سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

زن از دیدگاه حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه)

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 691 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1388.11.27
 
بسم الله الرحمن الرحیم
زن از دیدگاه حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه)

http://www.yascms.ir/emam/ebrahimi1.JPG


بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی نقشی بزرگ و والا برای خانمها و بانوان در اجتماع قائل هستند و معتقد هستند که باید تربیت بشریت به دست زن و مادران رقم خورد. و معتقدند در ایران اسلامی یک تحول عجیب برای خانمها ایجاد شده است که تمام نقشه های استعماریی که برای از بین بردن شخصیت بانوان برنامه ریزی شده بود و به آن مباهات و افتخار می نمودند نقش برآب شد.

امام بزرگوار در این زمینه می فرمایند:
نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است برای اینکه زنان، بانوان علاوه بر این که خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند... من در جامعه زنها یک جور تحول عجیبی می بینم که بیشتر از تحولی که در مردها پیدا شده ... این جانب به زنان پر افتخار ایران مباهات می کنم که تحولی آن چنان در آنان پیدا شد که نقش شیطانی بیش از پنجاه سال کوشش نقاشان خارجی و وابستگان بی شرافت آنان ، از شعرای هرزه گرفته تا نویسندگان و دستگاههای تبلیغاتی مزدور را، نقش برآب نمودند.
یا می فرمایند: زن نقش بزرگی، در اجتماع دارد زن مظهر تحقق آمال بشر است.
یا می فرمایند: زن مربی انسان است. و همچنین می فرمایند: زنان در عصر ما ثابت کردند که در مجاهدت همدوش مردان بلکه مقدم برآنانند.
حضرت امام (ره) پیروزی انقلاب اسلامی را مدیون همه، خصوصاً خانمها می دانند تا جایی که آنان را رهبر نهضت می دانند که با حضورشان در همه صحنه هایی که نیاز بود باعث پیروزی اسلام ناب در قرن حاضر شدند و در این زمینه می فرمایند: بانوان رهبر نهضت ما هستند.
یا می فرمایند: شما بانوان شجاع دوشادوش مردان پیروزی را برای اسلام بیمه کردید.
یا می فرمایند: بانوان ایران در این نهضت و انقلاب سهم بیشتری از مردان دارند.
یا می فرمایند: این پیروزی را ما از بانوان داریم قبل از اینکه از مردها داشته باشیم .
یا می فرمایند: چه افتخاری بالاتر از این که زنان بزرگوار ما در مقابل رژیم ستمکار سابق و پس از سرکوبی آن، در مقابل ابرقدرتها و وابستگان آنان، در صف اول، ایستادگی و مقاومتی از خود نشان دادند که در هیچ عصری چنین مقاومتی و چنین شجاعتی از مردان ثبت نشده است.
یا می فرمایند: مردان ما مرهون شجاعتهای شما زنهای شیردل هستند.



حقوق زنان
حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) معتقد هستند این اسلام ناب است که پایه گذار آزادی زن در تمام ابعاد وجودی اوست و آنان را دعوت می کند که در صحنه زندگی اجتماعی حضور فعال داشته باشند و اسلام است که برای بانوان در جامعه جایگاه رفیع انسانی قائل شده است. و در این باره می فرمایند: اسلام با آزادی زن نه تنها موافق است بلکه خود پایه گذار آزادی زن در تمام ابعاد وجودی اوست.
یا می فرمایند: تشیّع نه تنها زنان را از صحنه زندگی اجتماعی طرد نمی کند بلکه آنان را در جامعه در جایگاه رفیع انسانی خود قرار می دهد.
حضرت امام (ره) معتقد هستند در نظام جمهوری اسلامی تبعیض بین حقوق زنان و مردان جایگاهی ندارد بلکه همان حقوقی که مرد دارد زن هم دارد و از نظر حقوق انسانی تفاوتی بین زن و مرد قائل نیستند و همانطور که مرد حق دخالت در سرنوشت خود را دارد زن هم حق دخالت در سرنوشت خویش را دارد.
حضرت امام (رحمةالله علیه) در این زمینه می فرمایند: در نظام اسلامی زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد حق تحصیل، حق کار، حق مالکیت ، حق رأی دادن و حق رأی گرفتن.
یا می فرمایند: از نظر حقوق انسانی تفاوتی بین زن و مرد نیست زیرا که هر دو انسانند و زن حق دخالت در سرنوشت خویش را همچون مرد دارد.
حضرت امام (رحمةالله علیه) معتقدند زن در اجتماع باید در جایگاه والای انسانی خودش باشد. نه اینکه ملعبه باشد. نه اینکه زن به عنوان یک شی و یک عروسک در دست مرد باشد. و آنچه که ایشان با آن مخالف هستند فساد است و چه از ناحیه زن یا مرد و در این زمینه امام عزیز و بزرگوار رضوان خدا بر او باد می فرمایند: آنچه اسلام با آن مخالف است و آن را حرام می داند فساد است چه از طرف زن باشد و چه از طرف مرد فرقی نمی کند.
یا می فرمایند: ما می خواهیم زن در مقام والای انسانیت خودش باشد نه ملعبه باشد و یا می فرمایند: اسلام نمی خواهد که زن به عنوان یک شی و یک عروسک در دست مرد باشد.
والسلام علیکم و رحمة الله


علی ابراهیمی
امام جمعه بافت
1/11/88


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.