سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حضرت علی(ع) محور حق/عید نوروز مورد تائید اسلام واهل بیت(ع)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 361 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.12.28
 
خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت السلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/12/28




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال رسول الله (ص) : « عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ اللهم أدر الْحَقّ مَعَ عَلِيٍّ حَيْثُمَا دَارَ» (1)

اوصیکم عبادالله ونفسی بتقوی الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، السلام علیک یا فاطمة الزهرا (س)
خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ، شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات .

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند و ذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

از حضور مؤمنانه شما برادران و خواهران مکرمه در نماز جمعه تشکر می کنم. از مدیران و مسئولین و سروران عزیز روحانی که شَرَفِ حضور دارند،ستاد محترم برگزاری نماز جمعه، قاری و مجری محترم، از حجت الاسلام موحدنیا برای بیان احکام قبل از خطبه ها نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

در خطبه گذشته درباره یکی از خطبه های حضرت زهرا(س) مطالبی را خدمتتان عرض کردم . خطبه ای که حضرت در بین جمعی از زنان مهاجرین و انصار ی که در بستر بیماری به عیادت ایشان رفته بودند، ایراد کردند.

تحلیل حضرت زهرا(س)از اوضاع زمان خودشان:

در این خطبه ادامه سخنان حضرت زهرا را خدمتتان عرض می کنم. ایشان تجزیه و تحلیلی کردند از اوضاع زمان خودشان و مشکلاتی که حاکمیت غاصب برای جامعه به بار آورده و در آینده به بار خواهد آورد. در خطبه گذشته عواملی را که باعث کنار گذاشته شدن مولا امیرالمومنین (ع) از حکومت شده بود را از منظر حضرت زهرا(س) خدمتتان عرض کردم. در ادامه این خطبه حضرت زهرا به این مطلب اشاره کردند که اگر مردم به عهد و میثاق خودشان با امیرالمومنین علی (ع) پایبند بودند و ایشان حاکم شده بود، چه اتفاقی می افتاد.

علی با حق است وحق با علی:


به عنوان مقدمه حدیثی را از پیامبر خدا(ص) خدمتتان عرض می کنم. پيامبراکرم«صلی الله علیه و آله و سلم»که فرمودند : « عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ » علي با حقّ است و حق با علي.« اللهم أدر الْحَقِّ مَعَ عَلِيّ حَيْثُمَا دَارَ» خدایا حق را بچرخان بر هر کجا که علی چرخید.(1) این بالاترین تابلو و راهنمایی است که علی میزان حق است و هر کجا علی هست، حق با علی است و علی شاخص حق است، هر کس مقابل علی است، او بر باطل است.

حضرت علی(ع) محور حق:

یکی از علمای بزرگ بنام علامه شرف الدین وقتی با یکی از علمای بزرگ اهل سنت در مصر بحث می کنند.این استاد بزرگ الازهر به علامه می گوید : روايتي را آوردم كه پيامبر اکرم (صلى الله عليه و آله) درباره عمار هم اين جمله را فرموده است: «عمار مع الحق و الحق مع عمار» (2). علامه می گوید : درست است در مورد عمار هم ‌چنين مطلبي وجود دارد. ولی فرق حديث حضرت علي (عليه السلام) با حديث عمار، از زمين تا آسمان است. پيامبر اکرم (صلى الله عليه و آله) درباره عمار آمده است: «إن عمارا مع الحق والحق معه يدور عمار مع الحق أينما دار »(3) عمار هميشه اطراف حق مي گردد حق هرکجا برود عمار هم به آنجا مي رود .ولي درباره علي دارد که : «علي مع الحق والحق مع علي يدور معه حيثما دار».هرکجا علي برود حق دنبال او مي رود و علي محور حق است. (4) ولي می گوید عمار را بر محور حق بچرخان . حق امیرالمومنین علی است که عمار باید بر محور آن بچرخد.

هدایت جامعه در صورت حاکمیت علی(ع):

حضرت زهرا (س) در ادامه خطبه خود در جمع زنان مهاجر و انصار به این مطلب اشاره دارند که چون امیرالمومنین(ع) آگاه و دلسوز و خیرخواه است اگر حکومت دست او بود، جامعه اگر دچار انحراف و کج روی می شد، امیرالمومنین به خوبی آنها را هدایت می کرد. حضرت در حد عقول زنانی که به عیادت ایشان آمده بودند، تعبیر کردند و فرمودند : اگر مهار شتر خلافت دست علی بود، به خوبی این شتررا هدایت می کرد (در قدیم قافله ها از شتر استفاده می کردند و اگر رئیس قافله شترها را تند می برد، سواران بر قافله اذیت می شدند واگر مهار را سفت می کشید بینی شتر زخم می شد)اگر شتر خلافت با علی بود، آرام حرکت می کرد و آنها سهولت را هدایت می کرد تا کسی اذیت نشود وهمه مسیر حق را به درستی می پیمودند.متاسفانه بعضی افراد می گویند ما به زور کسی را نمی توانیم به بهشت ببریم. درست است به زور نمی توان کاری را انجام داد ولی اگرانحراف و یا کجی هایی در جامعه به وجود آمد، حاکمیت وظیفه دارد که با نرمی و ملایمت مردم را راهنمایی کند ونباید بی تفاوت باشد. امر حاکمیت اگر با علی بود ، به خوبی شتر خلافت را به راه صحیح و درست و هموار ، هدایت می کرد بدون اینکه کسی آسیب ببیند.در این خطبه (5)حضرت زهرا فرمودند: « وَ تَا للَّهِ» بخدا سوگند « لَوْ مالُوا عَنِ الْمَحَجَّةِ اللاَّئِحَةِ،» (اگر امر حکومت با علی بود و مردم ) از راه روشن بدور می رفتند، « وَ زالُوا عَنْ قَبُولِ الْحُجَّةِ الْواضِحَةِ » و از پذیرش طریق مستقیم كناره مى‏گرفتند، « لَرَدَّهُمْ اِلَیْها وَ حَمَلَهُمْ عَلَیْها،» آنان را بسوى آن(راه حق) آورده و بر آن وامى‏داشت، «وَ لَسارَ بِهِمْ سَیْراً سُجُحاً،» و به سهولت براهشان مى‏برد.« لایَكْلَمُ خُشاشُهُ وَ لا یَكِلُّ سائِرُهُ، وَ لا یَمِلُّ راكِبُهُ» و این شتر را سالم به مقصد مى‏رساند، كه راهبرش را دچار زحمت نكند و سواره‏اش را ملول نگرداند.

امیرالمومنین(ع) قافله سالار جامعه:

حضرت زهرا می خواهند این مطلب را بیا ن کنند که امیرالمومنین قافله سالار است و وارد است. راه بلد است و اجازه نمی دهد در طول مسیر قافله از مسیر منحرف بشود و اگر منحرف شد به آسانی آنها را به راه حق بر می گرداند. حالا علی آنها را به کجا می برد؟ « وَ لَاَوْرَدَهُمْ مَنْهَلاً نَمیراً صافِیاً رَوِیّاً »آنان را به محل آب خوردنى مى‏رساند، كه آبش صاف و فراوان بوده(سرچشمه حقیقت) « تَطْفَحُ ضِفَّتاهُ وَ لا یَتَرَنَّقُ جانِباهُ »وآب از آن لبریز باشد و هرگز كدر نگردد، و ایشان را از آنجا سیراب بیرون مى‏آورد،(زندگی عرب آن زمان بسیار سخت بود و زندگی آن به چشمه آب بستگی داشت.اگر آب نبود، زندگی آنها نابود می شد.نقش رئیس قافله بسیار مهم است اگر تند یاکند برود ، قافله اذیت می شود و اگر راه بلد نباشد، قافله راه را گم می کند ولی علی هدف را خوب می شناسد واگر امر حاکمیت با او بود همه را به چشمه سعادت هدایت می کرد و به سمت آب آلوده نمی برد،اما چه کنم که جامعه امیرالمومنین علی را کنار گذاشته است). « وَ لَاَ صْدَرَهُمْ بِطاناً وَ نَصَحَ لَهُمْ سِرّاً وَ اِعْلاناً » و در پنهان و آشكار برایشان ناصح بود.(اگر امر حکومت با علی بود، برای آنها ناصح و خیر خواه بود. بعضی افراد ظاهرسازی می کنند و در ظاهر خدمت می کنند ولی در باطن به مردم و بیت المال خیانت می کنند.)

علی(ع) دلسوز وخیرخواه جامعه:

امیرالمومنین هم ظاهر و هم باطنش با مردم یکی بود . خیرخواه و دلسوز بود این یکی از ویژگی های رهبر است.امیرالمومنین از همه دلسوزتر وخیرخواه بود . « وَ لَمْ یَكُنْ یَتَحَلَّى مِنَ الدُّنْیا بِطائِلٍ، وَ لا یَحْظی مِنْها بِنائِلٍ، غَیْرَ رَىِّ النَّاهِلِ وَ شَبْعَةِ الْكافِلِ » اگر او در محل خلافت مى‏نشست هرگز ثروت دنیوى براى خود قرار نمى‏داد، و از آن بهره فراوانى برنمى‏داشت، جز به اندازه فرونشاندن تشنگى و رفع گرسنگى، (هدف امیرالمومنین چپاول بیت المال نبود. گرسنگان را سیر می کرد و تشنگان را سیراب می کرد وگره از کار همه باز می کرد. این شیوه حاکمیت امیرالمومنین علی (ع) بود.علی زاهدانه با مردم رفتار می کرد.)«وَ لَبانَ لَهُمُ الزَّاهِدُ مِنَ الرَّاغِبِ وَ الصَّادِقُ مِنَ الْكاذِبِ.» و به ایشان مى‏ شناساند تا بین زاهد و دنیاپرست، و راستگو و دروغگو تشخیص دهند. (حق آشکار می شد. افسوس حضرت زهرا (س) است. ).

شیوه حاکمیت امیرالمومنین(ع) از بیان حضرت زهرا(س):

احمدبن حنبل در مسند خود از ابن ابی رفیع نقل می کند که می گفت: روزی نزد حضرت علی علیه السلام بودم که دیدم کیسه ای برای حضرت آوردند که دَرِ آن بسته و مهر شده بود. هنگامی که حضرت کیسه را باز کرد، دیدم داخل آن تکه های خشکیده نان است که آن حضرت آن ها را با آب نرم می کند و می خورد. از آن حضرت پرسیدم که چرا شما در کیسه را چنین مُهر کرده اید، در حالی که جز چند قطعه نان بسیار خشک در آن چیزی نیست؟ حضرت با لبخندی فرمود: «مُهرش می کنم؛ چون بچه هایم سعی می کنند با مالیدن روغن بر آن ها، نان ها را چرب و نرم بکنند». ابن ابی رفیع می گوید: پرسیدم که ای علی! آیا خداوند شما را منع کرده که غذای بهتری بخورید؟ حضرت پاسخ داد: «نه، ولی می خواهم غذایی بخورم که فقیرترین مردم قلمرو حکومتم، دست کم بتوانند روزی یک بار از آن بخورند».(6) این است که امیرالمومنین علی (ع) با همین پیراهنی که به عراق آمده بود، آنجا را ترک کرد. اگر امر حکومت با علی بود حضرت خودش زهد داشت ولی گرسنگان را سیر می کرد.این شیوه حاکمیت امیرالمومنین از دیدگاه حضرت زهرا است. وبعد به این آیه قرآن استشهاد می کنندکه خداوند می فرماید: « وَ لَوْ اَنَّ اَهْلَ الْقُرى امَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكات ٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْاَرْضِ » و اگر ملّتها ایمان آورده و تقوى پیشه كنند(اگر به راستی و در عمل مردم تابع ارزشها باشند) بركات آسمان و زمین را بر آنان فرومى‏ریختیم، « وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَاَخَذْناهُمْ بِما كانُوا یَكْسِبُونَ » ولكن آیات الهى را تكذیب كردند و از این رو آنان را در برابر آنچه انجام دادند گرفتار ساختیم(7) بعد به این آیه اشاره کردند : « وَ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْ هؤُلاءِ سَیُصیبُهُمْ سَیِّئاتُ ما كَسَبُوا » کسانى كه از این گروه ستم نمودند نتایج زشتى كارشان بزودى دامنگیرشان شده «وَ ما هُمْ بِمُعْجِزینَ. » و هرگز بر ما غالب و پیروز نخواهند شد. (8)این بخشی بود از خطبه حضرت زهرا به زنان مهاجر و انصار که اگر حکومت با امیرالمومنین بود، این گونه بود. ادامه مطلب را خطبه آینده عرض می کنیم که حالا که مردم علی (ع) را کنار گذاشتند چه می شود، حضرت پیشگویی می کند چه اتفاقی برای شما می افتد.

شیوه امام خمینی ومقام معظم رهبری در برپایی حکومت اسلامی:

به کَّرات از امام خمینی (ره) در دوران اقامتشان در پاریس، پرسیده می شد، شما چه نوع حکومتی بر ویرانه های سلطنت ایرانی، بنا خواهید کرد؟ (اگر شاه را بیرون کردید و خواستید حکومت تشکیل بدهید، چطور حکومتی شما در نظر دارید)، و ایشان نیز مواضع خود را در این موارد توضیح و تبیین می نمود. هدف ایجابی انقلاب اسلامی تا 22 مهر ماه 1357 بر پایی «حکومت اسلامی » و یا در تعبیری دیگر از امام، «حکومت عادلانه اسلامی » (9) بود. و مراد کلی ایشان از آن، اجرای احکام شریعت و بر پایی عدالت با الگوی پیامبر(ص) و امام علی(ع) در مدینه و کوفه است. این مبنا و شیوه ای است که حضرت امام و مقام معظم رهبری در پیش گرفته اند و جمهوری اسلامی در این مسیر حرکت می کند. همه باید تلاش کنیم تا شیوه حاکمیت علی در جامعه پیاده شود و زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) شود.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

درآغاز خطبه دوم خود وهمه شما براران وخواهران مکرمه را به رعایت تقوی الهی دعوت می کنم ان شاء الله خدای متعال توفیق بندگی واطاعت وتوفیق برگزاری باشکوه نماز جمعه را نصیب همه ما وشما عنایت بگرداند.

در طول یک سال که همه شما یاور جمعه بودید از همه شما خواهران وبرادران که از مساجد وشهر و روستاها به نماز جمعه تشریف می آوردید صمیمانه تقدیر وتشکر می کنم وان شاء الله سالی که در پیش داریم برای همه شما مبارک باشد وسالی پُر خیروبرکت را برای همه شما عزیزان وبزرگواران آرزومندم.

اولین نکته پیشاپیش فرارسیدن نوروز را تبریک عرض می کنم ان شاء الله که خدواند روح رفتگان را شاد کند وبه همه شما عزیزان وبزرگواران وبه همه همشهریان عزیزصحت،سلامت، تندرستی وعافیت را عنایت بگرداند.کسانی که مریض دارند ان شاء الله خداوند مریض های آنها را شفای عاجل عنایت بفرماید.اگر گرفتاری دارند خدای متعال این سال را سال خوش وخرمی برای آنها قرار دهد.

عید نوروز مورد تائید اسلام واهل بیت(ع):

در باب عید نوروز درست است که عید نوروز، عید ما ایرانیهاست ولی این عید مورد تائید اسلام هم بوده است، روزی ایرانی ها برای علی(ع) فالوده هدیه آوردند. فرمود: «این چیست؟». گفتند امروز، نوروز است.
فرمود: «فَنَیرزوا إن قدرتم کلَّ یومٍ ( تهادوا و تواصلوا فی اللّه )» اگر می توانید، هر روز را نوروز سازید (یعنی به خاطر خداوند، به یکدیگر هدیه بدهید و به دیدار یکدیگر بروید).(10)و یا اینکه یکی از راویان به نام معلى بن خنیس که از اصحاب امام صادق(ع) است نقل می کند : در صبحگاه روز نوروز به حضور امام صادق(علیه السلام) مُشَرَف شدم. حضرت از من پرسیدند:« یا معلى أَ تَعْرِفُ هَذَا الْیَوْمَ ؟» مُعَّلی! آیا امروز را می شناسی؟ گفتم: نه اما روزی است که ایرانیان آن را بزرگ می دارند و در آن به همدیگر تبریک می گویند. حضرت فرمودند: آیا دوست داری که این روز را برای تو باز کنم گفتم: بله فرمودند: « وَ الْبَیْتِ الْعَتِیقِ الَّذِی بِمَکَّةَ » امام سخنشان را با قسم شروع کردند، به خانه قدیمی که در مکه وجود دارد قسم (چون اولین خانه ای که در روی زمین بوجود آمد خانه خداست، عتیق یعنی قدیم) « مَا هَذَا إِلَّا لِأَمْرٍ قَدِیمٍ » این نوروز جدید نبوده است که ایرانیها آن را اختراع کرده باشند بلکه یک امری است که از گذشته بوده « أُفَسِّرُهُ لَکَ حَتَّی تَفْهَمَهُ » من برای شما شرح می دهم تا این را متوجه شوید مُعلی می گوید من گفتم آقا خیلی خوب است ومن هم دوست دارم که این روز را از زبان شما بشنوم از اینکه یک مرده زنده شود، مهمتر است (زنده شدن مرده بسیار مهم است) و مرا بیشتر خوشحال می کند و از این که دشمنان هم از بین بروند برای من مهمتر است. حضرت فرمودند: ای معلی « یَا مُعَلَّی إِنَّ یَوْمَ النَّیْرُوزِ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَخَذَ اللَّهُ فِیهِ مَوَاثِیقَ الْعِبَادِ أَنْ یَعْبُدُوهُ » روز نوروز ، روز بسیار مهمی است ، روزی است که خدا از بندگان پیمان گرفته است که خدا را عبادت کنند. پس روز نورزو روز عبادت وبندگی وروز شناخت خدای تبارک وتعالی است ، خدایی که بر این طبیعت خشک لباس سبز می پوشد وقدرتش را به بندگانش نشان می دهد که او را عبادت کنند « وَ لَا یُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً » وقتی که قدرت خدای تبارک وتعالی را می بینند به خدای تبارک وتعالی شرک نیاورند تا اینجا که می فرمایند: « وَ أَنْ یُؤْمِنُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ وَ أَنْ یُؤْمِنُوا بِالْأَئِمَّةِ ع » خدا نوروز را قرار داد تا مردم به پیغمبران وجانشینان آنها ایمان بیاورندو به اهل بیت ایمان پیدا کنند. « وَ هُوَ أَوَّلُ یَوْمٍ طَلَعَتْ فِیهِ الشَّمْسُ »روز نورزو اول روزی است که خدا طلوع خورشید را براین زمین قرار داد یعنی اولین روزی که خورشید بر این کره خاکی طلوع کرده آن روز، روز نوروز بوده است .« وَ هَبَّتْ بِهِ الرِّیَاحُ »اولین روزی که بادها به حرکت درآمده آن روز نوروز بوده است « وَ خُلِقَتْ فِیهِ زَهْرَةُ الْأَرْضِ » روزی گه گل وگیاه خلق شد آن روز نوروز بوده است وهمینطور شرح می دهند تا به اینجا می رسند که « وَ مَا مِنْ یَوْمِ نَیْرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ » هر روز نوروز که می آید ما درآن روز انتظار فرج وظهور حضرت صاحب الامر(عج) را می کشیم ، روز نوروز روز ظهور حضرت مهدی موعود( عج)است « لِأَنَّهُ مِنْ أَیَّامِنَا وَ أَیَّامِ شِیعَتِنَا »چون روز نوروز برای ما وبرای شیعیان ماست« حَفِظَتْهُ الْعَجَمُ » ایرانیها این روز را حفظ کرده اند « وَ ضَیَّعْتُمُوهُ أَنْتُم‏ » اما شما عربها قدر این روز را ندانستید وآن را ضایع کردید« وهو أول يوم من سنة الفرس » و اولین روز از سال ایرانیهاست وهر زمان که نوروز فرا می رسد ما انتظار فرج وظهور مبارک مولایمان صاحب الزمان(عج) را داریم.(11) ان شاء الله که نوروز امسال ، سال ظهور حضرت صاحب الامر(عج) باشد.

گره گشایی وخیرخواهی در ایام نوروز:

پس نوروز با ظهوراسلام گره خورده است ، خوب در این روز باید چه بکنیم؟برادران وخواهران در این روز باید گره گشایی کنیم اگر خانواده ای با هم قهر هستند آنها را باهم آشتی بدهید ، اگر بیمار دارند ونمی توانندجایی بروند شما بروید وبه آنها سرکشی وکمک کنید ، اگر دوجوان قصد ازدواج دارند زمینه ازدواج آنها را فراهم کنید .پس بیائید گره گشا وخیرخواه باشید .در این روز نوروز علاوه برصله رحم وهدیه دادن که جزء آداب این روز است ،گره گشایی هم از آداب این روز است ، هرکجا که باشیم می توانیم منشاء خیروبرکت باشیم .ان شاء الله که این ایام نوروز برهمه شما مبارک باشد وما منتظر هستیم تا ببینیم که مقام معظم رهبری سال جدید را چه نامگذاری می کنند ، امسال که سال همدلی وهمزبانی بود وکارهای بزرگی صورت گرفت مخصوصاً دوانتخابات باشکوه که برگزار شد ودشمن ضربه سنگینی دید وآمریکائیها به ایران اسلامی تجاوز کردند وجواب محکمی هم شنیدند وبحمدلله ایران تاکنون در همه مراحل سربلند بیرون آمده است وخذلان ونابودی را روز به روز بر پیشانی دشمنانمان می بینیم حالا حضرت آقا سال جدید را چه نامگذاری می کنند نمی دانیم وهر چه را که اعلام نمودند سمعاً وطاعتاً.

ملی شدن صنعت نفت:

نکته بعدی روز ملی شدن صنعت نفت را داریم که در چنین روزی مثل فردا در بیست ونهم اسفند سال 1329 نفت ملی شد. حالا در باب این روز این جمله را می خواهم عرض کنم که آقا می فرمایند: نفت مال ماست ولی اختیار آن در دست دشمن است وبه اندک چیزی نفت را گران ویا ارزان می کنند ویا تحریم می کنند وفرمودند: این اقتصاد ما بیمار است چون متکی به نفت است ، ما نفت را داریم اما اختیار آن با دشمن است وما باید کاری کنیم که اقتصاد ما متکی به نفت نباشد وبه اراده مردم باشد،این یک مشکل بود که اگر حل شود واقتصاد ما به نفت متکی نباشد .

اقتصاد مقاومتی مانع آسیب دیدن کشور:

مسئله دوم این است که از اول انقلاب شرایط طوری بود که اقتصاد دولتی شد و وقتی که اقتصاد هم در دست دولت باشد با تحریم آسیب می بیند پس چه باید بکنیم تا کشور ما آسیب نبیند ؟وقتی که اقتصاد بر دوش مردم باشد ، وقتی اقتصاد مقاومتی باشد ،وقتی که مردم در صحنه باشند وبنگاههای اقتصادی با دست خودِ مردم وجوانان اداره شود ، اگر اقتصاد مردمی شد دیگر کشور آسیب نمی بیند وان شاء الله در سال جدید باید کوشش کنیم که کشور ما از جهت اقتصادی متکی به آحاد مردم وخرید از تولیدات کشور خودمان باشد وافتخارکنیم که از پارچه ای استفاده می کنیم که در کشورخودِ ما بافته شده است . در زندگینامه بعضی از علما وبزرگان نوشته اند پیراهنی را سفارش دادند وگفته بودند که همه چیز آن باید ساخت وطن باشد،گفتند آقا دکمه آن ایرانی نیست فرمودند: خوب آن پارچه را طوری درست کنید که مثل دکمه باشد تا نیاز نباشد که ما از دکمه خارجی استفاده کنیم. حتی در یک زمانی که قباله ها را می نوشتند سعی می کردند تا روی کاغذهای ایرانی باشد یعنی در زمان گذشته هم علمای دین نسبت به این موضوع حساسیت داشتند ودلشان می خواست تا کشور ما پیشرفت کند. امروز هم همین است اگر که شما جنس چینی بخرید در واقع کارگر وکارخانه دارخودتان را بدبخت وبیچاره کرده اید وکشورهای خارجی را آباد کرده اید این مسئله دیگر دست دولت نیست بلکه دست خودمان است،اگر ما تولیدات داخل خودمان را خریداری نکنیم کشورهای دیگر آباد می شوند وچرخ کارخانه های خارجی می چرخد اگر ما تولیدِ دستِ خودمان را قبول نداشته باشیم چگونه زندگی کارگر ما رونق داشته باشد ، برادران وخواهران دست خومان است وما خودمان باید دلسوز کشورمان باشیم.

سخنان مهم مقام معظم رهبری در جمع نمایندگان حوزه علمیه:

نکته بعدی سخنان بسیارمهم مقام معظم رهبری است که در جمع مجمع نمایندگان حوزه علمیه بیان داشتند ، بعضی از کلمات و کلید واژه ها را مانند " استکبارستیزی"، " اقتصاد مقاومتی"، " جهاد اقتصادی" که حضرت آقا بارها آنها را ذکر می کنند ، بحث انقلابی ماندن است و اینکه خودشان فرمودند " من انقلابی ام" ویا اینکه به مجلس خبرگان فرمودند:" مجلس خبرگان باید انقلابی بماند"وبه حوزه علمیه فرمودند: " حوزه علمیه باید انقلابی باشد وانقلابی هم بماند " اگر انقلابی نباشد کشور ضرر می بیند ودچار آسیب می شود. این انقلابی بودن یعنی چه وشاخص انقلابی بودن چیست؟یعنی اینکه در هاضمه جهانی هضم نشوید یعنی اینکه نگوئیم ما که پیروز شده ایم پس بیائیم با کدخدا بسازیم، امریکا رئیس شود وکاری با مانداشته باشد وماهم با او کاری نداشته باشیم ، آمریکا همین را می خواهد ،آمریکا می خواهد که ما ولایت فقیه نداشته باشیم وسپاه در کشورنباشد ، دفاع نباشد،آمریکا می خواهد که ما وابسته باشیم ، می خواهد که از اواطاعت کنیم ، آمریکا می خواهد که اجناس بی کیفیتش را به کشور ما بیاورد ولی ظاهرش اسلامی شود ، این انقلاب یک پوسته ویک ظاهر ویک باطن دارد که باطن آن نساختن با معاویه است ، همانطور که امیرالمومنین(ع)با معاویه نساخت وفرمودند: با ظالم نمی شود ساخت ما نمی توانیم با استکبار جهانی که این همه در جهان ظلم می کند سازش کنیم این معنای انقلابی بودن نیست عده ای می گویند اشکالی ندارد باید با دشمن سازش کنیم وهمه چیز فراموش شود. مقام معظم رهبری ضرورت انقلابی بودن وانقلابی ماندن را برای حوزه های تشریح نمودند ویک شاخصی هم دارد که امروز فرصت نیست تا بیان کنم .

یک کتاب شعری را هم جناب آقای ایرانمنش چاپ کرده اند که شاعر اهل بیت هستند وکتابشان را هم آورده اند وخیلی هم زحمت کشیده اند وهمانطور که می دانید ایشان سواد نداشتند وخدای تبارک وتعالی هم سواد وهم زبان شعر گفتن را نصیب ایشان کرده است وچه شعرهای زیبایی هم سروده اند وبنده دیشب یکی از شعرهای ایشان را می خواندم که یک شب خواب امام زمان (عج) را دیدم وگفتم آقا آیا این اشعاری را که من می گویم مورد تائیدهست یا خیر؟ آقا اشاره کردند: بله ایشان مرد مومن ومتدینی هستند وان شاء الله خدا ایشان را حفظ کند واز کتابشان هم استفاده کنید .

از همه شما عزیزان وبزرگواران تقدیر وتشکر می کنم ، اگر در این یکسال خطبه ها را طول دادیم ، کم گفتیم ویا بد کنیم به بزرگواری خودتان ما را ببخشید.

خدایا چنان کن سرانجام کار توخشنود باشی وما رستگار


پی نوشت:

1- اين حديث به عبارات مختلفی نقل شده است؛ همچون «رحم الله علياً‌ اللهم أدر الحق معه حيث دار»، «علي مع الحق و الحق مع علي اللهم أدر الحق مع علي حيثما دار»، «علي مع الحق و الحق مع علي و لن يفترقا حتی يردا علي الحوض يوم القيامة»، «علي مع الحق و الحق مع علي حيث کان» و ..../الأمالي (للصدوق)، ص 89؛ الجمل، ص 81؛ الأمالي (للطوسي)، ص 548؛ کفاية الأثر في النص علی الأئمة الإثنی عشر، ص 20؛ سنن الترمذي، ج 5، ص 633؛ الإمامه و السياسه، ج 1، ص 98؛ المستدرک علی الصحيحين، ج 3، ص 135؛ تاريخ مدينة دمشق، ج 42، ص 448؛ المناقب، ص 104.

2- تاريخ مدينة دمشق ، ج43 ، ص 476

3- تاريخ مدينة دمشق ، ج43 ، ص 476

4- شرح نهج البلاغة ، ج18 ، ص 38

5- خطبه حضرت زهرا(س) در جمع زنان مهاجر و انصار / بلاغات النساء، ص 32/ تاريخ يعقوبي، جلد اول، ص 512/ معاني الاخبار، ص 354/ الاحتجاج، ص 146

6- اصل الشّیعه و اصُولُها ص ۶۵ ـ و ـ نثر الدّرر، سعید بن منصور بن الحسین الا بی / الگوهای رفتاری امام علی علیه‌السلام ، محمد دشتی

7- سوره مبارکه الاعراف، آیه : 96

8- سوره مبارکه الزمر، آیه : 51

9- امام خمینی، صحیفه نور ج 8، ص 86

10- دعائم الاسلام، ج‏۲، ص‏۳۲۶

11- بحار الأنوار ، علامه مجلسی ج ‏52 ص 308 و ج ‏56، ص 92 / زاد المعاد، علامه مجلسی، ص 326 / المعلى بن خنيس، ص 199 – 200 / مستدرك الوسائل - الميرزا النوري - ج 6 - ص 352 – 353 / عوالی اللئالی ، ج 3، ص 40 و 42



http://yascms.ir/emam/gozaresh/m155.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m156.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m157.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m158.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m159.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m160.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m161.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/m162.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.