سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

چهار عامل سعادت و بدبختی انسانها

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 595 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.05.27
 
سخنرانی امام جمعه در روستای خبر با همراهی بخشدار و اقامه نماز مغرب و عشا مورخ 88/12/21
موضوع:چهار عامل سعادت و بدبختی انسانها
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

بسم الله الرحمن الرحیم

سعادتی نصیب شد با معیت بخشدار محترم به خدمت شما برادران عزیز، خواهران مکرمه اهالی محترم خبر برسیم. چند کلامی را صحبت می کنیم اگر سوال باشد من بعد از آن در خدمت شما هستم.
اولین عامل بدبختی: نماز نخواندن
از قرآن مجید برمی آید چهار عامل باعث سعادت انسان و چهار عامل باعث بدبختی او می شود خدای متعال در سوره مدثر گفتگوی انسانهای بهشتی را با جهنمی ها نقل کرده است بهشتیان به جهنمیان رو می کنند که «ما سلککم فی سقر» شما چگونه جهنمی شدید؟ چون همدیگر را می شناسند مثلا پسر دایی، پسر عمه، قوم وخویش دوست بوده اند، سوال می کنند که چگونه شما در سقر افتادید؟ سقر یک وادی در جهنم است و چاهی است که اگر در آن چاه را بردارند جهنمی ها از شر آن چاه نمی دانند به کجا پناه ببرند، خود جهنم چقدر سخت است و این وادی چه سختی بیشتری دارد. سوال می کنند شما چگونه شد در این وادی خطرناک افتادید؟ چهار جواب می دهند جواب اولی که می دهند می گوید «قالوا لم نک من المصلّین» ما جز نماز خوانها نبودیم. اولین جوابی که جهنمی ها و مجرمین می دهند می گویند ما نماز نمی خواندیم ما جز نمازخوانها نبودیم. نماز خوانها به مسجد می رفتند جماعت را داشتند یا در خانه شان نماز می خواندند ما اهل نماز نبودیم.
این یک جواب بود پس ما نتیجه می گیریم اولین عامل که انسان را جهنمی می کند بی نمازی است. اولین عامل که انسانها را خوشبخت می کند با نماز بودن است. اهمیت به نماز است.
دومین عامل بدبختی: توجه نداشتن به فقرا و مساکین
جواب دومی که این مجرمین می دهند « ولم نک نطعم المسکین» ما به فقرا و مساکین رسیدگی نمی کردیم دلمان نمی سوخت، همسایه مان گرفتار بود می گفتیم به ما چه ربطی دارد، از گرسنگی و بدبختی و بیچارگی می میرد ما به او اعتنا هم نمی کردیم حالا بعضی از روایات بر می آید که این «و لم نک نطعم المسکین» اطعام مساکین نه انفاقات مستحب یعنی واجبات مالی مان را ادا نمی کردیم مثلا زکات بر ما واجب بود ما نمی دادیم، خمس بر ما واجب بود که به فقرا، سادات ما رسیدگی کنیم ما نمی داریم. منظور سر واجبات است که اینها ترک کردند که اینها جهنمی شدند.
سومین عامل بدبختی: همنشینی با گنه کاران
جواب سومی که می دهند «و کنا نخوض مع الخائضین» ما با آدمهای دنیا زده، با آدمهایی که دین و اسلام را مسخره می کردند ما با گناه کاران رفیق و همنشین بودیم.
چهارمین عامل بدبختی:تکذیب روز قیامت
جواب چهارمی هم که می دهند «وکنا نکذب بیوم الدین» وقتی که می گفتند قیامتی است حسابی است بترسید معصیت نکنید گناه نکنید ما تکذیب می کردیم می گفتیم چه کسی از آن دنیا آمده است هر چه هست در همین دنیا است، چه کسی گفته که آخرتی است چه کسی گفته در قبر سوالی و جوابی است، ما تکذیب می کردیم «حتی اتانا الیقین» تا اینکه امروز یقین بر ما حاصل شد یعنی حالا که مرگ را چشیده ایم در جهنم آمده ایم در وادی سقر راه پیدا کرده ایم می بینیم که همه چیز راست بوده است.چهار عامل خوشبختی در این آیه بیان شده است.
عوامل خوشبختی و سعادت
چهار عامل خوشبختی اول نماز، دوم انفاقات واجب، سوم دوست خوب (رفت و آمد با انسانهای شایسته) و چهارم ایمان به قیامت است. اگر کسی ایمان به قیامت داشته باشد جزء مجرمین قرار نمی گیرد علت اینکه آدمها تبه کار می شوند «ذلک بما نسی یوم الحساب» چون حساب و کتاب را فراموش می کنند.
نظم داشتن در کارها
یک مثال هم می شود زد در یک اداره ای اگر سفت و سخت از اول بگیرند باید ساعت بزنند اگر دیر بروند از حقوقشان کم می شود همه سر ساعت می روند اهل نظم می شوند و اهل حساب و کتاب می شوند اما اگر نه یک اداره ای بی نظم باشد هر ساعتی رفتند در حقوقشان هیچ اثر نداشته باشد طرف هر وقت خواست برود وقتی که بی حساب شد بی نظمی بار می آید وقتی که حساب و کتاب باشد حساب و نظم بوجود می آید.
دشمنی اصلی استکبار جهانی فقط بر سر اسلام است
مطلب دوم این اندازه که دشمنان ما استکبار جهانی اسرائیل با ما و جمهوری اسلامی دشمنی می کنند چرا؟ مگر ما چه می گوییم که دشمن اینقدر با ما دشمنی می کند؟ عوامل داخلی آنها با جمهوری اسلامی دشمنی می کنند؟ دشمنی برای یک کلام است می خواهیم خدای و با ایمان زندگی کنیم. همه دشمنی ها از همین است چون دنیا مادیت است اروپا و آمریکا دویست سیصد سال است که خدا را از زندگی خود حذف کرده اند. در واقع لیبرال شده اند مادیگرایی شده اند شرق هم مادیگرای شده است نمی تواند ببیند همه دشمنی ها سر این است که ما می خواهیم مسلمان زندگی کنیم بحث سر اسلام است والا جمهوری اسلامی بحث اسلامش در آن نباشد کسی با او دشمنی نمی کند اینها که شعار می دادند استقلال آزادی جمهوری ایرانی یعنی معلوم می شود دشمنی ها به خاطر اسلام است. این را امام می فرمایند دشمن دشمنی اش به خاطر اسلام ناب است. این اندازه ایران را محکوم می کنند در دنیا هزاران جنایت صورت می گیرد ولی همه محکومیت ها مال ما است تمام عوامل دشمنی اش ایران را محکوم می کنند. چرا یکبار نمی آیند بگویند اسرائیل را محکوم می کنیم این همه جنایت کرده است؟ در دنیا این همه جنایت کرده است صدام را محکوم نمی کنیم اسرائیل را محکوم نمی کنیم مرتب ایران باید محکوم شود، فشارها روی ایران باشد همه اش به خاطر اسلام ناب است. عوامل داخلی شان همین است بحث سر فقط اسلام است.
جهانی شدن اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله)
چه کسی حالا اسلام ناب را نگهداری می کند؟ ولی و جانشین امام زمان (عج) ولی فقیه است که اسلام را زنده نگه می دارد می بینی دشمنی نسبت به او بیشتر است فشارها نسبت به او بیشتر است علیه او بیشتر حرف می زنند همه دشمنی ها به خاطر اسلام است دنیا را شما نگاه کنید شعار خیلی می دهند تروریسم را محکوم می کنند آدم کشی را محکوم می کنند ولی همه اینها حرف است واقعا اصلا تروریست پروری، آدم کشی، ظلم وجنایت منشاءاش خودشان است. پلیس آلمان یک مسئول پژاک را که این همه در کردستان جنایت کرده یکروزه زندان کردند بعد هم فوری آزادش کردند. عبدالمالک ریگی را خودشان تربیت کردند و به جان ایرانیها انداختند، منافقینی که این همه ایرانی را شهید کردند، کردهای عراقی را شهید کردند، شیعیان عراق را شهید کردند اینها در ناز و نعمت در اروپا و آمریکا راحت زندگی می کنند همه اینها شعار است دشمنی اصلی با اسلام ناب است در واقع می خواهند نور خدا را خاموش کنند «یریدون لیطفوا نور الله بافواههم» نمی خواهند اسلام جهانی شود نمی خواهند عالم گیر شود ولی وعده الهی است که اسلام جهانی خواهد شد. تمام دنیا از آن اسلام ناب انشاءالله خواهد شد. انشاءالله روزی حضرت صاحب الامر(عج) ظهور خواهد کرد و انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور حضرت بقیةالله(عج) می شود.
نبود روحانی در شهرستان
نکته سوم را بگوییم و تمام کنیم الان حوزه علمیه طلبه نیاز دارد الان در شهرستان بافت ما نگاه کنیم روحانی خیلی کم است الان خبر در کل یک روحانی دارد دشتاب ندارد منطقه گوغر ندارد که ما با داشتن بیست هزار جمعیتش یک طلبه نداریم بالاخره اگر اسلام بخواهد ماندگار شود باید کسی باشد که دم از دین و دیانت بزند ما در نماز جمعه امروز هم گفتیم که پاکستانی ها سه میلیون طلبه سنی دارند افغانی ها هفتاد هزار طلبه آنهم پارسال ثبت نام کرده اند حوزه علمیه پارسال سی هزار نفر ثبت نام کردند هشت هزار نفر توانستند جذب شوند بعضی ها هم شرایطش را نداشتند منتهی آنها که جذب شدند حدود هشت هزار نفر شدند. سه میلیون کجا هفتاد هزار نفر کجا، بالاخره ما اگر بخواهیم دنیای کفر را از کفر بگیریم و اسلام را جایگزین کنیم ما در دعای افتتاح داریم «اللهم انا نرغب الیک فی دولة الکریمه تُعِزُّ بها الاسلام واهله وتذلّ بها النفاق» خدایا ما دولت کریمه امام زمان (عج) می خواهیم که اسلام عزیز باشد و نفاق ذلیل باشد. بعد می فرماید «وتجعلنا فیها من الدعاة الی طاعتک» خدایا «والقادة الی سبیلک» یعنی زمان امام زمان(عج) هم ما نیاز به طلبه داریم می گوید خدایا ما را در دولت امام زمان(عج) داعی، دعوت کننده به سوی خودت قرار بده، این بهترین دعایی است که ما در دعای افتتاح می کنیم، خدایا ما را راهبرانی در راه خودت قرار بده، خوب از این خبر در حوزه علمیه ثبت می کنند بافت هم حوزه علمیه امام حسین (ع) ما امسال تصمیم داریم دویست نفری را جذب کنیم اگر بچه های شما مخصوصا دبیران بچه ها را تشویق کنند از سوم راهنمایی یا دیپلم بالاخره از خود این منطقه وقتی که طلبه باشد رفت و آمد می کنند کم کم باعث می شود نماز جماعتها باشکوه برگزار شود چاره ای نداریم. بالاخره امروز به سربازی حضرت صاحب الامر(عج) هم نیاز است مخصوصا در شهرستان بافت که استعدادهای درخشانی را هم دارد همانطور که در رشته های دیگر ما سرآمد داریم انشاءالله در رشته های حوزوی هم ما سرآمد داشته باشیم من دعوت می کنم و نیاز است واقعا هر کدام از بچه های شما که واقعا می توانند یا از بچه های همسایه می توانند تشویق و ترغیب کنید تا بیایند و طلبه بشوند ما خیلی نیاز داریم دنیا امروز رو به حوزه علمیه کرده است و ما طلبه برای تبلیغ نداریم اگر برای چین بخواهیم بفرستیم باید دویست هزار طلبه داشته باشیم فقط برای کشور چین برود و تبلیغ بکند ما در ایران در کل ایران دویست هزار نفر نداریم خیلی کم داریم و نیازهم هست انشاءالله خدا توفیق دهد که بتوانیم ما به دین خدا خدمت کنیم .
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.