سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

داستانهاي قرآني:داستان زن احمق و آثار پيمان شكني

ارسال شده توسط: مديربازدید شده: 702 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1391.06.13
 
خطبه هاي نماز جمعه شهرستان بافت به امامت حجت الاسلام و المسلمين حاج آقا ابراهيمي امام جمعه مورخ 91/6/10
داستانهاي قرآني: داستان زن احمق و آثار پيمان شكني
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

بسم الله الرحمن الرحيم
خطبه اول
قال الله الحكيم في كتابه: «وَلاَ تَكُونُواْ كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَاثًا»(سوره نحل،آيه92)
داستان زن احمق با استناد به آيات سوره نحل

موضوع بحث ما در خطبه اول داستان كوتاه قرآني بود اين هفته نيز يكي از داستانهاي كوتاه قرآني را خدمت شما عرض مي كنم و آن استفاده اي كه ما از اين داستان ببريم. يك خانمي در محيط حجاز ضرب المثل شد.اين خانم چند كنيز داشت و يكي از برنامه هايش ازصبح موي گوسفند تهيه و با دوك نخ ريسي مي كرد تمام كنيزان با خودش در اين كارخانه كوچك نخ ريسي مي كردند. اين خانم در واقع وضع مالي خوبي داشت غروب كه مي شد دستور مي داد تمام كنيزان شروع كنند نخهايي كه از صبح تابيدند را باز كنند. در جايي كه از اين نخها استفاده كنند، فرش و لباسي بافته شود و اقتصادي درست شود اين كار را نمي كرد براي اين زن ضرب المثل شد به نام حمقا و احمق نامگذاري شد و براي كسي كه پيمان شكني كند و زحمات خودش را از بين ببرد ضرب المثل شد. شايد بشود يك ضرب المثل فارسي هم برايش پيدا كنيم ضرب المثل فارسي زشت است معذرت مي خواهم مي گويند فلاني مثل گاو نُه مَن شير است، زن احمق اين همه كار كرده و زحماتش را هدر داده است يك معادل در فارسي پيدا كنيم مي گويند فلاني مثل گاو نه من شير است و با يگ لگد تمام زحماتش را هدر مي دهد خداي تبارك و تعالي از اين داستان چه استفاده و نتيجه اي گرفته است و چه هدايتگري دارد؟ اين جريان در سوره نحل است.«وَلاَ تَكُونُواْ كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَاثًا»شما مثل آن زن نباشيد يعني شما مسلمانان مثل آن زن بافته شده را باز مي كرد نباشيد«نَقَضَتْ غَزْلَهَا» قضت يعني بافته، خوب اين از كجا و براي چه هدفي و منظوري خداي تبارك و تعالي استفاده كرده است؟ «وَأَوْفُواْ بِعَهْدِ اللّهِ إِذَا عَاهَدتُّمْ وَلاَ تَنقُضُواْ الأَيْمَانَ بَعْدَ تَوْكِيدِهَا» پيمان شكن نباش،پيمان و عهدي كه با خدا و پيغمبرخدا(صلي الله عليه وآله و سلم) و با‌آقا اميرالمومنين علي(عليه السلام)بسته اي به اين پيمان وفادار باشيد. حضرت زهرا(سلام الله عليها) در آن خطبه غرا در جمع مسلمانان پيمان شكن اين ايه را خواندند فرمودند حكايت شما مردم امروز مثل حكايت خانمي كه قرآن نقل كرده و تمام رشته هايش را پنبه كرده است شما با پيغمبر(صلي الله عليه وآله) و با اميرالمومنين علي(عليه السلام) پيمان بسته ايد و در غدير بيعت كرده ايد و ياور اسلام و دين خدا باشيد ولي پيمان شكني كرديد.
عهدشكني و پيمان شكني
پس پيمان و عهد شكني كار آدمهاي احمق است انسان نبايد پيمانش را بشكند. پيمانها در كجاها شكسته مي شود؟ شما در جامعه مي بينيد زن و شوهر پيمان مي بندند تا آخر عمر نسبت به هم وفادار باشند ولي يك طرف پيمان شكني مي كند پيماني كه يك مسئول مي بندد بايد به اين پيمانش وفادار باشد پيمانهاي كه كشورها نسبت به همديگر مي بندند جمهوري اسلامي معاهده مي بندد نبايد پيمان شكني كند بعد دنبال اين آيه مي فرمايند«وَلاَ تَنقُضُواْ الأَيْمَانَ» قسمها را نبايد بشكنيد قسم حرمت دارد،قسم خوردن جزء مقدسات است، قسم مي خورند و فوري قسمشان را مي شكنند ميفرمايند شما اگر پيمان شكني و سوگندهايتان بشكنيد كاري كرديد حيثيت و زحمات خودتان را از بين برديد. پيمان و قسم در زندگيش انسان وفادار باشد. صدر آيه مزين به اين ‌آيه شريفه است كه پيمانهاي خدا نقل شده است. دستور خدا و واجبات خدا پيمانهاي است كه ما بايد انجام دهيم محرمات آن پيمانهاي است كه نبايد در زندگي انجام دهيم.
موعظه خداوند به بندگان
صدر اين قصه اين ‌آيه است كه جامع ترين آيه قرآن است امام باقر(عليه السلام)و پيغمبرخدا(صلي الله عليه وآله) در خطبه نمازجمعه اين آيه را مي خوانند اگر در قرآن همين ‌آيه بود بس بود. توجه بفرمائيد«إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» اين آيه جامع ترين آيات قرآن است دربردارنده تعهداتي است كه بايد نسبت به خداي تبارك و تعالي و جامعه داشته باشيم و موعظه خدا به ما بندگان است. به سه چيز بايد در زندگي انجام دهيم و از سه كار در زندگي پرهيز كنيم.«إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ» خدا امر و موعظه مي كند«لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»تا پند بگيريد و به اين موعظه عمل كنيد اولا به عدل امر مي كند«بِالْعَدْلِ» عدالت يعني هر كسي حقش را دادند و حقش را كم نگذارند و مسئول يك اداره حق كارمندش را بايد ادا كند اگر خطا كرد بايد رسيدگي كند و ناديده نگيرد. كار خوب انجام داد بايد حقش را بدهد عدل است. عدل يعني حق دادن و ظالم و فاسق نباشد عدالت داشته باشد يعني خوبي را جزاي خوب و بدي را جزاي بد، اين حكم اول است. دستور دوم «وَالإِحْسَانِ» احسان يعني خوبي كند از حق خودت به ديگران بدهي يعني ايثار ، نه از حق ديگران بگذري نه اينكه حق ديگران را به ديگران واگذار كني نه اين طور نيست از حق خودت به ديگران ايثار كنيد به اين احسان مي گويند. دستور سوم«وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَى» ذي القربي يعني فاميل، به فاميل خود بخشش داشته باشد اين دستور قرآن است. پس اول عدالت دوم احسان سوم نسبت به فاميل بخشش كردن است.
اين ايه كه نازل شد يك مصداق خاص هم پيدا شد فرمودند به قوم و خويش پيغمبر(صلي الله عليه وآله) هم رسيدگي كنيد نه تنها شما به قوم و خويش خود رسيدگي كنيد شما مسلمانان به خويشاوندان پيغمبر(صلي الله عليه وآله) هم رسيدگي كنيد يعني به سادات، خمس سهم سادات هم بايد بپردازيد.
دوري جستن از سه منكر
خداي تبارك و تعالي فرموده است از سه چيز بايد دوري كنيد يك«وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء» فحشاء يعني گناهي كه زشتي و گناهش آشكار است فحشاء گناهي كه همه زشتي آن را درك مي كنند مثل زنا كاري و لواط، پستي و زشتي آن خيلي آشكار است. دوم «وَالْمُنكَرِ» منكر مقابل معروف، منكر آن چيزي كه خدا گفته انجام ندهيد و پيغمبر(صلي الله عليه وآله) و اميرالمومنين علي(عليه السلام) آن را رد كرده است انسانهاي عاقل آن را قبول ندارند معروف آن چيزيهاي كه خدا گفته بايد انجام دهيد.
سه كار را گفته نبايد انجام دهيد، اول فحشاء كاري كه زشتي آن معلوم باشد، دوم منكر كاري كه خدا نهي كرده است و سوم«وَالْبَغْيِ» يعني ستم كردن، حق بچه يتيم را خوردن و همسايه را اذيت كردن، يك حاكم هم به مردم ستم كند يعني تجاوز به حق ديگران است قرآن مي فرمايد حق ديگران را بدهيد و از حق خودت به ديگران ببخشيد و تجاوز به حق ديگران هم نكنيد. اين دستورات زيباي قرآن كريم است انشاءالله بتوانيم انجام دهيم.
خطبه دوم
«اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوي الله»
رعايت دستورات و حدود الهي

در خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مكرمه را دعوت مي كنم به تقواي الهي و رعايت دستورات خدا، رعايت حدود الهي و رعايت پيمانها، عهد و سوگندي كه انسان در زندگيش مي خورد و به اين عهد و سوگندش وفادار باشد.
نقش مهم پزشكان در سلامت جامعه و مردم
مجددا از حضور همه برادران و خواهران مكرمه در نمازجمعه تقدير و تشكر مي كنم، گويا پزشكان عزيزمان اكثراً در نمازجمعه حضور دارند و از زحمات اين قشر بسيار عزيز و فرهيخته و متفكر جامعه كه نقش مهمي در سلامت مردم و ارتقاي سلامت شهرستان دارند تقدير و تشكر مي نماييم از جناب آقاي دكتر عبادي كه قبول زحمت كردند و تشريف فرما شدند قبل از خطبه ها مطالبي در باب سلامت و جايگاه نظام پزشكي در شهرستان و مشكلات و تنگناهاي كه در مسير كارشان بوده است نكاتي گفتند تقدير و تشكر مي نمايم.
اجلاس غير متعهد ها و نكاتي در اينخصوص
برگزاري و اهميت اجلاس غيرمتعهدها در تهران و واكنش دشمنان ايران
اولين نكته شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها در ايران اسلامي برگزار شد و چه برگزارشدني؟اميرالمومنين علي(عليه السلام) نامه اي به معاويه نوشتند فرمودند معاويه خيلي ها شهيد مي شوند ولي از ما كسي شهيد شد حمزه سيدالشهدا مي شود، خيلي ها جانباز مي شوند از ما كسي كه جانباز شد ذوالجناحين،جعفرطيار مي شود خدا در عوض دو دست، دوتا بال به او مي دهد. حالا عرض مي كنم اين اجلاس در خيلي از كشورها نزديك پنجاه سال است تشكيل شده است سه سالي يكبار در جاهاي مختلف تشكيل شده است سران و نخست وزيران حضور دارند ولي وقتي در ايران اسلامي آمد اين جايگاه و عظمت را پيدا كرد. اولا دشمنان ما مي خواستند ريشه ما را بخشكانند دلشان نمي خواست رهبر ما و ملت ايران نفوذ داشته باشد مي خواستند ما را تحريم كنند دنيا با ما ارتباط نداشته باشند تا به حال همين بود. تمام هم وغم دشمن، كه نظام اسلامي ارتباطش با خارج قطع شود ملتها حرف ايران اسلامي را نشنوند ببينيد امام بزرگوار چه كرده است؟ خدا اين مرد بزرگ را رحمت كند همه بنيان اين بركات را امام بزرگوار گذاشته است و امروز هم رهبر بزرگ، پيشوا و مقتدا اين راه را ادامه مي دهند مي خواستند ما را منزوي و تحريم كنند خدا خودشان را منزوي كرد. در روزنامه واشنگتن تايمز نوشتند امروز رهبر ايران بيشترين محبوبيت در دنيا دارد و رئيس جمهور آمريكا اوباما كمترين محبوبيت را در دنيا دارد اين اعترافات خودشان است اين اجلاس در جاهاي ديگر هم برگزار شد ولي در ايران اسلامي آمد همه چيز معنا پيدا كرد ظلم ستيزي و بيانات قاطع و به تعبير روزنامه صهيونيستي بيانات آتشين رهبر ايران عليه غرب و صهيونيستي دنيا را از ظلم استكبار جهاني و ظلم صهيونيستها غم فرا گرفته است چقدر اينها آدم كشتند اولين دستاوردش مي خواستند ايران را منزوي كنند در واقع اين خط انزوا شكسته شد به خيلي از روساي دنيا پيامك زدند و صحبت كردند كه آقا شما نبايد برويد يكي از بركاتش اين بود كه هر كشوري مي خواست بگويد كه من مستقل هستم به ايران آمدند. آمدنشان به ايران نشان اين است كه ما زير بار حرف شما نيستيم و اين نشان استقلال كشور ما است. به رئيس جمهور مصر و رئيس سازمان ملل هم همينطور گفتند شما نبايد برويد و خيلي از كشورهاي ديگر اينها وقتي به ايران ظلم ستيز، مستقل واقعي و غيرمتعهد واقعي مي آيند با حضورشان اين را معنا مي كنند.
استقلال واقعي ايران
صحبتي را من در روزنامه از مقام معظم رهبري خواندم سالهاي اول انقلاب وقتي اداره اين كنفرانس غيرمتعهدها دست جناج چپ يعني جناح طرف ماركسيستها و شورويها بودند آقا مي فرمايند وقتي من در آنجا صحبت مي كردم و آمريكا و اسرائيل را محكوم كردم و كارهاي آنها و همينطور جنايات شورويها را آشكار كردم كسي ديگر از شورويها بد نمي گفت و يك طرفه بود بعد يكي از بزرگان و مسئولين شورا گفت ايران اسلامي از هر جهت غيرمتعهد نسبت به استكبار و شوروي است يعني استقلال واقعي، آمدن كشورها در ايران در واقع استقلال خودشان را هم مي خواستند اعلام كنند.
استحكام روابط في مابين ديگر كشورها با ايران
يكي از بركاتش اين است با واقعيت ايران آشنا شدند مسئولين برخي از كشورها حتي يكبار به ايران هم نيامده بودند و هر چه شنيدند از دشمنان شنيده بودند امروز آمدند واقعيت ايران اسلامي را ديدند ثبات و پيشرفتهاي كه در ايران اسلامي است با چشمان خودشان مشاهده مي كنند يكي ديگر از بركاتش پيشرفت روابط است بالاخره بيش از صدو بيست كشور به ايران مي آيد باعث بستن قراردادها، معاهدات و ارتقاي روابط مي شود هنديها با هئيت 250 نفره با عاليترين كارشناسان خود وارد ايران شدند خوب اينها با كارشناسان ما صحبت مي كنند و روابط خيلي ارتقا و گسترده مي شود.
ايالت ايران بر جنبش عدم تعهد و سيلي محكم به گوش دشمنان
يكي ديگر از بركاتش اين است كه رياست اين جايگاه دست ايران اسلامي است رهبري اين كشورها به عهده ايران اسلامي است، دشمنان مي خواستند ايران اسلامي را منزوي كنند از پنج قاره جهان يعني بعد از سازمان ملل مهمترين سازماني است كه تمام كشورها در آن نقش دارند اينها مي خواستند ما را منزوي كنند ريشه ما را بخشكانند از بركت امام و شهدا، ايران اسلامي رياست دو سوم مديريت دنيا را به عهده گرفت و انشاءالله بتواند اسلام ناب را از اين طريق پيش ببرد، واقعا اين باعث افتخار است بيش از هشت هزار نفر وارد ايران شدند و سي و يك كشور در حد خيلي عالي آمدند 21 رئيس جمهور و پادشاه، هفت نخست وزير، هشت معادن رئيس جمهور، اين يك رويداد بسيار مهم تاريخي مخصوصا با صحبتهاي قاطع و بيان خط مشي اين سازمان توسط مقام معظم رهبري كه محكوميت اسرائيل و هم آمريكا و بيان مشكلات سازمانهاي بين المللي مثل سازمان ملل چه مشكلاتي دارد و صحبتهاي بسيار عالي كه انشاءالله در خطبه هاي آينده بتوانيم بيان كنيم و نكته بسيار مهمي كه دشمن بارها اعلام كرد كه ايران دنبال سلاح هسته اي است اعلام كردند دين و فقه ما اجازه نمي دهد سلاح هسته اي داشته باشيم و هيچكس هم نبايد داشته باشد اما استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي براي تمام كشورها است اين يك ديدگاه جديدي در بحث هسته اي است كه منع سلاحهاي هسته اي در سراسر جهان و استفاده صحيح كه مي خواستند براي سه الي چهار كشور باشد و استفاده صلح آميز هسته اي براي همه باشد.
اقتصاد مقاومتي راهكار مبارزه با دشمن در اقتصاد
يكي از نكاتي كه مقام معظم رهبري مرتب صحبت مي كنند جسته و گريخته هم مي شنويم راهكار مبارزه با دشمن در اقتصاد، اقتصاد مقاومتي است. اقتصاد مقاومتي يعني با دشمن بتواند مقاومت كند اين اقتصاد بايد مردمي باشد، اهل توليد باشد، مردم از توليد داخل استفاده كند نه از توليدات خارجي و همينطور راهكارهاي ديگر دارد كه انشاءالله در وقت مناسب عرض كنم.
هفته دولت و خدمات دولت خدمتگذار در شهرستان بافت
هفته دولت است و خدمات ارزشمندي دولت انجام داده است ممكن است در ذهن شما بزرگواران بيايد كه هفته دولت شد و در شهرستان ما چه خبر است آيا دولت در يكساله هيچ خدمتي در شهر ما انجام داده است يا خير؟ بعضي از جاهايي كه بنده همراه مسئولين بودم و طرحها افتتاح شد خدمت شما عرض مي كنم.
افتتاح طرحهاي بهداشت در شهرستان
افتتاح بخش ماموگرافي

افتتاح بخش ماموگرافي با اعتبار 400 ميليون تومان، اين بيمارستان جديد است آماري كه به بنده دادند آمار سرطان سينه در ايران و در استان كرمان اول است و در استان كرمان بافت حرف اول را مي زند، راه اندازي اين مركز چه نقشي در جهت سلامت شهروندان بايد داشته باشد؟ البته اين بيماري قابل درمان و نگراني هم ندارد اگر به موقع تشخيص داده شود، ريشه كن و درمان مي شود منتهي جاي اين آزمايشها و دستگاهايش خالي بود بايد تقدير و تشكر كنيم .
يكي از عوامل سرطان سينه اين است كه سن ازدواج بالا مي رود، ازدواج مي كنند خانمها حامله نمي شوند يا خيلي با تاخير حامله مي شوند و افزايش تك فرزندي و خيلي از عوامل ديگر كه مي تواند در اين بيماري نقش داشته باشد.
تاكنون اكسيژن مصرفي بيماران را از طريق كپسول با وانت از سيرجان و كرمان تامين مي كردند ولي در بيمارستان يك محلي را احداث مي كنند اكسيژن مصرفي بيماران را در آنجا بسازند كه دويست ميليون تومان هزينه مي برد.
خريداري يك دستگاه آمبولانس و اتاق زايمان سيار
خريداري يك دستگاه آمبولانس جديد به قيمت 80 ميليون تومان و يك دستگاه آمبولانس مادر و نوزاد به قيمت 160 ميليون تومان و مجهز به تجهيزات ويژه است كه يك اتاق زايمان سيار مي باشد. و همچنين خانه هاي بهداشت را هم افتتاح كرديم.
بهره برداري از طرح آب آشاميدني به روستاهاي انجرك و تاج آباد
يكي از مشكلات روستاهاي انجرك و تاج آباد كه واقعا مردم رنج مي بردند آب آشاميدني بود با اعتبار 160 ميليون تومان به بهره برداري رسيد از استاندار محترم و فرماندار محترم و بخشدار جاي تشكر دارد، اين كار واقعا بزرگي است كه نسبت به روستاها انجام مي گيرد.
گاز رساني به منطقه كيسكان
يكي ديگر از طرحهايي كه به بهره برداري رسيد گاز رساني به منطقه كيسكان و روستاهاي اطرافش بود، خدمت بزرگ نظام جمهوري اسلامي است ماشايد در جريان نباشيم كسي كه گاز ندارد نمي داند چه اتفاقي مي افتد، منطقه سردسير است و هزينه اي كه براي لوله گذاري و شاه راه اصلي شده حدود 5 ميليارد تومان بوده است، مهندسي كه توضيح مي داد براي هر خانوار روستايي حدود 5 ميليون تومان هزينه شده است.
بهره برداري از خانه هايي كه از محل بودجه سفر مقام معظم رهبري تامين شده بود حدود 45 خانه بيش از يك ميليارد تومان هزينه شد و خدمت بزرگي براي كساني كه نيازمند بودند. و همينطور جاده روستايي 12 ميليارد تومان هزينه شده است و بخشي از آن را افتتاح كرديم و مردم مي توانند استفاده كنند خدا مي داند كارهاي بزرگي انجام گرفته است.
نظام جمهوري اسلامي نظام خدمتگذاري
مردم نظام جمهوري اسلامي نظام خدمتگذاري است كوتاهي نمي كنند و دارد خرج مي كند منتهي مشكلات زياد است مثلا كار بزرگي كه جهاد كشاورزي انجام داده است در بحث آبياري قطره اي آب را ساماندهي مي كند و چقدر موثر است، كشاورزي براي بنده توضيح مي داد مي گفت 12 روزي يكبار به سه هكتار نمي توانستم آب بدهم و دو هكتار ديگر باقي مي ماند. از جهاد آمدند استخري ساختند نه آب و برقي مي خواهد با يك سري دستگاه و همين مقدار آب كم سه روزي يكبار آب به 5 هكتار مي دهم. قناتي كه در روستاي بنگان گفتند ثانيه اي 100 ليتر آب دارد بايد ساماندهي شود. در اين شهرستان مردم طلا برمي دارند، اگر مردم هم به ميدان بيايند اين شهرستان از نظر كشاورزي حرف اول را مي زند از نظر اقتصادي حرف اول مي زند ما نعمتهاي خدادادي زيادي داريم ولي حيف اين نعمتهاي خدادادي مانده است. يكي از آنها ذهن بازي كه اين جوانان منطقه دارد بايد يك مجمع و تشكلي براي اين جوانان تشكيل شود و راهنمايي كنند كه اين تعداد در اين رشته كار كنند و شما در رشته ديگر، هميشه ما مي گويم انشاءالله روزي عملي شود.
مناسبتهاي هفته
شهادت حضرت حمزه سيدالشهدا(عليه السلام)، وفات حضرت عبدالعظم حسني(ره) را در همين هفته داريم، شهادت رئيس علي دلواري كه روز مبارزه با استعمار انگليس نامگذاري شده است و روز بهورز و روز تعاون را هم در همين هفته داريم.
روز فرهنگ پهلواني و ورزش زورخانه اي
نبرد آقا اميرالمومنين علي(عليه السلام) با عمرو بن عبدود در جنگ خندق را در همين هفته داريم كه روز فرهنگ پهلواني و ورزش زورخانه اي گذاشتند.
شهادت آيت الله قدوسي دادستان كل انقلاب و سرتيپ وحيد دستجردي رئيس كل شهرباني توسط منافقين در سال 60 .
انشاءالله از هفته آينده نمازجمعه در مسجد امام محمد باقر(عليه السلام) برگزار مي شود چون هنوز در اين جا امكانات مناسب وجود ندارد، تا زماني كه مصلا با كمك شما بزرگواران آماده شود.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.