سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مکارم اخلاق والا

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 461 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1393.06.29
 
http://yascms.ir/emam/gozaresh/a77.JPG


خطبه اول
اَلسَلامُ عَلَیک یا صاحِبَ اَلزَمان،یا اَبا صالِح یا بَقیَة الله اَدرِکناوَاَغِثنا
اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِالتَقوَی الله.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان (عج) سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار و بهتر از جان، شادی روح امام راحل و عظیم الشان ، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای شهرستان ، شهدای والامقامی که بستگانشان در نماز جمعه حضور دارند ویا حضور پیدا می کنند و سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی خودتان ، خانواده تان و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال این حضور مومنانه ،این نشستن، این سکوت و خطبه را از همه ما قبول بگرداند وذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت ، برای اولین لحظه ورود به محضر پروردگار ان شاءا... قرار بدهد. باز هم صلوات بر محمد و آل محمد.

مکارم اخلاق
موضوع بحثی که در خدمت شما خواهران و برادران مکرمه ، جوانان و نوجوانان عزیز هستم ،اخلاق والا به تعبیر پیامبر اکرم (ص)مکارم الاخلاق است.

هدف از فرستادن رسول خدا این بود : " اِنَما بُعِثتُ لَاُتَمِمَ مَکارِمَ اَلاَخلاق" پیامبر خدا فرمودند: من آمده ام تا اخلاق والا درجامعه کامل شود ، اخلاق مردم ،رفتار مردم ،گفتارشان،کردارشان در زندگی خدایی شود. اخلاق خدایی پیدا کنند و بعد چند مورد از اخلاق والا و مکارم اخلاق راحضرت ذکر کردند که یک نمونه آن را در خطبه هفته گذاشته خدمت شما عرض کردم.

عفو وصفح
اولین اخلاق والا این بود که انسان اهل گذشت باشد،اهل سختگیری نباشد اهل عفو باشد. "وَلیَعفوُا وَلیَصفَحوُا"«سوره نورآیه22» خدا می فرماید:عفو کنید .بلکه بالاتر از آن صَفح داشته باشید. یعنی ندید بگیرید . عفو آن است که گناه و خطا وظلمی نسبت به من شده است و من یادم است، ولی گذشت می کنم. مقام صفح بالاتر است،"انسان تغافل می کند"و اصلاً بدی را بد نمی بیند ،خوبی می بیند و درمقابل هم خوبی می کند و فرمودند: اولین خُلق والا این است که اگر مورد ظلم هم قرار گرفتید گذشت کنید . البته این منظور ظلم شخصی است نه ظلم به اسلام و احکام دین .

پیغمبر خدا وقتی که وارد شهر مکه شدند تمام ظلم وستمی که مردم مکه نسبت به پیامبر خدا انجام داده بودند، همه را بخشید .اما همان زمان یک نفر دزدی می کرد از یکی از طایفه های بزرگ،آمدند نزد پیامبر خدا وگفتند: گذشت کنید،حضرت فرمودند : اُمتهای گذشته که نابود شدند به خاطر این بود که اگر فقیری خطایی می کرد قاضی حکم می داد اما اگر پولدار بود و با شخصیت بود ، طایفه بزرگی داشت و خطا و گناهی می کرد مورد عفو وبخشش قرار می گرفت. حضرت فرمودند: اگر دختر من نیز خطایی کرده بود حکم خدا را اجرا می کردم.منظور از این ظلم، ظلم شخصی است. اگر من مورد ظلم قرار گرفتم اسلام می گوید گذشت کنید یا می توانید قصاص کنید اما گذشت بهتراست .

این خُلق را در خطبه گذشته خدمتتان عرض کردم . اما دومین خلق والا ، آیا کسی از این جمع است که بگوید من نمی خواهم بهشتی شوم؟ آیا در این جمع کسی است که بگوید من نمی خواهم رزق و روزی فراوان داشته باشم. آیا در این جمع کسی است که بگوید من عمر طولانی و محبوب شدن بین فامیل را نمی خواهم؟

هیچکدام از ما این را نمی خواهیم .ما می خواهیم هم عمر طولانی داشته باشیم و با سلامت در بین خانواده خودمان عزیز باشیم و درنهایت نیز وارد بهشت شویم. دلمان می خواهد خدا از ما راضی باشد و مورد دعای ملائکه قرار بگیریم. وبه این نکته ای که میخواهم درخصوص خُلق والا خدمتتان عرض کنم ، توجه بفرمایید ان شاءالله که هم خودِ من اهل عمل باشم و هم شما که در نماز جمعه حضور دارید .

هدف این است که ما تکامل پیدا کنیم و به گفته ها عمل کنیم واِلا شنیدن و از این گوش بیرون کردن که هنری نیست . پس سعی کنید در نماز جمعه آنچه که گفته میشود ،به آن عمل کنید. اولاًخودِ امام جمعه که دعوت به تقوا می کند باید خودش اهل عمل باشد .ان شاءالله شما هم که خطبه ها را گوش می دهید اهل عمل باشید .

گفتیم که آیا در این جمع کسی است که عمر طولانی ،محبت خدا و محبت مردم ، سلامت ودر نهایت بهشت جاودان،را نخواهد که قطعاً شما می گویید ما دلمان می خواهد مصداق این کلمات باشیم. اگر دلمان می خواهد امروز جزء این مصادیق قرار بگیریم به این کلام نورانی پیامبر خدا (ص) و کلمات نورانی امیرالمومنین و امام هشتم(ع) توجه بفرمایید.

صله رحم
یکی دیگر از خُلق والا و کریمانه و بزرگ «تَصِلُ مَن قَطَعَک »پیامبر خدا به امیرالمومنین سفارش می کنند یا علی کسانی که با شما قطع رابطه کردند وصله رحم را در زندگی ترک کردند شما مثل آنها نباشید . شما به آنها وصل شوید ، برکت و آثار صله رحم و قطع آن را در همین خطبه خدمتتان عرض می کنم.

«تَصِلُ مَن قَطَعَک» صله رحم کن با کسی که با شما قطع ارتباط کرده، اگر خدایی من وشما در فامیل خودمان کسی را داشته باشیم که با ما قطع ارتباط کرده از برکت فرمایش امیرالمومنین (ع) ، فرمایش پیامبر خدای تبارک و تعالی از این لحظه تصمیم بگیریم که به گونه دیگری رفتار کنیم. «تَصِلُ مَن قَطَعَک»که بارها واژه صله رحم راشنیده ایم .

واژه صله رحم
صله یعنی وصل شدن ، پیوند برقرار کردن، یعنی محبت و دوستی کردن ، رَحِم جایگاه جنین در شکم است . این معنای لغوی آن است . اما به خویشاوندان و بستگان اطلاق می شود. به اقوام و خویشان که منشا وجودی آنها، یک رَحِم واحدی است.

مرحوم ابن اَثیر که لغت شناس است در کتاب اَلنهایه خود تعریف می کند که صله رحم یعنی کنایه از خوبی به خویشان سببی و نسبی و عطوفت و مهربانی و رعایت حال آنها.

قطع رحم یعنی چه؟ قطع رحم را گفته اند هر کاری را که در عرف می گویند از فامیل بریده است مثل سلام نکردن ، رو ترش کردن ،رو برگرداندن ، نامه می نویسد جواب نامه را ندادن، بیمار می شود عیادت بیمار نرفتن.

سخن امام هشتم وصله رحم
امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) می فرمایند: امام صادق (ع) فرمودند «صَل رَحِمَک » وصل شو ،سَربزن و به فامیل مهربانی کن «وَلَو بِشَربَةٍ مِن اَلماءٍ» ولُو به یک لیوان آبی که دستشان بدهی و بعد فرمودند: که بهترین کار این است که «کَفُ اَلاَذا عَنه» رنج را به دل آنها نکن و خون به دل آنها نکنی و خون به دل پدر و مادر و خویشاوندان واقوام نکنی .

آرزو دارم که اگر گل نیستم خاری نباشم * باربرداری از دوشی نیستم باری نباشم.
به آنها رنج ندهم .چرا اینقدر به صله رحم سفارش شده است .

آثار اجتماعی صله رحم:
آثار اجتماعی بزرگی دارد .اجتماع آباد می شود . اسلام می خواهد که جامعه به هم پیوندداشته باشد. روح برادری حاکم باشد . اسلام می خواهد مردم در رفاه زندگی کنند. یکی از کارهایی که باعث رفاه اجتماعی می شود همین صله رحم است . که آثار آن را عرض می کنم.چون صله رحم باعث تقویت دوستی و محبت می شود . اسلام می خواهد اجتماع با هم تعاون داشته باشد، اجتماع بزرگتر از اجتماع کوچکتر ساخته شده است . از خانواده تشکیل شده است . از احوال یکدیگر باخبر باشند . به هم محبت کنند راه آن همین صله رحم است.راهش این است که انسان فامیل خویش را دوست داشته باشد ، مردم را دوست داشته باشد. نسبت به خودش و فامیل خودش غرور و تکبر در وجودش نباشد. چون غرور و تکبر یک عینک جلو چشم انسان می زند که انسان همه چیز را عوضی می بیند . امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) می فرمایند: خداوند به 3 حکم دستور داده است ، منتها این سه دستور خداوند با سه دستور دیگر است . اگر آن سه دستور انجام نگیرد این سه دستور هم انجام نخواهد شد . ما که دوست داریم دستورات خدا و اوامر الهی را در زندگی خودمان انجام بدهیموباید به گفت هها عمل کنیم.

بیان امام هشتم درخصوص امرمقیدخداوند
اول: امام رضا(ع) می فرمایند: خدا به نماز امر کرده است در کنار زکات«اَقیموُا اَلصَلوة وَاتوُا اَلزَکاه» نماز بخوانید و زکات بدهید.
زکات یعنی انفاق چه انفاق واجب چه انفاق مستحب. حالا اگر کسی نماز بخواند واهل خیر نباشد و خمس مالش را ندهد . زکات واجب خود را پرداخت نکند، زکات مستحب خودش را اداء نکند و سخت باشد ،نمازش نیز قبول نیست . خدا امر به نماز کرده است منتها نماز با زکات.
دوم: خدا امر کرده به اینکه ما شکرگزار خودش باشیم .«اَنِ شکُرلی»باید از من تشکر کنی،من نعمت رسان تو هستم .شکر نعمت خدا اما در کنارش تشکر از پدر و مادر ، شکرگزاری از پدر و مادر .اگر کسی ارتباط خوبی با پدر و مادرش نداشته باشدو تشکر از پدر و مادرش نکند . در واقع شکرگزار خدا نیست و خدا از او قبول نمی کند و اگر هر روز هم بگوید:خدایا من از تو تشکر میکنم. خدا می گوید من از تو قبول نمی کنم تا وقتی پدر و مادرت را راضی کنی.

سوم: خدا دستور به تقوا داده است.« وَاَتَقُوا اَلله»دستور به تقوا داده است. اما در کنار تقوا فرموده است صله رحم. اگر کسی با فامیل و خویشان خودش قهر باشد. در واقع تقوای خداوند را هم رعایت نکرده است . حالا این چه آثاری دارد؟ این واجب مهم چه آثاری دارد تا من و شما تصمیم بگیریم تا حداقل بخاطر همین آثارش آن را انجام بدهیم.

اثرفردی تقوا
اولین آثارش این است که عمر طولانی به انسان می دهد. امام موسی بن جعفر به یکی از اصحاب خود فرموند: امروز در طواف خانه خدا یک مردی از آفریقا به نام یعقوب را ملاقات خواهید کرد . اگر خواست به نزد من بیاید او را بیاورید و اگر راجع به نماز و طواف و اعمال حج از تو سوال کرد ، شما از طرف من جواب بده. این صحابی امام می گوید : من طواف می کردم یک مرد تنومند و سیاهپوست در حال طواف به من گفت: شما فلانی هستید؟ گفت: می توانی من را به دیدن امام موسی بن جعفر ببری؟ (چون امام در حالتی بودند که به صورت علنی نمی توانستند در اجتماع باشند .در دوران هارون زندگی امام ، یک زندگی بسیار سختی بوده است ).گفتم بعد از طواف بیا تا شما را به ملاقات امام ببرم. خوب بعد از سوال و جواب می گوید : ما به خدمت امام (ع) رفتیم و بعد از احوال پرسی امام فرمودند: یعقوب این کارهایی را که شما در سفر انجام دادید ، اینها را ما قبول نداریم . پدران من به این کار دستور نمی دهند.ما با این کارها مخالف هستیم . چرا شما در این سفر با برادر خودت قهر کرده ای و با هم دعوا کردید؟ می دانید خداوند متعال بخاطر این قطع رحم 20 سال از عمر توو برادرت کم کرده است. و برادرت قبل از اینکه به آفریقا برسد در سفر مکه در همین سفر فوت می کند.

برادران و خواهران! قطع رحم حِزبُ اللهی و غیر حِزبُ اللهی نمی شناسد ، خوب و بد نمی شناسد، این آثار را دارد. مسجدی و غیر مسجدی نمی شناسد. نگوئید حالا ما مسجدی هستیم و نماز شب می خوانیم.مومن ومتدین هستیم ، بسیجی هستیم درصف اول نماز هستیم ، آدم خوبی هستیم و بافامیل خود نیز قهر می کنیم و هیچ آثاری هم ندارد .نخیر اثر دارد خوب هم اثر دارد ، دو طرفه اثر دارد .

روایت داریم بعضی خانواده ها مومن و متدین نیستند ، اما زندگی آنها گلستان است ، زندگی آنها خوب است و بعضی خانواده ها مومن و متدین هستند و زندگی آنها خراب است . امام می فرماید علت آن این است که به یکدیگر سر نمی زنید و صله رحم نمی کنید. آنها به هم سر می زنند و احوال یکدیگر را می پرسند و به هم محبت می کنند و خداوند هم به آنها خیر می دهد.آن خانواده هایی که مومن هستند همیشه به هم غُر می زنند و ایراد می گیرند . چشم دیدن یکدیگر را ندارند،زندگی آنها نیز خراب می شود .

امام فرمودند: یعقوب! برادرت در این سفر می میرد و به آفریقا نمی رسد.گفت: آقا عمر من هم کوتاه شده است؟فرمودند: بله عمر تو نیز کوتاه شده است ، منتها در این سفر تو عمه خودت را به مکه آورده ای وبه آن پیرزن در این سفر خدمت می کنی . خدای متعال به جبران خدمت به عمه ات این عمر را دوباره به تو بازگردانده است. بعضی اوقات در زندگی مشکلات به سراغ ما می آید همه اش جنبه مادی نیست. باید ببینیم چه مشکلی در زندگیمان وجود دارد. ببینید چه مشکل اخلاقی در زندگی ما پیدا شده است .این ها در زندگی تاثیر گذار است.در گوارا بودن، با سعادت بودن،خوشبخت بودن موثراست.

عمرطولانی وصله رحم
یکی از آثار صله رحم عمر طولانی است. امام رضا(ع) می فرماید : چه بسا شخصی صله رحم میکند عمر سه ساله اش،سی سال می شود«و یَصیرُاَللهَ ثَلاثینَ سَنه ». اینها حرف نیست، حقیقت است .
خدا تقدیر کرده است عمر سه سال باشد ، اما به فامیل خود سر میزند و احوال می پرسد و خداوند عمر او را به 30 سال تغییر می دهد. این را امام معصوم (ع) می فرماید:خداوند هر کاری را بخواهد از روی حکمتش انجام می دهد.

توسعه رزق وصله رحم
دومین آثارش وسعت رزق است.

محبوبیت وصله رحم
سوم محبوب شدن نزد خدا و ملائکه و مردم که اینها همه روایات دارد همه اینهایی که از آثارصله رحم خدمتتان خواندم همه روایتی است که فرصت بازگو کردن نیست .

صله رحم و ورودبه بهشت
یکی دیگر از برکات صله رحم ورود به بهشت است . امام رضا (ع) می فرماید : من از پدران خود روایت می کنم.از آقا امیرالمومنین (ع) ، امیرالمومنین از رسول خدا که می فرمایند: هر کس یک کار خوب ضمانت کند من 4 برکت برای او ضمانت می کنم. هر کس این مطلب را به من ضمانت کند من 4مطلب برای او ضمانت میکنم. هرکس که تصمیم بگیردخوش اخلاق باشد ، صله رحم انجام دهد من هم 4مطلب برای او ضمانت می کنم. 1- «یُحِبُهُ اَهلُه»خدا وفامیل او را دوست می دارد. 2- «وَ یُوسِعُ عَلَیهِ فی رِزقِه »رزق او توسعه پیدا می کند. روزی او باز می شود. گره از کار او باز می شود. مشکل مالی او حل میشود. 3-«وَ یَزدادُ فی اَجَلِه» اجلش به تاخیر می افتد و عمرش طولانی می شود. 4- «وَ یَدخُلُهُ اللهُ اَلجَنَه اَلَتی وَعَدَه»»خداوند او را وارد بهشت می کند.خوب این آثار صله رحم و آثار قطع صله رحم است.حالا خود دانید راه پیوند وتعاون در اجتماع این است که خانواده ها به هم رسیدگی کنند و بهم محبت داشته باشند و یگدیگر را دوست داشته باشند .نسبت به هم تواضع داشته باشند ، تواضع انسان را بالا می بردو هر کس که خودش را بالا برد، خدا او را پایین می آورد . هرگز نخوردآب، زمینی که بلند است .
در باغستان زمینی که بلند است،به آن آب نمی رسد اما زمینی را که گود و پایین است آب می شود. انسان متکبر به هیچ کجا نمی رسد . انسان خودخواه و مغرور به جایی نمی رسد . انسانی که اهل محبت و تواضع باشدرشد می کند ، محبت باعث ایثار و گذشت می شود عاطفه در جامعه رشد پیدا میکند و محیط، محیط سالمی می شود و همه از این اجتماع لذت می برند . این اجتماعی است که قران میخواهد،اسلام میخواهد. انسانی که در زندگی خود یک قدمی برای رفع گرفتاری دیگران برنداشته است. چگونه انتظار می کشد که افراد و جامعه به او خوبی کنند . از هر دست بدهی از همان دست هم می گیری. تو بذر خوبی بکار، بذر رفع گرفتاری در زندگی داشته باش ، خدا نیز گره گشا ست.
بیا تا مونس هم ، یار هم ، غمخوار هم باشیم*انیس جان هم،فرسوده بی خار هم باشیم*دوای هم ، شفای هم، برای هم ، فدای هم ، دل هم، جان هم ، جانان هم، دلدار هم باشیم.

خدایا آنچه که گفتیم و شنیدیم محض رضای خود قراربده. خدایا ما را اهل عمل قرار بده . سلام خالصانه ما را به محضر حضرت ولی عصر (عج) ابلاغ فرما.تعجیل در ظهورش بفرما. خدایا به آبروی امام زمان لحظات اجابت دعاست ، هر کس به هر امیدی و به هر نیتی و هر حاجتی امروز در نماز جمعه آمده است،همه را حاجت روا بفرما. کسانی هم که به ما التماس دعا گفته اند حاجتشان را برآورده بخیر بگردان. مرضای شیعه ، مرضای منظورین الساعه لباس عافیت بپوشان.خدایا امام و شهدا مقامشان عالی است متعالی بفرما.رهبر عزیز و بزرگوار را در پناه امام زمان محافظت بفرما. شَرِ آمریکا را هم به خودش برگردان. گروههای تکفیری را نیست و نابود بگردان. اسرائیل را از صحنه روزگار محو بگردان. خدایا به حق محمد و آل محمد (ص) هر خوبی که به خوبان عالم دادی به ما هم کرامت بفرما. هر بدی که از خوبان عالم دور کردی از ماهم دور بگردان . خدایا این نماز را از همه ما به شایستگی قبول بفرما.سلام خالصانه ما را در پاکتی از نور به محضر حضرت بقیت ا... الاعظم امام زمان (عج) ابلاغ بفرما.

خطبه دوم:
اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِالتَقوَی الله.

اَلحَمدُاللهِ رَبَ اَلعالَمین وَ َلصَلوهَ وَالسَلام عَلی عَبدِالله وَ رَسولِهِ وَحَبیبِهِ وَصَفیهِ وَحافِظِ سِرِه وَمُبلِغِ رِسالاتِهِ سَیِدِنا وَمَولانا اَبِالقاسِمِ اَلمُصطَفی مُحمَد(ص) وعَلی آلِهِ طَیبینَ طاهِرینَ اَلمَعصُومینَ اَلهُداهٍ اَلمَهدیین وَ اَللَعَنَ اَلدائِمِ عَلی اَعدائِهِم اَجمَعین اِلی قِیامِ یَومِ الدِین.

از حضور مومنانه همه برادران و خواهران ، مسئولین عزیز و علمای بزرگ در نماز جمعه صمیمانه تشکر وقدردانی میکنم . ان شاءالله که این سعی و کوشش و همت جهت حضور در نماز جمعه را ازهمه ما به شایستگی قبول کند به برکت صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

استفاده کردیم از فرمایشات برادر عزیز و جانبازمان جناب آقای صادقی ریاست محترم آموزش و پرورش مناسبتهایی را که در این هفته داریم به اختصار خدمت شما عرض میکنم.

اهمیت نمازجمعه
اما از باب مقدمه اهمیت نماز جمعه را خدمت شما عرض می کنم. پیغمبر خدا(ص) می فرماید : شما در هر روز جمعه ثواب یک حج و ثواب یک عمره را می توانید داشته باشید.حج واجب که عبادت عمر محسوب می شود، یکبار حج را انجام دهیم و برای همیشه خوشبخت می شویم.معمولاً کارهای خیر را با حج می سنجند .چون حج واجبی است که سختیهاو ثواب زیادی را نیز دارد. یکبار که درست انجام بگیرد انسان برای همیشه خوشبخت و سعادتمند می شود . یک حج خوب انسان را بهشتی میکند . می فرماید : اگر در روز جمعه در نماز جمعه حضور پیدا کنید ،ثواب یک حج برای شما نوشته می شودو نماز عصر را که به جماعت برگزار کنید ثواب یک عمره را دارد. ان شاءا... تا زمانی که زنده هستیم از برکات نماز جمعه برخوردار باشیم.

امروز روز 23 ماه ذیقعده است ،روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع) نیز است که ما می توانیم از راه دور نیز به امام سلام بدهیم و از همین نماز جمعه دلها را به پنجره فولاد می فرستیم و روبروی ضریح حضرت دست را به سینه می گذاریم و می گوئیم اَلسَلامَ عَلَیکَ یا ثامِنُ الحُجَج یا عَلی اِبنِ مُوسَی اَلرِضا. امروز روز زیارتی خاص امام رضا (ع) است و به روایتی روز شهادت امام رضا(ع) نیز ذکر شده است. تسلیت عرض می کنم شهادت این امام بزرگوار را به محضر حضرت ولی عصر (عج) .

مناسبتهای هفته
دحوالارض
یکشنبه 25ماه ذی القعده است ،کسانی که دوست دارند تا زنده هستند ازین ایام بهترین استفاده ها را ببرند،روز دحوالارض نامگذاری شده است. دحوالارض یعنی روزی که زمین پهن شده است از زیر خانه خدا. آب کنار رفته ، تمام دنیا راآب گرفته بود.اولین جایی که زمین پدیدار شد و رحمت خدا بر مردم نازل شد از زیر خانه خدا بود. خشکی گسترش پیدا کرد و آن روز ، روز 25 ماه ذی القعده بوده است که آن روز را روز دحوالارض نامیدند،روز ولادت حضرت عیسی و روز ولادت ابراهیم خلیل نیز است. روزی است که شب و روز آن ممتاز است ،از جهت عبادت .

4روز است که در آن بندگی خدا ممتاز است . یکی از آنها نیز دحوالارض است.ثواب روزه گرفتن در این روز برابربا هفتاد سال روزه است.ان شاءالله که ما هم بتوانیم از این روز فیض ببریم و هم از عبادت شبش بهره مند شویم .

در شب دحوالارض اگر کسی نماز بخواند و بندگی خدا را به جا بیاورد مثل این است که تمام عمر خدا را عبادت کرده است ودر روز دحو الارض نیز روزه آن به اندازه 60 ماه گفته شده است و ثواب 70 سال روزه را دارد.

هفته دفاع مقدس
سومین نکته را خدمت شما عرض میکنم .آغاز هفته دفاع مقدس را هم در همین هفته داریم که 31 شهریور ماه 1359 صدام به کمک استکبار جهانی و تمام دنیا دست به دست هم دادند تا نهال جمهوری اسلامی را قطع کنند .

سفره گسترده شهداء ورزمندگان
قرآن می گوید : «وَ لَو لادَفعُ ا... اَلناسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ وَلَهُدِمَت صَوامِعَ وَ بَیعُ وَ صَلَواتً وَمَساجِد»(سوره حج آیه40) قرآن می فرماید: آن راهبی که در دِیرش خدا را عبادت کند و آن عارفی که زندگی را ترک کرده خدا را عبادت می کند او هم سر سفره رزمندگان نشسته است وآن کسی که همه اش نماز می خواند او هم سر سفره رزمندگان نشسته است. اگر رزمِ رزم آوران نبود تمام مراکز توحیدی ازبین می رفت و اگر خدا یک عده ای را نمی فرستاد که دفع ظلم کنند تمام مراکز عبادی ازبین می رفت. صوامع یعنی صومعه به معنای دِیر و بیرون از شهر مسیحیان یک مراکز عبادی داشتند که به آن صومعه می گفتند،آن صومعه که بیرون شهر است و آن راهبی که در حال عبادت خداوند است او هم بر سر سفره بسیجی نشسته است و همین طور می فرماید: «صَوامِع وَ بَیعٌ» بَیع یعنی همان کلیسا که در مرکزشهر ساخته می شود. آن کلیسا نیز اگر آبادانی دارد آن هم سر سفره رزمِ رزم آور نشسته است.

صَلوات که در قرآن آمده ، مرکز عبادی یهود است. یهودیان نیز اگر عبادت می کنند بر سر سفره رزمندگان نشسته اند و مساجد که محل عبادت همه مسلمانان است . اگر مسلمانان ، مسیحیان و یهودیان خدا را عبادت می کنند همه بر سر سفره رزمندگان نشسته اند. اگرمجاهدت رزم آوران 8 سال دفاع قهرمانانه جوانان و ملت ایران نبود تمام مراکز توحیدی در ایران اسلامی از بین می رفت. واگر دعای کمیل می خوانیم ، اگر روزه می گیریم و عبادت می کنیم هم برسر سفره شهدا و سفره رزمندگان نشسته ایم. اگر من امروز در حال خواندن خطبه هستم واگر شما نیز در حال گوش دادن به خطبه ها هستید و اگر مسئولیت دارید و اگر زندگی ما درست است و اگر ناموس ما سرجای خودش قرار دارد همه بر سر سفره رزمندگان هستیم. خدا رحمت کند حضرت امام را، خدا رحمت کند شهدا را .


تعبیرزیبای حضرت امام نسبت به ملت ایران

امام تعبیری دارند که می فرمایند : ملت ایران از ملت زمان امیرالمومنین(ع) بالاتراست. چون در زمان پیامبر زمانی که ایشان خطبه می خواندند،یک قافله ای از دور آمد و گندم و جو آورده بود، زنگوله شترها که صدایشان بلند شد تمام این مردم رفتند جنس بخرند و «تَرَ لوُکَ قائِماً»(سوره جمعه آیه11) آیه قران است (تو را تنها گذاشتند)و فقط دو الی سه نفر باقی ماندند. چقدر پیامبر را اذیت کردند. قرآن می فرماید:«وَمِنهُمُ اَلذینَ یُوذونَ اَلتی وَیَقولونَ هُوَاُذُن،قُل اُذُنُ خَیرُلَکُم»(سوره توبه آیه 61)بعضی ازآنها پیامبر راآزار می دادند ومی گفتند:اوگوشی است ،بگو اودرمصلحت وخیر شما زودباوراست.

پرچم داراسلام درزمان غیبت
خدای متعال پرچم اسلام را در عصر غیبت بر دوش ملت ایران گذاشته است. خدا دوستشان دارد. "یا اَیُهَا اَلذینَ آمَنوا وَ مَن یَرتَد مِنکُم عَن دینه وَسَوفَ یَاتیَ اَللهُ بِقومٍ یُحِبهُم و یُحِبُونَه"(سوره مائده آیه54). مردم زمان پیغمبر! اگر پیامبر را ترک کنید وکافر و مرتد شوید(منظور ارتداد از ولایت امیرالمومنین (ع) است)،خدا در آینده دور قومی را می آورد که آنها را دوست می دارد و آنها نیز خدا را دوست می دارند.در راه خدا جهاد می کنند و خوفی به دل خود راه نمی دهند و این ملت ایران،اما می فرمایند:از همه ملتها وفادارترند. درود بر شما مردم شریف و بزرگوار که 12 هزار رزمنده را درون خود جای داده اید و ای کاش می شدکتابی تدوین شود که نقش شهرستان زرند در دفاع مقدس و خاطرات آنها در پشت جبهه و در خود جبهه ثبت می شد. ما که نسل اول هستیم فراموش کردیم.

خیلی از پدران و مادران شهدا چه خاطرات خوبی از بچه های شهید خود داشتند و سینه بر خاک گذاشتند .البته کارهای خوبی نیز صورت گرفته است.کم کم این خاطرات زنده و چاپ می شوند.و من اولین کتاب را دیده ام که واقعاً قابل تقدیر است. اگر خوبیهای شهدای ما نوشته شود تمام عالم مشتاق این ستارگان خواهند شد. اگر خاطرات جانبازان ما نوشته شود تمام عالم فدایی جانبازان و خانواده های شهدا و آزادگان خواهند شد . چه ایثاری کردند و متاسفانه شما می بینید که یک جانباز ویلچر نشین در خیابان است و موتورسوار از کنار این جانباز خیلی راحت عبور می کند و فکر می کند که از ابتدا معلول بوده است .

ما نتوانسته ایم ارزشهای خودمان را به نسل نُو معرفی کنیم اما دشمن با ماهواره ،با اینترنت ضدارزشها را تحمیل می کند،اگر شما از بچه های خود سوال کنید که بهترین فوتبالیست های اروپایی را نام ببر،همه را می داند ولی اگر از سرداران شهید شهرستان از آنها سوال کنید نمی شناسد.در این مورد کم کاری کرده ایم.

ان شاءالله که بتوانیم دِین خودمان را نسبت به امام و شهدا به نَحو احسنت انجام بدهیم. دفاع مقدس نشان داد که ما می توانیم امروز دشمنان خودمان را بینیم که خوار و ذلیل شده اند .ملت ایران در عالم درخشنده است و هدف نهایی زمینه ساز ظهور حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان (عج)است.

وظیفه معلمان
آغاز سال تحصیلی جدید را داریم :اول مهر که می شود انگار اجتماع زنده می شود. جنب و جوش صورت می گیرد . مثل این است که در جامعه کار تولید میشود.تبریک عرض می کنم به خانواده بزرگ آموزش و پرورش،معلمان عزیز واقعاً وظایف سنگینی را بر دوش دارند . این بچه ها را در تراز نظام جمهوری اسلامی باید تربیت کنیم . هم پرورش و هم آموزش. عِلم اگر در جانی قرار بگیرد که پاک نباشد ضرر آن خیلی زیاد است آنها که بمب اتم را ساخته اند و دنیا را بدبخت و بیچاره کردند همه دانشمند بودند،اما دلشان به حال کسی نمی سوخت .علم و جان پاک مثل باران است . باران اگر روی گُل و گیاه ببارد چقدر هوا معطر می شود و لذت می بریم. اما همین باران اگر جای آلوده بیاید، بوی گندش همه را اذیت می کند . علم اگر در دل ناپاک و پرورش نیافته قرار بگیرد بسیار ضرر دارد .عالم را بیچاره می کند.

معلمان عزیز وظیفه بسیار سنگینی دارند نمی شود که بگوییم بچه های ما در زمان طاغوت تربیت شده اند .این بچه ها اگر خدای ناکرده بد باشندزیر دستِ ما معلم ها بزرگ شده اند .تلویزیون و روزنامه های جمهوری اسلامی معلمان در جمهوری اسلامی و البته پدرو مادر نیز سهم بزرگی در تربیت بچه ها دارند و نمی توان همه را گردن معلمان انداخت .بالاخره جوانان ما اگر بخواهند با ایمان و با علم تربیت شوند همه باید دست به دست یکدیگر بدهیم .

مبارزه نمایشی آمریکا
مبارزه نمایشی آمریکا را دراین روزها شاهد هستیم تمام دنیا ائتلاف پیدا کرده اند و جمع شده اند تا به قول معروف گروه تروریستی داعش را ازبین ببرند. خودشان اینها را درست می کنند و پرورش می دهند و اکنون ادعا می کنند ما ایران را هم در این ائتلاف نمی پذیریم البته دروغ می گفتند و حضرت آقا آنها را رسوا کرد .

خودشان اعتراف کردند که ما از ایران هم خواسته ایم که در این ائتلاف باشد.آیا واقعاً اینها به دنبال این هستند که داعش را از بین ببرند؟ مثلاً قطروعربستان که اینها آبشخور فکری آنها بودند اینها را همیشه به عنوان مجاهدین معرفی کردند. به عنوان حکومت اسلامی معرفی می کردند و به آنها پول دادند،شیعیان را تحقیر می کردند و اهل سنت و شیعه را سر می بریدند ،آمریکاییها هم می رقصیدند و خوشحال بودند می گفتند:اینها دموکراسی است .حالا امروز یک خبرنگار انگلیسی و یک خبرنگار آمریکایی را بصورت نمایشی سر بریدند و حالا می گویند ما می خواهیم گروه داعش را از بین ببریم .چرا حالا رئیس جمهور آمریکا به این فکر افتاده ، چون واقعاً رسوا شده اند. اوباما در کشور خودش منفورترین فرد است وچون اینها در افغانستان شکست خوردند ، در سوریه شکست خوردند.از حزب الله و مردم غزه نیز شکست خوردند، از جمهوری اسلامی شکست خوردند.

چند وقت دیگر در آمریکا می خواهند انتخابات برگزار نمایند .دمکراتها با جمهوری خواهان درجنگند.این صحنه و سناریوی جدیدی که طراحی کرده اند و خاورمیانه نیز محل جنگ قدرت آنهاست. و تاوان آن را نیز مردم منطقه باید پس بدهندتا رئیس جمهور آمریکا قدرت خودش رانشان بدهد،این یک بحث بود.

یک نظر دیگر هم هست که اینها به دنبال این هستند دوباره یک گروه داعش دیگری را درست کنند چون به فرموده مقام معظم رهبری:«داعش کمرش شکست از برکت علما ،مردم وارتش عراق ».داعش شکست خورده است . این گروه تکفیری در حال حذف شدن است . آمریکاییها در حال چاره جویی هستند تا یک گروه دیگری را درست کنند .اگر یادتان باشد یک زمانی "بی نظیر بوتو"طالبان را همراهی کرد و بعد دیدند که طالبان به کار آنها نمی آید. هم "بی نظیر بوتو"از بین رفت و هم طالبان و القاعده را درست کردند و دوباره القاعده نیز به کار آنها نیامد، داعش را درست کردند و امروز هم اینها به کار آنها نمی آیند و دوباره یک گروه دیگری را درست می کنند.و بالاخره می خواهند که منطقه را ناامن کنند . می خواهند منطقه خاور میانه ویا کشورهای منطقه ناامن باشد. از یک طرف یک غولی را درست کرده اند نتوانستند کاری را انجام دهند.از گروه داعش یک غولی را ساختند که ما می خواهیم اینها را از بین ببریم. اینها خودشان این گروه را درست کرده اند . اول باید عربستان سعودی را از بین ببرند، قطریها را از بین ببرند.چون اینها هم پول دادند و هم حمایت کردند . یک نمایش ظاهری است و خدا می داند اینها چه هدفی را در پشت پرده دارند و در آینده چگونه می خواهند به ملت عراق ضربه بزنند و چه گروهی را می خواهند دوباره درست کنند . بعد هم می گویند ما ایران را نیزهمراه خودمان نکردیم .

ایران هیچ گاه باشما همراه شما نخواهد شد، برای اینکه دست شما به خون مسلمانان آلوده است، خودتان آنها را به وجود آوردید . شما به دنبال نابود کردن گروه تکفیری نیستید و یک گروه دیگری را می خواهید درست کنید .

مطلب بعدی این است که وزیر محترم نیرو با استاندار محترم درشهرستان حضور پیدا کردند وآب بخشی از مناطق شرقی شهرستان را افتتاح کردند تا مردم از آب شُرب سالم برخوردار شوند که واقعاً جای تقدیر و تشکر از مسئولین محترم است ،هم از وزیر محترم و هم از استاندار محترم و هم مسئولین محلی و همه عوامل دست اندرکارکه به فکر مردم هستند .

یک نیروگاه کوچک ترکیبی نیز برای تولید برق کُلنگ زنی شد،که گروه مَپنا آماده بکار است و چند نیروگاه برق نیز در کشور ساخته خواهد شد که اولین نیروگاه را قرار است در شهرستان زرند بسازند که هم گاز است و هم ذغال سنگ . نیروگاه دوم در کوهبنان و بقیه در سایر نقاط کشور ساخته خواهد شد. که نماینده محترم پیشنهاد دادندکه اگر بخواهید ما در زرند جای ساخت این نیروگاهها را هم داریم، 6 نیروگاه را می توانید در کنار نیروگاه برق بسازید و همین طور لامپهای خورشیدی بلوار ورودی شهر که اینها هم نباشد و کل بلوار ورودی شهر از برق خورشیدی استفاد ه شود و اینها واقعاً خدماتی است که مسئولین در حال انجام آن هستند.

عدم اسراف راه حل مشکل کم آبی
منتها خواهران وبرادران ما هر چه برق و آب تولید کنیم ولی اگر در زندگی اسراف کنیم و اگر بی جهت مصرف کنیم هر چه هم که مسئولین تلاش کنند ما باز هم مشکل خواهیم داشت.

در بافت بودم ،از مسئول اداره آب سوال کردم که مردم چقدر باید صرفه جویی کنند تا مشکل آب حل شود؟ که ایشان گفت: اگر مردم روزی 10 لیتر کمتر مصرف کنند ما به هیچ وجه مشکل آب نخواهیم داشت.اینقدر صرفه جویی تاثیر دارد. اگر ما واقعاً صرفه جویی کنیم این همه مشکلات به مسئولین تحمیل نمی شود.اینها نعمت خداست و ما حق نداریم که نعمت خدا را هر طور که خواستیم مصرف کنیم.

الان مسئولین کم کم به این فکرافتاده اند که آب شُرب را از آب مصرفی جدا کنند ولی اگرما در زندگی یک مقدار مراعات کنیم و روزی 10 لیتر کمتر مصرف کنیم هیچ مشکلی پیدا نخواهد شد. بنابراین رعایت صرفه جویی خیلی مهم است.

آخرین کلام :
شهادت امام جواد(ع) را هم در همین هفته داریم. جانها به قربانت ای امام نهم. در سن 25 سالگی اُم الفضل همسر ایشان، امام را زهر داد،کینه ای که ازامام داشت باعث شد که به امام زهر بدهد.زَهر به جگر امام نشست. تشنگی برامام خیلی اثر گذاشت . زهر از یک طرف و پاره پاره شدن اندرون از یک طرف و تشنگی از طرف دیگر. امام صدا زدند آب برایم بیاورید که این نانجیب درِ اتاق را قفل کرد و اجازه نداد که کنیزان که خدمه آقا بودند به آب برسند و دستور داد تا موسیقی بنوازندوامام مظلومانه مانند جدش امام حسین(ع) در تنهایی جان داد. وقتی هم که امام جان داد،(ام الفضل)به غلامان دستور داد که بدن امام را پشت بام انداختند که سه شبانه روز بدن نازنین امام(ع)بر پشت بام بود. یک دفعه مردمی که از اطراف عبور می کردند دیدند که پرندگان آمده اند و بالهایشان را پهن کرده اند ؛ چه خبر شده است در منزل امام جواد(ع) که این پرندگان جمع شده اند. وقتی آمدند دیدند که بدن نازنین امام (ع) آنجاست. در روایت دیگری داریم که بدن امام (ع) را از آن بالا به پایین انداخت و هرکه عبور می کرد می گفت : این بدن چه کسی است و می گفتند این بدن امامِ رافِضه است. جانها به قربانت ای امام جواد(ع) .

خدایا به حق محمد و آل محمد آنچه را گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.

چاپ این نسخه درجه: 5.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.