سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مقام ارجمند شهادت

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 936 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1388.10.24
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی به مناسبت شهادت امام محمد باقر (علیه السلام ) و چهلمین روز شهادت دانشجوی شهید هوشنگ کریمی و گرامیداشت هفته بسیج در دانشگاه آزاد مورخه 3/9/88



http://yascms.ir/emam/Untitled - 20.bmp



اولاً به مناسبت شب شهادت پنجمین امام ما شیعیان حضرت امام محمد باقر (ع) به ساحت مقدس مولایمان صاحب الزمان (عج) و به همه شما ارادتمندان ، دوستان علاقمندان و شیعیان این امام بزرگوار ، براداران عزیز و خواهران مکرمه و چهلمین روز شهادت دانشجوی پاسدار شهید هوشنگ کریمی را به همه شما بزرگواران برادران ، خواهران و به خانواده مکرمه این شهید تبریک و تسلیت عرض می نمایم. همینطور در هفته بسیج قرار داریم نهاد بسیج که در چنین ایامی به دستان پر از خیر و برکت بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی وضع شده است. به همه بسیجیان و به همه برادران، خواهران تبریک عرض می کنم. وظیفه خودم می دانم از همه عزیزانی که سهمی دارند در برپایی این مجلس عزای اهل بیت(ع) برپایی این مجلس که به نام این شهید عزیز شهرستانمان منعقد شده است. به نام هفته بسیج متبرک شده است. تشکر و قدردانی کنم از ریاست محترم دانشگاه و همکارانشان، روابط عمومی ، دفتر فرهنگ، بسیج دانشجویی و از همه شما بزرگواران اساتید برادران و خواهران و مخصوصا از خانواده معظم شهید کریمی تشکر و قدردانی می کنم و شب شهادت امام پنجم در محل کسب علم و دانش حضور پیدا کردم.

استفاده از نسیمهای الهی
برادران، خواهران در دوران زندگی نفخه ها و نسیمهایی به قلب و دل و روح ما می وزد. آن کسی که دریچه قلبش را به سوی نسیمها می گشاید و از این نسیمهای رحمت الهی استفاده کند سعادت خودش را می تواند تامین کند یکی از نسیمهای الهی ، نفخهای الهی ایامی که مرتبط با اهل بیت(ع) است ایامی که منصوب به اهل بیت (ع) است امشب که شب شهادت امام پنجم (ع) است. نام و یاد همه شهدا و این شهید عزیز گرامی داشته می شود.
انسان می تواند اتصال پیدا کند . می شود توسل پیدا کنیم از همین شبها و از همین لحظات متوسل بشویم و حاجت بگیریم اینها درهای رحمت الهی ، نسیمهای الهی است که بر روی انسان باز می شود منتهی هر کسی خودش باید کوشش کند که از این نسیمهای الهی به نفع سعادت و خوشبختی خودش استفاده کند. مخصوصا که امشب در باب شهید و شهادت می خواهیم چند مطلبی را عرض بکنیم. مجلس ما سه مناسبت دارد. در باب شهید و شهادت، هفته بسیج و شهادت امام باقر(ع) من حدود 20 الی 25 دقیقه بیشتر نمی خواهیم تصدیع ایجاد کنم .

مقام ارجمند شهادت
اولا در باب شهادت اگر مقامی واقعا بالاتر و ارزشمندتر در پیشگاه الهی بود اهل بیت (ع) خواستار بودند. امیرالمومنین (ع) یک ضربه شمشیرش ارزشش از عبادت همه انسانها و اجنه بالاتر است. ولی هیچ وقت نفرمود من رستگار شدم، خوشبخت شدم . وقتی مولا علی (ع) در محراب عبادت و وقتی که در آستانه شهادت قرار می گیرد می فرمایند: «فزت و رب الکعبه» به خدای کعبه علی (ع) رستگار شد. اگر مقامی بالاتر از شهادت بود امیرالمومنین (ع) آن را درخواست می کرد. مقام شهادت بالاترین مقام است که انسان هستی خودش را برای اسلام ، دین ، کشور در طبق اخلاص بگذارد. شهدا شاهد و حاظرند. افراد عادی وقتی می میرند ارتباطشان با دنیا قطع می شود . هیچ ارتباطی با این دنیا نمی توانند برقرار کنند . اما شهدا در این دنیا حضور دارند . شاهدند و اگر شاهد نبودند دیگر نمی توانستند روز قیامت شهادت بدهند . اگر کسی چیزی را نبیند نمی تواند شهادت بدهد آنها در تمام جریانها ما، الان در این محفل،شهید حضور دارد. شهید سوره یس ، وقتی که شهید سوره یس به شهادت می رسد می فرمایند: «یا لیت قومی یعلمون» کاش قوم من علم و آگاهی پیدا می کردند «بما غفرلی ربی» که خدا چگونه با من رفتار کرد. مقام مغفرت الهی، مقام شاهد بودن یکی دیگر از مقاماتی که شهدا دارند مقام شفاعت است. شهدا از خانواده خود هر کسی که بخواهد و به آنها توسل پیدا کند آنها می توانند شفاعتش کنند و همینطور مقامات دیگر شهدا در پیشگاه خدا ، معرفتی که نسبت به خدا پیدا کردند ، معرفتی که نسبت به اهل بیت (ع) شهدای عزیز و بزرگوار ما در جبهه ها، در بین بسیجیان پیدا کردند.

داستان شهیدی که سر به بدن نداشت
یکی از شهدایی که قبرش در حسینیه المهدی (عج) شیراز است . ایشان همیشه اینطور می گفتند: حسین فاطمه (ع) من خجالت می کشم در قیامت در عرصه محشر بیایم در حالی که تو سر به بدن نداری ولی من با سر محشور بشوم . این مقام معرفت به اهل بیت (ع) است. بعد وصیت می کند وقتی من به شهادت رسیدم من را در حسینیه دفن کنید . در عملیات فتح المبین این جوان به شهادت می رسد . مدتی زیر توپ خانه دشمن بود و نمی توانستند جنازه اش را بیاورند . وقتی که جنازه اش را آوردند در حسینیه ، خوب وصیت کرده بود که من قبر خودم را در حسینیه آماده کرده ام و مرا در آن دفن کنید. قبر را پیدا می کنند می بینند قبر خیلی کوچک است و هنوز جنازه این شهید را نیاورده بودند. بعد از مدتی که جنازه شهید را از زیر دید دشمن خارج کردند و شهید را آوردند برای دفن، دیدند که شهید سر به بدن ندارد و اگر شهید سر به بدن داشت این قبر اندازه او نبود.معرفت به اهل بیت (ع)، به امام حسین (ع) و معرفت نسبت به خدای متعال و نسبت به دین و راه الهی ، وقتی می گذارند این شهید را در قبری که خود کنده است درست مطابق با بدن بی سر این شهید بوده است. به قول شاعر:

از حسن روی یوسف دستها بریده باشد
واز حسن دلبر تو سرها بریده باشد

وقتی که عشق سیدالشهدا(ع) در دلی موج می زند سر می دهند در راه خدا، آنها که به زیارت این شهید رفته اند می گویند: بوی سیدالشهدا(ع) می دهد و از قبر این شهید بوی اباعبدالله الحسین (ع) از آن استشمام می شود. بله واقعا شهیدان هر کدام درخشیدند. شهدا معرفت پیدا کردند آن معرفتی که پیدا کردند به آن مقام دست پیدا کردند و کلی پیش خدای متعال آبرو دارند. ما هم اگر راه آنها را ادامه بدهیم ، توسل پیدا کنیم به این شهدا که تمام هستی شان را به خاطر خدا دادند و همه چیز را برای خدا دادند ، قطعاً توجه می کنند به کسانی که به این شهدا توسل و در مجلسشان حضور پیدا کردند.

شهیدی که در قبر خندید
شما عکس یک شهیدی را دیدید شهید محمد رضا حقیقی 18 ساله که در اروند رود به شهادت می رسد و معروف است به شهیدی که در قبر خندیده است و وقتی مادرش خوابش را می بیند و سوال می کند فرزندم مادرم چرا در قبر خندیدی؟ می گویید چیزی را نشان ما دادند که اصلا ما باور نمی کردیم . بعد در دفترچه یادداشتش این شعر از حافظ را اینجوری نوشته بود.
روز مرگمم نفسی وعده دیدار بده
وانگهم تا به لحد فارغ و آزاد ببر
روی کلام فارغ و آزاد ببر ، خط زده بود و نوشته بود خرم و دلشاد ببر
از خدا هر چه خواستند این شهدا گرفتند. مقام جانبازی پیدا کردند ، مقام ایثار پیدا کردند . از هست و نیستشان در راه خدا گذشتند . خدای متعال هم اینگونه به آنها عنایت می کند.

شهید گلاب در بهشت زهرا(س)
شهید گلاب در بهشت زهرا (س)تهران به نام شهید کلارک ، از خدا خواسته که هر کسی سر قبر من بیاد حاجت روا بشود. منافقین سر قبر شهید گازوئیل پاشیدند ، اسید پاشیدند چون قبر این شهید بوی گلاب می دهد . هر لحظه از شبانه روز کسی برود حتی چفیه اش را ، دستمالش را به سنگ قبر این شهید بمالد بوی گلاب می گیرد و معروف شده به شهید گلاب . انواع و اقسام شهدای بزرگ ما که واقعا به این مقام دست پیدا کردند. اهل بیت (ع) این پیش بینی را کرده اند . خود امام باقر (ع) پیش بینی کردند و فرمودند: «قتلاهم شهدا» وقتی مرحله مرحله انقلاب اسلامی را تبیین کردند فرمودند: «قتلاهم شهدا» مقام والای شهادترا بیان فرمودند.واقعا سخت است برای پدر و مادر داغ فرزند، بسیار سنگین است ولی خانواده شهدا افتخارشان این است که فرزندشان فدایی اسلام و قرآن است . امروز من و شما وظیفه سنگین نسبت به شهدا داریم . در تلویزیون یک خانمی صحبت می کرد . می گفت مجروحی را آورده بودند که ترکش خورده بود دستش قطع شده بود و روده هایش پاشیده بود بیرون ، از بدنش خون می ریخت . من سوال کردم که برای چی شما رفتید؟ گفت برای ناموس ، برای حفظ حجاب . می گوید من گفتم این مطلب را امضاء کن ، این حرف را امضاءکن به من بده. بعد پنجه دستش را زد روی بدن خونیش و زد اینجا و گفت بهتر از این می خواهی که با خون خودم امضاءکردم . شهدا از راحتی ، از آسایش ، از هستی شان گذشتند که ما آسایش داشته باشیم،کسی به ناموس ما تعرض نکند. کسی به دین ما تعرض نکند. کسی به درس و بحث ما تعرض نکند. ما قدردان شهدا و شکر گزار نعمت شهدا باشیم. «وقفوهم انهم مسئولون» به طور قطع از ما سوال می کنند شما نسبت به شهدا چه کردید؟

تفکر بسیجی تنها راه نجات کشور
نکته دوم ، در باب تفکر بسیج و بسیجی است. تعبیرات بسیار زیبایی را مقام معظم رهبری (دام ظله) در باب بسیج دارند. می فرمایند: بسیج مثل خود انقلاب از آیات الهی است . از معجزات الهی است. بسیج وقتی که وارد میدان نبرد شد صحنه جنگ عوض شد . دشمن فکر می کرد که مسلط شده است. وقتی نیروی بسیج وارد شد در مقابل چشمان حیرت زده مردم دنیا دیدند جنگ به سود معنویت تمام شد. یکی از برکات بسیج می فرمایند: بسیج مثل خود انقلاب مردمی است. بسیج یک نیروی مسلح در کنار نیروهای مسلح نیست بلکه بسیج تفکر است. تفکر بسیجی در دانشگاه ، در بین اساتید ، خانمهاو آقایان ، در کارخانه ، مزرعه و در همه جا هست.می فرمایند: بسیج مثل خود انقلاب که سازش ناپذیر است . بسیج هم سازش ناپذیر است. امام (ره) را می خواستند به سازش وادار کنند ولی هرگز امام(ره) تسلیم نشدند و بسیج هم تسلیم نشد. همان طور انقلاب اسلامی سیراب شده است بسیج هم سیراب شده از معارف الهی، بسیجیان چه مقامی پیدا کردند؟ که امام (ره) می فرمایند: خدایا مرا با بسیجیانم محشور فرما. ما می گوییم خدایا ما را با پیغمبر (ص) ، با امیرالمومنین (ع) محشور کن ، اینقدر اخلاص و یگانگی بین اهل بیت (ع) و دین و اسلام ناب و بسیج ایجاد شده که امام (ره) می فرمایند: که خدایا من را با بسیجیانم محشور فرما. مقام معظم رهبری(دام ظله) همان حرفی که امام (ره) گفتند خدایا مرا هم با بسیجیانم محشور کن. خوش به حال آنهایی که خالصانه بسیجی اند و ضرر کرده آن کسی تا به حال اسمش را در این دفتر ننوشته است .
امام محمد باقر (علیه السلام)
شهادت امام محمد باقر (ع) است خوش به حال آنهایی که در چنین شبی مدینه هستند و کنار قبرستان بقیع متوسل به امام پنجم اند. دو خصلت از امام عرض می کنم یکی گذشت و اخلاق خوب امام است و دوم اینکه امروز من و شما سر سفره امام باقر (ع) نشسته ایم. دینداری ما و آنچه از علم و دانش توسعه پیدا کرده است از برکت دو امام بوده است. حوزه علمیه که امام تاسیس کردند شاگردانی که در رشته های مختلف تربیت کردند از برکت حوزه درسی امام باقر(ع) است. یک شخصی آمد پیش امام باقر(ع) مسیحی بود. به امام توهین کرد «انت البقر» معذرت می خواهم به امام گفت تو گاو هستی . امام فرمودند: «انا الباقر» مسیحی گفت : شما فرزند زن بدکاره و بدزبان هستی. هر کس به مادر آدم توهین کند آدم نمی تواند تحمل کند. آقا فرمودند: اگر راست می گویی خدا از او در گذرد و اگر دروغ می گویی خدا از تو در گذرد. این خلق نیکو امام را دید تسلیم امام شد و مسلمان شد. مثل خواجه نصیرالدین طوسی یک نفر نامه نوشته بود تو سگ هستی خواجه نصیر در جواب نامه اش نوشته بود: که این خصوصیات در سگ است در من نیست . سگ عو عو می کند ولی من می خندم و حرف می زنم. سگ چهار دست و پا راه می رود من دو پا راه می روم. سگ پشمالو است و چنگال دارد. اینها تو گفتی هیچ کدام در من نیست. اخلاق خوب ، برخورد خوب باید برای امام باقر (ع) شاگردی کرد از اخلاق خوب ایشان یاد گرفت. امشب شب شهادت امام محمد باقر (ع) است در این شب توسل پیدا کنیم به امام باقر (ع) ان شاءالله خدا زمینه اش را فراهم کند همه ما زائر ایشان باشیم ، زائر مدینه و حضرت زهرا(س) و خانه خدا باشیم.
والسلام علیکم و رحمة الله.


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.