سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

تربیت قرآنی، هنری، سیاسی دانش آموزان مهمترین وظیفه آموزش و پرورش

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 489 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.04.09
 
سخنراني امام جمعه در شوراي آموزش و پرورش 88/11/4
بسم الله الرحمن الرحيم

http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

اولا ميلاد پر بركت آقا موسي بن جعفر (عليه السلام) را به همه شما ارادتمندان، علاقمندان، دوستداران اهل بيت و آقا موسي بن جعفر (عليه السلام) تبريك عرض مي كنم از همه شما بزرگواران برادران بسيار عزيز و خواهران مكرمه از رياست محترم آموزش و پرورش كه زمينه جلسه را فراهم كردند و از همه همكارانشان و از فرماندار عزيز سخت كوش و پرتلاش و بخشدار محترم ارزوئيه و بالاخص امام جمعه معزز و محترم ارزوئيه كه در اين جلسه نوراني حضور دارند تشكر و قدرداني مي كنم. آنچه كه من مدنظرم است خلاصه عرض كنم. علاوه بردرس و بحث در آموزش و پرورش من فكر مي كنم كه روي سه نكته ما بايد مدنظر داشته باشیم.
تربیت قرآنی
بيشتر روي تربيت ديني تكيه كنيم انس با قرآن، توجه به قرآن، كه قرآْن واقعاً شفا بخش است و« ننزل من القران ماهو شفاء و رحمة للمومنين » اگر دانش آموزان همان بچگي آنها را با قرآن مانوس كنيم. البته افتخار نظام جمهوري اسلامي است كه قرآن در سطح مدارس حتي پيش دبستاني آمده است بچه هاي ما با قرآن آشنا مي شوند، با آموزه هاي قرآن، نهج البلاغه و صحيفه ولي كفايت نمي كند ما بايد بيشتر توجه كنيم دانش آموزان ما با قرآن مانوس شوند. اگر با قرآن بچه هاي ما مانوس شدند به اينصورت مانوس شوند همانطور كه بعضي ها وقتي صحبت مي كنند يك استشهاد به شعر مي كنند حالا از شعر حافظ يا سعدي مثال مي آورند و مجلس شان وقتي يك بيت شعر مي آورند گرم مي شود ما اگر بچه هايمان جوري تربيت شوند مثلاً در هر موردي بتوانند به قرآن استشهاد كنند كه قرآن با گوشت و پوست و خونشان ممزوج مي شود. اين بزرگترين خدمت به نسل جوان جمهوري اسلامي است ما از درون بچه هايمان را حفظ كرديم و بزرگترين مبارزه با ناتوی فرهنگي، تهاجم فرهنگي اسلحه اش را ما داريم، وسيله اش را ما داريم كه قرآن است منتهي آنگونه كه بايد و شايد روي اين بعد اگر بگوييم كه كم كار كرديم حرف درستي نيست ولي بايد بيشتر كار كنيم. كار شده است ولي بيشتر ما بايد روي بعد قرآني كار بكنيم و همينطور روي تربيت ديني كار بكنيم.
تربیت هنرمندی و حرفه ای
نكته دوم علاوه بر درس و بحث ما بايد روند را طوري براي دانش آموزان برنامه ريزي كنيم بعد از اتمام درس شان حالا يا ديپلم يا تحصيلات دانشگاهي علاوه بردرس يك حرفه اي هم دانش آموز ما بلد باشد كه اگر ديپلمش را گرفت انتظار پشت ميز نشيني نبايد داشته باشد، بتواند از اين هنري كه در اين سالها در خدمت آموزش و پرورش بوده است يك حرفه اي را اين دانش آموز ما ياد گرفته باشد تخصصش را پيدا كرده باشد اگر ما روي اين جهت هم بتوانيم كار بكنيم علاوه بر بحث و درس يك خدمت بزرگي من فكر مي كنم به دانش آموز كرديم. براي اينكه الان عمر و وقت دانش آموزان در اختيار آموزش و پرورش است. اگر پدر كشاورز باشد خوب او خيلي اهميت به كشاورز نمي دهد اگر پدر تعمير كار باشد بچه اش خيلي اهميت نمي دهد بالاخره بايد در كنار بحث صاحب نظر باشد كه وقتي ديپلمش را گرفت در آن رشته هم احياناً نتوانست از درسش پشت ميز نشين شود لااقل از اين حرفه اي كه در سالها ياد گرفته است اين جوان بتواند زندگي خودش را اداره كند. الان يكي از مشكلات ما همين است كه اگر فني و حرفه اي واقعاً نباشد اين بچه هايي كه الان ديپلم گرفته اند بيچاره هستند يعني در اين سالها درسهايي كه خوانده اند زندگي آنها را نمي تواند اداره كنند. ما بايد كاري بكنيم علاوه بر درس و بحثي كه مي خوانند بتوانند زندگي خودشان را هم اداره كند.
تربیت سیاسی دانش آموزان
نكته سوم علاوه بر اين مسائل دانش آموزان ما بايد سياسي هم بار بيايند سياسي به اين معنا كه امروز روند دشمنان نسبت به جمهوري اسلامي چيست و چه تهاجمي دارند فقط تنها به دروس و بحث منحصر نكنيم تنها به نماز هم منحصر نكنيم دشمن شناس و دوست شناس بار بيايد. امروز دشمنان نتوانند از آن خلائي كه در باب مسائل سياسي بين دانش آموزان است بتوانند سوء استفاده كنند و از دانش آموزان ما يادگيري كنند يا مخصوصاً دانش آموز وقتي دانشگاه مي رود افراد خارج از دانشگاه بيايند و از اين دانشجوي ما كه تازه وارد دانشگاه شده است نيروي پياده براي خودش انتخاب كند و يارگيري كند. روي بحث مسائل سياسي هم ما بايد در بين دانش آموزانمان ما درصد بيشتری كار كنيم. اين سه نكته اي كه من مد نظرم بود.
چهار سوال اساسی در قیامت
يك روايت هم البته براي خودم بيشتر به عنوان بحث اخلاقي عرض مي كنم و ديگر جمع كنيم حديث از پيغمبر خدا حضرت محمد(صلي الله عليه و آله وسلم) است حضرت مي فرمايند «لاتزول قدما عبديوم القيامه حتي یسئل عن اربع» مي فرمايد در قيامت بايد جواب دهد.
فلسفه سوال در قیامت
حالا چرا سوال مي كنند مگر خدا نمي داند كه از بنده اش سوال مي كند چرا خداي متعال مي داند منتهي هدف از سوال دو چيز است يكدفعه مي خواهند شخص را متوجه خطايش كنند بالاخره اين شخص قبول نمي كند كه من خطاكار هستم وقتي كه سوال مي كنند شخص متوجه مي شود كه خطا كرده است سوال براي اتمام حجت است. خداي متعال كه مي داند ولي براي اينكه طرف هم خودش بداند بعضي اوقات سوال مي كنند . بعضي از اوقات كه سوال مي كنند براي اينكه از او قدرداني بكند مي گويند آقا گزارش كار بده يك مدير مي آيد گزارشكار مي دهد و موفقيتهايش را بيان مي كند بعد او راتشويق مي كنند پس سوال این كه خداي متعال بخواهد كسب علم كند نمي داند مي خواهد ياد بگيرد نه خداي متعال علم دارد مي داند بنده اش چه كاره است.
سوال از عمر
پس سوال دو جنبه شد يكي جنبه اين شد كه به خود طرف اتمام حجت كنند و دوم از زحماتش قدرداني بكنند حالا سوالات در قيامت اين است «ان عمره فيما افتاه» اولين سوال اين است كه عمرت سرمايه تو بوده است در چه راهي اين عمر و اين سرمايه را سپري كردي؟ اميرالمومنين (عليه السلام) مي فرمايد عمر مهريه سعادت انسان است مهريه سعادت عمر است هر كسي بايد بداند هنگام سپيده دم، خروس سحري داني كه چراهمي كند نوحه گري يعني كه نمودند در آئينه صبح، از عمر به خصوص.
سوال از جوانی
از جواني سوال مي شود «وعن شبابه فيما ابلاه» جوانيت را در چه راهي مصرف كردي اين را همه بايد جواب دهند جواني وقت تحصيل علم، دين، عبادت و قرآن و... است به قول شاعر:
كه جواني نگه دار كه اين مرغ زيبا نماند در اين خانه استخواني
سوال مال را از کجا آوردی و کجا خرج کردی
سوال سوم « عن ماله من اين اكتسبه و فيما انفقه» مال را از كجا بدست آوردي و در چه راهي خرج كردي، اين را هم سوال مي كنند.
سوال از محبت اهل بیت
سوال چهارم «عن حنبا اهل البيت» از محبت به اهل بيت هم در قيامت سوال مي كنند اهل سنت هم مثل همين حديث دارند كه وقتي يغمبر خدا (صلي الله عليه و آله وسلم) اين فرمايش را كرد عمر ابن خطاب اين سوال را كرد «فما اية حبكم من بعدك» علامت محبت شما بعد از خودتان چيست؟ اين را عمر سوال كرد پيغمبر خدا (صلي الله عليه و آله وسلم) فرمود «فوضع يده علي راس علي » اينها را اهل سنت نقل كردند پيغمبر خدا (صلي الله عليه و آله وسلم) دست را روي سر اميرالمومنين (عليه السلام) گذاشت «وهو الي جانبه » و اميرالمومنين (عليه السلام) كنار حضرت هم بودند «فقال ان اية حبي من بعدي حب هذا » علامت و نشانه محبت به من بعد از اين است كه «حب هذا » يعني حب علي را داشته باشي اينرا خود عمر اين حديث را هم سوال كرده است و هم اهل سنت نقل كردند ولي خوب چقدر عمل كردند آن بماند پس اين چهار سوال بود كه در قيامت مي پرسند . انشاءالله خداي متعال توفيق مان دهد كه خدمتگذار باشيم .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته



چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.