سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اهمیت سیاحت و گردشگری از دیدگاه قرآن / اهمیت طبیعت و حفظ منابع طبیعی از دیدگاه روایات

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 561 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1395.01.15
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت السلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 95/01/13



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله الحکیم فی کتابه : « قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُواْ فِي الأَرْضِ فَانْظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذَّبِينَ »(1)

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوی الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ،السلام علیک یا فاطمة الزهرا (س)
خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.

«چه خوش بود که بر آید به یک کرشمه دو کار// زیارت شه عبدالعظیم و دیدن یار» از ستاد نماز جمعه و همدلی و همکاری شما نمازگزاران در جهت برپایی نماز جمعه در طبیعت و در جوار شهدای گمنام تشکر و قدردانی می کنم. چون امروز، روز طبیعت بود ما هم نماز جمعه را در طبیعت و در جوار شهدای گمنام برپا کردیم. ان شاءالله به هر نیت و حاجتی امروز به زیارت قبور شهدا آمده اید، زیارت همه قبول و حاجات همه برآورده بخیر باشد. در خطبه اول به دو موضوع اشاره می کنم.موضوع اول اهمیت سیاحت و گردشگری از دیدگاه قرآن و دوم بحث اهمیت طبیعت و حفظ منابع طبیعی از دیدگاه روایات ، مطالبی را خدمت شما عرض می کنم.

سفارش قران به گردش در زمین:

قرآن به عنوان صیغه امر ، به همه ما امر می کند: « فَسِيرُواْ فِي الأَرْضِ » نه تنها شهر و کشور خودتان را بگردید بلکه می فرماید: در کل زمین بگردید. چون این دنیا هدفدار آفریده شده است و سیر و گردش ما هم باید هدفدار باشد. خداوند قوانینی را در گذشته و حال قرار داده است که این قوانین ثابت هستند ، هدف اول ما از مسافرت این باشد که آثار باقی مانده و تاریخ گذشتگان را مطالعه کنید، عوامل پیشرفت وشکست آنها را که همگانی است، شناسایی کنید.در آیه ای که ابتدای جلسه خدمتتان عرض کردم، خداوند می فرماید: « قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُمْ سُنَنٌ »پيش از شما سنتهايی بوده است (قوانین لایتغیر)«فَسِيرُواْ فِي الأَرْضِ »پس بر روی زمين بگرديد(بر روی این کره خاکی به سفر بپردازید)«فَانْظُرُواْ »و بنگريد (با دقت و دیده عبرت آموز نگاه کنید)«كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذَّبِينَ »و بنگريد كه فرجام تكذيب‏كنندگان چگونه بوده است؟(1) انسانهایی که در برابر راه خدا ایستادند و از راه خدا منحرف شدند و پیامبران الهی را تکذیب کردند، عاقبت آنها چه شد؟ این درس و عبرت است.

سرسبزی طبیعت نشان قدرت خداوند:

پس یکی از اهداف سفر عبرت و دیدن قدرت خداست. چتر سبز گیاهان در طبیعت و سرسبز شدن درختان خشکیده همه نشان از قدرت خداوند است و با دیدن آن ما درس دومی به نام معاد از طبیعت می گیریم. خداوند می فرماید من شما را از هیچ آفریدم ودوباره شما را در روزی که به ریز و درشت اعمال رسیدگی می شود، زنده می کنم. نفس کشیدن ها نیز محاسبه می شود. اعضای بدن از چشم و گوش و ... همه سربازان خداوند هستند و اعمال ما را ثبت و ضبط می کنند. در آیه دیگری از قرآن چنین آمده است : «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ » بگو در زمين بگرديد «فَانظُرُوا » و بنگريد (منتهی هدفدار نگاه کنید)«كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ» چگونه آفرينش را آغاز كرده است (با دیدن پرهای زیبای طاووس ،به یاد طاووس آفرین بیفتید )« ثُمَّ اللَّهُ يُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ » سپس (باز) خداست كه نشاه آخرت را پديد مى‏آورد «إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»‏ خداست كه بر هر چيزى تواناست.(2) متاسفانه با اینکه خداوند به بعضی افراد عمر طولانی می دهد ولی آنها در مدت زندگی خود، نه سفر زیارتی می روند و نه سفر سیاحتی و در شهری که دنیا آمده اند، خودشان را محصور می کنند ، در صورتی که قرآن در این آیه می فرماید: در زمین به سیاحت و گردش بپردازید .

سفر و صحت وسلامتی انسان:

حتی در روایت داریم سفر باعث صحت و سلامت انسان می شود. رسول خدا (صلّي اللّه عليه و آله وسلم ) در این باره می فرماید: «سافروا تصحوا و جاهدوا تغنموا» (3) سفر كنيد تا صحت و سلامتي به دست آريد و جهاد كنيد تا غنيمت يابيد.

ابعاد سفر:

سفر ابعاد گوناگونی چون بُعد سیاسی، فرهنگی، مادی دارد. از مزایای سفر می توان به آشنایی با بزرگان و آداب و قوانین مختلف ،کسب و تفریح سالم اشاره کرد. اگر با دقت نگاه کنیم به این مطلب می رسیم که « رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلًا »(4) پروردگارا اينها را بيهوده نيافريده‏اى.

حفظ طبیعت از بیان قرآن:

چند کلامی هم در باب حفظ طبیعت خدمت شما عرض کنم. در باب حفظ طبیعت در قرآن داریم: « وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ » و سرزمين پاك، گياه آن به اذن پروردگارش (نيكو)برآيد« وَالَّذِي خَبُثَ لاَ يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدًا» و آن (زمينى‏) كه ناپاك است جز حاصلى ناچيز بر نياورد.« كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ » اين گونه، آيات (خود) را براى گروهى كه شكر مى‏گزارند، گونه‏گون بيان مى‏كنيم.(5) پاک بودن بسیار مهم است .چنانچه پیامبر اعظم(ص) می فرماید: « اِنَّ اللهَ طَيِّبٌ يُحِبُّ الطِّيبَ» خداوند پاک است و پاکی را دوست دارد«نَظيفٌ يُحِبُّ النَّظافَةَ» پاکیزه است و پاکیزگی را دوست دارد (6). بنابراین پاک بودن و زیبایی طبیعت بر روی انسان تاثیر گذار است وخلق و خوی انسان بهتر می شود ولی متاسفانه بشر امروز دست به تخریب طبیعت زده است. هشت سال جنگ تحمیلی باعث آلوده شدن و از بین رفتن طبیعت شده است و در عراق و یمن و ... علاوه بر قتل عام انسانها، طبیعت را نیز از بین می برند.

نابودی طبیعت وافسردگی انسانها:

یک مؤسسه تحقیقاتی در امریکا اعلام کرده است که طبق بررسی ها در افغانستان ، بعد از تحمل 15 سال سختی بر این کشور ، از هر سه نفر، یک شهروند افغانی افسرده است و دچار بیماریهای روانی است.یکی از دلایل آن می تواند نابود شدن وطبیعت وآلودگی آن باشد. در جامعه امروز بخاطر صنعتی شدن، انسان روز به روز از طبیعت و زیبایی های آن دور می شود. دیدگاه اسلام این است که خداوند انسان اشرف مخلوقات خلق کرده است و این طبیعت زیبا را هم برای او آفریده است تا از آن زیبا و درست استفاده کند. « وَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً ...»(7) و آنچه در آسمان ها و آنچه در این زمین است همه را که از اوست به سود شما مسخر نمود.و یا در آیه ای دیگر می فرماید: «هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا..»(8) اوست كسى كه زمين را براى شما رام گردانيد. وظیفه ماست که این طبیعت را سرزنده نگه داریم .

آبادانی کشور در قبال گرفتن مالیات:

امیرالمؤمنین در عهد نامه خودشان به مالک اشتر می فرمایند: ای مالک شما باید در قبال گرفتن مالیات ،کشور را آباد کنی. « وَ لْيَكُنْ نَظَرُكَ فِي عِمَارَةِ اَلْأَرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَظَرِكَ فِي اِسْتِجْلاَبِ اَلْخَرَاجِ » و باید نگریستن و به آبادانی زمین، بیشتر از ستدن خراج باشد، (همه همّ و توان تو باید بر روی آبادانی باشد و باید با گرفتن مالیات آبادانی بیاوری وبه احداث خیابان و پارک و ... بپردازی تا مردم احساس رضایت کنند.) «لِأَنَّ ذَلِكَ لاَ يُدْرَكُ إِلاَّ بِالْعِمَارَةِ وَ مَنْ طَلَبَ اَلْخَرَاجَ بِغَيْرِ عِمَارَةٍ » کشورهایی که خراج را برای مواردی جز آبادانی بگیرند ( پول از مردم دریافت کنند و لی آبادانی ایجاد نکنند) « أَخْرَبَ اَلْبِلاَدَ وَ أَهْلَكَ اَلْعِبَادَ»شهرها را نابود می کند و بندگان خدا را نیز نابود می کند.(9) این وظیفه ما انسانها نسبت به طبیعت است.

زمین مادر انسانها:

حتی در یک روایت داریم که پیامبرخدا(ص)زمین را به عنوان مادر انسانها نامیده است و فرمودند : « تحفّظوا من الأرض فإنّها أمّکم »حرمت زمین را بدارید که به منزله مادر شماست «و إنّه لیس من أحد عامل علیها خیرا أو شرّا إلّا و هی مخبره به» و هر که روى زمین کار بد یا خوبى کند، از آن خبر می دهد.(10). در حدیثی دیگر نیز داریم که رسول خدا (ص) فرمودند : «ان قامت الساعة » هر وقت عمر جهان به آخر رسیده، هرگاه قیامت بخواهد قیام کند و عالم بخواهد منقرض شود «و فی ید احدکم فسیله» و در دست یکی از شما نهال درختی باشد « فإن استطاع ان لا یقوم الساعة، حتی یغرسها فلیغرسها» چنانچه بقدر کاشتن آن فرصت باشد، باید آن را بکارد و از فرصت باقیمانده استفاده نماید.(11) این دستور اسلام است که نشان از اهمیت توجه به طبیعت است.

اهمیت دادن اسلام به رعایت حقوق جانداران:

اسلام به طیور و حیوانات و جنبنده ها آن قدر اهمیت داده که در کتابهای حدیثی بابی به احکام و قوانین مربوط به حیوانات و جانداران اختصاص داده شده است که با مراجعه و دقت در آنها در می یابیم که اسلام درباره محیط زیست و رعایت حقوق جانداران و حفاظت از آنها تا چه اندازه حساسیت نشان داده است. معاویة بن عمار از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت نموده که آن حضرت فرمود: «اتق الله قتل الدواب کلها الا الافعی و العقرب و الفأرة» (12) از کشتن حیوانات به جز افعی، عقرب و موش بپرهیزید. چون وجود افعی، عقرب و موش در محیط زندگی انسان موجب ضرر و زیان است .

اسلام وحفظ طبیعت:

اسلام بیش از چهارده قرن پیش در میان مردمی که هیچ گونه آگاهی از نظافت و بهداشت نداشتند، برای بهداشت و آلوده نکردن آب و محیط زندگی مقرراتی را وضع و آلوده نمودن آب را ممنوع کرده است. و در روایت داریم : « «نَهی رَسُولُ اللهِ ان یَتغَوّطَ الرَّجُلُ عَلی شَفیرٍ بِئرِ ماءٍ یُستَعذَبُ منها، او علی شَفیرِ نَهرٍ یُُستَعذَبُ منهُ، و تحتَ شَجَرَهٍ فیها ثَمَرتُها»پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از قضای حاجت کردن زیر درخت میوه و کنار چاه های آب و نهرها که مردم از آب خوش گوار آن استفاده می کنند نهی فرموده است.(13) همه این روایات نشان اهمیت بالای حفظ طبیعت است. کشاورزی و ایجاد درخت نیز در روایات ما بسیار مورد توجه قرار گرفته شده است. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: « ما بعث نبیاً الاّ کان زارعاً الا ادریس فانه کان خیاطاً »(14)هیچ پیغمبری مبعوث نشد، مگر این که زارع و کشاورز بوده، جز ادریس پیامبر که خیاط بوده است. این دستور اسلام است هم اینکه طبیعت را حفظ کنیم و هم در این طبیعت زیبا به سیاحت و گردش بپردازیم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوی الله

در آغاز خطبه دوم خود وهمه شما برادران وخواهران بزرگوار را دعوت می کنم به تقوی الهی ، انجام واجبات وترک محرمات .

ان شاءالله سال جدید، سالی سرشار از معنویت و بندگی حق تعالی و خدمت به خلق خدا و سالی همراه با صحت وسلامت و آرامش برای همه ما باشد.آخرین روز عید نوروز را سپری می کنیم.

هدیه دادن به یکدیگر در نوروز:

در ابتدای خطبه دوم، روایت جالبی را از پیامبر(ص) خدمت شما عرض می کنم. از پيامبر خدا (ص) روایت شده است : « فَنَيرِزُوا إن‌ قَدَرتُم‌ کُلَّ يَومٍ» اگر مي‌توانيد هر روز را نوروز کنيد« يَعني‌ تَهادَوا » يعني‌ در راه‌ خدا به‌ يکديگر هديه‌ بدهيد «و تَواصَلُوا فِي‌ اللهِ» و با يکديگر پيوند داشته‌ باشيد(15). چون روح نوروز دید و بازدید و هدیه دادن است. در توصیه به تقوی این حدیث رسول خدا (ص)را همیشه مد نظر داشته باشید.

امروز روز طبیعت است و ما نیز به دامن طبیعت آمده ایم و نمازجمعه را در جوار شهدای گمنام برگزار کرده ایم. مناسبتهای هفته را با هم مرور می کنیم.

مناسبتهای هفته:

پنج شنبه سالروز شهادت عالم مجاهد ايت الله سيدمحمدباقر صدر و خواهرش بانوي عالمه سيده بنت الهدي صدر(1359ش) را توسط رژیم بعث عراق است. خدا لعنت کند،حزب بعث ، امریکا و دیگر دشمنان اسلام که چه بزرگانی را از ما گرفتند.

فرمایشات مهم رهبری در جمع مداحان :

اشاره می کنم به یکی از فرمایشات مهم مقام معظم رهبری که در دیدار با مداحان داشتند. ایشان با انتقاد شدید از کسانی که روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می‌دانند و نه موشک،فرمودند :« روزگار، روزگار همه‌چیز است وگرنه به‌راحتی و به‌صراحت حق ملت را خواهند خورد.اگر این حرف از روی ناآگاهی گفته شده باشد، یک مسئله است اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است. دشمنان ما مدام در حال تقویت توان نظامی و موشکی خود هستند؛ در این شرایط چطور می‌گوییم روزگار موشک گذشته است؟ » ایشان این حرف‌ها را شبیه حرف‌های برخی اعضای دولت موقت دانستند که اوایل انقلاب می‌گفتند جنگنده‌های اف-۱۴ را که خریده‌ایم به آمریکا پس بدهیم، به دردمان نمی‌خورد! رهبر انقلاب افزودند: « در آن موقع ایستادگی و افشاگری کردیم و چندی بعد که صدام به ایران حمله کرد معلوم شد چقدر به این ابزارهای دفاعی نیاز داریم» . زمانی که ملی گراها (بازرگان و نهضت آزادی ) بر کشور مسلط شدند. آنها قرارداد نظامی ایران و آمریکا برای خرید جنگنده های اف 16 را لغو کردند وهم از نظر نظامی و هم از مالی (به علت لغو یک طرفه قرارداد ) کشور متحمل ضرر بسیار شد حتی قصد داشتند تا جنگنده های اف 14 را هم پس بدهند که خوشبختانه موفق نشدند. با این تفاسیر اگر کسی در مقابل دشمنان غدّار و تا دندان مسلح که روز به روز توان نظامی خودشان را بالا می برند وپیشرفت می کنند و از انواع موشک ها و کلاهک های هسته ای و بمب های اتمی برخوردار است، بگوید ما نیاز به موشک نداریم و در جهت خلع سلاح کشور و کاهش توان نظامی کشور، کار کند، این حرف او خیانت است و بر خلاف قرآن می باشد. قرآن کریم در این زمینه فرمودند که هرچه توان دارید خود را قوی کنید تا دشمنان خدا از شما بهرساند.(16) این گفته که ما به موشک نیاز نداریم و صحبت های از این دست در جهت تضعیف نظام جمهوری اسلامی است و با اقتدار کشور در تضاد است و در راستای خواست دشمن است و دقیقا همان مسئله نفوذ است که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره کردند: خواست دشمن از زبان افرادی در داخل کشور که در تصمیم گیری ها موثر هستند. توان بالای نظامی ما ، نشان اقتدار ماست. نمی توان صرفاً به مذاکره امید داشت، آن هم در مقابل دشمنی که به هیچ کدام از تعهدهای خودش پایبند نیست. طبق گزارش مدیر کل آژانس انرژی اتمی ، ایران به همه تعهدات خود در قضیه هسته ای عمل کرده است ولی متاسفانه گروه مقابل حتی به یک عهدشان عمل نکردند. حالا چگونه به این چنین افرادی اعتماد کنیم و کشور را خلع سلاح کنیم. خدا را شکرگزاریم که چنین رهبر بیدار و آگاهی داریم که کشور را در این گردنه های خطرناک ، حفظ کرده است وگرنه اگر کشور دست این افراد بیفتد، یک شبه کشور را بر باد می دهند .

آمریکا همه کاره عالم نیست:

موضوع دیگر اینکه این افراد می گویند: امریکا ابرقدرت دنیاست ما باید با او کنار بیاییم. اگر حقیقتاً امریکا ابرقدرت و همه کاره عالم بود، امروز جمهوری اسلامی وجود نداشت چون آنها صددرصد با ما مخالف هستند. وزیر امور خارجه سابق ، اعلام کردند که در یک کنفرانس، وزیر امور خارجه قطر مرا دید و اعلام کرد شما خودتان را از بشار اسد کنار بکشید ، ما و سعودی ها و اسرائیلی ها و امریکاها دست در دست هم داده ایم تا بشار اسد را سرنگون کنیم و این کار شدنی است. پس اگر امریکا همه کاره می بود، امروز دولت سوریه نیز نباید سرکار می بود ویا حزب الله لبنان نابود شده بود زیرا آمریکا از مخالفان درجه یک آنهاست. . امریکا همه کاره عالم نیست ، این خواست خداوند و اراده انسانهاست که حاکم است . اما اگر ما پذیرفتیم که امریکا کدخدا و همه کاره عالم است ،تسلیم و ذلیل خواهیم شد و باید دست از امام (ره) و راه امام که « نه شرقی و نه غربی» است، برداریم و اوضاع کشور ما حتی بدتر از زمان طاغوت می شود، ولی ما امریکا را ابرقدرت نمی دانیم و به یاری خداوند ،راه امام بزرگوارمان (ره) را که «نه شرقی ، نه غربی ،جمهوری اسلامی» است را که باعث عزت ماست، در پیش می گیریم. افق کشور به سمت نابودی اسرائیل و آمریکاست.به لطف خداوند و تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) کسانی که خواب برگشت امریکا را به این کشور داشته باشند، هرگز خوابشان تعبیر نخواهد شد. نه رهبر بیدار ما ، نه ملت وفادار وشهید داده ما و نه سپاه وبسیج و ارتش ونیروی انتظامی و نه جوانان برومند و غیور این کشور در مقابل طاغوت امریکا سر فرود نمی آورند وکشور را نمی فروشند. ما امروز در اوج اقتدار هستیم. اگر امریکای ابرقدرت می توانست کشور مارا نابود کند، یک ثانیه هم تعلل نمی کرد .امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. بنابراین به دروغ و کلک و فریب متوسل شده اند و از راه فریب افرادی که حرف آنها در کشور نفوذ دارد، توطئه های خود را پیش می برند. ان شاءالله این توطئه آمریکا نیز شکست خواهد خورد، آینده از آن اسلام ناب و امام زمان (عج)و شهدای ماست و به لطف خداوند اسلام محمدی ، اسلام فاطمی و اسلام مهدوی فراگیر می شود و نظام جمهوری اسلامی جاده صاف کن حاکمیت بر حق امام زمان(عج) است، به امید آن روز.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه آل عمران، آیه : 137

2- سوره مبارکه العنكبوت، آیه 20

3- بحار/76/221

4- سوره مبارکه آل عمران،آیه 191

5- سوره مبارکه الاعراف، آیه : 58

6- میزان الحکمه، ح 20314

7- سوره مبارکه جاثیه،آیه 13

8- سوره مبارکه الملك، آیه : 15

9- نهج البلاغه، نامه ۵۳ :عهد نامه مكتوب حضرت علی(ع) براى مالك اشتر نخعى

10- نهج الفصاحه ، ح 1130

11- مستدرک الوسائل ، حسین نوری طبرسی، ، ج ۱۳، ص ۴۶۰، ح ۱۵۸۹۴

12- وسائل الشیعه، حر عاملی، ج 12، ص 545.

13- وسائل الشیعه، ج1، ص 229

14- تهذیب، ج6، ص384

15- دعائم‌ الاسلام‌، ج‌2، ص‌326

16- ر. ک سوره مبارکه انفال آیه 60 / «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُون» / و هر چه در توان داريد از نيرو و اسبهاى آماده بسيج كنيد تا با اين (تداركات) دشمن خدا و دشمن خودتان و (دشمنان) ديگرى را جز ايشان كه شما نمی شناسيدشان و خدا آنان را می شناسد بترسانيد و هر چيزى در راه خدا خرج كنيد پاداشش به خود شما بازگردانيده می شود و بر شما ستم نخواهد رفت.



http://yascms.ir/emam/gozaresh/m212.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m213.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m214.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m215.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m216.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m217.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m218.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m219.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.