سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حدیث اخلاقی لقمان حکیم

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 556 مرتبه
دسته: سخنراني ها در جلسات درس اخلاق و با موضوع اخلاقتاریخ: 1392.06.28
 
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم بافت در مراسم تحلیف شورای روستای شهرستان در اداره ارشاد مورخ 92/6/12
حدیث اخلاقی لقمان حکیم
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله الحکیم فی کتابه:«وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ»(سوره شوری،آیه38)

خدمت همه برادران عزیز، خواهران مکرمه، اعضای محترم شورای اسلامی روستاهای شهرستان، فرماندار و بخشدار محترم و مسئولین عزیز خیر مقدم عرض می نمایم.
حدیث اخلاقی لقمان حکیم به فرزند خود
لقمان حکیم به فرزند خود می فرمایند:من نزد هزار پیغمبر خدا خدمت کردم و از آنها مطلب یاد گرفتم.همه کلماتی که از هزار پیغمبر یاد گرفتم در 8 کلمه خلاصه می کنم.(بنده هم این کلمات را از ایشان به عنوان فرزند معنوی پیغمبر الهی یا به عنوان حکیم عرض می نمایم که به آن عمل کنید).1- اگر در نماز هستی قلب خود را حفظ کن،نماز اولین رابطه ما با خداوند است.این رابطه زمانی محقق و مورد قبول واقع می شود که حضور قلب داشته باشیم.2- وقتی در بین مردم هستی زبان خود را حفظ کن.بسیاری از اختلافات و درگیری ها از ناحیه زبان است.مثلا ما وارد یک اداره می شویم. اگر در این اداره با چهره شاد و زبان خوش حرف بزنند حتی اگر کار ما هم درست نشود با رضایت از این اداره بیرون می رویم اما اگر با چهره اخم و زبان تند با ما برخورد کنند حتی اگر کار ما را هم راه بیندازند این تلخی در ذهن انسان می ماند.شما عزیزان در شورا هم باید اخلاق خوب داشته و دلسوز باشید.در روایت آمده است:پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)به سادات ابوطالب(فرزندان ابوطالب)می فرمایند:شما که نمی توانید با مال مردم را راضی کنید لااقل با چهره و زبان خوش با مردم رفتار کنید.
3- وقتی در خانه دیگران هستی مواظب چشمانت باش.4- وقتی سر سفره هستی مواظب حلق خود باش.بعد لقمان حکیم می فرمایند:دو کلمه را همیشه به یاد داشته باش:5-خداوند6- مرگ:اگر انسان به این دو کلمه توجه داشته باشد می داند که عالم محضر خداوند است و باید حساب پس دهد بنابراین به فکر دنیا و آخرت خود خواهد بود.بعد می فرمایند:دو کلمه را همیشه فرموش کن.7- خدمت کردن به مردم:وقتی به مردم خدمت می کنی فراموش کن.شما اگر در راه خداوند خدمت کنید خداوند می بیند و پاداش می دهد.جایی که خداوند باید پاداش دهد حتی اگر کار به مو هم برسد پاره نمی شود.8- اگر دیگران در حق شما بدی کردند، فراموش کن.
امروز كه شما عزیزان در شورا در مصدر کار قرار گرفته اید اگر کسی با شما بد بوده یا حرفی زده نباید به فکر انتقام باشید.جناب لقمان هم می فرمایند:وقتی خوبی می کنی فراموش کن و منت نگذار. بدی دیگران در حق خودت را همیشه فراموش کن.
امروز روز بزرگی برای شهرستان است،در دوران طاغوت خاندان منحوسی بر ما مسلط بودند.بنده سفری به استان چهار محال و بختیاری و بخشی به نام شلمزار داشتم.خان آن منطقه در نزدیکی قله کوه قصری ساخته بود که قصر او هنوز هم وجود داشت.این خان جنایات زیادی انجام داده بود که یکی از این جنایتها را عرض می نمایم.دخترانی که در این منطقه می خواستند ازدواج کنند،شب اول برای خان بودند اگر خان تأیید می کرد بعد ازدواج صورت می گرفت.چنین وضعیتی در دوران طاغوت بر مردم سوار بود.الحمدلله امروز خودِ مردم حاکم سرنوشت خود هستند و زندگی را به دست خود اداره می کنند.اینها همه از برکت امام(رحمة الله علیه)، شهداء و رهبر و ولی است که پرچم را به دست گرفته و ما را هدایت می کند.ما باید نوکر امام، شهداء و اهل بیت(علیهم السلام)باشیم که نوکری در پیشگاه ایشان آقایی و سروری است.
امروزه ما سرنوشت خود را خودمان رقم می زنیم. رئیس جمهور، مجلس و حتی رهبر را مردم انتخاب می کنند و همه چیز انتخاب مردمی است.ایران اسلامی یک نظام دموکراسی و مردم سالاری واقعی است.امام حسین(علیه السلام)می فرمایند:این که مردم به شما مراجعه می کنند و شما گره از کار آنها باز می کنید را نعمت خدا بدانید و از این نعمت هیچوقت خسته و ملول نشوید.
این افتخار بزرگی است که خداوند شما عزیزان در شورا را مورد اعتماد نظام و مردم قرار داده تا گره از کار شیعیان حضرت علی(علیه السلا)و بندگان خداوند باز کنید.
از شوراهای قبل که خدمتگزار مردم بودند تشکر می نمایم.شوراهای جدید هم باید کمر همت ببندید تا به نظام اسلامی که محصول و یادگار حضرت امام(رحمة الله علیه)و شهداء است خدمت کنند تا شهر و منطقه ای آبادتر داشته باشند.
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.