سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

کتاب و کتابخوانی و علم و بیان و قلم از دیدگاه حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه)

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 2166 مرتبه
دسته: كتب و مقالاتتاریخ: 1388.08.24
 
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب و کتابخوانی و علم و بیان و قلم
از دیدگاه حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه)
http://dl.sialkhost.com/wp-content/uploads/2009/04/ebook.jpg

یکی از تاکیدات حضرت امام توجه نمودن به علم و دانش و محکم نمودن تحصیلات است در تمام مقاطع تحصیلی ، در این باره حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند: هم از کودکستان تا دبیرستان ، تا بالاتر و دانشگاه باید تحصیلات را تحکیم کنند. حضرت امام (ره) همواره آرزو داشتند انسانها به حدی از رشد و آگاهی برسند که دنبال علم و دانش باشند و از پرتو نور علم، مسلسلها را به قلم تبدیل کنند. مسلسلها و اسلحه ها به غیر از نابودی بشریت و ایجاد تباهی در زمین کاری دیگر انجام نداده است و غالباً هم در خدمت ابررقدرتها ، در جهت استعمار و استثمار و تسلط بر منابع مادی و معنوی بشر بوده است و کشوری پیشرفت می کند که دنبال علم و دانش و قلم و بیان باشد نه ساخت سلاح و انبار کردن آن، در این زمینه بنیان گزار نظام جمهوری اسلامی می فرمایند: ما امیدواریم که بشر به رشدی برسد که مسلسلها را به قلم تبدیل کند . آن قدری که قلم و بیان به خدمت بشر بوده است . مسلسلها نبوده اند. مسلسلها غالبا در خدمت ابرقدرتها بوده اند و برای تباهی بشر بوده اند. قلم و علم و بیان است که می تواند بشر را بسازد نه مسلسل و نه سایر قواه تخریب کننده. حضرت امام(ره) معتقد بودند که کتابها باید سودمند باشد و کتابی ارزشمند و سودمند است که اندیشه و دلها را از خلاف و گناه دور کند و دعوت کننده به خیر و صلاح باشد. ایمان به خدای متعال را تقویت کند. روحیه انجام دستورات خداوند را در فکر و دلها ایجاد کند.
معمار کبیر انقلاب اسلامی در این باره می فرمایند: شما اگر کتابهایی را که در زمان سابق تعلیم می کردند ببینید ، می بینید که آن کتابها خودش مردم را از تقوا دور می کرد. علم به استثنای تقوا می خواستند درست کنند . کشور ما را علم به استثنای تقوا فاسد کرد و حکومت ها را علم به استثنای تقوا فاسد کرد. (صحیفه امام جلد 17)
حضرت امام (ره) معتقد بودند چاپ نشریات ، کتب باید هدف و خط مشی داشته باشد. باید منزه از انحرافات و در یک کلمه اسلامی باشد. امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند: خط مشی را اسلام معین کرده است و ما تابع اسلام هستیم و آن اینکه کلیه نشریاتی که شما می خواهید اقدام کنید بر آن باید اسلامی باشد و منزه از انحرفات . حضرت امام خمینی (ره) دقت داشتند بر محتوای کتابها و معتقد بودند بر چاپ کتب و نشریات باید نظارت شود و هیأتی از علما نظارت کنند بر چاپ نشریات و کتب. در این زمینه امام خمینی (ره) می فرمایند: چون ممکن است یک وقت یک کتابی چند سطرش اسلامی باشد و در خلالش یک مسائل غیر اسلامی باشد . ابتدایش یک جور باشد . بعدش یک انحرافاتی داشته باشد. شمایی که می خواهید برای اسلام خدمت کنید یک وقت خدای نخواسته این اسباب این نشود که بر خلاف مسیر خودتان باشد و لهذا باید کتابها تحت نظر اهل علم باشد.... وقتی این کتابی که می خواهید نشر بدهید ، مطالعه کنند ، تصدیق کنند که این نشرش مانع ندارد . بعد نشر بدهید... نشر معارف اسلامی ، نشر احکام اسلام ، نشر حقایق اسلام ، نشر مکتب اسلام و کتبی که این نحو هستند نشرش بسیار خوب و ان شاء الله مأجور هستید. (صحیفه امام ، جلد 15، ص 449)


تهیه کننده : علی ابراهیمی
امام جمعه بافت

چاپ این نسخه درجه: 2.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.