سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

انسانهای کریم ، سخی ، بخیل و لئیم طبق روایات

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 2534 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1392.04.19
 
خطبه های نمازجمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم 92/3/24
انسانهای کریم ، سخی ، بخیل و لئیم طبق روایات
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول

میلاد پر از خیر و برکت سید الساجدین امام علی بن الحسین(علیه السلام) را به محضر مولایمان صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، ارادتمندان و علاقه مندان و شیعیان تبریک عرض می نمائیم. همینطور امروز روز رقم خوردن حماسه بزرگ سیاسی است این روز را بر مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) و امام شهیدان و شهدا و همه شما ارادتمندان امام و شهدا مبارک باد.
روایتی از امام سجاد(علیه السلام) در مورد انسانهای کریم ، سخی ، بخیل و لئیم
حق امام سجاد(علیه السلام) است که در خطبه اول مقداری به اندازه فرصت از زندگی این امام همام خدمتتان عرضه بدارم تا در کلاس درس امام سجاد(علیه السلام) شرکت کنیم و برای سعادت، زندگی، عاقبت و راه روشنی که در زندگی در پیش بگیریم از این امام همام درسهایی بگیریم.روایتی داریم که می فرمایند که انسانها چهار گروه هستند بعضی از افراد کریم هستند و بعضی از افراد سخی هستند و بعضی از افراد گرفتار صفت بخل هستند و بعضی افراد دچار صفت لئیم(لئامت) هستند. کرامت یعنی چه؟ بزرگواری، به کسی می گویند که خودش نمی خورد و به دیگران می خوراند. یعنی ایثار می کند، خودش زندگیش سخت است سعی می کند گره از کار مردم باز کند، ممکن است خودش اجاره نشین باشد ولی برای خرید خانه دیگران کمک می کند.
آدم سخی کسی است که هم خودش مصرف می کند و هم زندگی دیگران را تامین می کند هم گره از زندگی خانوادگی خودش بر می دارد و هم خودش اهل خوراک است و هم برای دیگران همان غذا و خوراک را می گذارد یعنی سخاوت دارد.
گروهی از انسانها بخیل هستند بخیل به کسی می گویند خودش زیاد میخورد اما به خانواده اش که می رسد نه می گوید، خودش اهل خورد و خوراک و استفاده هست اما خانواده اش را در تنگنا قرار می دهد مردم را در تنگنا قرار می دهد به قول معروف بنده خدایی می خواست به مسافرت برود درب انباری خودشان را قفل کرد وقتی برگشت دید بچه ها نان را به قفل می مالند و می خورند گفت نمی شود لااقل غذایتان بدون خورش باشد. این افراد بخیل هستند.
یک گروه افراد لئیم هستند لئیم یعنی همه چیز را جمع می کند نه خودش می خورد و نه به دیگران می دهد خیری از مالش نمی بیند. این افراد حتی از بافت هم بیرون نرفتند مردم زیارت مشهد و کربلا رفتند او همیشه حرص می زند که جمع کند نه خودش می خورد و نه به دیگران می دهد این افراد لعیم یعنی پست هستند.
داستانی درباره کرامت امام علی(علیه السلام)
یک گروه دیگر هستند که از لئیم هم بدتر هستند که دیگران کار خیر انجام می دهند این شخص نمی تواند ببیند. این گروه از همه آنها بدتر هستند. خودش نه اهل خیر است و نه به دیگران می دهد و نه خودش می خورد اما دامادش مجلس می گیرد خرج می کند می گوید چقدر خرج می کنی این افراد الأم هستند یعنی از لئیم بدتر هستند. حالا امامان معصوم(علیهم السلام) ما از چه گروهی بودند؟ از گروه اول یعنی کریم بودند. حضرت زهرا(سلام الله علیها) و امیرالمومنین علی(علیه السلام) کریم بودند. گفتند امیرالمومنین علی(علیه السلام) درآمدی ندارد. امیرالمومنین علی(علیه السلام) یکسال درآمد سالیانه خودشان را جمع کردند و طلا خریدند و در انبار گذاشتند. چهل هزار مثقال طلا درآمد امیرالمومنین علی(علیه السلام) بود و همه اینها را در راه خدا انفاق کردند و کف اتاق هم جاروب کردند که چیزی باقی نمانده باشد. یک روز گرمی امیرالمومنین علی(علیه السلام) چیزی برای خوردن در خانه نداشتند پولی را قرض کردند و به بیرون منزل آمدند که خوراکی بخرند. دیدند مقداد نشسته و سرش را روی دست هایش گذاشته و خیلی ناراحت است. امیرالمومنین علی(علیه السلام) فرمودند مقداد چرا ناراحت هستی؟ مقداد گفت به خدا قسم چهار روز است که هیچ غذایی گیر فرزندانم نیامده است و از گریه آنها به بیرون خانه آمدم. امام علی(علیه السلام) یک درهمی که قرض کرده بودند به مقداد دادند که برای فرزندان خودش غذا تهیه کند. وقتی امیرالمومنین علی(علیه السلام) به منزل برگشتند دیدند که بوی عطر غذایی در منزل می آید حضرت زهرا(سلام الله علیها) در محراب عبادت و غذای گرم و خوش بویی پشت سر حضرت زهرا(سلام الله علیها) هست خدا از بهشت برای آنها غذا فرستاده بود این جبران این انفاق در راه خدا بود. جریان این داستان مفصل است.
ایثار و کرامت دو درس بزرگ زندگی امام سجاد(علیه السلام) برای ما شیعیان
سر مطلب این است برادران و خواهران مکرمه درس بزرگ امام سجاد(علیه السلام) درس کرامت و ایثار است.تا وقتی امام سجاد(علیه السلام) زنده بودند مردم مدینه نمی توانستند بفهمند چه کسی مخفیانه صدقه می دهد. امام سجاد(علیه السلام) علاوه بر اینکه صد خانوار به طور رسمی تحت تکلف داشتند اما مخفیانه نیزبه مردم دیگر کمک می کردند. اما مردم نمی دانستند شبها چه کسی برای آنها آب و نان می آورد در کیسه های آرد کیسه طلا و نقره می گذاشتند که مردم خرج زندگی خودشان را بدهند نمی توانستند تشخیص بدهند هر چقدر سعی می کردند که این شخص را پیدا کنند پیدا نمی کردند. چه موقع مردم متوجه شدند؟ وقتی امام سجاد(علیه السلام) شهید شده بودند. آن کسی که شبانه می آمد به مردم انفاق می کرد و مخفیانه صدقه به درب خانه مردم می داد امام سجاد(علیه السلام) بودند. این شیوه امام سجاد(علیه السلام) بود. یک بار خدمت شما برادران و خواهران عرض کردم یک بزرگ و عارفی به نام عبدالسلام بود به شاگردان خودش درس عرفان و انفاق بدهد. یک بنایی را دعوت کرده بود که بنایی کند و به همه شاگردان خودش گفت که شما به آقا آجر و ملات بدهید اینها شروع به ساخت و ساز کردند یک مرتبه به بنا گفت الان آجر را نگهدار، خوب این آجر در دست بنا ماند و همینطور دیگران که آجر و ملات به این بنا می دادند بعد گفت ای فرزندان من انفاق اینگونه است شما وقتی انفاق می کنید دستگاه آفرینش و دستگاه خلقت بلافاصله برای شما کار خیر و خوبی انجام می دهد. شما که دست نگه داشتید و انفاق نکردید آنها هم انفاق نمی کنند. روایت از امام سجاد(علیه السلام) است یکی از برکات انفاق شبانه و مخفی این است که خشم خداوند را فرو می نشاند.
روایتی از امام سجاد(علیه السلام) درباره اخلاق نیکو داشتن
امام سجاد(علیه السلام) می فرمایند« انّ اَقربَکُم عِندَاللهِ اَوسَعَکُم خُلقاً» در پیشگاه خداوند کسانی مقربتر هستند که اخلاق نیکو داشته باشند زود عصبانی نشوند ما که متاسفانه چنین نیستیم کوچکترین چیزی که می بیند اخلاقش تند می شود، بعد هم پشیمان می شود ولی دیگر اثر ندارد. اخلاق بد در زندگی اثر بدی می گذارد و نتیجه قیامتی بدی دارد این را دیگر نمی شود کاری کنید. ممکن است دل حاج خانم و بچه را راضی کنید ولی اثر قیامتی آن را نمی توانید از بین ببرید. اثر قیامتی آن فشار قبر است، سخت جان دادن است این را دیگر نمی شود کاری کرد. یک جوانی از انصار نمی توانست جان بدهد چند بار چشمانش را می بستند زیر چانه آن را می بستند ولی می دیدند که هنوز قلبش کار می کند آمدن محضر رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) گفتند که این جوان سخت جان می دهد حضرت فرمودند مادر دارد؟ گفتند بله، بروید او را بیاورید. حضرت به مادرش گفت از او راضی باش، مادر گفت من هرگز از او راضی نمی شوم. چون پسرم با من بدرفتاری کرده است.
دو داستان درباره اخلاق نیکو وخوش خلقی امام سجاد(علیه السلام)
بداخلاقی شکل انسان را در روز قیامت عوض می کند مثلا اگر داد و فریاد می زند مثل گرگ و شیر محشور می شود، آن اخلاق بد واقعی که در دل انسان رسوخ کرده همان در روز قیامت به صورت واقعی ظهور می کند روی همین جهت است که امام سجاد(علیه السلام) می فرمایند کسی از شما نزد خداوند بالاتر است که اخلاقش نیکوتر است. زمان امام سجاد(علیه السلام) ظروف مسی بودند حضرت صورتشان را می شستند خادمی داشتند که آب روی دست حضرت می ریخت این ظرف سنگین بود و از دست خادم روی سر امام افتاد و شکست. امام سجاد(علیه السلام) به خادم خود نگاه کرد خادم این آیه را خواند «وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ» امام فرمودند از شما در گذشتم بعد ادامه دادند«وَاللّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»(سور آل عمران،آیه134) خدا آدمهای نیکوکار را دوست می دارد امام سجاد(علیه السلام) فرمودند تو را در راه خدا آزاد می کنم. کدام یک از ماها می توانیم چنین کاری کنیم که وقتی ضربه می خوریم بتوانیم خودمان را حفظ کنیم.
یک نفر نزد امام سجاد(علیه السلام) آمد شروع به فحاشی کردن کرد و رفت. امام فرمود بیا برویم جوابش را بدهیم اصحاب خوشحال شدند که چند تا سیلی به این مرد بزنیم که به امام توهین کرده است. وقتی امام سجاد(علیه السلام) به این مرد رسیدند فرمودند اینهایی که گفتی اگر در من هست خدا من را ببخشد اما اگر این فحشهایی که به من گفتی در من نیست خدا تو را ببخشد، آن مرد گفت همه اینهایی که گفتم همه آنها در من است شما مرا عفو کنید دیگر تا آخر عمر از دوستداران حضرت شد.
یک نفر به خواجه نصیر الدین طوسی عارف بزرگ نامه نوشت و در نامه نوشته بود انت الکعب ابن الکعب معذرت می خواهم نوشته بود هم خودت سگ هستی و هم بابات سگ است. به یک حکیم دانشمند بزرگی چنین جسارتی کرده بود ما باشیم پاسگاه و شکایت که چنین با ما کرده است ایشان در جواب نوشت فلانی این خصوصیاتی که در مورد سگ است در من نیست سگ پشمالو است من نیستم، سگ چهار دست و پا راه می رود اما من روی دو پا راه می روم، سگ عوعو می کند اما من حرف می زنم. اینگونه بزرگان ما زندگی می کردند و سینه فراخ و تحمل بزرگی داشتند آن وقت مردم را هدایت می کردند و تاثیر گذار بودند زندگی خوبی داشتند حالا به جامعه امروز نگاه کنید. هنوز یک ماه است که ازدواج کرده اند به پاسگاه و دادگاه رفتند دادخواست طلاق و مهریه کردند نه صبر و نه اخلاق و نه تحقیقی قبل از ازدواج انجام داده است. خیلی از مشکلاتی که در جامعه است به دلیل اینکه قبل از ازدواج تحقیق نکردند خانواده دختر در مورد پسر نمی روند تحقیق کنند که آیا این پسر اعتیاد دارد یا ندارد؟ بعضی از پسرها که شیطان هستند قبل از ازدواج نماز شب می خوانند و جانماز آب می کشند که بهتر از من کسی نیست. وقتی ازدواج کردند نه نمازی و نه روزه ای بعد کم کم متوجه می شوند که معتاد و مشروب خور هم بوده است. حدیث داریم کسی که کریمه خودش را به آدم مشروب خور بدهد مثل این است که به زنا داده است. اگر به اخلاق دینی و اسلامی خودمان پایبند باشیم بهترین زندگی را خواهیم داشت که در غرب و شرق پیدا نمی شود. اسلام بهترین زندگیها برای کسی که پابند باشد رقم می زند. امام سجاد(علیه السلام) می فرمایند «ان ارضاکم عندالله اسبغکم علي عياله» (کافي ج8،ص68) پسندیده ترین شما کسی است که نسبت به خانواده اش بخشنده باشد. امام سجاد(علیه السلام) کریم بودند ولی به خانواده خودشان هم رسیدگی می کردند خود امام نان و خرما می خوردند اما به خانواده اش نمی گذاشت که سختی ببینند. خوب این گوشه ای از شیوه و اخلاق امام سجاد(علیه السلام) بود.
دوران امام سجاد(علیه السلام) از لحاظ سیاسی دوران بسیار مشکلی بود امام حسین(علیه السلام) و یاران ایشان به شهادت رسیده بودند در تمام مکه و مدینه بیست نفر پیدا نمی شد که بگویند ما امام علی(علیه السلام) را دوست داریم جو جامعه اینگونه بود حالا امام سجاد(علیه السلام) چگونه شیعه و جامعه را حفظ کردند؟
دو روشی که امام سجاد(علیه السلام) به وسیله آنها شیعیان و جامعه را از شر دشمنان حفظ کردند
با دو روش یکی نهضت بردگان بود یعنی امام برده های سیاه پوست می خریدند تحت تربیت دینی و اسلامی و شیعی قرار می دادند و آزاد می کردند که مبلغ اسلام می شدند و اسلام را تبلیغ می کردند بیش از بیست هزار برده را خریدند و آزاد کردند. امام طوری این بردگان را تربیت می کردند که به مقامهای والایی رسیدند. برده ای که ممکن بوده یهودی، مسیحی یا اصلا دینی نداشته باشد چگونه تربیت می کردند؟ امام با اخلاق و رفتار تربیت می کردند. راوی می نویسد که در سراسر عربستان خشکسالی شد به قدری خشکسالی شده بود و آسمان بخل کرده بود روای می گوید من دیدم یک برده سیاهی روی یک تپه آمد شروع کرد با خدا مناجات کردند مناجات که تمام شد باران شروع به باریدن کرد. چقدر مقام والایی داشته که با دعای این فرد سیاه پوست باران می بارد این برده را تعقیب کردم دیدم به منزل امام سجاد(علیه السلام) رفت. بعد یک روز پیش امام سجاد(علیه السلام) رفتم گفتم امام یکی از برده هایت را به من می فروشی؟ امام فرمودند به تو هدیه می دهم حالا کدام یکی را می خواهی؟ همه برده ها را جمع کردند آن شخص گشت آن برده را می خواست ندید گفت نیست امام به مسئول برده ها فرمود دیگر برده هست؟ مسئول برده ها گفت بله برده ای داریم که به اسبها و گوسفندها علف می دهد وقتی او را آوردن دیدم بله همان شخصی که با خدا مناجات می کرده است گفت بله من این برده را می خواهم. امام سجاد(علیه السلام) رو به این برده کردند و فرمودند از این به بعد مطیع این آقا باش، برده رو به آن آقا کرد گفت چرا مرا از مولایم امام سجاد(علیه السلام) جدا می کنی؟ یک عمر من درب خانه امام بودم. آن شخصی گفت روزی که خشکسالی شده بود من دیدم که با خدا مناجات کردی و باران بارید. این برده وقتی این را شنید رو به آسمان کرد و گفت خدایا من نمی خواستم کسی بداند حالا که اینها فهمیدند مرا پیش خودت ببر امام سجاد(علیه السلام) و اطرافیان شروع به گریه کردن کردند و آن شخص گفت من نمی خواهم شما را از امامت جدا کنم. هنوز به خانه نرسیده بود امام پیغام دادند که برگردد که برده از دنیا رفته است. امام سجاد(علیه السلام) اینگونه انسان تربیت می کردند یک برده سیاه پوست را مستجاب الدعوه پرورش می داد و اینها در جامعه پخش می شدند دعاهای امام سجاد(علیه السلام) را منتقل می کردند و راه امام سجاد(علیه السلام) و اهل بیت(علیهم السلام) را نشان می دادند.
راه دوم این است از طریق دعا یعنی صحیفه سجادیه بود چون امام نمی توانستند معارف را به مردم منتقل کنند از طریق دعا این معارف شیعه و اسلام را به ما منتقل کردند. ما چه کنیم؟ صحیفه سجادیه پیش ما خیلی مظلوم است بنده یک بار گفتم صحیفه سجادیه بین ما از زمان صفویه هم هنوز غریبتر است چون زمان صفویه مردم عادی اصفهان از برکت تلاوت دعاهای صحیفه سجادیه مستجاب الدعوه بودند بیش از پنجاه هزار عارف و مستجاب الدعوه از مردم عادی به برکت دعای صحیفه سجادیه بودند. کجا این گونه است که مردم کوچه و بازاری از برکت دعاهای صحیفه سجادیه مستجاب الدعوه باشند؟
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را به تقوای الهی ، انجام واجبات و ترک محرمات دعوت می کنم. و از حضور همه شما بزرگواران در این روز باشکوه روز ولادت امام سجاد(علیه السلام) تقدیر و تشکر می کنم. مناسبتهایی که در این هفته داریم به طور اختصار عرض می کنم.
دیدگاه حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه) نسبت به حضور مردم در انتخابات
امروز روز حماسه بسیار بزرگ ملت ایران حضور در انتخابات است. دید حضرت امام(ره) را نسبت به حضور در انتخابات خدمتتان عرض می کنم ببنیند صرف حضور در انتخاب رئیس جمهور تنها نیست از دید حضرت امام(ه) حضور و عدم حضور در انتخابات که می فرمایند: سرنوشت زندگی دنیا و آخرت ملت ایران منوط به این انتخابات و حضور در انتخابات است. بعد می فرماید در نهایت هدف از انتخابات حفظ اسلام است یعنی من و شما با یک برگ رای که در انتخابات شرکت می کنیم و به هر کاندیدا مورد نظرمان رای می دهیم در واقع اسلام را حفظ می کنیم و عدم حضور من و شما در انتخابات ضربه به اسلام است. حضرت امام(ره) می فرمایند گمان نمی کنم که نقش و اهمیت انتخابات بر کسی پوشیده باشد انتخابات از اموری است که در سرنوشت شما و در سرنوشت ما نقش مهم دارد و والاترین نقش است. سرنوشت کشور با انتخابات است. سرنوشت یک ملت را تعیین می کند انتخابات برفرض اینکه سیاسی باشد که هست سرنوشت همه ملت را تعیین می کند. یعنی احاد ملت سرنوشت زندگیشان در دنیا و آخرت منوط به انتخابات است. و در ادامه می می فرمایند هدف از انتخابات در نهایت حفظ اسلام است.
خیلی نکته بلندی است خدا را شکرگزاریم که در زمانی هستیم که با همین حضور و برگ رای خودمان، اسلام را می توانیم حفظ کنیم. اگر افرادی بی اعتنا هستند و توجه ندارند توجه بدهید. مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) فرمودند اگر شما علاقه ای به اسلام ندارید ولی علاقه به کشور و ایرانی بودن خودتان دارید برای حفظ کشور باید در این انتخابات شرکت کنید. امام می فرمایند مساله مساله ریاست جمهوری نیست مساله اسلام، قواعد اسلام، حیثیت اسلام است و مساله ای است که همه ما باید به آن اهمیت دهیم و بیشتر از هر وقت و سال و هر دوره باید شرکت کنیم امیدوارم شرکت کنید. امام بزرگوار این را فرمودند همه شما ایشان را می شناختید مثل کوه در مقابل دشمنان ایستادگی می کرد و سر خم نمی کرد امام از هیچ دشمنی تقاضا نمی کرد ولی در بحث انتخابات امام فرمودند من متواضعانه از شما درخواست می کنم که در انتخابات شرکت کنید خیلی حرف بزرگی است امام در مقابل هیچ ابرقدرتی تقاضا نمی کرد ولی در مقابل حضور ملت در انتخابات امام تقاضا کرده است. خیلی عجیب است اصلا نگاه انسان تغییر می کند صرف اینکه در انتخابات شرکت کند. امام می فرمایند اینجانب عمر نالایق خود را برای خدمت به اسلام و ملت شریف در طبق اخلاص تقدیم می کنم امید است تقاضای متواضعانه و استعدای خیرخواهانه من را بپذیرید و با شرکت عمومی خود در انتخابات قطع امید دشمنان نظام جمهوری اسلامی خصوصا دولت آمریکا ستمکار بنمایید. حضرت امام(ره) تقاضا نمی کرد ولی در بحث انتخابات هم تقاضای خیرخواهانه و هم متواضعانه کردند.
یا حضرت امام(ره) می فرمایند اگر می خواهید استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی شما و نبودن تحت اسارت شرق و غرب حفظ شود همه باید در انتخابات شرکت کنید.این بخشی از فرمایشات امام بزرگوار ما بود. انشاءالله همگی در انتخابات شوراها و هم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنیم مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) امروز صبح فرمودند من به 31 نفر رای می دهم افرادی که نمی شناختم طبق لیستی که تحقیق کرده بودم رای می دهم. این قابل قبول نیست به یک نفر رای بدهیم هفت نفر در شوراهای شهر بافت خواستند به هفت نفر طبق تحقیقات خود رای بدهیم.
نکته بعدی که باید عرض کنم روز شنبه رقابت دیگر تمام شده است باید رقابت تبدیل به رفاقت شود و همه کمک کنند الان سی نفر کاندیدا شوراها در شهر داریم هفت نفر انتخاب می شوند بقیه با رفاقت کمک کنند که آنها کار کنند این اخلاق اسلامی و دینی است. نه اینکه بعد از انتخابات قهر هنوز ادامه داشته باشد. این درسهایی که اسلام برای ما آورده است.
ولادت حضرت علی اکبر(علیه السلام) و روز جوان
ولادت آقا علی اکبر(علیه السلام) را در این هفته داریم که روز جوان نامگذاری شده است به همه جوانان عزیز تبریک عرض می کنم. یک جوانی در زمان پیغمبر خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) نماز می خواند اما خلاف می کرد حالا اخلاق کریمانه و پیغمبرگونه چگونه است؟ پدران و مادران مخصوصا هئیت امنای مساجد به نکته ای که عرض می کنم بیش از اندازه توجه کنید. به پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) خبر دادند که این جوانی که پشت سر شما نماز می خواند خیلی گناه می کند پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند روزی همین نماز او را از گناه نگه می دارد. حالا اگر من امام جماعت باشم یک جوانی که سرو وضع مناسبی نداشته باشد وارد مسجد شود هئیت امنا همان لحظه چپ چپ نگاهش می کنند با چه وضعی آمدی خجالت نمی کشی، خوب این دیگر مسجد نمی آید. جوان در هئیت عزاداری می رود سینه می زند مسئول هئیت می گوید خجالت نمی کشی با چه وضعی آمدی؟ دختر خانم همینطور، اما این شیوه پیغمبری و اسلامی نیست. پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) به همه فرمودند روزی همین نماز او را از گناه بازمی دارد. یک مدتی گذشت همین جوان را دیدند که از گناه دست برداشته بود. چه کسی را شما دیدید که خطا و گناهی نداشته باشد همه که معصوم نیستند بالاخره خطا دارند. زمانی که مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) در مشهد امام جماعت بودند یک روز یک جوان با پالتو عجیب و غریب وارد مسجد شد رفت پشت سر آقا صف جلو نماز بخواند افرادی که آنجا بودند او را دعوا کردند چرا به این صورت آمدی و صف جلو نشستی؟ آقا دید سر و صدا است گفت چی شده است؟ گفتند این جوان آمده است که نماز بخواند. آقا فرمودند بیا اینجا کنار من بنشین.
یک روز مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) کوهنوردی رفته بودند از کوه پایین می آمدند دیدند دختر و پسری با همدیگر به بالای کوه می رفتند آقا را دیدند کنار رفتند که مبادا که آقا به 110 خبر بده که اینها را به زندان ببرد. آقا رفت کنار آنها و صدایشان زد گفت چکار می کنید؟ گفتند ما همدیگر را دوست داریم آقا فرمودند شما که همدیگر را دوست دارید چرا ازدواج نمی کنید با پدر و مادرتان صحبت کنید اگر آنها راضی باشند وقتی بگیرید خودم خطبه عقد شما را می خوانم. این شیوه بهتر جذب می کند و جوانان را به نماز و نمازجمعه و مساجد هدایت می کند یا از همان اول چماق به دستمان باشد هر مانتوی و هر کسی لباسش مناسب نباشد به او بزنیم. یک مانتوی به نمازجمعه آمده بود اینقدر به او چپ چپ نگاه کرده بودندکه خودش به بنده زنگ زد گفت یکبار ما به نماز آمدیم جرات نکردیم که نماز بخوانیم. خوب این کار را می کنید که جوانان را از مسجد فراری می دهید. اعتقاد مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) نسبت به جوانان این نیست. یک کلمه از ایشان عرض می کنم آقا فرمودند من گفته ام و تاکید بر این معنا می کنم و با یقین این را عرض می کنم که جوان امروز، نسل سوم در آمادگی، شجاعت و غیرت خود برای دفاع از هویت دینی و انقلابی از جوان نسل اول که در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس حضور داشت هیچ کمتر نیست شاید هم جلوتر باشد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.