سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

نقش نانوایان در سلامت جسم و روح جامعه

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 756 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1388.09.04
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی در جمع نانوایان شهرستان 88/8/19

http://yascms.ir/emam/sokhan/78.jpg

نقش نانوایان در سلامت جسم و روح جامعه
بنده به نوبه خود خیر مقدم عرض می کنم خدمت همه شما نانوایان عزیز و گرانقدر و تشکر و قدردانی می کنم از فرماندار دلسوز و محترم که هم زمینه این جلسه را فراهم کردند که شما عزیزان صحبتی داشته باشید و مطالبی در این جلسه مطرح شود و هم از همکارنشان تشکر و قدردانی می کنم و هم از اینکه فرصت را در اختیار من قرار دادند که ما هم با شما دیداری داشته باشیم مزید امتنان و تشکر است.
من عقیده ام بر این است که نانوا نقش مهمی در سلامت روح و سلامت جسم مردم دارد. شما ممکن است از من سوال کنید به چه دلیل همچین حرفی می زنید؟ سلامت روحی و جسمی مردم دست نانوا هست حدیثی را شنیده ام از حضرت محمد (ص) که می فرمایند: «لولا الخبز ما صلینا» اگر نان نبود ما نماز نمی توانستیم بخوانیم.نمازی که ما می خوانیم، قوتی که ما در عبادت داریم نشأت گرفته از نان است و اگر نانوا نان را نپزد این همه مردم که نماز می خوانند، عبادت می کنند نمی توانستند انجام دهند. ضعف همه را فرا می گرفت از یک طرف این مال سلامت روح عبادت مردم از برکت نان است . نان از برکت نانوا است. قدیم اگر یک لقمه نانی در کوچه می افتاد طرف خم می شد احترام می کرد این لقمه نان را پاک می کرد ، می بوسید و می گذاشت گوشه ای ، برای نان حرمت و ارزش قائل بودند. نماز خواندن از برکت نان است . نان را نانوا می پزد و اگر نانوایی نباشد نانی هم نیست. اینکه خدمتتان عرض کردم برای سلامت جسم، بالاخره اگر خدای نکرده نانی که شما می پزید از جهت بهداشت و مسائل بهداشتی مراعات نشده باشد جسم مردم هم مریض می شود اینکه بهداشت باید نظارت بکند و دستگاهها بایدنظارت بکنندبایدحساب شده نظارت بکنند. ازنانوایهای شهر، نانی که ما خریدیم خوب بوده و تشکر و قدردانی می کنیم از همه نانوایان عزیز آن مقداری که ما نان خریدیم نانش خوب بوده است منتهی معنای خوب بوده آیا بهتر از آن نباید باشد؟ بالای هر خوبی یک خوبتری هم هست . آدم به همین مقدار خوب بودنش نباید اکتفا کند باید روز به روز پیشرفت بکنند.
نقش کیفیت در اعتماد سازی
در چند روز پیش بحثی بود روز ملی کیفیت ، روزی که ما باید کیفیت کارمان را بالا ببریم، بحثی مطرح کرده بودند که در تولیدات داخل باید کاری بکنیم مردم اعتماد کنند. ژاپنی ها چگونه آمدند اعتماد را بوجود آوردند. الان هر جنسی که بازار مشترک است یا جنسی چینی است انسان ذهنیتی دارد ولی وقتی می گویند جنسی ژاپنی است نوعاً بدون تحقیق می گویند خوب است چرا؟ اینطور شده است آنها خوب کار کردند، کیفیت کارشان را بالا بردند چون کیفیت کار را بالا بردند . خریدار اطمینان پیدا می کند ولی از طرف دیگر اگر جنس داخلی است می گوید نه ولش کن جنس داخلی است به درد نمی خورد. می گویند چینی است ، می گوید اصلا بدرد نمی خورد. چرا حالا اینجور شد نسبت به جنس چینی ؟ چون همه جنسهای بدشان را مادیدم ، خوبش را نمی آورند . مشخص شد که کیفیت نقش مهمی در اعتماد مردم دارد حالا برویم سراغ نان ، اگر نان با کیفیت باشد و اگر نصف نان ، یک گوشه اش سوخته باشد ، نصفش هم خمیر باشد آن کسی که یکبار خرید دیگر اعتمادش را نسبت به ما از دست می دهد ما روز به روز مشتریمان را از دست می دهیم . اینکه ما روز به روز کار کنیم کیفیت را ببریم بالا اولا اسراف کمتر می شود خوب بالاخره این سرمایه است که دست ماست. ما امین هستیم نباید خیانت در امانت کنیم . نان امانت است در دست ما. ما اگر بخواهیم درستش کنیم نباید بگذاریم کیفیت نان بیاید پایین این هم خیانت در امانت حساب می شود و دوم باعث می شود که مشتریمان را از دست بدهیم و به ما بی اعتماد می شوند این مخصوص نان نیست. اگر کاسبهای محل هم کیفیت کارشان را بیاورند پایین مردم به آنها بی اعتماد می شوند مثلا گوشت داده ، پول خوب گرفته ولی می بینیم چربی اش زیاد است ، استخوانهایش زیاد است . دو بار می رود به این قصابی ولی بار سوم رهایش می کند و می گویید کلاه بر سرآدم می گذارد. اعتماد را از دست می دهیم . کیفیت نقش مهمی در اعتماد سازی دارد. هرچه کیفیت کار بالاتر باشد اعتمادی که مردم به ما می کنند آن اعتماد واقعا ارزشمند است. ما روز به روز بهبود در کارمان درست بکنیم، روز به روز کیفیت کارمان را بالا ببریم . هم شخصیت ما و هم ارزش ما می رود بالا . هم اعتمادی که مردم نسبت به ما دارند بیشتر می شود، شلوغ تر می شود و کسب و کار ما رونق بهتری می تواند داشته باشد.
دوری از آلوده شدن به حرام
برادران، ما کاری بکنیم زندگی ما آلوده به حرام نباشد. حرام سر سوزنش اثر منفی دارد . هم روی نسل و هم روی نوه و نتیجه ما اثر دارد. این را باید باور کنیم . حرام یعنی اثر منفی، این اثر منفی اش در شخص ما ، در نسل ما و در فرزندان ما می باشد. آنهایی که روز عاشورا آمدند به سیدالشهدا (ع) سنگ زدندآقا فرمودند: صبر کنید که من حق را بر شما تمام کنم . هر کاری می کردند آنها بیشتر سنگ می زدند آقا می فرمودند شما می دانید که چرا اینجور شدید؟برای اینکه «ملئت بطونکم من الحرام» چون شکمهایتان از حرام پر شده است دیگر حرف حق را قبول نمی کنید. هر کس هرچی بگوید قبول می کنید من پسر پیغمبر(ص) را هم می بینید و نمی گذارید حرف بزنم. حرام در زندگی چنین نقشی دارد.
رعایت قوانین
یکی از حرمتهایی که باید ما مراعات کنیم، مراعات قوانین نظام جمهوری اسلامی است. قوانینی که دولت وضع می کند از نظرحضرت امام (ره) نباید شکسته شود .اگر راهنمایی و رانندگی هم تخلف کند کاری حرام انجام داده درست است که در قرآن حکمش نیامده مثل اینکه بگویید شما که سبقت غیر مجاز گرفتید شما کار حرامی انجام دادید ولی دولت اسلامی قوانین وضع کرده و همه موظفند قوانین را رعایت کنند. اگر مراعات نکردند کار حرامی انجام دادند، خلافی انجام داده اند. یکی از خلافهایی که همیشه نگران کننده است . آرد را آزاد بفروشند این فروش آزاد آرد را اگر هیچ کس هم نفهمد آن کسی که بالای سر است می فهمد و حرام است. یعنی پولی که طرف می گیرد. صاحب مال نمی شود چرا؟ چون از قوانین تخلف کرده است. آن نانوایی هایی که نان آزاد می پزند اگر آرد قاچاق بخرند نه خودش مالک می شود نه آن کسی که خبر داشته باشد. آرد نانوایی قاچاق است آن هم اشکال دارد. از آن نانوایی نان بخرد. بالاخره ما مسلمانیم ، ما متشرع هستیم. باید حلال و حرام خدا را مراعات کنیم . قوانین نظام جمهوری اسلامی را مراعات کنیم. آدم برای چه جهنمی شود؟برای اینکه نان حرام بدهد به زن و بچه که چه بشود؟ بنابراین یکی از مهمترین قوانین و برنامه ای که به ما گفتند، طبق قانون خدا رفتار کنیم حساب وکتاب در دنیا هست ، در آخرت حساب و کتاب است. تخلف اداری هم کار حرام است. من در کارم تخلف کنم کار حرام انجام دادم . هر کس کار خوب بکند آن کار خوب است. روزی یک شخصی آمد پیش امام معصوم (ع) به نام شعرانی او مشروب خورده بود . امام به او گفت خوبی از هر کس خوبی است. اما از تو خوبتر چون منصوب به ما هستید. زشتی از همه زشت است اما از تو زشت تر است چرا؟ چون منصوب به ما هستید. بدی بد است. خوبی خوب است. ان شاءالله خدا توفیق بدهد این زحمت زیبایی که شما می کشید، از دست شما قوت پیدا می کنند مردم که کار خیر انجام بدهند و نماز بخوانند این قیمت دارد. عبادت خدا را انجام بدهند این ارزش دارد . این کار مقدسی ، این کار به این خوبی، با این سختی جلوی حرارت، این آلوده به حرام نشود . با صفا ، با صمیمیت ، با اخلاص ، با وضو آن وقت چه تاثیری روی روح مردم ، روی جسم مردم می گذارد کسی که کار خیر انجام می دهد.
والسلام علیکم و رحمة الله.

http://yascms.ir/emam/sokhan/79.jpg



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.