سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سیره واخلاق فردی پیامبر(ص)/شباهت نامه امام خامنه‌ای به سخن پیامبر اسلام(ص)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 417 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.09.16
 
خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/09/1394


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

[justify]اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

قال الله الحکیم فی کتابه : « وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ » (1)

السلام علیک یا رسول الله (ص)، السلام علیک یاصاحب الزمان(عج) ، السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله .

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یا حضور پیدا می کنند ،شادی ارواح مطهر دو شهید گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان وخانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نمازجمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را از همه ماقبول بگرداند و ذخیره ای ارزشمند برای دنیا وآخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار عالم قرار دهد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد.

از حضور همه شما برادران و خواهران مکرمه، همشهریان عزیز، مسئولین عزیز و بزرگوار تقدیر و تشکر می کنم. از سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه جناب ، حجه الاسلام جناب موحد نیا که مسئولیت بنیاد مهدویت شهرستان را به عهده دارند و مطالب بسیار خوبی را ارائه کردند، نیز تشکر می کنم.

در آستانه رحلت جانگداز پیامبر اعظم (ص) و سبط اکبر امام حسن مجتبی (ع) هستیم. در خطبه هفته گذشته ، ویژگی یاران رسول خدا(ص) را از آیات قرآن خدمتتان عرض کردم که یک مسلمان واقعی چه ویژگی باید داشته باشد.

از این هفته ، ان شاءالله بخشی از سیره رسول خدا(ص) را خدمتتان عرض می کنم که درسی برای همه ما باشد ، هدف از بعثت همه پیامبران، مخصوصاً پیامبر اعظم(ص) ، دستگیری و هدایت مردم است.

هدف از بعثت در کلام امام علی (ع)

خداوند، حضرت محمد(ص) را به حق برانگیخت تا بندگان خود را از پرستش دروغین بت ها رهایی بخشد و به پرستش خود راهنمایی کند و آنان را از پیروی شیطان نجات دهد و به اطاعت خود کشاند.پس خداوند، رسولان خود را در میان مردم برانگیخت و پیامبرانش را پیاپی به سوی آنها فرستاد تا از مردم ادای عهد و پیمان فطرتی را که با پروردگارشان بسته بودند، بخواهند و نعمت فراموش شده او را به ایشان یادآوری کنند و با تبلیغ دلایل روشن، وظیفه رسالت را انجام دهند و نیروی عقل های مردم را که زیر غبار کفر و شرک و گمراهی پنهان شده بود، برانگیزانند و به کار اندازند و آیات بزرگ الهی را به ایشان بنمایانند.خدای سبحان برای وفای به وعده خود و کامل گردانیدن دوران نبوت، حضرت محمد را مبعوث کرد؛ پیامبری که از همه پیامبران، پیمان پذیرش نبوت او را گرفته بود. نشانه های او شهرت داشت. و تولدش بر همه مبارک بود.(2)

مهمترین هدف پیامبر(ص) از بعثت:

پیامبر(ص) یک ویژگی های خاص داشتند و آن اخلاق والا بود، از مهمترین اهداف پیامبر (ص)، به فرموده خود ایشان اکمال اخلاق بود. « إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ »(3) براستى كه من براى به كمال رساندن مكارم اخلاق مبعوث شده ام. پس خداوند پیامبر (ص) را مبعوث کرد تا اخلاق والا در جامعه نشر پیدا کند و همه مردم اخلاقشان خدایی شود. یکی از اخلاق والای پیامبر خدا(ص) که نیاز امروز دنیای ماست،دوری از خشونت است، امروز جهان تشنه اسلام است و بشریت از خشونت خسته شده است. به تعبیر مقام معظم رهبری که نامه ای به جوانان غرب نوشته اند، درد مشترک تروریسم ، خشنونت و آدم کشی است که غربی ها مُبلغ این فرهنگ هستند، امروز بشریت از اخلاق بد و تندی، خسته شده است و آرامش را در اسلام ناب یافته است. غرب دنبال این است که چهره اسلام را خشن جلوه دهد و از مسلمانی بَدل درست می کند، زیرا اسلام به سرعت در جهان کفر ( فرانسه ،امریکا و انگلیس و... ) در حال گسترش است. آینده از آن اسلام ناب است و دنیا رو به اسلام آورده است،استکبار برای ایجاد توقف،از اسلام بدل درست می کنند و اسلام امریکایی را ترویج می دهند و خشونت و تروریسم را به عنوان اسلام معرفی می کنند تا دنیا از اسلام بَری شود و مردم از اسلام زده شوند ولی اسلام در ذاتش از خشونت بری است.

پیامبر(ص) دلسوز ومهربان بر مردم:

یکی از خصوصیات اخلاقی رسول خدا(ص) در سوره انبیاء ذکر شده است که خداوند می فرمایند: « وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ » (1)

لِلْعالَمينَ یعنی برای همه انسانها از روزی که مبعوث شده اید تا قیامت در همه قرن ها و برای همه مردم شهرها و روستاها . در این آیه خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: شما را رحمتی برای همگان فرستادیم. همانگونه که خدای تبارک و تعالی رحمان است و نسبت به همه انسانها، خوب و بد، مسلمان و کافر مهربان است، پیامبر او نیز حضرت محمد(ص) جلوه تام رحمت خداست، بسیار دلسوز و بر مردم مهربان است و از تندی و خشونت بیزار است. پیامبر گرامی اسلام (ص) حتی نسبت به فرزندان غیر مسلمانان نیز مهربان بودند. چنانچه در قرآن نیز داریم: « ... عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ »(4) بر او دشوار است‏ شما در رنج بيفتيد به (هدايت)شما حريص و نسبت به مؤمنان دلسوز مهربان است. پیامبر اسلام(ص) نه تنها رحمت رحمانیه دارد بلکه رحمت رحیمیه هم دارد، همانگونه که خداوند رحمان است و به همه انسانها رحمت دارد رحیم نیز هست یعنی نسبت به انسانهای خوب رحمت ویژه دارد. پیامبر خدا(ص) هم نسبت به همه انسانها رحمان است و در کنار آن یک رحمت ویژه نیز دارد « بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ ». از پیامبر گرامی صلی اللَّه علیه و آله و سلم روایت شده است: « خَیْرُکُمْ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِ وَ أَنَا خَیْرُکُمْ لِأَهْلِی » (5) (ص) بهترین شما، بهترینتان نسبت به خانواده‏اش است، و من بهترین شما نسبت به خانواده هستم. یکی از همسران پیامبر(ص) نقل می کند: هرگاه پیامبر(ص) را صدا می زدیم ، توجه می کردند، حتی اگر مشغول کار خود بودند. امروز ما به قدری سرگرم کارهای روز مره می شویم که خانواده ما را صدا می زنند ولی ما متوجه نمی شویم اما حضرت به خانواده اهمیت بسیار می دادند. پیامبر شوخ طبع بودندو نسبت به کودکان بسیار مهربان بودند، نه تنها مهربان بلکه اگر کودکی را می دیدند به او سلام می کرد.(6) اگر انسانها آراسته به همین یک خلق پیامبر(ص) باشند،جهان عاری از خشونت وجنگ می شود و همه جا از مهربانی پُر می شد. انس بن مالک می گوید: رسول خدا (ص) با ما مزاح می فرمودند، طوریکه به برادر کوچک من عمیر که پرنده ای کوچک داشت که با او بازی می کرد، هنگامی که آن پرنده مُرد رسول خدا صلی الله علیه وسلم از باب تسلّی با ایشان شوخی می فرمودند:: ای ابا عمیر! چه شد نغیر؟! (7)نه تنها نسبت به انسانها پیامبر مهربان بودند بلکه نسبت به حیوانات هم مهربان بودند زیرا ایشان جلوه رحمت خدا بودند.

اجر نیکی به حیوانات:

يک روز مردي در بیابان می رفت. در راه تشنگي بر او چيره شد و سپس چاه آبي را در راه يافت، وارد آن شد و از آب نوشيد و از چاه بيرون آمد. سپس سگي را ديد که از فرط تشنگي زبان بر خاک مي ‌ماليد. آن مرد گفت اين سگ به همان تشنگي من دچار گشته. وارد چاه شد و کفش خود را پُر از آب کرد و آن را به دهان گرفت و از چاه بيرون آمد و آب را به سگ داد و سپس شکر خداي را بجا آورد، بخاطر همين کار نيک گناهانش آمرزيده شد. به پيامبر (صلى الله عليه وسلم) عرض کردند: اي رسول خدا! آيا در رابطه با اين حيوانات نيز اجر داريم؟ پيامبر (صلى الله عليه وسلم) فرمود: « في کل کبد رطبه أجرٌ» در ترحم به هر حيواني که جگر دارد اجر و پاداش وجود دارد(8).

وجود مقدس پیامبراعظم(ص) مایه رحمت همگان:

وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) نه تنها برای زمینیان رحمت است بلکه برای آسمانیان نیز رحمت است حدیث زیبا و جالبی این مسئله را تأیید می کند. حدیث این است هنگامی که آیه « وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ » (1) نازل شد پیامبر رحمت از جبرئیل پرسید: «هل اصابک من هذه الرّحمة شی ءٌ» آیا چیزی از این رحمت عائد تو (هم) شد»؟ جبرئیل در پاسخ گفت: «نعم انّی کنت اخشی عاقبة امری فآمنت بک، لما اثنی اللّه علیّ بقوله عند ذی العرش مکین» (9) من از پایان کار خویش بیمناک بودم، اما بخاطر (آیه ای که در قرآن نازل شده است برتو) از وضع خود مطمئن شدم آنجا که خداوند مرا با این جمله مدح کرده است که صاحب قدرت (یعنی جبرئیل) در نزد خالق عرش بلند مقام و بلند مرتبه است.خود پيامبر اعظم فرمودند : «انّما بعثت رحمه »(10) همانا من رحمتي برانگيخته شده ام . عموم مردم دنيا اعم از مومن و كافر ، همه مرهون اين رحمت هستند . چرا كه نشر آئين اسلام موجب نجات همگان است .

قناعت وبخشش پیامبر(ص):

از دیگر رحمت های پیامبر (ص) و ویژگی های اخلاقی ایشان قناعت و بذل و بخشش بود:روزی یکی از صحابه نزدیک پیامبر(ص) که خدمت ایشان نشسته بود نگاهی طولانی به وصله های پیراهن پیامبراکرم(ص) کرد از گوشه قبای خود یک کیسه کوچک بیرون آورد و گفت: ای رسول خدا! با این دوازده درهم لباسی برای خود بخرید. این لباس دیگر خیلی فرسوده شده است. پیامبر اکرم(ص) رو به امیرالمؤمنین(ع)کرده و فرمود: این دوازده درهم را بگیر و برای من پیراهنی تهیه کن.

امیرالمؤمنین(ع) کیسه را از مرد ستاند و برخاست تا به بازار برود. مدتی بعد با لباسی در دست نزد رسول خدا(ص) بازگشت و لباس را نشان پیامبر(ص) داد. پیامبر(ص) نگاهی به آن کرد و فرمود: این لباس اندکی گران است برو و ببین اگر فروشنده آن حاضر است آن را پس بگیرد لباسی ارزانتر برایم بخر. امیرالمؤمنین (ع) به مغازه فروشنده بازگشت و فروشنده با کمال میل پذیرفت که لباس را پس بگیرد.( چه خوب است تاجر لباسی را برمی گردانند قبول کند برکتش از خداست)

امیرالمؤمنین(ع) پول را پس گرفت و خدمت پیامبراکرم(ص) آمد و سپس هر دو با هم به بازار رفتند تا لباس ساده تر و ارزان تری خریداری کنند. در بین بازار حرکت می کردند که کنیزی را دیدند گوشه ای نشسته و گریه می کند. پیامبر(ص) نزدیک رفت و به او سلام کرد و پرسید: چرا گریه می کنی؟ کنیز ایستاد و اشکهایش را پاک کرد و پاسخ داد: اربابم به من 4 درهم داده تا از بازار چیزی بخرم، اما من سکه ها را گم کرده ام. اکنون نیز جرأت بازگشت به خانه را ندارم. رسول خدا(ص) به امیرالمؤمنین (ع) فرمود که 4 درهم از کیسه دوازده درهمی به او بدهد و به او فرمود: این 4 درهم را بگیر و هرچه قرار است بخری خریداری کن و به خانه ات بازگرد.پیامبر اکرم(ص) خوشحال از اینکه توانسته بودند انسانی را شاد کنند خدا را شکر کردند و به راهشان ادامه دادند. جلوی مغازه ای ایستاد و داخل رفت و پیراهنی ارزان قیمت به بهای 4 درهم خریداری کرد و پوشید وقتی به سوی منزل باز می گشت در راه فردی را دید که سرش برهنه است و آفتاب بر آن می تابد در گوشه ای آن جامه تازه را بیرون آورد و به او داد و دوباره با امیرالمؤمنین(ع) به بازار بازگشت و جامه ای دیگر به 4 درهم خرید و آن را پوشید. در راه بازگشت دوباره همان کنیز را دیدند که گریه می کند. پیامبر(ص) از او پرسید: چرا به خانه ات بازنگشتی؟ عرض کرد: ای رسول خدا! مدت زیادی است که به بازار آمده ام و دیر کرده ام می ترسم به خاطر دیر کردنم مرا بزنند، پیامبر(ص) فرمود: بیا با هم برویم. خانه تان را به من نشان بده من میانجی می شوم که تو را تنبیه نکنند.هر سه به سوی خانه کنیز حرکت کردند. کوچه های مدینه را پشت سر گذاشتند، و کنیز ایستاد و گفت: همین خانه است، رسول خدا(ص) در را به صدا درآورد و بلند فرمود: سلام خدا بر شما اهل خانه باد. اما جوابی نشنید، بار دوم در زد و به اهل خانه سلام نمود ولی بازهم جوابی نیامد.

پیامبر(ص) برای بار سوم به اهل خانه سلام داد. مردی از خانه بیرون آمد و تعظیم نمود و پاسخ داد: سلام و درود خدا برفرستاده خدا باد! پیامبر (ص) به او فرمود: چرا اول جواب ندادید! آیا صدای مرا نمی شنیدید؟ پاسخ داد: چرا یا رسول الله! صدای شما را می شنیدیم و همان ابتدا متوجه شدیم که شما هستید. پیامبر(ص) با تعجب پرسیدند: پس چرا همان بار اول پاسخ ندادید؟ مرد گفت: دوست داشتیم سلام شما را به خود مکرّر بشنویم. پیامبر(ص) فرمودند: این کنیز شما مدت زیادی است به بازار آمده و دیر کرده است. من اینجا آمده ام تا از شما درخواست کنم او را به خاطر دیرکردنش مورد مؤاخذه قرار ندهید.مرد که علاقه بسیاری به رسول خدا(ص) داشت دست بر سینه نهاد و عرض کرد: از رسول خدا! به میمنت قدوم شما به درب منزل ما این کنیز از همین لحظه در راه خدا آزاد است. پیامبر(ص) تبسمی فرمود و از اینکه قناعت او در پوشیدن یک لباس سبب آزادی یک کنیز و پوشاندن یک برهنه شده بود احساس خرسندی کرد و دست به آسمان بلند کرد و فرمود: خدا را شکر! چه دوازده درهم با برکتی بود. دو برهنه را پوشانید و یک کنیز را در راه خدا آزاد کرد.(11)

این شیوه رسول خداست ، حال شما دنیای اسلام امروز را نگاه کنید. چه گرگ های گرسنه ای چه سگ های وحشی. تعلیم دیده وهابیت که بویی از اسلام قران و توحید نبرده اند و به نام اسلام به جهانیان معرفی می شوند. اینها کجا و اسلام ناب و قرآن و اخلاق پیامبر کجا ؟!!

دعای پیامبر(ص) در حق دیگران:

از ديگر ويژگي پيامبر رحمت اين بود كه هيچگاه كسي را نفرين نكرد و در هيچ حال از درگاه خداوند عذاب كسي را درخواست نكرد. و اگر از پيامبر(ص) درخواست مي كردند كه در حق مشركين نفرين كند مي فرمودند : من براي رحمت آمده ام نه لعنت (12) و در حق آنها و براي هدايت آنها دعا مي كرد . همچنانكه پيامبر رحمت در فتح مكه وقتي وارد شهر شد با كفار و مشركين كه از هرگونه اهانت و جسارت و غارت و تجاوز بر پيامبر و ياران او كوتاهي نكردند و انتظار مجازات را داشتند اما همه را مو رد عفو و بخشش قرار داد فرمود : « اليوم يوم المرحمه » امروز روز رحمت و مهرورزي است . « اذهبوا انتم الطلقا » برويد امروز همه شما آزاد هستيد (13) .

اما گروههای تکفیری و داعش که امروز داعیه اسلام دارند، کاری جزء قتل عام مسلمانان انجام نمی دهند و مسلمانان را اسیر می کنند و می فروشند و یا ترور می کنند. اسلام ناب از کارهایی که امروز این ها انجام می دهند، بَری است.

آنچه گفته شد، بخشی از خلق و خوی رسول خدا(ص) بود، پیامبر خدا(ص) در دنيا و آخرت مظهر رحمت و رأفت الهي است و در سيره و رفتار آن حضرت رحمت و رأفت ،دلسوزي، مهرباني ،عفو وگذشت و رفق و مدارا و برخورد كريمانه با دوست و دشمن كاملاً پیدا بود. با توجه به اينكه رسول اعظم بعنوان الگو و اسوه معرفي شد « لقد كان لكم في رسول الله اسوه حسنه » (14)همه امت اسلامي بايد سيره و رفتار آن حضرت را الگو و سرمشق خود قرار دهند. اين درسي به همه انسان ها است كه در زندگيشان خود را به اين اخلاق الهي و سيره نبوي متخلق كنند و بامردم برخورد كريمانه و محبت آميز داشته باشند و از كينه‌ورزي و دشمني و تهمت و غيبت ، دوري ورزند و همواره براساس آيه قرآن‌ « تواصوا بالمرحمه » (15)همديگر را به اين سيره نبوي سفارش و توصيه نمايند.
خدایا آنچه را که گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَاللَه وَنَفسی بِتَقوَیَ الله .

زيارت اربعين علامت ايمان و شعار شيعه

اولین مطلب در خطبه دوم اهمیت اربعین است، مخصوصاً اینکه امروز درخشندگی و تلألو آن را جهانیان با تمام وجود لمس می کنند. چنانچه امام حسن عسكري عليه‌السّلام نیز ،زيارت اربعين را علامت ايمان و شعار شيعه مي‌داند (16).همه می بینیم که روز به روز درخشندگی و مغناطیس وجود سیدالشهدا بیشتر دلهارا جذب می کند. امسال شاهد بودیم درکربلا حدود 27 میلیون زائر از سراسر جهان اسلام نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت هم به عشق سیدالشهدا در اربعین حضور داشتند. این مهربانی کجا و آن خشونت اسلام امریکایی کجا؟!

احترام شیعیان عراق به زائران امام حسین(ع):

زائران سیدالشهدا هنگامی که با پای خسته وارد کربلا می شدند، شیعیان عراقی با دار و ندار خودشان از آنها استقبال می کنند و هرآنچه دارند را به عشق سیدالشهدا تقدیم زائران می کنند همه این ها به عشق سیدالشهداست. وقتی کفش زائر را واکس می زنند، کفش روی سرش میگذارند و می گوید شما زائر حسین هستید وما خادم شما هستیم. این عشق امام حسین با دلها چه می کند که اینگونه دلها را جذب کرده است. خدا رحمت کند آیت الله بهجت را که می فرماید: باید چنان نام و یاد سیدالشهدا بلند آوازه شود که همه مردم دنیا امام حسین(ع) را بشناسند .

پنج ندای حضرت صاحب الامر(عج)هنگام ظهور:

نقل شده است زمانی که حضرت قائم(عج) ظهور می‌کند، (کنار کعبه) ما بین رکن و مقام می‌ایستد و پنج ندا می‌دهند که سه تای آنها در مورد سیدالشهداست. و خودشان را با نام جدشان امام حسین معرفی می کنند:

« الا یا اهل العالم ، انَّ جدّی الحسین قتلوه عطشاناً » ای اهل عالم ، آگاه باشید كه جدم حسین را تشنه شهید كردند .

«الا یا اهل العالم ، انَّ جدّی الحسین طرحوه عریاناً » ای اهل عالم ، آگاه باشید كه جدم حسین را عریان رها كردند .

« الا یا اهل العالم ، انَّ جدّی الحسین سحقوه عدواناً » ای اهل عالم ، آگاه باشید كه بدن جدم حسین را از روی دشمنی خرد كردند .(17)اینها همه نشان از مقام والای سیدالشهدا (ع) و در نتیجه اهمیت بزرگداشت اربعین دارد؛ اربعین و کربلا ستون امامت است.

پنج نشانه مومن از بیان امام حسن عسکری(ع):

در حدیثی از امام حسن عسکری (ع) نقل شده است که نشانه‌هاي مؤمن پنج چيز است: اول : « صَلَواتُ إحدي و خَمسينَ» نماز پنجاه و يك ركعت (واجب و نافله در طول شبانه روز). دوم: « و زيارةُ‌ الأربعينَ» زيارة اربعين حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام. سوم : «و التَّخَتُّم بِاليَمينِ» انگشتر در دست راست نمودن « و تَعفيرُ الجَبينِِ»چهارم: پيشاني بر خاك گذاردن پنجم : «و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ» بلند گفتن بسم‌ الله ‌الرّحمن الرّحيم در نمازهاي جهريّه (صبح، مغرب و عشاء)(16)
اینکه در این حدیث بعد از نماز که ستون دین خداست اربعین ذکر شده است، نشان از اهمیت بالای زیارت اربعین امام حسین (ع) دارد و اینکه اربعین ستون امامت و ولایت است.

اهمیت بزرگداشت اربعین:

نکته ای که در اینجا باید عرض کنم این است که با توجه به اهمیت اربعین، جای یک دهه عزاداری در این ایام در شهرستان ما خالی است. همه مساجد شهر و روستا و همه عزاداری ها به محرم و دهه اول آن منحصر شده است. سپاه، بسیج، سقاخانه و تمام تکایا و حسینیه های شهر و روستا، عمده عزاداری هایشان در محرم است. اربعین خیلی مهم است، اربعین زنده نگه داشتن نام و یاد سیدالشهداست .من خواهش می کنم از روحانیون و هیات امنا و بزرگان که این شبهارا شبهای عزاداری قرار دهند و رایگان آن را از دست ندهند. معلوم نیست تا سال دیگه ما زنده باشیم و بتوانیم مراسم عزاداری بگیریم یا نه ! من از اداره تبلیغات و هیات امنای مساجدمی خواهم تا به برپایی عزاداری در این ایام اهمیت بدهند. چرا باید همه روضه ها ومراسمات ما در فقط محرم باشد، توصیه می کنم بخشی از آن را در ایام اربعین برپا کنیم. افرادی می گویند ما نذر کردیم تا در محرم مراسم بگیریم، بنده به کسانی که اینگونه نذر می کنند ولی صیغه نذر را نخوانده اند وقصد برپایی مجلس عزای امام حسین(ع) را دارند، پیشنهاد می کنم تا این مراسم را در اربعین و این شب های مهم برگزار کنند.

خواهش می کنم به این مسئله بیشتر اهمیت بدهید و به عزاداری ها و راه اندازی هیات های سینه زنی در فاصله اربعین تارحلت پیامبر توجه بیشتری داشته باشید.در این شب ها فرصت مناسبی است تا از اخلاق والای پیامبر و سیدالشهدا و علی بن موسی الرضا مباحثی را مطرح کنند.این رسم را در شهر خودمان احیا کنیم و توجه ویژه داشته باشیم.

16آذر روز دانشجو:

مورد بعد اینکه این هفته روز دانشجو را داریم که به همه دانشجویان تبریک عرض می کنم. در چنین روزی یعنی 16 آذر در زمان طاغوت ، به دانشجویان مسلمان که منتقد به استکبار بودند و علیه استکبار و استبداد و امریکا به میدان آمده بودند ، حمله شد. دانشجویان دانشگاه تهران در 16 آذر 1332 به آمدن نیکسون به ایران معترض بودند که مورد حمله گارد شاه قرار گرفتندو عده ای در این درگیری مجروح شدند و سه نفر به شهادت رسیدند و چند روز بعد هم معاون رئیس جمهور امریکا به همین دانشگاه آمدو مدال گرفت ، یعنی پا روی خون دانشجویان گذاشت. این روز به نام دانشجو نامگذاری کردند و هر ساله مراسمی به یاد این شهدای دانشجو در دانشگاههای سراسر کشور برگزار می شود.

گرامیداشت هفته وقف:

هفته وقف را در پیش رو داریم، وقفیالت بسیار خوبی در شهرستان انجام شده است ومخصوصا جای تقدیر و تشکر دارد از خانواده عزیز شهدا که هم فرزندان خودشان را در راه خدا دادند و هم بخشی از اموالشان را درراه خدا وقف کردند.از مسئول محترم اداره اوقاف شهرستان نیز تشکر می کنیم.

روز اربعین نیز مراسم باشکوهی در جوار امامزاده عبدالله داشتیم که از صدا و سیما نیز پخش شد. از همه دست اندکاران تشکر می کنم.

شباهت نامه امام خامنه‌ای به سخن پیامبر اسلام(ص)

نامه مقام معظم رهبری را در این هفته داشتیم و کار بزرگی که ایشان انجام دادند، بعضی از مصلحین مانند سید جمال الدین اسد آبادی سراغ رؤسای کشورهای مختلف می رفتند و با اصلاح آنها قصد اصلاح کشورشان را داشتند که موفق نشدند ولی امام بزرگوار ما سراغ مردم رفتند. مردم که به میدان آمدند زمینه اسلامی شدن جوامع فراهم شد.مقام معظم رهبری هم بسیار هوشمندانه سراغ توده مردم در غرب رفتند. منتهی از میان مردم جوانان را انتخاب کردند. کاری که همه پیامبران الهی انجام می دادند. از پیامبر اسلام نقل شده که وقتی رسالت‌ام را آغاز کردم «جوانان با من پیمان بستند و پیران از در دشمنی درآمدند» (حالفنی الشبان و خالفنی الشیوخ) (18) مقام معظم رهبری دومین نامه خود به جوانان کشورهای غربی را بعد از حادثه تروریستی فرانسه نوشتند و این مرد بزرگ هوشمندانه آنها را هدایت کردند و فرمودند: درد مشترک ما تروریسم است، منتهی شما به تازگی آن را تجربه می کنید در حالی که ما مسلمانان 60 سال است که با تروریسم دست به گریبان هستیم و ریشه این تروریست ها نیز از خشونتی است که در غرب وجود دارد. نجات شما در اسلام ناب است و نه در اسلام بدلی که وهابیون آن را تبلیغ می کنند مانند گروههای داعش که ما از آنها بیزاریم. از زمانی که استکبار آمده است ، وهابیت به جان مسلمانان افتاده است ، نامه بسیار مهمی است که جا دارد مورد توجه قرار بگیرد.ایشان در دیداری هم با بسیجیان داشتند ،نکات بسیار مهمی را به فرمودند: مراقب نفوذ فردی و شبکه ای دشمن باشید. نفوذ فردی روی نخبگان تاثیر دارد و نفوذ شبکه ای روی توده مردم موثر است. ایشان فرمودند مراقب باشید و نگذارید دشمن در ارکان این مملکت نفوذ پیدا کند و در این امر خطیر، وظیفه بسیج را سنگین اعلام کردند.

ان شاءالله مراسم ارتحال پیامبر اعظم(ص) ، 5شنبه شب در حسینیه سپاه برگزار می شود و جناب حجه الاسلام خاتمی نیز به عنوان سخنران این مراسم دعوت شده اند، از همه شما عاشقان رسول رحمت (ص) دعوت می کنم تا در این مراسم شرکت کنید.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- سوره مبارکه انبیاء، آیه 107

2- خطبه های بسیاری در نهج البلاغه در ذکر سول خدا و تشریح علل رسالت ایشان آمده است. از این خطبه ها می توان به خطبه های 26 و 116 و 147 و 198 و 214 اشاره کرد.

3- مکارم الاخلاق ص 8

4- سوره مبارکه توبه،آیه 128

5- شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 555 / حقوق و حدود زن در اسلام، ص 44- 47

6- وسائل الشيعه, ج 3, ص 209.

7- انبیایی، محمدجواد؛ (1388)، نقش تفریح در تربیت جوانان و نوجوانان از دیدگاه قرآن و روایات، قم، انتشارات جامعة القرآن الکریم، چاپ اول.

8- مسلم ، «ترک الاطناب» ابن القضاعی

9- مجمع البيان ذيل آيه

10- سيره نبوي ج 3 ص 75

11- محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 16، ص 214، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1403 هـ.ق.

12- سيره نبوي ص 132

13- تفسير نمونه ج 10 ص 66

14- سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۱

15- سوره مبارکه بلد، آيه 17

16- إقبال الأعمال، ج 3، ص 100؛ عوالي اللئالي، ج 4‌، ص 37، در پاورقي از «مصباح المتهجّد» جزء ثالث، ص 730 (في فضيلة زيارة الأربعين)؛

17- یزدى حایرى، على‏، إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب (عج)، محقق، مصحح، عاشور، على‏، ج ‏2، ص 233، بیروت، مؤسسة الأعلمى‏، چاپ اول‏، 1422ق.

18- کتاب شباب قریش، ص 1.



http://yascms.ir/emam/gozaresh/x305.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x306.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x307.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x308.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x309.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x310.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x311.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x312.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x313.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x314.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x315.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x316.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x317.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x318.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/x319.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.