سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

چادر باعث حفظ حریم

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 701 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1388.08.23
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی در شورای فرهنگ عمومی مورخه 9/8/88

حجاب برتر
مسئله حجاب برتر یک نکته بسیار مهمی است . حجاب برتر و پوشش چادر، به تعبیر زیبایی مقام معظم رهبری (ارواحناه فداء) حجاب نشان ملی ماست. علاوه بر اینکه نشان ملی ایرانی ما هست استفاده از چادر حجاب و پوشش کامل رضایت خداوند تبارک و تعالی را دارد. دستور دین ، دستور قرآن استفاده از حجاب کامل و برتر است. منتهی راهکارهایشرا باید بررسی کنیم . من یک کمبودی را دیدم در شهر که استفاده از مانتو دارد رایج می شود. الحمدلله بچه های ما پوشیده هستند ، مشکلی نیست و ایرادی هم در این کار نیست منتهی استفاده از چادر برتر است . ما خوب فرهنگ سازی کنیم در شهر چند روز اولی که من در خیابان گشتی زدم نوعاً بچه ها با مانتو می روند به مدرسه، برای شهرستان فرهنگی، مومن و متدین این شایسته نیست .

استفاده از حجاب برتر بوسیله تشویق
شهرستان ما یک شهر مذهبی ، دینی ، مادران این شهرستان بچه هایشان را با چادر بزرگ کردند و یک قدری فرهنگ سازی کنیم . فرهنگ سازی با تشویق است . تشویق اولیاء و مدرسه، به هیچ وجه ما اجبار کنیم در مدرسه که مجبوراً با چادر بیایند . عواقب منفی دارد . نتیجه اش این می شود وقتی عده ای از کشور خارج می شوند اولین کاری که می کنند در هواپیما با حرص و ولع چادرها و روسری ها را در می آورند ، آرایش می کنند و می روند آن طرف مرز. یعنی با فشار و زور نتیجه اش این می شود که این تاثیر منفی دارد.

http://www.parsiteb.com/images/normall/4vpcx7c.jpg

چادر باعث حفظ حریم
منتهی ما نمی خواهیم این جور باشد . ما می خواهیم یک جوری باشد بطور شیرین بچه های ما پذیرا باشند.یعنی احساس کند این چادر اگر محدودیت است حفاظتش هم هست . او را حفظ می کند ، از گناه ، از معصیت ، از تعرض او را حفظ می کند. مثل یک حریم، چادر یک حریمی هست ، پوشش برتر یک حریمی هست که دیگران جرأت نمی کنند که به او تعرض کنند. این را ما باید جا بی اندازیم. همچین چیزی فقط راهش تشویق است . اینکه ما مدیران مدارس را موظف کنیم الا و لابد بچه ها باید با چادر بیایند این جواب نمی دهد. چه بسا تاثیر منفی هم دارد. این را باید سر صف تشویق کنیم.

تبین آثار حجاب برتر توسط خود دانش آموزان
حتی بچه ها کنفرانس بگذارند . آثارش را بیان کنند یعنی منطقی و با استدلال پذیرا باشند. با تمام وجود جزء ذاتشان قرار بگیرد و هیچ وقت این را دیگر از دست ندهند و احساس کنند این نفعشان ، زندگیشان، حیاتشان بستگی دارد. البته هم غیرت و هم حجاب برتر. این حالا واقعا باید راه کارش را پیدا کنیم. مدارس از یک طرف، دانشگاهها از یک طرف ولی کاری که باید در مدارس صورت بگیرد نقشش مهمتر از دانشگاه است. در دانشگاه جوان شکل گرفته است.بچه های ما اگر در خانواده خوب تربیت بشوند ما برد کردیم و الا اگر بزرگ بشوند آنها تقریبا وزیرند، مشاور ما حساب می شوند. پذیرش تا سن 7 سالگی است. بعد از او تا سن دوره سوم 20 سال شد او باید مشاور ما باشد طبق روایات. او هر کاری بکند شکل گرفته و ما نمی توانیم که تاثیر بگذاریم. در خانواده ، در مدارس باید فرهنگ سازی بشود حالا شیوه اش را با هم تعامل کنیم، فکر کنیم که شیوه برتری را پیدا کنیم. نکته دیگر ما نباید همیشه منتظر دستورالعمل از بالا باشیم تا راهکار بدهند. چه بسا در همین جلسات راهکارهای پیدا شود که الگو شود برای سراسر کشور. اینجور نیست هر چه از بالا دستور بدهند کامل همان است . نه خودمان بنشینیم فکر کنیم ، راهکار پیدا کنیم این الگو بشود برای سراسر کشور در تمام جلسات فرهنگ عمومی به عنوان یک راهکار برتر شناخته بشود و تقدیر شود.

نیاز به فرهنگ سازی نظافت و پاکیزگی

مسئله دوم که باز هم مورد نیاز شهرستان ما است فرهنگ سازی نظافت و پاکیزگی است. این باید فرهنگ سازی بشود. فرهنگ سازی نظافت و پاکیزگی . اولاً در شهر قدم بر می داریم من یک روز خدمتتان عرض کردم که روزهای اول وقتی رفتم صبح پیاده روی از همان کوچه های رفتم بالا به سیل بند رسیدم صبح هیچ کس نبود یک نفر آمد من خوشحال شدم . خوب یک بنده خدای آمده گپی ، حرفی ، قدمی با هم می زنیم من دیدم سطل آشغال دستش بود و پشت سرش مخفی کرده بود.ما که رویمان را برگرداندیم آن طرف یواشکی رفت آن طرف سیل بند خالی کرد. وقتی من نگاه کردم دیدم همسایه های آن جا بودند آنقدر کثیف کرده بودند که آدم خجالت می کشید. طبیعت زیبا ، اقلیم به این زیبایی، قشنگی این جور تخریب شده است باید نظافت را فرهنگ سازی کنیم. شهرداری چقدر می تواند؟ چقدر می تواند زحمت بکشد ؟ چقدر می تواند نیرو بگذارد؟ هر روز با چه امکاناتی ؟ با چه ظرفیتی ؟ این را باید فرهنگ سازی بکنیم، فرهنگ پاکیزگی . هر هفته نه ماهی یک بار همه مردم بسیج بشوند برای پاکیزه کردن پارکها ، اینها راهکاری می شود که ما داشته باشیم. من یک کتابی را مطالعه کردم از کشورهای خارجی ، که نوشته بود که یک محله ای بود خیلی خوب، بعد از مدتی افراد ناجوری آمدند در این محله ، افراد ناجور که آمدند کم کم شروع کردند افراد آن محله به فرار کردن، خانه ها را فروختند و رفتند. یک نفر آنجا بود آمد اعلام کرد اینکه راهکار نشد . حالا افراد ناجور آمدند و محله را خراب کردند و همه هم دارند می روند باید یک فکری بکنیم. آمد اینها را جمع کرد و شروع کرد با اینها صحبت کردن ، اینها را وادار کرد به کار و اینقدر با اینها جلسه گذاشت همان محله بدنام که همه فرار می کردند شد جز یکی از محله های خوش نام ، شروع کردند مردم برگشتند به آن محله. از طریق فرهنگ خیلی ما می توانیم کار کنیم. بالاخره فرهنگ پاکیزگی و نظافت باید ، نه خدای نکرده شاید ، ممکن شما ناراحت بشوید چرا امام جمعه این حرفها را می زند ، توهین به شهر ما می کند. نه من سرسوزنی قصد توهین ندارم. می گوییم این شهر زیبا ، زیبایی اش را هرکس می آید با تمام وجودش این را احساس کند ، این لطافتش را احساس کند.

نیاز به کاشت درخت

فرهنگ درختکاری را جا بیاندازیم. هر کسی در کوچه خودش یک درختی بنشاند و از درخت نگهداری کند. این هوای طیب و پاکی که خدای متعال به این شهرستان عنایت کرده اگر جلوی هر خانه ای در هر کوچه ای دو تا سه تا درخت جلوی کوچه هایشان بنشاند و از آن مواظبت کنند 5 سال آینده شما می بینید این شهر چقدر فرق کرده است. الان روز به روز درختها دارند خشک می شوند ، خشکسالی هم داریم خوب نمی شود دولت را، مسئولین را، شهرداری را همه اش موظف کنیم برای پاکیزگی و حفظ درختان ، ما باید یک کاری بکنیم که مردم از درونشان بجوشند. این فرهنگ سازی است.

سیزده آبان و اهمیت آن

13 آبان و اهمیت آن برای ما بسیار روشن است. در نماز جمعه عرض کردم اگر در گذشته یک چنگیزی پیدا می شد، یک هارونی پیدا می شد ، یک ظالمی پیدا می شد. فقط خودش بود و اطرافیانش دیگر کشورهای دیگری در کار نبودند ، دنیای دیگری با او همکار نبودند. اما این زمان ما استکبار جهانی فرهنگ سازی کرده است. فرهنگ استعماری خودش را گسترش داده است. افرادی آلت دست خود در سراسر دنیا دارد آن وقت قیام کردن در مقابل چنین نظام استعماری و استکباری که کشورهای مختلفی برای خودش دارد ، نیروهای مختلفی برای خودش دارد . استعمار پیر نیروسازی کرده ، کشورهای اسلامی ، دولت عثمانی اینجور نبود . یک دولت عثمانی بود . انگلیس ها آمدند قطعه قطعه اش کردند ، به هر کشوری هم یک نیروی از خودشان آوردند افرادی از کشورهای خودشان به فرانسه بردند به انگلیس بردند و آنها را تربیت کردند که این به درد خودشان بخورد تربیت کردند به نفع خودشان در همین کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در دنیا واقعا دنیای استکباری ، استعماری که حضرت امام (ره) ارزش قیامشان اینجا مشخص است . امروز صدها هارون در دنیا هستند که امام در مقابل همه اینها قیام کردند ، شاه سرنگون شد . می بینید که دست از سر ما بر نمی دارند. صدام را به جان ما انداختند ، سرنگون شد هنوز دست از سر ما بر نمی دارند اصلا دنیا ، دنیایی استعماری است و قیام ملت در مقابل این جور استکباری و قد علم کردن خیلی ارزش دارد. روز مبارزه با استکبار جهانی را باید اهمیت بدهیم . حضور بیشتری داشته باشیم . سه حادثه مهمی است هم مسئولین شرکت کنند ، هم ادارات شرکت کنند ، متاسفانه یک خورده روز 13 آبان از جهت مردمی کمرنگ است. نوعا دانش آموزها و مدارس و دانشجویان بیشتر شرکت می کنند و برای خود مردم خیلی نمودی ندارد ، ما باید فرهنگ سازی کنیم که واقعا این روز ، روز بسیار مهمی است. مبارزه با استکبار، با دشمن ، اگر ما خواب باشیم ، دشمن خواب نمی رود ، دشمن که دست از سرما بر نمی دارد. از هر طرفی دارد ضربه ای می زند، ترورها از یک طرف ، ناامنی ها از یک طرف و مشکلات از یک طرف .

اصلاح الگوی مصرف

راجع به الگوی مصرف هم آن شعار بزرگ مقام معظم رهبری هست و راه برد است و آن هم راجع به مصرف آب ، برق، گاز و مصرف بی رویه نان و مسائل دیگر من بیش از این وقت شما را نگیرم.
والسلام علیکم و رحمة الله.



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.