اصل مال حفظ می شود و منفعتش در آن مسیر صرف می شود. الان کسانی که این مسجد را ساختند همه ثواب می برند. آقای آیة ا.. امینی که الان این جایگاه نمازجمعه را درست می کنند انشاءالله نام و یادشان همیشه جاودانه می ماند و همین طور هیئت امناء مسجد خداوند بهترین خیر و برکت را به ایشان عطا فرماید.

وقف صدقه جاریه
در روایات، وقف تعبیر به صدقه جاریه شده است. صدقه دو جور است یک وقتش پولی می دهی تمام می شود، یک دفعه این صدقه تمام شدنی نیست و همین طور مرتب جریان دارد.
جریان ثواب بعد از مرگ
از رسول خدا (ص) روایت داریم که چند چیز است بعد از مرگ ثوابش لحظه به لحظه شامل حال میت می شود، حسناتش شامل می شود.
8- « علمٌ ینشرُه » علمی که منشر کرده، معلم شاگردش را تربیت کرده تا زمانیکه شاگردانش هستند او ثواب می برد. اگر علم خوبی یاد داده باشد و او را خوب تربیت کرده در ثواب شریک است و اگر انحراف درست کرده باشد در گناه او شریک می باشد.
9- «او ولدٌ صالحٌ ترکه» بچه خوبی تربیت کرده است. اهل خیر و صالح و مردم می گویند خدا پدرش را بیامرزد او هم بهره می برد. یک وقت هم یک بچه بزرگ می کند از بس


کار بد انجام می دهد باعث بی آبرویی پدر و مادر می شود و باعث لعن و نفرین آنها می باشد، در حرام آنها شریک می باشند.
10- «او مصحف ورثه» آن زمان قرآن کم بوده و با دست می نوشتند و از خود بجای می گذاشتند هر کسی آن قرآن را می خواند در ثوابش شریک بود. امروز کسی می تواند کتاب خوب بخرد و به کتابخانه اهداء کند و کتابخانه مسجد را تأمین نماید که مردم مطالعه کنند و او در ثوابش شریک است.
11- «او مسجدٌ بناهُ» یا اینکه مسجدی بنا کند تا زمانیکه این مسجد برپا است و نمازگزار دارد او در ثوابش شریک است. امروز بعضی مساجد ما نیاز دارند . همین مسجد نیاز به فرش دارد اگر کسی بخواهد در این ثواب شریک باشد می تواند کمک کند.
12- «او بیتٌ لابن السبیل» یا اینکه کمک کند که خانه سالمندان را بسازند امیدوارم که این اتفاق نیفتد که فرزندان پدر و مادر را نبرند در خانه سالمندان، احترام به والدین احترام به خداست. بالاخره ممکن است یک نفر بی کس باشد باید مکانی باشد که از سالمندان نگه داری شود. پیامبر خدا (ص) می فرمایند: او در ثوابش شریک است . او از دنیا رفته ولی مرتب این ثواب کار خیر به حساب او واریز می شود. حساب بانکی کار خیرش در نزد پروردگار تعطیل نمی شود.
13- «او نهرٌ» یا آمده قناتی حفر کرده ، پرنده و چرنده و حیوانات و انسانها از این قنات و نهر، استفاده می کنند.
14- «او صدقةٌ اَخرَجها مِن ماله» یا صدقه ای از مالش خارج کرده، تا زنده هستید کار خیر بادوام انجام دهید. بعد از مرگ معلوم نیست که بچه ها کار خیری برای انسان انجام دهند، چه اتفاقی بیفتد معلوم نیست خود شما نسبت به پدر و مادرهایتان چکار کردید؟ چقدر دین آنها را ادا کردید؟ من نسبت به پدر و مادرم چقدر حرمت کرده ام که حالا بچه هایم نسبت به من انجام دهند؟

هر کس باید خودش به داد خودش برسد
یک نفر به بچه اش وصیت کرد پسرم بعد از مرگ من فلان کار را برای من انجام بده، پسر فهمیده ای داشت. یک شب تاریک در کوچه با هم می رفتند چراغ دستی دست پسر



بود، پدر می گفت: پسر چراغ دستی را جلو بیاور تا من جلوی پایم را ببینم. او چراغ را پشت سرش می گرفت. پدر می گفت: چراغ را جلو بیاور تا پیش پایم را ببینم. پدر گفت:
چرا چنین می کنی؟ پسر گفت: پدر جان با دست خودت چراغی تهیه کن و جلو بگیر تا پیش پایت را ببینی چراغ بعد از خودت فایده ندارد. تا زنده هستی جلوی پایت را درست کن ، قیامت و خانه آخرت را آباد کن، بعد از مرگ چه ارزشی دارد که برای تو کار شود؟ در زمان پیامبر(ص) یک نفر وصیت کرده بود که وقتی از دنیا رفتم این انبار خرمای من را به فقراء صدقه بدهید وصیت او را انجام دادند. پیامبر(ص) وقتی آمدند یک خرمای گندیده ای در گوشه انبار افتاده بود آقا فرمودند: اگر همین خرما را با دست خودش در زمان حیات بخشیده بود بهتر از این بود که بعد از مرگش انبار خرما را ببخشند.
تا آدم زنده است بخل داشته باشد نه خودش استفاده کند و نه به بچه ها و فامیلش کمک کند و آن لحظه ای که کار تمام می شود بخواهد وصیت کند چه فایده ای دارد؟ آدم خوب است تا زنده است با دست خودش به بچه ها کمک کند که دیگر آرزوی مرگش را نداشته باشند.
جاودانه شدن نیت ها و آرزوها با وقف
بنابراین یکی از کارهایی که انسان خودش را جاودانه کند وقف است . الان موقوفاتی 200 ساله، 400 ساله که وقف روضه خوانی می باشد و مرتب نسل به نسل در ایام محرم و صفر عزاداری برپا می کنند. صاحبش 100 سال است که مرده ولی نیت او الان کار ساز و پابرجاست. و امروز هم اثر گذار است. بنابراین یکی از سنتهای اسلامی و دینی ، برادران عزیز و خواهران مکرمه وقف است.
نیازهای امروز جامعه برای وقف
وقف را باید قدر بدانیم. اما موارد نیاز وقف را من خدمت شما عرض می کنم.
6- برای ترویج فرهنگ قرآنی ما امروز نیاز به وقف داریم.
7- تحقیقات علمی و پژوهشی مثلاً یک پژوهش سرا ساخته شود که جوانها بیایند در آنجا پژوهش کنند.
8- اموالی وقف شود که فیلم و سریال خوب بر اساس سیره اهل بیت (ع) ساخته شود این هزینه می برد کسانی اموال خود را در این مسیر وقف کنند.
9- در باب ازدواج جوانان کسانی اموالی را وقف کنند.


10- در باب مسکن جوانان ، خوب اینها وقفیاتی است که امروز جامعه ما به آن نیاز دارد. از این به بعد وقفیات ما باید روی آن متمرکز شود.

حفظ موقوفات
موقوفات را باید حفظ بکنیم. امام (ره) فتوا دادند موقوفات باید به حال وقف در بیایند. در زمان طاغوت موقوفات را غارت کردند. ما در کوهبنان یک جایی بودیم سرهنگی آمده کل مزرعه ای را برای خودش گرفته بود در حالیکه این موقوفه مال شیرخوارگاه بود. قدیم آن کسی که وقف کرده بود می بایست شیرخوارگاه درست کند. خیلی جاها وقفیات را باید احیاء و زنده نگه داریم .
آماری را خدمتتان عرض می کنم، کل موقوفات شهرستان 60 مورد است که شامل شهرستان رابر هم می شود.20 امامزاده و قدمگاه، 200مسجد، سوال کردم از مسئول اوقاف ایشان گفت این موقوفات شهرستان اکثرا مال 50 سال قبل است، در این ده ساله فقط 10 مورد ما وقف داشتیم و بقیه اش مال گذشته است که اسلامی حاکم نبوده، ببینید مردم چقدر دیندار و متدین بودند.

موقوفات شهرستان
سه تا موقوفه می خواهم خدمتتان عرض بکنم چگونه این موقوفات از بین رفته که باید اینها را احیاء کنیم .
یکی از موقوفات بنام موقوفات ملا ابوالحسن پلاک2164، معروف به اراضی حسن آباد این شش دانگ، یک دانگش وقف سید الشهداء (ع) است. 5 دانگش برای ارتزاق اولادش، سازمان مسکن و شهر سازی بدون هماهنگی آمده این زمینها را غصب کرده و داده، 200 خانه الان ساخته شده و سند گرفتند در زمین وقفی، هرگز مالک نمی شود آن کسی که این خانه ها را گرفته باید برود با اوقاف قرارداد ببندد و اجاره بدهد . شبکه بهداشت زمینش جزء موقوفه است دادگاه او را الان محکوم کرده که 14 میلیون تومان بپردازد.




متاسفانه زمین بهشت زهرا (س) همه اش موقوفه است و شما اموات را در زمین غصبی دفن می کنید و حتما باید با اوقاف قرار داد ببندند ولی تا کنون شهرداری هیچ گونه برنامه ای را انجام نداده است و مردم هم خبر ندارند.
ما وظیفه داریم این مسائل را عرض کنیم نه مسائل خطی و خطوطی و جناحی، که دلها از هم رمیده شود و اختلاف درست بشود.
موقوفه دوم ملا ابوالفتح این هم یک دانگ آن وقف عزاداری سید الشهداء(ع) است و 5 دانگش وقف درآمد اولاد است اینجا اولاد ناخلف آمدند و زمینهای وقفی را فروختند. الان که محدوده اش را می خواهم عرض کنم دبیرستان دخترانه مطهری این جزء محدوده وقف است و سالی 700 تومان دارد اجاره می دهد و همچنین خیریه ابوالفضل(ع) که او هم اجاره می دهد و در محوطه آنجا هر کسی هست باید اجاره بدهد و اگر نپردازد غصب است.
شما می توانید فرشی که مال حسینیه است بیاورید مسجد؟ نه نمی توانید بیاورید. فرشی که مال مسجد است شما نمی توانید حسینیه ببرید وقف است. در گذشته اگر لانه موریانه بود می خواستند این لانه موریانه را حذفش کند می گفتند یک کم خاک وقفی را بریزید در سوراخشان اینها می روند. ولی متاسفانه وقف را، تاراج شد و اهمیت داده نشد.
موقوفه سوم که یک کتاب دارد و تدریس می شود در دانشگاه به نام موقوفه سالارالدین ابوجعفر که این در 4 جای کشور موقوفه دارد . یک قسمت در ریگان بم است، یک قسمتش در تبریز است، قسمتی از این موقوفه در رفسنجان است . در این سه مورد عمل به وقف می شود. و قسمت دیگرش در ارزوئیه که الان سندهایش موجود است. علی آبادشمشیر بُر ، دولت آباد ، سوغان، سلطان آباد بخش 41 اینها زیر مجموعه این موقوفه است. شما ببینید چقدر چاه زده شده و کشاورزی می شود روی زمین موقوفه، آیا درآمد اینها اگر به اوقاف اجاره ندهند غصب نیست؟ بله غصب است. چرا دعاهایمان مستجاب نمی شود؟ چرا رحمت خدا نازل نمی شود؟ بیش از 100 سال این موقوفه دارد.
من سوال کردم از موقوفه ارزوئیه فقط تنها شرکت پنبه آمده اجاره بسته سالی یک میلیون تومان، آن آدمی که اینها را وقف کرده خیلی ملا بوده و خیلی


حساب شده مثلا پرورشگاه، یتیم خانه، ابن سبیل در راه مانده ، کمک به ضعفا، فقراء هر کار خیر ، ساخت حوزه علمیه، تربیت طلاب دینی یک وقف بسیار حساب شده ای این آقا آمده در نظر گرفته، حالا کجاست الان؟ کجاست وقفیاتش؟ چه اندازه ما به مال موقوفه اهمیت می دهیم؟ این هم بخشی بود راجع به اهمیت وقف می خواستم خدمتتان عرض بکنم البته چند مورد هم در شهرستان وقف داشتیم که الان واقفین را اوقاف فرستاده کربلا، ان شاء الله از این به بعد هم وقف را احیاء کنیم و هم مراقبت کنیم و هم خودمان اهل وقف باشیم نیت و عقیده خودمان را با وقف ماندگار کنیم./
والسلام علیکم و رحمة الله


علی ابراهیمی
امام جمعه بافت




چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.