سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

زندگی ونهضت علمی امام صادق(ع)/ کودتای 28مردادماه1332

ارسال شده توسط: عرب بازدید شده: 385 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1394.05.27
 
خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 94/05/23



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

السلام علیک یاصاحب الزمان(عج)؛ السلام علیک یا جعفر بن محمدالصادق(ع)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز وبزرگوارمان،شادی روح امام راحل عظیم الشأن،شادی ارواح طیبه شهدا وشهدای والا مقام شهرستان وشهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند یاحضور پیدا می کنند وشادی روح شهدای گمنام شهرستان و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی وسلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاً صلوات.
استفاده کردیم از فرمایشات و بیان مسائل شرعی حجه الاسلام والمسلمین آقای مهدی آسا ، خدای متعال به ایشان و به همه روحانیت بزرگوار شهرستان خیرات و برکات ، صحت و سلامتی عنایت بفرمایید . برای سلامتی خودتان باز هم صلوات بر محمد و آل محمد.

ایام ،ایام جانسوز شهادت رئیس مذهب شیعه، امام جعفر صادق علیه السلام است ، شهادت مظلومانه این امام بزرگوار را به همه شما نمازگزاران عزیز تسلیت عرض می نمایم. به همین مناسبت خطبه اول را به بررسی بخشی از زندگی امام صادق(ع) و نهضت علمی ودانشگاهی که ایشان ایجاد کردند ، اختصاص می دهم .این نهضت علمی در دوران امام سجاد(ع) و امام باقر (ع) بنیانگذاری و در زمان امام صادق (ع) تکمیل و زمینه ساز تمدن قدرتمند اسلامی شد زیرا همانطور که می دانید زیر بنای یک تمدن قدرتمند، علم است.گسترش علمی ، تربیت شاگردان مجتهد و متخصص در رشته های مختلف، از جمله کارهای بزرگی است که امام صادق(ع) انجام دادند. برخورد امام با علمای مذاهب مختلف، شنیدنی است که به نمونه ای از آن اشاره می کنم.

مالک بن انس و امام صادق علیه السلام

مالک بن انس (97 - 179 ه .ق) یکى از پیشوایان چهارگانه‏ اهل ‏سنت و جماعت و رئیس فرقه‏ مالکى است که مدتى افتخار شاگردى ‏امام صادق علیه السلام نصیب وى شد. (1) او در باره‏ عظمت و شخصیت علمى‏ و اخلاقى امام صادق علیه السلام چنین مى‏گوید: « و لقد کنت آتى جعفر بن محمد » مدتى به حضور جعفر بن محمد مى‏رسیدم «و کان کثیرالمزاح و التبسم» آن حضرت اهل مزاح بود و همواره تبسم ملایمى بر لب‏هایش نمایان بود. « فاذا ذکر عنده النبى(ص)» هنگامى که در محضر آن‏ حضرت نام مبارک رسول گرامى اسلام به میان مى‏آمد، « اخضر و اصفر » رنگ ‏رخساره‏هاى جعفر بن محمد به سبزى و سپس به زردى مى‏گرایید. «و لقد اختلفت الیه زمانا» در طول ‏مدتى که به خانه‏ آن حضرت آمد و شد داشتم، «و ما کنت اراه الا على ثلاث خصال» او را ندیدم جز این‏ که در یکى از این سه خصلت و سه حالت ‏به سر مى‏برد، «اما مصلیا » یا او را در حال نماز خواندن مى‏دیدم «و اما صائما » و یا در حالت روزه‏دارى «و اما یقراء القرآن» و یا در حالت‏ قرائت قرآن.« و ما راءیته قط یحدث عن رسول الله(ص) الا على ‏الطهاره » من ندیدم که جعفر بن محمد بدون وضو و طهارت از رسول خدا حدیثى نقل کند.«و لا یتکلم فى ما لا یعنیه » من ندیدم که آن حضرت سخنى بى‏فایده و گزاف ‏بگوید. «و کان من العلماءالزهاد الذین ‏یخشون الله » او از عالمان زاهدى بود که از خدا خوف داشت و ترس از خدا سراسر وجودش را فراگرفته بود. «و ما رأیته قط الا یخرج الوساده من تحته و یجعلها تحتى»هرگز نشد که به محضرش شرفیاب شوم، جز این که زیراندازى که‏ زیر پاى آن حضرت گسترده شده بود، آن را از زیر پایش برمى‎داشت و زیر پاى من مى‏گستراند.(2)امام صادق (ع) کثیر الحدیث بودند و از ایشان سخنان زیادی به ما رسیده است. که بعضی از راویان تا هفتاد هزارحدیث را از امام معصوم نقل کردند.

بهره مندی علمای اهل سنت از علم امام صادق(ع):

این شیوه برخورد امام صادق(ع) با علمای اهل سنت بود. تا جایی که ابوحنیفه نعمان بن ثابت که بنیانگذار مذهب حنفی است، می گوید: « لولا سنتان لهلک نعمان » (3) اگر دو سال شاگردي امام صادق عليه‏السلام نبود، نعمان (اسم ابو حنيفه) نابود شده بود. البته این افراد حق استادی را رعایت نکردند و با ورود به دستگاه های ظالمه به مخالفت با ائمه پرداختند ولی به هر حال علمشان را مدیون امام بودند و نه تنها مسلمانان به محضر امام می شتافتند و از خرمن علم امام استفاده می کردند بلکه غیر مسلمانان هم در کلاس درس امام شرکت می کردند.

فرقه صابئین مندائی گنزبرا (صبحی ) پیرو حضرت یحیی پیامبر هستند و دارای آیینی خاص هستند، بیشتر پیروان دین صابئین مندائی، در ایران (عمدتا در خوزستان) و عراق زندگی می کنند. نام صابئین در سه آیه از سه سوره ی قران کریم آمده است .آنها نیز در کلاسهای درس امام صادق (ع) شرکت می کردند،این کلاس های درس نه تنها در زمینه علوم اسلامی همچون: علم قرائت قرآن ، علم تفسير ، علم حديث، علم فقه، علم كلام، بلکه در زمینه علوم بشري مانند: طب ، فلسفه ، نجوم ، رياضيات و ... نیز ارئه می شد.

شاگردان امام صادق(ع):

تعداد شاگردان امام صادق(ع) حدود ۴هزار نفر ذکر شده است که از این تعداد، حدود ۵۰۰ نفر ایرانی بوده اند. «جابربن حیان» شاگرد ایرانی مکتب امام صادق(ع) که پدر علم شیمی شد. «جابربن حیان» شاید یکی از معروف ترین شاگردان امام صادق(ع) باشد. دانشمندی که در میان ۴هزار شاگرد پیشوای ششم شیعیان و در دوران شکوفایی علمی و کلاس های درس پرشمار امام صادق(ع) در علم کیمیاگری چهره شد و حالا سالهاست که از او به عنوان «پدر علم شیمی» یاد می شود. چهره ای که یکی از مشهورترین دانشمندان ایرانی نیز به شمار می رود.شهرت جابر تنها به جهان اسلام محدود نمی شود و غربیها او را تحت عنوان «گبر» می شناسند و امروز انرژی هسته ای ما محصول تلاش های ایشان است . جابربن حیان، کتابی مشتمل بر هزار برگ و ۵۰۰ رساله، تالیف کرده است.(4) برخی از کتابهایی که جابر در زمینه شیمی نوشته عبارتند از: الزیبق، کتاب نارالحجر، خواص اکسیرالذهب، الخواص، الریاض و ... .

تربیت مبلغان و مناظره کنندگان

علاوه بر ایجاد راویان که منابع خبری موثق تلقی می شدند، حضرت به ایجاد شبکه ای از شاگردان ویژه همت گمارد تا به دومین هدف خود یعنی زدودن اختلاط و التقاط همت گمارند و شبهات را از چهره دین بزدایند. هشام بن حکم، هشام بن سالم، قیس، مؤمن الطاق، محمدبن نعمان، حمران بن اعین و... از این دست شاگردان مبلغ هستند.

مناظره مرد شامی با شاگران امام صادق(ع)

برای نمونه، مناظره ای از صدها مناظره را خدمت شما عرض می کنم:هشام بن سالم می گوید: در محضر امام صادق(ع) بودیم که مردی ازشامیان وارد شد و به امر امام نشست. امام پرسید: چه می خواهی؟ گفت: به من گفته اند شما داناترین مردم هستید، می خواهم چند سؤال بکنم. امام پرسید: درباره چه چیز؟ گفت: در قرآن، از حروف مقطعه و از سکون و رفع و نصب و جر آن. امام فرمود: ای حمران! تو جواب بده. او گفت: من می خواهم باخودتان سخن بگویم. امام فرمود: اگر بر او پیروز شدی، بر من غلبه کرده ای! مرد شامی آن قدر از حمران سؤال کرد و جواب شنیدکه خود خسته شد و درجواب امام که: خوب چه شد؟ گفت: مرد توانایی است. هرچه پرسیدم، جواب داد. آن گاه به توصیه امام حمران سوالی پرسید و مرد شامی در جواب آن درمانده شد. آن گاه خطاب به حضرت گفت: در نحو و ادبیات می خواهم با شما سخن بگویم. حضرت از ابان خواست با او بحث کند و باز آن مرد ناتوان شد. تقاضای مباحثه درفقه کرد که امام زراره بن اعین را به وی معرفی کرد. در علم کلام، مؤمن الطاق، در استطاعت، حمزه بن محمد، در توحید، هشام بن سالم و در امامت، هشام بن حکم را معرفی کردند و او مغلوب همه شد. امام چنان خندید که دندان هایش معلوم شد. مرد شامی گفت: گویاخواستی به من بفهمانی در میان شیعیانت چنین مردمی هستند. امام پاسخ داد. بلی! و در نهایت او نیز در جرگه شیعیان داخل شد (5)امام مناظرات مختلفی در موضضوعات مختلف داشتند و علم و گسترش علمی را زیر بنای تاسیس تمدن اسلامی قرار دادند، همان صحبتی که مقام معظم رهبری در مورد نهضت تولید علم داشتند، اگر یک تمدن بخواهد پیشرفت کند ، باید بر پایه علم باشد .

انفاق واحسان امام صادق(ع) به فقیران:

امام صادق عليه السلام همانند پدران بزرگوارش، با اين كه اموال زيادى در اختيار نداشتند، به مقدار ميسور، به فقرا و تهى دستان و قرض‏داران، احسان و انفاق مى‏ كرد. از باب نمونه به برخى از آن‏ها اشاره مى‏شود:
هشام بن سالم گفته است: «عادت امام صادق عليه السلام اين بود كه در تاريكى شب، انبانى را بر دوش مى‏گرفت كه نان و گوشت و پول در آن بود و به منزل تهى دستان مدينه مى‏رفت و آن‏ها را ميان آنان تقسيم مى‏كرد، در حالى كه او را نمى‏شناختند. بعد از وفات امام صادق عليه السلام متوجه شدند كه احسان كننده او بوده است.(6)

عاطفه وگذشت امام صادق(ع) بر بدگویان:

عاطفه و گذشت امام (ع) به حدی بود که اوهام بشری گنجایش تصور چنین بزرگواری را ندارد. مردی خدمت آن حضرت آمد و عرض کرد: پسر عمّ شما هر چه دلش خواست به شما ناسزا گفت. حضرت به جای این که خشمگین شود به کنیز خود فرمود: آب وضو حاضر کن، آن گاه وضو گرفته و مشغول نماز شد. راوی می گوید: من پیش خود فکر کردم آن حضرت پس از خواندن نماز، شخص ناسزاگو را نفرین خواهد نمود، لکن پس از خواندن نماز، عرض کرد: پروردگارا! این، حق من بود بخشیدم، ولی جود و کرم تو از من بیشتر است، تو هم او را ببخش و به کردارش کیفر مفرما. (7)

حلم و بردباری امام صادق(ع):

از دیگر خصوصیت های آن حضرت حلم، بردباری و صبر بالای ایشان بود.از حَفص بن ابی عایشه روایت شده که فرمود: روزی امام صادق (ع) خدمتکار خود را دنبال کاری فرستاد، ولی چون دیر کرد خود آن حضرت در پی آن کار رفت. غلام را دید که در گوشه ای خفته، بر بالین او نشست و مشغول باد زدن به او شد. وقتی غلام بیدار شد، امام (ع) به او فقط این جمله را فرمودند: «سزاوار نیست که هم روز بخوابی و هم شب، شب برای خودت ولی روز برای ما.»(8) اگر این گونه که امامان معصوم ما برخورد می کنند ، ما نیز با زیر دستان خودمان برخورد می کردیم ، جهان گلستان می شد.

پاسخ امام صادق(ع) به سوال ابوشاکر دیصانی

ابوشاکر دیصانی، از دانشمندان معروف عصر امام صادق (ع) و بنیان گذار مکتب دیصانیّه بود. وی در صف منکران توحید قرار داشت و معتقد به خدای نور و ظلمت بود و همواره می کوشید تا با بحث های کلامی، عقیده خود را ثابت کند و اسلام را نقض نماید.از هشام بن حکم روایت شده که گفت: ابوشاکر دیصانی گفت: در قرآن آیه ای است که دیدگاه ما را تقویت می کند. گفتم: کدام آیه؟ گفت: آیه ای که می گوید: «و او کسی است که در آسمان الله است و در زمین الله است».(9) بنابر این، آسمان معبودی دارد و زمین هم معبودی.من پاسخش را ندانستم تا به حج رفتم و امام صادق (ع) را از آن آگاه ساختم و امام فرمودند: این سخن زندیقیِ خبیث است! هر گاه به سوی او بازگشتی به او بگو: نام تو در کوفه چیست؟ او می گوید: فلان. بگو نام تو در بصره چیست؟ او می گوید: فلان. آن گاه بگو: پروردگار ما نیز به این گونه است، هم در آسمان الله نامیده می شود و هم در زمین و هم در دریا. او در همه مکان ها الله نامیده می شود. هشام گوید: بازگشتم و نزد ابوشاکر رفتم و آگاهش ساختم و او گفت: این پاسخ از تو نیست واز حجاز به این جا رسیده است. (10)

مسلمان شدن عبدالله دیصانی در پرتو کلام امام

عبدالله دیصانی، از دانشمندان عصر امام صادق (ع) بود، ولی طبیعی مسلک بود و اعتقاد به وجود خدا نداشت. او نام امام صادق (ع) را شنیده بود، روزی با راهنمایی دوستانش نزد آن حضرت آمد و گفت: مرا به معبودم راهنمایی کن.امام (ع) به جایی اشاره کرد و فرمود: در آن جا بنشین. عبدالله نشست، در همین هنگام یکی از کودکان امام که تخم مرغی در دست داشت و با آن بازی می کرد به آن جا آمد. امام فرمود: آن تخم مرغ را به من بده. کودک تخم مرغ را به امام داد. حضرت صادق (ع) آن را در دست گرفت و به عبدالله نشان داد و فرمود: «ای دیصانی! این تخم مرغ را نگاه کن که از چند لایه پوشیده است: 1 - پوست کلفت؛ 2 - پوست نازک که در زیر پوست کلفت قرار دارد؛ 3 - سفیده که زیر آن پوست نازک قرار دارد و همچون نقره، روان است؛ 4 - زرده که به صورت طلایی آب شده است، که نه با آن نقره روان بیامیزد و نه آن نقره روان با آن طلای روان مخلوط گردد، و به همین وضع باقی است؛ نه سامان دهنده ای از میان آن بیرون آمده که بگوید من آن را ساخته ام و نه تباه کننده ای از بیرون به درونش رفته که بگوید من آن را تباه کرده ام. روشن نیست که برای تولید «فرزند نر» درست شده یا برای تولید «فرزند ماده». ناگاه پس از مدتی شکافته می شود و پرنده ای مانند طاووس از آن بیرون می آید. آیا به نظر تو چنین تشکیلات ظریفی دارای تدبیر کننده ای نیست؟عبدالله دیصانی در برابر این سؤال مدتی سر به زیر افکند، سپس در حالی که نور ایمان بر قلبش تابیده بود سر بلند کرد و گفت: گواهی می دهم که معبودی جز خدای یکتا نیست.(11)در پایان خطبه اول یکی از فرمایشات امام باقر(ع) را خدمت شما عرض می کنم و خطبه را به پایان می برم.

سفارشات امام باقر(ع) برای شیعیان:

خثيمه (راوي حديث و از اصحاب امام ) مي‌گويد: به خدمت امام باقر(ع) رسيدم تا با حضرت (براي بازگشت به عراق) خداحافظي كنم. امام (ع) فرمودند: « ابلغ موالينا السلام عنّا » به دوستان (و شيعيان) ما سلام ما را برسان. «و أوصهم بتقوي الله العظيم » و آنان را به تقوا و ترس از خداي بزرگ سفارش كن « و أعلمهم» و آگاهشان ساز. تقوی مایه نجات است بعد می فرماید: « و أن یعود غنیهم علی فقیرهم » و سفارش کن که دوستان ثروتمند ما به دیدار فقرا بروند(روابط اجتماعی شان را تقویت کنند.) «و قویهم علی ضعیفهم» و قدرتمندانشان از ضعیفانشان عیادت کنند .( یکی از مهمترین دستورات ائمه این است که افرادی که تمکن مالی دارند، اولاً به فقرای فامیل خودشان کمک کنند و ثانیاً به فکر فقرای جامعه باشند .مثلاً کمک به جوانی می خواهد ازدواج کند ویا تامین جهیزیه دختری که می خواهد به خانه بخت برود، چه بسا با اندک کمکی، گره از کار یک مومن باز شود. ) « و أن یشهد حیهم جنازة میتهم» و این که زنده‏ها به تشییع جنازه‏ی مرده‏هایشان بروند،(یعنی حق برادری حتی بعد از مرگ هم ساقط نمی شود و باید در تشییع جنازه شرکت کنند.) « و أن یتلاقوا فی بیوتهم» و به خانه‏ی یکدیگر بروند؛(زیرا سرکشی و صله رحم باعث تحکیم روابط اجتماعی می شود) « فان لقیا بعضهم بعضا فی بیوتهم حیاة لامرنا» چرا که این کار زنده نمودن امر ماست. ( چون در ملاقاتها و جلساتتان از ما یاد می شود و این امر باعث زنده شدن امر ما می شود). سپس حضرت دست به دعا بر می دارند و می فرماید: « رحم الله عبدا أحیا أمرنا» خدا رحمت کند کسانی که امر ما را زنده می دارند.در ادامه حضرت می فرماید: « یا خثیمه: أبلغ موالینا أنا نغنی عنهم من الله شیئا الا بعمل» ای خیثمه! به دوستان ما بگو ما آن‏ها را در برابر خدا بی‏نیاز نمی‏کنیم، مگر آن که خود اهل عمل باشند، (حرف و عمل باید همراه باشند)« و أنهم لن ینالوا و لا یتنا الا بالورع» و آن‏ها به ولایت ما نمی‏رسند، مگر با ورع.( تنها علاقه به ما باعث سعادت آنها نیست، طبق دستورات خداوند رفتار کنید.) « و ان أشد الناس حسرة یوم القیامة » پرحسرت ترین مردم در روز قیامت «من وصف عدلا» کسی است که عدالتی را توصیف نماید، « ثم خالفه الی غیره»آنگاه با آن مخالفت نماید.(12)

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِسِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله طَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

در آغاز خطبه دوم خود وهمه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به رعایت تقوی الهی، در توصیه به تقوی یکی از کلمات مهم امام علی(ع) را خدمت شما برادران و خواهران نمازگزار عرض می کنم.

انسانهای باتقوا منبع خوبیها:

امیرالمؤمنین(ع) در بیان صفات شیعه و معرفی انسان باتقوا یک خطبه غرّا دارند. در فرازهای ابتدایی این خطبه می فرمایند: « فَالْمُتَّقُونَ فيها هُمْ اَهْلُ الْفَضائِلِ »(13) پرهيزكاران در اين دنيا اهل فضائلند یعنی انسانهای باتقوا منبع خوبیها هستند و اولین ویژگی که حضرت در بیان افراد متقی می فرمایند، این است که : « مَنْطِقُهُمُ الصَّوابُ» (13) گفتارشان صواب است و گفتار ناصواب چون دروغگویی،تهمت، غیبت و تمسخر از آنها شنیده نمی شود.

زبان بالاترین نعمت :

واژه منطق از نطق به معنای سخن گفتن می آید. بالاترین نعمتی که خداوند به انسان داده است، نعمت نطق و صحبت است در کنار این نعمت والا ، گناهان کبیره سنگینی نیز انسان را تهدید می کند. مانند قله کوه که هر چه رفیع تر و برافراشته تر باشد، در کنارش دره های عمیق تری وجود دارد که سقوط در آن انسان را تهدید می کند. چنانچه خداوند در قرآن می فرماید: « خَلَقَ الْإِنْسانَ * عَلَّمَهُ الْبَيانَ »(14) انسان را آفريد و به او سخن گفتن آموخت. امیرالمؤمنین(ع) در بیان ویژگی های انسانهای متقی ابتدا می گویند، انسان متقی مراقب زبان خودشان است. بزرگان وعلمای اخلاق همیشه یک سنگریزه ای را درگوشه زبان خود می گذاشتند وهمیشه مواظب بودند که مبادا یک کلامی از دهان آنها به ناحق خارج شود، پس می بینیم که این عضو مهمترین نعمت پروردگار است در کنار آن گناهان کبیره مهم هم از ناحیه این زبان است و همین زبان است که انسان را بهشتی ویا جهنمی می کند. در روایتی از رسول خدا(ص) روایت شده که فرمودند: « يُعَذِّبُ اللَّهُ اللِّسَانَ بِعَذَابٍ لَا يُعَذِّبُ بِهِ شَيْئاً مِنَ الْجَوَارِحِ» خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. (عذاب زبان از همه اعضای بدن شدیدتر است)« فَيَقُولُ أَيْ رَبِّ عَذَّبْتَنِي بِعَذَابٍ لَمْ تُعَذِّبْ بِهِ شَيْئاً» زبان گويد: اى پروردگار! مرا عذابى دادى كه هيچ چيز را چنان عذاب ندادى! « فَيُقَالُ لَهُ » در پاسخش گفته شود: «خَرَجَتْ مِنْكَ كَلِمَةٌ فَبَلَغَتْ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا » سخنى از تو بيرون آمد و به شرق و غرب زمين رسيد « فَسُفِكَ بِهَا الدَّمُ الْحَرَامُ » و به واسطه آن خونى بناحقّ ريخته شد «وَ انْتُهِبَ بِهَا الْمَالُ الْحَرَامُ » و مالى به غارت رفت «وَ انْتُهِكَ بِهَا الْفَرْجُ الْحَرَامُ» و ناموسى هتك شد(15)

مناسبتهایی که در پیش رو داریم، به اختصار خدمت شما مومنین عرض می کنم :

اولاً باید از شما مردم شریف و مؤمن شهرستان زرند تشکر کنم که در مراسم استقبال از شهدای غواص سنگ تمام گذاشتید . با اینکه چندین ساعت برنامه استقبال تأخیر داشت ولی شما از صبح حضور داشتند. از همه رزمندگان دفاع مقدس ، خانواده محترم شهداء، مسئولین ،کارمندان ،کارگران، سروران عزیز روحانی، بازاریان و کشاورزان که در این مراسم شرکت کردید، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. از اینکه در روز بعد هم در یزدانشهر و سیریز سنگ تمام گذاشتید و مراسم وداع و تشییع را در هوای بسیار گرم ،باشکوه هرچه بیشتر به جا آوردید نیز تقدیر و تشکر می کنم. ان شاءالله بهترین پاداشها را دریافت کنیم و رهرو راه شهدا باشیم. نماز جمعه میراث شهداء و ثمره نظام جمهوری اسلامی است. این پست ها و مسئولیت های ما نیز از برکت خون شهدای نظام جمهوری اسلامی است. در تک تک وصیت نامه های شهداء سفارش به تبعیت از رهبری موج می زند. درود خدا بر مردم شریف شهرستان و بر پدران و مادران شهداء و درود و سلام خدای متعال بر بدن های پاک و دستان بسته شهدای غواص. خدای متعال ان شاءالله درجات عالی آنها را متعالی بگرداند.

سالروز پیروزی حزب الله لبنان بررژیم صهیونیستی:

امروز جمعه 23 مرداد مصادف با سالروز پیروزی حزب الله لبنان بر ارتش تا بن دندان مسلح رژیم منحوس صهیونیستی که به عنوان روز مقاومت نامگذاری شده است .لشکر اسرائیل با اینکه توانسته بود طی شش روز لشکر مجهز اعراب را شکست بدهد در جنگ سی و سه روزه از یک گروه اندک شکست خوردندو این پیروزی شد مصداق آیه «... كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ ... »(16) چه بسا به خواست خدا گروه اندکی که بر گروه بسياری غلبه کند.این جنگ در واقع جنگ بین حزب الله به عنوان نماینده انقلاب اسلامی و ملت بزرگ ایران وجهان اسلام با رژیم سفاک صهیونیستی بود که این پیروزی غرورآفرین و تاریخی حزب‌الله لبنان را به همه شما عزیزان تبریک می گویم. ان شاءالله روزی می رسد که این رژیم جعلی به درک واصل می شود وحکومت اسلام کل جها ن را اداره می کند.

دهه کرامت:

نکته بعدی اینکه فاصله بین سالروز ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و ولادت ولی نعمت ما ایرانیان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ، دهه کرامت نامگذاری شده است که بر همه شیعیان تبریک عرض می کنیم.توصیه می کنم به همه هیئتی های عزیز و مسئولین اداره تبلیغات و اداره ارشاد اسلامی که جشن های این روز را باشکوه برگزار کنید، خصوصاً شهرستان ما که نیاز به شادابی و شادی حلال دارد.

ولادت حضرت معصومه (س)وروز دختر:

اول ذیعقده روز تولد حضرت معصومه (س) به نام «روز ملی دختران » نامگذاری گردیده است که این روز را به همه شما تبریک عر می کنم. جایگاه دختران و زنان در اسلام و در کشور ما بسیار والاست این در حالی است که فرهنگ منحط غربی با ادعاهای حقوق بشر در واقع به تحقیر زنان واستفاده ابزاری از آنها می پردازد. ان شاءالله روزی برسد که دختران مسلمان سراسر جهان ، به هویت اسلامی خودشان برگردند.

افزایش شادی ونشاط با ورزش کردن:

در جلسه ای که ما با جناب دکتر حق دوست داشتیم ایشان بیان کردند که یکی از علل شیوع سرطان گوارش در شهرهای شمالی استان کرمان از جمله زرند، رفسنجان و شهر بابک و افزایش تعداد بیماران مبتلا به این بیماری از میانگین کل کشور وهمچنین افزایش بیماران مبتلا به بیماری کم کاری غده تیروئید ، نبود شادی و شادابی و نشاط در این شهرهاست. مهمترین راه حلی که ما می توانیم داشته باشیم توجه بیشتر به بحث ورزش و شادی حلال است. پزشکان توصیه می کنند هر هفته ، سه نوبت و هر نوبت حدود نیم ساعت یک ورزش تند داشته باشید که این افزایش ضربان قلب و بالا رفتن شدت تنفس از سرطان جلوگیری می کند. یکی از ورزشهایی که می شود به آن پرداخت ، ورزش ملی ایران یعنی ورزش پهلوانی و ورزش زورخانه ای است، متاسفانه در شهرستان زرند فقط یک زور خانه وجود دارد وما از این نظر عقب مانده ایم ،چاره کار هم افزایش نشاط و شادابی در بین مردم است. به مناسبت این ایام، از دستگاههای مختلف وارد بشوندوشادی حلال را ترویج کنند.

کودتای 28مرداد32:

از دیگر مناسبت ها یاین هفته ،کودتای 28 مردادماه در سال 32 را داریم که دولت آمریکا با برنامه‌ریزی سازمان سیا و حمایت انگلیس کودتایی علیه دولتی مردمی انجام دادند وبا نابود کردن حکومت ملی مصدق ، شاه را برگرداندند و او طی 25سال حکومت بر کشور ما هزاران نفر را به شهادت رساند و میلیاردها بشکه نفت در دوران طاغوت از کشور خارج شد. مصدق با حمایت رهبران نهضت و پشتیبانی مردم موفق شد صنعت نفت را ملی کند وبا تلاشهای آیت الله کاشانی بار دیگر به صحنه برگردد.اما مصدق با کنار گذاشتن روحانیت ، زمینه شکست دوباره خودش را فراهم کرد. او آیت الله کاشانی و یارانش را مانند فدائیان اسلام زندانی کرد.در 27 مردا ایت الله کاشانی طی نامه ای به مصدق چنین نوشت : « ... از تجربیات روی کار آمدن قوام و لجبازی های اخیر بر من مسلّم است که می خواهید مانند سی ام تیر کذائی یک بار دیگر ملت را تنها گذاشته و قهرمانانه بروید.حرف اینجانب را در خصوص اصرارم در عدم اجرای رفراندوم نشنیدید و مرا لکّه حیض کردید خانه ام را سنگباران و یاران و فرزندانم را زندانی فرمودید و مجلس را که ترس داشتید شما را ببرد به توپ بستید و حالا نه مجلسی است و نه تکیه گاهی برای ملّت گذاشته اید. زاهدی را که من با زحمت در مجلس تحت نظر و قابل کنترل نگه داشته بودم با لطائف الحیل خارج کردید و حالا همانطوری که واضح بوده در صدد به اصطلاح کودتا است.من شما را با وجود همۀ بدی های خصوصی تان نسبت به خودم از وقوع حتمی یک کودتا وسیلۀ زاهدی که مطابق با نقشه خود شماست آگاه کردم که فردا جای هیچگونه عذر موجّهی نباشد ... » ولی مصدق توجهی نکرد و روز بعد در 28 مرداد این کودتا عملي شد و شيريني نهضت ملي شدن صنعت نفت را در کام ملت ايران تلخ کرد. حضرت آین الله جوادی آملی می فرماید: بنده خود شاهد بودم که در زمان کوتای ۲۸ مرداد ؛ صبح مردم می‌‌گفتند : «درود بر مصدق » وعصر می‌‌گفتند : « مرگ بر مصدق» . یک روز پس از براندازی 28 مرداد ، دکتر مصدق و چند تن از یارانش در خانه‌ای در خیابان کاخ دستگیر و زندانی شدند. مصدق پس از کودتای 28 مرداد در دادگاه نظامی محاکمه شد و دادگاه وی را به 3 سال زندان محکوم کرد. پس از گذراندن 3 سال زندان، دکتر مصدق به ملک خود در احمدآباد تبعید شد و تا آخر عمر تحت نظارت شدید بود. شاه دوباره بازگشت و آمريكائي‌ها چنان بر ايران خيمه زدند كه تا 25 سال ايران مهمترين و مطمئن‌ترين پايگاه سياسي و نظامي آنان درجهان محسوب مي‌شد. منافع نفت كه مدتي قطع شده بود،‌دوباره به جيب كنسرسيوم كمپاني‌هاي نفتي آمريكائي و انگليسي و ساير كشورهاي غربي سرازير شد.

امریکایی ها حرف و عملشان متناقض است ،از یک طرف صحبت از محکوم کردن تروریست و مبارزه با توریست می زنند و از طرف دیگر با حمایت از گروههای تروریستی تکفیری و داعش آنها را به جان مسلمانان می اندازند که امروز هم جنایات آنها را در سوریه و عراق می بینیم.

چند نکته درخصوص متن برجام:

چند نکته هم درخصوص به برجام خدمتتان عرض کنم وخطبه را تمام کنیم. نکته اول اینکه ما نود روز فاصله داریم تا مراحل قانونی بررسی این برجام و جمع بندی طی شود ، برجام نقاط ضعف و قوت بسیار دارد.منتهی رویایی که استکبار جهانی و امریکایی ها در سر می پرورانند این است که ملت ایران دست از شعار «مرگ بر امریکا» و مبارزه با استکبار بردارند. امریکایی ها این آرزو را به گور خواهند برد که ملت ایران با امریکا آشتی کند،حتی اگر برجام پذیرفته شود، مبارزه با استکبار که در رأس آن امریکاست، تمام نخواهد شد. نکته آخر که می خواهم خدمتتان عرض کنم این است که امریکایی ها به دنبال دو دستگی در ایران هستند، یک دسته موافق برجام و یک دسته مخالف آن.ولی مردم ایران گوش به فرمان مام معظم رهبری هستند و پشت سر رهبر انقلاب و مسئولین دلسوز نظام حرکت خواهند کرد و اگر توافق انجام شود، همه می پذیرند و حمایت می کنندو اگر هم توافق صورت نگرفت، بازهم حمایت می کنیم ولی به هرحال دشمنان بدانند که مبارزه مردم ایران اسلامی با استکبار جهانی تمام شدنی نخواهد بود.

خدایا آنچه را که گفتیم وشنیدیم محض رضای خودت قرار بده.

« والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته »


پی نوشت:

1- سیر اعلام النبلاء، ج ‏6، ص‏256

2- ابن تیمیه، التوسل و الوسیله، ص 52/ جعفریان، حیات فکرى و سیاسى امامان شیعه، ص‏327.

3- مختصر التحفة الاثني عشرية، ص 8، الامام صادق عليه‏السلام، ج 1، ص 58، اعلام الهداية، ج 8، ص 23

4- زندگانى امام صادق علیه‌السلام، سيد جعفر شهيدى، ص 65 به نقل از وفيات الاعيان، ج 1، ص 291.

5- بحارالانوار، ج 47، ص 408

6- بحارالأنوار، ص 38

7- فضل الله کمپانی، حضرت صادق (ع)، ص 12

8- اعیان الشیعه، ج 1، ص 663؛ به نقل از: تاریخ اسلام، چاپ سپاه پاسداران، ص 141

9- زخرف (43) آیه 84

10- محمد محمدی اشتهاردی، سیره چهارده معصوم، ص 578

11- محمد محمدی اشتهاردی، نگاهی بر زندگی امام صادق (ع)، ص 115.

12- کافی، ج 2، صص 176-175، باب زیارةالاخوان

13- خطبه متقین نهج البلاغه

14- سوره الرحمن ،آیات 3و4

15- كافى(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 115، ح 16 / وسائل الشيعة18: 10



http://yascms.ir/emam/gozaresh/zz241.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zz242.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zz243.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zz244.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zz245.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zz246.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zz247.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zz248.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zz249.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zz250.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zz251.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zz252.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zz253.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/zz254.jpg

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.