سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

حدود و چهارچوب وصیت و وصیت نامه امام خمینی(رحمة الله علیه)نسخه شفا بخش دنیا و آخرت انسان

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 902 مرتبه
دسته: سخنراني هاي در خصوص جامعه،سياسي و مذهبيتاریخ: 1392.03.20
 
تدریس حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم بافت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت مورخ 91/12/19
حدود و چهارچوب وصیت و وصیت نامه امام خمینی(رحمة الله علیه)نسخه شفا بخش دنیا و آخرت انسان
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم
حدود و چهارچوب وصیت

انسان با وصیت به خود امتداد می بخشد،منتها وصیت شرایطی دارد یعنی کسی که وصیتی دارد وصیت او بر طبق موازین باشد و برخلاف حق نباشد.کسی که وصیتی تنظیم می کند اما وصیت او برخلاف موازین شرعی باشد،آن وصیت ارزش خود را از دست می دهد.مثلاً کسی وصیت کند بعد از من همه اموالم را در راه خداوند خرج کنید،حتی اگر در راه خداوند هم باشد این وصیت ارزشی ندارد.چون کسی که از دنیا می رود دست او از اموالش کوتاه می شود،در یک سوم مال حق وصیت دارد بقیه خود به خود به ورثه منتقل می شود یعنی دو سوم مال به ورثه منتقل می شود و اگر وارثی نداشته باشد امام وارث همه اموال او می شود.بنابراین وصیت حدود و چهار چوبی دارد و شخص بیش از یک سوم مالش را نمی تواند وصیت کند.فرض کنید کسی 300 تومان پول دارد، فقط 100 تومان آن را می تواند وصیت کند که در راه خداوند خرج شود، اما در 200 تومان بقیه حقی ندارد یعنی در یک سوم اختیار دارد.انسان تا زمانی که زنده است همه اموال در اختیار او است و می تواند تمام اموال خود را ببخشد اما اگر وصیت کند که بعد از مرگ او، ورثه این کار را انجام دهند بیش از یک سوم مال را نمی توانند ببخشند.در قالب وصیت نمی توان بخشش کرد،مثلا کسی وصیت کند بعد از مرگم تمام اموالم از آنِ دخترم یا همه اموال از آنِ پسرم یا همه اموال به طور مساوی بین دختر و پسرم تقسیم شود این وصیت ارزشی ندارد چون برخلاف حکم خداوند است.البته شخص می تواند قبل از مرگ یعنی در زمان حیات با اختیار خود با علم و آگاهی اموال خود را هر گونه که می خواهد ببخشد.
تفاوت وصیت با بخشش
بخشیدن با وصیت فرق می کند.وصیت یعنی این که بعد از مرگ این کارها برای میت انجام گیرد و وصیتی که بخواهد بعد از مرگ انجام گیرد میت می تواند تا یک سوم وصیت کند و دو سوم آن از آن ورثه است.
از نظر شرعی چگونه می توان مال کسی که از دنیا می رود تقسیم کرد؟
از نظر شرعی چگونه می توان اموال کسی که از دنیا می رود تقسیم کرد؟اول باید بدانیم واجبات میت چه بوده و واجبات را از اصل مال جدا کنیم.ورثه باید اول نماز، روزه، حج، خمس و بدهی میّت را از اصل مال جدا کنند،این کاری به وصیت و غیر وصیت ندارد.ورثه تا این کارها را انجام ندهند نمی توانند اموال را تقسیم کنند.مثلاً شخص یک میلیون تومان پول دارد هر چقدر واجبات شد جدا می کنند، اگر زن داشته باشد مهریه هر چه هست جدا می کنند، بعد از مهریه این زن یک هشتم ارث را هم می برد بعد پسر دو برابر دختر ارث می برد.بنابراین به این صورت مال را تقسیم می کنند.باید تقسیم اموال صحیح صورت گیرد تا هر کس به حق و حقوق خود برسد.
چرا پسران دو برابر دختران ارث می برند؟
ممکن است سؤال پیش آید که چرا دختران باید نصف پسران ارث ببرند؟زیرا دختر مهریه می گیرد و خرج خانه به عهده مرد است.وقتی حساب کنیم می بینیم که اسلام به کسی ظلم نکرده و مساوی می شود.
شرایط پرداخت مهریه
اصل بر این است که مهریه داده شود البته مهریه هم باید سبک باشد.اما متاسفانه امروزه مهریه ها به قدری سنگین هستند که پرداخت آن سخت می شود البته بعضی خانمها هستند که مهریه خود را می بخشند.مهریه را عندالمطالبه می نویسند یعنی اگر زن مطالبه کرد دِین است و باید پرداخت شود.اما عند الاستطاعه یعنی وقتی مرد توانایی داشت آن مهریه را بپردازد.
تفاوت عندالاستطاعه با عندالمطالبه
فرق عند الاستطاعه با عندالمطالبه در این است که عند الاستطاعه مانند این است که بگوئیم حج چه وقت واجب می شود؟یعنی وقتی که شما مستطیع شدید،مستطیع به کسی می گویند که هزینه ثبت نام، رفتن و برگشتن را داشته باشد.ممکن است کسی تا آخر عمر خود مستطیع نشود، بنابراین حج بر او واجب نمی شود.اگر مهریه را هم عند الاستطاعه بگذارند یعنی وقتی که مرد توانایی پرداخت داشته باشد مهریه را می پردازد.اما اگر مهریه عندالمطالبه باشد هر وقت که زن مطالبه کند باید مهریه پرداخت شود.البته مهریه سنگین هم اختلاف می آورد.
در اموال میت واجبات از اصل مال جدا می شود.اما اگر الان در جامعه نگاه کنیم می بینیم که بعضی می گویند اول مال را تقسیم می کنیم بعد پول روی هم می گذاریم و واجبات میت را انجام می دهیم.سعی کنید واجبات خود را ادا کنید.این یک سنخ وصیت نامه شرعی است که هر مسلمان بلا استثناء باید چنین وصیت نامه ای برای خود تنظیم کند البته بعضی افراد می ترسند برای خود وصیت نامه تنظیم کنند فکر می کنند بعد از نوشتن وصیت نامه از دنیا می روند.
چند روز پیش خانمی نزد بنده آمد و گفت:پدر بنده از دنیا رفته است و برادرم تمام اموال پدرم را از آنِ خود کرده و مرا از خانه بیرون انداخته حتی تمام وسایل و جهیزیه من که در خانه است به من نمی دهد.چند روز بعد نیمه های شب پیامک داده بود که به فریادم برسید، بنده هم با رئیس بیمارستان هماهنگ کردم و نیرو فرستادند تا ببینند چه مشکلی پیش آمده است.این دختر از بی کسی در اتاقی زندگی می کرد که اگر نیروها نرسید بودند با نشت گاز کوچکی که در اتاق خود داشت، جان خود را از دست می داد.منظور بنده این است که باید کارهای خود را قبل از مرگ تنظیم کنیم تا چنین مشکلاتی به وجود نیاید.
وصیت نامه امام خمینی(رحمة الله علیه)از سنخ وصیت نامه پیغمبران الهی
بعضی از وصیت نامه ها از سنخ وصیت نامه پیغمبران هستند.امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)از لحظه ای که مجروح شدند تا لحظه شهادت چندین وصیت نامه نوشتند.از جمله، سنخ وصایای پیامبران الهی وصیت نامه حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه)است که یک وصیت نامه بسیار مهم و عصاره زندگی حضرت امام(رحمة الله علیه)است.ایشان در این وصیت نامه راه درست را به ما نشان دادند و نه تنها وصیت به شیعیان بلکه اگر تمام مسلمانان و مستضعفین جهان طبق این وصیت نامه عمل کنند هم در این دنیا و هم در آخرت خوشبخت و سعادتمند خواهند شد.
وصیت نامه امام خمینی(رحمة الله علیه)یک مقدمه با فصل های مختلف دارد که جای جای وصیت نامه مهم است.منتها مهمتر از همه، خطبه ای مقدمه وصیت نامه است که امام تمام عرفان را در پنج خط خلاصه کرده است.کلام و نوشته امام مانند خود ایشان بسیار بزرگ است که تمام عرفان اسلامی را در چند خط عربی خلاصه کرده است.
آغاز وصیت نامه مهمترین فرمایش پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم)
در صدر وصیت نامه امام خمینی(رحمة الله علیه)مهمترین وصیت انسان کامل و فرمایش پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)آمده است.آغاز وصیت نامه با فرمایش پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)شروع شده که پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند:من از دنیا می روم و در بین شما مسلمانان دو چیز گرانبها و با ارزش را به یادگار می گذارم که یکی قرآن و دیگری پیروی از اهل بیت(علیهم السلام)است.تک تک عبارات و سخنان امام خمینی(رحمة الله علیه)حساب شده و بادقت است.انشاءالله همگان وصیت نامه امام(رحمة الله علیه)را بخوانند تا بدانند امام و پیشوا از ما چه می خواهند.شروع وصیت نامه امام خمینی(رحمة الله علیه)چنین است:
بسم الله الرحمن الرحیم
قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم):« إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثِّقْلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»(وسائل الشیعه ج 27 ص 33)من دو چیز را در بین شما به یادگار می گذارم که اگر به این دو دست بزنید خوشبخت خواهید شد اول:قرآن که کتاب زندگی است و دوم:«وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی»اهل بیت بنده هستند.اهل بیت(علیهم السلام)در جاههای مختلف برای ما مشخص شده اند.وقتی آیه تطهیر نازل شد پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)6 ماه هر روز در وعده های نماز درب خانه علی(علیه السلام)را می کوبیدند و آیه تطهیر را می خواندند تا به مردم نشان دهند که اهل بیت من اینها هستند.از نظر لغوی اهل بیت(علیهم السلام)یعنی اهل خانه البته حضرت علی(علیه السلام)همسران دیگری هم داشتند اما پیامبر با در زدن اهل بیت(علیهم السلام)را به حضرت علی(علیه السلام)،حضرت زهرا(سلام الله علیها)،امام حسن و امام حسین(علیهم السلام)منحصر کردند.یا در حدیث کساء وقتی پنج تن را در زیر عبا جمع کردند، فرمودند:خداوندا اینها اهل بیت(علیهم السلام)من هستند و بعد آیه تطهیر نازل شد.حتی یکی از همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)به نام ام سلمه گفت:اجازه می دهید من هم در پیش شما و جزء اهل بیت شما باشم.پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند:شما همسر خوبی هستید اما شمول این آیه نمی شوید.« وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»بعد امام این آیه را در وصیت نامه توضیح می دهند که بر سر فرمایش پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم)و ما تَرَک ایشان چه آمده است و چگونه عترت و اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)را خانه نشین کردند تا به زمان محمدرضا پهلوی می رسانند بعد می فرمایند:« الحمدُلله و سُبحانَکَ؛اللّهُمَّ صلِّ علی‌ محمدٍ و آلهِ مظاهر جمالِک‌ و جلالِک‌ و خزائنِ اسرارِ کتابِکَ الذی‌ تجلّی‌ فیه‌ الاَحدیه بِجمیعِ أسمائکَ »امام در این فراض می فرمایند:محمد و آل محمد اسرار قرآن هستند،بعد کتاب قرآن را توضیح می دهند و می فرمایند:«کتابِکَ الذی‌ تجلّی‌ فیه‌ الاَحدیه بِجمیعِ أسمائکَ»قرآن کتابی است که تمام اسماءالله در آن تجلی پیدا کرده«حتّی‌ المُسْتَأْثَرِ منها»حتی اسم پنهان هم در قرآن تجلی پیدا کرده است که«الّذی‌لایعْلَمُهُ غَیرُک‌»که کسی آن را نمی داند.
اسم پنهان چیست؟
اسم پنهان چیست که در قرآن تجلی کرده است؟در ماجرای آصف برخیاء که وزیر حضرت سلیمان بود.وقتی هدهد خبر داد که چنین پادشاهی است که مردم را گمراه می کند و تخت و عرشی دارد.حضرت فرمودند:چه کسی می تواند تخت پادشاه را از کشور یمن به فلسطین بیاورد؟«قَالَ عِفْريتٌ مِّنَ الْجِنِّ»:یکی از اجنه گفت:قبل از این که شما از سر جای خود بلند شوید من آن تخت را می آورم.حضرت فرمود:دور است من رودتر از این تخت را می خواهم.«قَالَ الَّذِي عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ»(سوره نمل،آیه40)کسی که بعضی از علم کتاب را داشت گفت:قبل از این که چشم بر هم بزنید تخت را حاضر می کنم و حاضر کرد.بعد حضرت سلیمان نگاه کرد و دید تخت بلقیس را حاضر کردند که وقتی بلقیس آمد از او سؤال کردند آیا این تخت شما است؟بلقیس جواب داد:مثل همان است و باور نمی کرد که تخت او باشد.ببینید آصف چه قدرتی داشته که جانشین حضرت سلیمان بود.می گویند:آصف دو حرف از اسم اعظم را می دانسته و با همان دو حرف چنین قدرتی داشته است.امام(رحمة الله علیه)می فرمایند:تمام اسماءالله در قرآن تجلی پیدا کرده است،حتی اسم اعظم که هر کس آن را بداند علم کیمیا را هم می داند.(علم کیمیا علمی است که سنگها را تبدیل به طلا می کند)
راهی به سوی اسم پنهان خداوند(مستأثر)
آیا راهی به سوی اسم پنهان وجود دارد که ما آن را یاد بگیریم؟یکی از این دعاها، دعای مشلول در مفاتیح است که تأثیر زیادی دارد.نقل شده:امیرالمؤمنین علی(علیه السلام )نیمه شب در طواف بودند که شنیدند شخصی با صدای بلند ناله می کند.ایشان امام حسن(علیه السلام)را فرستادند تا ببینند چه کسی ناله می کند، او را نزد ایشان بیاورند؟امام حسن(علیه السلام)رفتند و دیدند که جوانی پرده خانه خداوند را گرفته و گریه می کند.وقتی او را نزد حضرت علی(علیه السلام)بردند ایشان فرمودند:برای چه اینگونه ناله می کنی؟جوان داستان زندگی خود را تعریف کرد که:من تنها فرزند پدرم بودم که ایشان مرا خیلی دوست داشت و هر چه می خواستم در اختیارم قرار می داد.پدرم اموالی را برای ازدواج من فراهم کرده بود اما من هم دوستان نابابی داشتم از او خواستم اموال را به من بدهد اما او قبول نکرد و گفت اینها را برای ازدواج تو گذاشته ام.من هم او را زمین زدم و اموال را به زور از او گرفتم.پدرم قسم خورد و گفت:به خداوند سوگند کنار پرده خانه خداوند می روم و تو را نفرین می کنم.همین که کنار خانه خداوند رفت و مرا نفرین کرد نصف بدنم فلج و سیاه شد.حضرت چراغ آوردند و بدن او را دیدند.بعد جوان گفت:از این که به پدرم بی حرمتی کردم پشیمان شدم نزد پدرم آمدم و از ایشان خواستم مرا ببخشد بعد به همان جایی که مرا نفرین کردند بیایند و از خداوند بخواهند مرا ببخشد.پدرم قبول کرد او را سوار بر شتر می آوردم که هنگام شب حیوانی از جلو شتر رد شد، شتر هم ترسید و رم کرد پدرم از روی شتر به زمین افتاد سر او به سنگ خورد و از دنیا رفت دیگر من نتوانستم او را بیاورم تا برایم دعا کند برای همین گریه می کنم زیرا باید یک عمر با بدن فلج زندگی کنم.حضرت علی(علیه السلام)فرمودند:چون پدرت از تو راضی شده بود من به تو کمک می کنم،بعد فرمودند:یک نسخه دعا از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)نزد من هست آن را به تو می دهم برو شب عید قربان دعا را بخوان و وقتی شفا پیدا کردی دعا را برگردان.جوان خوشحال شد و شب عید قربان هنگام حج دعا را خواند و شفا پیدا کرد،بعد نزد حضرت علی(علیه السلام)آمد و گفت:به محض این که دعا را خواندم ندایی بلند و گفت:بس است این دعا مشتمل بر اسم اعظم است همان یک بار بس است.هنگام شب، خواب پیغمبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)را دیدم که ایشان نزد من آمدند و هر جای بدنم که سیاه و فلج شده بود دست کشیدند هر جا دست می کشیدند شفا می یافت.بعد حضرت فرمودند:بله این دعا مشتمل بر یک اسم اعظم پروردگار است. بعد امام می فرمایند:تمام اسماءالله در قرآن تجلی پیدا کرده است حتی اسم پنهان.
کتاب های متعددی درباره 99 اسم پروردگار نوشته شده است.مثلاً یکی از اسماء الهی که باعث افزایش روزی می شود اسم«یا وهاب» است.کسی که بعد از نماز 14 مرتبه ذکر یا وهاب را بگوید رزق و روزی او زیاد می شود.یکی از ذکرهای دیگر که قلب را زنده نگه می دارد،ذکر«یا حی»است که بعد از نماز 10 مرتبه گفته شود.در تعداد ذکرها باید دقت کنیم زیرا هر کدام تأثیر خاص خود را دارد.خداوند می فرمایند:«لله الأسماء الحسنى فدعوه بها»خداوند اسماء حُسنی دارد وقتی می خواهید خداوند را بخوانید با اسم حسنی بخوانید.
آیت الله جوادی آملی می فرمایند:کسی که مریض است بگوید«یا شافی»یا کسی که می خواهد گناهانش بخشیده شود بگوید:«یا غافر».کتابی در باب اسماء الهی نوشته شده است که روزنه و علوم جدیدی به روی انسان می گُشاید.اُنس پیدا کردن و مطالعه کتابهای اسماءالله سرنوشت انسان را عوض می کند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.