سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حج باعث تقویت دین و اعمال عمرۀ مفرده و احکام خمس

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 489 مرتبه
دسته: سخنراني در خصوص حجتاریخ: 1393.02.27
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه بافت در مدینه اردیبهشت ماه91
حج باعث تقویت دین و اعمال عمرۀ مفرده و احکام خمس
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

در واقع انسان وقتی به مدینه می آید، تمام غمهای عالم به دل او می آید.وقتی هم که می خواهد از مدینه برود قلب او در شهر است و نمی خواهد از این شهر برود.معمولاً سفر معنوی که در آن به انسان خوش بگذرد با سرعت طی می شود.دیروز با همه دوستان به زیارت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)و حضرت زهرا(سلام الله علیها)و ائمه بقیع رفتیم.انشاءالله باز هم بتوانیم به زیارت پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم)که رحمة للعالمین است و همه ائمه بقیع نائل شویم.از همه دوستان صمیمانه تشکر می نمایم.
نکته اول این که:حج عمره باعث می شود مطالب دیگر دینی هم زنده شود.امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)می فرمایند:«الحجَّ تقوية للدين»اگر حج نبود دین تقویت نمی شد.
مسائل دینی که با حج زنده می شوند
1- نماز و قرائت نماز:بعضی افراد تا قبل از آمدن به حج به فکر اصلاح قرائت نماز خود نبودند.ممکن است شخصی چندین سال نماز اشتباه می خوانده اما در سفر به حج قرائت را به خوبی یاد گرفته باشد.
شخصی به امام جماعت مسجد الحرام(سُدیس)گفت:نوار صوتی از قرائت نماز بدهید تا گوش دهیم، ایشان گفتند:از کجا آمده اید؟شخص گفت: از ایران آمده ایم.ایشان جواب داد:رهبر ایران بهترین تلاوت نماز را در دنیای اسلام دارد.
یکی از راههای لذت بردن انسان از نماز این است که نماز را با آرامش بخواند و به تلاوت خود گوش کند تا به نماز معرفت پیدا کند.
2- خمس:شما بزرگواران که دانشجو هستید حتما والدین هزینه سفر را به شما هدیه داده اند منتها مسئله این است که سعی کنید از ابتدای زندگی خود زندگی حلال، طیب و پاکیزه ای درست کنید تا خداوند در رزق و روزی را به شما بگشاید.
در مصاحبه تلویزیونی از یک تاجر در بازار تهران سؤال کردند، از نظر شما خمس چگونه است؟جواب داد:اگر شاخ و برگ درخت انگور را هر سال نزنیم به ما میوه نمی دهد.خمس هم زدن شاخه های اضافی است و باعث می شود مال پاک شود و رشد و نمو پیدا کند.حضرت زهرا(سلام الله علیها)در این شهر سخنرانی کردند و فرمودند:زکات و خمس باعث می شود هم مال زیاد شود و هم جسم و جان انسان پاک شود.سعی کنید زندگی خود را با مال حلال شروع کنید و هر ساله خمس مال خود را بپردازید.
خمس باعث تقویت دین
خمس برای تقویت دین است. اگر خمس نباشد تشیّع نمی ماند.خمس برای این است که اسلام و راه و رسم رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)حفظ شود.نصف سهم خمس اختصاص به سادات(ذریۀ حضرت زهرا(سلام الله علیها))و نصف دیگر آن سهم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)است. صدقه دادن به سادات حرام است.
محاسبه خُمس(مواردی که شامل خمس می شود)
1- اولین روز کاری کارگر روز اول خمس او است
2- اولین حقوقی که کارمند می گیرد شروع سال خمسی او است.
3- اولین روز تجارت، تاجر شروع سال خمسی او است.
4- کشاورز اولین محصولی که برداشت می کند شروع سال خمسی او است و تا یک سال چیزی به گردن او نیست.
5- اگر کسی در مخارج سال خود پولی اضافه بیاورد، مثلا قرض خود را بپردازد یا زیارت برود و کارهای خود را انجام دهد، اگر پولی باقی ماند باید خمس آن پول را بدهد.
خمس سهم خداوند، پیامبر و اهل بیت ایشان
خمس هم اینگونه بوده که:در هر مالی سه سهم است، سهم خداوند، سهم پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)و سهم حضرت علی(علیه السلام)است. خداوند سهم خود را به پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)و ایشان هم سهم خود را به امامان معصوم(علیهم السلام)بخشیدند و هر سه سهم اختصاص به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)دارد.الان خمس برای تربیت کسانی که اسلام و تشیع را حفظ می کنند استفاده می شود.
امتیاز مذهب شیعه نسبت به بقیه مذاهب
امتیازی که شیعیان دارند این است که زیر بار حکومت ها نیستند.الان علماء اهل سنت حقوق بگیر ملک عبدالله هستند و هر چه که آنها بگویند باید قبول کنند.مثلاً امروزه می خواهند سوریه را از کار بیندازند،دیدیم که امام جماعت آنها شروع به گریه کرد و دعا کرد:«اللهم انصر اخواننا المظلومين في سوريا»یعنی برای مردم سوریه دعا نمی کرد برای کسانی دعا می کرد که بتوانند حکومت سوریه که در مقابل اسرائیل قرار گرفته است بر آنها پیروز شوند یعنی اشک می ریخت و برای تروریستها دعا می کردند.چرا اینگونه است؟چون آنها تابع و جیره خوار حکومت هستند، اما علماء شیعه مستقل هستند و امروزه هم حوزه های علمیه وابسته به دولت نیستند و از همان روزهای اول حضرت امام(رحمة الله علیه)فرمودند:حوزه باید مستقل باشد.
رشد خصائل انسانی(بخشش و انفاق)
کسانی هستند که خداوند به آنها نعمتهای فراوانی داده است خمس و زکات مال خود را می دهند و دهها کار خیر انجام می دهند و باعث می شود رزق به روی انسان باز شود و تمام ابعاد انسانی آنها با هم رشد کند.انسانی که خسیس باشد مانند این است که یکی از اعضای بدن او بیش از حد رشد کرده است.باید مال دوستی و انفاق به اندازه باشد
تمام خصائل انسانی باید به اندازه رشد کند. باید بخشش و انفاق به اندازه باشد، اگر کسی فقط مال جمع کند مانند این است که بینی او بسیار رشد کند(فقط جمع آوری مال برای او رشد پیدا کرده است).لذت زندگی این است که همه خصلت های انسان نفسانی و انسانی خود را به اندازه رشد دهد.
حکم پولی که خمس آن داده نشده
اگر کسی با پولی که خمس آن را نداده است،مثلاً یک سال پول او در بانک بوده و با آن پول بخواهد به مکه بیاید و لباس احرام بخرد، حج او اشکال دارد.چون در یک پنجم مال، مالک نیست و حج او اشکال پیدا می کند.اما شما دانشجویان که هزینه سفر خود را هدیه پدر و مادر یا با وام به دست آورده اید خمس به شما تعلق نمی گیرد.
ذکری که خداوند و ملائکه برای انسان دعا می کنند
سؤال می شود که ما در مدینه چه ذکری را بگوئیم که تأثیرگذار است؟یکی از ذکرها هست که در آن خداوند و ملائکه بر انسان دعا می کنند و آن دعا باعث می شود«لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»انسان از ظلمتهای نفسانی و گناه خارج شود و به سوی نور هدایت و توحید رهنمون شود و آن ذکر مداومت به صلوات بر محمد و آل محمد است.
ارزش والای صلوات به نقل از امام صادق(علیه السلام)
امام صادق(علیه السلام)می فرمایند:هر کس ده مرتبه بر پیغمبر و آل پیغمبر صلوات بفرستد خداوند متعال و ملائکه صد بار بر او صلوات می فرستند و هر کس صد مرتبه بر پیغمبر و آل پیغمبر صلوات بفرستد خداوند و ملائکه هزار بار بر او صلوات می فرستند.بعد امام صادق(علیه السلام)این مطلب را به آیۀ قرآن استشهاد می کنند خداوند کسی است که:«هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ»خود و ملائکه او بر شما صلوات می فرستند، یعنی وقتی که ما صلوات بر پیغمبر و آل پیغمبر هدیه کنیم.
صلوات خارج شدن از ظلمات و هدایت به سوی نور
آیه ای از قرآن مجید است که می فرماید«لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»اگر صلوات بفرستید خداوند هم شما را از ظلمت به سوی نور هدایت می کند«وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا»چون خداوند نسبت به مؤمنین رحمت ویژه ای دارد این راه را برای آنها باز کرده است.بنابراین یکی از ذکرهایی که برای انسان تأثیر دارد ذکر صلوات است.«هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا»(سوره احزاب، آیه43)
احکام
ما به مسجدالحرام رفتیم بعد هفت مرتبه دور خانه خداوند طواف کردیم، طواف ما بین خانه خداوند و مقام ابراهیم(علیه السلام)بود.
مقام حضرت ابراهیم(علیه السلام)
مقام سنگی است که جای پای حضرت ابراهیم خلیل(علیه السلام)در آن است. در زمان گذشته، اثر پنجه پا، انگشتان و گودی کف پا نیز بوده است اما در طول چند هزار سال رفت و آمد و دست کشیدن روی سنگ آثار انگشت پا پاک شده است.این اندازه پا،اندازه پای پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)است. زمانی که پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)به غار ثور رفتند، کسی گفت:من ردّ پای پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را می شناسم زیرا یک روز دیدم که پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)پای خود را جای پای حضرت ابراهیم(علیه السلام)گذاشتند و اندازه هم بودند فقط یکی از آنها کمی کوچکتر بود.
دو سنگی که همراه حضرت آدم از بهشت آمدند:
1- سنگی که جای پای حضرت ابراهیم است(مقام)2- سنگ حجرالاسود.
احکام طواف طبق فتوای مراجع

به فتوای امام خمینی(رحمة الله علیه)وقتی طواف می کنیم باید بین خانه خداوند و مقام حضرت ابراهیم(علیه السلام)باشیم یعنی حدود 13متر، اما به فتوای مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)و اکثر مراجع تا هر جا که جمعیت طواف می کنند طواف اشکالی ندارد.
حجر اسماعیل
حجر، نیم دایره ای است که خانه حضرت اسماعیل است و حضرت اسماعیل، مادر ایشان هاجر، دختران ایشان و هفتاد پیغمبر الهی در این مکان دفن شده اند. نماز خواندن در حجر و زیر ناودان طلا خانه خداوند ثواب زیادی دارد.وقتی می خواهیم طواف کنیم باید از دور نیم دایره یعنی از بیرون آن طواف کنیم.
نسیم بهشتی
وقتی حضرت اسماعیل(علیه السلام)کنار خانۀ خداوند بودند فرمودند:خدایا اینجا خیلی گرم است.خداوند فرمودند:نسیمی از بهشت به روی شما می گشائیم.وقتی طواف می کنیم از رکن عراقی رد می شویم(بخاطر این رکن عراقی است زیرا مردم عراق به این سمت نماز می خوانند)وقتی دور نیم دایره دور می زنیم و به رکن شامی می رسیم نسیم خنک و دلنوازی به صورت ما می خورد، این نسیم بهشتی همیشه وجود دارد.بعضی می گویند این نسیم از دستگاههای خنک کننده در این منطقه است اما در این منطقه دستگاه خنک کننده ای نیست و تا دستگاههای داخل مسجد فاصله زیادی است.
هنگامی که طواف را بدون شک و شبهه هفت دور انجام دادیم بعد از آن پشت مقام نماز می خوانیم.یعنی وقتی دور خانه خداوند می چرخیم باید امام و پیشوا داشته باشیم، حرکت در سمت الهی بدون امام و پیشوا نمی شود.امام ما بت شکن است.باید پیرو«مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ»(سوره حج،آیه78)باشیم چون همه فرزند حضرت ابراهیم(علیه السلام)هستیم و می گویند:تابع پدر خود حضرت ابراهیم(علیه السلام)باشید یعنی پشت سر مقام پدر اقتدا می کنیم که رهبر بت شکن داشته باشیم.بعد از آن خداوند تبارک و تعالی با آب زمزم از زائران پذیرایی می کند.هنگام نوشیدن آب زمزم این دعا را می خوانند«اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ رِزْقاً واسِعاً وَ عِلْماً نافِعاً وَ شِفاءً مِنْ کلِّ داءٍ وَ سُقْمٍ».آب زمزم از بهترین آبهای دنیا است که حتی خارجی ها می گویند این آب بلور منظم دارد و شفا دهنده است.خاصیت آب زمزم این است که:اگر یک قطره آب زمزم را در هزار قطره آب بریزیم همه را تبدیل به زمزم می کند.بعد از خوردن آب زمزم برای انجام چهارمین عمل آماده می شویم(صفا و مروه).
کوه صفا و مروه
کوه صفا کوهی است که:وقتی حضرت آدم(علیه السلام)روی کوه آمدند برای این که صفی الله و برگزیده بودند این کوه نیز برگزیده شد.
کوه مروه:برای این که مرئه یعنی زن و مادر همه انسانها(حوا)روی این کوه فرو آمدند و از حضرت آدم(علیه السلام) جدا بودند تا این که در عرفات با هم آشنا شدند.
صفا و مروه از شعائر خداوند
مسلمانان نمی خواستند اعمال صفا و مروه را انجام دهند و می گفتند کراهت دارد چون روی کوه صفا و مروه بت چیده بودند.آیه نازل شد:«إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ»صفا و مروه از شعائر خداوند هستند نه از شعائر مشرکین، هر کس صفا و مروه را انجام دهد«فَإِنَّ اللّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ»خداوند از او تشکر می کند.بنابراین از صفا شروع و به مروه ختم می کنیم، هفت مرتبه به این نیت که:سعی می کنم بین صفا و مروه برای عمره مفرده قربة الی الله.«إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَن يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ»(سوره بقره،آیه158)
حکم صفا به مروه
هنگام حرکت صفا به مروه باید به سمت جلو یعنی رو به سمت مروه باشیم و وقتی برمی گردیم رو به سمت صفا باشیم.در صفا و مروه وضو داشتن شرط نیست.خوردن آب و استراحت کردن اشکال ندارد منتها از همان جایی که صفا و مروه را قطع کردید باید از همان جا شروع کنید.وقتی هفت مرتبه تمام شد و به مروه رسیدیم باید تقصیر(حلق)کنیم، یعنی مقداری از موی سر و ناخن هر دو با هم حتماً باید چیده شود به این نیت که:تقصیر می کنم برای عمره مفرده قربة الی الله.تقصیر را در هر جایی می توان انجام داد.
بعد از این کار برای عمل ششم آماده می شویم استراحت می کنیم و وضو می گیریم.
طواف نساء
طواف نساء:زن و مرد هر دو باید طواف نساء را انجام دهند.بعد از تقصیر همه چیز حلال می شد اما زن بر مرد حلال نمی شد.وقتی طواف نساء و نماز انجام شد تمام محرمات حلال می شود و انسان معتمر(عمره گذار)می شود.
شرایط طواف نساء مانند طواف عمره است و دو رکعت نماز طواف نساء پشت مقام حضرت ابراهیم(علیه السلام)می خوانیم.این خلاصه ای از اعمال عمره مفرده بود و اینگونه هفت عمل پایان می پذیرد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.