سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نگرانی حضرت زهرا(س)بر امت اسلام بعد از رحلت پیامبر(ص)/ تفاوت بین عبادت وعبودیت

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 467 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.01.21
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت السلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/01/20




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله الحکیم فی کتابه : « قل لا أسئلُکُم علیهِ أَجراً إِلاّ المَوَدَّةَ فیِ القُربی» (1)

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوی الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیه الله ادرکنا و اغثنا ؛

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ،این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند و رحمت واسعه خودش را شامل حال همه ما بگرداند، اجماعاً صلوات.

در خطبه های گذشته به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) خطبه حضرت زهرا (س) درجمع زنان مهاجر و انصار(2) را مورد بحث قرار دادیم، امروز آخرین بخش از این پیام و خطبه بسیار مهم حضرت زهرا (س) را با هم مرور می کنیم.

شکستن بیعت با امیرالمومنین (ع) بعد از رحلت پیامبر(ص):

مسلمانان بلافاصله بعد از رحلت پیامبر(ص)، بیعتی را که با امیرالمؤمنین(ع) کرده بودند ،شکستند و در سقیفه کار را تمام کردند و به سراغ دیگران رفتند و منجر به کنار گذاشتن امیرالمؤمنین(ع) از حاکمیت وآتش زدن خانه ایشان و بیمار شدن حضرت زهرا (س) شدند. وقتی حضرت زهرا (س) در بستر بیماری بودند، جمعی از زنان مهاجر و انصار به عیادت ایشان رفتند، حضرت زهرا (س) در جمع این زنان خطبه ای خواندند و عملی را که مسلمانان انجام داده بودند را تحلیل و تفسیر کردند وآثاری را که این امر بر جامعه اسلامی برجای می گذارد را نیز تبیین کردند. در خطبه گذشته عرض کردم، حضرت تشریح کردند شما به جای اینکه به بالها بچسبید به دم چسبیده اید. پری که در بال پرنده است مظهر حرکت و قدرت است وبا آن پرنده قادر به پرواز خواهد بود ولی پری که در دم است، بود و نبودش تاثیری ندارد. حضرت زهرا (س) به زنان مهاجر و انصار می فرماید شما او را که جلو بود،کنار گذاشتید و آنها که عقب بودند را جلو آوردید. و در ادامه خطبه نتیجه این کار را بیان می کنند. در قوانین طبیعت نمی توان انتظار داشت که کسی گل بکارد ولی خار درو کند. به قول شاعر :

تخم گل کاشتى آخر گل شد *** بر سرش نغمه سرا بلبل شد
خار کِشتى ثمرت خار دهد *** خار جز خار کجا بار دهد؟

حضرت زهرا (س)فرمودند:اینک شتر خلافت باردار است و وقتی وضع حمل کند، انتظار دارید با کنارگذاشتن امیرالمومنین(ع) و غصب حاکمیت از این حکومت نفع ببریدومنتظرید تا شتر خلافت به شما شیر تازه دهد ولی واعجبا! به جای شیر تازه باید خون تازه و زهر هلاک کننده بیاشامید.(2)

نگرانی حضرت زهرا(س)بر امت اسلام بعد از رحلت پیامبر(ص):

این صحبتهای حضرت زهرا (س) برای ما درس بسیار بزرگی است. اگر جامعه اسلامی از امام حق پیروی نکند و امام حق را کنار بگذارد چه انتظاری از آن جامعه می رود و چه برسر اسلام و مسلمانان خواهد آمد. نگرانی حضرت زهرا (س)، از درد و رنج خودشان و از دست دادن فرزندشان محسن نبود،تعصب وگریه حضرت برای این بود که تا قیام قیامت به اسم اسلام، استبداد و استکبار خون آشام بر مسلمانان حاکم است. امروز می بینید که در دنیای اسلام به اسم اسلام چه کسانی حاکم هستند، مثلا در عربستان می بینید که ادامه همان تفکر سقیفه ای است.حضرت زهرا (س) در این خطبه (2) می فرمایند: « اَما لَعَمْرى لَقَدْ لَقَحَتْ » بجان خودم سوگند،(هر سه کلمه « اَما لَعَمْرى لَقَدْ »این کلمات نشان دهنده تاکید حضرت است که حتماً این جملات را بشنوید، « لَقَحَتْ » از لقاح یعنی باردار شدن می آید.یعنی خلافت الان باردار است.) ،حضرت زهرا (س) می فرماید: « اَما لَعَمْرى لَقَدْ لَقَحَتْ »بجان خودم سوگند، نطفه این فساد بسته شد،«فَنَظِرَةٌ »در انتظار باشید تا «رَیْثَما تُنْتِجُ » (خلافت بارش را به زمین بگذارد و ) این مرض فساد در پیكر جامعه منتشر شود،«ثُمَّ احْتَلِبُوا مِلْاَ الْقَعْبِ دَماً عَبیطاً وَ ذِعافاً مُبیداً» ( احتلاب به معنای دوشیدن است، قعب همان قدح است، دم به معنای خون و عبیط یعنی خالص ، ذعاف به معنای سم و مبید هلاک کننده است.) آنگاه از سینه آن شیر خون تازه و زهرى هلاك‏كننده بدوشید، (به جای اینکه نظامی را که شما بر سر کار آوردید مایه آسایش و راحتی شما و خانواده شما باشد، خونبار است. یزید در حمله به شهر مدینه به قتل و غارت و جنایت در این شهر پرداخت و در این واقعه هشتاد مرد از اصحاب رسول خدا(ص) کشته شدند. از مهاجرین و انصار 700 نفر و از سایر مسلمین ده هزار نفر کشته شدند.(3)در دوران بنی امیه و بنی عباس خسارت زیادی بر جامعه اسلامی تحمیل شد. فقط حجاج بن یوسف ثقفی بیش از 120 هزار نفر از مردم کوفه را در بیرون از میدان جنگ قتل‌عام کرد.

نتیجه منحرف شدن جامعه از مسیر حق:

حضرت زهرا به زنان مهاجر و انسان این اخطار را دادند که با کنار زدن علی (ع)، حوادث بسیار خونباری برایتان اتفاق خواهد افتاد، گمان نکنید تنها یک عده ضرر می کنند، ضرر این مطلب همگانی است.) « هُنالِكَ یَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ» (خسران یعنی سرمایه باختن، مانند یخ فروش اگر در تابستان کسی یخ او را نخرد، نه تنها هیچ سودی نبرده است بلکه سرمایه اش را نیز باخته است.) در اینجاست كه رهپیمایان راه باطل زیانكار شده،( طبق این فرمایش حضرت زهرا اگر جامعه از مسیر حق منحرف شد و امام حق کنار گذاشته شد، زیان همگانی در انتظار جامعه اسلامی خواهد بود،) « وَ یَعْرِفُ التَّالُونَ غِبَّ ما اَسَّسَّ الْاَوَّلُونَ» (تالون یعنی آیندگان) و آیندگان عاقبت اعمال گذشتگان را مى‏یابند( این کار منحصر به زمان حال نیست، وقتی از اساس و بنیان اشکال داشت و علی از خلافت کنار گذاشته شد و دیگری حاکم شد،آیندگان هم ضرر و زیانش را با تمام وجود درک خواهند کرد، این کلمات فصیح و بلیغ حضرت زهرا (س) در جمع زنان مهاجر و انصار نتیجه حاکمیت سقیفه و پذیرش مردمی و کنار گذاشتن حق را بیان می کنند. ) « ثُمَّ طیبُوا عَنْ دُنْیاكُمْ اَنْفُساً » آنگاه جانتان با دنیایتان، « وَاطْمَئِنُّوا لِلْفِتْنَةِ جاشاً»و قلبتان با فتنه‏ها آرام مى‏گیرد،(اطمینان قلبی داشته باشید به صحبت من که جامعه در انتظار حوادث و فتنه های گوناگون است، سپس حضرت به این فتنه ها اشاره می کنند.) « وَ اَبْشِرُوا بِسَیْفٍ صَارمٍ » و بشارت باد شما را به شمشیرهاى كشیده (یعنی منتظر آسایش نباشید. همانطور که اشاره شد، از این حکومت سقیفه حاکمانی چون حجاج بن یوسف ثقفی می آید که 120 هزار نفر را به کشتن می دهد، زندان‌های حجاج سقفی برای جلوگیری از آفتاب تابستان و سرما و باران زمستان نداشت وحاکم ظالمی چون منصور دوانیقی می آید به دستور او بسیاری از سادات حسنی وشیعیان و دوستداران امیرالمؤمنین زندانی شدند)« وَ سَطْوَةٍ مَعْتَدٍ غاشِمٍ،» و حمله متجاوز ستمكار(در انتظار شمشیر برهنه در دست یک حاکم ظالم و ستمکار باشید.) « وَ بِهَرَجٍ شامِلٍ » و به هرج و مرج عمومى (وقتی امیرالمؤمنین را کنار گذاشتید ، منتظر وحدت نباشید، اختلاف و درگیری و هرج و مرج همه جا را فرا می گیرد.) « وَ اسْتِبْدادٍ مِنَ الظَّالِمینَ » و استبداد زورگویان،(و دچار حاکمان مستبد و زورگو می شوید.) « یَدَعُ فَیْئَكُمْ زَهیداً، » كه حقوقتان را اندك داده (تمام اموال بیت المال را تصرف می کنند و مقدار کمی را در اختیار شما قرار می دهند.) « وَ جَمْعَكُمْ حَصیداً، » و اجتماع شما را بوسیله شمشیرهایش درو خواهد كرد،(آنچنان که گندم درو می کنند ، جمع شمارا پراکنده می کنند) « فَیا حَسْرَتا لَكُمْ، » پس (اندوه و ) حسرت بر شما باد. « وَ اَنَّى بِكُمْ » كه كارتان به كجا مى‏رسد، «وَ قَدْ عُمِّیَتْ عَلَیْكُمْ » آیا من مى‏توانم شما را به كارى وادارم كه از آن روى گردانید.(چرا از راه حق و روشن دوری می کنید و به راه ناحق می روید) و اشاره می کنند به آیه قرآن : « اَنُلْزِمُكُمُوها وَ اَنْتُمْ لَها كارِهُونَ»(4) کلام حضرت نوح(ع) است که می فرماید آيا در حالی که خود نمی خواهيد ، شما را به اکراه به قبول آن واداريم؟ بعد از اینکه خطبه حضرت زهرا(س) تمام شد، زنان سخنان آن حضرت را براى شوهرانشان بازگو كردند، « فجاء الیها قوم من المهاجرین و الانصار معتذرین»گروهى از مهاجرین و انصار نزد ایشان آمدند وبه جای عذرخواهى وجبران مافات، نمک بر زخم پاشیدند و گفتند: « یا سیدة النساء لو كان أبوالحسن ذكر لنا هذا الامر قبل أن یبرم العهد و یحكم العقد لما عدلنا عنه الى غیره. » اى سرور زنان، اگر حضرت على علیه‏السلام این مطالب را قبل از بیعت با ابوبكر برایمان مى‏گفت كسى را بر او ترجیح نمى‏دادیم. آن حضرت فرمود: « اِلَیْكُمْ عَنّى» از نزدم دور شوید، «فَلا عُذْرَ بَعْدَ تَعْذیرِكُمْ، وَ لا اَمْرَ بَعْدَ تَقْصیرِكُمْ. » بعد از ارتكاب گناه و سهل‏انگارى، عذرخواهى براى شما مفهومى ندارد.(2)

علی(ع) شهر علم:

مَثل امام مانند کعبه است، علی(ع) نباید نزد مردم می آمد، مردمی که هفتاد روز قبل بیعت کرده بودند و فضایل علی(ع) را می دانستند، نباید سراغ دیگری می رفتند.علی شهر علم، دوستدار مظلوم، خیرخواه و دلسوز مردم بود و در همه کارها مقدم بود ، او را کنار گذاشتند و سراغ دیگری رفتند .به جای عذرخواهی بهانه تراشی کردند که به این کار فرا افکنی می گویند. خود حضرت علی علیه السلام در پاسخ آنها می فرمودند: «آیا من جنازه رسول خدا صلی الله علیه و آله را در خانه اش رها کنم و آن را دفن نکرده بگذارم و به سوی شما بیایم و با مردم درباره حاکمیّت به جای پیامبر صلی الله علیه و آله منازعه کنم؟»حضرت فاطمه علیها السلام فرمودند: «ابوالحسن علیه السلام لازم و سزاوار بود که تجهیزات رسول خدا صلی الله علیه و آله را انجام دهد، ولی مهاجر و انصار کاری کردند که خداوند آنها را بازخواست و مجازات خواهد کرد.»(5)

خطبه حضرت زهرا(س) درس بزرگ ولایتمداری:

این خطبه یکی از خطبه های حضرت زهرا (س) بود که در حد وُسع وقت برای شما بیان کردم.نیاز به مطالعه و تحقیق دارد. این خطبه معطوف به آن زمان نیست بلکه یک درس است برای همه زمانها که مسلمانان باید یاور حق باشند و پیرو امام حق باشند. خصوصا اینکه جامعه امروز باید پیرو و مطیع امام حق باشد.که در این حالت جامعه مصون می ماند و اتفاقی نمی افتد. اما اگر خدای نکرده دشمن احساس کند بین مردم و رهبر تفرقه ای ایجاد شده است، آغاز بدبختی خواهد بود. درس بزرگ ، ولایت مداری و توجه به فرمایشات ولی امر نتیجه همه مباحثی است که از کلام حضرت زهرا می گیریم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

درآغاز خطبه دوم خود وهمه شما براران وخواهران مکرمه را به نظم امر و رعایت تقوی الهی دعوت می کنم .

تفاوت بین عبادت وعبودیت از بیان امام صادق(ع):

در توصیه به تقوی فرق بین عبادت و عبودیت را عرض می کنم. در این رابطه امام صادق(ع) فرمودند: پس از آن‌كه خداوند، ابلیس را به سجود فرمان داد، وی گفت: « یا رب و عزتک ان اعفیتنی من السجود لادم لا عبدنک عبادة ما عبدک احد قط مثلها» به عزتت سوگند، اگر مرا از سجده برای آدم عفو كنی، چنان تو را عبادت كنم كه تاكنون كسی این‌گونه تو را عبادت نكرده باشد. خداوند فرمود: «انی احب ان اطاع من حیث ارید؛ من دوست دارم آن‌گونه كه خود می‌خواهم عبادت شوم (نه آن‌گونه كه تو می‌خواهی). (6) در اینجا آدم مثل قبله است، در اصل بر خداوند سجده می کنی. اگر كسی از این دستور خداوند سرباز زند ، معلوم می‌شود كه عبد خدا نیست و بندگی او را نمی‌كند، بلكه بنده هواهای نفسانی و در بند انانیت خود است و به جای آن‌كه در خط تعبّد و وظیفه باشد، در دام غریزه گرفتار آمده است.ما باید در همه موارد زندگی مطیع امر خداوند باشیم، نه تنها هرجاکه به نفع مان بود، اطاعت کنیم و هرجا به ضررمان بود، از انجام آن خودداری کنیم.

اطاعت محض عبدالله از امامش:

مفضل بن عمر مي گويد :من و عبدالله بن ابى يعفور خدمت امام رسيديم . امام براى پذيرايى از ما ميوه آورد، اما عبدالله به ايشان عرضه داشت كه براى ناراحتى معده اش نمى تواند چيزى بخورد. سپس عبدالله به امام گفت : «اى امام بزرگوار، شما مى دانيد كه من همواره از شما اطاعت كرده ام و هر چه گفته ايد نه نگفته ام ، اگر اين انار را نصف كنيد و بگوييد اين نيمه حرام است و نيمه ديگر حلال است من بدون چون و چرا قبول مى كنم ، چون حرف شما حجت است» .امام به او فرمود : «خدا رحمتش را شامل حالت گرداند». سپس عبدالله بيمارى اش و درمان آن را كه پزشك گفته بايد شراب بخورد را به امام گفت و پرسيد :حال چه مى فرماييد. امام صادق (عليه السلام ) به او فرمود:شراب حرام است ، هرگز شراب ننوش ، اين شيطان است كه تو را وسوسه مى كند و مى خواهد به بهانه شفاى دردت ، شراب به تو بنوشاند، اگر از شيطان نافرمانى كنى ؛ او نيز مأيوس مى شود و دست از تو برمى دارد. از اين سخن امام ، عبدالله خوشحال شد و دلش آرام گرفت . از امام خداحافظى كرديم و بازگشتيم . روز به روز حال عبدالله بدتر شد، اقوامش ‍شراب آوردند تا او بنوشد، اما او نخورد.مفضل گفت:من شنيده ام اگر براى معالجه باشد اشكالى ندارد. اگر اشكال نمى داشت امام صادق او را منع نمى كرد... به هر حال ، روزهاى آخر عمرش را در بستر گذراند، پسر عمويش به او گفته بود : «بيچاره ، بخور اگر شراب ننوشى مى ميرى ». عبدالله نيز در جوابش گفته بود :«به خدا قسم يك قطره هم نخواهم نوشيد». چند روزى در بستر ماند و درد را تحمل كرد. خداى متعال هم او را براى هميشه شفا داد.(7)

ولایت شعاری بجای ولایتمداری:

نتیجه ای که ما از این داستان می گیریم این است که مشکل امروز جامعه و کشور ما این است که ما بجای ولایتمداری، ولایت شعاریم وتوجهی به فرمایشات ولی نداریم. امروز مقام معظم رهبری می فرماید: مذاکره با امریکا فایده ندارد و تولیدات داخلی را مصرف کنید،صرفه جویی داشته باشید ولی متاسفانه ما به این فرمایشات آن طور که باید عمل نمی کنیم. اگر واقعا ولایت مدار هستیم و می دانیم این دستورات راهگشا است ومایه نجات کشور است ،چرا عمل نمی کنیم.خداوند سیدحسن نصرالله را حفظ کند که دشمن را ذلیل و زمین گیر کرده است ، او می فرماید: فرق ما بعضی از افراد در داخل ایران، این است که ما حرف ولّی را حرف خدا می دانیم. با تمام وجود می دانیم که عمل به آن ،مایه نجات است و به حکم تکلیف و تشریع به آن نگاه می کنیم اما در ایران عده ای به این صحبت ها تشریفاتی نگاه می کنند.

تفکرات جامعه امروز نسبت به ولایت:

در جامعه امروز چند نوع تفکر نسبت به ولایت داریم: بعضی خطی هستند یعنی تا زمانی که حرف ولی ، متناسب با خط و جناح آنها باشد ،می پذیرند . عده ای نیز تشریفاتی به آن نگاه می کنند. که حکم ولی حالت ارشاد دارد ،اگر به آن عمل شود خوب است، اگر هم عمل نشد ،عیبی ندارد. ولی اعتقاد علوی و فاطمی و شیعه نسبت به ولّی همان اعتقاد عبدالله بن ابى يعفور است که فرمود: « اى امام بزرگوار، شما مى دانيد كه من همواره از شما اطاعت كرده ام و هر چه گفته ايد نه نگفته ام ، اگر اين انار را نصف كنيد و بگوييد اين نيمه حرام است و نيمه ديگر حلال است من بدون چون و چرا قبول مى كنم ، چون حرف شما حجت است» . تا ما به این نقطه نرسیم و یک عده باشند که به حرف ولّی ارشادی نگاه کنند، جامعه ما سعادتمند نمی شود ودر زندگی اجتماعی ، شخصی و سیاسی این مشکلات دیده می شود. وقتی باور کردیم ولی جانشین امام زمان (عج)است و حرفش همان حرف خدا ،پیامبر (ص) و امام زمان(عج) است، آنگاه سعادتمند خواهیم بود. این مطلب منحصر به اصلاح طلب و اصولگرا نیست، مطلب کلی است . گره ای است که در کار همه ماست. در همه امورات نیز این چنین است تا زمانی ما به حکم خداوند توجه نکنیم و مرتب چون و چرا بیاوریم که مثلا چرا تعداد رکعات نماز صبح و ظهر متفاوت است و... سعادتمند نخواهیم بود،این عبودیت نیست. عبودیت یعنی هرچه را گفتند، بدون چون و چرا بپذیریم. این عبودیت و بندگی است که باعث پیشرفت در امور فردی و اجتماعی و نظامی و سیاسی و.. خواهد بود و سرآمد می شویم .

مقایسه آمار مصرف انرژی ایران با دیگر کشورها:

آمارها نشان می دهد که هر ایرانی چهار برابر میانگین جهانی انرژی مصرف می کند، در اینجا مصرف انرژی در ایران را با چند کشور پرجمعیت مقایسه می کنم:

کشور اندونزی حدود 225 میلیون جمعیت دارد، یک نفر ایرانی چهار برابر ،یک فرد در اندونزی از انرژی استفاده می کند. مصرف انرژی ایرانی ها دو برابر مردم چین است این در حالی است که کشور چین نیز یک میلیارد و سیصد میلیون جمعیت دارد، مصرف انرژی در ایران کشور ، چهار برابر هندوستانی است که حدود 122 هزارنفر جمعیت دارد .همچنین مصرف انرژی در ایران نه برابر کشور ژاپن و دو برابر کشور عربستان است.این مصرف بالای انرژی، زنگ خطری برای اقتصاد ماست. انرژی ماندگار نیست و تمام شدنی است.

مصرف بی رویه انرژی در کشور سالانه افزون بر میلیون ها دلار هزینه بر دولت و جامعه و محیط زیست، تحمیل می کند. یک خانواده متوسط شهری در سال معادل 5 بشکه نفت خام انرژی مصرف می کندو حدود 67 تن گاز گلخانه تولید می کند. در دنیا ، مصرف سرانه آب در سال ، میانگین 580 متر است ولی در ایران با وجود کم آبی این رقم 1300 متر مکعب است. آمار دیگر اینکه در هر ده سال در ایران مصرف سوخت دو برابر می شود در حالیکه در جهان هر 50 سالی یکبار.ما که مدعی هستیم شیعه علی (ع) و مطیع امر مقام معظم رهبری هستیم و شعار می دهیم ، نباید این چنین اسراف کنیم. در همه مسائل ما باید دیندار باشیم و تنها با شعار نمی شود.

سالروز قطع رابطه ایران با آمریکا:

امروز، سالروز قطع رابطه سياسي ايران و امريكا(1359ش) و روز ملي فناوري هسته اي است. امام خمینی(ره) با انتشار پیامی، دلیل انجام این چنین اقدامی از سوی آمریکا را قطع امید از ایران ذکر کردند و آن را به فال نیک گرفتند.در بخشی از پیام امام آمده بود: «خبر قطع رابطه بین ایران و آمریکا را دریافت کردم و اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه است.. »(8) همچنین امام معتقد بودند : رابطه با امریکا مانند رابطه بره با گرگ است و نمی تواند رابطه صلاحمندی برای ما باشد.(9) .کشور ما وقتی پیشرفت می کند که درهای کشور ما به روی دنیا باز باشد و بر روی استکبار و امریکای جهان خوار بسته بماند، این راز پیشرفت است وامیدواریم دولتمردان ما که شعار بُرد_ بُرد را سر دادند و همه ما آن را پذیرفتیم وحمایت کردیم،این مطلب را مَد نظر داشته باشند. متاسفانه در همین داستان برجام، دشمن تعهدات خود را نمی پذیرد و زیر بار نمی رود .ما نباید در مقابل آمریکا خضوع کنیم و همه کشور را مرحله مرحله به دشمن بدهیم. والله تا ما مسلمان و شیعه علی و معتقد به امام(ره )وشعار ایشان : « نه شرقی و نه غربی ،جمهوری اسلامی» هستیم، امریکایی ها هرگز با ما صلح نخواهند کرد. آنها به به دنبال ذلالت جمهوری اسلامی ایران هستند تا به جهانیان اعلام کنند، ایرانی که با امام و انقلاب و بسیجیان و رهبرش و شهدایش تا این حد مقاومت کرد، بالاخره تسلیم خواست ما شدولی کور خوانده اند، ملت ایران هرگز تسلیم امریکا نخواهد شد.

ولادت با سعادت امام محمدباقر(ع)(57ق) را نیز به همه شما دوستداران اهل بیت تبریک عرض می کنم.

لیلة الرغائب؛شب آرزوها:

آخر این هفته، اولین شب جمعه ماه رجب معروف به لیله الرغائب است. شبی که خداوند به بندگان توجه ویژه دارد و حوائج آنها را روا می کند.

پنجشنبه را روزه بگیرید، چون شب جمعه داخل شد، ما بين نماز مغرب و عشا، دوازده ركعت نماز بجاى مى آورى، هر دو ركعت با يك سلام به اين ترتيب كه در هر ركعت يك مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «سوره قدر» و دوازده مرتبه «سوره توحيد» می خوانى و هنگامى كه از نماز فارغ شدى هفتاد مرتبه مى گويى: « اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ عَلَى آلِهِ (وَ آلِ مُحَمَّدٍ).» سپس به سجده میروى و هفتاد مرتبه ميگويى: « سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ »پاك و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح . آنگاه سر از سجده بر می دارى و هفتاد مرتبه مى گويى: «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ »پروردگارا! مرا بيامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من میدانى بگذر، تو خداى برتر و بزرگ ترىدوباره به سجده مى روى و هفتاد مرتبه مى گويى: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ » پاك و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح .سپس حاجت خود را میطلبى كه به خواست خدا برآورده خواهد شد.

ان شاءالله در سال اقدام و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنیم.

خدایا آنچه که گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده



پی نوشت:

1- سوره مبارکه الشورى ،آیه 23

2- خطبه حضرت زهرا(س) در جمع زنان مهاجر و انصار / بلاغات النساء، ص 32/ تاريخ يعقوبي، جلد اول، ص 512/ معاني الاخبار، ص 354/ الاحتجاج، ص 146

3- ابن اثیر، عزالدین؛ الكامل، ترجمه عباس خلیلی، ابوالقاسم حالت، تهران، مؤسسه مطبوعاتی علمی، 1371، ج11، ص 242./ دینوری، ابن قتیبه؛ الامامه و السیاسه، ترجمه سید ناصر طباطبایی، تهران، ققنوس، 1380 ه. ش، ص 225.

4- سوره مبارکه هود، آیه : 28

5- شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، جلد 6، ص 13؛ ج 11، ص 14.

6- بحار الانوار، ج 2، ص 262

7- رجال كشى ، صفحه 247 – 249

8- صحیفه‌ی امام، مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، ج 12، ص 233.

9- صحيفه نور، جلد: 10، ص : 58 و 57



http://yascms.ir/emam/gozaresh/m247.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m248.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m249.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m251.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m252.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m253.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m254.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.