سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

امیرالمومنین(ع) وقرآن(2)/ توجه به حق وحقوق کاگران

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 475 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.02.11
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/02/10


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه
وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله الحکیم فی کتابه:« إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ »(1)

قال رسول الله (ص) : «ذکر علی عبادة» (2)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا اباصالح، یا بقیة الله ادرکنا واغثنا

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مومنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نماز جمعه این هفته تقدیر وتشکر می کنم.

از اداره کنندگان نماز جمعه، مسئولین ستاد،مجری محترم و از سخنران قبل خطبه ها جناب سرهنگ زمانی به مناسبت عقیدتی سیاسی در سپاه که سخنانی را ایراد کردند، تقدیر و تشکر می کنم.

شأن نزول آیه خیر البریه:

هفته گذشته به مناسبت میلاد مولود کعبه ، خطبه اول را به مولای متقیان امیرالمومنین علی(ع) و با موضوع علی(ع) و قرآن اختصاص دادیم و در مورد شأن نزول یکی از آیات قرآن که در شأن امیرالمومنین(ع) نازل شده بود، صحبت کردیم. که این آیه شریفه بود : « إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ »(3)کسانی که ایمان آوردند وعمل صالح انجام دادند اینها بهترین بندگان خدا هستند، شأن نزول آن هم این بود که روزی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و جمعی از اصحاب نشسته بودند که علی ابن ابی طالب(علیه السلام)وارد شد، و پیغمبر فرمود: « و الذی نفسی بیده اِنّ هذا و شیعته لهم الفائزون یوم القیامة »(4) قسم به کسی که جان من در قبضه قدرت اوست، روز قیامت این مرد (اشاره به علی(علیه السلام)) و شیعه او از رستگارانند. در اين هنگام بود كه آیه « خَيْرُ الْبَرِيَّةِ »، نازل شد.رسول خدا نیز می فرماید: «ذکر علی عبادة» (2) امروز شما هم در مسجد جامع هستید و هم نماز جمعه می خوانید و هم یاد و نام علی را می برید همه از بالاترین عبادتها هستند. نور علی نور است. ان شاءالله خداوند از همه ما قبول بدارد.

سوره مائده در باب امیرالمومنین(ع):

آیه دیگری هم در سوره مائده در باب امیرالمؤمنین(ع) نازل شده است : سوره مائده از سورهایی است که در اواخر عمر رسول خدا نازل شده است و طبیعتا مسئله رهبری وجانشینی بعد از رسول خدا مطرح بوده است. آیه می فرماید: « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ »(1)ولىّ شما، تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏اند: همان كسانى كه نماز برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند.یعنی رهبر شما مومنانی هستند که دو عبادت را در یک حال انجام می دهند : نماز ، زکات، در حال نماز و رکوع زکات می دهند.یعنی هم ارتباط با خدا دارند و هم ارتباط با خلق خدا.در آیه بعد می فرماید: « وَمَن يَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ »(5) و هر كس خدا و پيامبر او و كسانى را كه ايمان آورده‏اند ولىّ خود بداند (پيروز است، چرا كه‏) حزب خدا همان پيروزمندانند. کلمه «انّما»از ادات حصر است یعنی منحصراً ، پیشوای شما فقط سه موردی است که نام برده شد و جز آن نیست : اول) خالق و هستی بخش شما دوم) رسول و فرستاده خدا حضرت محمد (ص) سوم) مومنانی که در حال نماز زکات می دهند.

روز مهم وسرنوشت ساز در تاریخ اسلام:

روز بیست و چهارم ذی الحجه در تاریخ اسلام، روزی بسیار مهم و سرنوشت ساز است، روزی است که بر اثر یک حادثه کوچک، ولی بسیار عظیم و دارای اهمیت، یکی از آیات الهی بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد. آیه ای که نازل شد، آیه ولایت بود و خبر مهم، اعلام ولایت و جانشینی امیرمؤمنان علیه السلام بود، که پیامبر صلی الله علیه و آله از سوی پروردگار، از این واقعیت خبر داد و پرده برداشت.

شأن نزول آیه ولایت

«ابوذر» نقل می کند : روزی از روزها با رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در مسجد نماز می خواندم ، سائلی وارد مسجد شد و از مردم تقاضای کمک کرد ، ولی کسی به او چیزی نداد ، او دست خود را به آسمان بلند کرده ، گفت : «خدایا تو شاهد باش ! من در مسجد رسول تو تقاضای کمک کردم ، ولی کسی جواب مساعد به من نداد» . در همین حال علی(علیه السلام) که در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد . سائل نزدیک آمد و انگشتری را از دست آن حضرت بیرون آورد . پیامبر(صلی الله علیه وآله) که در حال نماز بود ، این جریان را مشاهده کرد ، هنگامی که از نماز فارغ شد ، سر به سوی آسمان بلند کرده ، چنین عرض کرد : «خداوندا ! برادرم موسی(علیه السلام) از تو تقاضا کرد که « رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي » پروردگارا سينه‏ام را گشاده گردان « وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي » کارها را بر او آسان سازی ، « وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي »و گره از زبان او بگشائی « يَفْقَهُوا قَوْلِي »تا مردم گفتارش را درک کنند ، و نیز موسی(علیه السلام) درخواست کرد ، « وَاجْعَل لِّي وَزِيرًا مِّنْ أَهْلِي * هَارُونَ أَخِي » هارون که برادرش بود را وزیر و یاورش قرار دهی وبه وسیله او نیرویش را زیاد کنی و در کارهایش شریک سازی ! (6) (وزیر از وزر می آید یعنی بار سنگین، وزیر را وزیر می گویند چون بارهای سنگین را باید بردارد) ونیز تو در قرآنت فرمودی: « قالَ سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخیکَ وَ نَجْعَلُ لَکُما سُلْطاناً فَلا یَصِلُونَ إِلَیْکُما بِآیاتِنا أَنْتُما وَ مَنِ اتَّبَعَکُمَا الْغالِبُونَ »(7) بزودی بازویت را به واسطه برادرت قوت می بخشم و به شما تسلط و قدرتی می دهم که هرگز به شما نرسند، و شما و پیروانتان به سبب آیات و معجزات ما غالب هستید. در این آیه خداوند درخواست موسی را اجابت می کند و می فرماید: ما تو را به واسطه برادرت تقویت و تأیید می کنیم و برایتان به سبب معجزات خود اقتدار و غلبه ای قرارمی دهیم که هرگز آنان نتوانند بر شما مسلط شوند و شما و پیروانتان به سبب حجت وبراهین ما غالب و مسلط خواهید بود.«خداوندا ! من محمّد پیامبر و برگزیده توام ، سینه مرا گشاده کن ، کارها را بر من آسان ساز ، از خاندانم علی(علیه السلام) را وزیر من گردان ، تا به وسیله او ، پشتم قوی و محکم گردد» .«ابوذر» می گوید : هنوز دعای پیامبر(صلی الله علیه وآله) پایان نیافته بود که جبرئیل نازل شد و به پیامبر(صلی الله علیه وآله) گفت : «بخوان» . پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود : چه بخوانم؟ گفت : بخوان : «اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِیْنَ آمَنُوا . . . »... مفسرین شیعی واهل تسنن همه به اتفاق گفته اند که مراد از این آیه حضرت علی (ع) است بنابراین این آیه به آیه ولایت ، بخشش خاتم و انگشتر معروف شد.

پاسخ به چند ایراد مخالفان معنای آیة ولایت‌ :

جمعی از متعصبان اهل تسنّن اصرار دارند که به نزول آیه در حق حضرت علی علیه السلام و همچنین به تفسیر «ولایت» به عنوان «سرپرستی، تصرف و امامت» ایرادهایی وارد نمایند که مهم‌ترین آنها را عنوان کرده و مورد بررسی قرار می‌دهیم:

اولین اشکال مخالفین می گویند : این آیه با توجه به کلمة «الذین» که برای جمع است، قابل تطبیق به یک نفر نیست، پس چگونه عبارت «ولّی» شما آنهایی هستند که نماز را به پا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند، به یک شخص مانند علی قابل تطبیق است؟ (8)

پاسخ:

در ادبیات عرب مکرر دیده می‌شود که از مفرد به لفظ جمع تعبیر آورده شده است، از جمله در آیة مباهله(9) می‌بینیم که کلمة «نسائنا» به صورت جمع آمده، در صورتی که منظور از آن - طبق شأن نزولهای متعددی که از طریق شیعه و سنی وارد شده است - حضرت فاطمه زهرا علیها السلام می باشد. همچنین «انفسنا» جمع است، در صورتی که از مردان - غیر از پیغمبر صلی الله علیه وآله - کسی جز حضرت علی علیه السلام در آن جریان نبود. لذا این تعبیر یا بخاطر این است که اهمیت موقعیت آن فرد و نقش مؤثری که در این کار داشته روشن شود، و یا بخاطر آن است که حکم در شکل کلی عرضه شود، اگرچه مصداق آن منحصر به یک فرد بوده باشد. همچنین در بسیاری از آیات قرآن ضمیر جمع به خداوند که احد و واحد است، به عنوان تعظیم گفته می‌شود(10)

دومین اشکال: فخر رازی و بعضی دیگر از متعصبان ایراد کرده‌اند که با آن توجه خاصی که حضرت علی علیه السلام در حال نماز داشت و غرق در مناجات پروردگار بود (تا آنجا که معروف است پیکان تیر از پایش بیرون آوردند و او توجه پیدا نکرد) چگونه ممکن است صدای سائلی را شنیده و به او توجه پیدا کند؟ (11)

پاسخ:

آنها از این نکته غفلت دارند که شنیدن صدای سائل و به کمک او پرداختن توجه به خویشتن و یا امور دنیا نیست؛ بلکه عین توجه به خداست.

حضرت علیه السلام در حال نماز از خود و امور دنیوی بیگانه بود، نه از خدا، و می‌دانیم بیگانگی از خلق خدا بیگانگی از خداست و به تعبیر روشن‌تر: پرداختن زکات در نماز، انجام عبادت در ضمن عبادتی دیگر است، نه انجام یک عمل مباح در ضمن عبادت. و باز به تعبیر دیگر، آنچه با روح عبادت سازگار نیست، توجه به مسائل مربوط به زندگی مادی و شخصی است؛ اما توجه به آنچه در مسیر رضای خداست، کاملاً با روح عبادت سازگار می باشد و آن را تأکید و تقویت می‌کند. ذکر این نکته نیز لازم است که معنی غرق شدن در توجه به خدا این نیست که انسان بی اختیار احساس خود را از دست بدهد؛ بلکه با ارادة خویش توجه خود را از آنچه در راه خدا و برای خدا نیست، بر می‌گیرد. (12)

از "عمر بن خطاب"(خلیفه دوم) نقل شده که گفته است: «وَ اللهِ لَقَدْ تَصَدَّقْتُ بِاَرْبَعینَ خاتَماً وَ اَنَا راکِعٌ لِیَنْزِلَ فِیَّ ما نَزَلَ فی عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ فَما نَزَلَ »(13) به خدا سوگند! چهل انگشتر در حال رکوع داده‌ام تا در حق من نیز آنچه در حق علی بن ابیطالب نازل شده است، نازل شود؛ ولی نازل نشد. از این سخن عمر معلوم می‌شود که او نیز به این فضیلت خاص حضرت علی علیه السلام اعتراف داشته است و چون نمی‌توانست این فضیلت را انکار نماید؛ لذا سعی می‌کرد او نیز صاحب فضیلتی مثل حضرت علیه السلام باشد که نشد.

چرا در قرآن مجید صراحتاً از حضرت علی (ع) سخن به میان نیامده است؟


این رحمتی است از ناحیه خداوند حکیم؛ زیرا بدخواهان امام علی علیه السلام و سایر منافقان، حسودان و کسانی که می‌خواستند پیش بیفتند، طاقت آن را نداشتند که این واقعیت را با لفظ صریح بشنوند؛ چون در آن صورت بهانه‌ای برای مشتبه ساختن حقیقت باقی نمی‌ماند و ممکن بود از ناحیة آنان – به علت مأیوس شدنشان از خواستة خود - وضعی بوجود آید که عواقب آن موجب خطر وحشتناکی بر اسلام گردد؛ لذا به «صیغه جمع» و الفاظ غیر صریح آورده شده تا از آن وضع خطرناک پیشگیری گردد، سپس «نصوص» و تصریحات دیگری، با عبارات مختلف و در مقالات متعدد صادر گردید تا «امر ولایت» را تدریجاً بین آنان مطرح نماید.و این روال ادامه داشت تا اینکه در روز «غدیر خم» خداوند دین را کامل و نعمت را اتمام نمود. این روش، در رساندن این «واقعیت مهم» همان روش حکیمان است در رساندن مطالبی که ابراز آن برای مردم سخت می‌‌باشد. اگر این آیه با الفاظ صریح بود، مخالفان حضرت علی علیه السلام هرگز حاضر به شنیدن آن نبودند، و انگشتان را در گوش خود می‌گذاشتند و با کبر و غرور از آن روی بر می‌گرداندند. این نکته که گفته شد، اختصاص به این آیه ندارد؛ بلکه در تمام آیاتی که در قرآن حکیم دربارة فضایل حضرت علی علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام آمده، جاری است. حتی در بسیاری مسائل دیگر نیز به صراحت در قران نیامده است و به صورت کنایه نام برده شده است. مثلاً در قرآن به نام 124 هزار پیامبر اشاره نشده است و یا اینکه در آیه تطهیر (« إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا » (14)خدا می خواهد پلیدی را از شما دورکند و شما را چنان که باید پاک دارد) صراحتا نام اهل بیت آورده نشده است و این آیه در کنار آیاتی که در مورد همسران پیامبر نازل شده ، آورده شده است.(به این موضوع از نظر نظامی استتار می گویند یعنی بیان کار و صحبت خود در عین حال حفظ آن).«الْكِنايَةُ أبْلَغُ مِنَ التَّصْريح» با کنایه حرف زدن اثرش بیشتر است از تصریح مطلب است. خداوند در این آیه با اشاره و کنایه همه چیز را رسانده است ودر عین حال عظمت و شأن امیرالمومنین را نیزحفظ کرده است وفرموده است: ای مردم سرپرست و امام و پیشوای شما خداو پیامبرخدا و جانشین اوست.

اشعار "حسان بن ثابت"

این مسئله به قدری آشکار و معروف بود که حسان بن ثابت، شاعر معروف عصر پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله نیز آن را در اشعاری که در مدح علی علیه السلام سروده، آورده است:

اَبا حَسَنٍ تَفْدیکَ نَفْسی وَ مُهْجَتی * وَ کُلُّ بَطیئیٍ فِی الْهُدی وَ مُسارِعٍ
ای ابو حسن! جان من و جان هر کس که به کندی یا شتاب در راه هدایت است، فدای تو باد.

أَیَذْهَبُ مَدْحیکَ الْمُحَبَّرُ ضائِعاً * وَ ما الْمَدْحُ فی جَنْبِ الْاِلهِ بِضائِعٍ
آیا این مدح دلنشین من دربارة تو تباه می‌شود؟ نه، هرگز! مدحی که در کنار مدح خداست، تباه شدنی نیست.

فَاَنْتَ الَّذی اَعْطَیْتَ اِذْ کُنْتَ راکِعاً * زَکاةً فَدَتْکَ النَّفْسُ یا خَیْرَ راکِعٍ
تویی که در حال رکوع، زکات بخشیدی. جان به قربانت ای بهترین رکوع کنندگان!

فَاَنْزَلَ فیکَ اللهُ خَیْرَ وِلایَهٍ *وَ ثَبَّتَها یُثْنی کِتابُ الشَّرائِعِ

به دنبال آن خداوند بهترین ولایت را دربارة تو نازل فرمود و کتاب آسمانی خدا آن را در مدح و ثنای تو ثبت کرد(15)

آیه امامت حضرت (علی(ع):

پيامبر بعد از نزول آيۀ ولايت فرمودند: «مَن كُنت مولاه فعليّ مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» (16) اين قول پيامبر گرامي (صلي‌الله‌عليه‌وآله) از جملاتي است كه دلالت آيه بر امامت حضرت امير (عليه‌السّلام) را تأكيد مي‌كند و اين يكي از مواردي است كه رسول خدا (صلي‌الله‌عليه‌وآله) جملۀ: «من كنت مولاه فعلّي مولاه» را فرمودند؛ هر چند كه مشهور‌ترين آن‌ها در روز عيد غدير است. (17)

همچنین گفته شده، پيامبر اعظم بعد از نزول آيه ولايت اين دعا را خواندند: «الحمد الله الذي اتمّ لعليّ نعمه و هيأ لعليّ بفضل الله اياه» (18) حمد وسپاس خدايي را كه نعمت را براي علي تمام كرد و گوارا باد بر علي فضيلتي را كه خدا به او ارزاني داشت .در اینجا پیامبر صلی الله علیه وآله تکبیر گفت و اهل مسجد نیز تکبیر گفتند و سپس فرمود: «عَلیُّ بنُ اَبی طالِبٍ وَلِیُّکُمْ بَعْدی» پس از من علی بن ابی طالب سرپرست شماست. حضّار نیز گفتند: «رَضینا بالله رَبّاً و بِالاِسْلامِ دیناً وَ بِمُحَمَّدٍ نَبِیّاً وَ بِعَلِیِّ بْنِ اَبی طَالِبٍ ولیّاً» ما راضی شدیم که خدا پروردگار ما، محمّد پیامبر ما و علی بن ابی طالب ولیّ و سرپرست ما باشد. در اینجا بود که آیه بعد آن؛ یعنی (وَمَنْ یتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ) نازل شد.(19)

چرا خداوند از بخشیدن انگشتری حضرت علی(ع) به زکات تعبیر نموده است:

سوالی که ممکن است در مورد این آیه پیش بیاید این است که اگر منظور از بخشیدن انگشتر در این آیه ، انفاق یا صدقة مستحب است چرا خداوند از آن به زکات نام برده است؟ باید گفت : اطلاق زکات بر «زکات مستحب» یا «صدقه» در قرآن مجید فراوان آمده است. در بسیاری از سوره‌های مکی کلمة «زکات» آمده و منظور زکات مستحبی است؛ زیرا وجوب زکات مسلماً بعد از هجرت پیامبر صلی الله علیه وآله به مدینه بوده است مثل آیات: نمل/ 3، روم/ 39، لقمان/ 4 و فصلت/ 7 و غیر اینها (20) .

خدایا! ما را جزء شیعیان و محبین واقعی امیرالمؤمنین علی علیه السلام و اولاد طاهرینش علیهم السلام قرار بده و زیارت آنان را در دنیا و شفاعت آنان را در دنیا و آخرت شامل حال ما بفرما!

خطبه دوم:

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

درآغاز خطبه دوم خود وهمه شما براران وخواهران مکرمه را به تقوی الهی دعوت می کنم .

مناسبتهای هفته:

مناسبتهایی را که در پیش داریم به اختصار خدمت شما عرض می کنم.

- روز ملي خليج فارس

سالروز عملیات بیت المقدس:

امروز جمعه آغاز عمليات بزرگ بيت المقدس(1361ش)است که منجر به فتح خونین شهر شد.خدا تمامی شهدای این عملیات بزرگ را رحمت کند. مردم شهید پرور زرند نیز بیست شهید را در این عملیات تقدیم نظام جمهوری اسلامی کردند ، خدای متعال روح همه این عزیزان را شاد کند.

شهادت شهید مرتضی مطهری و روز معلم:

یکشنبه 12 اردیبهشت روز معلم - شهادت دانشمند بزرگ اسلام استاد مرتضي مطهري(1358ش) و روز جهاني كار و كارگر است و همچنین روز عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج است که به همه عزیزانمان در سپاه تبریک می گویم.

دیدار جمعی از کارگران با رهبر معظم انقلاب:

جمعی از کارگران عزیزمان ، به مناسبت روز کار و کارگر با مقام معظم رهبری دیداری داشتند و از آنها تجلیل به عمل آمد، ما نیز از این کارگران عزیز و زحمتکش که تولید از برکت آنهاست تقدیر و تشکر می کنیم. سال جدید با نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده است.شهرستان ما نیز یک شهر صنعتی و کشاورزی و دامداری است. متاسفانه در سال گذشته ، علی رغم پیشرفت هایی که در بخش صنعت و کارگری داشتیم با مشکلاتی روبرو بودیم. ان شاءالله در سال جدید اعتصابات کارگری را نداشته باشیم.

عدم پرداخت حقوق کارگران معادن زغال سنگ:

مشکلی که امروز در کارخانه زغالسنگ داریم این است که کارفرمایان نمی توانند حقوق کارگران را پرداخت کنند زیرا محصول کارخانه های شهرستان را نمی توانند نقدی بفروشند. مثلاً کارخانه فولاد اصفهان، زغالسنگ زرند را می خرد و پول آن را نمی دهد و کار در کارخانه ما تعطیل می شود. کارگری که چند ماه حقوق نگیرد از پس اداره زندگی برنمی آید . امام جمعه کوهبنان اعلام کرد کارگران ما امسال عید ندارد و نتواستند چیزی بخرند. یکی از مشکلات بزرگ ما این است که نقدینگی پرداخت نمی شود. مشکل دومی که در بحث صنعت فولاد است این است که از کارخانه های اصفهانی و دیگر کارخانه های داخلی وقتی از خارج زغال وارد می کردند قبل از هر چیز پول آن را پرداخت می کنند اما از کارخانه های داخلی نقد خرید نمی کنند بلکه نسیه خرید می کنند.این مشکل بزرگی است من از استاندار محترم و همین طور از دولت تقاضا می کنم به این مشکل بزرگ رسیدگی شود. اینطوری نمی شود که کارگران هر دفعه برای دریافت حقوق خود، اعتصاب کنند! و یا دست به دامان نماینده شهر، فرماندار ویا امام جمعه بشوند تا به وضع آنها رسیدگی شود و حقوق عقب مانده آنها را به آنها پرداخت کنند. طبق روایات اسلامی تا عرق کارگر خشک نشده است، مزد آن را پرداخت کنید. چرا باید این مشکلات سر راه کارگران زحمتکش ما باشد. بنده نیز از استاندار عزیزمان که فکر اقتصادی بزرگی دارند، خواهش می کنم در سال جدید به این امر، توجه ویژه ای بفرمایند.

استفاده وخرید محصولات داخلی:

مطلب بعد اینکه ، فتوای مقام معظم رهبری است که اگر جنسی و کالایی در داخل مشابه داشته باشد ، واردات آن از خارج مطلقا ممنوع است. شرکت فولاد می گوید، اجناس خارجی برای ما ارزان تر در می آید! خوب به چه قیمت؟ به قیمت بیکاری کارگر ایرانی؟! مردم در تمام کشورهای دنیا ، محصولات کشور خودشان را خریداری می کنند. ما نیز باید محصول داخلی رابخریم تا چرخ کارخانه های داخلی بچرخد وکارگر ایرانی بتواند مخارج زندگیش را تأمین کند.

مشکلات کارگران واگن سازی:

متاسفانه در بحث واگن سازی نیز مشکل فولاد را داریم. واگن سازی حدود140میلیارد تومان طلبکار است که واگن ساخته است و در اختیار شرکت راه آهن قرار داده است ولی پول آن را دریافت نکرده است. با این تفاسیر، این کارخانه چگونه می توانند از پس مخارج کارخانه و حقوق کارگران بر بیایند.حتما که نباید کارگر اعتصاب کند تا حقوقش را بدهند. واقعا چه دستی پشت پرده است که سعی در ایجاد ناامنی دارد. دولت باید این مدیران ناامنی ایجاد می کنند را برکنار کند و کسانی را بیاورد که دلشان برای کشور بسوزد و طعم سختی کار را چشیده باشد. متاسفانه یک عده ای در پست های بالا در این مملکت هستند که فقط به فکر پُرکردن جیب خودشان هستند.این روش، شایسته نظام اسلامی نیست.
روز معلم را نیز به همه معلمان عزیز تبریک عرض می کنیم. بزرگترین دستگاه مولد کشور اموزش و پرورش است.امروز نقش معلم از نقش پدر و مادر نیز مهمتر شده است. کار آنها علاوه بر آموزش، تربیت دانش آموزانی هم طراز جمهوری اسلامی است.

نکته بعدی اینکه حدود 700-800 نفر از بهترین دانش آموزان استان مسابقات قران و نماز شهرستان زرند ،شرکت کردند که کار بسیار عظیمی بود که توسط دستگاههای مختلف خصوصا اوقاف ، در حد عالی برگزار شد. که جای تقدیر و تشکر دارد.

فریضه مهم امر به معروف ونهی ازمنکر:

یکی از مسائلی که می تواند به دوام و بالندگی اسلام کمک کند، مسئله امر به معروف و نهی از منکر است که جز احکام ضروری اسلام است و در چند جای قرآن بدان توصیه شده و رسول خدا (ص) نیز یکی از نگرانی های خود را از آینده امت، ترک این فریضه الهی می دانستند.

هشدار رسول خد(ص) به اصحابشان :

نقل شده است که روزی پیامبر اعظم (ص) در جمع اصحاب خود فرمودند: « كَيْفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شُبَّانُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ» چه خواهيد كرد زمانی كه زنان شما دچار فساد اخلاق شوند و جوانان شما به گناه آلوده گردند و از امر بمعروف و نهى از منكر خوددارى كنند؟! « فَقِيلَ لَهُ وَ يَكُونُ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ» عرض شد: يا رسول اللَّه آيا چنين وضعى براى مسلمين پيش مى‏آيد؟! « قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ» فرمود بلى و بدتر از آن.« كَيْفَ بِكُمْ إِذَا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْكَرِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمَعْرُوفِ » چه خواهيد كرد زمانی كه مردم را به گناه امر كنيد و از نيكيها نهى نمائيد؟! «قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ يَكُونُ ذَلِكَ » عرض كردند يا رسول اللَّه آيا چنين وضعى پيش آمد مي كند؟! «قَالَ نَعَمْ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ » فرمود بلى و بدتر از آن.«كَيْفَ بِكُمْ إِذَا رَأَيْتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْكَراً وَ الْمُنْكَرَ مَعْرُوفاً » چه خواهيد كرد وقتى در نظر شما نيكي ها گناه و منكر شناخته شود و منكرات و گناهان را نيك و پسنديده بدانيد؟(21)این احادیث، هشداری به جامعه امروز ماست که آگاه به خطرات احتمالی باشند و هیچ گاه منزلت، وظیفه انسانی و اسلامی خود را فراموش نکنند.

اشاعه فحشا وفساد در فضاهای مجازی:

امروز ما در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی شاهد زشتی های بسیاری هستیم، کسانی که دست به قلم می گیرند و از کارهای قبیح و حرامی چون زنای با محارم و ارتباط نامشروع زن با غیر شوهرش می نویسند وبا قصه نویسی آن را پسندیده جلوه می دهد و نشر می دهد و گناه خودرا به عنوان یک معروف جلوه می دهند. همان پیش بینی رسول خدا(ص) که جای معروف و منکر، خوبی و بدی عوض می شود. منشا آن چیست؟ سکوت ! اینکه ما این همه گناه را می بینیم و دم برنمی آوریم و اعتراض نمی کنیم واین امر باعث شکسته شدن قُبح گناه و گسترش آن است. اگر در مقابل زشتی ها اعتراض می کردیم، حرف ما کم کم اثر خودش را می گذاشت. متاسفانه سکوت ما باعث رواج بدی در جامعه است. از نیروی انتظامی و بسیج که جلوی ناهنجاری ها را می گیرند و کمک حال جامعه هستند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

مصادره اموال ایران توسط آمریکای غاصب:

مطلب بعد، در هفته ای که گذشت شما رفتار زشت دیگری از امریکایی ها شاهد بودید. آنها 30 سال پیش لبنان را اشغال کردند و چه جنایتهایی را که در آنجا انجام دادند و چقدر مردم بی گناه لبنان را به خاک و خون کشیدند. لبنانی ها هم به مقابله برخاستند و آنها را اخراج کردند وتعدادی از امریکایی ها نیز این میان کشته شدند .حالا بعد از 30 سال امریکایی ها، ایران را در این جریان محکوم می کنند( این آدمکش هایی جنایتکار که دنیا را به اتش کشیده اند،جمهوری اسلامی پاک و مظلوم را که هیچ نقشی نداشته است را محکوم می کند) و به این بهانه دومیلیارد از اموال ایران را مصادره و دزدی می کنند.

سخنان گهر بار حضرت امام (ره)در خصوص آمریکای جنایتکار:

در پایان خطبه چند سخن از امام راحل عظیم شأن را خدمت شما عرض می کنم.

امام خمینی (ره) فرمودند: « تمام حکومت های بشری ، تمام سیستم های غیر توحیدی برنامه شان همین است که سلطه جوئی کنند و دیگران را تحت سلطه خودشان بیاورند و استثمار کنند .»(22)

« دنیا باید امریکا را از بین ببرد، والّا تا اینها هستند، این مصیبتها در دنیا هست. اینجا نشد، یک جای دیگر. الآن در بسیاری از جاهای دنیا، امریکا آتش افروخته و جنگهایی که الآن در بسیاری از جاهای دنیا هست، همه‌اش زیر سر این است. و دنیا را اینها دارند تهدید می‌کنند و هرگز هم اینها سلاحهایی که می‌گویند متوقف می‌کنیم و اینها را محدود می‌کنیم به حد، هرگز راست نمی‌گویند. بنابراین، ما باید هرچه فریاد داریم به سر اینها بزنیم. » (23)

امریکایی ها کوچکترین اهمیتی به کشته شدن انسانها نمی دهند،ما نباید حتی یک سر سوزن در برابر امریکا نه تسلیم شویم و نه سازش داشته باشیم. سعودی ها نیز که در جنایت کردن دست اسرائیل را از پشت بسته اند و همه جنایات آنها را در یمن می بینیم و اینکه چگونه 7000 نفر از زائران خانه خدا را به خاک وخون کشیدند. امروز هم مدیران حج برای مذاکره به عربستان می روند و برای برقراری امنیت حجاج در مراسم حج امسال صحبت می کنند، سعودی های جنایتکاری که راه زائران خانه خدا را سد کردند و آنها را لب تشنه شهید کردند،از کفار و یهود هم بدتر هستند .اگر قرار به برگزار شدن حج باشد، باید در کمال آرامش ، سلامت و امنیت باشد. نمی توان با وجود این ناامنی ها، فردی را که پنجاه سال منتظر زیارت خانه خدا بوده است را به حج فرستاد. امیدورام مدیران ما اگر تصمیم گرفتند، حجاج را برای مراسم حج بفرستند، این کار در امنیت کامل باشد.

سالروز شهادت امام موسی کاظم باب الحوائج را نیز خدمت تمامی شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم .



پی نوشت:


1- سوره مبارکه المائدة ، آیه 55

2- شیخ مفید، الاختصاص، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، ص 224، المؤتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید، قم، چاپ اول، 1413ق؛ مناقب الإمام على بن أبى طالب(ع)، ص 195؛ ابن کثیر دمشقی‏، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج ‏7، ص 357، دار الفکر، بیروت، 1407ق؛ ابن عساکر، ابو القاسم علی بن حسن، تاریخ مدینة دمشق، ج ‏42، ص 356، دار الفکر، بیروت، 1415ق.

3- سوره مبارکه بینه، آیه 7

4- شواهد التنزیل، ج 2، ص467 ; المناقب، ص111 ; شبهای پیشاور، ص157

5- سوره مبارکه المائدة، آیه 56

6- سوره مبارکه طه، آیه 25 تا 32

7- سوره مبارکه قصص ، آیه 35

8- مفاتیح الغیب، فخرالدین رازی (محمد بن عمر)، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق، ج12، 384 و 385.

9- سوره مبارکه آل عمران، آیه 61

10- تفسیر نمونه، آیت الله مکارم و جمعی از نویسندگان، ج4، ص 427.

11- مفاتیح الغیب، فخر رازی، ج12، ص 386

12- تفسیر نمونه، آیت الله مکارم و جمعی از نویسندگان، ج4، ص 428.

13- نور الثقلین، ج1، ص648، ذیل حدیث 269؛ البرهان، ج2، ص 318، ذیل حدیث 3167.

14- سوره مبارکه احزاب، آیه 33

15- مجمع البیان، ج3، ص325؛ البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن، ج3، ص299.

16- سيوطي، جلال الدين؛ در المنثور في تفسير المأثور، كتابخانه آية الله العظمي مرعشي نجفي، ۱۴۰۴ ه. ق، ج۲، ص ۲۹۳.

17- حسيني ميلاني، سيد علي؛ نفحات الازهار في خلاصة عبقات الانوار، قم، نشر حقايق، ۱۳۸۴ه. ش، چاپ دوم، ج۲۰، ص ۴۷

18- درر المنثور، ج۲، ص۲۹۴

19- تفسیر نور الثقلین، عبد علی بن جمعه حویزی با تحقیق سید هاشم رسولی محلاتی، انتشارات اسماعیلیان، قم، چاپ چهارم، 1415ق، ج1، ص 647 و 648، حدیث 269؛ تفسیر صافی، فیض کاشانی، انتشارات الصدر، تهران، چاپ دوم، 1415 ق، ج2، ص46؛ المیزان، علامه طباطبایی، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم، 1417 ق، ج6، ص 16؛ البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن، علامه طباطبایی، با تحقیق اصغر ارادتی، دفتر نشر آثار علامه طباطبایی، چاپ اول، 1383 ش، ج3، ص306.

20- تفسیر نمونه، آیت الله مکارم و جمعی از نویسندگان، ج4، ص 429 و 430

21- بحارالأنوار ج : 97 ص : 74 ح14 / کافی، ج5، ص59.

22- صحیفه امام خمینی ،جلد ۱۱ ، صفحه ۲۴۷

23- صحیفه امام خمینی ، جلد ۱۷ ،صفحه ۸۴



http://yascms.ir/emam/gozaresh/m350.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m351.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m352.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m353.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m354.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.