سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

وظیفه خواص و بیداری مردمی در نظام جمهوری اسلامی

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 616 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1390.04.01
 
سخنرانی امام جمعه در نماز وحدت به میزبانی اداره عشایری در مکان مسجد امام رضا (علیه السلام) مورخه 88/11/6
موضوع:وظیفه خواص و بیداری مردمی در نظام جمهوری اسلامی

http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png


اولاً از میزبان امروز نماز وحدت اداره عشایری تشکر و قدردانی می کنم و از معاون محترم اداره که صحبت کردند و گزارش خوبی را ارائه کردند تقدیر ویژه دارم همین طور از همه شما سروران عزیز، برادران بسیار عزیز، مسئولین عزیز و خواهران مکرمه، سروران عزیز روحانی و برادران عزیزمان از سپاه از نیروی انتظامی تشکر و قدردانی دارم.
نماز وحدت در شهرستان واقعاً نماز بسیار خوبی است هم وحدت و همگرایی بین همه مسئولین ایجاد می کند و هم زمینه ای می شود که مسئول آن اداره خدماتی که دولت کریمه انجام داده است و مسئولین آن برادرانی که زحمت کشیدند به سمع و نظر همه در ادارات محترم و مردم شریف شرکت کننده در نماز رسیده شود.
جلسه بسیار خوبی است من توصیه ام این است که همه دوستان در نماز وحدت شرکت کنند خودش یک جلسه شورای تقریباً اداری است اگر انشاءالله فرماندار محترم معاون محترم فرماندار هم بتوانند شرکت کنند جلسه دیگر از هر جهت کامل می شود و جلسه تقریباً شورای اداری دینی و مذهبی از هر جهت تکمیل می شود. من روی دو مطلب چند کلامی عرض می کنم.
وظیفه خواص: شفاف حرف زدن و موضع گرفتن
مطلب اول این است که مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) در صحبت اخیرشان از خواص درخواست کردند که شفاف حرف بزنند مطالب را روشن تبیین کنند و دو پهلو حرف نزنند. یک مقداری روی این مطلب می خواهیم صحبت کنیم که ببینیم دو پهلو چه جوری حرف می زنند و ما می توانیم یک تحلیلی ارائه بدهیم البته باید بیشتر روی این مطلب کار شود. روی این صحبت مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) چند نکته من به ذهنم رسید نکته اول خواص تاثیرگذار هستند خواص یعنی حواریون یعنی آن حلقه اول مدافع اگر آنها در صحنه باشند آن امام حق تنها نمی ماند خواص و حواریون آن جان فداها که حلاضرند همه چیز را به جان بخرند و از حق دفاع بکنند تا رهبر حق تنها نماند خوب این از اول تاریخ از اول زمان حضرت آدم (ع) تا به امروز پیغمبر (ص) هم یک عده خواص داشتند حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی(ع) هم حواریون داشتند امام هم یک عده ای خواص داشتند و مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) هم همین طور، از زمان امیرالمومنین(ع) و امام حسین (ع) خواص خیلی کوتاهی کردند اصلاً آن لحظه ای که می بایست در صحنه باشند اینها سکوت کردند سکوتشان یا اصلاً همراهی با دشمن باعث شکست امام حق شد. امام حسین (ع) اگر همراهان و آن اصحاب با وفا در میدان آمده بودند سر امام حسین (ع)بالای نی واقعاً نمی رفت خاندان اهل بیت اسیر نمی شدند خواص این قدر تاثیر دارند.
بیداری مردمی و آثار کوتاهی خواص
البته در نظام جمهوری اسلامی به شکرانه بیداری مردمی کوتاهی خواص دیگر باعث نمی شود سر امام حق بالا ني رود چون مردم بيدارند چون در صحنه هستند چون مردم هوشيارند خواص خودشان جز عوام قرار مي گيرند خودشان سقوط مي كنند خودشان از چشم مردم مي افتند اين يك نكته بود. پس تفاوت خواص زمان اميرالمومنين(ع) با زمان امروز اين است كه اگر خواص سكوت كنند و همراهي نكنند خودشان ساقط مي شوند و مقام معظم رهبري(دام ظله العالی) عميقاً دلشان نمي خواست حواريون و آنهايي كه سالها براي نظام خدمت كردند و از همه چيزشان از چشم مردم بيفتند و سقوط بكنند در نتيجه صحبت كردند روشنگري كردند خواص را ارشاد كردند شما اگر سكوت كنيد خوب از چشم مردم مي افتيد مردم اسلام ، نظام و قرآن را دوست مي دارند.
براندازی کار دشمنان
نكته دوم خواص از اول به بهانه تقلب در انتخابات اين شكل گرفت بله در انتخابات تقلب شده است و شروع به جنجال درست كردن كرد اين شروع كار بود استارت كار براي مقابله با نظام بود. اين همه ای كار نيست يا همه كار اين است كه بعضي از خواص دولت آقاي احمدي نژاد را قبول ندارند اين بخشي از كار است اين يك زماني مطرح بود ولي الان نه بحث تقلب در انتخابات مطرح است نه بحث مخالفت با دولت آقاي احمدي نژاد الان دشمن دنبال اين نكته ها نيست او دنبال براندازي است او دنبال اين است كه اصلاً اصل نظام ديني و الهي بايد محو شود. اينكه شعار مرگ بر اصل ولايت فقيه سر مي دادند يعني نظام ديني را ما نمي خواهيم يعني نظام ديني كه در رأسش امام معصوم يا در عصر غيبت جانشين معصوم باشد ما او را نمي خواهيم. اينكه با سيدالشهدا(ع) و روز عاشورا با عزاداران در افتادند اين بحث سر اصلاً دولت احمدي نژاد نيست انتقاد به دولت نيست بحث سر اصل آن چيزي است كه امام بنيان گذاشتند مردم خون و جان دادند سالها مبارزه كردند و با تمام وجود آنرا نگه داشتند حفظ نظام جمهوري اسلامي حفظ اعتقادات، دينداري، تشيع، مكتب ما مردم به خاطر اين مسائل خون و جان دادند در صحنه آمدند در مقابل تمام دشمنان قد علم كردند.
دو پهلو سخن گفتن چگونه ممکن است؟
الان ما مي بينيم كه خواص دو پهلو حرف می زنند. دو پهلو يعني چه ؟ بله ممكن است بگويند كه بله آقا يگانه كسي كه شايستگي براي رهبري دارد مقام معظم رهبري(دام ظله العالی) است اين قسمتش را درست مي گويند اما چرا اين حركات را محكوم نمي كنيد؟ چرا آنهايي كه بر عليه امام، اسلام، قرآن شعار دادند قرآنها را آتش زدند اصلاً اصل نظام را زير سوال بردند چرا به اينها اخم نمي كنيد بله آقا خوب است از آن طرف چه؟ بالاخره در مقابل مقام معظم رهبري(دام ظله العالی) يك عده اي قد علم كردند كه اگر راهپيمايي مردم نبود اينها همين طور كار را ادامه مي دادند تا بيت رهبري هم مي رفتند آنهايي كه قرآنها را آتش زدند آنهايي كه عزاداران امام حسين(ع) را مجروح كردند آنهايي كه اموال مردم را غارت كردند اينها به رهبري رحم مي كنند؟ اصلاً همه دشمني با رهبري است. اگر واقعاً مردم در صحنه نمي آمدند دفاع جانانه نمي كردند چه اتفاق مي افتاد؟ خدا مي داند. اصلاً همه چيز از دست مي رفت اين نقش مردم اين راهپيمايي نهم دي كه اين همه مقام معظم رهبري(دام ظله العالی) تكيه مي كند همه چيز را خنثي كرد اصلاً ورق را برگرداند دشمن سركوب شد استكبار جهاني اسرائيل انگليسي ها اينها همه فهميدند هر چه رشته بودند اينها همه با حضور مردم پنبه شد. مردم وقتي كه در صحنه باشند دفاع كنند دشمن ديگر نمي تواند كاري بكند دشمنان ما نه از اسلحه ما مي ترسند و نه از قدرت اقتصاد ما مي ترسند تنها چيزي كه مي ترسند از حضور مردم است. خوب مي گويند ما وقتي مي خواهيم در اين كشور برويم بايد يك جايي را بگيريم كجا را بگيريم وقتي بسيج، سپاه، همه جا مردم، در صحنه باشند كجا مي تواند بيايد هلي برد كند و نيرو پياده بكند جايي دشمن از حضور مردم وحشت دارد. منتهي خواص اينجا كه بايد دشمن را با لعيان به مردم معرفي كنند سكوت مي كنند اين دو پهلو حرف زدن است از اشخاصي كه بايد فدایی باشند خدايي باشند در صحنه باشند آنها از يكطرف از آقا تعريف مي كنند ولي از كسانيكه در مقابل نظام و امام و رهبري و اسلام و قرآن ايستادند نسبت به آنها بي تفاوتند و مي گويند ما وحدتي برقرار كرديم چه وحدتي؟ با آمريكا چگونه مي شود وحدت برقرار كرد و با عوامل استكبار بر سلطنت طلب چگونه مي توان وحدت برقرار كرد؟ الان بحث سر اختلاف بر سر اينكه ما دولت را چه مقدار قبول داريم يا نداريم اصلاً بحث اينها نيست، بحث سر اصل نظام و موجوديت نظام است، اين بيداري مردمي نقش بسيار ممتازي الحمدلله دارد و از طرفي خواص كوتاهي و سكوتشان ضرر را خودشان مي كنند خودشان سقوط مي كنند و از چشم مردم خودشان را مي اندازند.
نیاز شهرستان به حوزه علمیه
نكته بعد برادران عزيز و بزرگوار من يك گزارشي از حوزه بدهم دانشگاههاي ما خدمت شما عرض شود اگر آزاد باشند خود مردم پولش را مي دهند دانشگاه دولتي باشند كه دولت مي دهد .مدارس را هم بودجه مصوبي دارد كه دولت كارمند و معلمش را دانش آموزش را مرتب كمك مي كند. حوزه هاي علميه كه جز نياز هر شهرستاني اگر دينداري مردم بخواهد قوام داشته باشد بالاخره عالمان ديني بايد باشند و راهنمايي كنند مراجع بزرگوار ما هميشه كه نمي مانند الان شما ببينيد مراجع پير شده اند و يكي يكي از دنيا مي روند بالاخره جايگزين شود، بالاخره يك نسلي بايد باشد تا جايگزين مراجع شود. حوزه هاي علميه وابسته به خود مردم هستند بودجه دولتي اينجا نيست الان هم در حوزه علميه شهرستان بافت كه ما نيتمان اين است كه انشاءالله سطح دو را هم در اينجا داشته باشيم و طلبه ها در همين جا معمم شوند و به ادارات برگرداند و بتوانند خدمت كنند الان حدود سي طلبه ما داريم ما تعدادي از اساتيد آنها درآمدي كه ندارند امام جمعه هر شهر بايد تامين بودجه مالي شان را بر عهده دارد ما بخواهيم بگوييم يعني كم هزينه كنيم خيلي كم 1500000 تومان حداقل آن است حالا اجاره و برنامه هاي ديگرش يك ميليون و پانصد هزار تومان حالا با چه ما بايد اداره اش بكنيم. شما بزرگواران كمك به ما بكنيد اينكه ما داريم عرض مي كنيم به خاطر همين حاج آقاي عباسي هم استارتش را زدند ما انشاءالله استاد ديگر مي خواهيم بيست تا طلبه بگيريم و با فرمانداري صحبت كرديم برای یک مجتمع حوزوي يك زميني در اختيار ما قرار بدهند الان حوزه علميه خانمها در اين شهرستان خيلي نیاز است چرا حالا ما اينقدر تكيه داريم در بافت براي اينكه استعداد در شهرستان خيلي زياد و درخشان است همانطور كه در بعد طب و تخصصهاي ديگر الحمدلله بچه هاي شما سرآمد هستند اگر پایشان در حوزه باز شود ما ده پانزده سال آينده از همين شهرستان ما مجتهد و مرجع تقليد مي توانيم داشته باشيم يعني بايد سرمايه گذاري كنيم حوزه هاي علميه مثل دانشگاه نيست كه پول بگيرد حوزه هاي علميه بايد شهريه هم بدهد يعني اينكه دانشگاههاي ديگر كار به خوابگاه ندارند مي گويند خودش مي داند اگر بخواهند خوابگاه بدهند پول مي گيريد اگر دولتي هم باشد دولت دارد پولش را مي دهد ولي طلبه كه شد بايد شهريه و غذايش را بدهيد جايش را بدهيد امكاناتش را هم بدهيد و استادش را هم خودت تامين كنيد روي اين جهت يكي از بهترين انفاقات و بهترين خدمات همين بحث حوزه علميه است اينكه خداي متعال مي فرمايد «مثل الذين ينفقون اموالهم في سبيل الله كمثل حبه» انفاق در راه خدا يك دانه هفت خوشه مي شود هر خوشه اي هم صد دانه پس هفتصد دانه مي شود والله يضاعف 1400 تا ديگر از اين 1400 هم بيشتر مي شود اين تفسير ما بوده است.
در تفسير آيت الله جوادي آملي فرمودند این انفاق برای آن كسانيكه خودشان را براي خدا حبس كردند فرمودند آن مال طلبه اي كه در قم است نمي تواند كه برود كارگري بكند نمي تواند برود و كار ديگري كه نمي تواند بكند بايد درس بخواند اينكه شما بزرگواران اگر راهي داشته باشيد و بنا هم نيست كه حالا حتماً آدم از جهت مالي كمك كند منتهي ممكن است خيري را بشناسد او اهل انفاق باشد اين زبان شما مي گويد «ادال علي الخير كفاعلة »كسي كه به كار خير راهنمايي كند مثل اين است كه آدم كار خير را خودش انجام داده است چه بسا راهنمايي شما باعث شود بخشي از مشكلات هم حل شود البته مشكل كه نيست چون منصوب به امام زمان (عج) است و آقا خودش اينها را اداره مي كند و مشكلاتش حل مي شود ولي چه خوب است كه با دست ماها اين مشكلات حل شود.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.