سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

ولایت امیرالمومنین(علیه السلام) زمینه ساز سعادت انسانها

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 537 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.04.30
 
سخنرانی امام جمعه به مناسبت روز دانشجو و جشن عید غدیر در دانشگاه آزاد اسلامی مورخه 88/9/18
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله الحکیم فی کتابه «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس»
اولا عید سعید غدیر را به محضر مولایمان صاحب الزمان(عج) و به همه شما ارادتمندان، دوستداران و شیعیان امیرالمومنین علی(ع) تبریک عرض می کنم. همینطور روز دانشجو را به همه شما دانشجویان عزیز، اساتید محترم که شرف حضور دارند، ریاست محترم دانشگاه و همه همکارانشان تبریک عرض می کنم. انشاءالله این ایام خجسته بر همه شما و ما مبارک باشد. در این جلسه باشکوه روی دو مبحث به اختصار خدمت شما برادران عزیز و خواهران مکرمه عرض می کنم.
نکته اول روز دانشجو 16 آذر متعلق به کدام دانشجو است و راجع به اهمیت و جایگاه غدیر چند کلامی عرض می کنم.
عرض ارادت به ساحت مقدس امام زمان(عجل الله تعالی)
به عنوان مقدمه به یکی از بزرگان از علما و اوتاد قبل از ایام غدیر به ایشان زنگ زدم و گفتم به نظر شما روی چه مطلبی در این ایام عزیز تکیه کنم چون شخص عارف و بزرگی است. گفت یکی از مطالب که شما همه جا باید روی آن تکیه کنی و خودت هم عمل کن عرض ارادت به حضرت صاحب الامر(عج) است مخصوصا در این ایام که ایام خجسته ای است عرض ارادت خودت را به امام زمان(عج) ابراز کن. بعد ایشان فرمودند که سلام صبحگاهی را به امام زمان(عج) در زندگیت هیچوقت ترک نکن هر روز صبح به محضر امام زمان(عج) بگو «السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)» سلام مستحب است جواب سلام واجب و ترک واجب هم حرام است و حضرت صاحب الامر(عج) هیچ وقت واجبی را ترک نمی کند و هیچوقت حرامی را در زندگیشان انجام نمی دهند. شما وقتی که به حضرت صاحب الامر(عج) سلام کنید حضرت جواب سلام شما را می دهند و می گویند «وعلیکم السلام و رحمة الله» جواب سلام امام زمان(عج) برای شما سلامتی می آورد بیمه امام زمان(عج) می شوید تکیه ای که این استاد بزرگوار داشتند روی بحث ابراز ارادت در این ایام مخصوصا ایام عزیز به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج) بود. الان هم از این دانشگاه ما هم به محضرشان هر کجای عالم هستند یک سلامی می کنیم انشاءالله آقا به ما نگاه می کنند «السلام علیک یا صاحب الزمان، یا بقیة الله یا اباصالح ادرکنی و اغثنی»
16 آذر روز دانشجوی ضد آمریکایی
اما مطلب اول 16 آذر روز دانشجو را به همه شما دانشجویان تبریک عرض می کنم. تاریخچه 16 آذر تاریخچه بسیار مهمی برای دانشجویان عزیز است. 28 مرداد سال 1332 آمریکاییها کودتا کردند دولت مردمی را سرنگون کردند و دولتی که خواست خودشان بود بر ایران آن زمان روی کار آوردند. زاهدی 28 مرداد مسلط شد از 28 مرداد تا 16 آذر صد و ده روز حدود چهارماه است در آن زمان بعد از اینکه دولت کودتا مسلط شد بر جان و مال و ناموس مردم به شکرانه پیروزی نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا در همان ایام یعنی چند روز به 16 آذر وارد ایران شد وقتیکه وارد ایران شد دانشجویان اعتراض کردند دانشجویانی که از ظلم طاغوت ناراحت بودند و دشمن آمریکا بودند به عنوان سرنگون کننده دولت مردمی و ایجاد استبداد،دانشجویان عزیز در دانشگاه تهران راهپیمایی کردند و سه نفر از دانشجویان در راهپیمایی به دست حکومت طاغوت به شهادت رسیدند. سرآغاز جنبش دانشجویی اینگونه در دانشگاه و ایران اسلامی شروع شد یعنی دانشجویان عدالت خواه، مخالف استبداد، مخالف استکبار، مخالف نیکسون و مخالف طاغوت برخواستند. اگر بخواهیم تحلیل دقیق تری داشته باشیم من اینطور عرض می کنم جنبش دانشجویی ریشه در غدیر دارد، ریشه در عدالت خواهی دارد و امروز دانشجویان عزیز باید مراقب باشند ریشه جنبش دانشجویی ضد استکباری است. مبادا عده ای از خارج دانشگاه بخواهند دست دانشجو را در دست کسانی قرار بدهند که این همه کشتار در عراق و افغانستان، لبنان و فلسطین درست کرده اند این اصلا مخالف جنبش دانشجویی است. حداقل در ایران ما جنبش دانشجویی ضد استعماری، ضداستکباری و ضد استبدادی بوده است. الان یکی از مشکلاتی که در بحث دانشگاهها است البته مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) در صحبت مهمی که کردند دانشجویان را به عنوان افسران جنگ نرم قلمداد کردند چون هم بیدار و هم هوشیار هستند، هم عقبه خودش را آگاهی دارد. فقط باید مراقب و مواظب بود از خارج از دانشگاه سربازگیری به نفع خودشان نکنند.
نکته دومی که مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) از دانشجویان خواستند کرسی آزاد بحث های فکری ، معرفتی و عقیدتی بود این باب را در دانشگاه باید باز شود که آنها حرفشان را بزنند پیشنهاد بدهند انتقاد کنند عالمانه نقد کنند و آنچه که خوب است می پذیرند و آنچه که نقد شد و رد شد آن هم جایگاه خودش را دارد.
جایگاه و عظمت غدیر کجاست؟
برادران عزیز، خواهران مکرمه جایگاه غدیر کجاست؟ عظمت غدیر در چیست؟ ما چه اندازه با غدیر آشنای داریم؟ سوال کردند گفته بودند چرا اینقدر محرم را خیلی گرم می گیرید جواب داده بود ما غدیر را شل گرفتیم از دستمان رفت می ترسیم محرم را شل بگیریم دیگر چیزی از ولایت و امامت برای ما نماند. جایگاه غدیر واقعا کجاست؟ آیا غدیر 120 هزار نفر مسلمان را پیغمبرخدا(ص) با آن وضعیت جمع کرد که اعلام کند مسلمانان سراسر دنیا اسلام آن زمان شما باید حاضرین شما به غائبین برسانند پدران به فرزندان تا قیام قیامت برسانند چه چیز را؟ که علی()ع را دوست داشته باشند! آیا واقعا مساله دوستی با امیرالمومنین علی(ع) بود. اگر دوستی با علی(ع) بود چرا پیغممبرخدا(ص) نگران بود سه بار از جبرئیل خواست و گفت جناب جبرئیل من استعفا می دهم دوستی و محبت امیرالمومنین علی(ع) را که بارها اعلام کرده بود چه خطری پیغمبر(ص) را تهدید می کرد؟ آیا فقط دوستی علی(ع) بود که اسلام کامل شد خوب مگر دوستی علی(ع) قبلا نبود اعلام دوستی امیرالمومنین(ع) قبلا هم بود تلاش مهم مخالفان غدیر نتیجه اش این شد اول بگویند پیغمبرخدا(ص)120 هزار نفر مسلمان را جمع کرد و اعلام کرد که علی(ع) را دوست داشته باشید و بس، تلاش تعداد زیادی از مخالفان غدیر فراموشی غدیر است که غدیر برای همیشه فراموش شود. مساله غدیر و اهمیت غدیر در این مورد است حتی ولایت امیرالمومنین(ع) را هم پیغمبرخدا(ص) روز اول اعلام کردند فرمودند علی(ع) وصی من است جانشین من است. روزی که مردم را به اینکه من پیغمبر خدا(ص) هستم و مردم را به اسلام دعوت کردند از همان روز اول مساله ولایت امیرالمومنین(ع) را مطرح کرده بودند و چیز جدیدی نبود غدیر چه اتفاقی افتاده است که تمام سران نفاق دست پاچه شدند؟ چه اتفاقی افتاده بود که نقشه کشتن پیغمبر(ص) را مطرح کردند؟ وقتی پیغمبر خدا(ص) از غدیر حرکت کردند از یک راه کوهستانی به نام عقبه تعدادی شبانه با وسایل مختلف تصمیم گرفتند وقتی پیغمبر(ص) از گردنه عبور می کند از بالای کوه شتر را رم دهند و پیغمبرخدا() به شهادت برسد و بعدش هم اعلام کنند پیغمبرخدا(ص) از دنیا رفته است . چه اتفاقی افتاده بود که اینها تصمیم گرفته بودند و آن صحیفه را نوشته بودند یک عهدنامه یک طوماری نوشتند تعدادی امضا کردند که پیغمبرخدا(ص) آدم خوبی است اما بعد از خود هیچکس را به عنوان جانشین معرفی نکرده است امضاء هم کردند و امر را هم به امت گذاشتند آیا فقط ابلاغ ولایت بود همین که رسمی همه ما شنیدیم.
چه اندازه دانشجویان اساتید دبیران روی غدیر بحث کردند، آیا فقط و فقط ابلاغ ولایت علی(ع) بود و بس اینکه قبلا صحبت شده بود ابلاغ ولایت امیرالمومنین(ع) از روز اول نبوت آغاز شده بود بارها پیغمبرخدا(ص) حدیث منزلت را در احد فرمودند در جاهای دیگر فرمودند در جنگ تبوک فرمودند این مساله غدیر چه مساله ای است که این اندازه برای ما حفظش نگهداریش مهم است؟ علامه امینی(رحمة الله علیه) یازده جلد بلکه بیست جلد که یازده جلدش به عربی چاپ شد و بقیه اش همه چاپ نشده است. این مرد بزرگ عاشق امیرالمومنین علی(ع) تمام زندگیش را گذاشت و الغدیر را نوشت برای ما اهمیتش برادران عزیز و خواهران مکرمه غدیر بیعت عمومی مسلمانان با امیرالمومنین علی(ع) به عنوان امام و رهبر و یازده فرزندش است. تنها امامت امیرالمومنین(ع) هم مطرح نبوده است تا قیام قیامت هندسه نظام اسلامی، تعیین رهبری بعد از پیغمبرخدا(ص)، امام و رهبر تاقیام قیامت پیغمبرخدا(ص) روشن کردند و مردم صد و بیست هزار بیعت کردند فقط ابلاغ ولایت علی(ع) نبود.
سه کار مهم پیامبر(ص) در غدیر
یکی از بزرگان هندی می فرماید پیغمبرخدا(ص) در غدیر سه کار کرد هم خطبه خواند فضائل علی(ع) و امامت امیرالمومنین(ع) را بر مردم بیان کرد و هم دست امیرالمومنین(ع) را به عنوان امام اول بالا آورد تا مردم ببینند و هم از مردم بیعت گرفت تا آنهایی که کر و کور هستند نگویند ما نشنیدم، نگویند که ما ندیدیم دست همه را گرفت و در دست علی (ع) گذاشت و بیعت کردند تا قیام قیامت امامت امامان معصوم و در عصر غیبت امامت و ولایت فقیه جامع الشرایط را بیان نمودند.
خوب یک داستان از کرامات امیرالمومنین علی(ع) را عرض می کنم.
کرامت امیرالمومنین(علیه السلام) به شاعر
یک شاعری بود هم فارسی شعر می نوشت و هم عربی فقیر بود در حرم امیرالمومنین (ع) آمد گفت می روم و از امیرالمومنین(ع) کمک می خواهم در حرم آمد و دید یک روستایی کنار ضریح آمد گفت یا امیرالمومنین (ع) برایت یک شعر گفته ام شعرش هم این بود.
شمع سازم از برایت یا امیرالمومنین(ع) قد این گلدسته هایت یا امیرالمومنین(ع)
شعرش که تمام شد دید این لوستری که گران قیمت بود و یکی از پادشاهان رومی آورده بود جلویش آمد خادمها دویدند دوباره این لوستر را سرجایش چسباندند. دوباره این لوستر از جایش کنده شد و روی دست این شاعری که شعر را گفته بود آمد. تولیت حرم آمدند و صحبت کردند گفت این هدیه آقا امیرالمومنین(ع) به شماست گفت منتهی این را که نمی توانی ببری با پولهایی که در ضریح است ما از شما می خریم. بعد این لوستر را سرجایش وصل می کنیم اگر پایین نیفتاد امیرالمومنین(ع) با این معامله راضی است آن بنده خدا قبول کرد و پولها را گرفت و دیدند که لوستر سرجای خودش چسبید آن شاعر وقتی صحنه را دید گفت خیلی خوب شد من هم می روم یک شعری را برای امیرالمومنین(ع) می سرایم و کنار ضریح می خوانم و از حضرت چیزی بگیرم. شعر خوبی واقعا ناب سرود و آمد نگاه کرد تا ببیند کدام یک از لوسترها گرانقیمت تر است آمد و زیر این لوستر گرانقیمت ایستاد و شروع به خواندن شعرش کرد هر چه نگاه کرد الان پایین می افتد الان می افتد دید خبری نیست خبری نشد رفت روز بعد آمد و زیر آن لوستر گرانقیمت شروع به خواندن شعرش کرد شعرش را خواند تا این لوستر بیفتد بازهم خبری نشد و روز سوم شد و آمد فقر هم به او فشار آورده بود و مشکلات زیادی هم داشت آمد و با آب و تاب این شعرش را برای امیرالمومنین(ع) خواند هر چه به لوستر نگاه کرد دید نه پایین نمی افتد کنار ضریح آمد گفت یا علی(ع) اگر بگویی اول مسلمانم قبول می کنم داماد پیغمبرم قبول می کنم شهر علم هستم قبول می کنم ولی باور کن یا علی(ع) شعرشناس نیستی اگر شعر شناس بودی این شعر به این خوبی که من گفتم چیزی به من ندادی و به آن بی سواد که شعر گفته است:
شمع سازم از برایت یا امیرالمومنین(ع) قد این گلدسته هایت یا امیرالمومنین(ع)
به او این لوستر گرانقیمت را دادی قهر کرد و گفت شعر نمی شناسی دیگر هم در حرمت نمی آیم آمد و آن شب خوابید و خواب مولا را دید امیرالمومنین(ع) با لبخند جوابش را دادند فرق بین شعر تو و آن بنده خدا این است که او برای خدا شعر گفته بود ولی تو برای عطا گفته بودی فرقش در همین است.حالا از باب اینکه هیچ کس نباید از خانه ما ناامید برگردد و این نیم بیت را یادت می دهم و به هندوستان می روی یک شاعر شیعه ای در هندوستان یک شعر و قصیده ای گفته است و در بیت آخر نیم بیتش را گفته و در نیم بیت دومش گیر افتاده است هر چه فکر کرده است نتوانسته جور کند بعد گفته هر کس این نیم بیت دوم را بیاورد تمام ثروتم را نصف می کنم و نصف ثروتم را به آن کسی که نیم بیتش را برای من بیاورد می دهم. شما این نیم بیت را به او اینجور بگو که نیم بیت اولش این بوده است که «به دره گر نظر لطف ابوتراب کند» و نیم بیت دومش «به آسمان رود و کار آفتاب بکند» این را بگو . این حرکت کرد و به هندوستان آمد و قصه اش را گفت او بنده خدا هم گفت بله من قصیده و شعری گفتم که در بیت دومش مانده ام همین یک جا یکی از دوستان می گفت که اگر کسی اینرا بگوید دخترم را به عقدش در می آورم حالا من نمی دانم ولی نصف سرمایه اش را بهر حال در اختیار او قرار داد.
حالا می خواهم این را عرض کنم امیرالمومنین(ع) همه جا عطا میدهد همین جا هم می دهد درب خانه امیرالمومنین(ع) واقعا ناامیدی نیست هر کس از هر کجا می ماند درب خانه امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) می آمد حتی آن اسیر کافر هم که فقیر بود آن هم فهمیده بود مشکل گشا امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) است که روز سوم آمد و امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) هر چه داشتند به او دادند انشاءالله ما هم توسل پیدا کنیم توجه به مولای متقیان امیرالمومنین(ع) پیدا کنیم خوب از اینکه تصدیع ایجاد کردیم از همه شما بزرگواران عذر خواهی می کنم.
والسلام علیکم و رحمة الله

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.