سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اهداف ازدواج و ازدواج حضرت علي(عليه السلام) و خانم حضرت زهرا(سلام الله عليها)

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 537 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1391.08.03
 
خطبه هاي نمازجمعه شهرستان بافت به امامت حجت الاسلام و المسلمين علي ابراهيمي امام جمعه محترم مورخ 91/7/28
اهداف ازدواج و ازدواج حضرت علي(عليه السلام) و خانم حضرت زهرا(سلام الله عليها)
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

بسم الله الرحمن الرحيم
خطبه اول

«وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» (سوره نور،آيه32)
در خطبه گذشته به مناسبت سالروز ازدواج اميرالمومنين علي(عليه السلام) و حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا(سلام الله عليها) مطالبي را در باب ازدواج و اهميت آن عرض كرديم در اين خطبه هم انشاءالله مطالبي را در باب اهداف ازدواج خدمت شما عرض مي كنم. در خطبه قبل عرض كردم نظام عالم و حيات براساس زوجيت گذاشته شده است اين يك قانون الهي است رشد و تكامل و حيات اين جهان در پرتو زوجيت گذاشته شده است و تكامل انسانها در پرتو همين ازدواج است نمي شود انسان و بشر از اصل حاكم بر تمام موجودات جهان تخلف كند و از زير بار ازدواج شانه خالي كند چون وجود او يك وجود ناقص و خام و بدون تكامل است. در اين هفته انشاءالله به اذن خدا چند كلامي را درباب اهميت ازدواج و در واقع اهداف ازدواج مطالبي را عرض مي كنم و مهمترين شيوه و الگوي ازدواج كه از زندگي آقا اميرالمومنين علي(عليه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله عليها) اخذ شده آن را خدمت شما بزرگواران عرضه مي دارم.
اولين هدف ازدواج حفظ و بقاي نسل بشر
اولين مطلب اين است كه ازدواج چه اهدافي مي تواند داشته باشد؟ يكي از اهداف ازدواج اين است بقاي نسل بشر حفظ شود. برادران و خواهران نوعا انسانها حب ذات دارند ذات خودشان را دوست مي دارند يكي از سرشاخه هاي حب ذات ميل و علاقه به فرزند است. حالا براي چه ميل به فرزند دارد؟ براي اينكه انسان نياز به پشتيبان و حامي دارد. يكي از اهداف بزرگ ديگر انسان علاقه مند است حيات خودش ادامه پيدا كند نمي خواهد از وجودش فردي ديگري به وجود نيايد.
نظريه ويل دورانت درباره ي بقاء نسل
يك كلام بسيار جالبي را از ويل دورانت يادداشت كردم اينها الان به آن رسيدند اما روايات ما 1400 سال قبل مسائل جامعه شناسي را تبيين كرده است ويل دورانت مي گويد ملاحظه كنيد زناشويي بدون فرزند چگونه پژمرده است چگونه پس از آوردن فرزند شكفته مي شود. مي گويد جاروي مرگ وقتي كه مي آيد گوشت و استخوان ما را دور مي اندازد و راه را براي جوان باز مي كند اما روح و زندگي ما در بدن همين جوانان در جريان است يعني فرزندان، مي گويد با مرگ ما قسمتي از خودمان را به گور مي سپاريم قسمتي ديگر از وجود ما كه گوهر وجود ماست با دست و مراقبت ما پرورش يافته است اين بايد بماند و در جريان تازه از حيات، مجسم شود. انسان دوست دارد كه وجودش در پرتوي نسل ادامه دار باشد و پرورش فرزندش را مشاهده مي كند. روايات هم همين را مي گويد. يكي از اهداف ازدواج اين است كه نسل انسان حفظ مي شود هر كسي دوست دارد نسلش را حفظ كند.
روايات درباب نسل و ذريه انسانها
امام رضا(عليه السلام) مي فرمايند«إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً، لَمْ يُمِتْهُ حَتَّى يُرِيَهُ الْخَلَفَ» خير الهي اين است بنده اش از دنيا نمي رود و جانشين و نسل خودش را مشاهده مي كند اين خير الهي است. روايت دوم «من مات بلا خَلَف فكأن لم يكن بين الناس» كسي از دنيا برود و از خودش نسلي روي زمين نگذارد گويا زندگي نكرده «فكأن لم يكن بين الناس» گويا بين مردم نبوده است «من مات وله خلف فكأن لم يمت»(مكارم الاخلاق، ص219) اگر كسي بميرد و وارث و فرزند و خلفي از خودش بجاي بگذارد گويا نمرده است يعني نسل و حياتش امتداد پيدا مي كند.يعني همان حرفهاي ويل دورانت كه حالا آب و رنگش داده است كه مرگ استخوان و گوشت ما را جارو مي كند ولي از گوهر وجودي ما كه نسل ما مي باشد اين امتداد پيدا مي كند ادامه حيات با وجود فرزند مي دهد.
روند كاهش جمعيت ايران
اين يكي از اهداف ازدواج است كه انسان نسلش باقي مي ماند نكته اي كه الان مي خواهم خدمت شما بزرگواران عرض كنم وضعيتي كه ما در جامعه امروز داريم و مشاهده مي كنيم آينده كشور ما، آينده رشد جمعيت ما منفي است يعني كم كم به جايي مي رسيم كه در سال 1415 به طور كامل رشد جمعيت ايران يك رشد منفي محسوب مي شود، چرا؟ چون همه كم كم از باروري جلوگيري مي كنند و جمعيت ايران به سمت جمعيت پير مي رود، جمعيت جوان و شاداب كم كم تبديل به يك نسل پير مي شود زن و مرد پير پنجاه ساله و شصت ساله به هيچ وجه قدرت باروري ندارند. از دهه 60 برنامه ريزي شد تا سال 90 ،كاهش جمعيت ما از شش فرزند به چهار فرزند برسد كه طبق برنامه ريزي بايد در سال 90 چهار فرزند باشد ولي به سرعت اين برنامه از همه برنامه ها جلوتر رفت تمام دستندركاران دست به دست هم دادند، حتي خانمهايي كه سزارين مي شدند به آنها مي گفتند اگر شما مي خواهيد نازا شويد تمام هزينه بيمارستان شما پرداخت مي شود و بيش از يك ميليون زن عقيم شد برنامه اي كه در بين سالهاي 60 تا 90 در بيست سال مي بايست عملي شود، در عرض چهار سال برنامه كاهش جمعيت اجرا شد و رشد جمعيت روز به روز منفي شد و از شش فرزندي طبق آمار به 6/1 رسيده است اين روند اگر ادامه پيدا كند بزرگترين خطر براي جمهوري اسلامي ايران است، كسينجر مي گويد شما نمي خواهيد در برابر برنامه هسته اي ايران اينقدر سروصدا كنيد همين قدر مدارا داشته باشيد ما برنامه اي به ايران داديم كه از درون خود ايران دارد پوسيده مي شود و زحمت ما را كم مي كند. حداقل سن باروري و حداقل رشد جمعيت كه از آن نبايد كمتر باشد بايد 1/2 باشد يعني يك پدر و مادر بايد جانشين خودش را داشته باشد يعني يك دهم براي مرگ و مير است، حداقل دو نفر داشته باشند حالا چه اتفاقي افتاده است؟ شما خانواده دو نفري را نبايد نگاه كنيد بعضي از دختران و پسران موفق به ازدواج نمي شوند، بعضي از خانواده ها ازدواج مي كنند تقدير الهي اين است كه فرزند نداشته باشند وقتي به اين رشد جمعيت نگاه مي كنيم الان رشد جمعيت ما 6/1 است و ما رشد پيدا نكرديم و روز به روز هم كاهش رشد جمعيت را داريم يعني هر خانواده اي در مجموع يك و نيم، اگر بخواهيم به حداقل رشد جمعيت كه هيچ كشوري نبايد از آن خالي باشد و حتما بايد هر كشوري حداقل را داشته باشد برنامه ريزي شود، هر خانواده اي بايد چهار فرزند داشته باشد. اگر خانواده ها حداقل چهار فرزند داشته باشند اين حداقل رشد جمعيت ايران است اما نسل جوان را شما مشاهده مي كنيد خانواده ها نوعا يا تك فرزندي يا دو فرزند هستند يا نهايتاً خيلي فرزند داشته باشند سه فرزند است، برنامه اي كه نظام چيده بود فرزند چهارم با مشكلاتي مواجه است. شما در سخنراني مقام معظم رهبري ديديد با صراحت اعلام كردند كه من هم تقصير كردم البته ايشان تقصير نكردند اما بار ديگران را بر دوش خودشان گرفتند اين يكي از اهداف ازدواج اين است كه انسان بقا داشته باشد نسلش حفظ شود حداقلي كه مي خواهد نسلش حفظ شود چهار فرزند است كمتر باشد ما سرفصل جمعيت ايران به تله باروري مي افتيم يعني جمعيت به هيچ وجه قابليت باروري را نمي تواند داشته باشد اگر اين وضعيت ادامه پيدا كند خطر بزرگ اين است كه يك دفعه در سال 1415 به طور كامل جمعيت ايران رشد منفي مي شود. چه خطر بزرگي ايران اسلامي را تهديد مي كند؟ ديگر نمي شود گفت كارگر افغاني را مي آوريم نيروي بارور نمي شود به ايران بياوريم تا توليد مثل كند. ديگر مثل زماني نيست كه پزشك كم داشته باشيم و پزشك هندي وارد كنيم چه مصيبتي در كشور ما وارد مي شود؟
برنامه ريزي صهيونيسم براي نسل شيعيان و مسلمانان
يكي از اهداف ازدواج ما اين است نسل شيعه حفظ شود حالا نسل انساني بايد حفظ شود، نسل همه مسلمانان بايد حفظ شود. بنده بارها گفتم در دوران جنگ ما تحريم بوديم حتي نخ بخيه كه شكم پاره شده و بدن مجروحين جنگي را بدوزند دشمن به ما نمي داد ولي نخ بخيه براي بستن لوله هاي زنان را رايگان مي داد تا عقيم بشوند. براي اينكه دشمن نسل مسلم را چون برنامه صهيونيسم و يهود اين است كه نسل بشر و مسلمان قطع شود اينها در خود آمريكا يك ميليون زن سرخپوست را عقيم كردند كه نسل سرخپوستها در آمريكا رشد نكند. براي مسلمانان هم برنامه وسيعي دارند كه نسل مسلم در جهان نباشد.
رشد جمعيت اهل سنت
ايران كه اين برنامه را اجرا كرد در كشورهاي ديگر مي گفتند ايران مسلمان را شما ببينيد الگوي شما است چقدر خوب كار كرده است شما مسلمانان به اين برنامه نگاه كنيد، اهل سنت به هيچ وجه اين برنامه را اجرا نكردند و رشد جمعيت در اطراف ما بسيار زياد شد. رشد جمعيت در شهرهاي سني نشين نه تنها كاهش پيدا نكرده بلكه به سرعت افزايش پيدا كرده است مخصوصا در سيستان و بلوچستان و اطراف زياد شده است. ما روحانيون بارها در خطبه هاي نمازجمعه و سخنراني ها اعلام كرديم و همگام شديم و اين برنامه را كه مي بايست سي ساله به اهدافش برسيم سه الي چهارساله همه دست به دست هم داديم و رسانديم، شايد آن زمان هم ضرورتي داشت آقا مي فرمايند از نيمه دوم سال 70 اين برنامه مي بايست متوقف شود حالا همه اين كارها شده و همه بيدار شدند، اين حرفها را مطرح مي كنيم اما به هر حال اين خطر نظام جمهوري اسلامي ايران را تهديد مي كند، الان هم برنامه هاي وزارت بهداشت تغيير كرده است الان بر محور سلامت مادر و كودك است ولي متاسفانه آن آثار سوءيي كه مي بايست بگذارد بر جاي گذاشت. اميدواريم اين روايات و مطالبي كه گفته مي شود يك تجديد نظري انشاءالله در كساني كه قدرت باروري دارند و مي تواند فرزند داشته باشند به وجود بياورد.
رسيدن به آرامش و آسايش از مهمترين اهداف ازدواج
يكي ديگر از اهداف ازدواج رسيدن به آرامش و آسايش است جوان تا مجرد است در كوچه و خيابان، مسافرت هيچ آرامشي ندارد اگر مي خواهد آرامش و آسايش واقعي براي پسر و دختر مجرد به وجود بيايد بايد ازدواج كند. اين مطلبي است كه خدا در نهاد انسان قرار داده است اصلا انسان و مرد و زن را جوري آفريده است اينها با هم بايد انس داشته باشند و با هم آرامش پيدا كنند آرامش آنها با دوستي خياباني و اينترنتي ميسر نمي شود با وعده و وعيدها درست نمي شود با پسر و دختر كه چند سال قبل از ازدواج با هم دوست باشند ببينيم كه باهم مي توانيم ازدواج كنيم يا نه بعدش هم پسر مي رود و دختر هم افسرده مي شود ديگر كسي سراغش نمي رود آسيب پذيري دختران در اين دوستيها بيشتر مي شوند تنها راه چاره اش ازدواج صحيح، با مشورت و حساب شده باشد.
هدف نهايي ازدواج رسيدن به كمال و سعادت
يكي ديگر از اهداف ازدواج علاوه بر آرامش، كمال است مرد بدون زن ناقص است و زن بدون مرد ناقص است. خدا شهيد مطهري را رحمت كند در يكي از كتابهايشان نوشته بودند من ديدم افرادي كه فيلسوف و علامه هستند اينها ازدواج نكردند وقتي در كارهايشان نگاه مي كنيم مي بينيم يك نوع خامي و كارهاي بچگي و نپختگي وجود دارد. خداي تبارك و تعالي انسان را طوري آفريده است كه كمال، رشد و سعادتش در پرتو ازدواج است يك خانمي پيش امام صادق(عليه السلام) آمد و گفت من مي خواهم به كمال برسم و مبطله هستم يعني قصد ازدواج ندارم و مي خواهم به عرفان كامل برسم امام فرمودند دست بردارد اگر از اين راه مي خواهي به كمال برسي دختر پيغمبر حضرت زهرا(سلام الله عليها) او اين راه را طي مي كرد اگر اين راه كمال بود سزاوار بود كه دختر پيغمبر اين راه را بپيمايد برو ازدواج كن.
راهكار مناسب در رابطه با ازدواج
راهكار در امر ازدواج چيست؟ سن ازدواج بالا رفته است راهكارش كلام مقام معظم رهبري(دام ظله العالي)ازدواج ساده، به موقع و به هنگام است. اگر بخواهيم جامعه از گناه و معصيت پاك شود و جوانان بتوانند سريعتر ازدواج كنند ازدواج ساده باشد يعني مهريه سبك باشد و جهيزيه هم سبك باشد. يك خانواده اي چند روز پيش صحبت مي كردند مي گفت از نظر من مهريه دخترش يك قرآن مجيد باشد حالا بنده گفتم اين اندازه قرآن مجيد نمي شود. ولي مهريه هاي زياد و جهيزيه كمر شكن و سنگين و چشم و همچشمي ببينند و روز به روز گسترش مي دهند دختر فلاني چقدر داشت تو كم داشتي اينها مشكلاتي براي جامعه ما به بار مي آورد. اگر اينها گناه كنند قطعاً و يقيناً پدر و مادر در آن بلااستثناء شريك هستند اگر پسري گناه كرد اگر دختري به گناه آلوده شد اگر زمينه ازدواج براي پسر و دختر فراهم باشد و پدر و مادر سختگيري كنند اگر آنها به گناه بيافتند قطعاً و يقيناً در اين گناه شريك هستند.
داستان ازدواج حضرت علي(عليه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله عليها)
راهكار اين است كه نگاه به ازدواج اميرالمومنين علي(عليه السلام) و خانم حضرت زهرا(سلام الله عليها) كنيم كه بسيار ساده بود حضرت زهرا(سلام الله عليها) خواستگارهاي زيادي داشتند افرادي كه حاضر بودند قطار شتر سرخ مو را بار مهريه حضرت زهرا(سلام الله عليها) قرار دهند، پيغمبرخدا(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند ازدواج حضرت زهرا(سلام الله عليها) بايد به امر خدا باشد. اميرالمومنين علي(عليه السلام) هم به خواستگاري نمي رفتند تعدادي از اصحاب گفتند با اميرالمومنين علي(عليه السلام) صحبت كنيم به خواستگاري بروند. اين يك درس است اگر در يك فاميلي جوان مجردي و دختر مجردي وجود دارد بزرگان ريش سفيدي كنند مشكلات را هموار كنند اين بزرگان آمدند آقا منزل نبودند ديدند در نخلستان از چاه آب مي كشد و به درختان آب مي دهد. گفتند يا علي هر خواستگاري كه براي حضرت زهرا(سلام الله عليها) آمدند پيغمبرخدا(صلي الله عليه و آله و سلم) همه را رد كرده گويا منتظر شماست آقا فرمودند هيجان دروني مرا آشكار كرديد چيزي كه من سالها دلم مي خواست منتها شما مي دانيد دست من از دنيا خالي است و چيزي ندارم، اصحاب گفتند فرمودند شما پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) را مي شناسيد دنيا اگر طلا باشد پيش شما ارزش ندارد او شخصيت انسانها براي ايشان مهم است حضرت را تشويق كردند، آقا اميرالمومنين علي(عليه السلام) دست از آب كشيدن كشيد و آمد در خانه لباس عوض كردند و به طرف منزل پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) حركت كردند. پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) در منزل ام سلمه بودند حضرت درب زدند ام سلمه گفتند كيست كه درب مي زند؟ پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند برو درب را باز كن كسي كه خدا و پيغمبرخدا(صلي الله عليه و آله و سلم) او را دوست دارند او علي بن ابيطالب(عليه السلام) است. درب را باز كردند آقا وارد منزل شدند سلام و احوالپرسي كردند دو زانو نشستند و سكوت كردند. پيغمبرخدا(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند علي جان گويا براي امري آمديد و مي خواستند باب سخن را باز كنند چهره پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) مثل گل شگفته شده بود. اميرالمومنين علي(عليه السلام) فرمودند من را خوب مي شناسيد من كودك بودم مرا از پدرم گرفتيد در خانه خودتان بزرگ كرديد غذا دهان من گذاشتيد و از زندگي من باخبر هستيد و من امروز براي خواستگاري دخترتان فاطمه آمده ام. چهره پيغمبرخدا(صلي الله عليه و آله و سلم) لحظه به لحظه شكفته تر مي شد و شروع به تعريف كردن از اميرالمومنين علي(عليه السلام) كردند و بعد فرمودند اجازه بدهيد كه از فاطمه سوال كنم كه راضي به اين خواستگاري هستند يا نه؟ اين درس است نبايد پدر بِبُرد و بدوزد، بدون اينكه دخترش راضي باشد حتما بايد رضايت دختر را لحاظ كند، اگر مي خواهد ازدواج خوبي باشد حتما با رضايت و مشورت دختر باشد.پيغمبرخدا(صلي الله عليه و آله و سلم) در خانه آمدند حضرت زهرا(سلام الله عليها) كفشهاي پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) را از پايشان در آوردند و دست و صورت پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) را شست مرحبا به پدر گفت آقا فرمودند شما علي بن ابيطالب را مي شناسيد سبقت ايشان در ايمان به خدا و جهاد در راه خدا را مي شناسيد،امروز به خواستگاري شما آمده است چهره حضرت زهرا(سلام الله عليها) از خجالت سرخ شد و سكوت كردند و چيزي نگفتند پيغمبرخدا(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند «الله اكبر الله اكبر سكوتها رضاها» سكوت حضرت زهرا(سلام الله عليها) دليل بر رضايت ايشان است. بعد آمدند در منزل نزد اميرالمومنين علي(عليه السلام) و فرمودند علي جان حضرت زهرا(سلام الله عليها) اين خواستگاري را قبول كردند چه داري كه مهريه حضرت زهرا(سلام الله عليها) كنم آقا فرمودند يا رسول الله(صلي الله عليه و آله و سلم) شما خودتان مرا بهتر مي شناسيد من يك شمشير و شتر براي آب كشي در نخلستانها و يك زره دارم. پيغمبرخدا(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمودند شما مرد جنگ هستيد شمشير نياز داريد و مرد كار هستيد به شترتان نياز داريد ولي شما مرد دلاوري هستيد و نياز به زره نداريد و اين زره را مهريه حضرت زهرا(سلام الله عليها) قرار دهيد. حضرت قبول كردند رفتند زره را فروختند، مهريه حضرت زهرا(سلام الله عليها) پانصد مثقال نقره شد. و پيامبر فرمودند به همين مهريه كفايت مي كنم. شما ببينيد از همين مهريه جهيزيه، عطر و لباس عروسي خريدند و مقداري هم براي خرج عروسي گذاشتند. پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) وقتي جهيزيه را نگاه كردند ديدند گلي و سفالي است خدا به جهيزيه دختر پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) بركت بدهد. پيغمبرخدا(صلي الله عليه و آله و سلم) به حضرت علي(عليه السلام) فرمودند علي جان مي خواهم بشارتي را به تو بدهم اميرالمومنين علي(عليه السلام) فرمودند چه بشارتي؟ پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) دسته گلي را آوردند گفتند قبل از شما جبرئيل بر من نازل شد دسته گلهايي از ميخك و سنبل براي من آوردند پرسيدم اين گلها براي چيست؟ گفت اين از گلهاي جشن عروسي علي(عليه السلام) و فاطمه(سلام الله عليها) در بهشت است امروز خداي تعالي به فرشتگان دستور آذين بندي بهشت را داد و فرمود: جاي جاي بهشت را بيآرائيد و در فضاي آن را عطر افشاني كنند و حوريان با خواندن طه و يس و حم عسق سرود شادي بخوانند ندائي از جانب خداوند برخاست كه امروز روز جشن عقد علي بن ابيطالب است گواه باشيد كه من فاطمه دختر محمد را به ازدواج علي بن ابيطالب درآوردم. خطبه عقد به دستور خداوند خوانده شد و ندائي بلند شد كه اي فرشتگان اي ساكنان بهشت به علي و فاطمه تبريك بگوئيد.(كتاب جلوه هاي رفتاري حضرت زهرا(سلام الله عليها) ، عذرا انصاري)
پيغمبرخدا(صلي الله عليه و آله و سلم) به اميرالمومنين علي(عليه السلام) فرمودند علي جان برو مردم را خبر كن مي خواهيم خطبه عقد را بخوانيم اميرالمومنين علي(عليه السلام) و بلال مردم را صدا زدند مردم جمع شدند آقا اميرالمومنين علي(عليه السلام) فرمودند مردم شاهد باشيد امروز پيغمبرخدا(صلي الله عليه و آله و سلم) بنابراين مهريه دخترشان حضرت زهرا(سلام الله عليها) را به عقد من درآوردند شما هم از پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) سوال كنيد رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) هم فرمودند درست است، به همين ‌آساني اين ازدواج صورت گرفت، اين درس است.
خطرات الگو نگرفتن مسلمانان از ازدواج حضرت علي(عليه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله عليها)
آيا دختر پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) نمي توانست مهريه شان سنگين باشد؟ آيا رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) نمي توانست دامادش اميرالمومنين علي(عليه السلام)را سه الي چهارسال دربه درش كند؟ ما چگونه ادعا مي كنيم مسلمان هستيم شيعه اميرالمومنين علي(عليه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله عليها) هستيم، در بحث ازدواج فرزندانمان يك سر سوزن شباهت نداريم اصلا به سمت ازدواج نوراني و مقدس حركت نمي كنيم ازدواج هايمان با گناه و معصيت و تار و موسيقي و مشروب نمي گويم همه اما روندي كه با مهريه سنگين و مردم ‌آزاري و اذيت يك امر به بزرگي و مقدس از همان اول با هزاران گناه آلوده اش مي كنيم اين كجاي اين اسلامي و ديني و رضايت حضرت زهرا(سلام الله عليها) و اميرالمومنين علي(عليه السلام) است؟ روز به روز سن ازدواج بالا مي رود چه مشكلاتي است؟ شما از قاضي دادگستري بپرسيد چه مشكلاتي براي جوانان دارد به وجود مي آيد؟ چقدر گناه و معصيت؟ از خانواده هايي كه انسان اصلا باور نمي كند. بالاخره شهوت يك نيروي بسيار قدرتمند در وجود انسان است. بايد بزرگان و عقلاي قوم دست به دست هم بدهند تا براي بچه هاي فاميل يك ازدواج آسان و به موقع و به هنگام صورت بدهند.
خطبه دوم
«اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوي الله»
راه رسيدن به تقوا

در خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مكرمه را دعوت به تقواي الهي مي كنم و راه رسيدن به تقوا اين است كه ما در زندگيمان اهل بيت(عليهم السلام) را الگوي خودمان قرار دهيم در محبت و دوستي و پيروي اهل بيت(عليهم السلام) كوشا باشيم و در جهت آنها حركت كنيم پير و جوان، كوچك و بزرگ، زن و مرد در تمام حالات خوشي و ناخوشي و در همه حالات زندگي توجه به اهل بيت(عليهم السلام) كنيم گره ها به دست اين بزرگواران گشوده مي شود. در همه حالات محبت، دوستي، پيروي و توسل به اهل بيت(عليهم السلام) را فراموش نكنيد اين كليد نجات، سعادت و خوشبختي و رسيدن به تقوا است. ياد اهل بيت(عليهم السلام) و اميرالمومنين علي(عليه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله عليها) و ياد حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالي فرجه الشريف)و دعا براي فرج ايشان و توسل به حضرت را فراموش نكنيد.
توسل به حضرت زهرا(سلام الله عليها) و شفا گرفتن مريض
يكي از بندگان خدا مي گفت مادرم دچار بيماري شد بيماري كه او را فلج كرد حتي از عقل و هوش هم رفت وآنها را از دست داد، توانايي و كنترل خودش را از دست داده بود دكترهاي متعدد برديم اما شفا نديد، تا اينكه از دل و جان متوسل به حضرت زهرا(سلام الله عليها) شدم و مقداري آب زمزم و تربت سيدالشهدا(عليه السلام) به ايشان دادم و از عمق وجود متوسل به اين بانوي بزرگوار شدم و درخواست كردم مادرم را شفا بدهد و معجزه وار ايشان شفا ديد و لحظه به لحظه حالش بهتر شد. زندگي و كليد خوشبختي و سعادت ما واقعا توجه به اهل بيت(عليهم السلام) است انشاءالله اين مهم در زندگي هيچ كس حذف نشود.
مطالبي را به طور اختصار كه در اين هفته پيش رو داريم را خدمت شما عرض مي كنم.
برگزاري نماز عيد قربان به جاي نمازجمعه
در اين هفته كه هفته حج و ايام حج است پنج شنبه روز عرفه را داريم و جمعه آينده عيد قربان است و همين جا عرض مي كنم روز عيد قربان نمازجمعه نمي خوانيم انشاءالله مومنين در مسجد امام محمدباقر(عليه السلام) ساعت هشت تشريف بياوريد و نماز عيد قربان را برگزار مي كنيم.
روز عرفه و اهميت دعا كردن
روز عرفه روز دعاست. تمام مساجد براي خودشان مراسم داشته باشند. سروران معظم برنامه داشته باشند حيات انساني بر پايه دعاست مخصوصا دعاهاي اهل بيت(عليهم السلام) كه قرآن است قرآن كه نزول است و يكي اين دعاها است كه قرآن ساعد مي گويند. انشاءالله سروران روحاني و مداحان اهل بيت(عليهم السلام) برنامه ريزي كنند و اگر مي شود در يك جاي شهر يك دعاي عرفه بزرگي بتوانيم برگزار كنيم مطلوب است اما مساجد و تكايا براي خودشان برنامه داشته باشند و از رحمت و نسيم الهي بي بهره نمانند.
هشتم ذي الحجه و حركت سيدالشهدا(عليه السلام) از مكه به سمت كوفه
هشتم ذي الحجه روز حركت سيدالشهدا(عليه السلام) از شهر مكه به سمت كوفه است كه روز ترويه مي گويند. در زمانهاي گذشته شتراني به نام راويه بودند آن زمانها آب نبود مشكهاي بزرگ از پوست گاو مي ساختند و آب مي كردند و به عرفات مي بردند آن روز را روز ترويه مي گويند. در چنين روز كه حجاج به سمت عرفات حركت كردند سيدالشهدا(عليه السلام) حركت به سمت قربانگاه كردند انشاءالله در مجالس اين روزها گرامي داشته مي شود.
شهادت امام محمد باقر(عليه السلام) را در روز سه شنبه همين هفته داريم كه خدمت شما تسليت عرض مي كنم.
بيانات مهم مقام معظم رهبري خطاب به دشمنان ايران
در هفته اي كه گذشت سفر مقام معظم رهبري را به خراسان شمالي داشتيم مطالب ارزشمندي در سخنرانيهايشان داشتند و يكي از بيان ايشان كه دل همه ايرانيها را شاد كرد و نگاه رهبري و ايستادگي اين مرد بزرگ را نشان مي داد، خطاب به همه دشمنان ما بود و فرمودند: با اين عقلهاي كوچكشان با تمام وجود براي نابودي ما برنامه ريزي مي كند فرمود شما كوچكتر از آن هستيد كه مردم ايران را بخواهيد به زانو دربياوريد و با همين فرمايشي كه آقا كردند خداي تبارك و تعالي كوچكي در آنها مي اندازد و دشمن هرگز نمي تواند ملت ما را از پا در بياورد.
وجود تحريم از صدر اسلام
برادران و خواهران واقعا همينطور است ما هيچ زماني بدون تحريم نبوديم، از همان روزي كه جمهوري اسلامي برپا شد ما دچار همين وضعيت تحريم بوديم پيغمبرخدا(صلي الله عليه و آله و سلم) وقتي فرمودند«قولوا لااله الا الله تفلحوا»(بحار الانوار؛ج18،ص202) ايشان را در محاصره اقتصادي بسيار سخت گذاشتند، سه سال در شعب ابيطالب به قدري بر مسلمانان سخت گذشت كه يك پوست شتري را پيدا كردند اين را پاك كردند و و كوبيدند، به صورت آرد درآوردند و از اين آرد هر كدام يك قاشق خوردند تا نميرند. چنين وضعيتي را دشمن بر پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) و مسلمانان ايجاد كرد اما روز به روز اسلام درخشيدن گرفته و روز به روز اسلام پيشرفت كرده است.
بزرگ شدن ملت ايران در تحريمها
ما در تحريمها بزرگ شديم جنگ را بر ما تحميل كردند، امروز هم جنگ فرهنگي و اقتصادي است. در جنگ نظامي نتوانستند اين ملت بزرگ و اين جوانهاي برومند ايران اسلامي را شكست بدهند حالا از جنگ فرهنگي وارد شدند حتي اينها كه دم از حقوق بشر و صداي آزاد و نبايد جامعه تك صدا باشد، حتي صداي حق تلويزيون نظام جمهوري اسلامي را گرفتند كه مبادا صداي حق جمهوري اسلامي به دنيا برسد يك جنگ تمام عيار بر عليه ملت بزرگ ايران دشمن تدارك ديده است. حالا فكر مي كنند آنها مي تواند بالاتر از آنها جنگ نظامي بود شهرهاي ما را بمباران كردند و تمام دنيا را بسيج كردند، ملت مظلوم و نوپايي كه تازه از زير بار طاغوت نجات پيدا كرده نه كلاس جنگي ديده است و نه ارتش منظمي داشته و نه نيروي كارآزموده اي.
شكست قطعي دشمنان ايران با يك شرط مهم
به لطف الهي و به دست اين جوانان شكست خوردند. امروز هم دشمن به طور يقين در جنگ اقتصادي و فرهنگي قطعا شكست مي خورد، منتها به شرط اينكه همه به ميدان بيايند بحث توليد داخلي شكوفا شود و از اين موقعيت تحريم استفاده كنيم اقتصاد مبتني بر نفت خارج شود و به سمت صادرات و توليد برويم ملت، جوانان، مسئولين و دولت همه از بخش توليد در صنعت و كشاورزي حمايت كنند اگر دولت و ملت دست به دست هم بدهند يك سر سوزن تحريمها نمي تواند به ما آسيب برساند باز هم دشمن ما روسياه هست به اذن خدا روسياه تر مي شود.
در همين سه شنبه شهادت مظلومانه زائران خانه خدا در سرزمين امن خدا در سال 66 بدست آل سعود و به دستور آمريكا را داريم انشاءالله خداوند هرچه زودتر اين دشمنان را نابود كند و ملت مظلوم عربستان و جزيرة العرب را آزاد كند.
شهادت آقامصطفي در نجف اشرف را داريم كه انقلاب اسلامي هر چه دارد از بركت شهادت فرزند حضرت امام خميني(رحمة الله عليه) است.
برگزاري باشكوه جشن عيد غدير
مومنين فراموش نكنند كه اين جمعه عيد قربان است و هفته آينده عيد غدير است پيشاپيش تبريك عرض مي كنم انشاءالله روز عيد غدير جشن باشكوهي مثل سالهايي قبل داشته باشيم سفره اميرالمومنين(عليه السلام) را پهن كنيم و سه هزار نفر سرسفره ناهار اميرالمومنين(عليه السلام) باشند. كساني كه دوست دارند كمك مالي و فرهنگي داشته باشند به دفتر امام جمعه مراجعه كنند ما خودمان مخارج را متحمل مي شويم كساني كه عقيقه دارند و يا كساني كه گوشت قرباني دارند با دفتر هماهنگ كنند بعد بتوانيم استفاده كنيم.
قرباني كردن فقط در روز عيد قربان
آخرين نكته، در اين شهر باب شده است براي مرده سال اول مي خواهند قرباني كنند روز عرفه قرباني مي كنند اين رسم بسيار اشتباهي است و اين به عنوان خير است و به عنوان قرباني محسوب نمي شود بايد قرباني روز عيد قربان باشد اگر حاجي در مكه روز عرفه نمي تواند قرباني كند بايد روز عيدقربان قرباني كند اگر نتوانست روز بعد از عيد قربان كند، عرفه روز قرباني نيست. بنده يك مثال ساده قابل فهم براي همگان و گفتنش براي كساني كه اصرار دارند مثل اين مي ماند ما نمازجمعه را روز پنج شنبه بخوانيم نمي شود خدا روز عيد قربان را قرار داده است شما نمي توانيد از پيش خودت قرار بدهيد و روز عرفه قرباني كنيد، بله به عنوان كار خير مي شود اما به عنوان قرباني نمي شود بايد روز عيد قربان قرباني كنند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.