سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

آشنايى با شوراى فرهنگى و اجتماعى زنان

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 707 مرتبه
دسته: بانوانتاریخ: 1388.11.04
 
آشنايى با شوراى فرهنگى و اجتماعى زنان

((وابسته به شوارى عالى انقلاب فرهنگى))
فروغ احرارى

[يكى از نهادهايى كه در خصوص مسايل فرهنگى ـ اجتماعى بانوان فعاليت دارد, شوراى فرهنگى و اجتماعى زنان مى باشد. اين شورا كه يكى از نهادهاى وابسته به شوراى عالى انقلاب فرهنگى است, هم اكنون با مسووليت خواهر زهرا شجاعى در خدمت بانوان گرامى مى باشد. گزارش كوتاهى كه ملاحظه مى كنيد به شرح تاريخچه, اهداف و تركيب نهاد مذكور مى پردازد. بررسى عملكرد شوراى مذكور را به فرصتى ديگر موكول مى كنيم.

در اينجا از همكارى سركار خانم شجاعى سپاسگزارى مى نماييم].

با پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى و گسسته شدن زنجيرهاى اسارت و بردگى از جسم و جان ميليونها زن و مرد مسلمان, ارزشهاى فاسد و متحجر اخلاقى, جاى خود را به ارزشهاى الهى و معنوى داد.

در دوران ستمشاهى طاغوت, گرچه تمامى اقشار جامعه از زن و مرد ((كوچك و بزرگ)) همه و همه در تنديس ظلم و جنايت چند هزار ساله گرفتار بودند لكن ظلمى كه بر نيمى از پيكره جامعه, يعنى زنان روا داشته مى شد, مضاعف بود. زنان همواره هدف اوليه تيرهاى مسموم استعمارگران بودند و اولين خاكريزى بودند كه دشمن در صدد به چنگال در آوردن آن بود. و خوب مى دانست كه با فتح اين سنگر, پيروزى در ديگر سنگرها آسان و حتمى است و لذا بيشترين برنامه ها و طرحهاى استعمارگرانه اش را در جهت مسخ كردن و از بين بردن هويت حقيقى و انسانى اين قشر به كار مى گرفت.

يكى از مهمترين اهداف انقلاب اسلامى ايران, باز گرداندن انسانها به هويت خويش و فطرت الهى آنان بود كه زنان نيز در اين انقلاب و تحول درونى و بيرونى, نقشى همپاى مردان بلكه به قول حضرت امام, فعالتر و بيشتر داشتند, و لذا پيروزى انقلاب مديون فعاليتهاى اجتماعى ـ سياسى زنان در تمامى مراحل آن, چه در دوره تكوين و چه در دوره تاسيس مى باشد.

پس از مرحله پيروزى و با تدوين قانون اساسى جمهورى اسلامى, جايگاه فعاليتهاى اقتصادى, فرهنگى, علمى, سياسى و دفاعى و مسووليت تربيتى آنان معين و مشخص گرديد.

پس از گذشت يك دهه از پيروزى انقلاب اسلامى و پشت سر گذاشتن حوادثى كه ضرورتهاى انقلابى آنان را ايجاب مى كرد و تلاشهاى شبانه روزى مرد و زن, كوچك و بزرگ براى محو و نابود كردن بقاياى طاغوت و عناصر وابسته به آن و دفع نمودن حملات و توطئه هاى داخلى و خارجى كه همچون آفتهاى مهلكى مى خواست تا نهال نوپاى انقلاب را ريشه كن نمايد, و با بازگشت آرامش نسبى و لزوم برنامه ريزيهاى درازمدت, براى رسيدن به اهداف نظام, شوراى فرهنگى و اجتماعى زنان در سال 67 با تصويب شوراى عالى انقلاب فرهنگى, به منظور سياست گذارى و برنامه ريزى در مسايل فرهنگى و اجتماعى زنان و ايجاد هماهنگيهاى لازم در اين زمينه و زير نظر شوراى عالى انقلاب فرهنگى تشكيل گرديد.


اهداف شورا
هدف اين شورا تدوين سياستهاى لازم جهت ايجاد زمينه هاى مساعد براى رشد شخصيت زن, در ابعاد مختلف سياسى, فرهنگى, اجتماعى, اقتصادى و خانوادگى است و اميد دارد بتواند با ارايه طرحهاى مناسب در بازيابى ارزش و كرامت انسانى و تامين حقوق همه جانبه او بر پايه موازين اصيل اسلام تسريع نمايد.

همچنين, تدوين سياستهاى لازم به منظور شناخت و ريشه يابى و مقابله با مظاهر منحط فرهنگهاى بيگانه و انحرافات اخلاقى

ـ زدودن بقاياى بينشهاى متحجر كه به نام مذهب در جامعه وجود دارد.

ـ زدودن آثار ستم و تبعيض دوران ستمشاهى بر اين قشر مظلوم

ـ تقويت بنياد مقدس خانواده

ـ تلاش در جهت ارتقا سطح آگاهيهاى عمومى

سوادآموزى

آموزش و پرورش و تحصيلات عالى زنان

تلاش در جهت مشاركت زنان در فعاليتهاى سياسى ـ اجتماعى, اقتصادى, فرهنگى و هنرى و رفع موانع موجود

تلاش در جهت استفاده بهتر بانوان از اوقات فراغت خود

تدوين طرحهايى جهت حل مشكلات زنان بى سرپرست و بررسى وضعيت و شرايط شغلى بانوان

تلاش در جهت فعال كردن مراكز و سازمانهاى فرهنگى و اجتماعى مربوط به زنان

تلاش در جهت توسعه روابط فرهنگى با جوامع و نهضتهاى انقلابى زنان در كشورهاى مختلف جهان بويژه كشورهاى اسلامى

و موارد متعدد ديگر از جمله اهداف اين شورا مى باشد.


تركيب شورا
تركيب اعضاى شورا را نمايندگان نهادها, سازمانها و وزارتخانه هاى مختلف موجود در كشور كه به نحوى با امور بانوان مرتبط هستند تشكيل مى دهند.


تركيب اعضا به شرح زير است:
ـ نماينده شوراى عالى انقلاب فرهنگى

ـ دو نفر از صاحب نظران در علوم و معارف اسلامى و مسايل علمى و فرهنگى به انتخاب شوراى عالى

ـ دو تن از بانوان نماينده مجلس

ـ يك نفر نماينده قوه قضاييه

ـ دو نفر از بانوان حوزه علميه قم به معرفى جامعه الزهرا و سازمان تبليغات اسلامى

ـ وزارتخانه هاى كار و امور اجتماعى, فرهنگ و ارشاد اسلامى, فرهنگ و آموزش عالى, آموزش و پرورش, بهداشت, درمان و آموزش پزشكى, وزارت كشور و همچنين سازمان تربيت بدنى و بسيج خواهران نيز هر كدام يك نفر از بانوان صاحب نظر خود را به عنوان نماينده, به شواى عالى انقلاب فرهنگى معرفى مى نمايند كه پس از تصويب شوراى عالى انقلاب فرهنگى به عضويت شوراى فرهنگى و اجتماعى زنان در مىآيند.


كميته هاى شورا
شورا جهت نظم بخشيدن به فعاليتهاى خود و استفاده از نظرات صاحب نظران و تفكيك موضوعات اقدام به تشكيل كميته هاى تخصصى و كارشناسى نموده است.


كميته هاى شورا عبارتند از:
1ـ كميته مبانى و برنامه ريزى تحقيقات

2ـ كميته آموزش

3ـ كميته فرهنگ عمومى

4ـ كميته حقوق و خانواده

5ـ كميته امور بين الملل

6ـ كميته امور اجتماعى ـ اقتصادى و اشتغال

اهم وظايف كميته ها عبارت است از شناسايى مشكلات, نارساييها و موانع موجود در امور فرهنگى و اجتماعى زنان و ريشه يابى و ارايه راه حلها و طرحهاى مناسب, همچنين جمعآورى طرحها, نظرات و تحقيقات انجام شده توسط صاحب نظران و محققان و امور ديگرى كه از طرف شورا ارجاع مى گردد. اعضاى رسمى كميته ها را افراد شورا و صاحب نظران و محققان در امور مربوطه تشكيل مى دهند كه بر اساس ضرورت از متخصصان امور نيز به عنوان ميهمان دعوت به عمل مىآيد.

طرحهاى شورا ابتدا در كميته هاى تخصصى مورد بررسى و تبادل نظر قرار گرفته و سپس جهت تصويب در دستور كار شورا قرار مى گيرد. طرحهاى مصوبه شورا پس از تصويب شوراى عالى انقلاب فرهنگى لازم الاجرا است.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.