سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اسم ستّار خداوند و تأثیرات آن در زندگی فردی و اجتماعی

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 7546 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1391.02.29
 
سخنرانی امام جمعه بافت حجة الاسلام و المسلمین ابراهیمی در آموزش و پرورش مورخ 89/5/31
اسم ستّار خداوند و تأثیرات آن در زندگی فردی و اجتماعی
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز در نظر داریم درباره ي اسماء حُسنی صحبت کنیم، بحث اسماء حُسنی بحث عمیقی است، در این جلسه در رابطه با کلمه ستار صحبت می کنیم،این اسم چه تأثیری دارد،چرا ما باید این اسامی را ذکر کنیم؟«و لله اسماءُ الحُسنی» برای خداوند اسامی زیبایی وجود دارد«فادعوهُ بها» شما خداوند متعال را طبق این اسماء حُسنی می شناسید،در دعای جوشن کبیر هزار اسم از اسامی پروردگار آورده شده است.
تأثیر اسم ستار خداوند بر انسانها
یکی از این اسامی اسم ستّار است،ستّار صیغه مبالغه از ماده سِتر است یعنی کسی که بسیار می پوشاند،بسیار پوشاننده،تأثیر این اسامی چه چیز می تواند باشد؟یکی از تأثیرات این اسامی ایجاد آرامش است« الا بذکر الله تطمئن القلوب»،روایت داریم خداوند تبارک و تعالی 99 اسم دارد،ستّار در آن 99 اسم نیست،برداشت بنده این گونه است شاید کلمه غفّار آمده است دیگر نیازی به کلمه ستّار در آن 99 اسم نبوده است،غفّار یعنی بخشنده،خاصیت غفّاریت این است که عیب ها را پاک می کند، کلمه ستّار چندین بار در دعای جوشن کبیر آمده است و تأثیرات مختلفی دارد، مثلاً در یکی از تعبیرات آمده است«یا ساتر کُلِّ معیوب»ای خدایی که هر عیبی را در وجود بندگان می پوشانی«یا ستّار العیوب»ای بسیار پوشاننده عیب ها«یا من اظهر جمیل»ای خدایی که زیبایی ها را آشکار می کنی« یا من ستر القبیح»خوبی ها را آشکار می کنی، امّا بدی ها را مخفی می کنی« یا من لم یهتک الستر» ای خدایی که پرده دری نمی کنی« یا ساتر العورات»ای خدایی که زشتی ها را می پوشانی،«اللهم انّی اسئلک باسمک یا ستّار یا غفّار»دعاهایی که پیامبر در ماه مبارک رمضان در دو فراز، یکی در دعای چهارم و دیگری در دعای بیست و ششم ذکر کرده است،در دعای چهارم«و احفظنی فیه بحفظک و سترک»خدایا آبروی مرا به حفظ خودت حفظ کن و همانطور بندگان را ،به برکت پرده پوشی خداوند متعال بندگان خود را رسوا نمی کند،خداوند تبارک و تعالی گناهان را آشکار نمی کند،اگر خداوند مانند انسانها بود و با بوجود آمدن کوچکترین مسئله ای زشتی ها ی بندگان را آشکار می کرد بندگان رسوا می شدند،در فراز دیگر در دعای روز بیست و ششم آمده است خدایا در این روز عیب مرا بپوشان،هدف از این اسماء چیست؟
حضرت امام(رحمة الله علیه) مظهر قهارّیت خداوند
هدف این است که انسان ها مظهر اسم خداوند شوند، اخلاق الهی پیدا کنند،منظور از گفتن و تکرار اسماء الهی این است که این اسماء در دل ما تجلی پیدا کنند،آثار کلمه ستّار بودن خداوند متعال در دل ما ظاهر شود، حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه) مظهر قَهّاریت خداوند بود،مظهر خشم خداوند بر کفار و طاغوت بود،هدف این است انسان ها مظهر اسماء الله شوند.
شباهت آشکار کنندگان زشتی ها با مگس
بعضی از مردم به عکس هستند، خوبی ها را می پوشانند امّا زشتی ها را آشکار می کنند، مانند خاصیت مگس همانطور که مگس نقاط زشت را آشکار می کند این افراد هم خاصیت مگس را دارند.در دعای مکارم الاخلاق از امام سجاد(علیه السلام) آمده است، امام از خداوند متعال درخواست می کند« و افشاء العارفه و ستر العائبه» خدایا به من توفیق ده که خوبی ها را از خوبان نشر دهم «و ستر العائبه»و عیب ها را پنهان کنم،ذاتاً انسان دوست ندارد که زشتی های او آشکار شود،خداوند تبارک و تعالی زشتی های بندگان را آشکار نمی کند.
اهل بیت مظهر اسماء الله
می فرماید«نحن اسماء الله» ما مظهر اسم خدائیم، پیامبر(صلی الله علیه و آله) مظهر اسم ستّار بود،امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها)مظهر اسم ستّار بودند،اهل بیت(علیهم السلام)مظهر اسم ستّار بودند.
پنهان کردن عیوب یکدیگر
خدای تبارک و تعالی می خواهد ما بندگان این صفت را در خود تجلی دهیم و عیب پوش یکدیگر باشیم،خوبی ها را آشکار کنیم و بدی ها را پنهان کنیم، پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) می فرماید کسی که از برادرش زشتی ببیند و آن را بپوشاند«ستر الله علیه الی یوم القیامه» آثار آن را در روز قیامت می بیند، چون در روز قیامت «یوم تبلی السرائر»بدیها آشکار می شود، امّا اگر کسی در دنیا عیب پوش شد، خداوند در روز قیامت زشتی های او را آشکار نمی کند، پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) می فرمایند کسی که نسبت به مؤمنی حرفی بزند که شخصیت او را در جامعه خرد کند تا این فرد از چشم مردم بیفتد«اخرج الله من ولایتهِ »خداوند از ولایت خود او را خارج می کند،«الی ولایته الشیطان» و ولایت او را به شیطان می سپارد.شخصی به محضر مبارک پیامبر(صلی الله علیه و آله) رسید« سأل رجلٌ رسول الله» از پیامبر سؤال کرد من می خواهم خداوند عیب های مرا بپوشاند، پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود« اُستُر عیوب اخوانک» شما عیب های برادر خود را بپوشان« یستر الله علیک عیوبه»خداوند عیب های تو را هم می پوشاند.
توصیه امیرالمؤمنین (علیه السلام) به مالک اشتر
امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در عهدنامه مالک اشتر می فرمایند مالک دنبال لغزش های مؤمنان نگرد، کسانی هم دنبال لغزش و عیب مردم هستند این افراد را به خود نزدیک نکن،این افراد دورترین و مبغوض ترین افراد نزد تو باشند «و لیکن ابعدُ رعیتک منک» دورترین رعایا به تو «و اشناهم عندک» و تو دشمن آنها باشی«اطلبهم لمعائب الناس» آن کسی که دنبال عیب مردم است«فان فی الناس عیوبا الوالی الوالی احقُ مَن سَترها»مسئول سزاوارتر است که این عیب ها را بپوشاند« فلا تکشفن عما غاب»آثار جمله ای که خواندیم این است که خوبی ها را آشکار کنیم و بدی ها را بپوشانیم.
تأثیر آشکار کردن خوبی ها و بدی ها در جامعه
پوشاندن بدی ها چه تأثیری در جامعه می گذارد؟ وقتی در جامعه خوبی ها آشکار شود و بدی ها پنهان شوند فردی که به خوبی در نزد مردم معروف می شود به خود اجازه نمی دهد که دنبال گناه برود و وجهه خود را در نزد مردم از بین ببرد، آشکار شدن خوبی ها حالت باز دارند گی از گناه را دارد، وقتی ما خوبی ها را منتشر کنیم دیگر کسی طرف زشتی نمی رود،اثر دیگری که با آشکار کردن بدی ها در جامعه به وجود می آید اشاعه گناه و زشتی در جامعه است،اگر در جامعه عیوب یکدیگر را آشکار کنیم،گناه اشاعه پیدا می کند و زشتی تمام جامعه را می گیرد، شخصی که شخصیت او در جامعه خرد شده است سعی می کند زشتی را در جامعه اشاعه دهد،از کلمه ستّاریت آثار و برکات زیادی نصیب فرد و جامعه می شود اگر ما ملتزم باشیم و اسماء الهی را در وجود خود ملتزم کنیم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 3.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 2 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.