سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

پذیرش حاکمیت وشناخت خدادرعرفات

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 572 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1393.08.04
 
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم شهرستان زرند در تمتع93 مصادف با سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) (شماره 10)

http://yascms.ir/emam/gozaresh/a1002.jpg

السلام عَلَیک یا صاحیبَ الزَّمان (عج)، یابقیة الله یا اباصالح اَدرِکناواَغِثنا.

امشب مقداری در مورد منا واماکن مقدسی که آنجا هست را برایتان صحبت می کنم وسپس راجع به خانه خدا مطالبی را عرض خواهم کرد.

پذیرش حاکمیت وشناخت خدادرعرفات:
اولین سرزمینی که می رویم، عرفات است که انسان حاکمیت خدا بر خودش را بپذیرد که او مولاست و ما عبد وهر دستوری که در زندگی داده است راباید اطاعت کنیم وپذیرش این حاکمیت وشناخت درعرفات حاصل می شود و در مَشعر ذکر می شود ."فَذکُروُا اللهَ ذِکراً فَاِذا اَفَضتُم مَن عَرَفاتَ فَاذکرُواللَهَ عَبدَ مَشعَرِالحَرام"(سوره بقره-آیه 198)وقتی که از عرفات کوچ می کنید ،خدا را ذکر کنید ،این شب عید قربان است .

مِنا،سرزمین برآورده شدن آرزوها:
امام علی(ع) می فرمایند: چهار شب است که عبادت در آن ممتاز است وباید قدر دانست وآن شب خودمان را فقط به ذکر ویاد خدا اختصاص دهیم ونتیجه ذکر هم همین است که شما مرا یاد کنید تا من هم شما را یاد کنم،اگر ما خدا را یاد کردیم خدا هم ما را یاری می کند .هرچه درجمع خدا را یاد کنیم خدا هم در جمع ملائکه مارا یاد می کند.برادران وخواهران مکرمه!بنا نیست که حتماً انسان ذکر خاصی را بگوید وهمین که به یاد خالق خودش باشد وبه هرزبانی که باشد انسان خودش را فارغ کند وبا خدا درد ودل کند وحرف بزند .از مشعر که جای ذکر است به سرزمین مِنا می آییم واز این جهت به آن مِنا گفته اند که آرزوها درآنجا برآورده می شود وسرزمین روا شدن آرزوهاست ونامش از اینجا گرفته شده که وقتی جبرئیل حضرت آدم را به این سرزمین آورد تا حج را برگزار کند گفت: حالا آرزویت را بگو. از بهشت که رانده شد،حالا چه آرزویی دارد؟ اینجا بود که حضرت آدم آرزو کرد "فَمِنا" یعنی آرزو کن واین سرزمین را مِنا گفتند .منتهی حضرت آدم بهترین آرزویی که کرد این بود که خدایا من را به بهشت برگردان واهل بهشت قرار بده. آرزوهای شما هم در این سرزمین برآورده می شود.

بیعت مردم مدینه باپیامبردرمِنا:
چند مکان مقدس درمِنا است ازجمله محل بیعت مردم مدینه دردوسال متوالی با پیامبر(ص) بود.13سال پیامبر(ص)دراین شهر مردم را به اسلام دعوت کردند درحالیکه به بدن پیامبر(ص)سنگ می زدند.ابولهب عموی پیامبر(ص)از دشمنان ایشان بودکه ازیک سو مردم را به کفر دعوت می کرد واز سوی دیگر می گفت:محمد (ص)ساحر است به حرف او گوش ندهید وضد تبلیغ عمل می کرد در سال 12هجری تعدادی از مردم مدینه به این شهر آمده بودند تا سازوبرگ جنگ میان دوقبیله رافراهم کنند ومتوجه شدند که پیامبری آمده است ،قرار شد تا در مِنا وپایین عقبه با پیامبر(ص)ملاقات داشته باشند.همان مسجد بیعه که قبلا تنگه بوده است و میدان باز نبوده وامروز کوهها را از جا کنده اند واین تنگه را باز کرده اند که این مسجد وسط افتاده است .دراینجا نیمه های شب با پیامبر(ص)ملاقات کردند وجلوی دَرِاین تنگه را امیرالمؤمنین(ع) محافظت می کردندواینها رفتند وپیامبر(ص)نیز مُصعب بن عُمیر را به همراه آنها فرستاد وسال بعد70نفرمسلمان شدند وباپیامبر(ص)بیعت کردند وهمین زمینه گسترش اسلام را فراهم نمود.

خیلی مهم بوده است ولی در دوران اولیه محمد بن عبدالوهاب که رئیس مذهب وهابیت است وحاکم این منطقه وتکفیریها است که آن قدراین مسجدرا مذمت کرده است که خدا می داند. شما دیدید که این مسجد سقف نداردودور تا دور آن نرده کشیده اندوکسی نمی تواند به این مسجد وارد شود وشاید در آینده نیز آن را خراب کنند .پس یکی از اماکنی که در مِناقراردارد،مسجد البیعه می باشد .

ماهم شما را به خدا می سپاریم .

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.