سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

موضوع:سیره رسول خدا: اخلاق فردی پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)

ارسال شده توسط: عرببازدید شده: 821 مرتبه
دسته: كتب و مقالاتتاریخ: 1393.10.16
 
http://yascms.ir/emam/gozaresh/a1002.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن : لَقَدکانَ لَکُم فی رَسُولِ الله اُسوَهَ حَسَنَه لِمَن کانَ یَرجُواللهَ وَالیَومَ الاخِروَذِکرُاللهَ کَثیراً( احزاب/آیه21)

(قطعا براى شما در [رفتار] رسول خدا سرمشقى نيكوست، براى كسى كه به خدا و روز واپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد می كند)

معنای سیره:طریقه- حالت- سنت- روش وراه

معنای اخلاق:جمع خُلق شکل درونی انسان

ازرسول خدابایدیادبگیریم چگونه زندگی کنیم وچگونه باشیم چنانکه قرآن مجیدپیامبراعظم را الگوی نیکوبرای همگان معرفی نموده است .

پیامبرالگوی حرکت مسرمشق عملی انسانها وبلکه مسلمانان است.«اِنَکَ لَعَلی خُلُقِ عَظیم»(قلم/آیه 4) و تو (اي پيامبر) برقله اخلاق و كرامت قرار داري
اگرچناچه غافل شویم از این الگوی شایسته دردنیاوآخرت ضررخواهیم نمود،چنانچه خدا متعال ازحال انسانهای جدامانده وغافل ازپیامبرواین الگوی عملی زندگی نقل می کندکه باحسرت می گویند:«یالَیتَنیِ اِتَخَذتُ مَعَ الرَسُولَ سَبیلاً(فرقان/آیه27) (اى كاش با پیامبر همراه مى‏شدم). ای کاش همه پل ها راخراب نکرده بودیم .

الگوگیری از راه وروش رسول خدا به نفع خودمان است ،چنانچه خداوند فرمود:"لَقَدکانَ لَکُم" "لام" درلَکُم یعنی به نفع خودمان است ،آن هم باسه کلمه تاکید (ل- قد- کان)یعنی حتماًحتماً حتماًبه نفع خودِشماست که ازروش رسول خدا حضرت محمد(ص)پیروی کنید. ای کسانی که به خداوقیامت ایمان وامیددارید.

گذاشتن نام محمدمایه برکت درخانواده :

اباهارون می گوید:روزی به محضرامام صادق(ع)شرفیاب شدیم که حضرت فرمودند:اباهارون چندروزی است که تورا ندیده ام ،من عرض کردم خداوند متعال پسری را به من عطا فرموده است ،حضرت فرمودند:خداوند اورا برای تو مبارک گرداند،چه نامی برای اوانتخاب کرده ای؟من گفتم :نام اورا محمدگذاشته ام، امام صادق(علیه السلام)به محض اینکه که نام محمد راشنیدندبه احترام آن حضرت صورت خودرا به طرف زمین خم کردبه گونه ای که صورت نزدیک زمین رسید وزیرلب می فرمود:"محمد محمد محمد"جان خودم وپدرم وفرزندانم وجمیع اهل زمین فدای رسول خداباد ،اورا دشنام مده ،کتک مزن ،بدی به اونرسان وبدان که درروی زمین خانه ای نیست که درآن نام محمدوجود داشته باشد مگرکه آن خانه درتمام ایام مبارک خواهدبود.

ده نام پیامبردرقرآن :
کلبی نسب شناس می گوید:امام صادق(ع)ازمن سوال کرد:چندنام پیامبرخاتم درقرآن ذکرشده است؟من گفتم: دویا سه نام ،امام فرمودند:ده نام از نامهای پیامبراعظم درقرآن آمده است« محمد- احمد- عبدالله – طه- یس- نون- مزمّل- مدثر- رسول- ذکر» پس آن حضرت برای هرنامی آیه ای را تلاوت فرمودند:(جلاء العیون/ص36)
آنچه که دراین مقال خواهدآمد سیره فردی رسول خداخواهدبود.

1)پاکیزگی وآراستگی
رسول خدا ازدوران طفولیت علاقه خاصی به پاکیزگی وآراستگی خودداشتند ،سَروصورت وموها را تمیزنگه می داشتند.حضرت توجهی خاص به پاکیزگی وآراستگی سَروصورت،بدن ولباس خودداشتند ودرآینه نگاه می کردندواگرآینه نبود،درظرف آب نگاه می کردندوخود را آراسته می کردند.چنانکه درکتاب شریف مکارم اخلاق ج 1ص83از عالم جلیل القدر طبرسی که ازعلمای قرن ششم هجری است می نوسید:پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم)درآینه نگاه می کرد وموهای سرش رامرتب وشانه می زد وگاه درآب نگاه می کرد وموهایش را مرتب می کرد.

پیامبربرای اصحاب خودنیز خود را آراسته می کردتا چه رسد به اهل خود.واین مطلب را به عایشه گوشزد کرد وحتی عایشه دیدکه حضرت درظرف آبی که درمنزل بود،نگاه می کندوموی خودرا منظم می نمایدتا به نزداصحاب برود وگفت:پدرومادرم به فدایت،درآب نگاه می کنی وزلفت رامنظم می سازی درحالی که تویک پیامبرهستی وبهترین خَلق خدایی که پیامبر(ص) فرموند:خداوند دوست دارد کسی که چون به سوی برادران خود بیرون می رودخودرا برای آنها منظم کند وخودرا بیاراید وزیباسازد.

2)شانه کردن:
پیامبرخدا سرش را با نوعی شانه به نام مِدرای شانه می کرد،گاه دریک روزدوبارمحاسن خود خودرا شانه می زدوهمیشه شانه را پس ازشانه زدن زیرمتکا می گذاشت ومی فرمود:شانه زدن وبارا ازبین می بردومحاسن وریش خودرا از زیر40بارشانه می زدوازطرف بالا هفت بارومی فرمود:این کارحافظه را زیادمی کندوبلغم را ازبین می بردوازحضرت روایت شده که فرمود: هرکس شانه را هفت باربر سروریش وسینه اش بکشد"لَم یُقارِبَهُ داءٌ اَبداً" هیچ دردی به اونزدیک نخواهد شد(همان ص81).

3)معطربودن پیامبر:

رسول خدا (ص)بامُشک خودرا خوشبومی کرد چندان که مُشک برفرق سَرِحضرت برق می زد.

درشب تاریک پیش ازآنکه دیده شود ازبوی خوشش شناخته می شد،چنانکه رهگذرمی گفت:این عطر پیامبراست.وازامام صادق نقل شده که فرمودند:« کانَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله یُنْفِقُ عَلَى الطّیبِ اَکْثَرَ مِمّا یُنْفِـقُ عَلَى الطَّـعام». رسول خدا صلی الله علیه و آله براى عطریّات بیش از غــذا خرج مى کرد.

پیامبر(ص)فرمودند:عطرزنان رنگش ظاهروبویش خفیف وعطرمردان کم رنگ وبویش زیادباشدوازشلختگی وژولیدگی موبَدشان می آمدومی فرمود:« اِنَّ الدهن یذهب بالبؤس» روغن دردرا می بردوانواع روغن هارا به بدن می مالیدند.وهنگام روغن مالیدن ابتدا به سَروریش خودمی زدو می فرمود:سر باید مقدم برریش باشد وروغن بنفشه را بکار می برند ومی فرمودند:"هُوَاَفضَل الارهان" بنفشه بهترین روغن است وهنگامی که می خواست به صورت خود روغن بمالد،اول ابروها را مقدم می داشت وبه شارب(سبیل) نیزروغن می مالیدوهمچنین به بینی واستشمام می نمودوبرای رفع دردسرابروها را روغن می زد.برای سبیل روغنی به غیراز روغن محاسن وریش استفاده می کرد وحضرت حتی بربدن خود نیز روغن می مالیدند.

4)سُرمه کشیدن پیامبر:

حضرت درچشم راست سه میل ودرچشم چپ دومیل سُرمه می کشیدومی فرمود:کمترهم باشدمانعی ندارد.وسُرمه حضرت ازسنگ سُرمه بود(همان ص84)
حضرت شیشه روغن،سُرمه دان،قیچی،مسواک وشانه را ازخودجدا نمی کردند.

5)مسواک زدن:
رسول خدا(ص)درهر شب سه بارمسواک می کرد،یکبارقبل ازخواب وباردوم پس ازبیدارشدن برای نمازشب وبارسوم قبل ازبیرون رفتن برای نمازصبح وبا چوب اراک مسواک می کرد.وجبرئیل اورا به این کارامرکرده بود.وحضرت وقتی که مسواک می کرد" استاکواعرضاً ولاتستاکواطولاً"وقتی که مسواک می کرد،از عرض یعنی ازبالابه پایین مسواک می کرد.می فرمود:شستشو را زیادکن تاخدا به عمرت اضافه کندواگر می توانی شب وروز با طهارت ووضوباشی انجام بده که اگر باوضووطهارت بمیری شهیدخواهی شد.(همان/ص93).

6)دعاهنگام سُرمه کشیدن:
« اَللهُمَ اِنی اَسئَلُکَ بِحَقِ مُحَمَدوَآلِ مُحَمَد(صلی الله علیه وآله وسلم): وَاِن تَجعَلَ النُورَفی بَصَری البَصیرَهَ فی دینی وَالیَقین فی قَلبی وَالاِخلاصَ فی عَمَلی وَالسَلامَهَ فی نَفَسی وَالسَعَهَ فی رِزقی وَالشُکرُلَکَ اَبَداً ما اَبقَیتَنی».خداوندا به حق محمد وآل محمد براوواهل بیت او درود فرست ودرچشمم نورودردینم بصیرت ودردلم یقین ودرعلمم اخلاص ودربدنم سلامتی ودردورنم وسعت ومادام که زنده ام توفیق شکرگزاران عنایت کن.

7)دعاهنگام روغن مالیدن:

از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه چون روغن را بر كف دست بريزى بگو «اَلّلهُمَّ اَسْألُكَ اِنّى الزَّيْنَ وَ الزّينَةَ وَ الْمَحَبَّةَ وَ اَعُوذُبِكَ مِنَ الشَّيْنِ وَ الشَّنانِ وَ الْمَقْتِ »پس كف دست را بر بالاى سر بگذارد و از آنجا ابتدا كند بروغن ماليدن.در روايت ديگر وارد شده است كه چون روغن را بر كف بريزى بگو «اَلّلهُمَّ اِنّى اَسْألُكَ الزّينَةَ فى الدُّنْيا وَ اَعوُذُبِكَ مِنَ الشَّيْنِ وَ الشَّنانِ فى الدُّنْيا وَ الاخِرَة »بارخدایا من زینت دنیا وآخرت را ازتو می خواهم واز زشتی ها وخواریهای دنیا به توپناه می برم (همان ص105)
رسول خدا فرمود:برشماباد سُرمه که چشم راجلا می دهد وبرشما باد مسواک زدن که دهان راخوشبومی کند زیرا مسواک بلغم را ازبین می برد.(همان ص104).

امام رضا(ع)می فرماید:برتو بادسُرمه که چشم را جلا می دهد ومژگان را می رویاندودهان راخوشبومی کندوبرنیروی باه وجنسی می افزاید.
حضرت می فرماید:هرکس را ضعف چشم را عارض شود،وقت خواب هفت میل سُرمه بکشد،چهار میل درچشم راسن وسه میل درچشم چپ.

8)فایده روغن مالی:
امام صادق:روغن،پوست را نرم وعقل را زیادمی کند ومجاری آب بدن را پاک می سازدوآلودگی تن را از بین می بردورنگ پوست را روشن می سازد.(همان/ص105)

امام موسی ابن جعفرمی فرماید:خوردن اشنان بدن را آب می کند وسفال به بدن مالیدن بدن را می فرساید ومسواک درمستراح دهان را بدبومی کند(همان/ص107).

رسول خدا فرمودند:چوب زیتون مسواک خوبی است از درختی مبارک که زردیهای دندان را می بردومسواک بنیادش ازمن است.(همان/ص107).

9)برطرف کردن موهای زیربغل:

رسول خدا فرمود:هیچ کس موی زیربغل خودرا نگذاردکه شیطان آن راپناهگاه خودقرارمی دهد.(همان/ص128)

حضرت علی (ع) فرمودند: برطرف کردن موی زیربغل بوی زیربغل را می بردوموجب پاگیزیگی است وسنتی است که پیغمبربدان امر کرده است(همان/ص129).

امام صادق(ع)فرمودند:خداوند متعال به ابراهیم فرمود:ابراهیم موی عورت خودرا بستر وابراهیم نیزموی زیربغل را درحمام نوره می کشید ومی گفت:کندن موشانه ها را سست وفرسوده می سازدوچشمان را ضعیف می نمایدوگفت:تراشیدن بهتر ازکندن وشوره بهتر ازتراشیدن است .

ازحضرت موسی ابن جعفر(ع)سوال شد که آیا می توان پس ازنوره کشیدن روغن زیتون وآردبه بدن مالیدفرمودند:اشکالی ندارد.

ابوالفاتج می گوید:از حضرت صادق(ع)سوال کردیم مادرراه مکه بودیم ومی خواستیم احرام ببندیم ،سبوس همراه ما نبودکه پس ازنوره به خود بمالیم وبه جای سبوس آرد مصرف کردیم واز این عمل خدا می داند که چقدرناراحت بودیم وحضرت فرمود:از ترس اینکه اسراف کرده باشید؟گفتند:اری فرمود:درآنچه موجب اصلاح وسلامت بدن باشد اسراف نیست من خودگاهی دستورمی دهم آرد را باروغن زیتون خمیرکنند وآن را به تن می مالم .اسراف آن است که مالی بیهوده مصرف شود وزیان برساند.

پرسیدند:بُخل وکِنس بودن چیست؟فرمود:اینکه به نان ونمک بسازی درصورتی که بربهتر ازآن توانایی داری گفتم:اقتصادومیانه روی چیست؟فرمود:نان وگوشت وسیر وروغن زیتون را به تناوب مصرف کنید(همان/ص124).

امام صادق(ع)فرمودند:هرکس شاربش را بزند وناخن هایش را بگیرد وسرش را روزجمعه با ختمی بشویدثواب آن را دارد که بنده ای را آزادکند(همان/ص130).

رسول خدافرمود:هرکس نوره کشدوحنا بندد خداوند اورا از سه چیز درامان دارد:جُزام-پیسی- خوره.(همان/ ص132)

رسول خدا فرمودند:پنج چیز است که پیسی می آورد:نوره کشیدن درجمعه وچهارشنبه؛ وضوگرفتن با آبی که درآفتاب گرم شده باشد؛ غذاخوردن درحال جنابت؛بازن درحال حیض نزدیکی کردن؛باشکم سیرغذاخوردن.(همان/ص136).

10)گرفتن ناخن:
امام صادق(ع)به مردان فرمود:ناخن ها رابگیریدوبه زنان فرمود:کوتاه نکنید که برای شما زینت بخش تراست(همان/137)

پیغمبرفرمود:هرکس درروزجمعه ناخن بگیردخداوند درد را ازانگشتانش بیرون کند وبه جایش شفاوارد سازد.(همان/ص136)

رسول خدا فرمود:هرکس خواهد ازفقر وازدرد چشم وپیسی وجنون درامان باشدناخنهایش را درروزپنج شنبه بعدازعصربگیرد واز انگشت کوچک دست چپ شروع کند.(همان/ص138).

پیامبرخدافرمودند:ناخن هایتان را کوتاه کنیدوبه زنان فرمود:بلند بگذارید که برزینت شما می افزاید.

11)اصلاح ریش:
رسول خدا چشمش به مردی که ریش بلند ودرهم بود افتاد وفرمود:ضرری نداشت اگر این مرد ریش خود را اصلاح می کرد وآن مرد شنیدوریش خودرا به طور معتدل اصلاح کرد وبه نزد رسول خدا آمد،پیامبر(ص)چون اورا دیدفرمودند:اینطوراصلاح کنید.

12)دعاهنگام نگاه به آینه:
پیغمبر(ص)دروصیت خود به علی (ع)فرمودند:چون به آین هنگاه می کنی بگو:« اَللهُمَ کَماحَسَنتَ خَلقی فَحَسِن خُلقی وَرِزقی»
خداوندا چنانکه ما را نیکوساختی اخلاقم را نیز نیکو وروزیم را وسیع گردان.(همان/ص144)

13)خضاب کردن:
رسول خدا فرمود:حنا ببندیدکه چشم را روشنی می بخشدوموی را می رویاند وبورا خوش می کندوهمسر را آرامش می دهد(همان/ص106)
مردی برپیامبرخدا واردشد که ریشش زرد شده بود وپیامبرفرمودند:این رنگ چقدر قشنگ است وروز دیگری آمد وریشش را به حنا سرخ کرده بودوپیامبر تبسم کردن وفرمودند: اینگونه قشنگتر است وروز دیگری آمد وریش هایش را سیاه نموده بودوپیامبر خدا(ص) خندیدندوفرمودند:این ازآن دوبهتر است.

پیامبرخدا (ص)فرمودند:محبوب ترین خضابها نز خدارنگ مشکی است.(همان/ص161)

ذَروان المدائنی می گوید:برامام هادی (وارد شدم که تازه خضاب بسته بودوعرض کردم جانم به فدای شما،خضاب کرده اید؟فرمود:آری خضاب راپاداش افزون است نمی دانی که آراستن مرد برعفت زنان می افزاید.(همان/ص161)

آیاتو دوست داری وقتی که به خانه می روی همسر خود را ژولیده ونا آراسته ببینی؟گفتم: نه

حسن بن جهم می گوید:برحضرت امام هفتم وارد شدم که رنگ سیاه بسته بود ،عرض کردم فدایت شوم رنگ سیاه بسته اید؟فرمودند:بله ودرخضاب پاداش است.

خضاب وخودآرایی برعفت زنان می افزایدکه زنان عفت خود رااز آن جهت از دست می دهند که شوهرانشان خود را نمی آرایند وژولیده وکثیف می مانند(همان/ص163)

امام صادق می فرماید:امام حسین(ع)با وسمه(1)خضاب می کرد وسر رامی بست ودستمالی را که برسرمی بست نزد ماست(همان/ص163). (1- وسمه گیاهی است که برای رنگ کردن به کار می رود وازبرگ نیل است).

حسن ابن ریّات می گوید:مردی بصری با من مجالست داشت وهمواره با اوبودم تا به تَشَیُع گرایید ومن وصف اورا برای حضرت باقر(ع)می کردم وبه مکه رفتیم وچون مناسک را به انجام دادیم وبه مدینه رفتیم وازامام (ع)اجازه ورود خواستیم،اجازه دادند ووارد شدیم واتاقی آراسته دیدیم وحضرت لباس خوش رنگی را پوشیده بود ،حنا بسته وسُرمه کشیده بودومحاسن خود را اصلاح نموده ورفیق من همچنان به امام واتاق نظاره می کرد،چون برخواستیم حضرت فرمودند:حسن چون ان شاءالله فرداشود با رفیقت نزدما بیائید وفردابه رفیقم گفتم برویم به خانه امام (ع)وآن مرد گفت: توبرو؛ من نمی آیم گفتم مگر هردوی ما رادعوت نکرد؟واصرارکردم وقبول کرد.چون برحضرت واردشدیم درخانه حضرت جزدیگ آش چیزدیگری نبود وحضرت با جامه خشن نزدماآمدوفرمود:خانه ای ا که دیروز دیدید وبه آن واردشدید خانه من نبودبلکه خانه همسرم بود ودیروزمن متعلق به اوبودم که من خودو خانه را بخاطر اوآراسته بودم وبرمن است که خودرابرای اوبیارایم چنانکه اوخودرا برای من وخانه من آراست. ای برادربصری!دردل تو تردید نباشد،مرد گفت:جانم به فدایت قبلاًتردیدی آمد ولی اکنون خدا آن تردیدرا برطرف کرد(همان/ص165).
حسن بن جُهم می گوید:به حضرت رضا(ع)عرض کردم خضاب کرده اید؟فرمود:آری باحنا وفرمود: مگر نمی دانی که این کارسود فراوانی دارد،زن دوست دارد درتو زینت باشد همچنان که تو دوست داری اورا اینگونه ببینی وزنان ازعفت بیرون نگشتند وفاسد نشدند مگربواسطه کم توجهی شوهرانشان به آرایش خود.حضرت فرمودند:پدرم ازپدرش(ع)خبرداد:که زنان یهوداز عفت بیرون رفتند وبه فسادکشیده شدند به خاطر بی توجهی شوهرانشان به آرایش ونظافت خود وفرمودند: زن ازتو همان را میل داردکه توازاومیل داری(همان/ص166).

رسول خدا به زن اجازه داده که سرخودرا به رنگ سیاه خضاب کندودستش را خضاب کند چه زن شوهرداروچه زن بی شوهرکه زن شوهرداربرای شوهرخودزینت کندودیگردستش شبیه مردان نخواهدبود.(همان/ص168).

14)لباس پوشیدن:
حضرت علی(ع)می فرماید:«سَمِعتُ رَسُولُ الله صلی اله علیه وآله وسلم یَقُول: اَلبِسُوهُم مِما تَلبَسُونَ وَاِطعِمُوهُم مِما تَطعِمُونَ»ازپیامبرخدا(ص)شنیدم به خدمتکاران وغلامان خود خوراک وطعام ولباسی که خود استفاده می کنید،بدهید.

15)دعاهنگام پوشیدن لباس نو:
حضرت علی (ع)می فرمایند:از پیامبرشنیدم که هرکس جامه نو بپوشد واین کلمات را بگوید،آمرزیده می شود:« الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی كَسَانِی مِنَ الرِّیَاشِ مَا أُوَارِی بِهِ عَوْرَتِی وَ أَتَجَمَّلُ بِهِ عِنْدَ النَّاسِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لِبَاسَ التَّقْوَی وَ لِبَاسَ الْعَافِیَةِ وَ اجْعَلْهُ لِبَاساً أَسْعَی فِیهَا لِمَرْضَاتِكَ وَ أَعْمُرُ فِیهَا مَسَاجِدَكَ (أمالی صدوق، ص 266).

سپاس خدا را که مرا اززینت ها چیزی داد که خود رابپوشم ودربین مردم خود رابیارایم خداوندا این لباس رابرایم جامه برکت قرارده که عمرم رادرآن به خشنودی توبه سرببرم ومساجدراآبادکنم.

16)پوشیدن لباس ازطرف راست:

رسول خدا فرمود:وضوولباس پوشیدن را ازطرف راست شروع کنید.
«وَرُوِيَ بِسَنَدِ مُعتَبَرِ عَن الرضا اَنَّهُ إذا لَبِسَ ثَوباً جَديداً دَعا بَقَدَح ِمِن ماءِ وَقرَأ عَلَيهِ اِنّا اَنزَلناهُ عَشراًً وَقُل هُوَ اللهُ أَحَد عَشراً وَقُل يا أَيُهَا الكافِروُن عَشراً ثُمَ رَشَّ ذلِكَ الماءَ عَلى ذلِكَ الثَوُب»

امام رضا(ع)هروقت لباس می پوشیداز طرف راست می پوشیدوچون جامه نو به تن می کرد کاسه آبی می طلبید وبرآن ده بار انا انرلناه ویازده بارسوره قل هوالله احد وده با قل یاایها الکافرون می خواندوسپس آن آب را به لباس خود می پاشید وبعد می فرمود: «ثُمَ قال :فَمَن فَعَلَ ذلِكَ لَم يَزَل كانَ في عِيشَةِ رَغَدٍ ما بَقِيَ مِن ذلِكَ الثَوبَ سَلَكَ» هر کس این کار را انجام دهد تا آ« جامه باقی است هموراه زندگی اش گواراخواهد بود.
پیامبرخدا فرمودند:« مَنِ اتَخَذَ الثَوُباًفَلیَتَنَظَفَهُ »هرکس لباسی می گیرد آن را تمیزنگه دارد.(همان/ص208).

امیرالمومنین می فرماید: «اِنَّ اللَهَ جَمیلَ وَیُحِبُ الجَمال وَیُحِبُ اَن یَری اَثَر نِعمَتَهُ عَلی عِبرَه».خداوند زیباست وزیبایی را دوست دارد ودوست دارد آثار نعمت خودرا بربنده اش ببیند.(هما/ص201)

17)شبیه شد مرد به زن:
امام صادق(ع) می فرمایند:رسول خدا مردان را نهی می کردکه شبیه زنان شوند وزنان را نهی می کرد که درلباس پوشیدن شیه به مردان باشند.(همان/ص235)

امام صادق(ع) فرمودند:خودرا به لباس پوشیدن زیباکنیدزیراخداوند زیباست وزیبای رادوست دارد ورضایت خداوند باعث رضایت درون وآرامش می شود.

آثارمهم تمیزی ونظافت:

ظاهرآراسته نشان ازدرون آرام وباعث برطرف شدن غم واندوه و باعث شادابی است.

پوشش نبایدوابستگی به فرهنگ بیگانه ایجادکند وماایرانی هستیم وصاحب تمدن بزرگ ومستقل .

آنچه که روش رسول خدا وامامان بزرگوار درباره سیره واخلاق فردی نقل شد موجب نشاط وشادابی وایجاد نشاط برای دیگران می شودووضع ظاهرمی تواند مثل آهن ربا ایجاد جاذبه کندویا می تواند باعث دافعه وتنفرمردم شود چنانکه رسول خدا می فرمایند:« اِغسِلوُا ثیِابَکُم وَخُذُوا مِن شُعُورِکُم وَاستاکُوا وَتَزَیَّنُوا وَتَنظِفُوافَاِنَّ بَنی اِسرائیل لَم یَکُونُوا یَفعَلُون ذلِکَ فَزَنتُ نِساءَ هُم».

لباسهاى خود را تميز کنيد و موهاى خود را کم کنيد، مسواک بزنيد و آراسته و پاکيزه باشيد زيرا يهودان چنين نکردند و زنانشان زناکار شدند.
دانشمندان می گویند افرادی که ظاهرشان برایشان مهم است دراجتماع از موفقیت بیشتری برخوردار هستندوعمل به سیره وروش فردی رسول خدا باعث صحت وسلامت جسمی ونشاط وشادابی روحی وجذب مردم وایجاد مهرومحبت واستحکام خانواده می شود.انسان مسلمان ومومن باید پاکیزه باشد که فرمودند:"اَلنَّظافَهُ مِنَ الایمان"وپیامبر فرمودند:اسلام پاکیزه است ،شما هم پاکیزه باشید که به بهشت واردنشوندمگر پاکیزگان.

کثیفی وشلختگی آثار زیانبار فردی خانوادگی واجتماعی داردوباعث تاثیرات مخرب روی زندگی حتی شغل وارتباطات اجتماعی می شود.شخصی که بوی عرق می دهدیا دهان بدبو داردیا لباس کثیف برتن کرده ،افراداز اودوری می کنند.شلختگی درمحیط کار باعث تحقیروتمسخرهمکاران اورا دربرخواهدداشت وحتی باعث عدم اعتمادمسئول بالاترمی شودودرزندگی خانوادگی باعث سردی مزاج همسرخودمی شودوزندگی خانوادگی دارای شوروشوق نخواهد بودوزندگی کردن از سراجبارواکراه خواهد بود.

آنچه که دراین نوشته آمد بخشی ازروش های فردی رسول خدا می باشد.ان شاء الله که اگر عمری باشد ادامه پیدامی کند.
«والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته»


علی ابراهیمی
امام جمعه شهرستان زرند- دیماه 1393

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.