سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

عمل و عامل از ديدگاه قرآن و چه اعمالي به سوي خداوند بالا مي روند؟

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 605 مرتبه
دسته: سخنراني هاي در خصوص جامعه،سياسي و مذهبيتاریخ: 1391.12.18
 
سخنراني حجت الاسلام والمسلمين علي ابراهيمي امام جمعه محترم بافت در جمع مربيان و سرحلقه هاي طرح صالحين در حسنيه سپاه مورخ 91/12/1
عمل و عامل از ديدگاه قرآن و چه اعمالي به سوي خداوند بالا مي روند؟
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحيم

از اين كه خداوند متعال توفيقي نصيب بنده فرمود تا در جمع شما بزرگواران،خواهران مكرمه و بسيجيان محترم حضور پيدا كنم،خداوند را شكرگذارم.از حجت الاسلام والمسلمين حاج آقا زينعلي و جناب سرهنگ سلجوقي كه زمينه جلسه را فراهم كردند تشكر و قدرداني مي نمايم.اميدواريم خداوند تبارك و تعالي به ما توفيق دهد آنچه كه رضاي ايشان است در زندگي انجام دهيم و آنچه كه رضاي حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالي فرجه الشريف)و مقام معظم رهبري(حفظه الله تعالي)است در زندگي عمل كنيم.
دو آيه در باب عدم جدايي عمل از عامل
بحث مهمي به نام عمل و عامل است كه عمل و عامل از هم حدا نمي شوند.بعضي انسانها فكر مي كنند عمل از عامل جدا است براي همين ممكن است دچار گناه و معصيت شوند.به عنوان مثال:در جلسه اي شريك غيبت شويم و فكر كنيم غيبتي كه انجام داديم يا دروغي كه گفته ايم تمام مي شود اما اين حقيقت واقعي و قرآني نيست،حقيقت قرآني اين است كه:عمل از عامل جدا نمي شود.در قرآن دو آيه در باب عدم جدايي عمل از عامل داريم.1-«كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ»يعني هر كسي در گرو كاري است كه انجام مي دهد(رهن مانند اين كه كسي خانه خود را به رهن بگذارد ديگر از اختيار او خارج مي شود و در اختيار كسي كه رهن كرده قرار مي گيرد)و جان او در اختيار آن عمل قرار مي گيرد.يعني اگر عمل خوب باشد همراه انسان است و انسان را در اختيار خودش قرار مي دهد.مثلاً شركت در يك جلسه نوراني عمل خيري است كه ماندگار و به روح انسان مي چسبد،اگر عمل معصيت و گناه باشد چنگالهاي خود را در روح فرو مي برد، روح را در گرو خود قرار مي دهد و جدا نمي شود.«كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ»(سوره مدثر،آيه38)
2- در جاي ديگر قرآن آمده است:«كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ»يعني همه انسانها در گرو اعمال خود هستند و عمل از عامل جدا نمي شود.تا انسان حرفي نزند،نگاه و فكري نكند خبري نيست.وقتي كار و اظهار نظري صورت گيرد و حرفي زده شود،ماندگار مي شود.از اين جهت بعضي از انسانهايي كه چشم برزخي دارند آن عمل گناه را درك مي كند.شخصي در حال جُنُب محضر آيت الله بهاءالديني رفت.آيت الله فرمود:برو غسل كن.خداوند،پيغمبر خداوند(صلي الله عليه و آله و سلم)،مؤمنون و كساني كه چشم برزخي دارند اعمال انسان را مي بينند.پرونده ما هر هفته دو مرتبه محضر حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالي فرجه الشريف)مي رسد.«كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ»(سوره طور،آيه 21)
چه اعمالي به سمت خداوند بالا مي روند؟
آنچه كه به سمت خداوند بالا مي رود چه عملي است؟در آيه«إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ»آمده است كه خداوند از انسانها دو چيز را با هم مي پذيرد:1-عمل صالح 2- عقيده پاك، اگر كار خوب با عقيده به خداوند باشد پذيرفته مي شود.در باب اين مطلب بعضي سؤال مي كنند آيا اديسون بهشت مي رود يانه؟از عقيده اديسون خبر نداريم اما عمل او خوب بوده.بنابراين شرط بهشت رفتن اعتقاد خوب با عمل صالح است.
از محضر آيت الله جوادي آملي سؤال شد كساني مانند يهوديان و مسيحيان كه كار خوب انجام مي دهند آخرت آنها چگونه است؟جواب دادند:خداوند در دنيا پاداش اين افراد را مي دهد كه شهرت، عزت و آبرو پيدا مي كنند اما شرط بهشتي شدن عمل با اعتقاد خوب است«إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ»كلمه و عقيده پاك به سوي خدا صعود مي كند«وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ»و عمل صالح باعث مي شود اين عقيده با عمل خوب با هم نزد خداوند بالا روند.«إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ»(سوره فاطر، آيه10)
شرط خوشبخت شدن در دنيا
شرط خوشبخت و سعادتمند شدن در اين دنيا دو چيز است:1- انسان عمل صالح داشته و واقعاً اهل بندگي خداوند باشد2- اعتقاد صحيح و خوب داشته باشد.حديث گهربار از امام رضا(عليه السلام)كه لنگر صحبت بنده روي همين حديث است.بعضي از شيعيان مي گويند:اگر انسان دل پاك و محبت به حضرت علي(عليه السلام)و حضرت زهرا(سلام الله عليها)داشته باشد و روز عاشورا سينه زني و عشق خود را به امام حسين(عليه السلام)ابراز كند همه چيز درست مي شود؟اين اشتباه است پس نماز، روزه و بقيه اعمال چه مي شود؟آيا واقعاً چنين راه،رسم و عقيده اي انسان را خوشبخت مي كند؟عقيده ديگري هست كه اهل سنت و وهابيت مي گويند:فقط عمل بايد خوب باشد،ديگر احتياجي به محبت،اعتقاد و تسليم شدن در برابر اهل بيت(عليهم السلام)و ولايت نيست،فقط بگو خدا.
اعتقاد اشتباه اهل سنت
بنده در مسجدالحرام نشسته بودم مي خواستم بلند شوم و گفتم يا علي(عليه السلام)!يك زن سياه عرب گفت:«لا تَقُل يا علي»نگو يا علي.گفتم پس چه بگويم؟گفت:بگو يا الله،اين افراد هستند كه بالاترين شرك را دارند.كساني كه مي گويند فقط بگو خدا،آنها خداوندي را قبول دارند كه شبها از آسمان به زمين مي آيد و اعتقادات يهوديان است كه پيرو شخصي به نام محمد بن عبدالوهاب هستند.محمد بن عبدالوهاب از نظر فكري پيرو ابن تيميه اشعري است و ابن تيميه مي گويد:اعتقاد من اين است كه همان طور از پله هاي منبر پايين مي آيم، خداوند هم اينگونه از آسمان به زمين مي آيد.اين اعتقاد يهوديان است كه اعتقاد به جسمانيت خداوند دارند و مي گويند خداوند جسم و احتياج به محيط دارد اما كسي كه خالق زمان،مكان و جسم است كه نمي تواند جسم باشد زيرا محدود مي شود.
ديدگاه امام رضا(عليه السلام)عمل صالح همراه با محبت و تسليم اهل بيت (عليهم السلام)
امام رضا(عليه السلام)مي فرمايند:(بايد هم در برابر اهل بيت(عليهم السلام)تسليم و محبت داشته باشيم و هم عمل صالح انجام دهيم بنابراين هدف از تشكيل حلقه هاي صالحين هم همين است كه انسان را تربيت و اهل عمل صالح و اعتقاد خوب گرداند)«لَا تَدَعُوا الْعَمَلَ الصَّالِحَ وَ الِاجْتِهَادَ فِي الْعِبَادَةِ»عمل صالح و كوشش در عبادت را رها نكن و نگو بخاطر اين كه پيرو حضرت علي(عليه السلام)و امام حسين(عليه السلام)هستيم نيازي نيست كه نماز شب بخوانم زيرا آنها مرا شفاعت مي كنند و هر گناهي انجام دهم و از هر راه براي امام حسين(عليه السلام)عزاداري كنم اشكال ندارد.نه اين تفكرات اشتباه است.شخصي براي نذري امام حسين(عليه السلام)گوسفند خريده بود اما دو سال پول آن را نمي داد اين كار درستي نيست.امام رضا(عليه السلام)مي فرمايد:اين كارها را انجام ندهيد، عمل صالح را رها نكنید يعني اگر مي خواهيد حلقه صالحين تشكيل دهيد كار خوب و كوشش در راه خداوند را به اعتماد«اتِّكَالًا عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ (ع)»و تكيه بر محبت حضرت علي(عليه السلام)و اولاد ايشان انجام نده بگو من مداح و روضه خوان درب خانه اهل بيت(عليهم السلام)هستم.
از طرف ديگر محبت به اهل بيت(عليهم السلام)«لَا تَدَعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّدٍ ع وَ التَّسْلِيمَ لِأَمْرِهِمْ اتِّكَالًا عَلَى الْعِبَادَةِ»محبت(محبت كليد خوشبختي)و تسليم و شدن به اهل بيت(عليهم السلام)را با اتّكا به عبادت رها مكن و نگو چون نماز مي خوانم و روزه مي گيرم احتياج به محبت اهل بيت(عليهم السلام)ندارم زيرا عمل صالح همراه با«التَّسْلِيمَ لِأَمْرِهِمْ»تسليم و محبت به اهل بيت(عليهم السلام)قبول است.«فَإِنَّهُ لَا يُقْبَلُ أَحَدُهُمَا دُونَ الْآخَر»و هيچ كدام از اينها بدون ديگري قبول نمي شود و هر دو بايد با هم باشند.اين روايت، آيه« إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ»را تفسير مي كند كه خداوند عمل صالح با اعتقاد پاك را مي پذيرد با حرف زدن بدون عمل،انسان به جايي نمي رسد.نكته ديگر اين كه در عصر غيبت بايد تسليم ولي فقيه باشيم، محبت تنها تاثيري ندارد.آقاي احمدي نژاد در نامه خود فرمودند:ما ارادت و دلبستگي داريم.اين ارادت و دلبستگي با تسليم ولي فقيه بودن فرق مي كند.سني ها هم ارادت دارند.اهل سنت به اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)ارادت دارند و محال است سني پيدا كنيد كه بگويد من علي(عليه السلام)را دوست ندارم مگر اين كه ناصبي(دشمن اهل بيت(عليهم السلام)و نجس)باشد والا سني هاي منصف همه مُحبّ اميرالمؤمنين علي(عليه السلام)هستند،سني ها به علي(عليه السلام)«كَرّمَ الله وجهه»مي گويند،يعني خليفه اول و دوم بر بت سجده كردند اما علي(عليه السلام)بر بت سجده نكرد و صورت او كريم است زيرا صورت بر بت سجده نكرده.امروزه ما در جامعه محبت و تسليم در برابر ولي فقيه را مي خواهيم.خدمت كردن به جمهوري اسلامي زماني است كه ما تسليم ولايت باشيم.«لَا تَدَعُوا الْعَمَلَ الصَّالِحَ وَ الِاجْتِهَادَ فِي الْعِبَادَةِ اتِّكَالًا عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ع لَا تَدَعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّدٍ ع وَ التَّسْلِيمَ لِأَمْرِهِمْ اتِّكَالًا عَلَى الْعِبَادَةِ فَإِنَّهُ لَا يُقْبَلُ أَحَدُهُمَا دُونَ الْآخَرِ»(بحارالأنوار،ج75،ص346)
مقام شهيد مظلوم، شهيد بهشتي
خداوند شهيد بهشتي را رحمت كند،انسان الان مي فهمد كه ايشان چقدر بزرگ بوده اند.زماني كه حضرت امام(رحمة الله عليه)به بني صدر،شهيد بهشتي، آقاي هاشمي و شهيد رجايي حكم كردند و فرمودند:هيچ كس نبايد عليه ديگري حرف بزند، بايد سكوت كنيد.تنها كسي كه سكوت كرد و يك كلام خلاف رضايت حضرت امام(رحمة الله عليه)بر زبان جاري نكرد شهيد مظلوم،شهيد بهشتي بود اما بني صدر تا مي توانست تهمت زد.بنده در جلسه اي بودم كه هر چه از شهيد بهشتي سؤال كردند ايشان جوابي نداد و گفت:امام فرموده سكوت كنيم.بعد به اين مقام دست پيدا كردند كه امام لقب شهيد مظلوم بهشتي را به ايشان دادند زيرا همه امور را به خداوند واگذار كرد.به تعبير حضرت امام (رحمة الله عليه)،شهيد بهشتي يك ملت و يك اُمت بود.
در جمله اي از مقام معظم رهبري(حفظه الله تعالي)نوشته بود كه ايشان به رؤساي سه قُوا رو كردند و فرمودند:اگر خداوند از من سؤال كند چرا بيشتر از اين كار نكرديد؟من جواب مي دهم متاسفانه افرادي بهتر از اينها نداشتم.
مايه نجات انسان در مهالك، سختي ها و گرفتاري ها
آنچه كه مايه نجات انسان در مهالك، سختي ها و گرفتاري ها است:1- اجتهاد يعني كوشش براي عبادت2- انجام اعمال صالح با محبت و تسليم به امر اهل بيت(عليهم السلام)و در عصر غيبت تسليم ولي فقيه بودن است كه گوش انسان به دهان ولي امر باشد.که اين عمل بصيرت،آگاهي،امام شناسي،مانند سلمان و ابوذر بودن و پشت سر ولي حركت كردن، جلو و عقب نيفتادن و كند روي و تند روي نكردن است.حتي فرموده اند:حزب اللهي ها هم نبايد چنين كاري انجام دهند و نبايد از ولي فقيه جلو يا عقب بيفتند.مقام معظم رهبري(حفظه الله تعالي)مي فرمايند:جذب حداكثري و دفع حداقلي «والازم لهم لاحق»ملازم اهل بيت بودن همراهي با اهل بيت(عليهم السلام)است.
اميدواريم خداوند تبارك و تعالي توفيق دهد حلقه هاي صالحين ما بر اساس عمل صالح،اجتهاد، كوشش در عبادت،بندگي خداوند و محبت و تسليم اهل بيت(عليهم السلام)تشكيل شود.
پرسش و پاسخ
سوال شده كساني كه با اعمال و رفتار خود به خاطر پُست و مقام دنيوي ولايت را آزرده خاطر مي كنند بعد كه با اعتراض مردم و ناراحتي مقام ولايت روبرو مي شوند اظهار پشيماني مي كنند اين افراد دنيا پرست واقعاً تسليم مي شوند؟جواب:اين افراد دو گروه هستند:يكي اينكه واقعاً فهميد اشتباه كرده و فكر مي كرد نظر مقام معظم رهبري(حفظه الله تعالي)اين است كه اين كار را انجام دهد اما وقتي فهميد نظر ولي فقيه اينگونه نبوده،توبه كرد و دست از كار خود برداشت،در آيه قرآن آمده است:«تاب و واصلح»كسي كه توبه مي كند كار خود را هم اصلاح كند اگر چنين باشد تسليم است اما اگر از ترس مردم چنين حرفي بزند نفاق و بدتر است«وَإِذَا لَقُواْ الَّذِينَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَكْمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُونَ»(سوره بقره،آيه14)كساني كه وقتي مجبور مي شوند مي گويند:ما مؤمن هستيم اما وقتي مشكلاتشان حل شد كار خود را انجام مي دهند اين عمل آنها نفاق است.ضربه اي كه اسلام تا به حال خورده از كفر نبوده بلكه از نفاق بوده كه در آيه ولايت آمده:«الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا »و قبل آيه آمده«الْيَوْم يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ»(سوره مائده، آيه3)امروز كه ولي را براي شما تعيين كردم،اسلام را بر شما كامل كردم از كفار نترسيد و از من بترسيد يعني مطيع ولي باشيد زيرا دشمن ديگر نمي تواند به شما ضربه بزند.از اين كه مطيع ولي نباشيد،بترسيد.اميدواريم خداوند توفيق دهد عاقبت همه ما ختم به خير شود و در پرتو تسليم امر ولايت خوشبخت و سعادتمند شويم.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

چاپ این نسخه درجه: 5.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.