سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مصاحبه نشریه آینده ما با امام جمعه محترم

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 824 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1393.12.23
 
مصاحبه نشریه آینده ما باحجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم شهرستان زرند

http://yascms.ir/emam/gozaresh/b399.jpg


ضمن تقدیر و تشکراز جنابعالی که وقت شریف خودرا در اختیار نشريه آینده ما قراردادید،بعنوان اولین سئوال بفرمائید با توحه به اينكه سال گذشته از سوي رهبر معظم و فرزانه انقلاب به عنون سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاري گرديد، حضرتعالي عملكرد مسوولان و متوليان امور فرهنگي شهرستان را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

با تشكر از عزيزان و دست اندركاران هفته نامه وزين آينده ما، همانطور که فرمودید سالي كه گذشت توسط مقام معظم رهبري با نام سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاري شد و این امر نیازمند حرکت پُرشتاب در دو عرصه اقتصادی و فرهنگی است که معتقدم علیرغم تلاشهای خوبی که در عرصه فرهنگ صورت گرفت منتها به توجه به معضلات و مشکلات موجود این فعالیتها ناکافی است و همه متولیان امور فرهنگی باید در سال آینده اهتمام بیشتر و بهتری به امورا ت فرهنگی داشته باشند.
از سوی دیگر شعار بسيار خوبي هم استاندار محترم در راستای بحث مثلث توسعه مطرح نمودند كه مومن بايد مُتمكن باشد، در شهرستان جلساتي در همین ارتباط تشكيل شد اما چون از ابتداي سال در شهرستان نبودم از جهت پيشرفت يا عدم پيشرفت اظهارنظري نمي‌كنم، استاندار يكي از اركان توسعه اقتصادي را مُثلث توسعه عنوان كردند و بنده به عنوان امام جمعه در اين جلسات حضور داشتم كه اين جلسات از لحاظ كاغذ و تئوري خوب بود اما از نظر عملي اطلاع دقيقي ندارم كه بايد آمارمربوطه از فرمانداري گرفته شود اما آنچه كه از دور شاهد بودم شهرستان زرند يك شهر صنعتي است و پيشرفت خوبي در شهرستان صورت گرفته است و بنيان و اساس كارخانه هاي خوبي در شهرستان گذاشته شده است كه در سال جديد برخي كلنگ زني و برخي به بهره برداري مي رسند كه مي تواند آينده خوب شهرستان را رقم بزند، بحث واگن سازي نيز نقش مهمي در پيشرفت شهرستان دارد كه نياز است جوانان با برنامه ريزي و با ايجاد صنايع پايين دستي نيازهاي اين كارخانه را تامين نمايند تا شاهد رونق اقتصادي خوبي در شهرستان باشيم.


به اعتقاد شما مهمترين مشكلات فرهنگي استان و خصوصاً شهرستان زرند چه اموري هستند و راه فائق آمدن بر اين معضلات و مشكلات چيست؟

يكي از مشكلاتي كه واقعاً دست به گريبان آن هستيم، آسيب هاي ناشي از طلاق در خانواده ها و جامعه است بخشي به مشكلات فرهنگي بر مي گردد كه توقعات زن و شوهر زياد شده است ، حرمت ها شكسته شده است، هنوز چند روزي از عقد دو جوان نگذشته است كه به دادگاه مراجعه مي نمايند و بخش ديگر به اعتياد برمي گردد كه البته منحصر به شهرستان ما نيست و در استان هاي ديگر نيز وجود دارد.
يكي ديگر از مشكلات كه كشوري است و مربوط به شهرستان خاصي نمي شود،در خصوص محدود كردن نسل و کاهش نرخ جمعیت است كه تهديدي جدي براي آينده كشور است، آماري كه الان ارائه مي شود نرخ رشد جمعيت حدود 1/6 دهم است اما از نظر جمعيت شناسان حداقل رشد جامعه 2/1 دهم است يعني هر زوجي كه در كشور زندگي مي كند بايد جانشين خود را داشته باشد يعني دو نفر ، كه به دليل مرگ و مير و اتفاقات و فوت فرزند اگر هر خانواده چهار فرزند داشته باشد از نظر جمعيت شناسان سرجمع 2/1 مي شود كه سن جانشيني است اما هم اكنون نرخ 1/6دهم است يعني سن جانشين را نداريم، خانواده ها خيلي فرزند داشته باشند سه فرزند است اما حداقل طبق نظر كارشناسان بايد هر خانواده ایرانی صاحب چهار فرزند باشد. بايد برنامه تحديد نسل در طول بيست سال انجام مي گرفت اما طي سه الي چهار سال اين برنامه پيشرفت كرد و در این رابطه همه ما مقصريم هم در نماز جمعه، روزنامه و مجلات، تبليغ فرزند كمتر زندگي بهتر را كرديم كه طبق نظر كارشناسان در سال هاي نه چندان دور جمعيت ايران نصف مي شود، جمعيتي پير كه خرج نگهداري آنها نيز زياد است. نگاه به فرهنگ بايد عوض شود، در اسرائيل كسي كه صاحب هشت فرزند مي شود قهرمان ملي شناخته مي شود، در آمريكا به هيچ وجه تحديد نسل برنامه ريزي نشده است و به جمعيت اهميت مي دهند، خيلي از كشورهايي كه برنامه تحديد نسل را انجام داده اند مانند آلمان ، الان متوجه شده اند كه چه اشتباهي نموده اند و جامعه كوشا و فعالشان كم شده است. اين كم شدن نسل خطر بزرگي براي كشور شيعه نشين ايران شده است.


آيا بهتر نيست دولت به همراه متوليان امور فرهنگي جهت جلوگيري از اين معضل كارهايي جهت تسهيل در امر ازدواج جوانان انجام دهند؟

بايد در جهت رفع اين مشكل هم متوليان فرهنگي، والدين و دولت در يك جهت حركت نمايند، قرآن كريم زماني كه به اهميت ازدواج مي پردازد خطاب عمومي دارد ، (وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ)، همه بايد در جهت تسهيل ازدواج و فرزند آوري حركت نموده و بايد همسران افتخار كنند كه مادر شده اند و از دامن همين مادران انسان هايي بزرگ به دنيا مي آيد كه جامعه را اداره مي نمايند و اين نقش، نقش پررنگي است اما متاسفانه توجه به دانشگاه و كار باعث شده است تا ازدواج در حاشيه قرار گيرد، مادر شدن بزرگترين خدمتي است كه یک زن مي تواند به جامعه بنماید و دولت نيز بايد كمك نمايد تا يك تبليغات همه جانبه جهت تكثير نسل انجام شود.

يكي از معضلات جدي در حوزه فرهنگي بحث ماهواره است كه متاسفانه كانون خانواده را هدف قرار داده است و آنگونه كه در برخي اخبار منتشره سال جاري هم آمد، ماهواره منشا برخي جرايم خشن از جمله تجاوز و قتل بوده است به نظر شما براي مقابله با اين معضل چه بايد كرد؟

ماهواره اين طور نيست كه صددرصد خوب يا صددرصد بد باشد، بستگي به نحوه استفاده دارد و مي توان از آن استفاده خوب نيز نمود، با توجه به اينكه ماهواره در دست دشمنان ما است از طرق مختلف براي نابودي جامعه ايراني قدم بر مي دارند، کشور های غربی و سلطه گر به موجب مقابله با فرهنگ های ارزشی و اصیل جامعه اسلامی ما اقدام به طراحی وسایل و برنامه های مختلف فرهنگی نموده اند که در این میان ماهواره ها به دلیل دسترسی آسان عموم مردم در تمامی کشور ها به عنوان ابزاری قوی در دست سلطه گران قرار گرفته است.لذا برهمگان لازم است تا با روشن بینی کافی در جهت مبارزه با تهاجمات فرهنگی ایستادگی نموده و در راستای تقویت هویت ملی و دینی ایران اسلامی تلاش نمایند بديهي است در مقابل هجوم فرهنگي بايد مقابله فرهنگي صورت گيرد. برنامه سازان فرهنگي و هنري و سازمان هايي مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ، سازمان هاي تبليغات اسلامي ، نظام آموزش و پرورش ، نظام آموزش عالي و ديگر ارگان هاي دولتي بايد در بخش غني سازي و سالم سازي فرهنگ سرمايه گذاري کنند .در مقابل تهاجم فرهنگي بايد القاي فرهنگي صورت گيرد تا موثر واقع شود ، بايد فعاليت ، برنامه سازي ،تفريحات سالم و امکانات کافي ايجاد شود.
دشمن در جهت تغيير رفتارها است و مي خواهد پايه هاي مستحكم خانواده ها، اعتقاد و دين جوانان را سست نمايد و از طريق ماهواره و اينترنت وارد شده است. زماني كه فكر عوض شود قطعاً رفتار نيز تغيير خواهد كرد و در آن زمان آنچه دشمن مي خواهد عملي خواهد شد، حال چاره چيست و چگونه بايد رفتار كرد، نبايد اين كار را تنها برعهده نيروي انتظامي گذاشت البته اين بدان معنا نيست كه دستگاه هاي نظارتي كوتاهي نمايند بلكه بايد به جد وارد شوند اما در كنار آنها كار فرهنگي نيز مهم است، بايد يك خانواده خود تشخيص دهد كه سم وارد خانه خود مي كند ، استفاده از ماهواره سم است. فرهنگ جامعه بايد تقويت شود و نحوه صحيح استفاده را ياد بگيريم ، وظيفه صدا و سيما و دولت است كه برنامه هاي خوب توليد نمايد تا نيازها را برطرف نمايد، اگر بخواهيم مقابله‌اي صورت بگيرد بايد عرضه خوبي نيز داشته باشد اگر سينما فيلم خوب عرضه نمايد خود به خود استفاده غلط از ماهواره كم رنگ مي شود.

بر اساس طرح و ايده استاندار محترم ائمه جمعه عضو مثلث توسعه اقتصادي هر شهرستان هستند، آيا حضرتعالي در جلسات موبوطه شركت مي فرماييد و ارزيابي خودتان از اين طرح چيست؟

مثلث توسعه فكر و انديشه آقاي استاندار بود كه فكر ارزشمندي است و همانطور كه در ابتداي صحبت هايم بيان نمودم سخن ايشان این است كه مومن بايد تملك مالي داشته باشد و نبايد فقير باشد و براي پيشرفت اقتصادي بايد برنامه ريزي كرد، طرح مثلث توسعه اقتصادی در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و لذا با تشکیل مثلث توسعه در شهرستان‌، در راستای آبادانی شهر و رضایت‌مندی مردم گام برخواهیم داشت .

در مثلث توسعه ، سرمايه گذاران، نمايند گان مجلس، دستگاه دولتي ارکان و سه ضلع این مثلث هستند ، امام جمعه هم کار نظارت بر مثلث توسعه را بر عهده دارد ضمن این‌که در خطبه‌های نماز جمعه نیز نسبت به تشویق سرمایه‌گذاران و مردم به مشارکت در زمینه‌ی توسعه‌ شهر همکاری می کند. البته بنده خيلي مدت زمان زيادي نيست كه به شهرستان آمدم اما در جلساتي كه شركت داشتم خوب بودند اما در خصوص بازدهي و اجراي اين طرح آمار دقيقي ندارم و جا دارد از مسئولين سوال شود تا آمار ارائه نمايند تا مردم بدانند كه تا چه اندازه كار شده است و چه مقدار از اين طرح ها عملياتي شده است.

توسعه پايدار مشروط به توسعه متوازن و همه جانبه از جمله در عرصه مهم و ماندگار فرهنگ است نقش مجموعه هاي صنعتي شهرستان را در پيشبرد امور فرهنگي شهرستان به عنوان يك امر ضروري و لازم چگونه ارزيابي مي كنيد ايا اين مجموعه ها همكاري لازم را در اين رابطه دارند؟

وقتي صنعت آورده مي شود خود به خود آنها هم در فرهنگ نقش دارند و بايد كمك نمايند مثلاً يك مجموعه كارگري كه بخواهد كارگران سر ساعت بيايند و وجدان كاري داشته باشند بايد اخلاق و فرهنگ و وجدان كاري را در آنها زنده كرد. اگر نماز جمعه و مساجد آباد نباشد، اگر حضور روزنامه ها و مجلات كم رنگ باشد، خود به خود بخش اقتصاد هم لنگ خواهد بود و اين دو رابطه اي متقابل و اجتناب ناپذير هستند. تا به حال نسبت به ساخت مصلي نماز جمعه، مقداري شاهد كمك بوديم و در حال ساخت مصلي هستيم، برخي از كارخانجات جوشكار فرستادند و بندگان خدا همكاري خوبي دارند اما از جهت مالي نتوانستيم كمك ها را جذب كنيم و اميدواريم خود مجموعه های صنعتي در مسئله پيشرفت فرهنگي شهرستان پيش قدم باشند و بدانند و اعتقاد داشته باشند كه هر چه با سرمايه گذاري در جهت پيشرفت فرهنگي گام بردارند به پيشرفت و توسعه صنعتي خود كمك نموده اند.

نقش روحانيون و ساير گروه هاي فرهنگي را در پيشبرد امور فرهنگي شهرستان چگونه ارزيابي مي كنيد؟ و به نظر شما آيا روحانيون توانسته اند به توقعات و انتظارات حوزه فرهنگ پاسخ مناسب بدهند؟

حضور مردم در مساجد حضور پررنگي است، حضور مردم در نماز جمعه شهرستان نیزمثال زدني است، حضور در مناسبات ملي و مذهبي هم چشم گير است كه نشان مي دهد در اين زمينه ها كار شده است، اينكه جوانان، مردم و هيئت ها فعال هستند پيداست كه كار فرهنگي انجام شده است، پيش قراول كار فرهنگي روحانيون هستند و قطعاً حضور روحانيون موثر است، وقتی حضور مردم در این عرصه ها پررنگ است، پيداست كه فعاليت خوبي توسط روحانیون انجام مي شود كه قابل تقدير و تشكر است.در شهرستان دو حوزه علمیه ، دو واحد براي برادران و حوزه خواهران نيز بسيار فعال هستند، همچنين حضور حدود دويست طلبه از شهرستان‌هاي زرند و كوهبنان در شهر مقدس قم نيز مثال زدني است كه آنها نيز پس از پايان تحصيلات و در مناسبت های مختلف به شهر و روستاي خود بر مي‌گردند و به ترویج علوم دینی می پردازند.


تعامل شما با گروه هاي سياسي شهرستان و از جمله مديران اجرايي چگونه است؟

تعامل بسيار خوب است، نماز وحدت سه شنبه هر هفته با حضور روساي ادارت و نهادها در يك اداره برگزار مي شود كه بنده نيز به عنوان امام جماعت شركت دارم، در اين جلسه رييس اداره عملكرد اداره و مشكلات را بيان مي نمايد و حديث اخلاقي نيز داريم. همچنين در جلسات شوراي اداري حضور دارم ، شوراي فرهنگ عمومي كه بر عهده امام جمعه است و مسوولين حضور دارند، تعامل با مديران اجرايي و فرماندار بسيار خوب است، محبوبيت و برادري موج مي زند و موفقيت و پيشرفت در شهرستان مشاهده مي شود و طبق آمار حضور مردم نيز در نماز جمعه بيشتر شده است.

شوراي فرهنگي عمومي شهرستان در آخرين جلسه خود روز 5 اسفند را روز علما نامگذاري كرده است هدف شورا از اين اقدام چه بود؟

پيشنهادي از طرف خانواده آيت الله ا نامگذاري نمايند كه در شوراي فرهنگ عمومي مطرح شد و بحث بود كه روز سوم يا روز پنجم باشد كه فرمانده سپاه گفتند روز سوم اسفندماه حضرت آقا جعفري فوت نمودند اما در روز پنجم خاكسپاري انجام شد و در نتيجه هم خانوده ايشان و هم شوراي فرهنگ عمومي به مناسبت درگذشت اين عالم فرزانه روز 5 اسفندرا روز تجليل از علما و تجليل از اين عالم فرزانه نامگذاري نمودند.
عالم تا زماني كه زنده است شناخته نمي شود و يك حجاب با عنوان معاصرت (هم عصري) باعث مي شود كه شناخته نشوند تا زماني كه بزرگواراني همچون بهشتي و مطهري زنده بودند كسي عظمت ايشان را درك نكرد اما زماني كه از اين دنيا رفتند زندگي و شخصيت هنرمندانه شان شناخته شد. شخصيت استاد جعفري نيز در شهرستان نادر بود و يك گنجينه گران بها در شهرستان بود كه شناخته نشد، يك مفسر، لغت دان ، شاعر و مجتهدي بود كه تسلط كافي بر بحث فقهي داشت اما آنچنان كه بايد شناخته نشد.

خاطرم هست که در اوايل طلبگي در درس تفسیر مجمع البيان مرحوم طبرسي يك مقدمه اي است كه نياز به چند روز بحث دارد، من بطوراتفاقي يكي از سخنراني های ايشان را در آن زمان شركت كردم و ديدم كه بخشي از همان مقدمه (كه براي يادگيري آن نزد يك استاد رفته بودم تا بهتر ياد بگيرم و خوب هم برايم حلاجي نشده بود) توسط ايشان در حدود يك ساعت و نيم به خوبي تمام تشريح شد و ايشان با يك بيان شيوا مباحث را مطرح كردند.شخصيت ايشان نادر است و بايد آثار ايشان جمع آوري شود، واقعاً گرانبها بود و فكر مي كنم كه قدرش را در زمان حيات ايشان نشناختيم.

همانطور که فرمودید حضرت آيت الله سيد احمد جعفري از سرمايه هاي ارزشمند شهرستان و استان بود كه متاسفانه ما در دوران حيات اين بزرگ مرد قدر ايشان را ندانستيم شخصآً بر اين باورم كه مراسم هايي هم كه به عنوان سالگرد ايشان گرفته مي شود مناسب با جايگاه ايشان نيست حضور حضرتعالي به عنوان دومين امام جمعه بومي شهرستان فرصت مغتنمي است كه به رفع برخي كاستي ها از جمله در مورد فوق الاشاره بپردازيم آيا جنابعالي در اين رابطه برنامه اي داريد؟

بنده به حجت الاسلام والمسلمین اثني عشري وحجت الاسلام والمسلمین جعفري كه نمایندگان روحانيون شهرستان هستند عرض كردم صِرف جلسه سالگرد كفايت نمي كند همانطور كه سایر استانهابراي بزرگداشت عُلما برنامه ريزي مي نمايند و كنگره مي گيرند ما هم بايد همايش و كنكره براي ايشان بگيريم ، پيشنهاد دادم كه در این كنگره مقالاتي نوشته و آثار ايشان جمع آوري شود، خاطرات ايشان جمع آوري ومكتوب شود و به عنوان كتاب يا فيلم در باب زندگي ايشان ساخته و اين ميراث باید حفظ و پاس داشته شود. ایشان در ابعاد مختلف علمی و اخلاقی، و معارف دینی در بین علمای زمان خود، زبانزد بودند. علمای ما از طریق علم واخلاق توانستند به کمالات عالی نفسانی برسند و خدمات زیادی به جامعه بشری داشته باشند و لذا وجود کسانی که جزء پیشگامان ترویج دین و معارف اهل بیت(ع) هستند، منبع خیرات برای اسلام و مسلمین است.

و سخن پایایانی شما ؟

همه ما بايد در جهت منويات رهبرمعظم انقلاب و در جهت پيشبرد امورشهرستان دست به دست هم دهيم و فعالیت کنیم كه الحمد لله فضا برای همکاری هم فضاي خوبي است. موفقيت و سربلندي شما را از خداوند خواستارم، موفق و سربلند باشيد.


گفتگواز: اکبر ابراهیمی زرندی

چاپ این نسخه درجه: 1.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.