سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

وحدت وشناخت دشمن مشترک

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 464 مرتبه
دسته: مصاحبهتاریخ: 1393.10.27
 
مصاحبه رادیویی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم شهرستان زرند به مناسبت هفته وحدت با رادیو کرمان 93/10/17

http://yascms.ir/emam/gozaresh/a1002.jpg

میلاد پر از خیر وبرکت پیامبر اعظم حضرت محمد(ص) ورئیس مذهب امام صادق(ع) را تبریک عرض می کنم. هفته وحدت بر همه مسلمانان و بر شما شیعیان مبارک باشد. خدمت شما شنوندگان عزیز عرض سلام دارم وصحت وسلامتی شما را از خدای تبارک تعالی خواستارم.

وحدت درسیره رسول خدا(ص)وائمه معصومین (علیهم السلام):

بحث ما لزوم وحدت در سیره رسول خدا(ص) وائمه معصومین می باشد.برادران وخواهران بزرگوار عزت ،اقتدار و پیشرفت ما مسلمانان در گرو وحدت ،همدلی و برادری است .وحدت وهمدلی در مقابل دشمن، سیره رسول خدا حضرت محمد(ص) نشان می دهد که آن حضرت همیشه سعی داشتند مسلمانان به صورت یک پیکر واحد با هم متحد و منسجم باشند و از هرگونه جدایی ،اختلاف وتعصبات قومی و نژادی آنها رامنع می کردند. رسول خدا(ص) می فرمایند:" اَیُهَا الناس! اِنَّ رَبَکُم واحِدُ وَ اِنَ اَباکُم واحِدُ کُلُکُم لِآدَم وَ آدَمَ مِن تُراب، اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَاللهِ اَتقاکُم، وَ لَیسَ لَعَربیُ عَلی عَجَمی فَضلُ اِلّا بِالتَقوی ... " می فرمودند: مسلمانان پروردگار شما یکی است پدر ومادر شما یکی است ، تمام شما از آدمید و آدم از خاک ،در حقیقت گرامی¬ترین شما با تقواترین شماست و هیچ فضلی عرب بر غیر عرب ندارد، گرامی ترین شما نزد خدا با تقوی ترین شماست. (تحف العقول، چاپ دوم، ، ص34) .و در جایی دیگر رسول خدا(ص) می فرمایند:" ان الله تعالی رضی لکم ثلاثاً وکره لکم ثلاثاً رضی لکم "خداوند برای شما سه چیز را پسندیده وسه چیز را برای شما مکروه داشته است. " ان لا تعبدوا الا الله "برای شما رضایت دارد که مورد پرستش قرار ندهید مگر خدا را " ولا تشرکوا به شیئاً "هیچ چیز را شریک خدا قرار ندهید که اولا خدا را عبادت کنید." و ان تعتصموا بحبل الله جمیعاً " ودوم این است که اعتصام به حبل الله جمیعا داشته باشید وبه ریسمان خدا چنگ بزنیدکه ریسمان خدا همان قران و پیامبری پیامبر اعظم (ص) وائمه معصومین است." ولا تفرقوا " و متفرق نشوید(کنز العمال ، ج1 ، ص177) وخدا راضی نیست که بین مسلمانان اختلاف صورت گیرد پیامبر خدا می فرمایند:" الاسلام احوج الی الجماعة من الجماعة الی الاسلام"؛ ‌اسلام احتیاجش به جماعت، بیشتر از احتیاج جماعت به اسلام است. وحدت مورد نیاز اسلام است واسلام بیشتر با هم بودن همه مسلمانان را احتیاج دارد . باز وقتی که نگاه می کنیم به فرمایشات رسول خدا که می فرمایند" مَثَلُ الْمُؤْمنینَ فی تَوادِّهِمْ وَ تَراحُمِهِمْ وََتعاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ اِذَا اشْتَکی مِنْهُ عُضْوٌ تَداعی لَهُ سائرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَ الحُمّی " مَثَل مؤمنان در دوستی و ابراز عاطفه و رحمت به یکدیگر، مَثَل پیکر است؛ هرگاه عضوی از آن دردمند شود، دیگر اعضای پیکر با بی خوابی و تب، با آن عضو همدردی می کنند (سفینة البحار، ج 1، ص .13) . نه تنها پیامبر خدا(ص) در فرمایشات خودشان دعوت به وحدت و همدلی داشتند بلکه در عمل هم بین مسلمانان ایجاد برادری کردند .

پیامبر(ص)وپیوند اخوت برقرارکردن بین مسلمانان:

وقتی که وارد شهر مدینه شوند بین دو قبیله اوس وخزرج که بیش از صد سال اختلاف و دشمنی داشتند وبه برکت اسلام و قران بین این دو قبله بزرگ مردم یثرب پیمان برادری بستند و دو نفر دو نفر را با هم برادر قرار دادند ،حتی بین مهاجرین وانصار هم ایجاد برادری کردند.رسول خدا(ص) وارد یک انجمن شدند که مسلمانان حضور داشتند و فرمودند " تَآخَواْ فِی اللهِ اَخَوَیْنَ اَخَویْنَ"؛ در راه خدا، دو نفر دو نفر با یکدیگر برادر شوید. سپس دست علی بن ابیطالب را گرفت و فرمود: هذا اَخی؛ این برادر من است. امیرالمومنین هم سیره وحدت بخش داشتند . امام علی ( علیه السلام) در وصیت به حسنین ( علیهما السلام) می فرماید: " و علیکم بالتواصل و التباذل و ایاکم و التدابر و التقاطع". و بر شما باد به ارتباط و بذل و بخشش و دوری گزیدن از جدائی و پشت کردن به یکدیگر .(نهج البلاغه، نامه .47) .

امیرالمومنین(ع)ورازو رمز وحدت:
آقا امیرالمومنین( علیه السلام) راز پیشرفت امت های گذشته را اینگونه معرفی می کنند ،امت های پیشین مادامی که با هم اتحاد و وحدت داشتند در حال پیشرفت و شکوفایی بودند وبه عزت واقتدار دست یافتند وخلافت و وارثت زمین را به دست آوردند وزمانی که دچار اختلاف شدند آقایی وسروری را از دست دادند .این هفته وحدت بر شما برادران شیعه وسنی مبارک باشد .

وحدت وشناخت دشمن مشترک:
منظور از هفته وحدت چه می تواندباشد؟ آیامعنای آن این است که ما تمام مذاهب اسلامی را حذف کنیم وتابع یک مذهب شویم که این شدنی نیست .منظور از وحدت این است که یک یَدِ واحده شویم ویک دست باشیم و دریک صف باشیم ودشمن مشترک را بشناسیم وبا دشمن مشترک مقابله کنیم ،دشمن مشترک مامسلمانان امریکا و اسرائیل وکشورهایی هستند که دشمن اسلام هستند.ما همگی اعتقاد به خدای متعال داریم وهمه اعتقاد به نبوت پیامبر اعظم(ص) داریم وهمه اعتقاد به قرآن مجید داریم ،قبله ما یکی است وهمگی حج خانه خدا را در یک زمان برگزار می کنیم و در اصلی ترین اصول دین ما با هم توافق داریم .

دوامانت گرانبهای پیامبر(ص):
بنابراین مهمترین سیره وکلام رسول خدا این است که فرمودند: " انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی" همانا من بین شما دو چیز گرانبها را باقی می گذارم.

هدف ازاطاعت اهلبیت ازدیدگاه حضرت فاطمه(س):

حضرت زهرا(س) می فرمایند : پروردگارا اطاعت ما عترت را سامان بخشی به امور اجتماعی مسلمانان وامامت ما را برقرار دار تا امت از اختلاف دور باشند به همین نماز نگاه کنیم که نماز دستور خیرخواهی برای همه ،دعا برای همه است وما در نماز می گوییم " اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ " یعنی خدایا ما را به راه راست هدایت فرما . در نماز هم خیرخواهی و وحدت برای همه مسلمانان است ولو اینکه ما تنها نماز بخوانیم و درنماز می گوییم "السلام علینا "سلام بر همه ما مسلمانان و نمی گوییم "السلام علی".ان شاءالله که به دستورات رسول خدا وسیره رسول خدا وامیرالمومنین عمل کنیم وتمام مسلمانان یک واحده در مقابل دشمن باشند.

«والسلام علیکم و رحمه الله برکاته»

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.