سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

احكام استحاضه‏

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 672 مرتبه
دسته: بانوانتاریخ: 1388.11.04
 
احكام استحاضه‏

سيد محمد مسعود معصومي

احكامى كه بر استحاضه مترتّب است عبارتند از:

اوّل: چيزهايى كه بر مستحاضه حرام است.

دوم: چيزهايى كه بر مستحاضه واجب است.

سوّم: چيزهايى كه استحاضه آنها را باطل مى‏كند.

چهارم: مواردى كه استحاضه بى اثر است.

اوّل: چيزهايى كه بر مستحاضه حرام است‏

1- بعضى از فقها مانند حضرت آيه‏الله اراكى(ره) و حضرت آيه‏الله گلپايگانى(ره) حضرت آيه‏الله فاضل فرموده‏اند: مستحاضه متوسّطه و كثيره قبل از غسل كردن جايز نيست به مسجد داخل شده و در آن‏جا توقّف كند، و حضرت آيه‏الله مكارم و حضرت آيه‏الله سيستانى در كثيره، غسل را لازم دانسته‏اند و اما در متوسطه وضو را كافى مى‏دانند (در آنچه شرطش داشتن وضو است)ولى حضرت امام (ره) و حضرت آيه‏الله خوئى(ره) فرموده‏اند: احتياط مستحب آن است كه اين كار را انجام ندهد.

2- آيا مستحاضه متوسّطه و كثيره قبل از غسل جايز است سوره‏هاى سجده واجب دار (و به فتواى بعضى آيه سجده واجب) را قرائت كند؟ همان اقوال صورت قبل در اين‏جا نيز جارى است.

3- بعضى از فقها مانند حضرت آيه‏الله گلپايگانى(ره) فرموده‏اند: بنابر احتياطِواجب، مستحاضه حتّى با وضو و غسل هم خطوط قرآن را مس نكند و حضرت آيه‏الله مكارم مسّ خطوط قرآن را در غير اوقات نماز اشكال مى‏كنند و امام بقيه فقها فرموده‏اند: با وضو و غسل مى‏تواند مس كند، ولى احتياط مستحب آن است كه مطلقاً مسح نكنند.

4- مستحاضه قبل از انجام غسل، همبسترى با همسر براى اوجايز نيست و بعد از غسل جايزاست و همان غسلى كه براى نماز انجام داده كافى است (اگر همبسترى در وقتِ همان نمازباشد)، و اما قبل از وقتِ نماز غسلِ جداگانه مى‏خواهد.(1)

سؤال: در استحاضه متوسّطه وكثيره اگر زن غسل‏هاى واجبِ خود را تماماًانجام دهد، و نزديكى كند، اين غسل‏ها كفايت مى‏كند يا بايد براى آن عمل هم غسل كند؟

جواب: اگر در وقتِ نمازى كه براى آن غسل كرده، بعد از نماز نزديكى شود، لازم نيست، واگر در وقت ديگر باشد؛ بنابراحتياط بايد براى اين عمل مستقلاً غسل كند.(2)



پى‏نوشت‏ها:

1- همان، مسأله 18.

2- استفتاآت امام، ج‏1، غسل حيض، سؤال 182.


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.