سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ارزش جوانی

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 866 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1388.08.23
 
بسم الله الرحمن الرحیم


سخنرانی امام جمعه محترم در جمع دانش آموزان مدرسه عشایری مورخه 20/7/88



ما در آستانه شهادت امام صادق (ع) هستیم قبل از هر چیز شهادت امام صادق (ع)، رئیس مذهب را خدمتتان تسلیت عرض می کنم.در این جلسه روی چند نکته صحبت می کنیم.

ارزش جوانی
نکته اول ارزش جوانی است . جوانی مشعشع ترین دوران زندگی هرانسانی است و دیگر هم بدست نمی آید. متاسفانه تا کسی از دست نداده این دوران جوانی را، قدر آن را نخواهد دانست. به قول پروین اعتصامی خدا رحمت کند این شاعره گرانقدر را می فرماید:
نخواب آسوده ای برنا که اندر نوبت پیری
به حسرت یاد خواهی کرد ایام جوانی را

شما پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها که سنی از آنها گذشته دیدید که همیشه می گویند کجایی جوانی ، در آینه نگاه می کنند ، به این چین و چروکهای صورت دست می کشند یکدفعه می گویند کجایی جوانی؟ آن روز که تر و تازه بودیم و شاداب و الان به سن پیری رسیدیم . در قرآن مجید هم اهمیت دوران جوانی ذکر شده است. سوره روم آیه 54 « الله الذی خلقکم من ضعف ثم جعل من بعد ضعف قوة ثم جعل من بعد قوة ضعفا و شیبة یخلق ما یشاء و هو العلیم القدیر» خدای متعال می فرمایند: دو طرف انسانها ضعف است. از بچه گی شروع می شود ، کودکی و دوران نوزادی که آدم ضعیف است، هیچ کاری از عهده اش بر نمی آید. بعد می آید دوران نبوغ می رسد، بعد سراشیبی شروع می شود. همیشه جوانی برای ما ماندگار نخواهد بود. اگر بخواهیم مثالی بزنیم مثل کسی که از دامنه کوه حرکت کند همینطور آرام آرام برود نوک قله که رسید دوباره باید برگردد پایین، این دو طرف جوانی مثل دو طرف قله است، اوجش آن نوک کوه و قله است. خدای متعال می فرماید: «الله الذی خلقکم من ضعف» خدا را می خواهی بشناسی ، آن کسی که شما را خلق کرده از نوزادی. اگر مادر نبود، شما یک ثانیه بدون مادر زنده نمی ماندید. اگر مراقبت مادر نبود شما از بین می رفتید. «ثم جعل من بعد ضعف قوة» منتهی بعد از این دوران ضعف ، دوران نوجوانی، جوانی، دوران شاد و شادابی و نشاط است. بهترین دوران زندگی انسان است. منتهی این دوران این طوری نیست که همیشه باشد ، همیشه دوران جوانی برای آدم نمی ماند. «ثم جعل من بعد قوة ضعفا و شیبة» بعد از دوران قوت و جوانی، دوباره دوران ضعیف می شود ، بنیه آدمی ضعیف می شود، توان آدمی کم می شود، استعداد انسانی کم می شود «وشیبة» بعضی ها به پیری می رسند «یخلق ما یشاء » خلقت دست ما است «وهو العلیم القدیر» بهترین دوران زندگی انسانی ، دوران جوانی است. پرقدرت ترین مرحله زندگی ما انسانها دوران جوانی هر انسانی است. نشاط دارد، بالندگی دارد، فرصت دارد ، رشد عقلی و جسمی دارد. بهترین فن زیستن را چه موقع آدم باید یاد بگیرد در دوران نوجوانی و جوانی باید یاد بگیرد.نعمت جوانی یکی از بهترین نعمتهایی که خدای متعال به انسانها می دهد. ارزشش و قیمتش خیلی بالا است. این جهت در روایات ما آمده است وقتی سوال می کنند قیامت از عمر ، می گویند جوانیت را در چه مسیری صرف کردید؟ دوران جوانی که بزرگترین و قیمتی ترین و بالاترین نعمت الهی به بشر است. بالاترین سرمایه است ، سرمایه بزرگی که خدا در اختیار بشر قرار می دهد دوران جوانیش است.
جوانان، بدانید قدر روز جوانی
مده نقد، عمر از کفت رایگانی
یا به قول شاعر:
تبه کردم جوانی تا کنم خوش زندگانی را
چه سود این زندگانی چون تبه کردم جوانی را

اگر کسی جوانیش را تباه کند ، از جوانیش خیری نخواهد برد. این را برای چه عرض کردم. این برای اینکه الان شما در بهترین دوران زندگانی هستید از جهت جسمی ، عقلی و فکری .


جوانی را صرف چه چیز باید کرد؟
این جوانی را صرف چه چیز باید کرد؟ صرف دو چیز. دو عامل برای پروازدر دوران نوجوانی و جوانی ، دو عامل پرواز، کبوترباید با دو بال پرواز کند ، با یک بال نخواهد توانست.

1- یکی بال علم و دانش و دانایی
اگر به یک کسی بگویند ای جاهل و نادان بدش می آید. چرا به من گفتی نادان. نادانی زشت است . هیچ کس از نادانی خوشش نمی آید. همه از وصف دانایی خوششان می آید . بهترین دوران زندگی ، دوران نوجوانی و جوانی است برای دانایی. همیشه شما این فرصت در اختیارتان نیست یک زمانی در سن نوجوانی ما بودیم ، درکلاسهای قرآن آنچه استاد روی تخته نوشته من هنوز یادم است.آیات و روایاتی که می نوشتیم من در ذهنم است. در روستا بودیم انتظار می کشیدیم تابستان روحانی بیاید برای ماه مبارک رمضان و همینطور برای کلاس قرآن که ما شرکت کنیم آنچه که روی تخته نوشته حتی طرز نوشتنش را الان در ذهنم است. ولی الان روزانه صدها آیه را ، صدها روایت را زیررو می کنیم مطالعه می کنیم همه یادمان نیست. هر سنی سن یادگیری نیست ذهن و فکر کشش ندارد، گرفتاری در زندگی پیدا می شود اینقدر ذهن مشغولیت پیدا می کند و آرامشی برای انسان نمی ماند که بخواهد آنها را حفظ کند . ذهن هم یک فرصتی ، یک مدتی در اختیار انسان است. شما فکر نکنید که همیشه این فرصت در اختیارتان هست در این مدرسه باشید که خوب درس بخوانید. علم آموزی در سن نوجوانی «کالنقش فی الحجر» حجریعنی سنگ . علم در نوجوانی و جوانی مثل یک نقشی که استاد نقاش و استاد ماهر سنگ تراش در سنگ درست می کند. شما سنگ نوشته هایی که در همدان یا در خیلی جاهای دیگر در تلویزیون دیدید.صاحبانشان خدا می داند که چه زمانی از دنیا رفته اند. هیچ آثاری از آنها نمانده ولی سنگ نوشته هایشان هنوز از دوران گذشته باقی مانده است. علم در سن نوجوانی مثل نقشی است که در سنگ باقی می ماند این نقش در دل شما و در ذهن شما ماندگار است. قرآن می خواهید حفظ کنید دوران نوجوانی، درس می خواهید بخوانید دوران نوجوانی بهترین وقت است. مطالعه کنید. از جمله کتابهای شهید مطهری مطالعه کنید. در دوران نوجوانی و جوانی که دوران یادگیری است. اما سن بالا چی؟ «العلم فی الکبر کالنقش فی الماء» اما علم در سن بالا مثل نقش در آب است .نقش در آب مثل اینکه شما در کاسه ای آب بنویسید،هنوز ننوشته اید نقشش گم شده است.سن بالا مثل نقش فی الماء است. دوران نوجوانی و جوانی دوران تلؤلؤ و درخشندگی است. کسی که در سن نوجوانی علم نیاموخت در سن بالا رهبر قوم خود نخواهد شد. در سن نوجوانی اگر کسی دنبال علم و دانش نرفت در بزرگسالی ، بزرگ قوم خود نخواهد شد. این یک بال، بال علم بود.

http://yascms.ir/emam/sokhan/32.jpg


2-دینداری
بال دوم دینداری و ایمان است، تقوی و ارتباط با خدای متعال است. اگر می خواهید از عمر خودتان لذت ببرید، پدر و مادر از عمر شما لذت ببرند ، اگر مایه افتخار فامیل ، شهر و روستا، پدرومادرخودتان می خواهید باشید ، اگر می خواهید نام درخشان حتی در تاریخ از خودتان به یادگار بگذارید دو چیز را حتما باید داشته باشید: یکی علم ویکی دیگر دینداری و تقوی است. علم تنها بدون تاهد ، بدون دینداری ، بدون تقوی ثمری نخواهد داشت. چون سرمایه علمش در خدمت ظلمه قرار می گیرد. آن کسی که بمب اتم ساخت عالم دانشمندی بود ، باسواد بود منتهی علمش را در خدمت کشتار بشر قرار داده بود. اگر کسی تنها ایمان داشته باشد فقط خودش را نگهداری می کند. تاثیری در جامعه نخواهد داشت. دستگیریی از کسی نخواهد داشت ونمی تواندانسان منشاء خیر و برکت در جامعه باشد ودلها را مداوا کند، دلهای مریض را و جسمهای مریض را وقتی اوفقط اهل دین ، تقوی ، دیانت و ایمان باشد.


ارتباط با حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
مطلب بعدی که می خواهم خدمتتان عرض کنم ارتباط با حضرت صاحب الامر (عج) است. یکی از اسباب خوشبختی ، یکی از اسباب سعادت این است که انسان با ولی خود ارتباط داشته باشد. با امام عصر (عج) ارتباط داشته باشد. یکی از دوستان بزرگوار ما از اواتاد است. خدا توفیق داد بعد از مدتها من ایشان را ملاقات کردم. ایشان می فرمودند: که من بیش از 50 سال است که متوسل به امام زمان (عج) هستم . تعریف کردند که در دوران جوانی تازه ماشین خریده بودم. یکی از بزرگان گفتند ماشین خریدید. گفتم : بله. گفت : قبل از اینکه استارت بزنید ماشینت را بیمه کن ، خانه ات را بیمه کن ، وسایل زندگیت را بیمه کن. گفتم : من توان مالی ندارم که هم خانه و همه وسایل زندگی را بیمه کنم. تنها کاری می توانم بکنم و از عهده اش را بر بیایم ماشین را بیمه کنم. ایشان گفتند: بیا بیمه امام زمان (عج) باش. هر صبح که از خواب بلند می شوید اولین کاری که انجام می دهی بگو «السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)» این سلام شما باعث می شود که جواب سلام از ناحیه امام زمان (عج)دریافت کنید چون جواب سلام واجب است و امام زمان (عج) واجب الهی را ترک نخواهد کرد. جوابی که امام زمان (عج) اول صبح به شما می دهند شما 24 ساعته بیمه امام زمان (عج) هستید . اگر از آسمان سنگ ببارد و از زمین آتش ، شما در بیمه امام زمان (عج) هستید. بعد جریاناتی را نقل کرد که چگونه در این سالها توجه به امام زمان (عج)مایه نجات او شده است. من خیلی اصرار ندارم به اینکه در این جلسه کاری بکنید که امام زمان (عج)را ببینید. بحث دیداری را نمی خواهم مطرح کنم. این است کاری بکنیم که امام زمان (عج) از ما راضی باشد چون هر دوشنبه و پنچشنبه اعمال شیعیان بر امام عرضه می شود . یک کاری باید کرد که رضایت آقا را بدست آوریم. دیدن مهم است ولی خیلی مهمتر معرفت است. عمر و ابوبکر امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) را دیدند اما دیدن هیچ تاثیری بر آنها نداشت. دیدن امام زمان (عج) خیلی هنر نیست ولی اینکه هدف فقط دیدن امام زمان (عج) باشد نه،هدف اینکه ما خوب باشیم. هدف اینکه رضایت امام زمان (عج) برای ما مهم باشد


اهمیت صله رحم و رضایت حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه)

یک نفر از یاران امام صادق (ع) از کوفه حرکت کرد و رفت به مدینه خدمت امام صادق (ع) آقا فرمودند: فلانی پنج شنبه اعمال تو بر من عرضه شد و اعمال همه شیعیان، من که در اعمال تو نگاه کردم دیدم صله رحم کردی ، به فامیلت سر زدی ، خیلی خوشحال شدم. گفتم مگر آقا اعمال ما شما را خوشحال می کند؟ فرمودند: این کار خوب تو مرا خوشحال کرده است. خدا رحمت کند آیت الله بهاءالدینی را ایشان می فرمودند: که جمعه گذشته در خدمت امام زمان (عج) بودیم از فلانی که در تهران است خیلی تعریف کردند ، راضی بودند. وقتی سوال کردم آقا چکار کردید که امام زمان (عج) از شما راضی است . گفت : کار خیری من انجام ندادم ولی به مادرم خیلی رسیدگی کردم. خدمت پدرومادر ، صله رحم ، کار خوب انجام دادن این باعث رضایت امام زمان (عج) است.

راههای ارتباط با حضرت بقیة الله العظم (عجل الله تعالی فرجه)

1- خواندن سوره های مسبحات
امام صادق (ع) می فرمایند: «که من قرء المسبحات» کسی که سوره های مسبحات را بخواند از دنیا نمی رود مگر اینکه امام زمان (عج) را درک بکند.سوره های حدید، جمعه ، تغابن، حشر،صف این پنج سوره را مسبحات می گویند. کسی که این پنج سوره را قبل از خواب بخوانداز دینا نمی رود مگر اینکه امام زمان (عج) را زیارت می کند و اگر از دنیا رفت حتما در جوار رسول خداحضرت محمد (ص) است

2- خواندن آیه 80 سوره اسراء
نکته دوم قرائت آیه 80سوره اسراء «وقل رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا» سلطان نصیر امام زمان (عج) است «واجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا» سلطانی که آدم را یاری می کند امام زمان(عج) است. این توصیه مرحوم شیخ رجب علی خیاط است. کسی که هر شب صد مرتبه این آیه را تا 40شب بخواند به زیارت حضرت نائل می شود.

3- نماز اول وقت خواندن و مداومت بر نمازشب
یک راه دیگر نماز اول وقت این هم خیلی موثر است. مداومت بر نماز شب.

4- ذکر و یاد امام زمان(عج)
ذکر و یاد امام زمان (عج) را مداوم کنیم. صلواتی است مخصوص عصر جمعه در مفاتیح است.

5- صدقه
یکی از راههای ارتباط صدقه است که برای سلامتی حضرت صاحب الامر (عج) آدم صدقه بدهد.

6- حضور در اماکن مقدسه
حضور در اماکن مقدسه مثلا زیارت امام زادگان برود و ثوابش را اهداء کند به حضرت صاحب الامر (عج)

7- خواندن ادعیه و زیارت
خواندن دعاهای مثل دعای عهد وزیارت آل یاسین یکی از راههای ارتباط با امام زمان (عج) است.

8- گریه بر سید الشهدا (علیه السلام)
یکی از راههایی که خیلی موثر است برای ارتباط با امام زمان (عج) که یک مدتی صبح و شب به یاد سیدالشهدا(ع) باشیم. یکی از آقایان که کفاش بود و کفش درست می کرد. سید عبدالکریم کفاش که بارها به خدمت امام زمان (عج) رسیده است. از ایشان سوال کردند چکار کردید که امام زمان را زیارت می کنید؟ این پیرمرد خیلی معمولی بود و علماء به ایشان خیلی نظر داشتند اگریک وقتی امام زمان (عج) را می خواستند ببینند با این شخص ارتباط داشتند. گفته بود من خواب پیغمبر (ص) جدم را دیدم . جدم رسول خدا(ص) را دیدم متوسل شدم به رسول خدا(ص) گفتم من می خواهم امام زمان (عج) فرزندتان را ببینم چکار کنم؟ جدم فرمودند: صبح و شام متوسل به امام زمان (عج) بشو وبرای امام حسین (ع) اشک بریز. ایشان فرمودند: که من تا یک سال مداومت کردم. تا یک سال روزی دو مرتبه صبح و شب برای سید الشهدا(ع) گریه کردم تا اینکه موفق شدم به دیدار حضرت صاحب الامر (عج) .
خوب این مطالبی بود که خدمت خواهران مکرمه عرض کردم. یک تلنگری بزنیم که بالاخره بیشتر ارتباط با حضرت صاحب الامر (عج) داشته باشید . بیشتر اهل ذکر باشید . مخصوصا ذکرهای یونسیه «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» مخصوصا عصر جمعه ها ذکرهایست که خیلی تاثیر دارد و کلید فتح است . کسانی که می خواهند سیر و سلوک داشته باشند. ان شاءالله که شما این مطالب گفته شد عمل کنید. ما بر شما دعا می کنیم شما هم بر ما دعا کیند.و فرصتی نشد که در باب امام صادق (ع) خدمتتان عرض کنم حوزه درسی که امام صادق (ع) تشکیل دادند 12 هزار نفر شاگرد و دانشجو داشتند نه تنها علوم دینی را تدریس می کردند بلکه تمام علوم آن زمان را . یک کتابی معرفی می کنم به نام مغز متفکرجهان شیعه که خارجی ها نوشتند درباره امام صادق (ع) و نظریاتی که امام صادق (ع) در باره نور دادند و خیلی مسائل دیگر و چگونه برش بزنند آهن را و علومی که آن روزها امام بیان کردند که بعد از هزار سال بشر به او رسیده خوب تشریح شده بود. بخشی از علومی که امام داشتند بیشتر آدم آگاهی پیدا می کند که امام تنها فقط به حلال و حرام اکتفا نمی کردند. بلکه در حوزه درسی ایشان شاگردانی را در رشته های متعدد امام تربیت کردند.
والسلام علیکم و رحمة الله.

چاپ این نسخه درجه: 5.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.