سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سعادت وخوشبختی اجتماع وخانواده در پرتواخلاق والا

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 464 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1393.06.22
 
http://yascms.ir/emam/gozaresh/a44.jpg


اُوصیکُم عِبادَ الله وَنَفسی بِتَقوَی الله
قرائت دعا فرج
موضوع: سعادت وخوشبختی اجتماع وخانواده در پرتواخلاق والا «گذشت»

السلام علیک یا صاحب الزمان ،یا ابا صالح،یا بقیت الله ادرکنا واغثنا،خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج)،سلامتی رهبر عزیزوبزرگوار وبهتر ازجانمان،شادی روح مطهر امام راحل عظیم الشان ،شادی ارواح طیبه شهدا،شهدای شهرستان،شهدای والامقامی که بستگانشان در نمازجمعه حضور دارند،سلامتی همه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی،سلامتی خودتان وخانواده وفرزندانتان اجماعاًصلوات.

امیدواریم خدای متعال این حضور مومنانه،این نشستن،این سکوت،این خطبه را ازهمه ما قبول کندوذخیره ارزشمندی برای دنیا،برای آخرت برای اول لحظه ورود ما به محضر پروردگار ان شاء الله قرار بگیرد،باز هم صلوات برمحمد وآل محمد(ص).

ازحضور مومنانه شما برادران وخواهران مکرمه در نماز جمعه صمیمانه تشکر وقدردانی می کنم .از اینکه خدای متعال توفیق نوکری شما مردم شریف وبزرگوار ومومن ومتدین شهرستان را نصیب حقیر کرده ،خدای متعال را سپاسگزارم.

ان شاء الله که خدای متعال لطف وعنایتش را شامل همه واین حقیر بگرداند از دعای حضرت صاحب الامر،ان شاءالله همه ما برخوردار باشیم که وظایف خودمان را به نحو احسنت بتوانیم انجام بدهیم .استفاده کردیم از سخنان سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه جناب آقا محمدی ریاست محترم مخابرات ان شاءالله که توصیه های ایشان را همشهریان عزیز مورد توجه قرار دهند.

شاهراه سعادت خانواده واجتماع
زندگی وقتی گواراست که جامعه روبه سعادت وخوشبختی برود،جامعه وقتی خوشبخت وسعادتمند زندگی می کند که یک جامعه کوچک یعنی خانواده خوشبخت باشد .

اگرخانواده ها خوشبخت باشند،سالم باشند وخوشبخت زندگی کنند ،سعادتمند زندگی کنند، ما دارای یک اجتماع سالم وسعادتمند خواهیم بود .بعضی ها به دنبال این هستند که می گویند جامعه وقتی سالم است که قدرت وزورداشته باشد ،بعضی ها دنبال این هستند که جامعه وقتی سالم است که اهل علم ودانش باشند ،قدرت وعلم نیز به تنهایی نمی توانند حافظ سلامت باشند.

آن کسی که بمب اتمی را ساخت وبرسر مردم ژاپن ریخت،هم علم وهم قدرت داشت ،پس معلوم می شود که علم وقدرت به تنهایی نمی تواند برای انسان خوشبختی بیاورد ویک حلقه مفقوده است .

نقش اخلاق درسعادت وسلامت جامعه وخانواده
خوشبختی وقتی است که اخلاق وانسانیت حاکم باشد.جامعه وقتی خوشبخت خواهد بود وروبه کمال می رود که مردم اخلاق خدایی والهی داشته باشند .پیغمبرخدا(ص)می فرمایند:«انما بُعِثتُ لاُتمم مکارم الاخلاق»(خدا من را مبعوث کرده است که جامعه را به سمت خدایی شدن واخلاق والا ببرم .

اگرخانواده ها اخلاق والا داشته باشند ،زن وشوهراخلاق والا داشته باشند،اگر همسایه ها اخلاق والا داشته باشند واگر مردمی که درجامعه زندگی می کنند همه دارای اخلاق والا باشند ،این زندگی ،زندگی سعادتمند وپُر ازخوشبختی است والا اگر اخلاق را ازجامعه بگیریم واگر اخلاق الهی حاکم نباشد،دیگرچیزی باقی نمی ماند .


تفاوت مکارم اخلاق با حسن خُلق :

ما یک حُسن خُلق ویک مکارم اخلاق داریم .حُسن خُلق با مکارم اخلاق تفاوت دارد .حُسن خُلق این است که انسان آدم خوبی باشد مثلاًاگر کسی یک خوبی به انسان کرد،درمقابلش بدی نکنیم وخوبی کنیم یا اینکه اگرکسی به ما بدی نکرده است وما هم به او خدمت می کنیم وسابقه احسانی هم به مانداشته باشد ولی ما بصورت خود جوش به اوکمک ودستگیری می کنیم .اگر فرزندش می خواهد ازدواج کند ویا اینکه خدای ناکرده مریض است ومشکلی دارد،گره ازکارش باز می کنیم که این را حُسن اخلاق می گویند .

پیغمبرخدا(ص)می فرماید:من مبعوث شده ام که بالاتر از اینها را برای شما بیاورم.اخلاق والا،اخلاق کریمانه وبه تعبیرخودشان مکارم اخلاق .

مکارم اخلاق چیست؟
یک مثال برای مشخص شدن تفاوت بین مکارم اخلاق وحسن اخلاق می آورم ،مکارم اخلاق خودش را کجا نشان می دهد.یک نفر به شما ظلم کرده است وشما درمقابل می توانید قصاص کنید،چون به شما ظلم کرده است وشما از حق قصاص برخورار هستید،ولی شما قصاص نمی کنید وعفو وگذشت می کنید،در مقابل این گذشت ،خوبی واحسان نیزمی کنید.اوبه شما اهانت وظلم کرده ولی شما خُلق کریمانه وخدایی دارید ونه تنها پاسخ نمی دهید بلکه در مقابل به اوخوبی نیزمی کنید واین کار،کار سختی است که به آن مکارم اخلاق می گویند ودر هرکسی نیست .پیغمبرخدا(ص)می فرمایند:من مبعوث شدم تا این اخلاق ولا،اخلاق کریمانه ،اخلاق الهی واخلاق قهرمانانه در جامعه حاکم شود .

خُلق الهی چیست؟
خُلق الهی چیست؟«والیعفوا والیصفحوا الا تحبون یغفرالله لکم»ما حق خدا را انجام نمی دهیم ودر مقابل پروردگار کوتاهی می کنیم ،ولی خدا لطفش را ازما نمی گیرد واین طورنیست که اگرما حق خدا را به جا نیاوردیم ،خدارگ گردن ما را قطع کند وفوری از ما انتقام بگیرد ،خدا اهل گذشت وعفواست ونعمت خود را از بندگانش نمی گیرد .

همه انسانها باید این اخلاق را پیدا کنند .سفارش پیغمبر خدا(ص)به امیرالمومنین (ع)این است که می فرمایند:«علیکم بمکارم الاخلاق»(من سفارش می کنم که شما به مکارم اخلاق یعنی اخلاق والا دست پیدا کنید«ان الله وبُعثنی بها»(خدا من را بر این اخلاق والا مبعوث کرده است)«وان مِن مکارم الاخلاق ان یعفوا والرجل عمّن ظلمه ویُعطی من حرمه ویصلُ من قطعه وان یعودُ من لا یعوده» پیامبر خدا (ص)4مورد از اخلاق والا را در این حدیث بیان می کند که می فرمایند:اولین خُلق خوب این است که عفو وبخشش وگذشت کنید به کسی که به شما ظلم می کند.دوم اینکه انسانی بوده است که شما را محروم کرده است ولی شما به اوببخشید وعطا کنید .سوم اینکه با شما قطع ارتباط کرده وصله رحم را قطع وبا شما قهرکرده است،ولی شما بروید وآشتی کنید وچهارم اینکه شما مریض شدید وبه شما اعتنا نکرده وبه عیادت شما نیامده است ولی اگر اومریض شد،شما به عیادت او بروید و این 4نمونه از اخلاق والاست که حرف من روی همین جمله اول است(عفو درمقابل ظلم) وخود پیامبر نیز اینگونه بودند .

نقش عفو وگذشت در زندگی:
وقتی که در فتح مکه پیامبر خدا پیروزومسلط شدند،مردم را جمع کردند واز آنها سوال کردند:نسبت به من چه فکری می کنید،گفتند:شما برادر ماهستید،بزرگوار هستید،امین مکه هستید ،ما انتظار گذشت از شما داریم که حضرت فرمودند:«همان حرفی را که حضرت یوسف به برادرانش زد من نیز همان حرف را به شما می گویم،من هم از همه شما گذشت می کنم .

یکی از سرداران،پرچم اسلام را با یک شمشیر در دست گرفته بود وفریاد می زد که «الیوم یوم الملحمه »(امروز روز کشتار است،13 سال ما را شکنجه کردید وامروز روز انتقام است که پیامبر(ص) فرمودند:بروید وپرچم را از دست اوبگیرید وفریاد بزنید«الیوم یوم المرحمه»(امروز روز گذشت است )واین شیوه پیامبر خدا بود.

اگر در خانواده پدرومادر،خواهر وبرادر،اقوام وخویشان نسبت به هم گذشت داشته باشند،شما فکر می کنیددیگر این همه پرونده در دادگاه می ماند؟واین اندازه آمار طلاق بالا می رفت؟ اینهمه مشکلاتی که بر اثر طلاق توسط بچه های طلاق در جامعه صورت می گیرد،درست می شد؟ واین همه زندانی داشتیم؟ واگردر زندگی به همین سفارش پیامبر عمل کنیم ،روح وروان خودمان نیز آزادتر خواهدبود وما نیز مظهر رأفت خدا خواهیم شد وهمانگونه که خدارئوف است،ما نیز مظهر اسم خدا شویم .خداوند می فرماید:نمی خواهید که خدا شما را ببخشدوهمه ما در دلمان می گوییم :بله پروردگار ما غرق گناهیم،پشت ما از گناه سنگین است،ما دوست داریم تا شما مارا عفو کنیم .لحظات استجابت دعاست ،خدیا از همه ما در گذر.

امام سجادواخلاق والا
خدا می فرماید:اگر می خواهید من از شما درگذرم شما نیز از مردم درگذرید،شما گذشت داشته باشید.یک روز فردی که از اقوام امام سجادنیزبود،نزد امام سجاد (ع)آمد و شروع به فحاشی کرد وتندی نمود و به منزل رفت ،بعد امام به یارانشان فرمودند حرکت کنید ،برویم و جوابش را بدهیم،حرکت کردند و امام نزد آن فرد رفتند و او را صدا زدند و سلام کردند،آن مرد به بیرون آمد،امام فرمودند:«برادر تو امروز هر چه خواستی گفتی،اگر این صحبتهایی را که گفتی در من وجود دارد که خدا من را ببخشد و من هم از خدا طلب عفو میکنم و اگر در من نیست خدا تورا ببخشد».این شیوه اسلامی چقدر تاثیرگذار و انسان ساز است و چقدر جامعه و دلها را پاک می کند وگره ها را پاره میکند.

خداوند می فرماید:«اگر می خواهید که ازشما درگذرم ،شما نیز از مردم درگذرید وگذشت کنید .اگر درجامعه نگاه کنیم وخط وخطوط سیاسی را ملاحظه کنید می بینید که وقتی یک گروه حاکم می شود،می خواهد گروه دیگر را قلع وقمع کند که این شیوه اسلامی والهی نیست، یک جانباز را برمی دارند و یک جانباز دیگر را جایگزین می کنندکه البته همین طور هم هست ومن بطور کلی عرض میکنم و نظر خاصی نسبت به جایی ندارم که بخاطر مسائل خطی با هم قهر می کنند، برای چه با هم قهر کنیم ؟ کجای اسلام چنین است ،ما یک پیغمبرداریم؟ یک امام داریم،یک شیعه علی هستیم ، یک رهبر را داریم . ما در نظام جمهوری اسلامی ایران دوتا رهبر نداریم .یک امیرالمومنین و یک امام صادق داریم یک قبله داریم .پس برای چه اختلاف داشته باشیم . برای چه درگیری داشته باشیم.عده ای مادر این انقلاب ونظام هستند شایسته سالاری ،ایمان،تقوی،جهاد وشهادت که این دستورات اسلامی ، روحیه وحدت وبرادری وصلح وصفا ومحبت را درجامعه جاری می کند واینها اخلاق اسلامی والهی است .


امام حسن(ع)وخُلق کریمانه:

شخصی از شام به مدینه آمده بود،دید یک آقای خوش لباس سوار بر استر زیبا وخوش نور بود ، از بازاری سوال کرد که این آقا کیست که اینقدر لباس زیبایی پوشیده است؟ گفت ایشان حسن بن علی بن ابیطالب فرزند حضرت علی است ،این فرد از شام آمده بود که مردم آنجا 40 سال با دشمنی حضرت علی(ع) بزرگ شده بودند،معاویه بره کوچک را برای بچه هافرستاد ومی گفت این را معاویه داده است وزمانی که بچه ها بره را چاق می کردند،بره را می دزدیدند و می گفتند علی دزدیده است ومردم شام به جای اینکه لعن بر شیطان کنند بر حضرت علی(ع)لعن می کردند،40 سال مردم را با دشمنی علی بزرگ کردند و این مرد شامی هم وقتی اسم علی (ع) را شنید شروع به جسارت به امام حسن (ع)کرد و هم به امیرالمومنین توهین کرد که امام (ع) فرمودند:فکر می کنم شما در این شهر غریب هستید،گفت : بله من غریب هستم، فرمودند:«اگر جایی را نداری به منزل من بیا،اگر کمک مالی میخواهی به شما کمک کنم ،اگر برهنه هستی شما را می پوشانم ، اگر پول میخواهی پول در اختیار شما قرار می دهم و تا زمانیکه در این شهر هستی به منزل من بیاکه این برخورد کریمانه را اخلاق والا می گویند. ما که شیعه امام حسن هستیم نباید با اندک حرفی از کوره در برویم ونباید غضبناک بشویم، این شیوه اخلاق والاست والبته خود من هم گرفتار هستم و اینگونه نیست که این حرفها را میزنم خودم مبرا باشم. اول خودم را نصیحت میکنم،که این شخص میگوید:دلم میخواست زمین دهان باز کند و من به داخل زمین می رفتم. اینها اخلاق والاست.

یک نفر به یکی از علمای بزرگ نامه نوشت «انت الکَلب ،ابن الکَلب»گفت:« تو سگی و پدرت هم سگ است»که آن عالم در جواب آن فرد یک نامه محترمانه نوشت که:« اینکه نوشتی من سگ هستم و پدرم هم سگ است ،هیچ یک از خصوصیات سگ در من نیست ، سگ عُوعُو می کند ولی من حرف می زنم ، سگ چهار دست و پا راه می رود ولی من روی دو پا راه می روم،سگ پشمالو است ولی من لباس می پوشم،بنابراین این صفاتی که درباب سگ است هیچ کدام در من وجود ندارد» و این هم یک اخلاق کریمانه است که اسلام این را میخواهد، ان شاء ا... که خداوند به ما توفیق دهد که اخلاق کریمانه را در زندگی شغلی و خانواده و بچه های خودمان حاکم کنیم. پس اولین جمله رسول خدا عفو و گذشت در مقابل بدی بود .

خدایا آنچه راکه گفتیم و شنیدیم موردرضای خودت قرار بده،خدایا عاقبت همه ما را ختم به خیر بگردان، سلام خالصانه ما را به محضر حضرت ولی عصر (عج) ابلاغ بفرما،قلب امام زمان(عج)را از ما راضی و خشنود بدار.خدایا ما را مشمول ادعیه ذاکیه امام زمان قرار بده، خدایا به آبروی حضرت زهرا(س) رهبر عزیز و بزرگوار ما را سلامت و بهبودی کامل عنایت بگردان ، مراجع بزرگ دین را سلامت و کرامت عطا بفرما ،خدایا ملت ایران را به اهداف والایش برسان،خدایا امروز هرکس در نماز جمعه به هر امیدی و هر نیتی و هر حاجتی آمده است به آبروی امام هشتم علی بن موسی الرضا (ع)همه راحاجت روا بفرما،خدایا کسانی راکه به ما التماس دعا گفتند، همه را حاجت روا بفرما،خدایا امام و شهدا مقامشان عالی است،متعالی بفرما، مومنین و مومنانی که اهل نماز جمعه بودند و از دنیا رفته اند، روح همه شان را شاد بگردان،خدایا اموات ما را قرین رحمت فرما.پدر و مادر ما را ببخش و بیامرز،اگر زنده هستند نعمت سلامت و عافیت و تندرستی به آنها بفرما.خدایا بحق محمد و آل محمد ، زیارت خانه ات،حرم پیغمبر،ائمه بقیع ،زیارت امیرالمومنین و شفاعتشان را شامل حال همه ما بفرما. نسل جوان جمهوری اسلامی ما را در پناه امام زمان محافظت بفرما. اسباب علم و ترقی و پیشرفت را نصیبشان بفرما. اسباب ازدواج و کار آنها را فراهم بفرما. آنها که اهل علم هستند،خدایا آنها را به قله های علمی برسان. خدایا بحق محمد و آل محمد آنچه را که گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


خطبه دوم:

همه شما وخودم را به رعایت تقو الهی وانجام واجبات وترک محرمات سفارش می کنم.
انجام واجبات انسان را عزیز می کند ورفتن به خلاف وحرام انسان را ذلیل می کند زلیخایی که عزیز مصربود،با رفتن به طرف گناه خواروذلیل شد ویوسف که زندانی و برده بود با انجام دستورات خدا عزیز مصر شد.خوشبختی انجام دستورات خدا است .هرجا که خدا گفته است،انجام بدهید وهرکجا ضررداشته باشد برما گفته است که این کار را انجام ندهید.

اهمیت نماز جمعه
یکی از دستورات خدا که مایه سعادت وخوشبختی همه ماست،نماز است .ارتباط با خدا ی متعال وازمیان نمازها ،نمازجمعه اهمیت بسیار دارد.

یک روایت از رسول خدا در باب اهمیت نماز جمعه وآغاز خطبه دوم به عنوان سفارش به تقوا عرض می کنم که می فرمایند:««الا اُخبرُکم باهل الجنة؟»آیا نمی خواهید شما را به اهل سعادت وخوشبختی وبهشت معرفی کنم)«من لا یشغُلهُ عَن الجُمُعةِ حَرُشدیدُولا بَردُشَدیدُوَلا رُدوُ»اهل بهشت کسانی هستند که نماز جمعه شان را ترک نمی کنند،گرما وسرما اورا از نماز دور نمی کند ونشانه اهل بهشت این است که شوق وذوق بسیار برای یاد خدا دارند،عاشق یاد خدا هستند و بالاترین شوق و ذوق یاد خدا در نماز جمعه است. روایت دیگری از پیامبر است که می فرمایند : وقتی که من شب معراج به آسمان رفتم در عرش خدا 70 هزار شهر را دیدم .«سَبعینَ اَلفَ مَدینهَ »،70 هزار شهر را دیدم و هرشهری از کل کره خاکی زمین بزرگتر بود و در این شهرها ملائکه مشغول دعا بودند.ملائکه سبحان ا... و لااله الا ا... می گفتند و دعا می کردند.این 70هزار شهر،هر شهرش بزرگتر از تمام دنیای کره خاکی بود. ملائکه بعد از ذکر و نام خدا دو دعا می کردند که دعای اول «اَللهُمَ اَلغفِریَحضَروُن صَلاةَ اَلجُمعَه».«درود بر مردم شهرستان زرند که مقام معظم رهبری این شهرستان را با نمازجمعه می شناسند و این ملائکه 70هزار شهر دستهایشان رابه سوی خدا بالا می برند ومی گویند خدایا کسانیکه در نماز جمعه ها حاضر می شوند و حضور دارند،آنها را ببخش و از خطای آنان درگذر و گره از کار آنها باز کن.«اَللهُمَ اَلغفِر یَغتَسِلوُنَ مِن یَومِ اَلجُمعَه»«خدایا بیامرز کسانی را که روز جمعه غسل جمعه انجام می دهند». این اهمیت روز جمعه و حضور در نماز جمعه است.

مناسبتهای هفته:

جراحی مقام معظم رهبری(مدظله العالی):
1) اولین مناسبت خبرمریضی واولین عمل جراحی مقام معظم رهبری را که همه شنیدیم ،خدا حفظ کندمقام معظم رهبری را وخداوند ان شاء الله سایه اش را به بلندی آفتاب قرار بدهد وهمین که اعلام کردن حضرت آقا کسالت دارند واقعاًقلبها از هم پاشید ولی خودشان بلافاصله مصاحبه کردند وفرمودند:عمل خطرناکی نیست ویک عمل کوچک است که خداوند ان شاء الله ایشان را شفا بدهد وخودشان اعلام کردن تا سایتهای خارجی تبلیغات سوء راه نیاندازند وهمچنین فرموده بودند که در یک بیمارستان دولتی باشد ودر یک ساعتی هم باشد که مزاحمتی برای مردم ایجادنکند، درحالیکه آقا می توانستند در بهترین بیمارستان خصوصی مثل سایر اُمرا و روسای جمهور سایر کشورها باشند وایشان واقعاًیک زندگی ساده ای را دارند که این شیوه حاکمیت امیرالمومنین (ع)است واین نعمت وهدایت ووحدتی واین حفظ یکپارچگی را که امروز داریم از برکت وجود این مرد بزرگ است واین آرامشی را هم که ما امروز داریم از برکت وجود ایشان است.شما ببینید که افغانها سالها با شوروی جنگیدند و خون دادند و کشته شدند و باز هم در چنگال آمریکاییها هستند . در خود عراق شما ببینید چقدر سالها مبارزه کردند و هنوز هم آمریکاییها دست بردار نیستند ولی امروز درجمهوری اسلامی ایران اطراف ما را نگاه کنیدکه گرگها دهان باز کرده اند.ایران اسلامی یک گلستانی است در مقابل آتش،در اطراف ما گروههای تکفیری را ببنیدکه نه به اهل سنت رحم می کنند ونه به شیعه ونه به آمریکایی ها،به اسم خدا سر می بُرند واین نعمت بزرگ آرامش را که ما امروز داریم از برکت این مرد بزرگ است ،خداسایه اش را بالای سرما مستدام بدار وعزت روزافزون به این مرد بزرگ عنایت بگردان .

لزوم وحدت وهمدلی درحج:
2)مطلب بعدی که باید عرض بکنم، صحبتی بود که مقام معظم رهبری در جمع تعدادی از روحانیون،بزرگان وحجاج داشتند ومطالب بسیارمهمی را مورد سفارش قرار دادند که اولاًفرمودند:«که دشمن به دنبال این است که قدرت اسلام را بشکند وشکستن قدرت اسلام نیز با اختلاف بین مذهب است یعنی جنگ مذهب علیه مذهب است .این کاری است که انگلیسی ها سالهای سال تجربه اش را دارند.که مسلمانان را به جان هم بیاندازند».که فرمودند:«مواظب این اختلافها باشید که بزرگترین خطر اختلاف است ودر یک کشور،شهروخانواده نیز بزرگترین خطر همین اختلاف است که در همه اینها اگر بخواهند پیشرفت کنند باید با هم یک دست ومتحد باشند واختلاف هم یک مرزوحدی دارد.فرمودند:«دشمن به دنبال اختلافات مذهبی است که حجاج که تشریف می برند مراقب ومواظب باشند که روحیه وحدت خود را حفظ کنند(چون دائماًعلیه ما وشیعه تبلیغ می کنند.)،حتی بعد از نماز که ما دستهایمان را بالا می آوریم ومی گوییم الله اکبر،الله اکبر،الله اکبر ،هزاران کتاب میلیونی چاپ شده است ودر سرتاسر دنیای اسلام که شیعه بعد از نماز وقتی که دستهایش را بالا می آورد ،جناب جبرئیل را لعن می کنند ومی گویند: خان الامین،خان الامین،خان الامین،یعنی جبرئیل امین خیانت کرده است ،می گویند شیعه معتقد است جبرئیل می بایست وحی را به حضرت علی برساند ولی خیانت کرده و وحی را بر پیغمبر نازل کرده است.
شخصی بنام آل عُمرکتابی را چاپ کرده که در ان تهمتهای بزرگی را به شیعه زده است ودر سراسر دنیای اسلام ان را پخش می کنند . حجاج بیت الله الحرام هم که به مکه می روند ،به آنها دقت می کنند که ما بعد ازنماز چکاری انجام می دهیم .ما به زائرخود می گوییم که یا بلند الله اکبر بگوئید ویا اینکه مثل اهل سنت بعد از اینکه سلام نماز را دادید به فرشته سمت راست سلام بدهید وبعد به فرشته سمت چپ وحالا چرا ما الله اکبر می گوییم وآنها سلام می گویند و این خیلی مهم است که چرا ما این سنت را ترک کرده ایم در روز فتح مکه پیامبر(ص)فرمودند:هرکس که از الان تا روزقیامت بعد از نماز سه مرتبه الله اکبرودعای وحدت را بخواند اودر ثواب فتح مکه شریک است.وما هم که به فرموده امام معصوم و ائمه عمل می کنیم در ثواب فتح مکه و مبارزه با شِرک می خواهیم شریک باشیم ولی قبل از فتح مکه اینگونه بود :سه با رکه سلام می دادند فرشته سمت راست وچپ نیز با گوشه چشم سلام می کردند ،حالا چرا ما این را نمی گوییم به دلیل این امرمهمتری که پیامبر فرمودندواینها همین را تهمت بزرگی به ما می زنند .

دشمن به دنبال توطئه است در یک زمانی برای اینکه بین شیعه وسنی اختلاف بیاندازند اعلام کرده بودند شیعه می گوید وقتی حج من قبول است که پرده خانه کعبه نجس شود وسپس این وهابیها درزمان طاغوت وقبل از آن زمانی که حجاج ایرانی به مکه می رفتند یک مقدار سبزی را می گذاشتند که گندیده شود وآن را به حوله حجاج می مالیدند وبعد اورا می گرفتند وشهادت می داند که اینها می خواستند پرده خانه خدا را نجس کنند. ابوطالب یزدی در زمان طاغوت در حال طواف استفراغ می کند وحوله احرام خود را بالا می آورد که صحن خانه خدا استفراغ نگیرد وبعد در حوله خودش استفراغ می کند که مامورین بلافاصله او را می گیرند وعوامل خودشان را می آورند وشهادت می دهند که این زائر قصد نجس کردن پرده خانه خدا را داشته است ،ابوطالب یزدی را دستگیر می کنند وبعد عبدالعزیز بعد از ایام حج دستور می دهد که روی کوه مروه سر ایشان را از تنش جدا کنند که آقای ری شهری در این خصوص کتابی نوشته است به نام «شهید مروه»که تن اورا از سرش جدا می کنند به این دلیل که این بنده خدا عرب زبان نبود وفقط یک نعم ویک لا را بلد بود وکسی را نداشتند که از ایشان سوال کند واینگونه ابوطالب یزدی را گردن زدند وامروز گروههای تکفیری در عراق وسوریه ویمن آتش اختلاف را روشن کرده اند که دنیای اسلام را همین اختلافات نابود می کند .

تذکرات به حجاج:
یکی از نکات دیگری که باید به زائرین عزیزحج عرض کنم این است که همان گونه که در روزنامه ها نوشته اند تا بیست سال آینده ثبت نام انجام نمی شود،یعنی کسانی که ثبت نام کرده اند تا بیست سال باید در نوبت باشند وبعد از بیست سال هم معلوم نیست که چه اتفاقی رخ می دهد،یعنی حاجی ممکن است 30سال در نوبت باشد وبعد از 30سال اسم اوبرای حج انتخاب شودوبخواهد به خانه خدا مشرف شود. حالا به نظر شما ارزش این را دارد که 30درصد ازوقت یک حاجی صرف خرید شود .سوغات آوردن از مکه هیچ استحبابی ندارد ،اجناس همه چینی واروپایی است جنس چینی چه تبرکی دارد؟جنسی را که می خواهید بخرید از خودایران تهیه کنید،چرا بعد از50ویا 60سال که زیارت خانه خدا نصیبمان شده است ،وقت خود را صرف خرید وبازار کنیم .عبادت خدا را انجام دهیم چون ممکن است این نعمت دیگر نصیبمان نشود . حج عبادت عمر است یعنی یک بار انجام بدهید وبرای همیشه خوشبخت شوید،پس وقت خود رادرهنگام حج صرف خرید اجناس نکنید وفقط به عبادت بپردازد.

ما سال اول که به حج مشرف شدیم یک حاجی بود که همیشه در بازارها بود که من گفتم:حاجی وقت خودرا صرف خریدنکن ،دیگر مشخص نیست که موفق شوی به حج مشرف شوی یا خیروخودت را خوشبخت کن که گفت:سال بعد هم می آئیم وسال بعدش نیز خواهیم آمدکه هنوز بعد از 20سال موفق نشده است که به حج برود واگر هم می خواهید به بازار برویدروی یک کاغذ بنویسید ویک نصف روز را برای اینکاروقت بگذارید تا تمام شود،چرا انسان باید این کارها را انجام دهد واین نکته ای است که حجاج بیت الله الحرام وخانواده هایشان باید مدنظر داشته باشند.
3)مناسبت بعدشهادت شیخ محمد خیابانی این روحانی مبارز علیه استعمار.

4)مناسبت بعد:درگذشت حاج شیخ عبدالکرم حائری موسس حوزه علمیه.

5)مناسبت بعد:کشتار فلسطینیان در اردوگاههای صبرا وشتلاکه طی 60سالی که دولت غاصب اسرائیل روی کار امده است،پرونده اش پُر از کشتار وجنایت است .امریکا به دنبال ایجاد خاورمیانه جدیدهستند. برمحورمنافع اسرائیل که خاورمیانه جدید شکل خواهد گرفت ولی براساس اسلام.

اسلام خیلی قدرت دارد ومزدم مظلوم غزه که ارتش تا بُن دندان مسلح اسرائیل را شکست داد واینها از قدرت اسلام می ترسند وبین ما اختلاف ایجاد می کنند .

مسئله بعدی کمک به مصلی است که شهرستان نیاز به ساخت مصلی دارد ،پس کمک کنید که اینها ماندگار خواهد بود.وهمچنین ازستاد خواهران نماز جمعه هم تشکر می کنم که چهارشنبه و پنج شنبه را آمدند و مسجد را تمیز کردند.

مسئله بعدی صرفه جویی در مصرف آب است که باید جدی گرفته شود.
خدایا آنچه راکه گفتیم و شنیدیم محض رضای خودت قرار بده.


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.