سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

خانواده و يتيم

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 851 مرتبه
دسته: خانوادهتاریخ: 1388.11.03
 
نيازهاي ايتام
1- مهر و محبت
2- وابستگي
3 -همدردي
4 - انظباط و كنترل
5 - مدارا
مهري زينهاري

در مباحث قبل، از نقش عمده پدر و مادر كه دو ركن اساسي در تربيت كودك هستند صحبت به ميان آمد و نيز روشن شد كه بسياري از نيازمنديهاي كودكان در زمينه هاي عاطفي، رواني، مذهبي و اجتماعي از ناحيه آنها تأمين مي شود.

همه اذعان داريم كه نبود هر يك از پدر و مادر و به تعبيري ديگر مرگ آنها چه اثري جانسوز در روح و روان كودك دارد.كودك 3 ـ 4 ساله اي كه پدر و مادرش را مي شناسد و به آنها ـ بويژه به مادر-اُنس گرفته است، غم فقدان او را فراموش نمي كند، از اين بابت كه مادر انيس، همبازي و حامي او بوده و اكنون فقدانش همچون ديواري است كه پشت سرش خراب شده است.

فقدان پدر و مادر پيامدهاي نامطلوبي همچون پريشاني، افسردگي، احساس بي پناهي، بي هدفي، خلاء عاطفي و عدم اعتماد بنفس را براي كودك بدنبال خواهد داشت بطوري كه حتي خواب و خوراك او را دچار اختلال خواهد كرد. او آينده خود را تاريك و مبهم مي بيند و براي پركردن خلاء عاطفي و جلب توجه ديگران ناخودآگاه به حركات غيرمنتظره اقدام مي كند و در خواب و بيداري با هيجانات نا متعادل روحي دست و پنجه نرم مي كند.


نيازهاي ايتام
در پاسخ به اين سوءال كه يتيمان چه نيازهايي دارند؟ بايد گفت:

از آنجا كه يتيم يك انسان است و بايد تمام جهات معنوي و شخصيتي او مورد توجه قرار گيرد و از همه محبتها وفقدان پدر يا مادر، پيامدهاي نامطلوبي همچون پريشاني، افسردگي، احساس بي پناهي، خلاء عاطفي را براي كودك به دنبال خواهد داشت.توجه به غذا و پوشاك يتيم و تأمين نيازهاي جسمي و غــفلت از نيازهاي روحي و رواني او از خطاهاي بزرگ تربيتي است.نوازشها و شيوه هاي صحيح تربيتي كه يك كودك در دامان پدر و مادر خود دارد بهره مند باشد، تنها، توجه به غذا و پوشاك يتيم و تأمين نيازهاي جسمي و غفلت از نيازهاي روحي و رواني او از خطاهاي بزرگ تربيتي است و اين غرض حاصل نمي شود مگر در محيط خانواده.

در محيط خانواده است كه استعدادهاي دروني اطفال پرورش مي يابد و آنها درس شهادت و شهامت و سخاوت و عزّت نفس را مي آموزند. در كنار خانواده است كه يتيم، هم خود رااز اعضاي آن مي داند و هم متعهد و مسوءول و امانت دار و درست كردار خواهد شد. بديهي است كه همه اينها در سايه خانواده است و بس.

حادثه يتيمي آنچنان تأثيري در زندگي عاطفي و رواني طفل مي گذارد كه او خود را فردي ورشكسته و بي پناه احساس مي كند و براي جبران آن بهانه جو شده و توقعاتش زيادتر مي شود.

او در رويارويي با جريانات مختلف به ياد آنها مي افتد و دلش بيشتر رنجيده خاطر مي شود. او در غم مادر بخاطر مي آورد روزي را كه پدر خواسته او را كتك بزند اما مادر مانع او شده است، حال اگر دوباره پدر بخواهد او را تنبيه كند چه كسي مانع او خواهد شد؟در غم پدر بخاطر مي آورد روزي را پدر بجهت پاره اي مذاكرات و گفتگوها با مسوءولان مدرسه اش به مدرسه آمده، از او دفاع كرده و در جريان وضع درسي و اخلاقي او قرار گرفته است. حال اگر روزي مشكلي برايش پيش آيد چه كسي به مدرسه خواهد آمد؟ از اين رو عمده نيازهاي ايتام عبارتند از:

نياز به مهر و محبت

نياز به وابستگي

نياز به انضباط و كنترل

نياز به همدردي

نياز به مدارا قابل تذكر است كه اين نيازمنديها مخصوص يتيمان نيست بلكه هر كودكي به اينها محتاج است، اما ايتام به جهت دگرگوني و از دست دادن حامي خود نياز شديدتر و بيشتري به آنها پيدا مي كنند.

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.